Ingen uppvärmning av batteriet
Moderator: Redaktion
Ingen uppvärmning av batteriet
Sen senaste uppdateringen (36.2.1 tror jag) så har batteriuppvärmningen inte fungerat trots -3 grader och bilen stått utan att ha körts eller laddats över natten. Körde iväg i en halvtimme och bara en gul streck var borta och bilen glider som en curlingklot. Först efter 1 timme så var tre streck borta och lite regen hade man. Ingen kallbatteri ikon heller!
Den har värmt i mildare väder förut!
Den har värmt i mildare väder förut!
- GreenMachine
- Teslaägare
- Inlägg: 838
- Blev medlem: 10 jun 2019 13:11
Re: Ingen uppvärmning av batteriet
Hittar inte heller något sätt att värma batteriet på min MXLR. Känns lite trist när den står inkopplad att man inte kan få den ”körklar” på morgonen. Någon som vet om det går?
Re: Ingen uppvärmning av batteriet
Vad är det som inte är "körklart"?GreenMachine skrev:Hittar inte heller något sätt att värma batteriet på min MXLR. Känns lite trist när den står inkopplad att man inte kan få den ”körklar” på morgonen. Någon som vet om det går?
Det är ju inte en avgasmotor som slits av kallstarter.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
- Gustafsson
- Teslaägare
- Inlägg: 5577
- Blev medlem: 20 jul 2015 17:01
- Ort: Linköping
Re: Ingen uppvärmning av batteriet
Det tar lång tid att få upp batteritemperaturen numera. Trots 6 mils körning, varav 4 mil motorväg försvinner inte alla gula strecken för mig vid ca +4. Tycker att 100 kWh batteriet går mycket långsammare att värma än mitt förra 70 kWh.
Fast vad gör det ?, lite mindre regenererad effekt blir det så de mekaniska bromsarna får användas mer, men inte påverkar det användandet av bilen speciellt mycket. Egentligen bra att de mekaniska bromsarna används så här års.
Fast vad gör det ?, lite mindre regenererad effekt blir det så de mekaniska bromsarna får användas mer, men inte påverkar det användandet av bilen speciellt mycket. Egentligen bra att de mekaniska bromsarna används så här års.
Svart 2012 Roadster 2,5.| Model S100D midnight silver. MS LR beställd 2020-10-16, levererad 2023-05-16
Re: Ingen uppvärmning av batteriet
Haft gula streck sen september. Men har också en något lägre förbrukning så tycker det är bra. Sålänge kupén är varm och skön efter förvärmning bryr jag mig inte så mycket.
Multicoat Red Model X P100D
Re: Ingen uppvärmning av batteriet
Tesla kanske har sänkt tröskeln för när batteriuppvärmingen går upp men det kan också vara en bugg eftersom batteriet inte blir varmt trots +4 och 6 mils körning, bara en gul strecka är borta. Sen om det är bra att bilen nästan uteslutande (i mitt fall iaf) inte använder regen och bara mekaniska bromsar är helt emot en del av elbilens koncept, nämligen att ta tillvara energi som annars går förlorat.
Det är aldrig bra att man drar mycket ström ur ett kallt batteri i t.ex. -3 grader, iaf ur kapacitetssynvinkel om inte annat. Om man inte vill ladda batteriet vid kallt väder så kunde man åtminstone använda regen till att värma batteriet för att snabbare kunna ladda, istället för bortförlorad värme i bromsarna. Så tycker jag iaf
Det är aldrig bra att man drar mycket ström ur ett kallt batteri i t.ex. -3 grader, iaf ur kapacitetssynvinkel om inte annat. Om man inte vill ladda batteriet vid kallt väder så kunde man åtminstone använda regen till att värma batteriet för att snabbare kunna ladda, istället för bortförlorad värme i bromsarna. Så tycker jag iaf
Re: Ingen uppvärmning av batteriet
Full regen är ju över 50kw. Krävs hyfsad temp i batteriet för att ta emot den laddeffekten.
Motorerna kan väl i sin tur generera värme med ca 3,5kw styck, dvs är batteriet iskallt kan regen värma batteriet med motsvarande ca 3,5kw.
Motorerna kan väl i sin tur generera värme med ca 3,5kw styck, dvs är batteriet iskallt kan regen värma batteriet med motsvarande ca 3,5kw.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Re: Ingen uppvärmning av batteriet
Ju mer energi som används till att värma batteriet desto mindre energi blir det till räckvidden...
Jag gissar att Tesla förändrat lite logaritmer för att öka räckvidden och livslängden på batteriet.
Priset man får betala är mindre regen när batteriet är kallt.
Skickat från min iPhone med Tapatalk Pro
Jag gissar att Tesla förändrat lite logaritmer för att öka räckvidden och livslängden på batteriet.
Priset man får betala är mindre regen när batteriet är kallt.
