Inte för att jag tror att det har hänt, men om någon skulle nekat att ta leverans skulle den nog inte ställas på, och det skulle således inte synas i historiken.
Det intressanta är att Tesla begär en påställning redan innan man kommer och hämtar bilen och har sedan 24 timmar på sig att ångra denna påställning om det inte skulle bli
någon leverans tex, och DOM påställningarna kan man inte se i registret (vad jag vet iaf) men vore ju jäkligt intressant att få redan på.
24-timmars-"regeln" tror jag dessutom kan förlängas om det finns särskilda skäl, tex om dom skulle råkat ha registrerat bilen på fel ägare.
Sådana ångrade påställningar skulle definitivt göra mig vaksam...
@Bjelke, låter som att du förstår min oro.
Jag kan inte förstå varför Tesla ska skicka bilen från GBG till Malmö, alla transporter går från Nederländerna och passerar Malmö på vägen - bara att lasta av samma config när nästa passerar.
Model X 100D - 2018 Nissan LEAF 40kWh - 2018 Model 3 Performance - 2019
Model Y Performance - 2024
Beställde fredagen den 11:e Oktober, känns som en evighet sen . Hur lång tid tar det innan man får mer info, nu står det "Vi håller på att upprätta din faktura och kommer att kontakta dig för att ordna med din slutbetalning."
Nästa båt med teslor är just nu precis norr om dominikanska republiken, beräknad att vara framme i europa den 26:e oktober. Det ryktas på twitter att folk i storbrittanien börjat bli matchade mot bilar, så man får ju hoppas att det samma kommer gälla oss i Sverige. Själv beställde jag 1 september och har fortfarande inte fått något VIN dock.
Jag blev kontaktad redan dagen efter att jag lagt beställningen och fick reda på att det fanns en bil till mig i landet. Men det berodde ju på att jag hade råkat beställa en bil med en konfiguration som stod och väntade på att nån skulle köpa den.
Jag har hängt så länge på det här forumet att jag kan säga så mycket att det inte finns nån lagerbil som matchar er konfiguration så kan det dröja som längst upp till 3 månader. Det beror på många olika faktorer. Tesla tillverkar batcher med samma konfiguration för att vara effektivare. Sen försöker de styra tillverkningen olika för USA- och exportmarknaderna så att de får ut så många bilar som möjligt till kund före kvartalsslutet. Så beroende på var ens konfiguration hamnar i detta flöde så kan det skilja rätt mycket på väntetiderna även mellan två bilar beställda samtidigt. Allt ifrån att man köper redan inreggad lager/demobil till att man beställer i början av kvartalet och får bilen levererad i slutet.
Då ska jag summera min korta tid här i väntrummet:
När de erbjöd privatleasing bestämde jag mig för att slå till. Det blev en röd SR+ med dragkrok, 18''-hjulen och dubbdäck 18''. Jag konfigurerade först i länken till DNB på fredagen 27/9 men fick ingen reaktion. Så på måndagen ringde jag till Tesla och undrade om de fått nåt från DNB, men det hade de inte, så nåt hade inte funkat. Så jag gjorde en ansökan vi Tesla i telefon och strax plingade det i min telefon att nån tagit en kreditupplysning på mig. Och sen fick jag klartecken. Då gick jag in på Teslas hemsida och lade en beställning på bilen där.
Dagen därpå, på tisdag, så mailade en annan person från Tesla (nu från Delivery Team) och sa att de hade en bil åt mig som kunde levereras "tidigast nästa vecka". De undrade om jag skulle betala kontant? Nej, svarade jag, jag har ju fått klartecken från DNB om privatleasing. Då återkom hon efter ett tag och hade då hittat detta. Sen skulle hon återkomma när hon var säker på att bilen var klar för leverans. Det blev på fredagen och jag bokades in på tisdag kl 15.
Jag tog mig till Arlanda med kollektiva färdmedel och eftersom jag var tidig och hade 2½ timme till godo så bestämde jag mig för att gå de 5 km från Arlanda till Trosta. När jag var drygt halvvägs, 1:45 före utsatt tid, ringer telefonen. De kan inte lämna ut bilen eftersom de inte fått några regskyltar! Jag blev förstås både arg och besviken men innerst inne hade jag nästan väntat på det här samtalet eftersom jag visste att många andra råkat ut för att i sista stund ha blivit ombokade, men knappast så sent som jag nu blev.
Nu kollade jag med hjälp av VIN att min bil fått ett regnummer iaf och efter att inte ha hört nåt ifrån Tesla resten av veckan så ringde jag Transportstyrelsen på måndagen och frågade om de skickat skyltarna och det hade de gjort på tisdagen och skyltarna borde ha nått Tesla på fredagen eller allra senast på måndag, så jag mailade Tesla att jag ville ha leverans på torsdag och det fick jag!
Så nu checkar jag ut härifrån. Trots det förargliga strulet med skyltarna så gick det ju oroligt fort! Bara knappt 3 veckor från det att jag bestämde mig tills det att jag fick bilen!
Då ska jag summera min korta tid här i väntrummet:
När de erbjöd privatleasing bestämde jag mig för att slå till. Det blev en röd SR+ med dragkrok, 18''-hjulen och dubbdäck 18''. Jag konfigurerade först i länken till DNB på fredagen 27/9 men fick ingen reaktion. Så på måndagen ringde jag till Tesla och undrade om de fått nåt från DNB, men det hade de inte, så nåt hade inte funkat. Så jag gjorde en ansökan vi Tesla i telefon och strax plingade det i min telefon att nån tagit en kreditupplysning på mig. Och sen fick jag klartecken. Då gick jag in på Teslas hemsida och lade en beställning på bilen där.
