FSD
Moderator: Redaktion
Re: FSD
Ofta underskattas människans förmåga att snabbt bedöma situationer. En maskin är naturligtvis outtröttlig men människans hjärna är mer komplex.
Lite ironiskt att förmågan att identifera en vägskylt ofta används för att avslöja att det inte är en maskin som försöker logga in...
Lite ironiskt att förmågan att identifera en vägskylt ofta används för att avslöja att det inte är en maskin som försöker logga in...
Re: FSD
Snarare överskattar man ofta människors förmåga att upprätthålla en tillräckligt hög lägstanivå, vilket maskiner däremot är extremt duktiga på.Fredrik j skrev:Ofta underskattas människans förmåga att snabbt bedöma situationer. En maskin är naturligtvis outtröttlig men människans hjärna är mer komplex.
Lite ironiskt att förmågan att identifera en vägskylt ofta används för att avslöja att det inte är en maskin som försöker logga in...
Det räcker med att titta på olycksstatistiken. Det går tusentals och åter tusentals allvarliga och dödliga olyckor där mänskliga misstag ligger bakom, för varje olycka som beror på maskinfel.
Skyltdetektering är förövrigt tekniskt löst sedan ca 10 år tillbaka.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Re: FSD
Du menar att människor bromsar oftare utan anledning än Tesla.taliz skrev:Snarare överskattar man ofta människors förmåga att upprätthålla en tillräckligt hög lägstanivå, vilket maskiner däremot är extremt duktiga på.Fredrik j skrev:Ofta underskattas människans förmåga att snabbt bedöma situationer. En maskin är naturligtvis outtröttlig men människans hjärna är mer komplex.
Lite ironiskt att förmågan att identifera en vägskylt ofta används för att avslöja att det inte är en maskin som försöker logga in...
Det räcker med att titta på olycksstatistiken. Det går tusentals och åter tusentals allvarliga och dödliga olyckor där mänskliga misstag ligger bakom, för varje olycka som beror på maskinfel.
Skyltdetektering är förövrigt tekniskt löst sedan ca 10 år tillbaka.
Re: FSD
Jag tror på att vi snart får uppleva vissa vägar med full självkörning.Level 4 överallt tror inte jag att jag får uppleva. Jag är 54 år idag
Men att det sker i flera steg.
Audi lovar ju nivå 3 i dag, men på motorväg och i högst 60km/h.
Tesla kommer att börja vitlista vägar.
Vägar som +1000 bilar kört med AP utan att föraren behöver ingripa.
För varje gång en person ingriper, så kan Tesla skicka den filmen hem till mamma Tesla för inspektion.
Och kan lära sig på vilket sätt den måste kunna förbättra sig.
Andelen vitlistade vägar blir med tiden större.
Dessutom kan man börja sända information mellan bilar.
Varna andra bilar för vägarbete, olyckor och halka.
Gpsen kan bli mycket bättre, i jordbruket används redan GPS+GLONASS (24) vilket ger ca 5-10cm noggrannhet.
Med RTK ges ca 2cm noggrannhet.
Om +1000 bilar redan kört vägen, då har man en "räls" att gå efter, då gäller att inte köra på andra bilar.
Detta är intressant eftersom det löser mycket svåra problem som exempelvis att vägen har plogas utanför vägen på vintern.
Lokalt boende vet var vägen egentligen finns, men det vet inte de som första gången kör sträckan.
Man kan också tänka sig att man kör på en väg, och "låser" på framförvarande bil, som har en människa som kör.
Tror också att bilarna måste kompletteras med bättre "hål i vägen kontroll". På våren kan hål i grusvägar uppstå, dessa måste kunna undvikas. Dessutom kan mindre hinder finnas, exempelvis isklumpar, vilka också måste kunna undvikas.
Är då vägen inte vitlistad, kan man tänka sig att man ändå erhåller självkörning med 5g och fjärrpilot.
Då klarar man alla situationer.
Bra om man är på fest, och det blir snöstorm på vägen hem.
Givetvis får man dock betala extra för att använda fjärrpilot.
Fjärrpilot är också bra om FSD fastnar, och helt enkelt inte kommer vidare, tex vid en trafikolycka, där trafiken leds om på ett sätt som FSD inte klarar.
Även om man får allt detta, ska det godkännas av myndigheter.
Vilket tar tid.
Sen vill folk köra med detta i ett år och se hur bilen löser alla situationer i verkligheten.
Först då börjar folk lita på systemet.
Av förklarliga skäl kommer detta att ta en stund.
Men jag tror att vissa vägar blir godkända för självkörning inom 1-2år.
