Artikel i media
Moderator: Redaktion
Re: Artikel i media
De bygger och planerar alltså bostäder för 1900-talet och inte 2000-talet. Ska de dra in kabel-TV också istället för bredband?
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Re: Artikel i media
Jag funderar på att skriva till journalisten som skrivit artikeln. Artikeln i sig är inte dum, men han är för dåligt påläst. Han borde ha kunnat konfrontera företrädarna för bostadsbolagen med lite fakta från verkligheten, så man skulle ju kunna förse honom med sådant och relevanta länkar.
Re: Artikel i media
Ärligt talat, om du satt i styrelsen för ett bostadsbolag - hade du kunnat motivera denna investering utan att ha klart vad vinsten eller konkurransfördelen blir? Dessa pengar kan antagligen läggas på annat, som renovering, stambyte, fasader etc med ett mycket mer lätträknad ROI. Tyvärr kallas detta för ekonomi dvs hur disponera pengar/resurser på bästa möjliga sätt.
Skickat från min SM-N950F via Tapatalk
Skickat från min SM-N950F via Tapatalk
Re: Artikel i media
Ja, antagligen sitter de med armarna i kors och väntar på att staten ska komma med subventioner. Men lite utbildning av journalister är ju inte fel så att de kan pressa intervjuobjekten lite bättre och få dem att reflektera på bättre grunder.filippb skrev:Ärligt talat, om du satt i styrelsen för ett bostadsbolag - hade du kunnat motivera denna investering utan att ha klart vad vinsten eller konkurransfördelen blir? Dessa pengar kan antagligen läggas på annat, som renovering, stambyte, fasader etc med ett mycket mer lätträknad ROI. Tyvärr kallas detta för ekonomi dvs hur disponera pengar/resurser på bästa möjliga sätt.
Re: Artikel i media
Nja handlar det om befintliga föreningar så är det ju medlemmarna som får betala. Är medlemmarna intresserade utav att betala ? Nej, för dom har inte elbilar. Varför har dom inte elbilar? För majoriteten är inte intresserade eller anser sig ha råd. Och när dom intresserade får alternativet betala själv så är det inte heller intressant.Jerker skrev:Ja, antagligen sitter de med armarna i kors och väntar på att staten ska komma med subventioner. Men lite utbildning av journalister är ju inte fel så att de kan pressa intervjuobjekten lite bättre och få dem att reflektera på bättre grunder.filippb skrev:Ärligt talat, om du satt i styrelsen för ett bostadsbolag - hade du kunnat motivera denna investering utan att ha klart vad vinsten eller konkurransfördelen blir? Dessa pengar kan antagligen läggas på annat, som renovering, stambyte, fasader etc med ett mycket mer lätträknad ROI. Tyvärr kallas detta för ekonomi dvs hur disponera pengar/resurser på bästa möjliga sätt.
Nyproduktion har ju lite intresse i detta, visst det går ekonomiskt att lösa men det höjer hyrorna eller lägenhetspriset som i sin tur gör det mer svårsålt förutom för den lilla klick som vill åka elbil.
När medlemmar vill betala, då kommer det.
Re: Artikel i media
I den här artikeln hade de bara pratat med kommunala bostadsbolag.Stevvee skrev:Nja handlar det om befintliga föreningar så är det ju medlemmarna som får betala. Är medlemmarna intresserade utav att betala ? Nej, för dom har inte elbilar. Varför har dom inte elbilar? För majoriteten är inte intresserade eller anser sig ha råd. Och när dom intresserade får alternativet betala själv så är det inte heller intressant.Jerker skrev:Ja, antagligen sitter de med armarna i kors och väntar på att staten ska komma med subventioner. Men lite utbildning av journalister är ju inte fel så att de kan pressa intervjuobjekten lite bättre och få dem att reflektera på bättre grunder.filippb skrev:Ärligt talat, om du satt i styrelsen för ett bostadsbolag - hade du kunnat motivera denna investering utan att ha klart vad vinsten eller konkurransfördelen blir? Dessa pengar kan antagligen läggas på annat, som renovering, stambyte, fasader etc med ett mycket mer lätträknad ROI. Tyvärr kallas detta för ekonomi dvs hur disponera pengar/resurser på bästa möjliga sätt.
Nyproduktion har ju lite intresse i detta, visst det går ekonomiskt att lösa men det höjer hyrorna eller lägenhetspriset som i sin tur gör det mer svårsålt förutom för den lilla klick som vill åka elbil.
