Dörrhandtag 2015

Här diskuterar vi om Tesla Model S

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
AlexanderModelS
Teslaägare
Inlägg: 30
Blev medlem: 11 sep 2019 14:21
Ort: Göteborg

Dörrhandtag 2015

Inlägg av AlexanderModelS »

Hej,

Jag har haft mycket problem med mina dörrhandtag (faktiskt de enda problemen på en annars fantastisk bil) på min Model S 85 -2015.

Förra året gick bägge dörrhandtagen på höger sida sönder, vilket byttes på garanti. Dörren gick ej att öppna med hjälp av handtagen då de ej gick ut.
Detta året slutade bagageluckans öppning att fungera. Det spelade ej någon roll om man använde key fob, skärmen eller knappen på bakluckan. Detta var jag tvungen att bekosta själv då bilen då hade gått över 8000 km.
Förra veckan slutade vänster bakhandtag att fungera. Handtaget står rakt ut hela tiden (även om bilen är låst) och det händer inget om man drar i handtaget. Dörren går endast att öppna inifrån. Led-lampan i handtaget lyser konstant.
Igår kom jag ut till bilen och möttes av att förarplatsens handtag inte gick att få ut (alltså har jag haft problem med alla dörrhandtag!). Man får gå in genom passagerarsidan och öppna förardörren inifrån.

Tur i oturen med detta är att Tesla Mobile Service kommer ut imorgon för att åtgärda bakdörrens problem, därav att de även kommer att få åtgärda förardörrens problem.

Nu till frågorna.
Fråga 1: även om detta är utom garanti, är det verkligen rimligt att alla fyra dörrars + bagageluckas öppningsanordning fallerar inom 5 år? Jag vet att man inte kan "kräva", men borde inte Tesla åtgärda de två nyuppkomna felen på vänstersidans dörrar enligt Good Will?

Fråga 2: Har ni haft problem med era dörrhandtag?

Bifogar bild på hur bilen ser ut i låst läge i dagsläget.
2019-09-29 12.49.14.jpg
Vit Model S 85, svart interiör, teknikpaketet, glastaklucka, 2015
Användarvisningsbild
NEO
Teslaägare
Inlägg: 2799
Blev medlem: 24 okt 2017 20:17
Ort: Mälardalen
Referralkod: ts.la/alfredo77771

Re: Dörrhandtag 2015

Inlägg av NEO »

Vet faktiskt inte hur det är i Sverige, men i Norge byter man på good will även om bilarna passerat 100.000km (men är inom fem års garantigränsen) man tycker ju att de faktiskt borde stå för detta då bilen är relativt ny och dörrhandtagen är ju en sjujäkla flaskhals. Blir fort dyrt om du ska betala för hela kalaset, då hade du kunnat ta kontakt med Tars på forumet (om du inte bor allt för långt bort från Sthlm) han kan fixa det mesta på dessa handtag för en rimlig summa.
Användarvisningsbild
thebishop
Teslaägare
Inlägg: 1443
Blev medlem: 12 feb 2015 16:47
Ort: Lidingö

Re: Dörrhandtag 2015

Inlägg av thebishop »

Jag har bytt fyra eller fem st - minst två gånger på förardörren. Riktigt tradigt. Och trasigt. 2015 års.
Model S P90DL+ (2015) Såld 2024
Model 3 LR (2021)
BMW iX xDrive50 (2024)
Användarvisningsbild
AlexanderModelS
Teslaägare
Inlägg: 30
Blev medlem: 11 sep 2019 14:21
Ort: Göteborg

Re: Dörrhandtag 2015

Inlägg av AlexanderModelS »

thebishop skrev:
Jag har bytt fyra eller fem st - minst två gånger på förardörren. Riktigt tradigt. Och trasigt. 2015 års.
Det är helt galet att det ska behöva vara så på en så vital del av bilen. Hade detta inträffat på Volvo-bilar exempelvis så hade man ju inte accepterat det. Dörrhandtag ska fungera, även om det är snygga dörrhandtag som "fälls in" i dörren så måste de fylla sin funktion.
Har du fått betala för dessa byten? Om de varit utom garanti det vill säga.
Senast redigerad av AlexanderModelS, redigerad totalt 1 gånger.
Vit Model S 85, svart interiör, teknikpaketet, glastaklucka, 2015
Användarvisningsbild
Gustafsson
Teslaägare
Inlägg: 5567
Blev medlem: 20 jul 2015 17:01
Ort: Linköping

