Väntrum Model 3

Här diskuterar vi om Tesla Model 3

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
calippo
Teslaägare

Re: Väntrum Model 3

Inlägg av calippo »

Användarvisningsbild
Jonny
Teslaägare

Inlägg av Jonny »

Puuh, konstaterar att jag nu fått teg nummer. Hämtning på 26/12 kl 10. Men hur är det, står fordonsår 2019. Är det då årsmodell 2020?
M3LR-21
MYLR-22
MYLR-23
Användarvisningsbild
EnricoTesla
Teslaägare

Inlägg av EnricoTesla »

Du ser årsmodellen genom att kolla VIN.

Tex på den här sidan :)

https://teslatap.com/vin-decoder/

(för min bil som kommer 23/12 står det år 2019 på car.info, men är en 2020 enligt VIN)
Användarvisningsbild
SoWErA
Teslaägare

Inlägg av SoWErA »

Jonny skrev:
Puuh, konstaterar att jag nu fått teg nummer. Hämtning på 26/12 kl 10. Men hur är det, står fordonsår 2019. Är det då årsmodell 2020?
Tesla har inte årsmodel utan transportstyrelsen sätter det år som det är när bilen regas tror jag. Däremot är tillverkningsdatum mer intressant, senast i oktober eller november ska byggda model 3 ha fått bättre ljud isolering.
Användarvisningsbild
grenhall
Teslaägare

Inlägg av grenhall »

troed skrev:
taliz skrev:
Det är ju precis det dom gör. Det kom tusentals orders från Nederländerna INNAN de som fått fördröjd leverans i Sverige beställde.
Teslas uppskattade leveransdatum är inget live-system som uppdateras automatiskt allt eftersom orders trillar in, vilket vissa verkar tro.
Snarare är det en uppskattning som manuellt justeras efter hur det normalt flyter på.
Det bekräftar isf bara att det är en väldigt omogen organisation. Det är svårt att hitta något kundhanteringssystem för beställningar som inte kan visa köplats och förväntade produktionsmängder.

(Jag är dessutom inte övertygad om att din spekulation är korrekt - varför skulle det vara så att holländarna beställde före mig?)

/Troed
Jag misstänker att Holländarna eventuellt INTE beställde före dig men eftersom man prioriterat att få iväg alla beställningar dit så tänker man nog att resten av Europa kan vänta då inget annat land har bidrag som går ut vid årsskiftet.
Model S P85D 2015 - Såld
Model 3 LR AWD + drag 2020 - Såld
Model X 75D 2017 - Såld
Model Y LR MC-Red, Drag 2021 (snart till salu)
Model Y Performance 2023
Användarvisningsbild
metchristian
Teslaägare

Inlägg av metchristian »

Hmt ut min idag! Vilken bil!! Enda anmärkning jag kan komma på nu efter ca 8mil är att ratten inte är 100% rak när man kör rakt (då pratar vi ytterst lite så inget som stör) idag skulle de lämna ut 22 teslor i trosta men på måndag 66st och det va så i..... helskotta mkt teslor där ute. Jo förresten jag fick stänkskydd, fram monterade men inte bak men fick med så kan sätta dit om jag vill. Inga repor eller karossglipor.
Användarvisningsbild
Edis
Teslaägare
Kontakt:

Inlägg av Edis »

grenhall skrev:
troed skrev:
taliz skrev:
Det är ju precis det dom gör. Det kom tusentals orders från Nederländerna INNAN de som fått fördröjd leverans i Sverige beställde.
Teslas uppskattade leveransdatum är inget live-system som uppdateras automatiskt allt eftersom orders trillar in, vilket vissa verkar tro.
Snarare är det en uppskattning som manuellt justeras efter hur det normalt flyter på.
Det bekräftar isf bara att det är en väldigt omogen organisation. Det är svårt att hitta något kundhanteringssystem för beställningar som inte kan visa köplats och förväntade produktionsmängder.

(Jag är dessutom inte övertygad om att din spekulation är korrekt - varför skulle det vara så att holländarna beställde före mig?)

/Troed
Jag misstänker att Holländarna eventuellt INTE beställde före dig men eftersom man prioriterat att få iväg alla beställningar dit så tänker man nog att resten av Europa kan vänta då inget annat land har bidrag som går ut vid årsskiftet.
Jag tror inte heller att alla dessa Holländare beställde före mig, har ju snart väntat i tre månader också och får vänta ett par till.

Som sagt, prognosen sa november i rätt många veckor efter min beställning och de har haft god tid på sig att höra av sig och meddela leveranstillfälle. Jag vet fortfarande inte när jag får min bil, utan det handlar om preliminärt februari. Men kan ju lika gärna vara i juli om samma sak som har hänt nu, inträffar igen...

Jag är övertygad om att de skulle kunna meddela leveranstiden via sitt system direkt vid ordern, de kan ju trots allt skicka ut raketer i rymden (SpaceX iallafall), bygga 1000 3:or om dagen och programmerar självkörande bilar. Så ett enkelt ordersystem är nog egentligen inte något bekymmer och finns säkerligen redan.

Grattis dock till alla Er som får Era bilar nu!! Jag är inte alls avis :oops: :D
Grå Tesla Model 3 LR -22 med vit inredning och dragkrok
- = Snabbladdad.se = - - = Min Youtube-kanal = -
Användarvisningsbild
Jonny
Teslaägare

Inlägg av Jonny »

SoWErA skrev:
Jonny skrev:
Tesla har inte årsmodel utan transportstyrelsen sätter det år som det är när bilen regas tror jag. Däremot är tillverkningsdatum mer intressant, senast i oktober eller november ska byggda model 3 ha fått bättre ljud isolering.
Ja min verkar vara tillverkad i oktober så det är väl bara att hålla tummarna på att den tillhör de välisolerade när den hämtas på torsdag. Om det nu är något som kommer att märkas. Hur är det till vinterhjulen, följer aerokapslarna med?
M3LR-21
MYLR-22
MYLR-23
Användarvisningsbild
metchristian
Teslaägare

Inlägg av metchristian »

Jonny skrev:
SoWErA skrev:
Jonny skrev:
Ja min verkar vara tillverkad i oktober så det är väl bara att hålla tummarna på att den tillhör de välisolerade när den hämtas på torsdag. Om det nu är något som kommer att märkas. Hur är det till vinterhjulen, följer aerokapslarna med?
Min är tillverkad i okt.. jag tycker den är tystare än min gamla golf r. Men om den är med mer isolerad än andra har jag ingen aning om. Nej inga aero kapslar följer med.
Användarvisningsbild
KalleL
Teslaägare

Inlägg av KalleL »

Jonny skrev:
SoWErA skrev:
Jonny skrev:
Sannolikt inte eftersom det verkar bero mest på när bilen levereras och inte när den beställdes. Tycker Tesla i alla fall. ;) Se tråden viewtopic.php?f=51&t=18359.
Jag frågade detsamma i november och Tesla Täby svarade följande:
" Hemsidan uppdaterades i mitten av oktober till att inte inkludera Aero-täcksidorna för vinterdäcken. De ingår endast till 18" sommardäck. Så tyvärr måste jag säga att de inte kommer ingå.

De går att beställa till för 315kr/styck."
Model 3 SR+ vit, drag.
Användarvisningsbild
ChristerSjo
Teslaägare

Inlägg av ChristerSjo »

Varför skall man ha 8 Aerokapslar om man bara använder 4 hjul samtidigt?
M3 LR Drag 2019 Såld
M3 LR Drag 2023 feb
Zoe 2019 41 kWh
21 kWp solceller.
5 st vakuum solfångare 500L Ack.
Mitsubishi (13 A x 3) Luft-Vatten
Pelletskamin på 5kW. Effektivitet >93%.
Vedinsats 6-8 kW Effektivitete <75%
Användarvisningsbild
KalleL
Teslaägare

Inlägg av KalleL »

ChristerSjo skrev:
Varför skall man ha 8 Aerokapslar om man bara använder 4 hjul samtidigt?
För att undslippa den outhärdliga grämelsen när en flyger väck och man måste använda ännu fler surt förvärvade slantar för att köpa nya.
;)
Nej, för dem (inklusive mig faktiskt) som köpt en bil bestyckad med 4 st sådana på 18"-sommarhjulen är det ju inga problem. Men det kanske känns surare för dem som valt 19" sommarhjul men 18" vinterhjul och nu även får slanta upp ännu mer för att komplettera vinterhjulen till det de trodde de redan köpt.
Model 3 SR+ vit, drag.
Användarvisningsbild
Willerud
Teslaägare

Inlägg av Willerud »

Jadå!!! Det var på tiden.
Blev ikväll bokad för leverans i Malmö den 26:e.

Beställde SR+ röd/vit 19" FSD den 30/4, insåg i slutet av sommaren att jag inte borde snåla på batteri och upplevelse. För "ynka" 50t kr till gick det att få in en Performance vit/svart.
De senaste 2mån väntan har jag mig själv att skylla. Att neka leverans för en struntsak kostade mig 400 övermil på leasing Leafen.

Kommer känna mig som ett barn på julafton... ända fram till annandagen :lol:
Model X 100D - 2018
Nissan LEAF 40kWh - 2018
Model 3 Performance - 2019
Model Y Performance - 2024
Användarvisningsbild
lukasf
Teslaägare

Inlägg av lukasf »

Fick idag svar från Delivery att min plåtar finns på plats i Göteborg, men tyvärr inte bilen :P Så då är det iaf inget strul med Transsportstyrelsen!
Nu måste man bara orka hålla ut enda till den 26:e, om de inte bokar om mig dvs...
M3 LR AWD 2020
Användarvisningsbild
Tobberoth
Teslaägare

Inlägg av Tobberoth »

SoWErA skrev:
Jonny skrev:
Teslor har årsmodel, man kan se det i sin VIN. Bara att kolla på https://teslatap.com/vin-decoder/.

Dock är det året som bilen registreras hos transportstyrelsen som är intressant för det är vad som bestämmer förmånsvärdet. (Min bil är 2020 års modell enligt tesla, men står 2019 hos transportstyrelsen).
Tesla M3 LR AWD 2020, Midnight Silver, 19" Sport
Användarvisningsbild
bylund
Teslaägare

Inlägg av bylund »

Tobberoth skrev:
SoWErA skrev:
Jonny skrev:
Teslor har årsmodel, man kan se det i sin VIN. Bara att kolla på https://teslatap.com/vin-decoder/.

Dock är det året som bilen registreras hos transportstyrelsen som är intressant för det är vad som bestämmer förmånsvärdet. (Min bil är 2020 års modell enligt tesla, men står 2019 hos transportstyrelsen).
Nej, det är vilket år den är tillverkad som spelar roll för förmånsvärdet.
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS
Användarvisningsbild
HerrNilsson
Teslaägare

Inlägg av HerrNilsson »

Här är nån som kommer få vänta lite till på sin bil... :x

Skärmavbild 2019-12-20 kl. 19.47.51.png
Finns fler bilder i twitter-inlägget.
https://twitter.com/teslaP3D/status/120 ... 11744?s=20
Mvh
Nilsson

Användarvisningsbild
FlyingBlue
Teslaägare
Referralkod: ts.la/Roger53431

Inlägg av FlyingBlue »

HerrNilsson skrev:

OK I stället för att kasta en stålkula i rutan på en Tesla så har man kastat en Tesla i rutan på en lastbil. :ugeek: :?
Tesla Model Y P, AP, -22
Tesla Model 3 LR AWD, FSD, -19
BMW i3, -18
Reservation Cybertruck Tri Motor AWD RN1127948XX
Reservation Cybertruck Dual Motor AWD RN1129110XX
Användarvisningsbild
lukasf
Teslaägare

Inlägg av lukasf »

HerrNilsson skrev:

Någon som listat ut vart det är någonstans? Jag hoppas inte det är min bil :?
M3 LR AWD 2020
Användarvisningsbild
EnricoTesla
Teslaägare

Inlägg av EnricoTesla »

På twitter länken ser man fler bilder. Ser ut att vara i Italien. Puh.
Användarvisningsbild
MatsH
Teslaägare

Inlägg av MatsH »

Fick nyss besked om Trosta 27/12 kl 10.30 så det var inte min heller :D
Användarvisningsbild
tor-ake
Teslaägare

Inlägg av tor-ake »

Båda transportbilarna har märkning som indikerar Litauen - inte Italien.

Är det inte många bilar från just Estland, Lettland och Litauen som transporterar till Sverige? Hämtar Teslor nere i Zebrugge, kör dem till Sverige, hämtar sedan upp bilar från KvD för vidare transport ut ur Sverige via Värtahamnen...

:cry:
Model 3 SR+, Vit, 2019-06-28 - 2019-09-02
Model 3 RWD Grå, 2022-08-31 -
Användarvisningsbild
admin
Teslaägare

Inlägg av admin »

En annan sak som är småsurt för de som kommer att ha sin M3 via personalbil av något slag, där förmånsvärdet räknas i kalkylen, är att de som inte fått sin bil, som enligt alla konstens regler, borde ha tillverkats 2019, och får den 2020 istället, kommer att få en liten höjning på förmånsvärdet.
Småpengar egentligen, men värt att notera. Skicka räkningen till Nederländerna! ;)

https://www.mestmotor.se/automotorsport ... uRiHmNiUAs

God jul på er alla!
Beställt 15/10 -19, Model 3 SR+, White Pearl
Användarvisningsbild
magnus-h
Teslaägare

Inlägg av magnus-h »

Nu står min Tesla äntligen i garaget hemma. Den beställdes 25/9 - en vit LR med drag och vanliga fälgar. Hämtades på Trosta.

När jag backat upp på uppfarten och precis hunnit ta ur sommarhjulen och lägga in gummimattorna står plötsligt en man på uppfarten. Han tittar på bilen och säger "Är du nöjd med den? Jag funderar på en." Jag svarar "Jodå, men jag har bara haft den ett par timmar än!" Sedan pratar vi elbil i sisådär fem minuter. Kul! ... Men kommer det bli så varje gång jag parkar den? Ujujuj...
Användarvisningsbild
pefreli
Teslaägare

Inlägg av pefreli »

magnus-h skrev:
Nu står min Tesla äntligen i garaget hemma. Den beställdes 25/9 - en vit LR med drag och vanliga fälgar. Hämtades på Trosta.

När jag backat upp på uppfarten och precis hunnit ta ur sommarhjulen och lägga in gummimattorna står plötsligt en man på uppfarten. Han tittar på bilen och säger "Är du nöjd med den? Jag funderar på en." Jag svarar "Jodå, men jag har bara haft den ett par timmar än!" Sedan pratar vi elbil i sisådär fem minuter. Kul! ... Men kommer det bli så varje gång jag parkar den? Ujujuj...
Så kommer det vara ;)
Många är nyfikna. Men jag tycker bara det är kul att berätta om bilen och samtidigt dra ett strå till stacken genom att döda diverse myter! :P

Alla som kört min bil säger att ”en sån här måste jag skaffa mig!” :mrgreen:
TM3 P svart/svart -24
TM3 P vit/vit -23, såld
TM3 LR AWD grå/vit -21, såld
TM3 LR RWD vit/svart -19, såld

14,6 kWp
Skriv svar