Kom ihåg att AP2 inte fungerade alls i början, som mati skrev. Idag är det knappast perfekt, men det är få som skulle hävda att något annat är bättre. Det är rätt imponerande att på under 3 år gå från nada till att vara bäst.Verdi skrev:taliz skrev:Majoriteten av allt som sitter i en Tesla kommer från samma underleverantörer som alla andra nyttjar.mati skrev:Jag har inte sagt att de inte kan åtgärda nånting. Jag har bara sagt att man inte kan vara bäst på allt och att det är dumt att vilja göra allting själv. Det jag ifrågasätter är att man inte använder sig av beprövade saker från andra tillverkare och istället helt i onödan uppfinner hjulet på nytt. Jag skiter fullständigt i om regnsensorn i din bil fungerar i dag. Det hade ju varit en skandal om de fortfarande inte hade fått till denna annars så självklara funktion. Men jag har kört omkring i två år med en bil där den inte fungerade. Och det berodde inte på att att den var trasig eller att jag är superkräsen, utan det berodde helt enkelt på att Tesla valde att överge ett sedan många år beprövat system utan att erbjuda sina kunder ett fungerande alternativ. Och detta enbart pga inställningen "det kan vi göra bättre in-house".
Svårt att förstå kanske när man är märkesfetischist.
Det största som skiljer och som du och andra verkar klaga på är det som är relaterat till Mobileye.
Det är alltså en enda grej. Tesla tog beslutet att för att kunna leda utvecklingen var de tvungna att utveckla det själva. Nu leder de just utvecklingen och har dessutom sparat en väldans massa pengar på det. Så nog var det rätt beslut allt.
Det här med autonomin är ju sisådär värt om den inte ens kan hålla rätt på gällande hastighetsbegränsning. Jag är sådär jobbigt pragmatisk och bländas inte så lätt av visioner och visionärer som Musk och Jobs. Jag vill ha en regnsensor som fungerar, en adaptiv farthållare som inte är så nervös och som läser hastighetsskyltar. Sen är det väl trevligt om den kan hålla sig i sin fil hyfsat självständigt på motorväg. Dvs, för min del var AP1 ganska precis spot on. AP2+ kan säkert ha sina fördelar men jag hade gärna bytt till AP1 om det gått.
Med tanke på hur det ser ut med AP2+ idag så är jag inte vidare optimistisk. Räcker med att bilen blir lite skitig så täpps kamerorna för och den varnar. Blötsnö ska vi inte prata om. Och är det snö på vägen så att vägmarkeringarna döljs så har den väldigt svårt att ens aktivera AP. Om man nu är så dum att man vill det...
Största problemet nu är just skyltläsningen IMO. Men det är ju återigen en mjukvarugrej. Tids nog kommer de överens med Mobileye, alternativt hittar något sätt runt deras patent.