Dagen därpå, på tisdag, så mailade en annan person från Tesla (nu från Delivery Team) och sa att de hade en bil åt mig som kunde levereras "tidigast nästa vecka". De undrade om jag skulle betala kontant? Nej, svarade jag, jag har ju fått klartecken från DNB om privatleasing. Då återkom hon efter ett tag och hade då hittat detta. Sen skulle hon återkomma när hon var säker på att bilen var klar för leverans. Det blev på fredagen och jag bokades in på tisdag kl 15.
Jag tog mig till Arlanda med kollektiva färdmedel och eftersom jag var tidig och hade 2½ timme till godo så bestämde jag mig för att gå de 5 km från Arlanda till Trosta. När jag var drygt halvvägs, 1:45 före utsatt tid, ringer telefonen. De kan inte lämna ut bilen eftersom de inte fått några regskyltar! Jag blev förstås både arg och besviken men innerst inne hade jag nästan väntat på det här samtalet eftersom jag visste att många andra råkat ut för att i sista stund ha blivit ombokade, men knappast så sent som jag nu blev.
Nu kollade jag med hjälp av VIN att min bil fått ett regnummer iaf och efter att inte ha hört nåt ifrån Tesla resten av veckan så ringde jag Transportstyrelsen på måndagen och frågade om de skickat skyltarna och det hade de gjort på tisdagen och skyltarna borde ha nått Tesla på fredagen eller allra senast på måndag, så jag mailade Tesla att jag ville ha leverans på torsdag och det fick jag!
Så nu checkar jag ut härifrån. Trots det förargliga strulet med skyltarna så gick det ju oroligt fort! Bara knappt 3 veckor från det att jag bestämde mig tills det att jag fick bilen!
Det var ju snabbt jobbat! Jag beställde min M3 LR AWD Vit också den 27/9 men inte hört något ännu. Det står bara att de håller på att upprätta en faktura. Jag frågade Tesla och de räknar med leverans någon gång runt månadsskiftet Nov/Dec. Jag hoppas bilen som jag har beställt finns med nästa båt till EU som jag såg beräknas anlända den 26/10 till Belgien.
Jag beställde min vita M3 LR AWD (svart int.) den 23:e september. Har inte hört ett pip (vilket jag inte heller förväntat mig) och står även hos mig att de upprättar faktura. Så kan tänkta mig att det kommer in en batch med bilar med den båten.
Hej
Ny på forumet
Beställde i fredags en M3 LR röd med drag.
Undrar också hur lång tid det tar.
Tesla trodde 1-4 månader.
Skulle tro att du hinner få bilen innan årskiftet. Tesla vill ju tillverka och leverera bilar inom samma kvartal och nu borde de hinna spika ihop din bil och kasta upp den på en båt som kan skeppa hit den innan årskiftet.
Hoppade på privatleasing av en vit SR+ med dragkrok den 26/9, men pga problem i deras system blev det inte rätt genomfört, fick aldrig bekräftelse, men efter att ha jagat säljare titt som tätt så blev det till slut löst efter drygt 14 dagar... Ganska risigt skött får jag säga, hade det varit några andra än Tesla, så hade jag nog inte gjort affär.
Men beställde en SR+ med samma spec via hemsidan (efter att ha läst på detta forum hur det ska fungera) och pyntade kontantinsatsen den 1/10, så leveranstiden ska inte ha påverkats av strulet med DNB-signeringen.
Hej
Även jag är ny här på forumet. Beställde en M3 LR AWD med dragkrok i fredags. En tjänstebil via Volvofinans. Skall bli intressant att se hur lång tid det tar. Leasingen på min GTE går ut 17/1 så det bör fixa sig (hoppas jag)
Tråkigt (Och mycket märkligt) att man som tjänstebilsförare inte kan inkludera tillbehör från Teslashop. Det mest akuta tillbehöret är wheel kap kittet så att man göra av med de fruktansvärt fula hjulsidorna av plast. Jag vet att de spar bränsle men på en elbil är det av mindre betydelse.
Hej
Även jag är ny här på forumet. Beställde en M3 LR AWD med dragkrok i fredags. En tjänstebil via Volvofinans. Skall bli intressant att se hur lång tid det tar. Leasingen på min GTE går ut 17/1 så det bör fixa sig (hoppas jag)
Tråkigt (Och mycket märkligt) att man som tjänstebilsförare inte kan inkludera tillbehör från Teslashop. Det mest akuta tillbehöret är wheel kap kittet så att man göra av med de fruktansvärt fula hjulsidorna av plast. Jag vet att de spar bränsle men på en elbil är det av mindre betydelse.
Hm... intressant synpunkt. Annars tror jag att de flesta tänker precis tvärtom. Visst, elen är billigare, men om man ska åka långt så kan det vara av högsta prio att spara bränsle eftersom det ger längre räckvidd.
Beställde bilen den 7:e okt, betalningen ordnad den 11:e. En blå SR+ men krok & vinterdäck.
Undrar vad andra menar med "bekräftad order". Ska man få någon bekräftelse på beställningen? Sista jag hörde om min var banken som skrev att de skickade beställningen till Tesla och det är de nu som ska kontakta mig ang. leveransen.
7/10-19, Model 3 SR+, blå med dragkrok och svart-vit interiör
Beställde bilen den 7:e okt, betalningen ordnad den 11:e. En blå SR+ men krok & vinterdäck.
Undrar vad andra menar med "bekräftad order". Ska man få någon bekräftelse på beställningen? Sista jag hörde om min var banken som skrev att de skickade beställningen till Tesla och det är de nu som ska kontakta mig ang. leveransen.
Menar att både Tesla och, i mitt fall, volvofinans har bekräftat att allt är klart. så nu ska man bara invänta en bil=)