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
FSD
Nej, tvärtom. Man bromsar inte alls utan man krockar.nek0 skrev:Du menar att människor bromsar oftare utan anledning än Tesla.taliz skrev:Snarare överskattar man ofta människors förmåga att upprätthålla en tillräckligt hög lägstanivå, vilket maskiner däremot är extremt duktiga på.Fredrik j skrev:Ofta underskattas människans förmåga att snabbt bedöma situationer. En maskin är naturligtvis outtröttlig men människans hjärna är mer komplex.
Lite ironiskt att förmågan att identifera en vägskylt ofta används för att avslöja att det inte är en maskin som försöker logga in...
Det räcker med att titta på olycksstatistiken. Det går tusentals och åter tusentals allvarliga och dödliga olyckor där mänskliga misstag ligger bakom, för varje olycka som beror på maskinfel.
Skyltdetektering är förövrigt tekniskt löst sedan ca 10 år tillbaka.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Re: FSD
"För varje gång en person ingriper, så kan Tesla skicka den filmen hem till mamma Tesla för inspektion.Zalman3 skrev:Jag tror på att vi snart får uppleva vissa vägar med full självkörning.Level 4 överallt tror inte jag att jag får uppleva. Jag är 54 år idag
Men att det sker i flera steg.
Audi lovar ju nivå 3 i dag, men på motorväg och i högst 60km/h.
Tesla kommer att börja vitlista vägar.
Vägar som +1000 bilar kört med AP utan att föraren behöver ingripa.
För varje gång en person ingriper, så kan Tesla skicka den filmen hem till mamma Tesla för inspektion.
Och kan lära sig på vilket sätt den måste kunna förbättra sig.
Andelen vitlistade vägar blir med tiden större.
Dessutom kan man börja sända information mellan bilar.
Varna andra bilar för vägarbete, olyckor och halka.
Gpsen kan bli mycket bättre, i jordbruket används redan GPS+GLONASS (24) vilket ger ca 5-10cm noggrannhet.
Med RTK ges ca 2cm noggrannhet.
Om +1000 bilar redan kört vägen, då har man en "räls" att gå efter, då gäller att inte köra på andra bilar.
Detta är intressant eftersom det löser mycket svåra problem som exempelvis att vägen har plogas utanför vägen på vintern.
Lokalt boende vet var vägen egentligen finns, men det vet inte de som första gången kör sträckan.
Man kan också tänka sig att man kör på en väg, och "låser" på framförvarande bil, som har en människa som kör.
Tror också att bilarna måste kompletteras med bättre "hål i vägen kontroll". På våren kan hål i grusvägar uppstå, dessa måste kunna undvikas. Dessutom kan mindre hinder finnas, exempelvis isklumpar, vilka också måste kunna undvikas.
Är då vägen inte vitlistad, kan man tänka sig att man ändå erhåller självkörning med 5g och fjärrpilot.
Då klarar man alla situationer.
Bra om man är på fest, och det blir snöstorm på vägen hem.
Givetvis får man dock betala extra för att använda fjärrpilot.
Fjärrpilot är också bra om FSD fastnar, och helt enkelt inte kommer vidare, tex vid en trafikolycka, där trafiken leds om på ett sätt som FSD inte klarar.
Även om man får allt detta, ska det godkännas av myndigheter.
Vilket tar tid.
Sen vill folk köra med detta i ett år och se hur bilen löser alla situationer i verkligheten.
Först då börjar folk lita på systemet.
Av förklarliga skäl kommer detta att ta en stund.
Men jag tror att vissa vägar blir godkända för självkörning inom 1-2år.
Och kan lära sig på vilket sätt den måste kunna förbättra sig."
Borde inte mamma Tesla varit dränkt i filmer från självbromsande Teslor och löst problemet? Det har ju pågått rätt länge.
Re: FSD
Det är precis det dom gjort. Bilarna spökbromsar väldigt sällan numera.nek0 skrev:"För varje gång en person ingriper, så kan Tesla skicka den filmen hem till mamma Tesla för inspektion.Zalman3 skrev:Jag tror på att vi snart får uppleva vissa vägar med full självkörning.Level 4 överallt tror inte jag att jag får uppleva. Jag är 54 år idag
Men att det sker i flera steg.
Audi lovar ju nivå 3 i dag, men på motorväg och i högst 60km/h.
Tesla kommer att börja vitlista vägar.
Vägar som +1000 bilar kört med AP utan att föraren behöver ingripa.
För varje gång en person ingriper, så kan Tesla skicka den filmen hem till mamma Tesla för inspektion.
Och kan lära sig på vilket sätt den måste kunna förbättra sig.
Andelen vitlistade vägar blir med tiden större.
Dessutom kan man börja sända information mellan bilar.
Varna andra bilar för vägarbete, olyckor och halka.
Gpsen kan bli mycket bättre, i jordbruket används redan GPS+GLONASS (24) vilket ger ca 5-10cm noggrannhet.
