Vinterfälgar och däck till model 3

Här diskuterar vi om Tesla Model 3

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare
Inlägg: 14574
Blev medlem: 16 nov 2014 12:04

Re: Vinterfälgar och däck till model 3

Inlägg av taliz »

loftux skrev:
taliz skrev:
steely skrev:
Skitservice från Tesla ang vinterdäck måste jag säga - har nu hållt på varje dag i 2 veckor att mejla, chata och ringa men får inte ett enda vettigt svar när däcken finns redo ??? kommer nog köpa däck själv och skicka fakturan till Tesla...nu är jag bra trött på tesla's amatör-service !!
Det är väl inte tesla utan euromaster som levererar?
Nej det är Tesla som beställer, ser till att däcken finns. Euromaster monterar. Pratar man med Euromaster så har de inga däck, utan väntar på besked från Tesla.
Dvs precis vad jag sa. Euromaster levererar, Tesla är endast beställare.
Inte direkt ovanligt att det blir problem när saker outsourcas.
Men sjukt störigt givetvis.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Användarvisningsbild
loftux
Teslaägare
Inlägg: 863
Blev medlem: 16 apr 2019 08:07
Ort: Nacka
Referralkod: ts.la/peter18116
Kontakt:

Re: Vinterfälgar och däck till model 3

Inlägg av loftux »

Har nu fått svar och det de kan erbjuda om man vill ha däcken nu är "Pirelli". Har lite frågor om det i Nokian/Pirelli tråden.
Model Y Performance, Midnattsskörsbärsröd, Vit interiör
Model 3 LR AWD 2019, Pearl White, Vit interiör, 18" Aero, FSD
Nissan Leaf Tekna 2013
Användarvisningsbild
LasseL
Teslaägare
Inlägg: 47
Blev medlem: 09 okt 2019 14:19

Vinterfälgar och däck till model 3

Inlägg av LasseL »

Köpte komletta 19 tums hjul till M3P
på däck365.se med Nokian Hakka r3 häromdan ,inkl lufttrycksensorer , bra priser ..


Skickat från min iPad med Tapatalk Pro
Användarvisningsbild
bonath
Teslaägare
Inlägg: 1973
Blev medlem: 26 jan 2015 07:37
Ort: Halmstad

Re: Vinterfälgar och däck till model 3

Inlägg av bonath »

Känns gött att man la på vinterdäcken på fälgarna som kom med bilen. Blir nog andra fälgar till våren på sommardäcken...
Model 3, röd/vit SR+ med drag och aerofälgar, beställde 12/4, leverans 20/9 2019. Körde i två år Nissan Leaf Tekna 30 kWh 2017.
Användarvisningsbild
M455E
Teslaägare
Inlägg: 82
Blev medlem: 30 jun 2019 22:45
Ort: Skultuna
Kontakt:

Re: Vinterfälgar och däck till model 3

Inlägg av M455E »

LasseL skrev:
Köpte komletta 19 tums hjul till M3P
på däck365.se med Nokian Hakka r3 häromdan ,inkl lufttrycksensorer , bra priser ..


Skickat från min iPad med Tapatalk Pro
Bythjul.com kan också leverera kompletta vinterhjul med tpms för M3. Slängde på mina för drygt 1 vecka sedan. 8-)
<~ Nu Model Y LR tidigare Tesla Model 3, LR, Dragkrok, Easee, Tibber ~>
https://www.instagram.com/m455e/
https://www.instagram.com/ginger_modely/
Användarvisningsbild
renes
Teslaägare
Inlägg: 1597
Blev medlem: 24 apr 2019 15:24
Ort: Uppsala

Re: Vinterfälgar och däck till model 3

Inlägg av renes »

Var på Trosta och fick mina Nokian R3 på 18" aero fälgar som beställt. Fick däremot inte med mig en uppsättning navkapslar. Killen där sa att de hör till, men tagit slut och hänvisar till att Tesla får lösa det i efterhand.
M3 SR+ 2019 FSD, HW 2.5, HW 3, 18"
MS LR 2023 FSD, HW 4, 19"
Användarvisningsbild
loftux
Teslaägare
Inlägg: 863
Blev medlem: 16 apr 2019 08:07
Ort: Nacka
Referralkod: ts.la/peter18116
Kontakt:

Re: Vinterfälgar och däck till model 3

Inlägg av loftux »

renes skrev:
Var på Trosta och fick mina Nokian R3 på 18" aero fälgar som beställt. Fick däremot inte med mig en uppsättning navkapslar. Killen där sa att de hör till, men tagit slut och hänvisar till att Tesla får lösa det i efterhand.
Är de med dubb? För de dubbfria skulle dröja 2 veckor till sa de när jag pratade med dem idag.
Model Y Performance, Midnattsskörsbärsröd, Vit interiör
Model 3 LR AWD 2019, Pearl White, Vit interiör, 18" Aero, FSD
Nissan Leaf Tekna 2013
Användarvisningsbild
renes
Teslaägare
Inlägg: 1597
Blev medlem: 24 apr 2019 15:24
Ort: Uppsala

