Skidsemester utan takbox

Här diskuterar vi om Tesla Model 3

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
MEL
Teslaägare
Inlägg: 215
Blev medlem: 12 mar 2014 23:01

Skidsemester utan takbox

Inlägg av MEL »

Två vuxna, två barn, med fyra par alpina skidor, stavar, pjäxor och hjälmar samt familjens katt fick utan större problem plats i vår Model 3 i samband med nyårshelgens skidresa. Detta var ett av osäkerhetsmomenten när vi bytte från Model S till Model 3.

7 av 8 pjäxor fick, efter lite Tetris-pusslande, plats i baljan under vanliga bagage-utrymmet. Samtliga stavar gick in på bredden längst bak i bagaget. Endast kablar och extra spolarvätska i frunken. Hade fått plats med snökedjor där också, men trodde inte det skulle behövas. (De hade dock kunnat göra viss nytta i Jämtlandsfjällen under helgen som gick - men det gick bra ändå.)

Fyra par skidor i whispbar wb 3000 skidhållare på taket. Katt-lådan gick in i bagaget fylld med en pjäx-bag med sista pjäxan och ett par hjälmar. I övrigt en mix av hårda och mjuka väskor. Katten i mjuk-resbur omväxlade mittplatsen bak och i knät på passagerarsätet.

Ska även längdskidor/stavar med kan det nog krävas takbox - men nu kommer vi köra så här denna säsong. I Model S (med stora frunken) var det bara att lasta in, här krävdes lite tanke innan om vi ville hålla kupén fri från bagage (katten undantagen). Men något större problem var det alltså inte..
Användarvisningsbild
pefreli
Teslaägare
Inlägg: 1593
Blev medlem: 17 mar 2018 12:21

Re: Skidsemester utan takbox

Inlägg av pefreli »

Kattbox med pjäxor + mjuk kattbur med katt. :mrgreen:

Vi packar imorgon för skidresa. Hyr dock utrustning så packningen lär inte vara några problem alls.

Frunken tänkte jag använda för frysta middagar samt säkerställa kall pilsner vid ankomst. :P
TM3 P vit/vit -23
TM3 LR AWD grå/vit -21, såld
TM3 LR RWD vit/svart -19, såld

14,6 kWp

”Earth can and will move to a sustainable economy and will do so under your lifetime”

Elon Musk
Användarvisningsbild
HelectriC
Teslaägare
Inlägg: 11853
Blev medlem: 10 apr 2015 09:23

Re: Skidsemester utan takbox

Inlägg av HelectriC »

Innan jag hade läst inlägget så förstod jag det som att inget var på taket och tänkte ”helsike, det måste bli trångt i bilen tillsammans med fällt baksäte och skidor” :lol: tur ni slapp det!
Porsche Taycan CT-22/Model 3-24
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Användarvisningsbild
StefL
Inlägg: 980
Blev medlem: 11 feb 2016 15:43
Ort: Solna

Re: Skidsemester utan takbox

Inlägg av StefL »

pefreli skrev:
Kattbox med pjäxor + mjuk kattbur med katt. :mrgreen:
Tror inte katten vill tillbringa mer tid i kattlådan än vi människor vill göra på vår toalett... :lol:
Model 3 reserverad 2016-04-01, reservationen vilande tills vidare (borde väl ta retur på den). Skoda Octavia Bensin/Etanol får tjänstgöra vidare tills jag hittar den elbil som passar behoven praktiskt och ekonomiskt då jag köpt min sista fossilbil.
Användarvisningsbild
Elelvis
Teslaägare
Inlägg: 66
Blev medlem: 22 dec 2019 22:43

Re: Skidsemester utan takbox

Inlägg av Elelvis »

Funkar det bra att köra skidor med delvis nedfällt baksäte i S? Tänkte till och från backen endast då vi hyr på plats.
Användarvisningsbild
P_EL
Teslaägare
Inlägg: 471
Blev medlem: 13 okt 2015 14:22