När medlemmar vill betala, då kommer det.
Re: Artikel i media
Kommunalt eller inte, medlemmar eller hyresgäster får bekosta.Jerker skrev:I den här artikeln hade de bara pratat med kommunala bostadsbolag.Stevvee skrev:Nja handlar det om befintliga föreningar så är det ju medlemmarna som får betala. Är medlemmarna intresserade utav att betala ? Nej, för dom har inte elbilar. Varför har dom inte elbilar? För majoriteten är inte intresserade eller anser sig ha råd. Och när dom intresserade får alternativet betala själv så är det inte heller intressant.Jerker skrev:Ja, antagligen sitter de med armarna i kors och väntar på att staten ska komma med subventioner. Men lite utbildning av journalister är ju inte fel så att de kan pressa intervjuobjekten lite bättre och få dem att reflektera på bättre grunder.filippb skrev:Ärligt talat, om du satt i styrelsen för ett bostadsbolag - hade du kunnat motivera denna investering utan att ha klart vad vinsten eller konkurransfördelen blir? Dessa pengar kan antagligen läggas på annat, som renovering, stambyte, fasader etc med ett mycket mer lätträknad ROI. Tyvärr kallas detta för ekonomi dvs hur disponera pengar/resurser på bästa möjliga sätt.
Nyproduktion har ju lite intresse i detta, visst det går ekonomiskt att lösa men det höjer hyrorna eller lägenhetspriset som i sin tur gör det mer svårsålt förutom för den lilla klick som vill åka elbil.
När medlemmar vill betala, då kommer det.
- Bjelke
- Teslaägare
- Inlägg: 19572
- Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
- Ort: Bollnäs
- Referralkod: ts.la/mikael1178
Re: Artikel i media
Jag vet inte om man verkligen kan se det som ROI alls när det kommer till faciliteter runtomkring boendet,
ta tex just en parkering som exempel, hela parkeringen inklusive ALLT är bara en ren kostnad inkl all skötsel av den, och för detta betalar
alla gäster i princip även om vissa inte har någon bil (förutom en avgift om man har en egen reserverad plats som är vanligt i storstäder).
På samma sätt betalar vi tex för ett stort mangel-rum bredvid tvättstugan, kallförråd både på vind och i källaren, en speciell tvättplats för bilar i det
tjusiga parkeringsgaraget under fastigheten och en massa annat som vi aldrig utnyttjar vid vår lilla lägenhet här på stan (Bollnäs).
Vissa gäster har valt lägenhet där för sitt läge enbart (tex vi) medans andra ville ha just ett varmgarage perfekt placerat under huset osv osv.
Allt utom själva lägenheterna är kostnader som alla får vara med på oavsett nyttjande men som fastighetsägaren valt att ha för att vara attraktiv, så
med samma resonemang borde det (fanimig) vara en självklar sak att ordna laddplatser idag till bostäderna.
Vi kommer att skratta häcken av oss allihop redan om några år när vi tittar tillbaks på det här, det känns lika självklart som att sätta in spisfläktar i alla
gamla kök för några årtionden sedan...
ta tex just en parkering som exempel, hela parkeringen inklusive ALLT är bara en ren kostnad inkl all skötsel av den, och för detta betalar
alla gäster i princip även om vissa inte har någon bil (förutom en avgift om man har en egen reserverad plats som är vanligt i storstäder).
På samma sätt betalar vi tex för ett stort mangel-rum bredvid tvättstugan, kallförråd både på vind och i källaren, en speciell tvättplats för bilar i det
tjusiga parkeringsgaraget under fastigheten och en massa annat som vi aldrig utnyttjar vid vår lilla lägenhet här på stan (Bollnäs).
Vissa gäster har valt lägenhet där för sitt läge enbart (tex vi) medans andra ville ha just ett varmgarage perfekt placerat under huset osv osv.
Allt utom själva lägenheterna är kostnader som alla får vara med på oavsett nyttjande men som fastighetsägaren valt att ha för att vara attraktiv, så
med samma resonemang borde det (fanimig) vara en självklar sak att ordna laddplatser idag till bostäderna.
Vi kommer att skratta häcken av oss allihop redan om några år när vi tittar tillbaks på det här, det känns lika självklart som att sätta in spisfläktar i alla
gamla kök för några årtionden sedan...
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
S75D-18
SP100D-19
Re: Artikel i media
Det behövs en lag som i Norge där hyresvärdar och bostadsrättsföreningar är tvingade att ordna laddplats ombudet inte finns synnerliga stjäl emot.
