Ja och det är ju därför han får vänta jumati skrev:Du kan vara lugn. Alla nya bilar får en krok.
![Laughing :lol:](./images/smilies/icon_lol.gif)
Moderator: Redaktion
Ja och det är ju därför han får vänta jumati skrev:Du kan vara lugn. Alla nya bilar får en krok.
Ska man måla fan på väggen så var det min teori. Dvs nu släpper de inte bilarna som inte fått kroken i produktion förrän det justerats efteråt. Men jag är inte där ännu och om det är så att krokbristen är avhjälpt så är det ett riktigt långskott. Tidigare audiköp har jag fått info om produktion, hamn i Tyskland, hamn i Sverige osv. Enligt säljaren går inte det att se annat än produktionsstatus på e-tron utan att maila centralt vilket jag hoppas att han gjort nu. Jaja, får se vad jag får för besked närmsta dagarna.Bjelke skrev:Ja och det är ju därför han får vänta jumati skrev:Du kan vara lugn. Alla nya bilar får en krok.
mati skrev:Jag tror inte det. Min säljare sa precis detta, att det i det här läget skulle vara bättre att vänta med leveranserna av nya bilar och istället se till att alla kunder som har väntat i ett halvår och som är på väg att bli vansinniga får sina dragkrokar först. Men så gör Audi tydligen inte. Man prioriterar nya bilar framför befintliga.
Just det.Verdi skrev:mati skrev:Jag tror inte det. Min säljare sa precis detta, att det i det här läget skulle vara bättre att vänta med leveranserna av nya bilar och istället se till att alla kunder som har väntat i ett halvår och som är på väg att bli vansinniga får sina dragkrokar först. Men så gör Audi tydligen inte. Man prioriterar nya bilar framför befintliga.
Är klart. De har ju redan fått dina pengar.
Han laddade X på ionity och fick dålig fart. Hade nog gått snabbare om han navigerat till SUC så den kört preconditioning.dd88 skrev:
Jämnt lopp mellan E-tron 55 och Model X Raven när Tesla-Björn kör ett 1000km-test på tid.
Men sluta. Det var lika för båda bilarna.taliz skrev:Han laddade X på ionity och fick dålig fart. Hade nog gått snabbare om han navigerat till SUC så den kört preconditioning.dd88 skrev:
Jämnt lopp mellan E-tron 55 och Model X Raven när Tesla-Björn kör ett 1000km-test på tid.
Det är inte marginalskatten som är 60% utan det dras ner på jobbskatteavdraget efter typ 57 tkr i månaden och det motsvarar 3% så totalt blir du av med 60% trots att skatten bara är 57%. Sedan efter 140 eller så är jobbskatteavdraget borta så då blir det 3% extra kvar i plånkan på allt över det.taliz skrev:60% är ett snitt för alla kommuner som jag tolkar det. Mellan 720k och 1640k får man pynta det.Legato skrev:42033:- om man ska vara exakt.taliz skrev:Tyvärr krävs det inte hög lön idag för att hälften skall gå till skatt(40-45 eller nått sånt?). Själv är jag bara vanlig anställd löneslav men hamnar ändå i värsta spannet på 60% marginalskatt. Hade jag tjänat mer hade det faktiskt minskat(procentuellt dvs)...mati skrev:Det är ett ganska fult sätt att låta det se billigt ut. Jag gick tack och lov inte på det eftersom jag tyckte att förmånsvärdet var lite väl lågt, så jag läste det finstilta. Man kan ju undra varför det ska vara just 50% marginalskatt. Vilken inkomst måste man ha då? Det är ju iofs möjligt att de flesta e-tron köpare antas ha så pass hög inkomst, men för mig låter det astronomiskt. Och bilhandlarna använder sig ju av detta fulknep även för billigare bilar, och då har jag svårt att tro att 50% marginalskatt är riktigt lika relvant.Nilp skrev:Men de där summorna är väl med 50% marginalskatt? Kan dock hålla med om att det är ett konstigt sätt att presentera information på men verkar dock vara ganska vanligt
Har du 60% så har du extremt hög kommunalskatt (finns bara en handfull med 35%). Maxskatt är 25% (utöver kommunalskatt) på allt över 58583:-
I mitt fall är jag skriven i Sthlm och då blir det 58% för att vara exakt.
https://www.ekonomifakta.se/Fakta/Skatt ... inalskatt/
Det hade varit lika om han använt de laddstationer som bilarna är byggda för.Verdi skrev:Men sluta. Det var lika för båda bilarna.taliz skrev:Han laddade X på ionity och fick dålig fart. Hade nog gått snabbare om han navigerat till SUC så den kört preconditioning.dd88 skrev:
Jämnt lopp mellan E-tron 55 och Model X Raven när Tesla-Björn kör ett 1000km-test på tid.
Njae. Man kan ju inte ha som villkor att bilen måste laddas på ett visst ställe.taliz skrev:Det hade varit lika om han använt de laddstationer som bilarna är byggda för.Verdi skrev:Men sluta. Det var lika för båda bilarna.taliz skrev:Han laddade X på ionity och fick dålig fart. Hade nog gått snabbare om han navigerat till SUC så den kört preconditioning.dd88 skrev:
Jämnt lopp mellan E-tron 55 och Model X Raven när Tesla-Björn kör ett 1000km-test på tid.
