Audi e-tron

Här diskuterar vi elektriska fordon från andra tillverkare än Tesla

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
mati
elbilist

Re: Audi e-tron

Inlägg av mati »

Macki skrev:
Ok, jag kommer använda 19" sommarfälgarna som vinterfälg och köpa några snyggare 19" som sommarfälg
Sommar 19" är ju 8,5" istället för 8" som vinterfälgen är. Borde inte göra någon större skillnad? :?
Inte bestämt vilka vinterdäck jag ska ha
Jag är väldigt nöjd med mina Conti-däck. Nu har vi visserligen ingen vinter, jag skulle lika bra kunna köra på sommardäcken just nu. Men jag körde i blixthalka en gång och då hade de av begripliga skäl inte så mycket att komma med. Fast å andra sidan hamnade jag ju inte i diket heller, vilket andra bilar gjorde. Så sett är de väl bra antar jag.
Bilen är ännu tystare med vinterdäcken. I Tyskland har de på vissa ställen så kallad Flüsterasphalt (flüstern = viska) och det var verkligen spöklikt. Det enda som hördes var motorns vinande ljud. Men även här i Sverige är de märkbart tystare än sommarsulorna.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
Macki
elbilist

Inlägg av Macki »

Det e ju najs! Ska kolla på dom. Där fanns en kampanj på Bridgestone vinterdäck, vet inte vilken, men kosta 1300:- för 19" monterat och klart. Känns billigt
Fredrik j
elbilist

Inlägg av Fredrik j »

Ett fenomen som jag generellt tycker mig ha märkt på senaste 10-15 åren är att bilarna jag har haft har blivit snålare och tystare med vinterdäck. Tidigare var det ju tvärt om. Att sommardäcken var tystare och snålare. Då har jag ändå oftast haft dubbdäck.
Användarvisningsbild
mati
elbilist

Inlägg av mati »

Jag märker ingen större skillnad i förbrukning. Men att vinterdäcken är tystare beror på att de är mjukare. Däckljudet uppstår när däcken pressar luften mot asfalten. Ljudet transporteras genom däcket vidare till fälgen och så småningom in i kupén. Ett mjukare vinterdäck fungerar lite som en ljuddämpare mellan vägen och fälgen. Ungefär så.
Nickej19

Inlägg av Nickej19 »

Kul läsning mati och bra info. Kan man anmäla sig till din utbildning om att köra e tron snålt! Jag har nu avverkat över 600 mil och ligger på snitt 31 sedan start. Kör i och för sig 20 på vintern och 21 på sommaren. Åker för det mesta E6 upp och ner och ligger på förbrukning mellan 31-34 oavsett hur jag gör. Farthållare inkopplad på +5-6 över gällande och körmode comfort eller individual med lägsta nivån på fjädringen. Ingen direkt skillnad om jag förvärmer eller ej. Dock en märklig sak är att räckvidden alltid minskar med ca 4-5 mil efter ett tags körning på motorväg. Dessa spökmil bara försvinner... T.ex börjar köra söderut mot Malmö och har 27 mil i räckvidd. Efter att fysiskt ha kört 12 mil har jag bara 11 mil kvar... Köper att den korrigerar när förbrukning går upp men är ändå lite störande.
Annars supernöjd!
Användarvisningsbild
mati
elbilist

Inlägg av mati »

Jag gör samma sak, kör i princip alltid med farthållaren +5. Förutom när hastigheten ändras hela tiden, som till exempel på tyska landsvägar. 200m i 100km/h, 50m i 70, 150m i 50, 100 igen osv. Då låter jag bilen bestämma. Orkar inte pilla med hastigheten hela tiden. Enda skillnaden är väl att jag kör i efficiency-läge. Det gör faktiskt skillnad. Och de mindre fälgarna gör också sitt. Min snittförbrukning sedan i april och efter 1750 mil ligger på 24,5 just nu.
Nickej19

Inlägg av Nickej19 »

Ok, ska prova det läget nästa trip.
Användarvisningsbild
Teslared
Teslaägare

Inlägg av Teslared »

Snittförbrukningen är den mätt med bilens kWh uppgifter eller är det kWh "ut via laddsladden"?
Användarvisningsbild
Off Grid Byggaren

Inlägg av Off Grid Byggaren »

Skulle tro att det är mätt på vad som tas ut från bilens batteri.