Re: Skidsemester utan takbox

Inlägg av P_EL »

Elelvis skrev:
Funkar det bra att köra skidor med delvis nedfällt baksäte i S? Tänkte till och från backen endast då vi hyr på plats.
Funkar fint! Hade hela familjens (4pers) utrustning med nedfälld 40-del av baksätet t/r backarna i Hemsedal över nyår. Längsta skidorna 185cm och bredast var en snowboard, allt gick in med god marginal.
Model S90D -16
Användarvisningsbild
Elelvis
Teslaägare
Inlägg: 66
Blev medlem: 22 dec 2019 22:43

Re: Skidsemester utan takbox

Inlägg av Elelvis »

Låter perfekt. Då skippar jag takboxen den här gången.
Användarvisningsbild
Laban
Teslaägare
Inlägg: 3082
Blev medlem: 30 sep 2015 05:28
Ort: Luleå

Re: Skidsemester utan takbox

Inlägg av Laban »

Körde så med Outlandern fyra säsonger så visst går det. Men ungarna gnällde en del när de behövde sitta tätt ihop en längre tid. Syskonkärlek.. Betydligt lugnare nu i baksätet med 3:an + takbox.
Tesla Model 3 LR AWD, blå med vit inredning.
Zoe 22 kWh som andrabil - såld
Cybertruck AWD beställd
Model Y LR AWD beställd
Användarvisningsbild
MEL
Teslaägare
Inlägg: 215
Blev medlem: 12 mar 2014 23:01

Re: Skidsemester utan takbox

Inlägg av MEL »

Lite synd att inte genomlastningslucka för skidor finns på Model 3 - då hade man kunnat testa skidsemester med två barn utan någonting på taket... (och katten på pensionat).
Användarvisningsbild
M3apan
Teslaägare
Inlägg: 334
Blev medlem: 17 dec 2018 23:46

Re: Skidsemester utan takbox

Inlägg av M3apan »

StefL skrev:
pefreli skrev:
Kattbox med pjäxor + mjuk kattbur med katt. :mrgreen:
Tror inte katten vill tillbringa mer tid i kattlådan än vi människor vill göra på vår toalett... :lol:
Mina tonåringar snittar förvisso ca 2 timmar när det kommer till toabesök...
Användarvisningsbild
cesar
Teslaägare
Inlägg: 152
Blev medlem: 12 jul 2017 13:01
Ort: Växjö

Re: Skidsemester utan takbox

Inlägg av cesar »

Jag körde i helgen skidsemester med 2+2 UTAN skidhållare på taket, funkade riktigt bra.
Barnens skidor i bagaget och frugans och mina skidor i en skidbag mellan framsätena, från under skärmen fram till att ligga på det nedfällda mugghållarstödet i mitten bak.
"N/A" | Tesla Model Y LR AWD | Vit (svart) | 2021-
"Racer" | Tesla Model 3 LR AWD | Svart (svart) | FSD |2019-2021
Användarvisningsbild
bonath
Teslaägare
Inlägg: 1973
Blev medlem: 26 jan 2015 07:37
Ort: Halmstad

Re: Skidsemester utan takbox

Inlägg av bonath »

MEL skrev:
Lite synd att inte genomlastningslucka för skidor finns på Model 3 - då hade man kunnat testa skidsemester med två barn utan någonting på taket... (och katten på pensionat).

Kolla Brian. Går att fixa!!

Model 3, röd/vit SR+ med drag och aerofälgar, beställde 12/4, leverans 20/9 2019. Körde i två år Nissan Leaf Tekna 30 kWh 2017.
Användarvisningsbild
MEL
Teslaägare
Inlägg: 215
Blev medlem: 12 mar 2014 23:01

Re: Skidsemester utan takbox

Inlägg av MEL »

Ja, allt går uppenbarligen att lösa, (men vet inte om jag kommer våga mig på att fixa en egen öppning).