Med RTK ges ca 2cm noggrannhet.
Om +1000 bilar redan kört vägen, då har man en "räls" att gå efter, då gäller att inte köra på andra bilar.
Detta är intressant eftersom det löser mycket svåra problem som exempelvis att vägen har plogas utanför vägen på vintern.
Lokalt boende vet var vägen egentligen finns, men det vet inte de som första gången kör sträckan.
Man kan också tänka sig att man kör på en väg, och "låser" på framförvarande bil, som har en människa som kör.
Tror också att bilarna måste kompletteras med bättre "hål i vägen kontroll". På våren kan hål i grusvägar uppstå, dessa måste kunna undvikas. Dessutom kan mindre hinder finnas, exempelvis isklumpar, vilka också måste kunna undvikas.
Är då vägen inte vitlistad, kan man tänka sig att man ändå erhåller självkörning med 5g och fjärrpilot.
Då klarar man alla situationer.
Bra om man är på fest, och det blir snöstorm på vägen hem.
Givetvis får man dock betala extra för att använda fjärrpilot.
Fjärrpilot är också bra om FSD fastnar, och helt enkelt inte kommer vidare, tex vid en trafikolycka, där trafiken leds om på ett sätt som FSD inte klarar.
Även om man får allt detta, ska det godkännas av myndigheter.
Vilket tar tid.
Sen vill folk köra med detta i ett år och se hur bilen löser alla situationer i verkligheten.
Först då börjar folk lita på systemet.
Av förklarliga skäl kommer detta att ta en stund.
Men jag tror att vissa vägar blir godkända för självkörning inom 1-2år.
Och kan lära sig på vilket sätt den måste kunna förbättra sig."
Borde inte mamma Tesla varit dränkt i filmer från självbromsande Teslor och löst problemet? Det har ju pågått rätt länge.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
- Gustafsson
- Teslaägare
- Inlägg: 5858
- Blev medlem: 20 jul 2015 17:01
- Ort: Linköping
Re: FSD
Om man i körskolan bara skulle lära ut det som AP kan eller förväntas kunna inom ett par år, skulle det gå mycket fort att ta körkort. Outtröttligt, visst, men alldeles oerhört korkat.
Jag skrev "knappt självkörande tåg", just därför att det finns självkörande tåg på vissa väl definierade sträckor, t.ex. på flygplatser mellan terminalerna. Fortfarande har vi dock lokförare, vilka dessutom måste speciellt hälsokontrolleras för att få framföra tågen just för att den mänskliga förmågan är så viktig. Järnvägen är ändå proppfull med sensorer, automatiska system för fartbegränsning, dödmansgrepp mm. Tror vi måste se mer sådant på vägarna för att bilar ska kunna köra där på egen hand.
Just att tolka ting är maskiner dåliga på. "Det brukar vara halt i skuggan". "Här finns det ofta mycket vilt". "Den där vita strängen är snö och inte en målad linje". "Den där linjen tillhör motsatt körbana", "Det där vildsvinet bredvid vägen ser ut att ha för avsikt att springa upp på vägen". Bara några exempel som inte kan lösas genom ett outtröttligt spanande efter koner, linjer, avstånd till främre bil mm. Om maskinerna hjälper oss med det sistnämnda tror jag dock att vi har kommit långt
Jag tror mer på system där människan får göra det människan är bra på och maskinerna göra det de är bra på.
FSD ? - Not so much...
Jag skrev "knappt självkörande tåg", just därför att det finns självkörande tåg på vissa väl definierade sträckor, t.ex. på flygplatser mellan terminalerna. Fortfarande har vi dock lokförare, vilka dessutom måste speciellt hälsokontrolleras för att få framföra tågen just för att den mänskliga förmågan är så viktig. Järnvägen är ändå proppfull med sensorer, automatiska system för fartbegränsning, dödmansgrepp mm. Tror vi måste se mer sådant på vägarna för att bilar ska kunna köra där på egen hand.
Just att tolka ting är maskiner dåliga på. "Det brukar vara halt i skuggan". "Här finns det ofta mycket vilt". "Den där vita strängen är snö och inte en målad linje". "Den där linjen tillhör motsatt körbana", "Det där vildsvinet bredvid vägen ser ut att ha för avsikt att springa upp på vägen". Bara några exempel som inte kan lösas genom ett outtröttligt spanande efter koner, linjer, avstånd till främre bil mm. Om maskinerna hjälper oss med det sistnämnda tror jag dock att vi har kommit långt
Jag tror mer på system där människan får göra det människan är bra på och maskinerna göra det de är bra på.
FSD ? - Not so much...