Re: Dörrhandtag 2015

Inlägg av Gustafsson »

Man kan med rätta kalla detta för ett fabrikationsfel. Bör gå att klaga via ARN om bilen är privatköpt.
Å andra sidan som antytts kan felet vara enkelt att laga mer permanent för en billig peng (ej via Tesla). Har sett lite bilder på hur, men har ingen ref tillgänglig.
Svart 2012 Roadster 2,5.| Model S100D midnight silver. MS LR beställd 2020-10-16, levererad 2023-05-16
Användarvisningsbild
Gretsch
Teslaägare
Inlägg: 246
Blev medlem: 20 okt 2015 09:56
Ort: Varberg

Re: Dörrhandtag 2015

Inlägg av Gretsch »

Tesla har bytt passagerarsidans dörrhandtag för två år sedan , det gick på garantin. Men nu har förarsidan gått sönder så jag ska till Tesla i Mölndal på fredag för att få det fixat. Det får jag nog bekosta själv då garantin har gått ut, 85D -2015 års. ( Ska bara tillägga att min AC gick sönder för ett tag sedan och jag var upp och fixade det för två veckor sedan, så det känns lite surt att behöva åka upp och fixa en grej till så snabbt inpå.)
+46
Teslaägare
Inlägg: 1786
Blev medlem: 06 jan 2015 17:10

Re: Dörrhandtag 2015

Inlägg av +46 »

Jag har bytt låset på bagageluckan. I mitt fall så gick det inte att låsa luckan. Fick det utbytt på garantin.
Har inte haft några problem med dörrhandtagen, men räknar kallt med att de kan gå sönder som mycket annat. Tecknade därför en förlängd garantiförsäkring genom Allianz Warranty GmbH
Installerat 13,2 kWp solceller
Användarvisningsbild
thebishop
Teslaägare
Inlägg: 1443
Blev medlem: 12 feb 2015 16:47
Ort: Lidingö

Re: Dörrhandtag 2015

Inlägg av thebishop »

AlexanderModelS skrev:
thebishop skrev:
Jag har bytt fyra eller fem st - minst två gånger på förardörren. Riktigt tradigt. Och trasigt. 2015 års.
Det är helt galet att det ska behöva vara så på en så vital del av bilen. Hade detta inträffat på Volvo-bilar exempelvis så hade man ju inte accepterat det. Dörrhandtag ska fungera, även om det är snygga dörrhandtag som "fälls in" i dörren så måste de fylla sin funktion.
Har du fått betala för dessa byten? Om det varit utom garanti det vill säga.
Alla var inom garantin...
Model S P90DL+ (2015) Såld 2024
Model 3 LR (2021)
BMW iX xDrive50 (2024)
Användarvisningsbild
Simon
Teslaägare
Inlägg: 556
Blev medlem: 16 dec 2014 21:45

Re: Dörrhandtag 2015

Inlägg av Simon »

1. Det finns väl inga regler för good will?

2. Ja.
Användarvisningsbild
Simon
Teslaägare
Inlägg: 556
Blev medlem: 16 dec 2014 21:45

Re: Dörrhandtag 2015

Inlägg av Simon »

I brist på good will...
Användarvisningsbild
matsm
Teslaägare
Inlägg: 357
Blev medlem: 05 mar 2014 20:50

Re: Dörrhandtag 2015

Inlägg av matsm »