Skickat från min iPhone med Tapatalk Pro
Tesla Y LR -22 EAP
Re: Ingen uppvärmning av batteriet
Det är nog halva sanningen BrooklynS. Syftet är inte att värma upp batteriet bara för sakens skull utan bara lite så att man får mer utav ett varmt batteri än kallt och den fortsatta uppvärmning sker naturligt genom batteriets inre resistans. Visst är värme skadlig för batterier men då pratar vi ca över 40 generellt.
Ett kallt batteri ger kortare räckvidd. En smart algoritm optimerar räckvidd med hänsyn till annat också.
Ett kallt batteri ger kortare räckvidd. En smart algoritm optimerar räckvidd med hänsyn till annat också.
- GreenMachine
- Teslaägare
- Inlägg: 838
- Blev medlem: 10 jun 2019 13:11
Re: Ingen uppvärmning av batteriet
Givetvis går det att köra men jag ser ju ingen poäng att köra iväg med ett kallt batteri i onödan. Frågan var som sagt om det går att förvärma batteriet innan körning? I synnerhet om den är inkopplad på laddare?taliz skrev:Vad är det som inte är "körklart"?GreenMachine skrev:Hittar inte heller något sätt att värma batteriet på min MXLR. Känns lite trist när den står inkopplad att man inte kan få den ”körklar” på morgonen. Någon som vet om det går?
Det är ju inte en avgasmotor som slits av kallstarter.
Re: Ingen uppvärmning av batteriet
Det "onödiga" är väl i så fall att slösa el på att värma upp ngt som inte behöver värmas upp?GreenMachine skrev:Givetvis går det att köra men jag ser ju ingen poäng att köra iväg med ett kallt batteri i onödan. Frågan var som sagt om det går att förvärma batteriet innan körning? I synnerhet om den är inkopplad på laddare?taliz skrev:Vad är det som inte är "körklart"?GreenMachine skrev:Hittar inte heller något sätt att värma batteriet på min MXLR. Känns lite trist när den står inkopplad att man inte kan få den ”körklar” på morgonen. Någon som vet om det går?
Det är ju inte en avgasmotor som slits av kallstarter.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
- GreenMachine
- Teslaägare
- Inlägg: 838
- Blev medlem: 10 jun 2019 13:11
Re: Ingen uppvärmning av batteriet
Men nu var ju min fråga om det var någon som visst om det fanns något sätt att förvärma batteriet, så om det nu är så att du inte vet något om det så behöver du ju inte heller en massa inlägg i ämnet.. .taliz skrev:Det "onödiga" är väl i så fall att slösa el på att värma upp ngt som inte behöver värmas upp?GreenMachine skrev:Givetvis går det att köra men jag ser ju ingen poäng att köra iväg med ett kallt batteri i onödan. Frågan var som sagt om det går att förvärma batteriet innan körning? I synnerhet om den är inkopplad på laddare?taliz skrev:Vad är det som inte är "körklart"?GreenMachine skrev:Hittar inte heller något sätt att värma batteriet på min MXLR. Känns lite trist när den står inkopplad att man inte kan få den ”körklar” på morgonen. Någon som vet om det går?
Det är ju inte en avgasmotor som slits av kallstarter.
- Musikmannen66
- Teslaägare
- Inlägg: 85
- Blev medlem: 05 mar 2014 13:38
- Ort: Tjörn
Re: Ingen uppvärmning av batteriet
Är det bara jag som har problem att ladda ett så kallt batteri . Upptäckte att det tog två timmar ca innan batteriet började ladda
Model S 75 . Svart med taklucka
Re: Ingen uppvärmning av batteriet
Nu har jag ju en helt annan modell, 3SR+, än både S75 och XLR men det är ju samma programvara, så svarar ändå.
För att värma batteriet kan man antingen plugga in bilen och aktivera klimatanläggningen, med appen eller med schemalagd avfärd, eller genom att navigera till närmsta SuC.
Jag använde under några dagar i början på november enbart UMC:en alltså enfasladdning 8A, och då laddade den 0km/h ganska länge (en timme?) när batteriet var kallt. Antar att all tillgänglig effekt gick till att värma batteriet, så att det inte blev något över att stoppa in i cellerna.
Ni som har problem, kan ni berätta vad ni använder för laddmöjlighet resp prova schemalagd avfärd med inpluggad bil?
För att värma batteriet kan man antingen plugga in bilen och aktivera klimatanläggningen, med appen eller med schemalagd avfärd, eller genom att navigera till närmsta SuC.
Jag använde under några dagar i början på november enbart UMC:en alltså enfasladdning 8A, och då laddade den 0km/h ganska länge (en timme?) när batteriet var kallt. Antar att all tillgänglig effekt gick till att värma batteriet, så att det inte blev något över att stoppa in i cellerna.
Ni som har problem, kan ni berätta vad ni använder för laddmöjlighet resp prova schemalagd avfärd med inpluggad bil?
