Polestar 2
Moderator: Redaktion
Re: Polestar 2
Kul! Jag har 45342x, så ganska långt fram i kön dåfilippb skrev:Jo de är det (eller har varit fram till nyligen) men börjar på 4534xx. Har själv köplats 4674xx och är alltså ca 14k in. För ett par veckor sedan var man uppe i 54xxxx så det går framåt. Möjligt att de har ändrat systemet nu men kön är som sagt uppe i 100k nuHelectriC skrev:Reservationsnumren är inte i numerisk ordning, så går inte att säga hur långt fram eller bak man är i kön.filippb skrev:Grattis! dock tror jag att kön är på ca 100k just nucosmos skrev:Jag la in en reservation i helgen. Blir perfekt med leverans till sommaren. Har någon sett något närmare om krok. Finns ju inget pris för denna ännu. Borde väl funka att ha kvar Tesla laddbox eller vad tror ni? Fick reservationsnummer 1020.
Skickat från min SM-N950F via Tapatalk
Skickat från min SM-N950F via Tapatalk
Porsche Taycan CT-22/Model 3-24
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Re: Polestar 2
De kör i Sverige med en Svensk regad bil, varför då kinesiskt snack?zed skrev:Synd på språket, men mycket körning
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Re: Polestar 2
Kinesiska journalister/vloggare kanske. Trots allt en del folk som pratar kinesiska i världen.Zalman3 skrev:De kör i Sverige med en Svensk regad bil, varför då kinesiskt snack?zed skrev:Synd på språket, men mycket körning
Porsche Taycan CT-22/Model 3-24
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Re: Polestar 2
För att det är deras språk?Zalman3 skrev:De kör i Sverige med en Svensk regad bil, varför då kinesiskt snack?zed skrev:Synd på språket, men mycket körning
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Re: Polestar 2
Haha kul! Då måste du ha hängt på låset! Jag ställde mig i kön 22 mars.HelectriC skrev:Kul! Jag har 45342x, så ganska långt fram i kön dåfilippb skrev:Jo de är det (eller har varit fram till nyligen) men börjar på 4534xx. Har själv köplats 4674xx och är alltså ca 14k in. För ett par veckor sedan var man uppe i 54xxxx så det går framåt. Möjligt att de har ändrat systemet nu men kön är som sagt uppe i 100k nuHelectriC skrev:Reservationsnumren är inte i numerisk ordning, så går inte att säga hur långt fram eller bak man är i kön.filippb skrev:Grattis! dock tror jag att kön är på ca 100k just nucosmos skrev:Jag la in en reservation i helgen. Blir perfekt med leverans till sommaren. Har någon sett något närmare om krok. Finns ju inget pris för denna ännu. Borde väl funka att ha kvar Tesla laddbox eller vad tror ni? Fick reservationsnummer 1020.
Skickat från min SM-N950F via Tapatalk
Skickat från min SM-N950F via Tapatalk
Skickat från min SM-N950F via Tapatalk
- Tellus
- Teslaägare
- Inlägg: 3633
- Blev medlem: 04 dec 2018 09:07
- Ort: Nerike
- Referralkod: ts.la/magnus93984
Re: Polestar 2
Vilken riskokare!!! Tacka vet ja jänkare
Model 3 P+ -19
Model Y LR -22
Model S Pläd -23
SigenStor (14,8kWp)
Model 3 sr+ (såld), MYP (såld)
Klimatkompenserar med
SLK55AMG
740TurboIntercooler
Model Y LR -22
Model S Pläd -23
SigenStor (14,8kWp)
Model 3 sr+ (såld), MYP (såld)
Klimatkompenserar med
SLK55AMG
740TurboIntercooler
Re: Polestar 2
Av denna film att döma verkar P2 onekligen väldigt trevlig att köra iaf med Öhlins dämpare, återstår att se om de lyckas bra i standardutförande också.