Svart 2012 Roadster 2,5.| Model S100D midnight silver. MS LR beställd 2020-10-16, levererad 2023-05-16
Re: FSD
Ah, pudelns kärna!taliz skrev:Nej, tvärtom. Man bromsar inte alls utan man krockar.nek0 skrev:Du menar att människor bromsar oftare utan anledning än Tesla.
Tesla bromsar i onödan några få gånger utan någon skada - en människa missar att bromsa en gång och någon dör.
Re: FSD
Ok men kan du förklara då varför andra bilar som inte har mamma Tesla och filmer att skicka till mamman inte bromsar utan anledning? Min bil har inte gjort det en ända gång på 2 år och jag kör hela tiden med laneassist och adaptiv farthållare.taliz skrev:Det är precis det dom gjort. Bilarna spökbromsar väldigt sällan numera.nek0 skrev:"För varje gång en person ingriper, så kan Tesla skicka den filmen hem till mamma Tesla för inspektion.Zalman3 skrev:Jag tror på att vi snart får uppleva vissa vägar med full självkörning.Level 4 överallt tror inte jag att jag får uppleva. Jag är 54 år idag
Men att det sker i flera steg.
Audi lovar ju nivå 3 i dag, men på motorväg och i högst 60km/h.
Tesla kommer att börja vitlista vägar.
Vägar som +1000 bilar kört med AP utan att föraren behöver ingripa.
För varje gång en person ingriper, så kan Tesla skicka den filmen hem till mamma Tesla för inspektion.
Och kan lära sig på vilket sätt den måste kunna förbättra sig.
Andelen vitlistade vägar blir med tiden större.
Dessutom kan man börja sända information mellan bilar.
Varna andra bilar för vägarbete, olyckor och halka.
Gpsen kan bli mycket bättre, i jordbruket används redan GPS+GLONASS (24) vilket ger ca 5-10cm noggrannhet.
Med RTK ges ca 2cm noggrannhet.
Om +1000 bilar redan kört vägen, då har man en "räls" att gå efter, då gäller att inte köra på andra bilar.
Detta är intressant eftersom det löser mycket svåra problem som exempelvis att vägen har plogas utanför vägen på vintern.
Lokalt boende vet var vägen egentligen finns, men det vet inte de som första gången kör sträckan.
Man kan också tänka sig att man kör på en väg, och "låser" på framförvarande bil, som har en människa som kör.
Tror också att bilarna måste kompletteras med bättre "hål i vägen kontroll". På våren kan hål i grusvägar uppstå, dessa måste kunna undvikas. Dessutom kan mindre hinder finnas, exempelvis isklumpar, vilka också måste kunna undvikas.
Är då vägen inte vitlistad, kan man tänka sig att man ändå erhåller självkörning med 5g och fjärrpilot.
Då klarar man alla situationer.
Bra om man är på fest, och det blir snöstorm på vägen hem.
Givetvis får man dock betala extra för att använda fjärrpilot.
Fjärrpilot är också bra om FSD fastnar, och helt enkelt inte kommer vidare, tex vid en trafikolycka, där trafiken leds om på ett sätt som FSD inte klarar.
Även om man får allt detta, ska det godkännas av myndigheter.
Vilket tar tid.
Sen vill folk köra med detta i ett år och se hur bilen löser alla situationer i verkligheten.
Först då börjar folk lita på systemet.
Av förklarliga skäl kommer detta att ta en stund.
Men jag tror att vissa vägar blir godkända för självkörning inom 1-2år.
Och kan lära sig på vilket sätt den måste kunna förbättra sig."
Borde inte mamma Tesla varit dränkt i filmer från självbromsande Teslor och löst problemet? Det har ju pågått rätt länge.
Re: FSD
Kan inte se att något av dina exempel skulle vara särskilt svåra att lösa maskinellt.Gustafsson skrev:Om man i körskolan bara skulle lära ut det som AP kan eller förväntas kunna inom ett par år, skulle det gå mycket fort att ta körkort. Outtröttligt, visst, men alldeles oerhört korkat.
Jag skrev "knappt självkörande tåg", just därför att det finns självkörande tåg på vissa väl definierade sträckor, t.ex. på flygplatser mellan terminalerna. Fortfarande har vi dock lokförare, vilka dessutom måste speciellt hälsokontrolleras för att få framföra tågen just för att den mänskliga förmågan är så viktig. Järnvägen är ändå proppfull med sensorer, automatiska system för fartbegränsning, dödmansgrepp mm. Tror vi måste se mer sådant på vägarna för att bilar ska kunna köra där på egen hand.
Just att tolka ting är maskiner dåliga på. "Det brukar vara halt i skuggan". "Här finns det ofta mycket vilt". "Den där vita strängen är snö och inte en målad linje". "Den där linjen tillhör motsatt körbana", "Det där vildsvinet bredvid vägen ser ut att ha för avsikt att springa upp på vägen". Bara några exempel som inte kan lösas genom ett outtröttligt spanande efter koner, linjer, avstånd till främre bil mm. Om maskinerna hjälper oss med det sistnämnda tror jag dock att vi har kommit långt
Jag tror mer på system där människan får göra det människan är bra på och maskinerna göra det de är bra på.
