Jag har fått pris från två olika Audi handlare och det sluta med en rabatt på 47' och det är man ju väldigt nöjd med! Ja bilen är ju verkligen helt magisk, fantastiskt skön att köra och åka i!Johan B skrev:Gällande förmånsvärdet fick jag 3 200 brutto från Audi på E-Tron 50. Huruvida det stämmer vet jag inte...
Var har du fått pris ifrån, verkar som du fått riktigt mycket rabatt på din bil?
Bor också i Skåne och tror inte att räckvidden blir något problem, behöver jag stanna ett par gånger extra per år under långkörning kan jag leva med det. Alternativet för mig hade varit någon hybrid typ XC60 T8 och då känns Audin rättså mycket fräschare...även om jag bara kunde få in en 50 i min kalkyl på jobbet
E tron 50
Moderator: Redaktion
Re: E tron 50
Till vardags vill du inte ladda till 100% för att spara på batteriet? Eller hur mati?
Men 15 nil + 5 mil marginal så funkar det kanske perfekt med laddning till 80%? Och då håller batteriet 100 000 mil....
Men 15 nil + 5 mil marginal så funkar det kanske perfekt med laddning till 80%? Och då håller batteriet 100 000 mil....
Vi vet ju inte heller hur du kör. Ett professionellt test där man testar bilar mot varandra, samma vägsträcka, medelhastighet anges + samma last eller släp då i detta fall känns då betydligt mer givande, trots att de inte äger bilarna.mati skrev:Med en husvagn på över 1 ton påkopplad är räckvidden 20 mil för min bil. Jag vet inte hur folk kör.
https://elbil.no/historisk-test-naer-14 ... mpingvogn/
e-Tron 55: 3.60 kWh/mil
EQC: 3.39 kWh/mil
X: 3.02 kWh/mil
Är det helt platt anger man att räckvidden bör vara ca 26-27 mil med e-Tron 55. Ca 23 mil då enligt testet med backar osv. Sen måste man förstås ha marginaler på det. Laddarna står ju inte med exakta avstånd mellan varandra till att börja med.
Med vintertid på detta så skulle i alla fall jag räkna med max 15 mils distans mellan laddarna för att vara på den säkra sidan, ta hänsyn till potentiella höjdskillnader, väglag osv. e-Tron 50 har 28% av 55:ans räckvidd vilket då skulle bli ca 11 mil med samma marginal. 120 kg lägre vikt på e-Tron 50 bör vara irrelevant med nästan 4 tons totalvikt på ekipaget.
Tesla Model 3 LR AWD, blå med vit inredning.
Zoe 22 kWh som andrabil - såld
Cybertruck AWD beställd
Model Y LR AWD beställd
Cybertruck AWD beställd
Model Y LR AWD beställd
Vadå? Det stämmer ju jättebra överens med mina siffror. Jag hamnade som sagt på 3,9kWh/mil, och med tanke på kylan är det ju rimligt. Detta motsvarar en räckvidd på 20 mil. Precis det jag har skrivit. Det jag opponerade mig mot var "testet" som kom fram till en räckvidd på 15 mil för e-tron. Det är oriimligt, såvida man inte vill att förbrukningen är hög, vilket jag ibland kan känna att en del av testerna går ut på.Laban skrev:Vi vet ju inte heller hur du kör. ...mati skrev:Med en husvagn på över 1 ton påkopplad är räckvidden 20 mil för min bil. Jag vet inte hur folk kör.
e-Tron 55: 3.60 kWh/mil
EQC: 3.39 kWh/mil
X: 3.02 kWh/mil
....
Att köra med husvagn kan ju rimligen bara betyda att man kör i 80km/h. Fortare än så är både förbjudet och galet. Att folk ändå ibland kör mycket fortare med släp är en annan femma, men då får man inte klaga över den korta räckvidden. I värsta fall hamnar man i diket, och då blir räckvidden extremt kort.
Sen kan man naturligtvis accelerera olika hårt, om man nu är ute efter att ändå vara först iväg vid rödljusen osv. Jag körde med farthållare hela vägen och lät bilen sköta resten.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Hur funkar detta med att ladda batteriet fult? Förstår att man sliter mer på ladda fult, men iom att etron har så mycket säkerhetsmarginal blir det ju inte fult. Eller vill man bara ladda till 80% ändå?
Batteriet i e-tron 50 är 63kWh användbart enligt de uppgifter jag sett.
