Varför en Tesla vs Porsche Elbil?
Moderator: Redaktion
- Patrick2020
- Teslaägare
- Inlägg: 41
- Blev medlem: 09 dec 2019 23:42
Varför en Tesla vs Porsche Elbil?
Hej, Har nyligen beställt en S modell o därefter klev jag in i detta forum. Har läst mkt olika upplevelser från TC o De verkar inte bra alls i mina ögon. Kört MB större delen av min karriär o nu börjar jag få Kalla Fötter med hur dålig kundservice De verkar ha för en bil som kostar 1 Mkr. Porsche Panamera +200 tkr men med välfungerande verkstäder. Lämna gärna feed-back på detta inlägg. Ty det lutar inte till Teslas fördel..
Patrick2020
Patrick2020
Re: Varför en Tesla vs Porsche Elbil?
Jag har kört min Tesla S75D 9400 mil i Norrland som resande säljare.
Har funkat kanon!
Kommer att köpa en Tesla även nästa gång.
Bara Teslas stora laddnätverk är skäl nog att köra Tesla.
Körde Umeå-Bryssel Tor i mars i år, blev 520mil.
Gick utmärkt!
Har funkat kanon!
Kommer att köpa en Tesla även nästa gång.
Bara Teslas stora laddnätverk är skäl nog att köra Tesla.
Körde Umeå-Bryssel Tor i mars i år, blev 520mil.
Gick utmärkt!
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
-
- Inlägg: 285
- Blev medlem: 18 aug 2019 20:09
Re: Varför en Tesla vs Porsche Elbil?
Alla Model 3 har gett växtvärk . Om ett tag lär servicen vara bra igen. Annars är de blinda och döva och det tror jag inte.
- Bjelke
- Teslaägare
- Inlägg: 19572
- Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
- Ort: Bollnäs
- Referralkod: ts.la/mikael1178
Re: Varför en Tesla vs Porsche Elbil?
Det största problemet den senaste tiden har varit att dom stängde ner telefon och mail-kontakterna totalt, vilket dom nu har rättat till,
dock kvarstår det problem som även fanns dessförinnan nämligen att det är så många som ringer och dom har inte kapacitet att svara
på ett vettigt sätt (vilket verkligen bekräftar behovet av denna kommunikation iaf ).
Sedan så är det såklart fortfarande ett stort problem för oss som har långt till närmaste Service center, och det verkar gå fruktansvärt trögt att förbättra, inte
ens ranger service funkar som dom "skrutit" med ganska länge nu för dom verkar bara inom lokalområdet runt just befintliga Service centers
Jag stod tex i kö i över fyra år för att dom skulle komma och titta/lyssna på ett klonkljud i min gamla bil, och dom var inte ens i närheten av att komma upp 26 mil, även fast
vi försökt få fram detta klonkljud samtliga gånger jag besökte gänget i Infra City utan framgång (men hemma hördes varenda dag 500meter från där jag bor plus många andra ställen)...
Det finns även fler brister men där handlar det mest om sådant som även finns hos andra verkstäder...
dock kvarstår det problem som även fanns dessförinnan nämligen att det är så många som ringer och dom har inte kapacitet att svara
på ett vettigt sätt (vilket verkligen bekräftar behovet av denna kommunikation iaf ).
Sedan så är det såklart fortfarande ett stort problem för oss som har långt till närmaste Service center, och det verkar gå fruktansvärt trögt att förbättra, inte
ens ranger service funkar som dom "skrutit" med ganska länge nu för dom verkar bara inom lokalområdet runt just befintliga Service centers
Jag stod tex i kö i över fyra år för att dom skulle komma och titta/lyssna på ett klonkljud i min gamla bil, och dom var inte ens i närheten av att komma upp 26 mil, även fast
vi försökt få fram detta klonkljud samtliga gånger jag besökte gänget i Infra City utan framgång (men hemma hördes varenda dag 500meter från där jag bor plus många andra ställen)...
Det finns även fler brister men där handlar det mest om sådant som även finns hos andra verkstäder...