Skickat från min SM-N950F via Tapatalk
Skickat från min SM-N950F via Tapatalk
Re: Polestar 2
Haha kul! Då måste du ha hängt på låset! Jag ställde mig i kön 22 mars.HelectriC skrev:Kul! Jag har 45342x, så ganska långt fram i kön dåfilippb skrev:Jo de är det (eller har varit fram till nyligen) men börjar på 4534xx. Har själv köplats 4674xx och är alltså ca 14k in. För ett par veckor sedan var man uppe i 54xxxx så det går framåt. Möjligt att de har ändrat systemet nu men kön är som sagt uppe i 100k nuHelectriC skrev:Reservationsnumren är inte i numerisk ordning, så går inte att säga hur långt fram eller bak man är i kön.filippb skrev:Grattis! dock tror jag att kön är på ca 100k just nucosmos skrev:Jag la in en reservation i helgen. Blir perfekt med leverans till sommaren. Har någon sett något närmare om krok. Finns ju inget pris för denna ännu. Borde väl funka att ha kvar Tesla laddbox eller vad tror ni? Fick reservationsnummer 1020.
Skickat från min SM-N950F via Tapatalk
Skickat från min SM-N950F via Tapatalk
27 feb
Porsche Taycan CT-22/Model 3-24
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Re: Polestar 2
Ja verkligen, blir en ny upplevelse utan skrammel och skrapTellus skrev:Vilken riskokare!!! Tacka vet ja jänkare
Porsche Taycan CT-22/Model 3-24
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Re: Polestar 2
Jag har 4533xx, beställde också den 27e, typ en halvtimme in i eventet.
M3 LR AWD Highland, vit -2024
Ska säljas: Tesla Model 3 LR AWD, vit -2021
Såld: Tesla Model 3 LR AWD, svart -2019
Såld: Kia eNiro AdvPlusTech
Ska säljas: Tesla Model 3 LR AWD, vit -2021
Såld: Tesla Model 3 LR AWD, svart -2019
Såld: Kia eNiro AdvPlusTech
Re: Polestar 2
Då stämmer det inte att det börjar på 4534xxpara skrev:Jag har 4533xx, beställde också den 27e, typ en halvtimme in i eventet.
Porsche Taycan CT-22/Model 3-24
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Re: Polestar 2
Nä, para slog alla norrmän som diskuterade detta flitigt så det var lite okänt att serien faktiskt började på 4533 och inte 4534HelectriC skrev:Då stämmer det inte att det börjar på 4534xxpara skrev:Jag har 4533xx, beställde också den 27e, typ en halvtimme in i eventet.
Skickat från min SM-N950F via Tapatalk
Re: Polestar 2
Nej, jag hade 453379. La beställning 20-30 minuter efter eventet startade den 27:e. Jag HADE alltsåHelectriC skrev:Då stämmer det inte att det börjar på 4534xxpara skrev:Jag har 4533xx, beställde också den 27e, typ en halvtimme in i eventet.
Beställt Model 3 LR AWD den 28/4 2019 - Levererad den 24/5 2019
Beställt Model Y Performance den 12/2 2022 - Levererad den 15/6 2022
"Man kan inte använda sig av media om man ska förstå världen" - Hans Rosling 1948-2017
Beställt Model Y Performance den 12/2 2022 - Levererad den 15/6 2022
"Man kan inte använda sig av media om man ska förstå världen" - Hans Rosling 1948-2017
Re: Polestar 2
Tjo,
Har två frågor/betänkningar angående Polestar 2 till er:
1. Hur mycket tror ni kostnaden kommer hamna på om man leasar? (Företagsleasing)
2. Hur mycket tror ni förmånsvärdet kommer hamna på? (Samma som Model 3?)
Looking forward to your replies!
Har två frågor/betänkningar angående Polestar 2 till er:
1. Hur mycket tror ni kostnaden kommer hamna på om man leasar? (Företagsleasing)
2. Hur mycket tror ni förmånsvärdet kommer hamna på? (Samma som Model 3?)
Looking forward to your replies!
Re: Polestar 2
Well, tydligen så har ingen några gissningar..connu skrev:Tjo,
Har två frågor/betänkningar angående Polestar 2 till er:
1. Hur mycket tror ni kostnaden kommer hamna på om man leasar? (Företagsleasing)
2. Hur mycket tror ni förmånsvärdet kommer hamna på? (Samma som Model 3?)
Looking forward to your replies!
Så jag tar väll o gissar själv då
1. Model 3 ligger i samma prisklass (600-700tkr) så jag säger att leasing kostnaden bör hamna på samma nivå.
Och om vi antar vi tar "företagsleasing" och jämför det med model 3 enligt denna länken: https://www.tesla.com/sv_se/model3/design#battery
Men eftersom bas versionen är 550tkr så sätter vi longrange 660tkr och därefter ger den Autopilot (Cause we want that sweet performance on the Polestar 2 to compare with )
Så kan vi säga priset blir ca 4500-5000kr i månaden.