Ska du komma precis 15 mil på full laddning så får den då maximalt dra 63/15=4,2kWh/mil. Vilket känns ganska realistiskt med en hyfsat normal släp. (Möjligtvis med undantag av de största/bredast husvagnarna)
Tänk på att man (oftast
) kör långsammare med släp. Typ 75-90km/h. Då är det mest rullmotståndet som påverkar förbrukningen. (luftmotståndet påverkar mest i högre hastighet) Undviker du då stora fälgar, på fram för allt vinterdäcken så gör ju även det sitt till. e-tron har ju även Värmepump som alla Tesla saknar så därför påverkas inte räckvidden lika mycket vid lite kallare väderlek. Vid "Skånevinter" så gör ju värmepumpen som mest nytta! (-5 till +5)
Ingen fara att ladda till 100% på en e-Tron då den har inbyggda marginaler på ett sätt som Tesla valt att inte ha på sina bilar.
Model 3 får väl numera dra 1000kg men det räcker tydligen inte ändå som du skriver.
Så det bör nog funka för dig med en e-tron 50 om det är den bilen du siktat in dig på. Du märker ju snabbt hur mycket den verkar dra när du kör. Ligger du då någon enstaka gång på >4kWh/mil på mätaren för genomsnittlig räckvidd efter de första milen så är det bara att sakta ner lite tills du får en förbrukning <4kWh/mil som gör att det löser sig. Lycka till!
Ska du komma precis 15 mil på full laddning så får den då maximalt dra 63/15=4,2kWh/mil. Vilket känns ganska realistiskt med en hyfsat normal släp. (Möjligtvis med undantag av de största/bredast husvagnarna)
Tänk på att man (oftast

Ingen fara att ladda till 100% på en e-Tron då den har inbyggda marginaler på ett sätt som Tesla valt att inte ha på sina bilar.
Model 3 får väl numera dra 1000kg men det räcker tydligen inte ändå som du skriver.
Så det bör nog funka för dig med en e-tron 50 om det är den bilen du siktat in dig på. Du märker ju snabbt hur mycket den verkar dra när du kör. Ligger du då någon enstaka gång på >4kWh/mil på mätaren för genomsnittlig räckvidd efter de första milen så är det bara att sakta ner lite tills du får en förbrukning <4kWh/mil som gör att det löser sig. Lycka till!
Senast redigerad av Leo, redigerad totalt 1 gånger.
Renault R5 beställd, Seat Mii, Tesla Roadster.
Fd:Hyundai Ioniq 5, Kia EV9, BMW i4, MG5, MYLR, Kia EV6, Skoda Enyaq, VW ID3, Kia eNiro, X100D, P85 4xe-Golf, e-up.
Fd:Hyundai Ioniq 5, Kia EV9, BMW i4, MG5, MYLR, Kia EV6, Skoda Enyaq, VW ID3, Kia eNiro, X100D, P85 4xe-Golf, e-up.
Jag sa aldrig att dina siffror inte stämde. Vänder mig däremot emot att man inte kan yttra sig om man inte äger en e-Tron. I det här fallet var det väl också hänvisning till ett externt test. Sen vet jag inte riktigt var siffrorna kommer ifrån, det jag hittar på electrek är hänvisningar till det norska testet och det är som sagt ~23 mils räckvidd, inte 15 mil. Vad det blir vintertid är en annan femmma.mati skrev:Vadå? Det stämmer ju jättebra överens med mina siffror. Jag hamnade som sagt på 3,9kWh/mil, och med tanke på kylan är det ju rimligt. Detta motsvarar en räckvidd på 20 mil. Precis det jag har skrivit. Det jag opponerade mig mot var "testet" som kom fram till en räckvidd på 15 mil för e-tron. Det är oriimligt, såvida man inte vill att förbrukningen är hög, vilket jag ibland kan känna att en del av testerna går ut på.
Sen bör det också kunna vara en stor skillnad på husvagn och husvagn, eller släp och släp för den delen. I ett annat norskt test så testade man Model 3 och fick 2.76 kWh/mil med ett släp med 2.25 m2 frontarea, 3.5 kWh/mil med 3 m2 frontarea. Båda då i princip en låda på hjul, dvs, kantiga och höga. Så ligger man på gnällen i teorin så skulle jag avstå, köpa en billigare elbil och dra husvagnen med valfri billig fossilbil. Speciellt om man är säsongare och står på fast plats sommmar/vintertid. Vilket många jag känner gör.