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
S75D-18
SP100D-19
Re: Varför en Tesla vs Porsche Elbil?
Problemet är ju att folk överutnyttjar telefonkontakten till sånt de kan hitta i tex manualen eller läsa på forum. Men om det behovet finns så borde de ju sätta upp ett callcenter någonstans där dessa frågor kan få sitt svar.
Ett annat problem med telefon är att det finns personer som vill tjata sig före i kön. Dessa förstår inte och/eller bryr sig inte om i fall det tar längre tid för alla genom att de tränger sig.
Ett annat problem med telefon är att det finns personer som vill tjata sig före i kön. Dessa förstår inte och/eller bryr sig inte om i fall det tar längre tid för alla genom att de tränger sig.
Re: Varför en Tesla vs Porsche Elbil?
Dom har öppnat upp för telefonkontakt igen, men det ska inte stickas under stolen med att det har varit stora problem med service center efter 3:an släpptes. Jag tycker det har blivit bättre nu och la själv in en beställning på en 3:a i förra veckan, något jag avvaktat med just pga problemen med SC. Har en MS också.
Re: Varför en Tesla vs Porsche Elbil?
Alla andra märken verkar ju klara av såna saker utan problem.LarsL skrev:Problemet är ju att folk överutnyttjar telefonkontakten till sånt de kan hitta i tex manualen eller läsa på forum. Men om det behovet finns så borde de ju sätta upp ett callcenter någonstans där dessa frågor kan få sitt svar.
Ett annat problem med telefon är att det finns personer som vill tjata sig före i kön. Dessa förstår inte och/eller bryr sig inte om i fall det tar längre tid för alla genom att de tränger sig.
Re: Varför en Tesla vs Porsche Elbil?
varför inte Taycan?
Porsche Taycan CT-22/Model 3-24
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Re: Varför en Tesla vs Porsche Elbil?
Kört Tesla i Göteborg i drygt tre år. Fantastisk service från dag ett till nu senast i höstas. Slår BMW och Volvo service med hästlängder som jag upplevt tidigare. Jag känner inte igen mig i några av de trådar som finns här på forumet, kanske för att jag bor hyfsat nära men jag tycker även att det funkat bra att boka via appen.
Model S90D -16
Re: Varför en Tesla vs Porsche Elbil?
generellt är det lite som lotto. Har du tur, får du en bil som är felfri och slipper allt som har med service center att göra. Men har du otur, så får du en måndagsbil (som det finns en hel del av) och då ska du vara bra duktig i att inte bli förbannad/uppgiven/ledsen när du ska ha kontakt med service center.
Porsche Taycan CT-22/Model 3-24
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Re: Varför en Tesla vs Porsche Elbil?
Med Porschen får du ju också dålig räckvidd samt slö laddning (trots möjlighet till många kW in)
Såg en jmf på nowyouknow där Porschen endast ger 85 miles (ej mil) på 10min laddning med 250-350kW laddning
M3LR tog med supercharger 200miles/10min
Sen hoppas man testerna var ärliga men iaf
Såg en jmf på nowyouknow där Porschen endast ger 85 miles (ej mil) på 10min laddning med 250-350kW laddning
M3LR tog med supercharger 200miles/10min
Sen hoppas man testerna var ärliga men iaf
2019 Model 3 LR+ AWD white 18" Aero
- jeppe_sthlm
- Teslaägare
- Inlägg: 1057
- Blev medlem: 06 mar 2017 08:44
- Ort: Solna
Re: Varför en Tesla vs Porsche Elbil?
Det fanns fram tills inte alltför länge sedan. Ett av knappvalen man kunde trycka när man inte hade en akut situation eller ville komma i kontakt med SC.LarsL skrev:Problemet är ju att folk överutnyttjar telefonkontakten till sånt de kan hitta i tex manualen eller läsa på forum. Men om det behovet finns så borde de ju sätta upp ett callcenter någonstans där dessa frågor kan få sitt svar.
