Senaste version 2024.14

Här diskuterar vi frågor som berör flera av Teslas produkter.

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
AKarlsson
Teslaägare
Inlägg: 110
Blev medlem: 16 jun 2018 15:46

Re: Senaste version 2019.32.10

Inlägg av AKarlsson »

slugger75 skrev:
När jag installerade 2019.32.2.2 igår så hoppade min förbrukning upp rejält.

Som bilden visar så 226 Wh per km, efter någon mils lugn körning i 50-70 km/h.

Mitt snitt från jag hämtade ut bilen fram till nu var 159 Wh per km.

Ikväll installerades 2019.32.11.1. Hoppas det rättar till förbrukningen.

Någon mer som upplevt samma?
Det börjar bli kallt ute. Kan det inte vara värmningen?
Användarvisningsbild
Kilowatt
Teslaägare
Inlägg: 1070
Blev medlem: 03 aug 2014 10:46
Ort: Stockholm

Re: Senaste version 2019.32.10

Inlägg av Kilowatt »

Jag noterade också en högre förbrukning idag efter 11.1 faktiskt. Hoppas det är kylan som ni spekulerar, men jag har svårt att se att det skulle göra så stor skillnad med några få grader.
Såld: 2014 Steel Grey P85D Grey turbine 21", Nextgen fram och bak, pluschassie
2019 Model S ”Raven” Performance Ludicrous, Midnight Silver Metallic, Satin Dark grey wrap, FSD, Ultravit + Carbon, 21" Twin Turbine
Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare
Inlägg: 14855
Blev medlem: 29 mar 2016 18:28
Ort: Umeå

Re: Senaste version 2019.32.10

Inlägg av Zalman3 »

Yes, Model 3 has a battery heater. No, it's not a dedicated part like Model S/X, it generates waste heat from the inverter into the coolant loop to heat the pack, but it functions as a battery heater. It comes on when temperatures of the pack are below a certain threshold (about +5°C in my observations), but only when you are either charging or preheating; it will not otherwise come on to maintain the battery pack temperature in cold weather. If your pack is below about -4°C the BMS will not actually charge the pack at all until the battery has been warmed up above this level. The amount of time it takes until actual charging starts is linearly proportional to the starting outside temperature below that limit, with the worst I saw at -28°C taking a full 71 minutes to heat the battery before it actually began to charge.


Blir intressant att se hur Tesla 3 fungerar på vintern.
Tydligen har de höjt batterivärmaren från 2,5kW till 6kW.
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Användarvisningsbild
MikaelE
Teslaägare
Inlägg: 49
Blev medlem: 28 feb 2018 22:44
Ort: Vällingby

Re: Senaste version 2019.32.10

Inlägg av MikaelE »

Zalman3 skrev:
Tydligen har de höjt batterivärmaren från 2,5kW till 6kW.
Vad innebär detta i praktiken? Att det går snabbare att förvärma batteriet?
Användarvisningsbild
UrbanL
Teslaägare
Inlägg: 216
Blev medlem: 09 dec 2018 19:27
Ort: Göteborg
Referralkod: ts.la/urban10026

Re: Senaste version 2019.32.10

Inlägg av UrbanL »

För mig är Tesla Theater-fliken helt tom, men det går att se strömmande media från web-browsern både på WiFi och LTE.

Någon mer som råkat ut för detta? Har testat omstart men det kvarstår.

Och, ja... det skulle dyka upp en knapp i appen för att kunna öppna garageporten med bilens homelink, men det lyser också med sin frånvaro. (Appen är uppdaterad och jag har programmerat homelink och använt det från bilen sedan tidigare)
Användarvisningsbild
themax
Teslaägare
Inlägg: 1901
Blev medlem: 16 mar 2015 19:09
Ort: Spånga

Re: Senaste version 2019.32.10

Inlägg av themax »