FSD ? - Not so much...
Det senaste decenniet har maskiner gått från att överhuvudtaget inte kunna identifiera om en bild är en katt eller ett rymdskepp, till att kunna se vad det är för ras, hur gammal den är etc.
Dvs att tex identifiera ett vildsvin(och sen agera baserat på det...) vid vägen är inte raketkirurgi längre.
Det är neurala nätverk som nyckeln till detta. De kräver enorma mängder data för att kunna få upp träffsäkerheten, vilket just Tesla råkar ha tillgång till.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Re: FSD
Jo vissa bilar bromsar utan anledning och sedan kör i parkerade bilar på vägarna.LarsL skrev:Ah, pudelns kärna!taliz skrev:Nej, tvärtom. Man bromsar inte alls utan man krockar.nek0 skrev:Du menar att människor bromsar oftare utan anledning än Tesla.
Tesla bromsar i onödan några få gånger utan någon skada - en människa missar att bromsa en gång och någon dör.
Re: FSD
Level 4 är per definition inte överallt. Skulle det vara level 4 överallt är det level 5.nek0 skrev:Level 4 överallt tror inte jag att jag får uppleva. Jag är 54 år idag
Vet inte hur din hälsa är men jag är övertygad om att du kommer få åka level 4 bil innan du åker sista gången. Det kan kännas som att saker går trögt och att inget händer men utvecklingen sker enligt S-kurvan. Vi är just nu i den flacka delen av kurvan och det är svårt att veta när vi kommer in i den vertikala delen fast när vi gör det så är vi plötsligt där och allt funkar. Detta förutsätter så klart att någon jobbar med problemet och det gör ju Tesla.
Re: FSD
Kan garanterat hitta 10 liknade olyckor med mänskliga förare samma dag som varje olycka för Tesla.nek0 skrev:Jo vissa bilar bromsar utan anledning och sedan kör i parkerade bilar på vägarna.LarsL skrev:Ah, pudelns kärna!taliz skrev:Nej, tvärtom. Man bromsar inte alls utan man krockar.nek0 skrev:Du menar att människor bromsar oftare utan anledning än Tesla.
Tesla bromsar i onödan några få gånger utan någon skada - en människa missar att bromsa en gång och någon dör.
Re: FSD
1) AP bromsar inte "utan anledning". Den bromsar för att den detekterar ett potentiellt hinder.nek0 skrev:Ok men kan du förklara då varför andra bilar som inte har mamma Tesla och filmer att skicka till mamman inte bromsar utan anledning? Min bil har inte gjort det en ända gång på 2 år och jag kör hela tiden med laneassist och adaptiv farthållare.taliz skrev:Det är precis det dom gjort. Bilarna spökbromsar väldigt sällan numera.nek0 skrev:"För varje gång en person ingriper, så kan Tesla skicka den filmen hem till mamma Tesla för inspektion.Zalman3 skrev:Jag tror på att vi snart får uppleva vissa vägar med full självkörning.Level 4 överallt tror inte jag att jag får uppleva. Jag är 54 år idag
Men att det sker i flera steg.
Audi lovar ju nivå 3 i dag, men på motorväg och i högst 60km/h.
Tesla kommer att börja vitlista vägar.
Vägar som +1000 bilar kört med AP utan att föraren behöver ingripa.
För varje gång en person ingriper, så kan Tesla skicka den filmen hem till mamma Tesla för inspektion.
Och kan lära sig på vilket sätt den måste kunna förbättra sig.
Andelen vitlistade vägar blir med tiden större.
Dessutom kan man börja sända information mellan bilar.
Varna andra bilar för vägarbete, olyckor och halka.
Gpsen kan bli mycket bättre, i jordbruket används redan GPS+GLONASS (24) vilket ger ca 5-10cm noggrannhet.
Med RTK ges ca 2cm noggrannhet.
Om +1000 bilar redan kört vägen, då har man en "räls" att gå efter, då gäller att inte köra på andra bilar.
Detta är intressant eftersom det löser mycket svåra problem som exempelvis att vägen har plogas utanför vägen på vintern.
Lokalt boende vet var vägen egentligen finns, men det vet inte de som första gången kör sträckan.
Man kan också tänka sig att man kör på en väg, och "låser" på framförvarande bil, som har en människa som kör.
Tror också att bilarna måste kompletteras med bättre "hål i vägen kontroll". På våren kan hål i grusvägar uppstå, dessa måste kunna undvikas. Dessutom kan mindre hinder finnas, exempelvis isklumpar, vilka också måste kunna undvikas.