Har en Model S 2015 och 2 har gått sönder (passagerar sidan fram bytte jag själv och ska strax byta dom andra också). Om det är felet att handtaget inte går ut så är det den lilla metallbiten som kostar 15 kr att köpa hos Tesla som gått sönder. Öppnar inte handtaget när man väl fått ut det (dra ut det med något t ex i plast som inte repar) är det mikrobrytarna och då får man köpa en ny sats för några hundra (har jag sluppit). Utanför garantin (14000 mil) så bytte själv med hjälp av en vän och gick utmärkt! Kan tycka att det borde på goodwill som tillverkningsfel men som sagt inte så svårt att byta själv.
70D, midnight silver metallic, svarta next gen seats, pano-tak, autopilot
Användarvisningsbild
Ferro94
Teslaägare
Inlägg: 313
Blev medlem: 09 jan 2016 22:19
Ort: Uppsala

Re: Dörrhandtag 2015

Inlägg av Ferro94 »

thebishop skrev:
Jag har bytt fyra eller fem st - minst två gånger på förardörren. Riktigt tradigt. Och trasigt. 2015 års.
Har ungefär samma facit på min f.d MS-15.
Fisker Ocean One, Night Drive, Black Abyss Plus, levererad i november-23
MB EQC, Obsidian Black, levererad i april-21
S100D Obsidian Black, levererad i okt-18
S90D Pärlvit, levererad i dec-15
Användarvisningsbild
Lessmog
Teslaägare
Inlägg: 1120
Blev medlem: 10 mar 2014 09:53

Re: Dörrhandtag 2015

Inlägg av Lessmog »

S85D juli 2015. Fått bytt vänster bakhandtag och bakluckans lås, det gick på garantin för ett par år sedan.
Har manuell baklucka och fick rådet att stänga mycket försiktigt, inte slå igen den som man brukar.
Det besvärligaste var nog att det inte går att låsa bilen alls om något står "öppet", som bilen tror.
Men sedan dess har det gått bra, peppar peppar. Garantin gick ju ut i somras så nu ramlar väl hjulen av snart ... ;)
Användarvisningsbild
Benz
Teslaägare
Inlägg: 81
Blev medlem: 07 okt 2015 20:49
Ort: sthlm

Re: Dörrhandtag 2015

Inlägg av Benz »

Ferro94 skrev:
thebishop skrev:
Jag har bytt fyra eller fem st - minst två gånger på förardörren. Riktigt tradigt. Och trasigt. 2015 års.
Har ungefär samma facit på min f.d MS-15.
Haha samma här, 4 st på en S 85 -15
Tesla model S 85 | Autopilot | Röd
Användarvisningsbild
mans71
Teslaägare
Inlägg: 2340
Blev medlem: 04 apr 2015 13:38

Re: Dörrhandtag 2015

Inlägg av mans71 »

Är det här en bättre lösning än Tesla original kanske?

https://evtuning.com/products/model-s-d ... it-service

Häftigt pris dock för en kabel, 2 switchar och en plåtbit...
Model S P85DL+
Användarvisningsbild
Seregon
Teslaägare
Inlägg: 486
Blev medlem: 05 apr 2016 09:37
Ort: Uppsala

Re: Dörrhandtag 2015

Inlägg av Seregon »

Lessmog skrev:
S85D juli 2015. Fått bytt vänster bakhandtag och bakluckans lås, det gick på garantin för ett par år sedan.
Har manuell baklucka och fick rådet att stänga mycket försiktigt, inte slå igen den som man brukar.
Det besvärligaste var nog att det inte går att låsa bilen alls om något står "öppet", som bilen tror.
Men sedan dess har det gått bra, peppar peppar. Garantin gick ju ut i somras så nu ramlar väl hjulen av snart ... ;)
Råkade också ut för att bakluckan gick i baklås. Sättet att komma förbi att bilen inte gick att låsa var att öppna förardörren och låsa via hänglåset på skärmen, sedan gå ut och stänga dörren.
Model S85D -15, "Voltaire"
Användarvisningsbild
thebishop
Teslaägare
Inlägg: 1443
Blev medlem: 12 feb 2015 16:47
Ort: Lidingö

Re: Dörrhandtag 2015

Inlägg av thebishop »