Cybertruck AWD beställd
Model Y LR AWD beställd
Cybertruck AWD beställd
Model Y LR AWD beställd
Delar med mig av lite tankar som du får applicera på din egen situation.
Nu har jag bara haft Etron 55 i ca en vecka så liten sample size.
Har som utgångpunkt att jag laddar till 80% hemma över natten vilket just nu bilen tycker räcker för 280km. Vi har villa med 20 amp säkring och har laddare som är kopplad med 16amp trefas så klarar i teorin 11kw. Jag har ställt ner laddaren till 10 amp för att kunna köra ugn, tvättmaskin och värmepump samtidigt utan att huvudsäkring går så ger ca 6,2 kw till bilen när den laddas.
Jag har ca 3 mil till jobbet enkel resa (hade säkert kunnat hitta något parkeringshus med en 3,7kw laddare för att ladda dagtid men det är inte värt besväret) och sen blir det ofta någon tur på kvällen antingen för att handla eller med barnens aktiviteter. Dvs flera korta turer och ofta med kallt batteri och nu när det är kallare ute så förbrukas det också extra mycket energi. Verkligen ingen räckviddsångest här och inte så att vi laddar varje kväll heller. Nu fanns inte Etron 50 när jag beställde min 55 men jag hade nog känt att det hade blivit lite väl mycket laddplanerande. Men kanske en vanesak?
Fundera på:
- Vad har du för elinfrasruktur hemma, hur fort kan du ladda en genomsnittsdag förbrukning
- Kan du ladda dagtid och är det värt det extra besväret
- Tänk på att 3 reser á 50km förbrukar mer energi än en resa på 150km
- Hur laddångest-lagd är du? Blir du stressad av åka runt med 10% batteri och leta laddare/ledig laddare?
Är det viktigare med mycket extra utrustning istället för längre räckvidd?
Personligen valde jag Etron för att den passade familjens behov och är supernöjd med bilen. Vi har en ganska modest utrustad 55 standard för att hålla ner leasingavgift och förmånsvärde och jag hade valt samma idag även om nu 50 finns. Jag säger inte att mitt val är det universellt bästa.
Nu har jag bara haft Etron 55 i ca en vecka så liten sample size.

Har som utgångpunkt att jag laddar till 80% hemma över natten vilket just nu bilen tycker räcker för 280km. Vi har villa med 20 amp säkring och har laddare som är kopplad med 16amp trefas så klarar i teorin 11kw. Jag har ställt ner laddaren till 10 amp för att kunna köra ugn, tvättmaskin och värmepump samtidigt utan att huvudsäkring går så ger ca 6,2 kw till bilen när den laddas.
Jag har ca 3 mil till jobbet enkel resa (hade säkert kunnat hitta något parkeringshus med en 3,7kw laddare för att ladda dagtid men det är inte värt besväret) och sen blir det ofta någon tur på kvällen antingen för att handla eller med barnens aktiviteter. Dvs flera korta turer och ofta med kallt batteri och nu när det är kallare ute så förbrukas det också extra mycket energi. Verkligen ingen räckviddsångest här och inte så att vi laddar varje kväll heller. Nu fanns inte Etron 50 när jag beställde min 55 men jag hade nog känt att det hade blivit lite väl mycket laddplanerande. Men kanske en vanesak?
Fundera på:
- Vad har du för elinfrasruktur hemma, hur fort kan du ladda en genomsnittsdag förbrukning
- Kan du ladda dagtid och är det värt det extra besväret
- Tänk på att 3 reser á 50km förbrukar mer energi än en resa på 150km
- Hur laddångest-lagd är du? Blir du stressad av åka runt med 10% batteri och leta laddare/ledig laddare?
Är det viktigare med mycket extra utrustning istället för längre räckvidd?
Personligen valde jag Etron för att den passade familjens behov och är supernöjd med bilen. Vi har en ganska modest utrustad 55 standard för att hålla ner leasingavgift och förmånsvärde och jag hade valt samma idag även om nu 50 finns. Jag säger inte att mitt val är det universellt bästa.

Tack för bra feedback!
Min körstil är som så, kör mycket "eco drive" motorbromsar alltid och använder bromsen så lite som möjligt, och jag kände mig hemma direkt när jag prova elbil första gången.