Étron laddar snabbt för den spenderar massa energi på att konstant hålla batteriet vid optimal temperatur.
Teslan har bl.a. längre range för att den inte gör det, istället används preconditioning så batteriet är optimal temp först när man närmar sig SUC.
Dessutom valdes ju Ionity vid iaf ett av tillfällena för att SuC var över 50% full vilket ju ger riktigt låga hastigheter. Samt att han dessutom tog upp den långsamma stegringen och förklarade att han sett den tidigare när han testat på SuC. Så gissningsvis hade det varit ännu långsammare på SuC iom trängseln.Verdi skrev:Njae. Man kan ju inte ha som villkor att bilen måste laddas på ett visst ställe.
Svar på taliz fråga:Verdi skrev:Njae. Man kan ju inte ha som villkor att bilen måste laddas på ett visst ställe.taliz skrev:Det hade varit lika om han använt de laddstationer som bilarna är byggda för.Verdi skrev:Men sluta. Det var lika för båda bilarna.taliz skrev:Han laddade X på ionity och fick dålig fart. Hade nog gått snabbare om han navigerat till SUC så den kört preconditioning.dd88 skrev:
Jämnt lopp mellan E-tron 55 och Model X Raven när Tesla-Björn kör ett 1000km-test på tid.
Étron laddar snabbt för den spenderar massa energi på att konstant hålla batteriet vid optimal temperatur.
Teslan har bl.a. längre range för att den inte gör det, istället används preconditioning så batteriet är optimal temp först när man närmar sig SUC.
Svar?Nilp skrev:Svar på taliz fråga:Verdi skrev:Njae. Man kan ju inte ha som villkor att bilen måste laddas på ett visst ställe.taliz skrev:Det hade varit lika om han använt de laddstationer som bilarna är byggda för.Verdi skrev:Men sluta. Det var lika för båda bilarna.taliz skrev:Han laddade X på ionity och fick dålig fart. Hade nog gått snabbare om han navigerat till SUC så den kört preconditioning.
Étron laddar snabbt för den spenderar massa energi på att konstant hålla batteriet vid optimal temperatur.
Teslan har bl.a. längre range för att den inte gör det, istället används preconditioning så batteriet är optimal temp först när man närmar sig SUC.
Kan vara det är mig det är fel på men segmentet med jämförelsen mellan de fyra bilarna inkl Björns kommentering är 100% underhållning!
I lödde på eon/clever ja, men inte på ionity i Varberg vad jag minns.Nilp skrev:Nope, samma. Börjar på ca 70 för att sen gå upp till 140 ett tag och sen nere på 100kw vid ca 45% soc
Jag skrev det i början, nu rättstavar ipadden automagiskt...HelectriC skrev:Audi har väl inte med accenten över ”e”? Varför skriver taliz hela tiden fel? Är det pga referensen till det franska ordet, så var det kul de första 200 gångerna eller nåt, men nu börjar det bli uttjatat.
Vad ska man ha för villkor då har du tänkt dig ? Vi kan ex ta sträckan Luleå-Stockholm och se hur snabbt e-Tron vs Model 3 tar sig fram där. Men vad visar det när det gäller e-Trons laddkapacitet ?Verdi skrev:Njae. Man kan ju inte ha som villkor att bilen måste laddas på ett visst ställe.
Testa en Model X. Gillar du den kan du glömma dina laddfunderingar.Aanuka skrev:Så idag har man provkört Audi e-tron, första intrycket: Riktig behaglig utan att kompromissa på det viktiga.
Jag kör sen tidigare en Audi A4 som rent rymlighetsmässigt räcker men har nu börjat titta på en ren elbil med några få krav:
- Plats för barnvag
- Plats för hund
- Plats för 2 vuxna i framsäten + 2 barnstolar i baksätet
Ren krasst stack Audi e-tron ut som den som passar bäst och efter genomgång känns det som ett bra val.
... men sen kommer det jobbiga.
Till vardags är det kortare sträckor inom Stockholm som gäller med laddning över natten, ser absolut inga problem där.
Däremot har jag släkt och familj en bit längre ifrån, cirka 33 mil som landar lite i ingenmanslandet om man klarar sig på 1 laddning eller inte. Enligt Audi själva vid 5 grader och motorväg så är det ett blankt nej då dom uppskattar räckvidden till 273km för Audi 55
Det innebär rent krasst 1 laddning med ett planerat stopp på en snabbladdningsstation vilket känns rimligt att planera in med hund och barn.
Men sen finns det ju den nya modellen... e-tron 50 som jag lyckades reservera med deras nedsatta Limited Edition pris som känns väldigt förmånligt, men har nu i efterhand börjat överväga om räckvidden kan bli alltför kort och jobbig att planera kring.
WLTP säger 299km, men vad skulle vara rimligt att motorvägskörning landar på? e-tron 55 har en WLTP 417km, men den faktiska räckvidden verkar landa långt under den siffran i tester.
Jag är helt klart kluven, den känns helt rätt då den känns som en vanlig SUV.. men kanske är det också den största bristen som märks vid långfärdskörning och där e-tron 50 blir ännu värre? *Mutter*