Re: Artikel i media
Ja vore ju toppen att göra det. Speciellt eftersom många nyproduktioner redan har problem med höga hyror och för dålig ekonomisk plan.LarsL skrev:Det behövs en lag som i Norge där hyresvärdar och bostadsrättsföreningar är tvingade att ordna laddplats ombudet inte finns synnerliga stjäl emot.
Re: Artikel i media
Just parkering brukar väl avgiftsbeläggas så att de som nyttjar det också kan bära majoriteten av underhållet etc. Och så kan man ju försöka göra här också men problemet är nog att efterfrågan (underlaget) är för litet och det går inte riktigt lägga kostnaden på de få procent som har eller skaffar en elbil.Bjelke skrev:Jag vet inte om man verkligen kan se det som ROI alls när det kommer till faciliteter runtomkring boendet,
ta tex just en parkering som exempel, hela parkeringen inklusive ALLT är bara en ren kostnad inkl all skötsel av den, och för detta betalar
alla gäster i princip även om vissa inte har någon bil (förutom en avgift om man har en egen reserverad plats som är vanligt i storstäder).
På samma sätt betalar vi tex för ett stort mangel-rum bredvid tvättstugan, kallförråd både på vind och i källaren, en speciell tvättplats för bilar i det
tjusiga parkeringsgaraget under fastigheten och en massa annat som vi aldrig utnyttjar vid vår lilla lägenhet här på stan (Bollnäs).
Vissa gäster har valt lägenhet där för sitt läge enbart (tex vi) medans andra ville ha just ett varmgarage perfekt placerat under huset osv osv.
Allt utom själva lägenheterna är kostnader som alla får vara med på oavsett nyttjande men som fastighetsägaren valt att ha för att vara attraktiv, så
med samma resonemang borde det (fanimig) vara en självklar sak att ordna laddplatser idag till bostäderna.
Vi kommer att skratta häcken av oss allihop redan om några år när vi tittar tillbaks på det här, det känns lika självklart som att sätta in spisfläktar i alla
gamla kök för några årtionden sedan...
Vår BRF förening gick ut med intresseanmälan ang laddplatser och utifrån det tog in en entreprenör som installerade motsvarande antal boxar i carportar. Boende fick då teckna tilläggsavtal för dessa platser med några hundra kronor extra i månaden som ska täcka avbetalningen och underhållet. Andra boende har inte behövt bekosta investeringen.
Skulle säga att denna modell kan fungera men kräver också att tillräckligt många signar upp och bor tillräckligt länge för att minska risken för BRF. Detta kan vara svårt att säkra för en hyresvärd.
Skickat från min SM-N950F via Tapatalk
Re: Artikel i media
Bjuder staten även på finansiering av dessa i Norge? Annars vet vi ju vem som får betala i slutändan.LarsL skrev:Det behövs en lag som i Norge där hyresvärdar och bostadsrättsföreningar är tvingade att ordna laddplats ombudet inte finns synnerliga stjäl emot.
Skickat från min SM-N950F via Tapatalk
Re: Artikel i media
Det är väl inget fel att kunden ifråga får betala, hyresgästen , bostadsrättsägaren osv. Det är så det brukar fungera i en marknadsekonomi.filippb skrev:Bjuder staten även på finansiering av dessa i Norge? Annars vet vi ju vem som får betala i slutändan.
Tesla Model 3 LR AWD, blå med vit inredning.
Zoe 22 kWh som andrabil - såld
Cybertruck AWD beställd
Model Y LR AWD beställd
Zoe 22 kWh som andrabil - såld
Cybertruck AWD beställd
Model Y LR AWD beställd
Re: Artikel i media
De som använder betalar som det beskrivits ovan.filippb skrev:Bjuder staten även på finansiering av dessa i Norge? Annars vet vi ju vem som får betala i slutändan.LarsL skrev:Det behövs en lag som i Norge där hyresvärdar och bostadsrättsföreningar är tvingade att ordna laddplats ombudet inte finns synnerliga stjäl emot.
Skickat från min SM-N950F via Tapatalk
Re: Artikel i media
Fast det är tågordningen som är problemet här. Du behöver matcha kostnaden med en intäkt i din budget och då duger det inte att hoppas att dina hyresgäster väljer att betala för de här platserna du som hyresvärd installerade. Då måste du antingen lägga kostnaden på alla som hyr en plats i garaget/parkeringen eller höja hyran för alla boende. Förutsatt att du inte vill lägga din vinst på en elbilsomställning (tveksamt)
Det vår förening gjorde var att få avtalen undertecknades innan man tog in entreprenören och de avtal man har skrivit under följer dessutom med din bostadsrätt i 10 år. Så du måste alltså sälja din bostad med en höjd avgift som köparen inte kan slippa.