2. Model 3 fick ju ett väldigt förmånligt förmånsvärde och eftersom Polestar 2 har samma kostnad, samma antal hästkrafter och "ish" samma prestanda (Not as fast as the Model 3 performance though)
Så enligt https://www.skatteverket.se/privat/skat ... bilforman/ där vi jämför med Tesla Model 3 Long Range och med utrustning, Performance paketet på 60tkr, så blir förmånsvärdet ca 4800kr.
Utan Performance paketet på Polestar 2 blir det 3800kr.
#Nerd mode, deactivated
Re: Polestar 2
Har vi inte dragit det här en gång redan Nu vet vi dock lite mer om priser så...connu skrev:Well, tydligen så har ingen några gissningar..connu skrev:Tjo,
Har två frågor/betänkningar angående Polestar 2 till er:
1. Hur mycket tror ni kostnaden kommer hamna på om man leasar? (Företagsleasing)
2. Hur mycket tror ni förmånsvärdet kommer hamna på? (Samma som Model 3?)
Looking forward to your replies!
Så jag tar väll o gissar själv då
1. Model 3 ligger i samma prisklass (600-700tkr) så jag säger att leasing kostnaden bör hamna på samma nivå.
Och om vi antar vi tar "företagsleasing" och jämför det med model 3 enligt denna länken: https://www.tesla.com/sv_se/model3/design#battery
Men eftersom bas versionen är 550tkr så sätter vi longrange 660tkr och därefter ger den Autopilot (Cause we want that sweet performance on the Polestar 2 to compare with )
Så kan vi säga priset blir ca 4500-5000kr i månaden.
2. Model 3 fick ju ett väldigt förmånligt förmånsvärde och eftersom Polestar 2 har samma kostnad, samma antal hästkrafter och "ish" samma prestanda (Not as fast as the Model 3 performance though)
Så enligt https://www.skatteverket.se/privat/skat ... bilforman/ där vi jämför med Tesla Model 3 Long Range och med utrustning, Performance paketet på 60tkr, så blir förmånsvärdet ca 4800kr.
Utan Performance paketet på Polestar 2 blir det 3800kr.
#Nerd mode, deactivated
1. Med tanke på att de kommer ha lite mer operationellt leasingupplägg så tror jag det blir en högre kostnad än motsvarande finansiell leasing som tesla erbjuder. 9-10 kkr/mån kanske.
2. Förhoppningsvis lågt förmånsvärde typ M3 LR, så din gissning är nog inte så dum. Jag gissar att man kanske kommer jämföra med en XC40 T5 R-design
//
Re: Polestar 2
zed skrev:Har vi inte dragit det här en gång redan Nu vet vi dock lite mer om priser så...connu skrev:Well, tydligen så har ingen några gissningar..connu skrev:Tjo,
Har två frågor/betänkningar angående Polestar 2 till er:
1. Hur mycket tror ni kostnaden kommer hamna på om man leasar? (Företagsleasing)
2. Hur mycket tror ni förmånsvärdet kommer hamna på? (Samma som Model 3?)
Looking forward to your replies!
Så jag tar väll o gissar själv då
1. Model 3 ligger i samma prisklass (600-700tkr) så jag säger att leasing kostnaden bör hamna på samma nivå.
Och om vi antar vi tar "företagsleasing" och jämför det med model 3 enligt denna länken: https://www.tesla.com/sv_se/model3/design#battery
Men eftersom bas versionen är 550tkr så sätter vi longrange 660tkr och därefter ger den Autopilot (Cause we want that sweet performance on the Polestar 2 to compare with )
Så kan vi säga priset blir ca 4500-5000kr i månaden.
2. Model 3 fick ju ett väldigt förmånligt förmånsvärde och eftersom Polestar 2 har samma kostnad, samma antal hästkrafter och "ish" samma prestanda (Not as fast as the Model 3 performance though)
Så enligt https://www.skatteverket.se/privat/skat ... bilforman/ där vi jämför med Tesla Model 3 Long Range och med utrustning, Performance paketet på 60tkr, så blir förmånsvärdet ca 4800kr.
Utan Performance paketet på Polestar 2 blir det 3800kr.
#Nerd mode, deactivated
1. Med tanke på att de kommer ha lite mer operationellt leasingupplägg så tror jag det blir en högre kostnad än motsvarande finansiell leasing som tesla erbjuder. 9-10 kkr/mån kanske.