Re: Vinterfälgar och däck till model 3

Inlägg av renes »

loftux skrev:
renes skrev:
Var på Trosta och fick mina Nokian R3 på 18" aero fälgar som beställt. Fick däremot inte med mig en uppsättning navkapslar. Killen där sa att de hör till, men tagit slut och hänvisar till att Tesla får lösa det i efterhand.
Är de med dubb? För de dubbfria skulle dröja 2 veckor till sa de när jag pratade med dem idag.
Dubbfria. R3 är friktionsdäck.
M3 SR+ 2019 FSD, HW 2.5, HW 3, 18"
MS LR 2023 FSD, HW 4, 19"
Användarvisningsbild
Jerker
elbilist
Inlägg: 10929
Blev medlem: 09 nov 2015 22:29

Re: Vinterfälgar och däck till model 3

Inlägg av Jerker »

renes skrev:
Var på Trosta och fick mina Nokian R3 på 18" aero fälgar som beställt. Fick däremot inte med mig en uppsättning navkapslar. Killen där sa att de hör till, men tagit slut och hänvisar till att Tesla får lösa det i efterhand.
Jag åkte in på SC i Upplands Väsby på vägen därifrån och de antecknade att jag skulle ha navkapslar, så de skulle skicka dem så fort de hade fått dem.
Användarvisningsbild
loftux
Teslaägare
Inlägg: 863
Blev medlem: 16 apr 2019 08:07
Ort: Nacka
Referralkod: ts.la/peter18116
Kontakt:

Re: Vinterfälgar och däck till model 3

Inlägg av loftux »

renes skrev:
loftux skrev:
renes skrev:
Var på Trosta och fick mina Nokian R3 på 18" aero fälgar som beställt. Fick däremot inte med mig en uppsättning navkapslar. Killen där sa att de hör till, men tagit slut och hänvisar till att Tesla får lösa det i efterhand.
Är de med dubb? För de dubbfria skulle dröja 2 veckor till sa de när jag pratade med dem idag.
Dubbfria. R3 är friktionsdäck.
Outgrundliga äro Teslas vägar, där alla vägar bäro till Trosta...
Kan ju vara att alla R3 är reserverade om du nu inte fick sista uppsättningen. Men enda alternativet för mig var välja Pirelli eller dubbade om jag inte vill vänta till vecka 47. Villa ha friktionsdäck, så chansar på att vänta. Om du såg att det fanns fler uppsättningar där vill jag gärna veta.
Man hoppas ju att de har någon turordning i beställningarna, mina är ju formellt beställda med bilen i Juli.
Model Y Performance, Midnattsskörsbärsröd, Vit interiör
Model 3 LR AWD 2019, Pearl White, Vit interiör, 18" Aero, FSD
Nissan Leaf Tekna 2013
Användarvisningsbild
renes
Teslaägare
Inlägg: 1597
Blev medlem: 24 apr 2019 15:24
Ort: Uppsala

Re: Vinterfälgar och däck till model 3

Inlägg av renes »

loftux skrev:
renes skrev:
loftux skrev:
renes skrev:
Var på Trosta och fick mina Nokian R3 på 18" aero fälgar som beställt. Fick däremot inte med mig en uppsättning navkapslar. Killen där sa att de hör till, men tagit slut och hänvisar till att Tesla får lösa det i efterhand.
Är de med dubb? För de dubbfria skulle dröja 2 veckor till sa de när jag pratade med dem idag.
Dubbfria. R3 är friktionsdäck.
Outgrundliga äro Teslas vägar, där alla vägar bäro till Trosta...
Kan ju vara att alla R3 är reserverade om du nu inte fick sista uppsättningen. Men enda alternativet för mig var välja Pirelli eller dubbade om jag inte vill vänta till vecka 47. Villa ha friktionsdäck, så chansar på att vänta. Om du såg att det fanns fler uppsättningar där vill jag gärna veta.
Man hoppas ju att de har någon turordning i beställningarna, mina är ju formellt beställda med bilen i Juli.
Jag tittade inte runt, men jag hade känslan av att däcken är reserverade. När de ringde och sa att jag fick hämta så frågade jag och kvinnan sökte upp det på datorn och sa att jag fick Nokian. Jag vet inte om det fanns fler.

Jag beställde mina med bilen i april, fick bilen 30/6.
M3 SR+ 2019 FSD, HW 2.5, HW 3, 18"
MS LR 2023 FSD, HW 4, 19"
Användarvisningsbild
renes
Teslaägare
Inlägg: 1597
Blev medlem: 24 apr 2019 15:24
Ort: Uppsala

Re: Vinterfälgar och däck till model 3

Inlägg av renes »

Jerker skrev:
renes skrev:
Var på Trosta och fick mina Nokian R3 på 18" aero fälgar som beställt. Fick däremot inte med mig en uppsättning navkapslar. Killen där sa att de hör till, men tagit slut och hänvisar till att Tesla får lösa det i efterhand.
Jag åkte in på SC i Upplands Väsby på vägen därifrån och de antecknade att jag skulle ha navkapslar, så de skulle skicka dem så fort de hade fått dem.
Ja, det borde jag också tänkt på att göra. Kanske bör ringa dem och fråga... (jag skämtar).
M3 SR+ 2019 FSD, HW 2.5, HW 3, 18"
MS LR 2023 FSD, HW 4, 19"
Användarvisningsbild
default
Teslaägare
Inlägg: 217
Blev medlem: 05 mar 2019 19:25

Re: Vinterfälgar och däck till model 3

Inlägg av default »

Har kört Continetals ContiVikingContact 7 på original aerofälg i två veckor och är mycket nöjd med ljudkomfort. Inget test på snö eller is ännu :(
Användarvisningsbild
Melkin
Teslaägare
Inlägg: 166
Blev medlem: 29 jan 2019 11:01
Ort: Täby

Re: Vinterfälgar och däck till model 3

Inlägg av Melkin »

Det verkar ju inte direkt finnas något kösystem då vissa fått sina däck direkt medan andra som köpt däcken i mars fortfarande väntar. Jag mailade Euromaster för 3 veckor sedan, då sade de att det skulle ta 3 veckor för däcken att komma dit. Idag ringde jag för att följa upp, och då hade de ingen aning om var mina däck är, eller ens att vi haft kontakt. De skulle kontakta Tesla och återkomma...

Är det värt att åka till SC i Upplands Väsby och fråga direkt tro? Jag är inte typen som gillar att ligga på och tjata, men det känns ju lite som att de som åker ut och chansar har större chans att få det de vill ha.
2022 Tesla Model 3 LR
2019 Tesla Model 3 LR
2018 Kia Soul EV 30kWh
Användarvisningsbild
Snelleman
Teslaägare
Inlägg: 63
Blev medlem: 10 aug 2019 17:59

Re: Vinterfälgar och däck till model 3

Inlägg av Snelleman »

Fick på mina vinterpuckar igår!

För mig föll valet på Imaz IM12 fälgar från ABSwheels.
Ingen vidare kvalité på lacken, men snygga i mitt tycke. Får se hur dom överlever vintern.

Köpte TPMS från ABSwheels också. Bilen hittade dom nya hjulen efter 3km.
IM12.jpg
M3 SR+
Användarvisningsbild
BjornS
Teslaägare
Inlägg: 251
Blev medlem: 27 feb 2018 14:58

Re: Vinterfälgar och däck till model 3

Inlägg av BjornS »

Jag har köpt Nereus NS805+ dubbfria vinterdäck från norska Megahjul. Igår satte jag dem på bilen och provkörde.

JÖSSES!

Det är en helt fantastisk skillnad i vägbuller jämfört med de "ljuddämpade" Michelin PS2 sommardäck som aero-hjulen levereras med. Nu är det så tyst att jag upptäcker helt nya ljud ifrån bilen som jag inte uppfattat förut. Nog för att jag hade hoppats att Nereus-däcken skulle vara tysta, men jag trodde inte det skulle vara så här stor skillnad.

Jag ska göra en mätning (som viewtopic.php?f=51&t=16884) vid tillfälle och se ifall siffrorna visar samma stora skillnad som jag upplever med öronen.
2019 Model 3 SR+ 18" FSD Dragkrok
2023 Model 3 Highland LR AWD 18" FSD Dragkrok
Användarvisningsbild
default
Teslaägare
Inlägg: 217
Blev medlem: 05 mar 2019 19:25

Re: Vinterfälgar och däck till model 3

Inlägg av default »

Fick en liknande upplevelse fast med andra däck. Kommer definitivt välja sommardäck efter ljudnivå i vår
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare
Inlägg: 14574
Blev medlem: 16 nov 2014 12:04

Re: Vinterfälgar och däck till model 3

Inlägg av taliz »

Japp, min P är betydligt tystare med 18" Nereus än 20" Michelin SP4S. Inte så konstigt kanske...
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Användarvisningsbild
Nico
Teslaägare
Inlägg: 244
Blev medlem: 13 jun 2019 12:11