Skickat från min SM-N950F via Tapatalk
Det vår förening gjorde var att få avtalen undertecknades innan man tog in entreprenören och de avtal man har skrivit under följer dessutom med din bostadsrätt i 10 år. Så du måste alltså sälja din bostad med en höjd avgift som köparen inte kan slippa.
Skickat från min SM-N950F via Tapatalk
Re: Artikel i media
Och anledningen till att det inte fungerar som med vanliga garage/parkeringsplatser är att det inte finns så starkt statistiskt underlag för att med säkerhet säga att x% av boende kommer att vilja ladda.
Om det byggs nytt så kan man (och det görs säkert) projicera hur många bilar och elbilar det kan finnas behov av, speciellt eftersom du också kan rikta in dig mot en specifik kundgrupp i marknadsföringen. Men befintliga fastigheter har bosatts enligt väldigt olika premisser och då tror jag inte ett dugg på lagstiftning som ska tvinga fram det.
Skickat från min SM-N950F via Tapatalk
Om det byggs nytt så kan man (och det görs säkert) projicera hur många bilar och elbilar det kan finnas behov av, speciellt eftersom du också kan rikta in dig mot en specifik kundgrupp i marknadsföringen. Men befintliga fastigheter har bosatts enligt väldigt olika premisser och då tror jag inte ett dugg på lagstiftning som ska tvinga fram det.
Skickat från min SM-N950F via Tapatalk
Re: Artikel i media
Vill staten ens att vi installerar billaddare?filippb skrev:Och anledningen till att det inte fungerar som med vanliga garage/parkeringsplatser är att det inte finns så starkt statistiskt underlag för att med säkerhet säga att x% av boende kommer att vilja ladda.
Om det byggs nytt så kan man (och det görs säkert) projicera hur många bilar och elbilar det kan finnas behov av, speciellt eftersom du också kan rikta in dig mot en specifik kundgrupp i marknadsföringen. Men befintliga fastigheter har bosatts enligt väldigt olika premisser och då tror jag inte ett dugg på lagstiftning som ska tvinga fram det.
Skickat från min SM-N950F via Tapatalk
Det verkar som att staten inte vill att alla ska installera billaddare. Vi som bor i BRF har inte samma villkor som de som bor i privatahus
Varför kan inte vi som bor i BRF få ladda hemma stöd?
Jag har försökt i över ett år att få BRF på tåget. Nej det går inte för det är dyrt är svaret. Nu har jag kommit så långt att de lovat mig ett papper där det står att vi som vill får installera egna laddare. Stödet kan jag inte få men skit samma, det får kosta .
Re: Artikel i media
Var precis på väg att skriva att du visst kan söka ladda hemma stöd som bor i BRF men det här svaret fick jag när jag skickade in min ansökan förra året:nek0 skrev:Vill staten ens att vi installerar billaddare?filippb skrev:Och anledningen till att det inte fungerar som med vanliga garage/parkeringsplatser är att det inte finns så starkt statistiskt underlag för att med säkerhet säga att x% av boende kommer att vilja ladda.
Om det byggs nytt så kan man (och det görs säkert) projicera hur många bilar och elbilar det kan finnas behov av, speciellt eftersom du också kan rikta in dig mot en specifik kundgrupp i marknadsföringen. Men befintliga fastigheter har bosatts enligt väldigt olika premisser och då tror jag inte ett dugg på lagstiftning som ska tvinga fram det.
Skickat från min SM-N950F via Tapatalk
Det verkar som att staten inte vill att alla ska installera billaddare. Vi som bor i BRF har inte samma villkor som de som bor i privatahus
Varför kan inte vi som bor i BRF få ladda hemma stöd?
Jag har försökt i över ett år att få BRF på tåget. Nej det går inte för det är dyrt är svaret. Nu har jag kommit så långt att de lovat mig ett papper där det står att vi som vill får installera egna laddare. Stödet kan jag inte få men skit samma, det får kosta .