En gång när pin2drive hade åkt på ändan och jag inte kunde starta bilen ringde jag. De kopplade upp sig och stängde av pin2drive - tog bara 5 minuter och sedan var jag på rull igen. Skitbra! Så ska det ju vara när man har en uppkopplad bil.
Väldigt trist att de tagit bort det. Inte undra på att road side assistance och SC får mer jobb. Speciellt med volymen av 3:or som kommer ut.
Sen tycker jag inte att orimligt att man skall kunna ringa och ställa frågor om funktioner i en ny bil. Om man inte är entusiast och bara köper ”en bil”, så är det en helt ny värld med laddning och grejor. Diskriminerar på så vis dem som inte är så hemma på FB och forum att köpa en bra och miljövänlig bil.
Min gissning är att det inte är några problem att ringa till VW, Kia eller Audi och ställa frågor.
Model S Standard Range Raven
Re: Varför en Tesla vs Porsche Elbil?
Förstår dina funderingar och kan instämma i kritiken.
Har kört en X sen ett och halvt år. Den första gången jag lämnade bilen på service kände jag en känsla av, jaha, vad coolt, är det så här det känns att äga en premium-bil. Bra bemött, hög professionalitet, fick tillbaka den tvättad och dammsugen. Nu har jag haft den på service två gånger de senaste månaderna. Lååånga väntetider, oprofessionella underleverantörer, taffligt genomfört jobb. Med en viktig parentes, kundmottagningen är fortfarande top-notch väl på plats.
Men, och ett stort men, jag skulle med det i bagaget fortfarande köpa samma bil. Bilen är grym. Sagolik. Du kommer sålart få samma eller bättre bil och kör-känsla i en Porsche, troligen mycket bättre bemött av serviceverkstaden. Men du kommer inte åka omkring med samma känsla av att du sitter i framtiden.
Laddinfrastrukturen brukar nämnas som ett argument för Tesla och har gjort det även i den här tråden. Och håller med om att det gäller, dock kommer det inte dröja länge innan du kan ladda din porsche på nästan, eller tom snabbare sätt.
Skulle jag köpa en elbil idag i miljonklassen och har behov av långkörningar emellanåt, eller du vill ha en bil som kan mjukvaru-uppgraderas till senaste funktioner, är valet solklart Tesla.
Om du inte har behov av långkörning mer än nån enstaka gång, absolut, titta på alternativen, jag förstår varför konkurrenterna tar marknadsandelar.
Har kört en X sen ett och halvt år. Den första gången jag lämnade bilen på service kände jag en känsla av, jaha, vad coolt, är det så här det känns att äga en premium-bil. Bra bemött, hög professionalitet, fick tillbaka den tvättad och dammsugen. Nu har jag haft den på service två gånger de senaste månaderna. Lååånga väntetider, oprofessionella underleverantörer, taffligt genomfört jobb. Med en viktig parentes, kundmottagningen är fortfarande top-notch väl på plats.
Men, och ett stort men, jag skulle med det i bagaget fortfarande köpa samma bil. Bilen är grym. Sagolik. Du kommer sålart få samma eller bättre bil och kör-känsla i en Porsche, troligen mycket bättre bemött av serviceverkstaden. Men du kommer inte åka omkring med samma känsla av att du sitter i framtiden.
Laddinfrastrukturen brukar nämnas som ett argument för Tesla och har gjort det även i den här tråden. Och håller med om att det gäller, dock kommer det inte dröja länge innan du kan ladda din porsche på nästan, eller tom snabbare sätt.
Skulle jag köpa en elbil idag i miljonklassen och har behov av långkörningar emellanåt, eller du vill ha en bil som kan mjukvaru-uppgraderas till senaste funktioner, är valet solklart Tesla.
Om du inte har behov av långkörning mer än nån enstaka gång, absolut, titta på alternativen, jag förstår varför konkurrenterna tar marknadsandelar.
MYP
X90d
Re: Varför en Tesla vs Porsche Elbil?