2. Förhoppningsvis lågt förmånsvärde typ M3 LR, så din gissning är nog inte så dum. Jag gissar att man kanske kommer jämföra med en XC40 T5 R-design
//
Och där släppte Skatteverket förmånsvärdet 3 791 kr/månad utan tillval(förutom det som ingår i launch edition alltså) och om någon undrar så är det EXAKT samma som M3 LR
12 085 kr/månad För en polestar 1 om någon vill ha en sådan som tjänstebil istället
Re: Polestar 2
Den stora frågan är egentligen:
Polestar 2 Versus Tesla Model 3
Which one is the better purchase?
Pris: Ish-samma
Performance: Model 3 är lite snabbare, speciellt med Performance versionen. Dock så ska Polestar 2 ha bättre stöttdämpning och caross
Safety: Polestar 2 har utvecklat bilen med tanke på säkerhet, så vid en krasch så bör personerna i bilen ha större chans att inte krossas tack vare att bilen krossas på ett vist sätt. Model 3 har dock ultra high-strength steel vilket gör den jäkligt tålig vid kraschar också.
Everyday commute: Polestar 2 är större och batterierna där back är flyttade från passagerarnas fötter vilket innebär att långa personer kan enklare få plats. Också mer utrymme för huvudet. Utöver det har Model 3 problem med sin baklucka, dvs när det regnar och den är öppen så kommer vatten in i bagage utrymmet. Dock är model 3 lite mindre vilket borde innebära att parkering och sånt är lika bra.
Autopilot: Polestar 2 ska komma med någon autopilot, och de har sagt de ska ha "Autonomous capabililty lvl 2", dock har inte bilen kommit ut så.. vem vet hur de kommer gå. Model 3 har redan autonomus capability lvl 2.
Prestige: Tesla all the way! Cool freaking car, cool freaking company, cool freaking Elon Musk
Vad tycker resten av er?
Vilken bil skulle ni skaffa?
Personligen, så har jag för tillfället sloppat iden med tesla model 3 och bestämt mig för att vänta på Polestar 2. Det känns helt enkelt som att de fixat de problemen jag hade med Model 3, och jag får "mer" för pengarna
Random url to reddit where there is more indepth comparisons:
Polestar 2 Versus Tesla Model 3
Which one is the better purchase?
Pris: Ish-samma
Performance: Model 3 är lite snabbare, speciellt med Performance versionen. Dock så ska Polestar 2 ha bättre stöttdämpning och caross
Safety: Polestar 2 har utvecklat bilen med tanke på säkerhet, så vid en krasch så bör personerna i bilen ha större chans att inte krossas tack vare att bilen krossas på ett vist sätt. Model 3 har dock ultra high-strength steel vilket gör den jäkligt tålig vid kraschar också.
Everyday commute: Polestar 2 är större och batterierna där back är flyttade från passagerarnas fötter vilket innebär att långa personer kan enklare få plats. Också mer utrymme för huvudet. Utöver det har Model 3 problem med sin baklucka, dvs när det regnar och den är öppen så kommer vatten in i bagage utrymmet. Dock är model 3 lite mindre vilket borde innebära att parkering och sånt är lika bra.
Autopilot: Polestar 2 ska komma med någon autopilot, och de har sagt de ska ha "Autonomous capabililty lvl 2", dock har inte bilen kommit ut så.. vem vet hur de kommer gå. Model 3 har redan autonomus capability lvl 2.
Prestige: Tesla all the way! Cool freaking car, cool freaking company, cool freaking Elon Musk
Vad tycker resten av er?
Vilken bil skulle ni skaffa?
Personligen, så har jag för tillfället sloppat iden med tesla model 3 och bestämt mig för att vänta på Polestar 2. Det känns helt enkelt som att de fixat de problemen jag hade med Model 3, och jag får "mer" för pengarna
Random url to reddit where there is more indepth comparisons:
Re: Polestar 2
det som attraherar mig med PS2 vs M3 är flera saker, men huvudpunkterna:
-utseende, jag gillar inte M3's grodansikte och den aningen märklig baksidan där rutan slutar alldeles för högt upp.
