Komik med inbytespriser

Här diskuterar vi frågor som berör flera av Teslas produkter.

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
OfarligTesla
Teslaägare
Inlägg: 5514
Blev medlem: 17 feb 2018 09:16

Komik med inbytespriser

Inlägg av OfarligTesla »

Vill understryka att jag vill inte klaga men jag tyckte bara att det började bli lite komiskt och undrar om andra märkt samma sak på sistone?

Har börjat fundera på hur jag skall göra med ny bil och begärde ett inbytespris på min 18 månader gamla S75D som gått 1600 mil. I mars fick jag ett pris på 545 tkr när den hade gått strax under 1000 mil, detta kändes väl iaf rimligt i den tiden som var då med billiga lagerbilar som reades ut. Nu med 1600 mil på mätaren bad jag om ett inbytespris på nytt och det kommer tillbaka där de erbjuder hela 371 tkr.

Jag undrar mest vad som driver deras modell egentligen för det är ju långt från marknadsvärdet (typ hälften av vad jag kan få på annat håll), om de inte vill ta in bilarna vore det ju bättre att säga det än att ge sådana skambud.
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare
Inlägg: 14570
Blev medlem: 16 nov 2014 12:04

Re: Komik med inbytespriser

Inlägg av taliz »

Det är väl som försäkringsbolagen som ger pris på 100k/år....
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Användarvisningsbild
SR-71-BlackBird
Teslaägare
Inlägg: 1498
Blev medlem: 30 jul 2014 07:07
Ort: Björklinge

Re: Komik med inbytespriser

Inlägg av SR-71-BlackBird »

Jag rekommenderar Riddermark, prova där.
Beställd 15/5-19, Tesla Model S Ludicrous, blå med svart inredning.
Beställd 28/9-19, Tesla Model 3 SR+ RWD, vit med svart inredning.
Beställd 22/11-19, Tesla Cybertruck Dual Motor AWD
Verdi

Re: Komik med inbytespriser

Inlägg av Verdi »

OfarligTesla skrev:
Vill understryka att jag vill inte klaga men jag tyckte bara att det började bli lite komiskt och undrar om andra märkt samma sak på sistone?

Har börjat fundera på hur jag skall göra med ny bil och begärde ett inbytespris på min 18 månader gamla S75D som gått 1600 mil. I mars fick jag ett pris på 545 tkr när den hade gått strax under 1000 mil, detta kändes väl iaf rimligt i den tiden som var då med billiga lagerbilar som reades ut. Nu med 1600 mil på mätaren bad jag om ett inbytespris på nytt och det kommer tillbaka där de erbjuder hela 371 tkr.

Jag undrar mest vad som driver deras modell egentligen för det är ju långt från marknadsvärdet (typ hälften av vad jag kan få på annat håll), om de inte vill ta in bilarna vore det ju bättre att säga det än att ge sådana skambud.

De vill inte ha den. Sälj den via KVD eller kontakta en större beghandlare typ Riddermark eller Kamux. Eller sälja privat... Finns ju TeslaLeasing.nu om du behöver kunna erbjuda finansiering.

Har du garanterat återköpspris är nog det enda rätt att behålla den avtalstiden ut.
Användarvisningsbild
OfarligTesla
Teslaägare
Inlägg: 5514
Blev medlem: 17 feb 2018 09:16

Re: Komik med inbytespriser

Inlägg av OfarligTesla »

taliz skrev:
Det är väl som försäkringsbolagen som ger pris på 100k/år....
Japp, med den skillnaden att det kan ju få folk att tro att värdeminskningen är högre än den egentligen är. Tänker alla som kommer från andra märken och är vana vid att man går till sin märkeshandlare och brukar få ett bättre pris än hos andra bilhandlare när man byter in och köper en ny av samma märke.
Verdi skrev:
De vill inte ha den. Sälj den via KVD eller kontakta en större beghandlare typ Riddermark eller Kamux. Eller sälja privat... Finns ju TeslaLeasing.nu om du behöver kunna erbjuda finansiering.