Benz skrev:
Ferro94 skrev:
thebishop skrev:
Jag har bytt fyra eller fem st - minst två gånger på förardörren. Riktigt tradigt. Och trasigt. 2015 års.
Har ungefär samma facit på min f.d MS-15.
Haha samma här, 4 st på en S 85 -15
Det roligaste var när det lyckades sammanfalla med ryggskott :evil:

Inte så kul då att få upp dörren (senare läste jag att det fanns live-hack-tricks med typ fisketråd, men jag öppnade via passagerarsidan).
Model S P90DL+ (2015) Såld 2024
Model 3 LR (2021)
BMW iX xDrive50 (2024)
Användarvisningsbild
JonasPersson
Teslaägare
Inlägg: 278
Blev medlem: 17 feb 2016 10:55
Ort: Dvärsätt

Re: Dörrhandtag 2015

Inlägg av JonasPersson »

Någon som vet varför inte S får samma lösning som X?
2014 Leaf Tekna 24kWh Såld
2014 Tesla Model S85 Midnight Silver med AP Såld
2018 Tesla Model X 100D FSD. HW 3.0.
2009 Th!nk City. Härlig norsk elbil med 23kWh

Life is too short to drive boring cars
Användarvisningsbild
carl-pedal
Teslaägare
Inlägg: 220
Blev medlem: 07 dec 2016 20:55

Re: Dörrhandtag 2015

Inlägg av carl-pedal »

Jag har börjat fundera på att göra om handtagen till samma princip som på X dvs att inget rör sig utan bara ett klick på en microbrytare så ploppar dörren upp. Sen får man ta i dörrkarmen för att dra ut dörren helt. Men jag väntar på att något handtag börjar strula tror jag..

Någon som vet hur det ser ut med brytarna i handtaget? Det är ju en som aktiveras när man drar i handtaget = öppna men sen även en som låser upp när man trycker på ett infällt handtag. Undrar vad som händer om man sätter brytaren för öppna på samma ställe som "lås upp"? Det blir alltid dubbla signaler förstår jag men kan det funka? Förutsatt att fäll-ut funktionen är urkopplaf. Annars får man snida ihop något med dubbla knappar men bara på förardörren.

Låter det som en plan?
Model YLR svart beställd 13/1
Model 3 SR+ vit - 21
Model S90 2015 RWD såld
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Inlägg: 19603
Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
Ort: Bollnäs
Referralkod: ts.la/mikael1178

Re: Dörrhandtag 2015

Inlägg av Bjelke »

carl-pedal skrev:
Jag har börjat fundera på att göra om handtagen till samma princip som på X dvs att inget rör sig utan bara ett klick på en microbrytare så ploppar dörren upp. Sen får man ta i dörrkarmen för att dra ut dörren helt. Men jag väntar på att något handtag börjar strula tror jag..

Någon som vet hur det ser ut med brytarna i handtaget? Det är ju en som aktiveras när man drar i handtaget = öppna men sen även en som låser upp när man trycker på ett infällt handtag. Undrar vad som händer om man sätter brytaren för öppna på samma ställe som "lås upp"? Det blir alltid dubbla signaler förstår jag men kan det funka? Förutsatt att fäll-ut funktionen är urkopplaf. Annars får man snida ihop något med dubbla knappar men bara på förardörren.

Låter det som en plan?
Ett är paj för mig just nu och det är så att det stannar inne men man hör
att motorn går nån sekund. Om jag då trycker på det så låser den upp dörren, dvs ungefär som
du beskriver att du skulle vilja ha det :)
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Användarvisningsbild
carl-pedal
Teslaägare
Inlägg: 220
Blev medlem: 07 dec 2016 20:55

Re: Dörrhandtag 2015

Inlägg av carl-pedal »

Åh, grymt! (fast trist att det är trasigt så klart...)

Känns det som en vettig lösning att bara trycka utan att ha något att dra i?
Model YLR svart beställd 13/1
Model 3 SR+ vit - 21
Model S90 2015 RWD såld
Skriv svar