Är då vägen inte vitlistad, kan man tänka sig att man ändå erhåller självkörning med 5g och fjärrpilot.
Då klarar man alla situationer.
Bra om man är på fest, och det blir snöstorm på vägen hem.
Givetvis får man dock betala extra för att använda fjärrpilot.
Fjärrpilot är också bra om FSD fastnar, och helt enkelt inte kommer vidare, tex vid en trafikolycka, där trafiken leds om på ett sätt som FSD inte klarar.
Även om man får allt detta, ska det godkännas av myndigheter.
Vilket tar tid.
Sen vill folk köra med detta i ett år och se hur bilen löser alla situationer i verkligheten.
Först då börjar folk lita på systemet.
Av förklarliga skäl kommer detta att ta en stund.
Men jag tror att vissa vägar blir godkända för självkörning inom 1-2år.
Och kan lära sig på vilket sätt den måste kunna förbättra sig."
Borde inte mamma Tesla varit dränkt i filmer från självbromsande Teslor och löst problemet? Det har ju pågått rätt länge.
2) Andra system är extremt mycket enklare och kan helt enkelt inte detektera hinder i den grad som AP klarar. De kör i blindo så att säga.
Dvs att tro att andra system är "bättre" för att de blåser på som om inget hänt är väldigt trångsynt.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Re: FSD
Säger inte emot där utan säger emot på den övertron på dagens teknik i Tesla.LarsL skrev:Kan garanterat hitta 10 liknade olyckor med mänskliga förare samma dag som varje olycka för Tesla.nek0 skrev:Jo vissa bilar bromsar utan anledning och sedan kör i parkerade bilar på vägarna.LarsL skrev:Ah, pudelns kärna!taliz skrev:Nej, tvärtom. Man bromsar inte alls utan man krockar.nek0 skrev:Du menar att människor bromsar oftare utan anledning än Tesla.
Tesla bromsar i onödan några få gånger utan någon skada - en människa missar att bromsa en gång och någon dör.
Alla nya bilar har ju autobroms så det är ingen skillnad där utan bara att vissa autobromsar även när det inte är nödvändigt .
Re: FSD
Vet inte hur mycket du åkt Tesla AP men spökbromsningar är verkligen ett minimalt problem. Kanske har hänt mig 10-20 gånger under 4 månader och då 3-6 gånger utan bra förklaring som jag upptäckte, så riktiga spökbromsningar var alltså Max 6st på 900 mil. Och det är alltså en duett på bromsen och sedan iväg igen, inte tvärstopp.nek0 skrev:Säger inte emot där utan säger emot på den övertron på dagens teknik i Tesla.
Alla nya bilar har ju autobroms så det är ingen skillnad där utan bara att vissa autobromsar även när det inte är nödvändigt .
Senast redigerad av LarsL, redigerad totalt 1 gånger.
Re: FSD
Nu är du sådär trångsynt igen.nek0 skrev:Säger inte emot där utan säger emot på den övertron på dagens teknik i Tesla.LarsL skrev:Kan garanterat hitta 10 liknade olyckor med mänskliga förare samma dag som varje olycka för Tesla.nek0 skrev:Jo vissa bilar bromsar utan anledning och sedan kör i parkerade bilar på vägarna.LarsL skrev:Ah, pudelns kärna!taliz skrev:Nej, tvärtom. Man bromsar inte alls utan man krockar.
Tesla bromsar i onödan några få gånger utan någon skada - en människa missar att bromsa en gång och någon dör.
Alla nya bilar har ju autobroms så det är ingen skillnad där utan bara att vissa autobromsar även när det inte är nödvändigt .
Det är ENORM skillnad på tillverkarnas olika autobroms-system.
Vissa klarar bara stora objekt som andra bilar eller lastbilar.
Andra klarar bara det vid en viss hastighet. Etc.
Du verkar hängt upp dig på något du tror är "i onödan".
Det låter som du tycker det är sämre med ett system som tex kan detektera barn på vägen och bromsa för dem, än ett system som inte kan det och kör över dem?
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Re: FSD
Ser inte motsats förhållandet. Maskiner har en hög lägstanivå. I kombination med den mänskliga hjärnan blir det oslagbart.taliz skrev:Snarare överskattar man ofta människors förmåga att upprätthålla en tillräckligt hög lägstanivå, vilket maskiner däremot är extremt duktiga på.Fredrik j skrev:Ofta underskattas människans förmåga att snabbt bedöma situationer. En maskin är naturligtvis outtröttlig men människans hjärna är mer komplex.
Lite ironiskt att förmågan att identifera en vägskylt ofta används för att avslöja att det inte är en maskin som försöker logga in...