Hemma har jag 50amp så det är ingen problem med ström.
Kommer inte kunna ladda på jobb men skulle det krisa så kör jag förbi säkert 3-4 laddstolpar.
Släpkörning blir ju typ 1 gång i veckan och det verkar ju inte vara några större problem.
Ja jag kör hellre en bekväm bil 20-25mil än 30-35mil halvtomhalvt, har ganska långa ben så sportstolarna med utdragbart lårstöd var ju ett måste för mig!
Min körstil är som så, kör mycket "eco drive" motorbromsar alltid och använder bromsen så lite som möjligt, och jag kände mig hemma direkt när jag prova elbil första gången.
Hemma har jag 50amp så det är ingen problem med ström.
Kommer inte kunna ladda på jobb men skulle det krisa så kör jag förbi säkert 3-4 laddstolpar.
Släpkörning blir ju typ 1 gång i veckan och det verkar ju inte vara några större problem.
Ja jag kör hellre en bekväm bil 20-25mil än 30-35mil halvtomhalvt, har ganska långa ben så sportstolarna med utdragbart lårstöd var ju ett måste för mig!
Vår familj åker mycket på längre bilresor och iom vi har barn så kör vi på kvällen så sover dom i sina barnstolar, då brukar jag hitta en lastbil eller buss som jag lägger mig bakom för att slipstreama, detta påverkar förbrukningen på vår familjebil rätt mycket, då kan jag ligga på ca 0,40-0,45 med en ford smax awd 180hk diesel automat.
Ja jag ser det lite som en sport att köra med så låg förbrukning som möjligt och det är rätt anspråkslös körning i den farten med filhållningssystem och adaptivfarthållare samt att den tiden man får med sin fru medans barnen sover är rätt najs.
Hur stor påverkan har detta körsätt på en elbil och har någon provat med en etron?
Har inte etron i åtanke på dessa resor men blir det nu en så får man ju prova.
Ja jag ser det lite som en sport att köra med så låg förbrukning som möjligt och det är rätt anspråkslös körning i den farten med filhållningssystem och adaptivfarthållare samt att den tiden man får med sin fru medans barnen sover är rätt najs.
Hur stor påverkan har detta körsätt på en elbil och har någon provat med en etron?
- NEO
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/alfredo77771
Oberoende av drivmedel så sjunker förbrukningen drastiskt med minskat luftmotstånd. Något att slipstreama gör.Macki skrev:Vår familj åker mycket på längre bilresor och iom vi har barn så kör vi på kvällen så sover dom i sina barnstolar, då brukar jag hitta en lastbil eller buss som jag lägger mig bakom för att slipstreama, detta påverkar förbrukningen på vår familjebil rätt mycket, då kan jag ligga på ca 0,40-0,45 med en ford smax awd 180hk diesel automat.
e-Tron är dessutom relativt hög samt har ett högt Cd , åtminstone jämfört med ex Model X. Så det bör finnas mycket att vinna på att köra snålt, ligga bakom lastbilar osv.NEO skrev:Oberoende av drivmedel så sjunker förbrukningen drastiskt med minskat luftmotstånd. Något att slipstreama gör.
Cybertruck AWD beställd
Model Y LR AWD beställd
Cybertruck AWD beställd
Model Y LR AWD beställd
Köra bakom lastbilar? Geez, sånt höll väl folk på med innan det fanns snabbladdare.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Sås, nu har man kritat på för en etron 50 proline, och äntligen tar jag klivet in i elbilsvärlden! Fick även ett pris som inte gick att tacka nej till!
Men skulle behöva lite hjälp!
Tycker att 19" original fälg är ful och vill ha något annat, så tänker att det finns kanske någon eftermarknads sida som sysslar med fälgar som har lågt luftmotstånd, låg vikt och som inte är jätte fula
Hade även uppskattat tips på vinterdäck med lågt rullmotstånd och lågt decibel!
Tack på förhand
Tycker att 19" original fälg är ful och vill ha något annat, så tänker att det finns kanske någon eftermarknads sida som sysslar med fälgar som har lågt luftmotstånd, låg vikt och som inte är jätte fula

Tack på förhand
Nokia hakkapelitta r3 utan dubb är bra, lameller som viker sig, dock. Bäst i -20. Tyst. Får du inte med vinterdäck?
Blev nyfiken, vad är ett pris som inte gick att tacka nej till ?