Tror just det där med närheten till service spelar ENORM roll. I väldigt många fall faktiskt mer psykologiskt än rent praktiskt.P_EL skrev:Kört Tesla i Göteborg i drygt tre år. Fantastisk service från dag ett till nu senast i höstas. Slår BMW och Volvo service med hästlängder som jag upplevt tidigare. Jag känner inte igen mig i några av de trådar som finns här på forumet, kanske för att jag bor hyfsat nära men jag tycker även att det funkat bra att boka via appen.
Det finns inga felfria bilar, alla måste fixas med tids nog. Men de flesta upplever inte det som ett större problem såvida de har en verkstad i närheten. Måste man åka 50 mil för att fixa en trasig fönsterhiss eller whatever, då är det klart det känns jävligt frustrerande och jobbigt om det sen händer igen.
Hade man bott 1 mil bort kanske man blivit lite irriterad, men man hade nog inte grubblat och oroat sig så mkt.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
- Patrick2020
- Teslaägare
- Inlägg: 41
- Blev medlem: 09 dec 2019 23:42
Re: Varför en Tesla vs Porsche Elbil?
Otroligt bra kommentarerna o upplevelser kring min Oro från övriga trådar. Det känns som om att verkligheten är klart bättre än vad De tidigare negativa åsikterna gjorde gällande. Min beställning kvarstår med ovan nämnda kommentarer.
Tack för Ert Engagemang!
Patrick 2020
Tack för Ert Engagemang!
Patrick 2020
Re: Varför en Tesla vs Porsche Elbil?
Hej,
Hur är det med en reparation och det inte blir bra?
Exempel:
Bilen har garanti.
Det är ett brummande ljud från bilen.
Det är 30 mil till närmsta verkstad.
Tid bokas. Bilen analyseras (vad de nu gör med den...läser av felkoder via uppkoppling)
Bilen provkörs och det brummande ljudet hörs av den som tog emot bilen och sedan av teknikern.
De byter ett hjullager och påstår att ljudet är borta.
Jag provkör och ljudet är inte borta.
Jag bokar ett nytt besök för TC svarar inte på mina mail.
JAg tänkte fråga här vad har man för rättighet till ersättning.
Vid förra tillfället tog jag en dag ledigt.
Skulle behöva ta det denna gången också. Men eftersom jag är egen företagare är det intressant med förlorad inkomst.
Borde Tesla stå för det eftersom de har haft ett försök till reparation och släppte ifrån sig bilen?
Förr brydde jag mig inte om det då servicen var enormt bra! Nu när de inte svarar på mail ens då blir jag putt.
Tänker också att jag kan inte ta smällen för att de inte gör ett bra arbete.
Mvh
NP
Hur är det med en reparation och det inte blir bra?
Exempel:
Bilen har garanti.
Det är ett brummande ljud från bilen.
Det är 30 mil till närmsta verkstad.
Tid bokas. Bilen analyseras (vad de nu gör med den...läser av felkoder via uppkoppling)
Bilen provkörs och det brummande ljudet hörs av den som tog emot bilen och sedan av teknikern.
De byter ett hjullager och påstår att ljudet är borta.
Jag provkör och ljudet är inte borta.
Jag bokar ett nytt besök för TC svarar inte på mina mail.
JAg tänkte fråga här vad har man för rättighet till ersättning.
Vid förra tillfället tog jag en dag ledigt.
Skulle behöva ta det denna gången också. Men eftersom jag är egen företagare är det intressant med förlorad inkomst.
Borde Tesla stå för det eftersom de har haft ett försök till reparation och släppte ifrån sig bilen?
Förr brydde jag mig inte om det då servicen var enormt bra! Nu när de inte svarar på mail ens då blir jag putt.
Tänker också att jag kan inte ta smällen för att de inte gör ett bra arbete.
Mvh
NP
-21 Model 3LR
- 22 BMW i3
-16 Model S85D - borta
BMW i3S - borta
- 22 BMW i3
-16 Model S85D - borta
BMW i3S - borta