Eftersom det blir så mycket lägre förbrukning om e-tron förvärms med laddsladden i.

Jag kör med 19 tums fälgar, och det har även varit en hel del släpvagnskörning i min förbrukning:
MyAudi.jpg
Audi e-tron 55 Quattro 95 kWh MY19
VW iD4 RWD 80 kWh MY 22
Transportel 950 Flakmoppe 2 kWh MY 04
Användarvisningsbild
Off Grid Byggaren

Inlägg av Off Grid Byggaren »

Nickej19 skrev:
Det räcker inte att bara trycka på den knappen, körstilen måste ändras helt och hållet till ecodriving också.

Annars drar e-tron mer än i dynamic-läget. Ett alternativ är att låta e-tron köra istället, med farthållaren och prediktiva regleringen samt i efficiency-läge.
Audi e-tron 55 Quattro 95 kWh MY19
VW iD4 RWD 80 kWh MY 22
Transportel 950 Flakmoppe 2 kWh MY 04
macky

Inlägg av macky »

Nickej19 skrev:
Kul läsning mati och bra info. Kan man anmäla sig till din utbildning om att köra e tron snålt! Jag har nu avverkat över 600 mil och ligger på snitt 31 sedan start. Kör i och för sig 20 på vintern och 21 på sommaren. Åker för det mesta E6 upp och ner och ligger på förbrukning mellan 31-34 oavsett hur jag gör. Farthållare inkopplad på +5-6 över gällande och körmode comfort eller individual med lägsta nivån på fjädringen. Ingen direkt skillnad om jag förvärmer eller ej. Dock en märklig sak är att räckvidden alltid minskar med ca 4-5 mil efter ett tags körning på motorväg. Dessa spökmil bara försvinner... T.ex börjar köra söderut mot Malmö och har 27 mil i räckvidd. Efter att fysiskt ha kört 12 mil har jag bara 11 mil kvar... Köper att den korrigerar när förbrukning går upp men är ändå lite störande.
Annars supernöjd!
Låtet ganska högt tycker jag. Ligger efter 1000 mil på 28,4 och har 21” på sommaren och 20” nu. Har väl kört 70/30 vinter sommar men bara haft bilen sedan oktober så inga sommartemperaturer. Har kört väldigt många turer nyköping-stockholm på e4:an sedan oktober och brukar ställa farthållaren på 115. Har kört i alla väder mellan sol och 10-12 grader till regnstorm samt i några minusgrader. Har aldrig legat över 30 på den sträckan. Högsta är drygt 29 och lägsta ca 24. Efficiency och användning av assistanssystem är att rekommendera. Det som verkar påverka mest tycker jag verkar vara blöt vägbana samt förstås motvind. Spökmilen beror på att bilen tar hänsyn till den högre förbrukningen när du kört en del motorväg för att uppskatta kvarvarande räckvidd. Om jag tex haft en bra pendlingsdag med förbrukning på 22 så får jag ca 385 km i räckvidd efter laddning. Men den sjunker snabbt om man byter körsätt. Petar man in i navigationen vart man ska så ändras räckvidden efter det.
Nilp
elbilist

Inlägg av Nilp »

macky skrev:
Nickej19 skrev:
Annars supernöjd!
Låtet ganska högt tycker jag. Ligger efter 1000 mil på 28,4 och har 21” på sommaren och 20” nu. Har väl kört 70/30 vinter sommar men bara haft bilen sedan oktober så inga sommartemperaturer. Har kört väldigt många turer nyköping-stockholm på e4:an sedan oktober och brukar ställa farthållaren på 115. Har kört i alla väder mellan sol och 10-12 grader till regnstorm samt i några minusgrader. Har aldrig legat över 30 på den sträckan. Högsta är drygt 29 och lägsta ca 24. Efficiency och användning av assistanssystem är att rekommendera. Det som verkar påverka mest tycker jag verkar vara blöt vägbana samt förstås motvind. Spökmilen beror på att bilen tar hänsyn till den högre förbrukningen när du kört en del motorväg för att uppskatta kvarvarande räckvidd. Om jag tex haft en bra pendlingsdag med förbrukning på 22 så får jag ca 385 km i räckvidd efter laddning. Men den sjunker snabbt om man byter körsätt. Petar man in i navigationen vart man ska så ändras räckvidden efter det.
Mina erfarenheter stämmer väldigt bra in på Mackys beskrivning. När man väl är uppe i hastighet och batteriet i temperatur ligger jag också runt 27-28. Men om man kör korta sträckor med kall bil kan den dra oändligt mycket. Körde 5km igår i regn och då hade jag 48 :)
Kan man ha ett körsätt där man mest använder regenerering istället för bromsarna så gör det mycket.