För övrigt imponerande att det funkar att få plats med skidor i skidbag mellan framsätena utan fällt säte!
DonRoger
Inlägg: 3
Blev medlem: 28 dec 2019 09:26

Re: Skidsemester utan takbox

Inlägg av DonRoger »

Är (ännu inte) Teslafrälst och läser på för att bli mer insatt. -Vad är problemet med takbox och Tesla? Skitbra med en box ju, allt illaluktande och slamrande in i den så slipper man ha det i bilen. Och om man nu ändå slänger på ett takräcke så skitar man ju bara ner skidorna med vägsalt och annat hemskt om de inte ligger i en box...
Användarvisningsbild
HelectriC
Teslaägare
Inlägg: 11853
Blev medlem: 10 apr 2015 09:23

Re: Skidsemester utan takbox

Inlägg av HelectriC »

DonRoger skrev:
Är (ännu inte) Teslafrälst och läser på för att bli mer insatt. -Vad är problemet med takbox och Tesla? Skitbra med en box ju, allt illaluktande och slamrande in i den så slipper man ha det i bilen. Och om man nu ändå slänger på ett takräcke så skitar man ju bara ner skidorna med vägsalt och annat hemskt om de inte ligger i en box...
Förbrukningen blir betydligt högre och därigenom blir räckvidden kortare.
Porsche Taycan CT-22/Model 3-24
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Användarvisningsbild
frippe
Teslaägare
Inlägg: 2253
Blev medlem: 16 aug 2017 08:16

Re: Skidsemester utan takbox

Inlägg av frippe »

Alltså, alla som lastar en massa in i cupen. Last säkrar ni det eller är det bara på korta sträckor med begränsad hastighet ni använder er av last inne?

En krock och risk att volta gör att skidor och packning inne i cupen riskerar att slå ihjäl människorna. Om lasten då alltså inte är säkrad.
Model Y LR.
Model S70D
DonRoger
Inlägg: 3
Blev medlem: 28 dec 2019 09:26

Re: Skidsemester utan takbox

Inlägg av DonRoger »

Om man -rent hypotetiskt- skulle klara att hålla hastghetsgränserna: -Hur mycket (i %, typ) ökar förbrukningen med? En etronägare berättade att hans förbrukning ökade med 40& då han hade en husvagn påhakad. Husvagnar är sällan så aerodynamiska som en någorlunda modern skidbox...
Användarvisningsbild
ville9
Teslaägare
Inlägg: 202
Blev medlem: 01 jun 2019 09:25

Re: Skidsemester utan takbox

Inlägg av ville9 »

Är lite sugen på att ta vår Model 3 på skidsemestern.
Mina skidor är 170cm och frugans kortare.
Barnens är under 100 (2barn)

Har varken dragkrok eller takräcke.

Men funkar det att ha dom inne i bilen? Finns det ngt sätt att säkra dom så det är säkert?
Tesla Model 3 SR+ sedan sommaren 2019
You can use my referral link to get 1 500 free Supercharger km on a new Tesla:
https://---
N H
elbilist
Inlägg: 60
Blev medlem: 02 apr 2016 17:32

Re: Skidsemester utan takbox

Inlägg av N H »

DonRoger skrev:
Om man -rent hypotetiskt- skulle klara att hålla hastghetsgränserna: -Hur mycket (i %, typ) ökar förbrukningen med? En etronägare berättade att hans förbrukning ökade med 40& då han hade en husvagn påhakad. Husvagnar är sällan så aerodynamiska som en någorlunda modern skidbox...
13% när Tesla-Bjørn testade i 90 och 100 km/h.

