Macki skrev:Hejsan, jag är ny här på forumet och skulle behöva lite hjälp. Jag är inne på att köpa en etron 50 men är lite orolig för räckvidden och batteriet. Tanken är att ha den som pendlar bil och köra mellan 8-15 mil om dagen, detta bör ju inte vara några problem, men hur långt borde man komma verklig körning landsväg och motorväg? Som jag förstår det är batteriet inte av samma typ som i 55 modellen och motorerna är något svagare, är detta en bra modell eller något Audi har vispat ihop för att de inte kan få fram batterier till 55an?
Där är ju en kampanj nu med 104' i rabatt och efter jag byggt färdigt en proline med lite nödvändigheter så sluta priset på ca 800' sedan fick jag även 47' extra rabatt! Tycker är det känns som en bra deal men är som sagt är jag osäker på modellen och att man inte fått prova just 50. Hur ser ni på det?
Mvh macki
Hej och välkommen!
De flesta (alla?) som har svarat hittills har ingen e-tron och angående e-trons räckvidd ska du nog inte lyssna på en teslaägare. Just sayin'. Med en husvagn på över 1 ton påkopplad är räckvidden 20 mil för min bil. Jag vet inte hur folk kör.
Jag har visserligen en e-tron 55, men den verkliga räckvidden ligger för mig nånstans mellan 35 och 38 mil. Det går att komma längre på sommarn när man håller sig till landsvägar, då är 40+ mil inte omöjligt, men det går naturligtvis också åt mer ström när man kör som en biltjuv. E-tron är relativt känslig för tung högerfot. 30 mil på tysk motorväg klarar man dock alltid med 55:an.
19"-fälgar är ett måste när man vill hålla förbrukningen nere. Med 20 eller 21" ökar förbrukningen med minst 10-20%. Jag har provat båda varianterna, skillnaden är stor.
50-modellen ska vara lite lättare och lite snålare, jag killgissar att nånstans runt 25 verkliga mil är realistiskt. Audis räckviddssiffror är ganska verklighetstrogna, aningen pessimistiska kanske.
Angående batterierna så är det faktiskt sant att Audi har svårt att ta fram batterier för 55:an, och därför vill de helst sälja 50-modellen som har andra battericeller (prismatiska istället för pouch). Men de har nog inte "vispat fram" den bara för det.
Vill du inte dra husvagn så tror jag att e-tron 50 är en kanonbil.