Model 3 SR+, Vit, 2019-06-28 - 2019-09-02
Model 3 RWD Grå, 2022-08-31 -
Model 3 RWD Grå, 2022-08-31 -
- Gustafsson
- Teslaägare
- Inlägg: 5577
- Blev medlem: 20 jul 2015 17:01
- Ort: Linköping
Re: Ingen uppvärmning av batteriet
Pålitligast att ladda direkt efter man kört så här års.
Svart 2012 Roadster 2,5.| Model S100D midnight silver. MS LR beställd 2020-10-16, levererad 2023-05-16
- Musikmannen66
- Teslaägare
- Inlägg: 85
- Blev medlem: 05 mar 2014 13:38
- Ort: Tjörn
Re: Ingen uppvärmning av batteriet
Jag använder Trefas via Teslas WC . Ja att ladda på kvällen med varmt batteri är såklart bäst men då står frugan och laddar med sin Nissan så det blir att samsas
Model S 75 . Svart med taklucka
- GreenMachine
- Teslaägare
- Inlägg: 838
- Blev medlem: 10 jun 2019 13:11
Re: Ingen uppvärmning av batteriet
Tack. Märkt att det gör viss skillnad att köra klimat men får känslan att det inte tar så mycket. Eller ja man får köra ganska länge vilket känns lite onödigt.tor-ake skrev:Nu har jag ju en helt annan modell, 3SR+, än både S75 och XLR men det är ju samma programvara, så svarar ändå.
För att värma batteriet kan man antingen plugga in bilen och aktivera klimatanläggningen, med appen eller med schemalagd avfärd, eller genom att navigera till närmsta SuC.
Jag använde under några dagar i början på november enbart UMC:en alltså enfasladdning 8A, och då laddade den 0km/h ganska länge (en timme?) när batteriet var kallt. Antar att all tillgänglig effekt gick till att värma batteriet, så att det inte blev något över att stoppa in i cellerna.
Ni som har problem, kan ni berätta vad ni använder för laddmöjlighet resp prova schemalagd avfärd med inpluggad bil?
Har inte testat schema så får göra det.
Re: Ingen uppvärmning av batteriet
När man kör igång hvac från appen så ser man om batteriet värms eller inte kommer ju en batteriekon även om den nu bytt plats
Har du en Tesla eller har du beställt en och funderar på tillbehör titta in på http://exclusiveparts.se
- GreenMachine
- Teslaägare
- Inlägg: 838
- Blev medlem: 10 jun 2019 13:11
Re: Ingen uppvärmning av batteriet
Tittade och kunde inte se någon ikon för det. Vart gömmer den sig?e5m1r skrev:När man kör igång hvac från appen så ser man om batteriet värms eller inte kommer ju en batteriekon även om den nu bytt plats
Re: Ingen uppvärmning av batteriet
Den ikonen kom tidigare upp efter ca en minut vid en utetemp lägre än ca +7 grader och kall bil. Idag var det +4 grader och ingen ikon kom upp inom tre minuter.e5m1r skrev:När man kör igång hvac från appen så ser man om batteriet värms eller inte kommer ju en batteriekon även om den nu bytt plats
Många gula streck som endast långsamt minskade i antal vid körning.
Intressant att höra om någon får upp batterivärmningsikonen denna vinter.
Programversion 2019.36.2.1
Appversion 3.10.2
Model S 75D 2018, Red multicoat (PPMR), cremefärgade säten, kolfiberpaneler, öppningsbart soltak, Autopilot 2.5, FSD
Re: Ingen uppvärmning av batteriet
Längst upp till höger numera har för mig att den var mellan säten innan (-6,5 ute bilen inkopplad och laddar förvärmt i ca 10min innan snapshotGreenMachine skrev:Tittade och kunde inte se någon ikon för det. Vart gömmer den sig?e5m1r skrev:När man kör igång hvac från appen så ser man om batteriet värms eller inte kommer ju en batteriekon även om den nu bytt plats
Har du en Tesla eller har du beställt en och funderar på tillbehör titta in på http://exclusiveparts.se
Re: Ingen uppvärmning av batteriet
Jag får heller inte batterisymbolen trots 30 minuters inkopplad förvärme och -5 grader.
Bugg i denna version?
Bugg i denna version?
Multicoat Red Model X P100D
Re: Ingen uppvärmning av batteriet
Min nya MSLR förvärmer inte heller batteriet så som min 75D gjorde innan. Något verkar skumt eller så har de radikalt ändrat algoritmen.
Jag bryr mig inte supermkt om den ökade förbrukningen men regen blir obefintligt och den saknar jag verkligen
Jag bryr mig inte supermkt om den ökade förbrukningen men regen blir obefintligt och den saknar jag verkligen
Chefsarkitekt på Hälsa Hemma
Model S 75D -17
Renault Zoe 22kWh -16
Model S LR -19
Renault Zoe 41kWh -19
Model 3 LR -22
Renault Zoe 41kWh -19
Model 3 LR -22