Re: Vinterfälgar och däck till model 3

Inlägg av Nico »

Satte på 235 45 18” dubbfria Yokohama och dessa däck är mycket tystare än michelin pilot däcken som följde med, inte alls lika högfrekvent utan ett mer dovare o tystare ljud, kan kolla mer exakt vilka det är i morrn om ni är intresserade? :)
Model 3 Long Range AWD
Användarvisningsbild
LasseTM
Teslaägare
Inlägg: 986
Blev medlem: 01 feb 2019 12:10
Ort: Tullinge

Re: Vinterfälgar och däck till model 3

Inlägg av LasseTM »

Fråga till er som beställt via megahjul.
Jag antar att man åker på svensk tull och moms om man beställer till Sverige men kan man slippa den norska momsen då?
Renault Zoe Intens 41kWh -17
Tesla Model 3 SR+ med drag -20
Tesla Model 3 LR med drag -20
17.6kW solpaneler på taket
Användarvisningsbild
NiklasTesla
Teslaägare
Inlägg: 2428
Blev medlem: 07 okt 2016 22:07
Referralkod: ts.la/niklas60543

Re: Vinterfälgar och däck till model 3

Inlägg av NiklasTesla »

BjornS skrev:
Jag har köpt Nereus NS805+ dubbfria vinterdäck från norska Megahjul. Igår satte jag dem på bilen och provkörde.

JÖSSES!

Det är en helt fantastisk skillnad i vägbuller jämfört med de "ljuddämpade" Michelin PS2 sommardäck som aero-hjulen levereras med. Nu är det så tyst att jag upptäcker helt nya ljud ifrån bilen som jag inte uppfattat förut. Nog för att jag hade hoppats att Nereus-däcken skulle vara tysta, men jag trodde inte det skulle vara så här stor skillnad.

Jag ska göra en mätning (som viewtopic.php?f=51&t=16884) vid tillfälle och se ifall siffrorna visar samma stora skillnad som jag upplever med öronen.
Samma upplevelse här! Satte på Michelin cross Climate+ (året runt däck som är lagligt from i år) då vi i motsats till andra Svenskar åker söderut vintertid och norrut sommartid (bor i södra Sverige). Ljudmäte med App i mobilen på samma sträcka och hastighet (100km/h) samt temperatur (15+) och Michelin Cross Climate+ är ca 1-2db tystare än det sommardäck som satt på orginal. Michelin Cross Climate+ känns faktiskt mer stabilt i kurvor i högre hastigheter också.
Användarvisningsbild
tr1
Teslaägare
Inlägg: 218
Blev medlem: 07 apr 2016 12:29

Re: Vinterfälgar och däck till model 3

Inlägg av tr1 »

För er som väntar på vinterdäck 18” friktion och fälg från Tesla. Tänker inte trötta er med alla mina kontakter med Tesla/Euromaster och hur jag blivit hänvisad fram och tillbaka...

Talade med Nokian idag och de har 868 sådana däck men de väntar på fälgar från Tesla USA och Nokian har ingen aning när fälgar dyker upp... Pust


Skickat från min iPhone med Tapatalk
X 90D (levererad 26 september 2016)
3 SR+ Beställd 28 maj 2019 Pearl White
X LRPL Beställd 28 maj 2019 Pearl White
Användarvisningsbild
erikande02
Teslaägare
Inlägg: 69
Blev medlem: 27 sep 2019 21:55
Ort: Karlstad

Re: Vinterfälgar och däck till model 3

Inlägg av erikande02 »

Någon som har en Model 3 Performance och kan svara på vilka dimensioner som gäller på 20" vinterdäck?
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare
Inlägg: 14574
Blev medlem: 16 nov 2014 12:04

Vinterfälgar och däck till model 3

Inlägg av taliz »

erikande02 skrev:
Någon som har en Model 3 Performance och kan svara på vilka dimensioner som gäller på 20" vinterdäck?
Samma som sommardäck 235/35
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Användarvisningsbild
BjornS
Teslaägare
Inlägg: 251
Blev medlem: 27 feb 2018 14:58

Re: Vinterfälgar och däck till model 3

Inlägg av BjornS »

LasseTM skrev:
Fråga till er som beställt via megahjul.
Jag antar att man åker på svensk tull och moms om man beställer till Sverige men kan man slippa den norska momsen då?
Ja, Megahjul fakturerar utan moms. Den svenska momsen betalar du själv in till Skatteverket (om du är momsregistrerad) eller Tullverket (om inte du inte är det).
2019 Model 3 SR+ 18" FSD Dragkrok
2023 Model 3 Highland LR AWD 18" FSD Dragkrok
Skriv svar