Har du garanterat återköpspris är nog det enda rätt att behålla den avtalstiden ut.
Har redan ett bud på runt 700 tkr på annat ställe vilket jag tycker är fullt rimligt för att låta handlaren ha en liten vinst, så vill jag byta så sitter jag inte i sjön. Jag reagerade mest på hur dumt det är att ge skambud istället för bara säga att de inte vill ha den, skickar fel signaler om andrahandsvärdet.
Verdi

Re: Komik med inbytespriser

Inlägg av Verdi »

OfarligTesla skrev:
taliz skrev:
Det är väl som försäkringsbolagen som ger pris på 100k/år....
Japp, med den skillnaden att det kan ju få folk att tro att värdeminskningen är högre än den egentligen är. Tänker alla som kommer från andra märken och är vana vid att man går till sin märkeshandlare och brukar få ett bättre pris än hos andra bilhandlare när man byter in och köper en ny av samma märke.
Verdi skrev:
De vill inte ha den. Sälj den via KVD eller kontakta en större beghandlare typ Riddermark eller Kamux. Eller sälja privat... Finns ju TeslaLeasing.nu om du behöver kunna erbjuda finansiering.

Har du garanterat återköpspris är nog det enda rätt att behålla den avtalstiden ut.
Har redan ett bud på runt 700 tkr på annat ställe vilket jag tycker är fullt rimligt för att låta handlaren ha en liten vinst, så vill jag byta så sitter jag inte i sjön. Jag reagerade mest på hur dumt det är att ge skambud istället för bara säga att de inte vill ha den, skickar fel signaler om andrahandsvärdet.

Tesla slumpar fram sina inbytespriser. Just 75D verkar de inte vilja köpa in. Var lika för ett år sedan.

Edit: Finns en 100D hos KVD som kostar 770 tkr på "Köp direkt". https://www.kvd.se/auktioner/tesla-mode ... B6p-direkt Så jag är inte helt säker på att de kommer göra några pengar på din kärra.
Användarvisningsbild
Legato
Teslaägare
Inlägg: 10387
Blev medlem: 10 dec 2016 21:33
Ort: Tyresö

Re: Komik med inbytespriser

Inlägg av Legato »

700k hade jag tagit på studs.
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.

Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Användarvisningsbild
mans71
Teslaägare
Inlägg: 2337
Blev medlem: 04 apr 2015 13:38

Re: Komik med inbytespriser

Inlägg av mans71 »

Men på en nivå är det ju bra och det är ju om man tänker köpa loss en firmabil privat. Då har man ju klart och tydligt värdet på bilen ;)
Model S P85DL+
Användarvisningsbild
bmw328coupe
Teslaägare
Inlägg: 21
Blev medlem: 19 okt 2018 21:24
Ort: Umeå

Re: Komik med inbytespriser

Inlägg av bmw328coupe »

M3P verkar de heller inte vilja byta in. Blev erbjuden 445kkr för min förra veckan. 6 månader gammal med 1300 mil på mätaren.
Svart/svart Model S LR 2023 med 21"
Användarvisningsbild
OfarligTesla
Teslaägare
Inlägg: 5514
Blev medlem: 17 feb 2018 09:16

Re: Komik med inbytespriser

Inlägg av OfarligTesla »

Verdi skrev:
Tesla slumpar fram sina inbytespriser. Just 75D verkar de inte vilja köpa in. Var lika för ett år sedan.

Edit: Finns en 100D hos KVD som kostar 770 tkr på "Köp direkt". https://www.kvd.se/auktioner/tesla-mode ... B6p-direkt Så jag är inte helt säker på att de kommer göra några pengar på din kärra.
Tror jag nog att de kommer ändå, alla är inte lika insatta och många som kommer från andra märken värderar ju miltal och första datum för trafik väldigt högt. Min är ju ändå 9-10 månader nyare med mycket färre mil så det är längre garanti kvar och den har ju AP2.5 osv. Sedan är det nog många som aldrig skulle köpa av KVD men gärna köper när de ser bilen i en bilhall osv.
Legato skrev:
700k hade jag tagit på studs.
Måste ju ha något att byta till också, annars har frun inget att åka till jobbet i och det går ju inte! :D

Har ju kikat en del på 3an men det verkar vara för delat vad det gäller ljudnivåerna jämfört med S, performance 3an har jag själv testat och den är markant mer högljudd på samma vägar som min S men hittar inget konkret för en LR AWD. Vågar inte chansa utan att kunna testa själv så att säga, och Tesla verkar bara ha P.