Det betyder alltså att det bara går om du installerar inuti din lägenhet eller ja, bor i ett BRF radhus som jag gör.För att din ansökan ska uppfylla kraven som framgår av Förordning (2017:1318) om bidrag till privatpersoner för installation av laddningspunkt till elfordon så behöver du styrka att du äger fastigheten eller har nyttjanderätt till den. Med fastighet avses ytan på marken där laddboxen är installerad (exempelvis Berga 1:8), inte själva byggnaden som kan höra till fastigheten.
Skickat från min SM-N950F via Tapatalk
Re: Artikel i media
Tyvärr är maxlasten i hissen bara 800kgfilippb skrev:Var precis på väg att skriva att du visst kan söka ladda hemma stöd som bor i BRF men det här svaret fick jag när jag skickade in min ansökan förra året:nek0 skrev:Vill staten ens att vi installerar billaddare?filippb skrev:Och anledningen till att det inte fungerar som med vanliga garage/parkeringsplatser är att det inte finns så starkt statistiskt underlag för att med säkerhet säga att x% av boende kommer att vilja ladda.
Om det byggs nytt så kan man (och det görs säkert) projicera hur många bilar och elbilar det kan finnas behov av, speciellt eftersom du också kan rikta in dig mot en specifik kundgrupp i marknadsföringen. Men befintliga fastigheter har bosatts enligt väldigt olika premisser och då tror jag inte ett dugg på lagstiftning som ska tvinga fram det.
Skickat från min SM-N950F via Tapatalk
Det verkar som att staten inte vill att alla ska installera billaddare. Vi som bor i BRF har inte samma villkor som de som bor i privatahus
Varför kan inte vi som bor i BRF få ladda hemma stöd?
Jag har försökt i över ett år att få BRF på tåget. Nej det går inte för det är dyrt är svaret. Nu har jag kommit så långt att de lovat mig ett papper där det står att vi som vill får installera egna laddare. Stödet kan jag inte få men skit samma, det får kosta .
Det betyder alltså att det bara går om du installerar inuti din lägenhet eller ja, bor i ett BRF radhus som jag gör.För att din ansökan ska uppfylla kraven som framgår av Förordning (2017:1318) om bidrag till privatpersoner för installation av laddningspunkt till elfordon så behöver du styrka att du äger fastigheten eller har nyttjanderätt till den. Med fastighet avses ytan på marken där laddboxen är installerad (exempelvis Berga 1:8), inte själva byggnaden som kan höra till fastigheten.
Skickat från min SM-N950F via Tapatalk
Re: Artikel i media
Lägg in motion på byte till fordonshiss så du kan nyttja ladda hemma bidraget.nek0 skrev:Tyvärr är maxlasten i hissen bara 800kgfilippb skrev:Var precis på väg att skriva att du visst kan söka ladda hemma stöd som bor i BRF men det här svaret fick jag när jag skickade in min ansökan förra året:nek0 skrev:Vill staten ens att vi installerar billaddare?filippb skrev:Och anledningen till att det inte fungerar som med vanliga garage/parkeringsplatser är att det inte finns så starkt statistiskt underlag för att med säkerhet säga att x% av boende kommer att vilja ladda.
Om det byggs nytt så kan man (och det görs säkert) projicera hur många bilar och elbilar det kan finnas behov av, speciellt eftersom du också kan rikta in dig mot en specifik kundgrupp i marknadsföringen. Men befintliga fastigheter har bosatts enligt väldigt olika premisser och då tror jag inte ett dugg på lagstiftning som ska tvinga fram det.
Skickat från min SM-N950F via Tapatalk
Det verkar som att staten inte vill att alla ska installera billaddare. Vi som bor i BRF har inte samma villkor som de som bor i privatahus
Varför kan inte vi som bor i BRF få ladda hemma stöd?
Jag har försökt i över ett år att få BRF på tåget. Nej det går inte för det är dyrt är svaret. Nu har jag kommit så långt att de lovat mig ett papper där det står att vi som vill får installera egna laddare. Stödet kan jag inte få men skit samma, det får kosta .
Det betyder alltså att det bara går om du installerar inuti din lägenhet eller ja, bor i ett BRF radhus som jag gör.För att din ansökan ska uppfylla kraven som framgår av Förordning (2017:1318) om bidrag till privatpersoner för installation av laddningspunkt till elfordon så behöver du styrka att du äger fastigheten eller har nyttjanderätt till den. Med fastighet avses ytan på marken där laddboxen är installerad (exempelvis Berga 1:8), inte själva byggnaden som kan höra till fastigheten.
Skickat från min SM-N950F via Tapatalk
Re: Artikel i media
Undrar om bilplats kan ses som en del av ytan man har nyttjanderätt till, kanske värt att undersöka?
Det ska också sägas att jag torskade stödet ändå eftersom Naturvårdsverket tog för lång tid att bearbeta min ansökan och då försvann pengarna vid årsskiftet.
Skickat från min SM-N950F via Tapatalk
Det ska också sägas att jag torskade stödet ändå eftersom Naturvårdsverket tog för lång tid att bearbeta min ansökan och då försvann pengarna vid årsskiftet.
Skickat från min SM-N950F via Tapatalk
Re: Artikel i media
Nej, kanske om föreningen säljer bilplatsen.filippb skrev:Undrar om bilplats kan ses som en del av ytan man har nyttjanderätt till, kanske värt att undersöka?
Det ska också sägas att jag torskade stödet ändå eftersom Naturvårdsverket tog för lång tid att bearbeta min ansökan och då försvann pengarna vid årsskiftet.
Skickat från min SM-N950F via Tapatalk
Re: Artikel i media
Kan BRF söka stödet flera gånger för samma fastighet?Stevvee skrev:Nej, kanske om föreningen säljer bilplatsen.filippb skrev:Undrar om bilplats kan ses som en del av ytan man har nyttjanderätt till, kanske värt att undersöka?
Det ska också sägas att jag torskade stödet ändå eftersom Naturvårdsverket tog för lång tid att bearbeta min ansökan och då försvann pengarna vid årsskiftet.
Skickat från min SM-N950F via Tapatalk
Om vi är 2 st som vill installera laddare nu och sedan om några månader igen när flera kommer på att de vill ha laddare.
Re: Artikel i media
Det står inte i klartext egentligen och öppen för tolkning kan jag tycka.nek0 skrev:Kan BRF söka stödet flera gånger för samma fastighet?Stevvee skrev:Nej, kanske om föreningen säljer bilplatsen.filippb skrev:Undrar om bilplats kan ses som en del av ytan man har nyttjanderätt till, kanske värt att undersöka?
Det ska också sägas att jag torskade stödet ändå eftersom Naturvårdsverket tog för lång tid att bearbeta min ansökan och då försvann pengarna vid årsskiftet.
Skickat från min SM-N950F via Tapatalk
Om vi är 2 st som vill installera laddare nu och sedan om några månader igen när flera kommer på att de vill ha laddare.
I investeringsstödet står det att
”Bidraget ges som ett engångsbelopp med högst 50 procent av de bidragsberättigade kostnaderna, dock högst 15 000 kr per laddningspunkt.”
Som ger en tolkning på en gång.
Men sedan står det även
”Om det sammanlagda beloppet (inklusive belopp i ansökan) av de minimis-stöd under de senaste 3 åren överskrider motsvarande 200 000 euro, kan ansökan i vissa undantagsfall istället bedömas utifrån kommissionens förordning (EU) nr 651/2014 (gruppundantagsförordningen).”
Alltså att man kan ansöka flera gånger ?
Re: Artikel i media
Jag läste detta också men vet ej hur jag ska tolka det . Känns som att man kan söka flera gånger men det hade varit skönare att kunna läsa det i klar text.Stevvee skrev:Det står inte i klartext egentligen och öppen för tolkning kan jag tycka.nek0 skrev:Kan BRF söka stödet flera gånger för samma fastighet?Stevvee skrev:Nej, kanske om föreningen säljer bilplatsen.filippb skrev:Undrar om bilplats kan ses som en del av ytan man har nyttjanderätt till, kanske värt att undersöka?
Det ska också sägas att jag torskade stödet ändå eftersom Naturvårdsverket tog för lång tid att bearbeta min ansökan och då försvann pengarna vid årsskiftet.
Skickat från min SM-N950F via Tapatalk
Om vi är 2 st som vill installera laddare nu och sedan om några månader igen när flera kommer på att de vill ha laddare.
I investeringsstödet står det att
”Bidraget ges som ett engångsbelopp med högst 50 procent av de bidragsberättigade kostnaderna, dock högst 15 000 kr per laddningspunkt.”
Som ger en tolkning på en gång.
Men sedan står det även
”Om det sammanlagda beloppet (inklusive belopp i ansökan) av de minimis-stöd under de senaste 3 åren överskrider motsvarande 200 000 euro, kan ansökan i vissa undantagsfall istället bedömas utifrån kommissionens förordning (EU) nr 651/2014 (gruppundantagsförordningen).”
Alltså att man kan ansöka flera gånger ?