Användarvisningsbild
slugger75
Teslaägare
Inlägg: 1278
Blev medlem: 17 maj 2019 16:12
Ort: Uppsala
Referralkod: ts.la/per28997

Re: Skidsemester utan takbox

Inlägg av slugger75 »

DonRoger skrev:
Om man -rent hypotetiskt- skulle klara att hålla hastghetsgränserna: -Hur mycket (i %, typ) ökar förbrukningen med? En etronägare berättade att hans förbrukning ökade med 40& då han hade en husvagn påhakad. Husvagnar är sällan så aerodynamiska som en någorlunda modern skidbox...
Nu handlar ju den här tråden om resor utan takbox. Svaret på din fråga hittar du istället i den här tråden: viewtopic.php?f=51&t=19482&start=10
Tesla Model Y Long Range AWD, Q2 2022. Dragkrok.
Tesla Model 3 Long Range Rear Wheel Drive med dragkrok, 2019. HW 2.5
Användarvisningsbild
slugger75
Teslaägare
Inlägg: 1278
Blev medlem: 17 maj 2019 16:12
Ort: Uppsala
Referralkod: ts.la/per28997

Re: Skidsemester utan takbox

Inlägg av slugger75 »

ville9 skrev:
Är lite sugen på att ta vår Model 3 på skidsemestern.
Mina skidor är 170cm och frugans kortare.
Barnens är under 100 (2barn)

Har varken dragkrok eller takräcke.

Men funkar det att ha dom inne i bilen? Finns det ngt sätt att säkra dom så det är säkert?
Du kan ju fälla ett av sätena bak och lasta skidorna från bakluckan och fram mot passagerarsätet. Jag körde tre par skidor så igår, en kortare sträcka. Vet inte hur man får till nån bra lastsäkring.

Det blir lite trångt att ha två barn i bak då, men det går.
Tesla Model Y Long Range AWD, Q2 2022. Dragkrok.
Tesla Model 3 Long Range Rear Wheel Drive med dragkrok, 2019. HW 2.5
Användarvisningsbild
ville9
Teslaägare
Inlägg: 202
Blev medlem: 01 jun 2019 09:25

Re: Skidsemester utan takbox

Inlägg av ville9 »

slugger75 skrev:
ville9 skrev:
Är lite sugen på att ta vår Model 3 på skidsemestern.
Mina skidor är 170cm och frugans kortare.
Barnens är under 100 (2barn)

Har varken dragkrok eller takräcke.

Men funkar det att ha dom inne i bilen? Finns det ngt sätt att säkra dom så det är säkert?
Du kan ju fälla ett av sätena bak och lasta skidorna från bakluckan och fram mot passagerarsätet. Jag körde tre par skidor så igår, en kortare sträcka. Vet inte hur man får till nån bra lastsäkring.

Det blir lite trångt att ha två barn i bak då, men det går.
Hmm, mina kids är så små så att de sitter i bilstol alltjämt.
Så kan inte fälla ett sidosäte.
Och den lilla mittendelen går inte fälla i model 3 vad jag förstår.
Tesla Model 3 SR+ sedan sommaren 2019
You can use my referral link to get 1 500 free Supercharger km on a new Tesla:
https://---
Användarvisningsbild
Gasglad
Teslaägare
Inlägg: 119
Blev medlem: 01 nov 2019 20:50
Ort: Hudiksvall

Re: Skidsemester utan takbox

Inlägg av Gasglad »

Nej mittendelen går inte att fälla tyvärr
Användarvisningsbild
yps
Teslaägare
Inlägg: 226
Blev medlem: 19 maj 2018 09:31

Re: Skidsemester utan takbox

Inlägg av yps »

Vad fick du för förbrukning på skidorna på takräcket?
Jag snittade ca 235-240Wh/km med min Thule box i 110.
Användarvisningsbild
MEL
Teslaägare
Inlägg: 215
Blev medlem: 12 mar 2014 23:01

Re: Skidsemester utan takbox

Inlägg av MEL »

För att ge ett svar av värde hade jag behövt göra en mer detaljerad mätning på olika delsträckor och hastigheter. Jag körde snabbare i motorvägsfart (läs Uppsala - Gävle) och då låg jag strax norr om 250 Wh/km, norröver blev det halt och då körde vi allt saktare för att avsluta i bilkaravan i 40km/h och då en bra bit under 200 per km. Ska försöka komma ihåg att köra 110 en längre sträcka som referens till nästa gång.
Skriv svar