Idéer och tankar mottages tacksamt :p.
Användarvisningsbild
Legato
Teslaägare
Inlägg: 10387
Blev medlem: 10 dec 2016 21:33
Ort: Tyresö

Re: Komik med inbytespriser

Inlägg av Legato »

OfarligTesla skrev:
Verdi skrev:
Tesla slumpar fram sina inbytespriser. Just 75D verkar de inte vilja köpa in. Var lika för ett år sedan.

Edit: Finns en 100D hos KVD som kostar 770 tkr på "Köp direkt". https://www.kvd.se/auktioner/tesla-mode ... B6p-direkt Så jag är inte helt säker på att de kommer göra några pengar på din kärra.
Tror jag nog att de kommer ändå, alla är inte lika insatta och många som kommer från andra märken värderar ju miltal och första datum för trafik väldigt högt. Min är ju ändå 9-10 månader nyare med mycket färre mil så det är längre garanti kvar och den har ju AP2.5 osv. Sedan är det nog många som aldrig skulle köpa av KVD men gärna köper när de ser bilen i en bilhall osv.
Legato skrev:
700k hade jag tagit på studs.
Måste ju ha något att byta till också, annars har frun inget att åka till jobbet i och det går ju inte! :D

Har ju kikat en del på 3an men det verkar vara för delat vad det gäller ljudnivåerna jämfört med S, performance 3an har jag själv testat och den är markant mer högljudd på samma vägar som min S men hittar inget konkret för en LR AWD. Vågar inte chansa utan att kunna testa själv så att säga, och Tesla verkar bara ha P.

Idéer och tankar mottages tacksamt :p.
Grejen är att man ju bara för några månader sedan fick en ny S75D för betydligt mindre än 700k... Låg ju även helt nya Ravens för bara någon vecka sedan för ca 800k efter premie.

Personligen tycker jag ju Model 3 är en mycket bättre bil än S. I din sits med, som jag förstått det, inga barn och sällan behov av lastutrymme så blir ju Model 3 relativt sett ännu bättre.

Håller med om att det är synd med bullret, men relativt mycket kan man ju fixa själv. Planerar själv att göra några av de grejer Tesla Björn gjort. Fick precis hem dämpningen att sätta under hatthyllan, blir intressant hur märkbar skillnad det gör.

Sen beror det ju iofs lite på hur mkt man nöter motorväg. Ska man ha en bil att köra ner på kontinenten med, eller mest ligga på E4an med då hade jag nog valt en S trots allt, som motorvägskryssare slår den den definitivt trean. För mig är dock körglädjen viktigare, och då är trean överlägsen.

Jag har dock aldrig varit intresserad av stora bilar typ 7-serie, A8 osv. Model S blev det mest för att det trots allt var det bästa alternativet .
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.

Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Användarvisningsbild
Ulfie2
Teslaägare
Inlägg: 60
Blev medlem: 27 jul 2019 14:51
Ort: Linköping

Re: Komik med inbytespriser

Inlägg av Ulfie2 »

Legato, skriv gärna hur resultatet blev med ljuddämpningen vid hatthyllan. Jag är sugen på den själv.
Model 3 SR+ - Beställd 12/8 2019 - Levererad 18/9 2019
Användarvisningsbild
Beigler
Teslaägare
Inlägg: 409
Blev medlem: 09 jul 2016 00:30
Ort: Stocksund

Re: Komik med inbytespriser

Inlägg av Beigler »

Kan inte annat än hålla med. De ger riktiga skambud vilket gör att man tvekar på att beställa en ny bil.
Verdi

Re: Komik med inbytespriser

Inlägg av Verdi »

Beigler skrev:
Kan inte annat än hålla med. De ger riktiga skambud vilket gör att man tvekar på att beställa en ny bil.
Ja det är faktiskt inte helt ok. Tesla borde vara måna om att bjuda bra på sina egna bilar. Men det gör de inte. Var med om samma med en 75D jag köpte sommaren 2017. Var en demobil som jag betalade drygt en miljon för. Efter 2 månader bjöd de 730 tkr för den...
Användarvisningsbild
GreenMachine
Teslaägare
Inlägg: 838
Blev medlem: 10 jun 2019 13:11

Re: Komik med inbytespriser

Inlägg av GreenMachine »

Nu när en sprillans SLR går på lite strax över 900k skulle jag inte tveka en sekund att stå till på 700 k för en beggad 75d.
Verdi

Re: Komik med inbytespriser

Inlägg av Verdi »

GreenMachine skrev:
Nu när en sprillans SLR går på lite strax över 900k skulle jag inte tveka en sekund att stå till på 700 k för en beggad 75d.
Exakt. Duger inte en trea så köp en ny S.
Användarvisningsbild
OfarligTesla
Teslaägare
Inlägg: 5514
Blev medlem: 17 feb 2018 09:16

Re: Komik med inbytespriser

Inlägg av OfarligTesla »

Legato skrev:
Grejen är att man ju bara för några månader sedan fick en ny S75D för betydligt mindre än 700k... Låg ju även helt nya Ravens för bara någon vecka sedan för ca 800k efter premie.

Personligen tycker jag ju Model 3 är en mycket bättre bil än S. I din sits med, som jag förstått det, inga barn och sällan behov av lastutrymme så blir ju Model 3 relativt sett ännu bättre.

Håller med om att det är synd med bullret, men relativt mycket kan man ju fixa själv. Planerar själv att göra några av de grejer Tesla Björn gjort. Fick precis hem dämpningen att sätta under hatthyllan, blir intressant hur märkbar skillnad det gör.

Sen beror det ju iofs lite på hur mkt man nöter motorväg. Ska man ha en bil att köra ner på kontinenten med, eller mest ligga på E4an med då hade jag nog valt en S trots allt, som motorvägskryssare slår den den definitivt trean. För mig är dock körglädjen viktigare, och då är trean överlägsen.

Jag har dock aldrig varit intresserad av stora bilar typ 7-serie, A8 osv. Model S blev det mest för att det trots allt var det bästa alternativet .
Ja men för någon som köper ny är det ju ointressant vad du kunde få för pris på en ny för några månader eller veckor sedan, de köper nu och bryr sig bara om vad priset är nu. Sen kan man ju ändå tycka att det var ett ganska bra pris ändå vilket är varför jag accepterade budet, tror dock inte de kommer ha problem att tjäna pengar på affären dock, men det blir nog inga gigantiska summor.

Problemet för mig med en 3a vore just bullret, har opererat skallen för några år sedan så jag har rätt mycket problem med hjärntrötthet sedan dess så vägljud dränerar min energi snabbt. Var därför jag köpte elbil till att börja med, få lite prestanda utan att ha ett avgasrör som vrålar. Hade det inte varit för det hade jag tagit en 3P på direkten då jag både kunnat nöjesköra igen samt klarat av lite buller på längre resor.

Har iaf bestämt mig för en ny vändning i det hela, vi skall helt enkelt klara oss utan bil. Vi har egentligen inget behov av den utan det har varit en ren lyxsak som nu börjar kännas lite väl dyr när det visar sig att jag inte kommer kunna använda den speciellt mycket. Man kan göra mycket för de 15-20k per månad en Tesla kostar oss att äga och använda. Så accepterade budet så får vi se vad som händer, har ju inte visat upp den för dem ännu (bara bilder på de skavankerna jag känner till) så de kan ju fortfarande strula antar jag.
Användarvisningsbild
OfarligTesla
Teslaägare
Inlägg: 5514
Blev medlem: 17 feb 2018 09:16

Re: Komik med inbytespriser

Inlägg av OfarligTesla »

Nu är jag iaf billös med pengar på kontot istället. Så får vi se hur länge vi klarar att vara utan bil och vad vi i så fall kommer skaffa. Kändes iaf som det var vettigt att sälja till det priset oavsett vad vi gör sen. Roliga 18 månader var det iaf :).
Användarvisningsbild
gellerstam
Teslaägare
Inlägg: 2073
Blev medlem: 04 apr 2016 10:20
Ort: Vid Runn
Referralkod: ts.la/magnus28392

Re: Komik med inbytespriser

Inlägg av gellerstam »

Och när jag bytte in min Outlander så fick jag ett helt rimligt bud på den. Enkelheten för mig att resa dit med Outlandern och byta nycklar i kombination med ett bra pris gjorde valet enkelt för mig. Även om jag fått fem-tio tusen till någon annan stans så hade omkostnaderna/förlorad arbetstid och strulet ätit upp den mellanskillnaden rätt fort.

Antar att jag hade tur när jag fick mitt inbytespris. :-)
Tesla Model Y
Användarvisningsbild
OfarligTesla
Teslaägare
Inlägg: 5514
Blev medlem: 17 feb 2018 09:16

Re: Komik med inbytespriser

Inlägg av OfarligTesla »

gellerstam skrev:
Och när jag bytte in min Outlander så fick jag ett helt rimligt bud på den. Enkelheten för mig att resa dit med Outlandern och byta nycklar i kombination med ett bra pris gjorde valet enkelt för mig. Även om jag fått fem-tio tusen till någon annan stans så hade omkostnaderna/förlorad arbetstid och strulet ätit upp den mellanskillnaden rätt fort.

Antar att jag hade tur när jag fick mitt inbytespris. :-)
De ger oftast helt okej bud på icke Teslor då det inte är de själva som köper dem, de lägger helt enkelt ut dem på handlarportalen och så budar bilhandlare. Jag fick t.ex. riktigt bra betalt för min Audi när jag köpte Teslan men den gick direkt vidare så Tesla behövde inte betala för den.
Användarvisningsbild
Kirre
Teslaägare
Inlägg: 409
Blev medlem: 07 okt 2015 14:50

Re: Komik med inbytespriser

Inlägg av Kirre »

Ulfie2 skrev:
Legato, skriv gärna hur resultatet blev med ljuddämpningen vid hatthyllan. Jag är sugen på den själv.
Har haft min monterad i en dryg vecka nu. Kan tyvärr inte märka någon skillnad på ljudet i kupen före och efter men har inte gjort någon långresa än för att säkert dra några slutsatser. Dock ser det mycket mer premium ut än med naken plåt så nåt värde hade den iaf ;-)
Faceliftad 75D, Titanium, grå klädsel med svart tak, allt lullull utom ljud. Dock många kablar och adaptrar.
M3 LR AWD, Midnight Silver, AP3/FSD, dragkrok.
MY LR, Pearl White
Användarvisningsbild
OfarligTesla
Teslaägare
Inlägg: 5514
Blev medlem: 17 feb 2018 09:16

Re: Komik med inbytespriser

Inlägg av OfarligTesla »

Idag kom Tesla ut med flera inventory SR model S för 840k före SMBP, känns bara ännu bättre att jag sålde då :p.
Användarvisningsbild
NEO
Teslaägare
Inlägg: 2793
Blev medlem: 24 okt 2017 20:17
Ort: Mälardalen
Referralkod: ts.la/alfredo77771

Re: Komik med inbytespriser

Inlägg av NEO »

Kollade för skoj skull vad de skulle ge för min P85+ AP1 och min gamla P85DL+ fick följande:

P85DL+

Inbytesbud:
SEK 333.500,00

P85+
Inbytesbud:
SEK 282.200,00
Verdi

Re: Komik med inbytespriser

Inlägg av Verdi »

MDurante skrev:
Kollade för skoj skull vad de skulle ge för min P85+ AP1 och min gamla P85DL+ fick följande:

P85DL+

Inbytesbud:
SEK 333.500,00

P85+
Inbytesbud:
SEK 282.200,00
Var kollar man det?
Användarvisningsbild
NEO
Teslaägare
Inlägg: 2793
Blev medlem: 24 okt 2017 20:17
Ort: Mälardalen
Referralkod: ts.la/alfredo77771

Re: Komik med inbytespriser

Inlägg av NEO »

Verdi skrev:
MDurante skrev:
Kollade för skoj skull vad de skulle ge för min P85+ AP1 och min gamla P85DL+ fick följande:

P85DL+

Inbytesbud:
SEK 333.500,00

P85+
Inbytesbud:
SEK 282.200,00
Var kollar man det?
Gå in på en CPO bil, tryck på visa beställnings och leveransprocess. Där kan du fylla i dina uppgifter så får du ett mail efter någon vecka med ett erbjudande som gäller 24h.
C012831F-3657-42CF-A207-82409593521D.jpeg
Skriv svar