Det räcker med att titta på olycksstatistiken. Det går tusentals och åter tusentals allvarliga och dödliga olyckor där mänskliga misstag ligger bakom, för varje olycka som beror på maskinfel.
Skyltdetektering är förövrigt tekniskt löst sedan ca 10 år tillbaka.
Du har säkert sett dom där auktoriseringssidorna på nätet där man säkerställer att det inte är en bot som loggar på. För en människa är det enkelt.
Re: FSD
Tesla ligger längts framme i detta race av flera anledningar, inte minst pga att de ständigt samlar in data och förbättrar redan befintlig bilpark. Bara sedan september så har AP förbättrats märkbart i flera steg.
Spökbromsningar förekommer även i andra bilar OM de upptäcker hinder. Grejen är ju att de ofta inte upptäcker hindren förrän de är alldeles inpå - de "ser" inte bilen som står parkerad invid vägen i en vinkel som skulle kunna innebära att den är på väg ut osv.
Jag har råkat ut för några riktigt läskiga spökbromsningar i andra bilar, där BOSCH-systemets autobroms fick för sig att jag skulle köra in i lastbilen jag just skulle köra om och drog på en pallnit så det rök om hjulen... snacka om vansinne. Så blir det aldrig i Teslan, men visst känns det att den är lite "på tå" i situationer den uppenbarligen har problem med att tolka.
Men då är det ju inte bättre att bara blåsa på, eller hur?
Spökbromsningar förekommer även i andra bilar OM de upptäcker hinder. Grejen är ju att de ofta inte upptäcker hindren förrän de är alldeles inpå - de "ser" inte bilen som står parkerad invid vägen i en vinkel som skulle kunna innebära att den är på väg ut osv.
Jag har råkat ut för några riktigt läskiga spökbromsningar i andra bilar, där BOSCH-systemets autobroms fick för sig att jag skulle köra in i lastbilen jag just skulle köra om och drog på en pallnit så det rök om hjulen... snacka om vansinne. Så blir det aldrig i Teslan, men visst känns det att den är lite "på tå" i situationer den uppenbarligen har problem med att tolka.
Men då är det ju inte bättre att bara blåsa på, eller hur?
Tesla Y LR -22 EAP
- Gustafsson
- Teslaägare
- Inlägg: 5858
- Blev medlem: 20 jul 2015 17:01
- Ort: Linköping
Re: FSD
Jag tror faktiskt att det just är "raketkirurgi", dvs ett hittills olöst problem. Jag sysslade en hel del med bildbehandling på 1980-90 talet och redan då kunde man känna igen en bil i en bild. Det gick att räkna objekt och korrekt klassificera dessa utifrån givna mönster. Det är 35 år sedan. Nu gör man samma sak i rörliga bilder och mycket snabbare.taliz skrev:Kan inte se att något av dina exempel skulle vara särskilt svåra att lösa maskinellt.Gustafsson skrev:Om man i körskolan bara skulle lära ut det som AP kan eller förväntas kunna inom ett par år, skulle det gå mycket fort att ta körkort. Outtröttligt, visst, men alldeles oerhört korkat.
Jag skrev "knappt självkörande tåg", just därför att det finns självkörande tåg på vissa väl definierade sträckor, t.ex. på flygplatser mellan terminalerna. Fortfarande har vi dock lokförare, vilka dessutom måste speciellt hälsokontrolleras för att få framföra tågen just för att den mänskliga förmågan är så viktig. Järnvägen är ändå proppfull med sensorer, automatiska system för fartbegränsning, dödmansgrepp mm. Tror vi måste se mer sådant på vägarna för att bilar ska kunna köra där på egen hand.
Just att tolka ting är maskiner dåliga på. "Det brukar vara halt i skuggan". "Här finns det ofta mycket vilt". "Den där vita strängen är snö och inte en målad linje". "Den där linjen tillhör motsatt körbana", "Det där vildsvinet bredvid vägen ser ut att ha för avsikt att springa upp på vägen". Bara några exempel som inte kan lösas genom ett outtröttligt spanande efter koner, linjer, avstånd till främre bil mm. Om maskinerna hjälper oss med det sistnämnda tror jag dock att vi har kommit långt
Jag tror mer på system där människan får göra det människan är bra på och maskinerna göra det de är bra på.
FSD ? - Not so much...
Det senaste decenniet har maskiner gått från att överhuvudtaget inte kunna identifiera om en bild är en katt eller ett rymdskepp, till att kunna se vad det är för ras, hur gammal den är etc.
Dvs att tex identifiera ett vildsvin(och sen agera baserat på det...) vid vägen är inte raketkirurgi längre.
Det är neurala nätverk som nyckeln till detta. De kräver enorma mängder data för att kunna få upp träffsäkerheten, vilket just Tesla råkar ha tillgång till.
Man försökte även hitta cancer i röntgenbilder och liknande. Även där har man idag gjort framsteg, men det är inte svårare för en röntgenläkare att se en cancer i en röntgenbild än det är för en chaufför att se ett vildsvin i terräng. Ändå har man kvar både röntgenläkare och chaufförer. Tror inte detta kommer att ändras öht pga Teslas FSD. Tekniken måste upp rätt många pinnhål innan maskinen kan ta över körandet. Tesla hävdar att deras FSD kommer att kunna det, det tror jag är fel.
Jag tror också att man måste blanda in fler modaliteter i bilarnas sensorer. En radar som ser rakt fram med dålig spatial upplösning, kameror som knappt ser något förutom brus vid mörkerkörning och som lätt bländas och blir skitiga, ultraljudsgivare som har för kort räckvidd för att vara användbara i fart räcker inte. Till god hjälp ? Ja, men FSD - Nope.
Svart 2012 Roadster 2,5.| Model S100D midnight silver. MS LR beställd 2020-10-16, levererad 2023-05-16
Re: FSD
Kamerorna ser vad de ser givet optisk kvalitet, det är bildbehandling och -sensorer som förbättras. Dvs ffa mjukvaran. Därför ser jag det som fullt realistiskt att man kommer att ha ganska bra koll på detta inom en hyfsat nära framtid. Men det bygger på styrd miljö där ingående faktorer är beräkningsbara.
Tesla Y LR -22 EAP
Re: FSD
Just det är hände den enda gången min volvo s90 har "spökbromsat" hittills.BrooklynS skrev:Spökbromsningar förekommer även i andra bilar OM de upptäcker hinder. Grejen är ju att de ofta inte upptäcker hindren förrän de är alldeles inpå - de "ser" inte bilen som står parkerad invid vägen i en vinkel som skulle kunna innebära att den är på väg ut osv.
Volvo kallar funktionen Collision avoidance assistance vilket går ut på att hjälpa föraren att undvika en frontalkrock alternativt mildra kollisionen.
Jag körde på 70-väg med mötande trafik. En bil skulle göra en vänstersväng över min vägbana och stod still vid mittlinjen. På håll såg jag att bilen stod ovanligt snett.
När jag var ca 30m från bilen fick min bil för sig att den andra var på kollisionskurs och nödbromsade. Höll på ock skita på mig.
När det gäller uppdateringar har även volvos system uppdaterats sedan jag köpte bilen. Skillnaden är att tesla gör det OTA medans Volvo gör det i större paket i samband med service.
Re: FSD
Är ju bara att spendera en kvart på youtube för att inse att inget system är helt hundra.
Skulle snarare påstå att alla system är lika dåliga, för även om vissa bilar gör bra ifrån sig i vissa tester så kan de fallera helt i andra, och är det inte konsekvent så är det lägsta betyg som sätter standarden.
Skulle snarare påstå att alla system är lika dåliga, för även om vissa bilar gör bra ifrån sig i vissa tester så kan de fallera helt i andra, och är det inte konsekvent så är det lägsta betyg som sätter standarden.
Don't let your outrage for injustice end where your selfishness begins.
Re: FSD
Problemet är att "mänskliga hjärnan" är opålitlig och konstant begår slumpmässiga misstag.Fredrik j skrev:Ser inte motsats förhållandet. Maskiner har en hög lägstanivå. I kombination med den mänskliga hjärnan blir det oslagbart.taliz skrev:Snarare överskattar man ofta människors förmåga att upprätthålla en tillräckligt hög lägstanivå, vilket maskiner däremot är extremt duktiga på.Fredrik j skrev:Ofta underskattas människans förmåga att snabbt bedöma situationer. En maskin är naturligtvis outtröttlig men människans hjärna är mer komplex.
Lite ironiskt att förmågan att identifera en vägskylt ofta används för att avslöja att det inte är en maskin som försöker logga in...
Det räcker med att titta på olycksstatistiken. Det går tusentals och åter tusentals allvarliga och dödliga olyckor där mänskliga misstag ligger bakom, för varje olycka som beror på maskinfel.
Skyltdetektering är förövrigt tekniskt löst sedan ca 10 år tillbaka.
Du har säkert sett dom där auktoriseringssidorna på nätet där man säkerställer att det inte är en bot som loggar på. För en människa är det enkelt.
Dvs så länge människan styr över maskinen är det stor risk att det blir fel.
En stor del av alla allvarliga olyckor beror tex på alkohol, narkotika, trötthet eller sjukdom. När vi väl har FSD kommer det bli ett betydligt mindre problem. AP/filhållare är ett bra steg på vägen, men det är först med FSD vi kommer få riktigt säkra vägar.
Det är allt svårare att bygga välfungerande CAPTCHA-system numera. Så svårt att många inte längre använder det.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.