-praktikalitet, kombiluckan på PS slår brevinkastet på M3 alla dagar
-utrustning, PS2 levereras med ordentliga matrixstrålkastare och strålkastarrengöring. Ventilation i stolarna och riktigt skinn. Skärm framför föraren. 360 kameraview och en del annat
-upplevd kvalitet/service, jag orkar verkligen inte med ännu en bil, som knakar och alltid ha med en liten lista med saker som man vill att service ska fixa. Att man sen inte ens kan få tag på service är ingen hit. Jag vill kunna ringa, få ett svar och vara färdig med det. Inte leta på forum, skicka femtielva mail och få goddag yxskaft svar tillbaks och kanske få fixat felen om flera månader om man har tur.
-utseende, jag gillar inte M3's grodansikte och den aningen märklig baksidan där rutan slutar alldeles för högt upp.
-praktikalitet, kombiluckan på PS slår brevinkastet på M3 alla dagar
-utrustning, PS2 levereras med ordentliga matrixstrålkastare och strålkastarrengöring. Ventilation i stolarna och riktigt skinn. Skärm framför föraren. 360 kameraview och en del annat
-upplevd kvalitet/service, jag orkar verkligen inte med ännu en bil, som knakar och alltid ha med en liten lista med saker som man vill att service ska fixa. Att man sen inte ens kan få tag på service är ingen hit. Jag vill kunna ringa, få ett svar och vara färdig med det. Inte leta på forum, skicka femtielva mail och få goddag yxskaft svar tillbaks och kanske få fixat felen om flera månader om man har tur.
Porsche Taycan CT-22/Model 3-24
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
-
- Inlägg: 143
- Blev medlem: 04 jan 2017 18:54
Re: Polestar 2
En detalj att inte glömma är nog att polestar säkert kommer kunna servas hos den lokala Volvohandlaren (utgår jag från) medan tesla kör ett eget race.
Detta är en total dealbreaker för mig. Det ska inte ta 2-3 arbetsdagar att få småfel fixade vilket det kan göra idag om man bor ”fel” och har otur med sin tesla (bor i Luleå, närmaste tesla än så länge är stockholm)
//benke
Skickat från min iPhone med Tapatalk
Detta är en total dealbreaker för mig. Det ska inte ta 2-3 arbetsdagar att få småfel fixade vilket det kan göra idag om man bor ”fel” och har otur med sin tesla (bor i Luleå, närmaste tesla än så länge är stockholm)
//benke
Skickat från min iPhone med Tapatalk
-
- Inlägg: 1549
- Blev medlem: 10 apr 2017 10:35
Re: Polestar 2
Det är inte alls säkert med service. Många elbilstillverkare har haft trögt att få fart på sina serviceställen för elbilar. Kanske hjälper Volvos hybrider till där med högspännignsutbildningen, kanske inte. Värt att kolla upp innan köp hur det verkligen ser ut.benke_berguv skrev:En detalj att inte glömma är nog att polestar säkert kommer kunna servas hos den lokala Volvohandlaren (utgår jag från) medan tesla kör ett eget race.
Skickat från min iPhone med Tapatalk
I'm out. Tibor har blivit för gammal!
Re: Polestar 2
För mig är valet enkelt, jag skulle välja Tesla 3 eftersom laddhastighet, laddmöjligheter och kWh pris är så mycket bättre.connu skrev:Den stora frågan är egentligen:
Polestar 2 Versus Tesla Model 3
Which one is the better purchase?
Pris: Ish-samma
Performance: Model 3 är lite snabbare, speciellt med Performance versionen. Dock så ska Polestar 2 ha bättre stöttdämpning och caross
Safety: Polestar 2 har utvecklat bilen med tanke på säkerhet, så vid en krasch så bör personerna i bilen ha större chans att inte krossas tack vare att bilen krossas på ett vist sätt. Model 3 har dock ultra high-strength steel vilket gör den jäkligt tålig vid kraschar också.
Everyday commute: Polestar 2 är större och batterierna där back är flyttade från passagerarnas fötter vilket innebär att långa personer kan enklare få plats. Också mer utrymme för huvudet. Utöver det har Model 3 problem med sin baklucka, dvs när det regnar och den är öppen så kommer vatten in i bagage utrymmet. Dock är model 3 lite mindre vilket borde innebära att parkering och sånt är lika bra.
Autopilot: Polestar 2 ska komma med någon autopilot, och de har sagt de ska ha "Autonomous capabililty lvl 2", dock har inte bilen kommit ut så.. vem vet hur de kommer gå. Model 3 har redan autonomus capability lvl 2.
Prestige: Tesla all the way! Cool freaking car, cool freaking company, cool freaking Elon Musk
Vad tycker resten av er?
