Växellådsoljan behöver ses över - OK att köra

Här diskuterar vi om Tesla Model 3

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
Jonathanerik_77
Teslaägare
Inlägg: 86
Blev medlem: 06 nov 2017 10:56
Ort: Nybro

Växellådsoljan behöver ses över - OK att köra

Inlägg av Jonathanerik_77 »

Jaha, då har vår LR AWD börjat att varna om att växellådsoljan behöver ses över. Det är okej att köra, men lite jobbigt när man är på skidresa i fjällen. Enligt en snabb sökning så verkar bilen läcka olja. Frågan är bara hur länge man kan köra innan det finns risk för att bilen kan ta skada. Någon annan som har varit med om samma sak?
Användarvisningsbild
Gasglad
Teslaägare
Inlägg: 119
Blev medlem: 01 nov 2019 20:50
Ort: Hudiksvall

Re: Växellådsoljan behöver ses över - OK att köra

Inlägg av Gasglad »

Ring SC och fråga dem, se sen till att få nått skriftligt, sen är det bara att köra enligt deras rekommendation.
Användarvisningsbild
Gadget
Teslaägare
Inlägg: 30
Blev medlem: 01 feb 2017 16:01

Re: Växellådsoljan behöver ses över - OK att köra

Inlägg av Gadget »

Jag hade ett lätt vinande ljud från främre drivenheten som jag upptäckte kort efter jag hämtat bilen i Mars. Inget felmeddelande eller något och jag var själv lite osäker om det var normalt eller inte och postade vid tidpunkten ett inlägg här.
SC tog (efter deras då mest erfarna tekniker på M3 provkört) frågan på allvar och det visade sig att det var just låg oljenivå som var orsaken. Efter konsultation med fabriken så fattade man beslutet att byta ut den främre drivenheten snarare än att "fylla på", då bilen hunnit gått 200 mil och man var (då iallafall) osäker på konsekvenser av detta.
Skriv svar