UrbanL skrev:
Och, ja... det skulle dyka upp en knapp i appen för att kunna öppna garageporten med bilens homelink, men det lyser också med sin frånvaro. (Appen är uppdaterad och jag har programmerat homelink och använt det från bilen sedan tidigare)
Gör en shutdown av bilen (inte bara omstart av mcu). Brukar fixa det mesta. Knappen till Homelink flyttade in under reglage. Tycker den borde bytt plats med frunköppnarknappen på framsidan...
--------
Har ICEat mig igenom allt från Saab V4 till en omprogrammerad Audi till att via en 2019 Model 3 (och 14600 mil på tre år) nu ratta en Model Y LR AWD.
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Inlägg: 19591
Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
Ort: Bollnäs
Referralkod: ts.la/mikael1178

Re: Senaste version 2019.32.10

Inlägg av Bjelke »

MikaelE skrev:
Zalman3 skrev:
Tydligen har de höjt batterivärmaren från 2,5kW till 6kW.
Vad innebär detta i praktiken? Att det går snabbare att förvärma batteriet?
Ja det borde det ju göra :)
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Användarvisningsbild
SALVETA
Teslaägare
Inlägg: 191
Blev medlem: 16 jun 2019 14:46
Ort: Helsingborg

Re: Senaste version 2019.32.10

Inlägg av SALVETA »

Jag får inte ner hela uppdateringen verkar det som, symbolen uppe vid sentry för uppdatering är grön på wifi och gul på LTE men när jag trycker på den ser den klar ut, kanske 99.9% men jag får inte möjlighet att göra själva uppdateringen.
Har testat starta om med eller utan broms och toggla wifi men då har den börjat om från 50% för att sedan stannat igen.
Får väl testa stänga av bilen. Något annat tips?
Användarvisningsbild
PerV
Teslaägare
Inlägg: 65
Blev medlem: 04 maj 2019 06:47

Re: Senaste version 2019.32.10

Inlägg av PerV »

uppsalatesla skrev:
Min uppdatering till 32.11.1 har failat två ggr nu :( Först i natt och sedan en gång till vid lunchtid. Det tjuter och lever om i bilen och radarn är helt urflippad och tolkar att bilen står för nära alla tänkbara objekt som finns. Det ser faktiskt ganska roligt ut när alla andra bilar klumpar ihop sig i en hög under Teslan på displayen... Det tråkiga i kråksången är att det piper och tjuter nåt djävulskt i bilen. Nån som hört nåt eller läst om samma fenomen eller som kan tänka sig ha en lösning på det? Ja, jag har kört både vanlig reset och hård med bromsen nedtryckt. Och ja, jag har lagt ett ärende till supporten i appen.
Jag har samma problem. Tre uppdateringar som har gått igenom halvvägs. Alla har misslyckats. Bilen piper hela tiden när man kör längsmed trottoarkanter mm. Nästan så man får hörselskador av det i längden. Jag upplever det dock kopplat till parkeringssensorerna istället för radarn. Har också sett att min bil och bilen framför har klumpat ihop sig i displayen vid stillastående. Har också startat om på alla tänkbara vis utan resultat.
Har också ett ärende hos supporten. De tvingade ut de två sista uppdateringarna, men problemet kvarstår.
Användarvisningsbild
uppsalatesla
Teslaägare
Inlägg: 34
Blev medlem: 09 jun 2019 20:57

Re: Senaste version 2019.32.10

Inlägg av uppsalatesla »

PerV skrev:
uppsalatesla skrev:
Min uppdatering till 32.11.1 har failat två ggr nu :( Först i natt och sedan en gång till vid lunchtid. Det tjuter och lever om i bilen och radarn är helt urflippad och tolkar att bilen står för nära alla tänkbara objekt som finns. Det ser faktiskt ganska roligt ut när alla andra bilar klumpar ihop sig i en hög under Teslan på displayen... Det tråkiga i kråksången är att det piper och tjuter nåt djävulskt i bilen. Nån som hört nåt eller läst om samma fenomen eller som kan tänka sig ha en lösning på det? Ja, jag har kört både vanlig reset och hård med bromsen nedtryckt. Och ja, jag har lagt ett ärende till supporten i appen.
Jag har samma problem. Tre uppdateringar som har gått igenom halvvägs. Alla har misslyckats. Bilen piper hela tiden när man kör längsmed trottoarkanter mm. Nästan så man får hörselskador av det i längden. Jag upplever det dock kopplat till parkeringssensorerna istället för radarn. Har också sett att min bil och bilen framför har klumpat ihop sig i displayen vid stillastående. Har också startat om på alla tänkbara vis utan resultat.
Har också ett ärende hos supporten. De tvingade ut de två sista uppdateringarna, men problemet kvarstår.
Ja, du har rätt. Det är nog relaterat till parkeringssensorerna. Hur som helst är det jäkligt irriterande... Hur fick du tag på Tesla så att de kunde pusha ut uppdateringarna? De är ju inte ett under av kundvård och lätta att få tag på ;-)
Solid Black Model 3 LR AWD, svart interiör
Användarvisningsbild
foolip
Teslaägare
Inlägg: 120
Blev medlem: 28 jan 2019 11:52

Re: Senaste version 2019.32.10

Inlägg av foolip »

Fick 32.11.1 nu. Både Netflix och YouTube funkar på wi-fi. För Cuphead verkar man behöva en kontroll, min PS4-kontroll funkade till Beach Buggy Racing så den får väl ligga i bilen nu...
Användarvisningsbild
thedude
Teslaägare
Inlägg: 502
Blev medlem: 28 nov 2018 21:03

Re: Senaste version 2019.32.10

Inlägg av thedude »

foolip skrev:
Fick 32.11.1 nu. Både Netflix och YouTube funkar på wi-fi. För Cuphead verkar man behöva en kontroll, min PS4-kontroll funkade till Beach Buggy Racing så den får väl ligga i bilen nu...
Är det bara M3 får får Netflix o Youtube? jag har MS med 32.11.1 men ingen Netflix eller Youtube :(
Användarvisningsbild
BrooklynS
Teslaägare
Inlägg: 1827
Blev medlem: 05 aug 2019 10:50
Ort: Luleå

Re: Senaste version 2019.32.10

Inlägg av BrooklynS »

Kolla underhållning, finns en ny flik som heter biograf eller liknande.


Skickat från min iPhone med Tapatalk Pro
Tesla Y LR -22 EAP
Användarvisningsbild
TeslaM3
Teslaägare
Inlägg: 207
Blev medlem: 10 aug 2019 16:07

Re: Senaste version 2019.32.10

Inlägg av TeslaM3 »

uppsalatesla skrev:
PerV skrev:
uppsalatesla skrev:
Min uppdatering till 32.11.1 har failat två ggr nu :( Först i natt och sedan en gång till vid lunchtid. Det tjuter och lever om i bilen och radarn är helt urflippad och tolkar att bilen står för nära alla tänkbara objekt som finns. Det ser faktiskt ganska roligt ut när alla andra bilar klumpar ihop sig i en hög under Teslan på displayen... Det tråkiga i kråksången är att det piper och tjuter nåt djävulskt i bilen. Nån som hört nåt eller läst om samma fenomen eller som kan tänka sig ha en lösning på det? Ja, jag har kört både vanlig reset och hård med bromsen nedtryckt. Och ja, jag har lagt ett ärende till supporten i appen.
Jag har samma problem. Tre uppdateringar som har gått igenom halvvägs. Alla har misslyckats. Bilen piper hela tiden när man kör längsmed trottoarkanter mm. Nästan så man får hörselskador av det i längden. Jag upplever det dock kopplat till parkeringssensorerna istället för radarn. Har också sett att min bil och bilen framför har klumpat ihop sig i displayen vid stillastående. Har också startat om på alla tänkbara vis utan resultat.
Har också ett ärende hos supporten. De tvingade ut de två sista uppdateringarna, men problemet kvarstår.
Ja, du har rätt. Det är nog relaterat till parkeringssensorerna. Hur som helst är det jäkligt irriterande... Hur fick du tag på Tesla så att de kunde pusha ut uppdateringarna? De är ju inte ett under av kundvård och lätta att få tag på ;-)
Om man ringer Vägassistans brukar de kunna hjälp till att pusha ut uppdateringar om något hängt sig eller gått snett.
Användarvisningsbild
themax
Teslaägare
Inlägg: 1901
Blev medlem: 16 mar 2015 19:09
Ort: Spånga

Re: Senaste version 2019.32.10

Inlägg av themax »

OT: Jag vet nu varför Tesla bytte namnet till Spötify över hela välden. Idag släpps tributebandet Pünk Flöyds skiva Echöes på Spotify. Goda vänner till mig som det är en fröjd att lyssna på live (de har bland annat spelat på Cambridge Folk Festival inför en hängiven publik på tusentals personer). Lyssna ni också. Och trevlig fredag på er alla! :-)

https://open.spotify.com/album/53cRkHOj ... W-XJEPPheQ
--------
Har ICEat mig igenom allt från Saab V4 till en omprogrammerad Audi till att via en 2019 Model 3 (och 14600 mil på tre år) nu ratta en Model Y LR AWD.
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare
Inlägg: 14565
Blev medlem: 16 nov 2014 12:04

Re: Senaste version 2019.32.10

Inlägg av taliz »

uppsalatesla skrev:
PerV skrev:
uppsalatesla skrev:
Min uppdatering till 32.11.1 har failat två ggr nu :( Först i natt och sedan en gång till vid lunchtid. Det tjuter och lever om i bilen och radarn är helt urflippad och tolkar att bilen står för nära alla tänkbara objekt som finns. Det ser faktiskt ganska roligt ut när alla andra bilar klumpar ihop sig i en hög under Teslan på displayen... Det tråkiga i kråksången är att det piper och tjuter nåt djävulskt i bilen. Nån som hört nåt eller läst om samma fenomen eller som kan tänka sig ha en lösning på det? Ja, jag har kört både vanlig reset och hård med bromsen nedtryckt. Och ja, jag har lagt ett ärende till supporten i appen.
Jag har samma problem. Tre uppdateringar som har gått igenom halvvägs. Alla har misslyckats. Bilen piper hela tiden när man kör längsmed trottoarkanter mm. Nästan så man får hörselskador av det i längden. Jag upplever det dock kopplat till parkeringssensorerna istället för radarn. Har också sett att min bil och bilen framför har klumpat ihop sig i displayen vid stillastående. Har också startat om på alla tänkbara vis utan resultat.
Har också ett ärende hos supporten. De tvingade ut de två sista uppdateringarna, men problemet kvarstår.
Ja, du har rätt. Det är nog relaterat till parkeringssensorerna. Hur som helst är det jäkligt irriterande... Hur fick du tag på Tesla så att de kunde pusha ut uppdateringarna? De är ju inte ett under av kundvård och lätta att få tag på ;-)
Prova disabla park assist chimes?
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare
Inlägg: 14565
Blev medlem: 16 nov 2014 12:04

Re: Senaste version 2019.32.10

Inlägg av taliz »

thedude skrev:
Är det bara M3 får får Netflix o Youtube? jag har MS med 32.11.1 men ingen Netflix eller Youtube :(
Har du MCU1 får du inget AFAIK.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Användarvisningsbild
jpetters
Teslaägare
Inlägg: 2184
Blev medlem: 31 mar 2015 17:17
Ort: Zug, Switzerland

Re: Senaste version 2019.32.10

Inlägg av jpetters »

taliz skrev:
thedude skrev:
Är det bara M3 får får Netflix o Youtube? jag har MS med 32.11.1 men ingen Netflix eller Youtube :(
Har du MCU1 får du inget AFAIK.
Det stämmer bra. För S och X måste man ha MCU2, i dagsläget.
Model S: Plaid, Deep Blue
Model X: 100D, Silver Metallic, 7-sits, HW3, all inclusive
Såld: SP100DL, Pearl white, CD, 21" Black Arachnid
Såld: SP90D, folierad mörkblå + chrome delete
Såld: SP85+ classic
Såld: SP85+ med AP1
http://---
Verdi

Re: Senaste version 2019.32.10

Inlägg av Verdi »

themax skrev:
OT: Jag vet nu varför Tesla bytte namnet till Spötify över hela välden. Idag släpps tributebandet Pünk Flöyds skiva Echöes på Spotify. Goda vänner till mig som det är en fröjd att lyssna på live (de har bland annat spelat på Cambridge Folk Festival inför en hängiven publik på tusentals personer). Lyssna ni också. Och trevlig fredag på er alla! :-)

https://open.spotify.com/album/53cRkHOj ... W-XJEPPheQ
Jag gick i samma klass som Johan B. Hälsa! :)

Har även jobbat på samma konsultfirma som Håkan N i P Floyd. De går det ju ännu bättre för nu. Spelar på Cirkus, Dalhalla osv.
Användarvisningsbild
gellerstam
Teslaägare
Inlägg: 2073
Blev medlem: 04 apr 2016 10:20
Ort: Vid Runn
Referralkod: ts.la/magnus28392

Re: Senaste version 2019.32.10

Inlägg av gellerstam »

Verdi skrev:
themax skrev:
OT: Jag vet nu varför Tesla bytte namnet till Spötify över hela välden. Idag släpps tributebandet Pünk Flöyds skiva Echöes på Spotify. Goda vänner till mig som det är en fröjd att lyssna på live (de har bland annat spelat på Cambridge Folk Festival inför en hängiven publik på tusentals personer). Lyssna ni också. Och trevlig fredag på er alla! :-)

https://open.spotify.com/album/53cRkHOj ... W-XJEPPheQ
Jag gick i samma klass som Johan B. Hälsa! :)

Har även jobbat på samma konsultfirma som Håkan N i P Floyd. De går det ju ännu bättre för nu. Spelar på Cirkus, Dalhalla osv.
Haha.

Jag har studerat med Håkan N när vi läste på högskolan i Borlänge. :-)
Tesla Model Y
Användarvisningsbild
themax
Teslaägare
Inlägg: 1901
Blev medlem: 16 mar 2015 19:09
Ort: Spånga

Re: Senaste version 2019.32.10

Inlägg av themax »

Verdi skrev:
Jag gick i samma klass som Johan B. Hälsa! :)

Har även jobbat på samma konsultfirma som Håkan N i P Floyd. De går det ju ännu bättre för nu. Spelar på Cirkus, Dalhalla osv.
Will Do. P Floyd hade ju under många år fester i Skog (som Jan S ägde). Vi är ett gäng som fortfarande håller dessa evenemang som bland det roligaste man kan göra med kläderna på (och vi träffas varje gång de spelar på någon gräsplätt i närheten av Dalhalla). Pünk Flöyd bildades på campingen där, likaså Men on the Border och Trees.

Nåväl. Nuff OT. Nu ska jag ut och testa v10 på väg till Hälsingland och se om AP blivit ännu bättre.
--------
Har ICEat mig igenom allt från Saab V4 till en omprogrammerad Audi till att via en 2019 Model 3 (och 14600 mil på tre år) nu ratta en Model Y LR AWD.
Användarvisningsbild
PerV
Teslaägare
Inlägg: 65
Blev medlem: 04 maj 2019 06:47

Re: Senaste version 2019.32.10

Inlägg av PerV »

uppsalatesla skrev:

Ja, du har rätt. Det är nog relaterat till parkeringssensorerna. Hur som helst är det jäkligt irriterande... Hur fick du tag på Tesla så att de kunde pusha ut uppdateringarna? De är ju inte ett under av kundvård och lätta att få tag på ;-)
De är inte lätta att få tag på, men när man får tag på dem är de riktigt bra tycker jag.

Jag bokade en service tid (väldigt sent i november) via Tesla appen och beskrev mitt ärende. Fick dagen efter ett SMS från Tesla Service där de frågade om lite mer detaljer mm. De kunde också tvinga på en ny uppdatering. Mycket bra support SMS vägen, kanske inte det man är van vid.

Det verkar som det ej längre går att ringa Tesla, jag har provat alla nummer och blir bara hänvisad till hemsidan. Jag gick även in till Tesla butiken i Täby Centrum och pratade med den representant som sålt bilen till mig. Han var mycket hjälpsam och tog kontakt med Tesla Service center i Upplands Väsby, som även kunde ta en snabbtitt på bilen.

De kunde konstatera att det mesta av uppdateringen har gått igenom, men att vissa moduler inte har lyckats, som t.ex. autopilot mm.
Problemet är ännu inte löst, men det ligger en arbetsorder på det och eventuellt kan de lösa problemet på distans.

Ljudet är väldigt irriterande, men numer verkar Joe mod faktiskt reducera pipet en aning. Man lär sig också hålla undan från trottoarer mm.
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare
Inlägg: 14565
Blev medlem: 16 nov 2014 12:04

Re: Senaste version 2019.32.10

Inlägg av taliz »

PerV skrev:
uppsalatesla skrev:

Ja, du har rätt. Det är nog relaterat till parkeringssensorerna. Hur som helst är det jäkligt irriterande... Hur fick du tag på Tesla så att de kunde pusha ut uppdateringarna? De är ju inte ett under av kundvård och lätta att få tag på ;-)
De är inte lätta att få tag på, men när man får tag på dem är de riktigt bra tycker jag.

Jag bokade en service tid (väldigt sent i november) via Tesla appen och beskrev mitt ärende. Fick dagen efter ett SMS från Tesla Service där de frågade om lite mer detaljer mm. De kunde också tvinga på en ny uppdatering. Mycket bra support SMS vägen, kanske inte det man är van vid.

Det verkar som det ej längre går att ringa Tesla, jag har provat alla nummer och blir bara hänvisad till hemsidan. Jag gick även in till Tesla butiken i Täby Centrum och pratade med den representant som sålt bilen till mig. Han var mycket hjälpsam och tog kontakt med Tesla Service center i Upplands Väsby, som även kunde ta en snabbtitt på bilen.

De kunde konstatera att det mesta av uppdateringen har gått igenom, men att vissa moduler inte har lyckats, som t.ex. autopilot mm.
Problemet är ännu inte löst, men det ligger en arbetsorder på det och eventuellt kan de lösa problemet på distans.

Ljudet är väldigt irriterande, men numer verkar Joe mod faktiskt reducera pipet en aning. Man lär sig också hålla undan från trottoarer mm.
Återigen, testat disabla park assist chimes?
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Användarvisningsbild
BrooklynS
Teslaägare
Inlägg: 1827
Blev medlem: 05 aug 2019 10:50
Ort: Luleå

Re: Senaste version 2019.32.10

Inlägg av BrooklynS »

themax skrev:
OT: Jag vet nu varför Tesla bytte namnet till Spötify över hela välden. Idag släpps tributebandet Pünk Flöyds skiva Echöes på Spotify. Goda vänner till mig som det är en fröjd att lyssna på live (de har bland annat spelat på Cambridge Folk Festival inför en hängiven publik på tusentals personer). Lyssna ni också. Och trevlig fredag på er alla! :-)

https://open.spotify.com/album/53cRkHOj ... W-XJEPPheQ
Haha, det är väl nån gammal elev till mig där också misstänker jag. Om de är från Ljusdal alltså. :D
Tesla Y LR -22 EAP
Användarvisningsbild
PerV
Teslaägare
Inlägg: 65
Blev medlem: 04 maj 2019 06:47

Re: Senaste version 2019.32.10

Inlägg av PerV »

taliz skrev:
Återigen, testat disabla park assist chimes?
Svar ja, jag har testat att ändra de flesta inställningarna, vilket inte hjälper. Detta pip är inte ett chimes ljud utan mer av larm typ att något är fel samt att "sensorbågarna" ibland blir ill-röda på skärmen.
Jag har varit hos Tesla Service center och de konstaterade att något är fel.
Skriv svar