Vilken bil skulle ni skaffa?
Personligen, så har jag för tillfället sloppat iden med tesla model 3 och bestämt mig för att vänta på Polestar 2. Det känns helt enkelt som att de fixat de problemen jag hade med Model 3, och jag får "mer" för pengarna
Random url to reddit where there is more indepth comparisons:
En vanlig jobbresa för mig är Umeå- Dorotea- Storuman-Skellefteå-Umeå.
Abetterrouteplanner visar för följande:
Tesla 3 LR AWD
694 km
Restid 08:13
Volvo XC40
696 km
Restid 10:01
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Re: Polestar 2
HelectriC skrev:det som attraherar mig med PS2 vs M3 är flera saker, men huvudpunkterna:
-utseende, jag gillar inte M3's grodansikte och den aningen märklig baksidan där rutan slutar alldeles för högt upp.
-praktikalitet, kombiluckan på PS slår brevinkastet på M3 alla dagar
-utrustning, PS2 levereras med ordentliga matrixstrålkastare och strålkastarrengöring. Ventilation i stolarna och riktigt skinn. Skärm framför föraren. 360 kameraview och en del annat
-upplevd kvalitet/service, jag orkar verkligen inte med ännu en bil, som knakar och alltid ha med en liten lista med saker som man vill att service ska fixa. Att man sen inte ens kan få tag på service är ingen hit. Jag vill kunna ringa, få ett svar och vara färdig med det. Inte leta på forum, skicka femtielva mail och få goddag yxskaft svar tillbaks och kanske få fixat felen om flera månader om man har tur.
Jag håller verkligen med om varje punkt. Det som ställer till det är dock att Model 3 också har en del avgörande fördelar.
- Lägre och antagligen roligare att köra.
- Tillgång till supercharger-nätverket.
- Autopiloten.
- Längre räckvidd.
- Snabbare laddning.
- Känslan av att man stödjer ett bolag som inte fifflar och har sig.
- Man slipper stödja Kina och deras brist på miljötänk och usla arbetsvillkor. (främst batterierna)
Så i valet mellan Model 3 och Polestar 2 väljer jag ingen. Just nu. Drömmen är ju att Tesla skärper till sig vad gäller ljudisolering, toleranser i karosspassning och servicetillgänglighet. Eller vad fan, skippa toleranserna. Jag kan leva med att nån panel eller dörr sitter lite snett. Det gör det redan på min Model S så jag är van.
Re: Polestar 2
Noga att kontrollera om man kan få bra service.Henrik Torphammar skrev:Det är inte alls säkert med service. Många elbilstillverkare har haft trögt att få fart på sina serviceställen för elbilar. Kanske hjälper Volvos hybrider till där med högspännignsutbildningen, kanske inte. Värt att kolla upp innan köp hur det verkligen ser ut.benke_berguv skrev:En detalj att inte glömma är nog att polestar säkert kommer kunna servas hos den lokala Volvohandlaren (utgår jag från) medan tesla kör ett eget race.
Skickat från min iPhone med Tapatalk
Jobbets Audi A3 e-tron plugin, där har det varit haveri på transmissionen, fick bytas ut.
Kort därefter så dog batteriet, fick bytas ut, experter från Tyskland fick åka upp till Umeå och fixa, tog lång tid.
Mercedes EQC tappar ju bultar i transmissionen, alla bilar återkallas.
Vore kul att veta hur snabbt de klarar av att fixa alla EQC i hela Sverige.
Störst förtroende har jag för Toyota, har kört Prius/Auris hybrid totalt ca 30.000 mil.
Är de bilar som har haft minst fel, av de bilar jag haft.
Ingen bil är dock felfri, har haft bärgning på Tesla, Audi och Toyota.
Toyota, 12V batteriet dog, blev bärgad, smärtfritt.
Tesla, fick inte in Drive, blev bärgad, fick lånebil, smärtfritt.
Audi, kabeln till huvuddatorn lossnade, blev bärgad, fick lånebil.
Men Audi i Skellefteå sa att jag inte hade servat bilen.
Efter en massa tjafs, så fick jag 24 timmar på mig att betala hyrbil och bärgning.
Fick dock ut min repade bil i Skellefteå och kunde åka till Umeå
och få rätt, när jag pratat med min säljare där.
Men vilket strul!
I min värld är Toyota överlägsen vad gäller service och kundvård.
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension