1vecka med min modell 3 lr awd

Här diskuterar vi om Tesla Model 3

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
metchristian
Teslaägare
Inlägg: 872
Blev medlem: 07 nov 2019 22:37
Ort: Örbyhus

1vecka med min modell 3 lr awd

Inlägg av metchristian »

Har nu haft min modell 3 exakt 1vecka.
Kört 133mil.

Positiva synpunkter;
Sjukt skön känsla att köra i stan när det typ är
helt tyst och när man smyger iväg från hemmet.
Jag gillar stolarna. Jag är 176cm, visst hade
jag gärna haft mer lårstöd men tycker stolarna är sköna.Bra acceleration (har acceleration boost), kanon
vid omkörningar! Utrymmen är tillräckliga för mina behov. Gillar att man kan förvärma kupén! Så skönt!


Negativa Synpunkter:
Finns det ingen resume på farthållaren? Eller har jag missat något? Säg till i så fall!

Farthållaren lite ”ryckig” ibland vid filbyten.

Autopilot överkänslig i vissa lägen.

Navigationen så saknar jag ett läge: möjligheten att välja bort motorväg.

Backspeglarna immar igen väldigt lätt och försvinner inte trots satt på defrosten(när man kommer in i varmgaraget) vilket försvårar parkering lite. Dock är radarvarningen och backkameran kanon.

Senaste uppdateringen: skit.. sms uppläsning inga problem men röststyrning funkar inte o funkar inte att ”skriva” sms via röst.
Ljudanläggningen inte så märkvärdig.. hade volkswagens dynaudio som jag tycker va mkt bättre.

Regnsensorn under all kritik för dålig! Men har alltid tyckt att regnsensorer aldrig riktigt varit 100% men denna är sämre än normalt.

Autohelljus: varken bättre eller sämre än andra jag testat: finns bara ett läge: off.

Förbrukning:
Jag inte varit i närheten av ”förbrukningssiffrorna” som jag ser andra skriva ut. Snittat ca 230-260, typ aldrig varit under 200 någon gång.. ej laddat supercharger.. bara laddat hemma utom 1gång idag 15min på InCharge (vattenfall 50kw) bara för att jag inte skulle ”få eltorsk”. Har haft ca 238 i snittförbrukning på 133mil.

Ångrar jag köpet: Nej för sjutton! Längtar efter att få göra en rejäl långtur (till norge). Vill byta ut vår sharan mot en model x men tyvärr tillåter inte ekonomin det nu! (Jaja tyvärr så tvingas jag ha en ice ett tag till men...) Ångrar jag att jag inte köpte performance: hade egentligen inget val då jag behöver kunna använda dragkrok.
Användarvisningsbild
HenricL
Teslaägare
Inlägg: 245
Blev medlem: 16 dec 2018 23:23
Ort: Bromma

Re: 1vecka med min modell 3 lr awd

Inlägg av HenricL »

Kul att du överlag är nöjd med bilen. Med den förbrukningen du nämner så gissar jag att du kör ganska fort. Dock, pga temperaturen så drar bilen rätt mycket mer än på sommaren. Vidare, förbrukningen beror också mycket på väglaget, tex är det vatten på vägen eller ännu värre snömodd påverkar de rejält. Jag åkte Stockholm till Karlstad igår och låg på ca 195kwh/km. Det var 3 grader varmt, hade 18grader i bilen samt det var blöt vägbana och jag körde ofta 105 eller 110km/h. Om du tex skulle köra mer runt 130km/h skulle den troligen dra en bra bit över 200.
God fortsättning
/Henric
Tesla model 3 LR+ AWD, FSD (HW3), midnight silver metallic, svart interiör, 18 tum hjul. Uttagen 2019-05-24. Såld 2022-08-09
Tesla Model 3 Performance, röd, vit interiör. Beställd 2022-04-04, Levererad 2022-08-31
Användarvisningsbild
tor-ake
Teslaägare
Inlägg: 1801
Blev medlem: 04 maj 2019 09:27

Re: 1vecka med min modell 3 lr awd

Inlägg av tor-ake »

Fort ... eller kör korta körningar med kliman på 23 grader och auto.

Tre år med Nissan Leaf 24 och man lär sig att 18°C och fläkten på "2" är rena lyxen. I går åkte jag 24 mil och *ingen* i bilen klagade på att det var för kallt. Drar väsentligt mindre energi än att ha hög temperatur och hög fläkthastighet, och bara blåsa ut varmluften bakom bilen.
Model 3 SR+, Vit, 2019-06-28 - 2019-09-02
Model 3 RWD Grå, 2022-08-31 -
Användarvisningsbild
metchristian
Teslaägare
Inlägg: 872
Blev medlem: 07 nov 2019 22:37
Ort: Örbyhus

Re: 1vecka med min modell 3 lr awd

Inlägg av metchristian »

HenricL skrev:
Kul att du överlag är nöjd med bilen. Med den förbrukningen du nämner så gissar jag att du kör ganska fort. Dock, pga temperaturen så drar bilen rätt mycket mer än på sommaren. Vidare, förbrukningen beror också mycket på väglaget, tex är det vatten på vägen eller ännu värre snömodd påverkar de rejält. Jag åkte Stockholm till Karlstad igår och låg på ca 195kwh/km. Det var 3 grader varmt, hade 18grader i bilen samt det var blöt vägbana och jag körde ofta 105 eller 110km/h. Om du tex skulle köra mer runt 130km/h skulle den troligen dra en bra bit över 200.
God fortsättning
/Henric
Motorväg 126 vid 120 och 116 vid 110km/h det har varit mer eller mindre runt 1-5grader hela veckan.1 tur Örbyhus-Gävle, 2turer tur/retur Örbyhus-Stockholm och Örbyhus-Uppsala t/r varje vardag. Så ja mycket motorväg men fort nä.. 6km/h över är normal ”momsning”.
Användarvisningsbild
metchristian
Teslaägare
Inlägg: 872
Blev medlem: 07 nov 2019 22:37
Ort: Örbyhus

Re: 1vecka med min modell 3 lr awd

Inlägg av metchristian »

tor-ake skrev:
Fort ... eller kör korta körningar med kliman på 23 grader och auto.

Tre år med Nissan Leaf 24 och man lär sig att 18°C och fläkten på "2" är rena lyxen. I går åkte jag 24 mil och *ingen* i bilen klagade på att det var för kallt. Drar väsentligt mindre energi än att ha hög temperatur och hög fläkthastighet, och bara blåsa ut varmluften bakom bilen.
Åker jag själv: 22grader men när familjen åkte me ena gången så går ju värmen bak igång så det blev så varmt så hade på 18.
Användarvisningsbild
tor-ake
Teslaägare
Inlägg: 1801
Blev medlem: 04 maj 2019 09:27

Re: 1vecka med min modell 3 lr awd

Inlägg av tor-ake »

Skall tillägga att min bil står i garage 10° varmt och laddar på schema varje natt, så batteriet är alltid minst 10° när jag åker nånstans. Brukar aldrig ha över 200wh/km i förbrukning om jag åker längre än 5km. På gårdagens tripp på fuktig väg, hälften 115km/h och hälften 95 var det c:a 175wh/km
Model 3 SR+, Vit, 2019-06-28 - 2019-09-02
Model 3 RWD Grå, 2022-08-31 -
Användarvisningsbild
wector
Teslaägare
Inlägg: 235
Blev medlem: 13 maj 2017 22:02
Ort: Kramfors

Re: 1vecka med min modell 3 lr awd

Inlägg av wector »

metchristian skrev:
HenricL skrev:
Kul att du överlag är nöjd med bilen. Med den förbrukningen du nämner så gissar jag att du kör ganska fort. Dock, pga temperaturen så drar bilen rätt mycket mer än på sommaren. Vidare, förbrukningen beror också mycket på väglaget, tex är det vatten på vägen eller ännu värre snömodd påverkar de rejält. Jag åkte Stockholm till Karlstad igår och låg på ca 195kwh/km. Det var 3 grader varmt, hade 18grader i bilen samt det var blöt vägbana och jag körde ofta 105 eller 110km/h. Om du tex skulle köra mer runt 130km/h skulle den troligen dra en bra bit över 200.
God fortsättning
/Henric
Motorväg 126 vid 120 och 116 vid 110km/h det har varit mer eller mindre runt 1-5grader hela veckan.1 tur Örbyhus-Gävle, 2turer tur/retur Örbyhus-Stockholm och Örbyhus-Uppsala t/r varje vardag. Så ja mycket motorväg men fort nä.. 6km/h över är normal ”momsning”.
Att hålla sådana hastigheter nu på vintern är rena döden för bilar och det är verkligen inte konstigt att du har en relativt hög förbrukning. Sänk farten så kommer du se stor skillnad.
Vind, snö/regn och kallt väder är inte snällt för förbrukningen.
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare
Inlägg: 14653
Blev medlem: 16 nov 2014 12:04

Re: 1vecka med min modell 3 lr awd

Inlägg av taliz »

Tar en stund innan stereon är inspelad. När den väl är det är den helt magisk IMO.
Har du immersive sound på? Hittat EQ?
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Användarvisningsbild
metchristian
Teslaägare
Inlägg: 872
Blev medlem: 07 nov 2019 22:37
Ort: Örbyhus

Re: 1vecka med min modell 3 lr awd

Inlägg av metchristian »

taliz skrev:
Tar en stund innan stereon är inspelad. När den väl är det är den helt magisk IMO.
Har du immersive sound på? Hittat EQ?
Immersive ja.. Men vad är den ska göra egentligen?
Edit: typ variant av surround ja det vet ja men va är skillnaderna på alternativen.

Eq ja.. måste laborera mer för att hitta rätt inställningar..
Användarvisningsbild
OscarA
Teslaägare
Inlägg: 273
Blev medlem: 14 dec 2019 10:06

Re: 1vecka med min modell 3 lr awd

Inlägg av OscarA »

metchristian skrev:
taliz skrev:
Tar en stund innan stereon är inspelad. När den väl är det är den helt magisk IMO.
Har du immersive sound på? Hittat EQ?
Immersive ja.. Men vad är den ska göra egentligen?
Edit: typ variant av surround ja det vet ja men va är skillnaderna på alternativen.

Eq ja.. måste laborera mer för att hitta rätt inställningar..
Ljudanläggningen behöver spelas in. Kört 15mil själv och är inte nöjd(än) med ljudet. Kommer ta några veckor!

Själv stänger jag alltid av ”surround” effekter i varje bil.

Regnsensorn skulle ha förbättrats med den senaste uppdateringen. Håller med om att den är sämre än andra. Fick manuellt starta många gånger.
Henrik Torphammar
Inlägg: 1549
Blev medlem: 10 apr 2017 10:35

Re: 1vecka med min modell 3 lr awd

Inlägg av Henrik Torphammar »

metchristian skrev:
Motorväg 126 vid 120 och 116 vid 110km/h det har varit mer eller mindre runt 1-5grader hela veckan.1 tur Örbyhus-Gävle, 2turer tur/retur Örbyhus-Stockholm och Örbyhus-Uppsala t/r varje vardag. Så ja mycket motorväg men fort nä.. 6km/h över är normal ”momsning”.
Hahaha, hämtade ut en Leaf 2014. Den skulle gå 199km enl spec. Allt över 80km/h gav under 10mil räckvidd. Då var man glad att det bara var leasing!!
I'm out. Tibor har blivit för gammal!
Användarvisningsbild
Jo-el
Teslaägare
Inlägg: 57
Blev medlem: 11 apr 2019 10:32

Re: 1vecka med min modell 3 lr awd

Inlägg av Jo-el »

OscarA skrev:
metchristian skrev:
taliz skrev:
Tar en stund innan stereon är inspelad. När den väl är det är den helt magisk IMO.
Har du immersive sound på? Hittat EQ?
Immersive ja.. Men vad är den ska göra egentligen?
Edit: typ variant av surround ja det vet ja men va är skillnaderna på alternativen.

Eq ja.. måste laborera mer för att hitta rätt inställningar..
Ljudanläggningen behöver spelas in. Kört 15mil själv och är inte nöjd(än) med ljudet. Kommer ta några veckor!

Själv stänger jag alltid av ”surround” effekter i varje bil.

Regnsensorn skulle ha förbättrats med den senaste uppdateringen. Håller med om att den är sämre än andra. Fick manuellt starta många gånger.
Dags att reda ut det här med regnsensorn. Det sägs att den efter senaste uppdateringen styrs av neutral net/machine learning/AI. Blir den då bättre och bättre även mellan uppdateringar? Lär sig varje bil individuellt/per användare eller använder hela bilflottan samma gränsvärden för att starta torkarna?
Användarvisningsbild
Vulgarsonic
Teslaägare
Inlägg: 274
Blev medlem: 29 mar 2019 20:03

Re: 1vecka med min modell 3 lr awd

Inlägg av Vulgarsonic »

Jo-el skrev:
OscarA skrev:
metchristian skrev:
taliz skrev:
Tar en stund innan stereon är inspelad. När den väl är det är den helt magisk IMO.
Har du immersive sound på? Hittat EQ?
Immersive ja.. Men vad är den ska göra egentligen?
Edit: typ variant av surround ja det vet ja men va är skillnaderna på alternativen.

Eq ja.. måste laborera mer för att hitta rätt inställningar..
Ljudanläggningen behöver spelas in. Kört 15mil själv och är inte nöjd(än) med ljudet. Kommer ta några veckor!

Själv stänger jag alltid av ”surround” effekter i varje bil.

Regnsensorn skulle ha förbättrats med den senaste uppdateringen. Håller med om att den är sämre än andra. Fick manuellt starta många gånger.
Dags att reda ut det här med regnsensorn. Det sägs att den efter senaste uppdateringen styrs av neutral net/machine learning/AI. Blir den då bättre och bättre även mellan uppdateringar? Lär sig varje bil individuellt/per användare eller använder hela bilflottan samma gränsvärden för att starta torkarna?
Och....kommer den någonsin kunna fungera i mörker?
Johan74
Inlägg: 1
Blev medlem: 27 dec 2019 09:43

Re: 1vecka med min modell 3 lr awd

Inlägg av Johan74 »

Har haft min model 3 sen i fredags, åkt ner till laholm nu över jul och även frun vart och hämtat svärmor över dagen i växjö (frun). Har gått nu 145 mil och kört den som vanlig bil, dvs ligger i 120-130 på motorvägen, och jag ligger ju också på 230- 260 kw i förbrukning. Det som jag är mindre nöjd med är nåt plastrassel vänster fram typ hjulhuset eller främre delen av dörren (sånt man kan bli galen av). Minhypotes är att det kan vara för att den saknar stänkskydd, har beställt eftermarknadsskydd samt en gummilist som ska sänka vindbruset vid taket. Hoppas att stänkskydden kan avhjälpa rasslet, om ingen annan har någon idé? Det uppstår främst när man kör över 100 km/h.

Det som jag är nöjd med är att den prognotiserar räckvidden väldigt bra. AI:t/machinelearning delen känns väldigt utvecklad. Men det som kan vara irriterande är att när den säger att man max får hålla 105 km/h för att komma fram, så går cruiscontrollen in och höjer hastigheten om det är 120, samtidigt som den varnar att den inte kommer fram med nuvarande hastighet (frun upplevde detta fram och tillbaka från växjö).

Men överlag så är jag nöjd. Kul att köra el, man känner sig lite bättre :). + att axet slår de flesta bensinbilar. + att affärsidén med tesla verkar vara att sälja bilar. Inte som min gamla volvo v90, att de ska tjäna pengar på en efteråt, service och reservdelar.
Användarvisningsbild
frippan
Teslaägare
Inlägg: 1605
Blev medlem: 18 mar 2017 18:46
Ort: Eskilstuna

Re: 1vecka med min modell 3 lr awd

Inlägg av frippan »

Är klart skillnad på förbrukning beroende på temperatur.

Här är min statistik
Screenshot_20191227-102537.jpg
Model 3 - LR - AWD - FSD - Midnight Silver
Användarvisningsbild
[JM]
Teslaägare
Inlägg: 1805
Blev medlem: 01 apr 2019 10:35

Re: 1vecka med min modell 3 lr awd

Inlägg av [JM] »

Jo-el skrev:
OscarA skrev:
metchristian skrev:
taliz skrev:
Tar en stund innan stereon är inspelad. När den väl är det är den helt magisk IMO.
Har du immersive sound på? Hittat EQ?
Immersive ja.. Men vad är den ska göra egentligen?
Edit: typ variant av surround ja det vet ja men va är skillnaderna på alternativen.

Eq ja.. måste laborera mer för att hitta rätt inställningar..
Ljudanläggningen behöver spelas in. Kört 15mil själv och är inte nöjd(än) med ljudet. Kommer ta några veckor!

Själv stänger jag alltid av ”surround” effekter i varje bil.

Regnsensorn skulle ha förbättrats med den senaste uppdateringen. Håller med om att den är sämre än andra. Fick manuellt starta många gånger.
Dags att reda ut det här med regnsensorn. Det sägs att den efter senaste uppdateringen styrs av neutral net/machine learning/AI. Blir den då bättre och bättre även mellan uppdateringar? Lär sig varje bil individuellt/per användare eller använder hela bilflottan samma gränsvärden för att starta torkarna?
Svaren på dessa frågor är lite lurigt att få reda på men jag har läste några kurser på KTH om Datorseende, Artificiell intelligens och Neuronnät. Jag tror man vill träna neuronnätet offline för att ha lite kontroll på vad som sker.
Men om Tesla är smarta så ser dom till att spara bilden från kameran varje gång en användare trycker på knappen för att aktivera torkarna.
På så sätt så får dom nya bilder att träna nätverket på där en föraren aktivt bestämt att nu behövs rutan rensas.
Sen är det bara att kolla statistiken efter varje uppdatering till bilflottan och jämföra hur ofta förarna trycker på knappen under tiden som autosystemet är aktiverat. Så vet man om det blir bättre eller sämre.
Man kan ju också föra statistik över vilka scenarion som går bra/dåligt. T.ex natt vs dag.
Skriv svar