Cybertruck AWD beställd
Model Y LR AWD beställd
Cybertruck AWD beställd
Model Y LR AWD beställd
Välkommen till den ljusa sidan.Macki skrev:Sås, nu har man kritat på för en etron 50 proline, och äntligen tar jag klivet in i elbilsvärlden! Fick även ett pris som inte gick att tacka nej till!
Tycker att 19" original fälg är ful och vill ha något annat, så tänker att det finns kanske någon eftermarknads sida som sysslar med fälgar som har lågt luftmotstånd, låg vikt och som inte är jätte fula![]()
![]()
Tack på förhand

Jag håller med, fälgarna är fula som stryk. Men vi har ju en e-Golf också och den har ännu fulare fälgar. I jämförelse upplever man e-trons fälgar nästan som snygga.

Som vinterdäck har jag fått Conti Viking 7. De är ännu tystare än sommardäcken. Tycker jag i alla fall. Förbrukningsmässigt kan jag inte säga vad det blir för skillnad, den är nog försumbar. Fälgarna påverkar mer i så fall, men jag har samma fälgar på vinter- och sommarhjulen.
Som ovan nämnt är Hakka R3 också ett bra val. Har vi på e-Golfen.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Kan inte hålla med om att R3 är tysta, de tjuter redan i 40-50 km/h. Antar att det är lamellerna som skapar ljudet emot asfalten.Swede1 skrev:Nokia hakkapelitta r3 utan dubb är bra, lameller som viker sig, dock. Bäst i -20. Tyst. Får du inte med vinterdäck?
Riktigt dåligt fäste vid blött väglag i plusgrader. Får verkligen hoppas att de funkar när det blir kallare med is och snö annars blir jag besviken. Jag drömmer redan om att få sätta tillbaka mina sommardäck så att jag får tillbaka gokartskänslan.
Där är ju en kampanj just nu med 104' i rabatt sen fick jag ytterligare 48' så efter utrustning landa jag på 755'.
- Off Grid Byggaren
Angående fälgarna så får vi helt enkelt vänja oss med mer aerodynamiskt utformade fälgar framöver...
Audi e-tron 55 Quattro 95 kWh MY19
VW iD4 RWD 80 kWh MY 22
Transportel 950 Flakmoppe 2 kWh MY 04
VW iD4 RWD 80 kWh MY 22
Transportel 950 Flakmoppe 2 kWh MY 04
För att försöka komma off tonic och mer däckasnack, så hakka r2/r3 är bäst i riktigt vinterväglag, -20. Mjukt gummi. Mina lameller viker sig i kurvor och gaspådrag så antispinn/sladd slår till direkt. Värdelöst i rondeller. Man tror det är halka jämt. Mina hakka r2 är mycket tystare än sommardäcken. Hakka r2 ska tydligen ha bäst grepp på is för odubbade däck, de har mikro kristaller eller nåt som greppar lite på is. De är inte särskilt bra runt nollan och i plusgrader och regn.LarsL skrev:Kan inte hålla med om att R3 är tysta, de tjuter redan i 40-50 km/h. Antar att det är lamellerna som skapar ljudet emot asfalten.Swede1 skrev:Nokia hakkapelitta r3 utan dubb är bra, lameller som viker sig, dock. Bäst i -20. Tyst. Får du inte med vinterdäck?
Riktigt dåligt fäste vid blött väglag i plusgrader. Får verkligen hoppas att de funkar när det blir kallare med is och snö annars blir jag besviken. Jag drömmer redan om att få sätta tillbaka mina sommardäck så att jag får tillbaka gokartskänslan.
Finns en kampanj på 6995:- exkl. moms/månad för 1500 mil och 12 månaders operationell leasing. Känns som en rätt OK deal det med. e-Tron 50 Proline.Macki skrev:Där är ju en kampanj just nu med 104' i rabatt sen fick jag ytterligare 48' så efter utrustning landa jag på 755'.
Jag är intresserad men vete tusan om räckvidden känns OK i min bok.
Model S P85D 2015 - Såld
Model 3 LR AWD + drag 2020 - Såld
Model X 75D 2017 - Såld
Model Y LR MC-Red, Drag 2021 (snart till salu)
Model Y Performance 2023
Model 3 LR AWD + drag 2020 - Såld
Model X 75D 2017 - Såld
Model Y LR MC-Red, Drag 2021 (snart till salu)
Model Y Performance 2023