Kör också efficiency, men märker inget negativt som tex att värmen tar långt tid. Är oftast varmt i kupén efter 1 min. Den är givetvis snabbare i dynamic men känner inte att jag är en bromskloss på vägen. Har ni märkt någon negativ sida av att köra i efficiency?
Nilp
elbilist

Inlägg av Nilp »

Kan nämna också att GOM brukar visa mellan 280-300km när jag laddat till 80%, beror som sagt på hur man körde senast och under vilka förhållanden.
Användarvisningsbild
Tars
Teslaägare
Referralkod: ts.la/michael4548

Inlägg av Tars »

Någon som har koll på om vart man skulle kunna hyra en e-tron?
Är inne på Tesla nr 23 som jag brukat, orkar inte skriva ner alla så det får bli en siffra.
Model x plaid blå med vit inredning :mrgreen:
Användarvisningsbild
mati
elbilist

Inlägg av mati »

Off Grid Byggaren skrev:
Nickej19 skrev:
Det räcker inte att bara trycka på den knappen, körstilen måste ändras helt och hållet till ecodriving också.

Annars drar e-tron mer än i dynamic-läget. Ett alternativ är att låta e-tron köra istället, med farthållaren och prediktiva regleringen samt i efficiency-läge.
Det är så jag gör för det mesta. Bilen körde i princip själv hela vägen fram och tillbaka. Men vid rätt många tillfällen hjälpte jag till med gaspedalen eftersom jag tycker att det blir lite väl segt när e-tron får bestämma accelerationen. Man vill ju inte vara i vägen för andra. Och vid omkörningar tar jag S-läge och gas i botten.
Användarvisningsbild
NEO
Teslaägare
Referralkod: ts.la/alfredo77771

Inlägg av NEO »

macky skrev:
Nickej19 skrev:
Annars supernöjd!
Intressant, har du någon gång lyckats få ut 38mil vintertid?
Senast redigerad av NEO, redigerad totalt 1 gånger.
Användarvisningsbild
mati
elbilist

Inlägg av mati »

Nilp skrev:
... Har ni märkt någon negativ sida av att köra i efficiency?
En Tesla-fanboy som passagerare kan nog klaga en del över att man inte får nackspärr och inte mår illa av accelerationen. ;) Annars ser jag inga nackdelar med efficiency-läget. AC:n är ju lite svagare men jag tycker det är snarare en fördel eftersom den är rätt våldsam i normalläge. Möjligen funkar det inte så bra när det blir extremt varmt eller kallt ute, men hittills har det funkat bra.
Användarvisningsbild
mati
elbilist

Inlägg av mati »

Jag kom på en sak som kanske är relevant i samband med förbrukningen. Jag kör alltid med lite högre däcktryck, ungefär 0.2 bar över vad som anges. Vad kör ni för däcktryck?
Man får då komma ihåg att däcktrycket gäller kalla däck. Jag har en kompressor hemma och justerar lufttrycket utan att bilen har körts innan. Om man åker till macken för att kolla däcktrycket får man lägga till några 0.x bar eftersom däcken troligen inte är kalla. Däcken värms nämligen upp ganska snabbt när man kör. De som upplever högre förbrukning än andra kör kanske med för lågt däcktryck. Det kan bli några procent merförbrukning.
macky

Inlägg av macky »

NEO skrev:
macky skrev:
Nickej19 skrev:
Annars supernöjd!
Låtet ganska högt tycker jag. Ligger efter 1000 mil på 28,4 och har 21” på sommaren och 20” nu. Har väl kört 70/30 vinter sommar men bara haft bilen sedan oktober så inga sommartemperaturer. Har kört väldigt många turer nyköping-stockholm på e4:an sedan oktober och brukar ställa farthållaren på 115. Har kört i alla väder mellan sol och 10-12 grader till regnstorm samt i några minusgrader. Har aldrig legat över 30 på den sträckan. Högsta är drygt 29 och lägsta ca 24. Efficiency och användning av assistanssystem är att rekommendera. Det som verkar påverka mest tycker jag verkar vara blöt vägbana samt förstås motvind. Spökmilen beror på att bilen tar hänsyn till den högre förbrukningen när du kört en del motorväg för att uppskatta kvarvarande räckvidd. Om jag tex haft en bra pendlingsdag med förbrukning på 22 i förbrukning så får jag ca 385 km i räckvidd efter laddning. Men den sjunker snabbt om man byter körsätt. Petar man in i navigationen vart man ska så ändras räckvidden efter det.
Intressant, har du någon gång lyckats få ut 38mil vintertid?
Nej, det har jag inte. 32-33 har jag fått nu i vinter vid långkörning. Då har jag kört 28 och haft 4-5 kvar. Det har varit Ionity Mantorp till Karlskrona vilket jag kört 2 ggr. Det har dock varit dåligt väder båda gångerna. Det är mestadels 80-100 på sträckan och en del höjdskillnad. 38 kan man nog nå även på vintern om det är som nu, iaf förutsatt torra vägar och om man skippar 100-sträckorna. :D

Att bilen anger 38 ibland beror på min pendling i Sthlm på 3 mil (1mil landsväg, 2,5 motorväg 80-110, 0,5 mil stadskörning) gett som lägst knappa 22 och efter det tycker bilen utifrån senaste körning att räckvidden ska upp till 38. Så om jag åkte fram och tillbaka till jobbet så skulle det gå. ;)
Användarvisningsbild
mati
elbilist

Inlägg av mati »

macky skrev:
Nej, det har jag inte. 32-33 har jag fått nu i vinter vid långkörning. Då har jag kört 28 och haft 4-5 kvar. Det har varit Ionity Mantorp till Karlskrona vilket jag kört 2 ggr. Det har dock varit dåligt väder båda gångerna. Det är mestadels 80-100 på sträckan och en del höjdskillnad. 38 kan man nog nå även på vintern om det är som nu, iaf förutsatt torra vägar och om man skippar 100-sträckorna. :D
Det stämmer ganska bra överens med mina erfarenheter. Jag körde 27 mil med 5 mil kvar i batteriet. Dvs 32 mil totalt. Det var på tysk och dansk motorväg, dvs hastigheten var högre än här i Sverige, men vägarma var torra. På sommarn fick jag ut 38 mil på samma sträcka, fast jag hade mer bråttom den här gången. Hade jag kört som alla andra så tror jag att jag hade fått ut några mil till även nu på vintern.
38 mil på vintern tror jag också är möjligt, men då får man ta det lugnare och vädret måste vara bra.
macky

Inlägg av macky »

mati skrev:
macky skrev:
Det stämmer ganska bra överens med mina erfarenheter. Jag körde 27 mil med 5 mil kvar i batteriet. Dvs 32 mil totalt. Det var på tysk och dansk motorväg, dvs hastigheten var högre än här i Sverige, men vägarma var torra. På sommarn fick jag ut 38 mil på samma sträcka, fast jag hade mer bråttom den här gången. Hade jag kört som alla andra så tror jag att jag hade fått ut några mil till även nu på vintern.
38 mil på vintern tror jag också är möjligt, men då får man ta det lugnare och vädret måste vara bra.
Med dina 19” så låter det ju som väl överensstämmande med min förbrukning beaktat 20” för mig. Nu vet jag vad bilen förbrukar på vintern med vinterfälgar men inte riktigt vad 21” innebär på sommaren när det är varmt.
Användarvisningsbild
mati
elbilist

Inlägg av mati »

macky skrev:
Med dina 19” så låter det ju som väl överensstämmande med min förbrukning beaktat 20” för mig. Nu vet jag vad bilen förbrukar på vintern med vinterfälgar men inte riktigt vad 21” innebär på sommaren när det är varmt.
De är ju bredare än 19/20", det lär märkas.
macky

Inlägg av macky »

mati skrev:
macky skrev:
De är ju bredare än 19/20", det lär märkas.
Japp, hann ju köra några hundra mil under hösten men då var det ju sämre förhållanden än på sommaren. Hann med en tur till Karlskrona med 21” i slutet av oktober och hade ungefär samma räckvidd då som på sträckan vid nyår då det var kallare med med 20”. Så hoppas ändå på längre räckvidd under iaf sommarmånaderna. Annars åker de ut mot 20-tummare.
Pof

Inlägg av Pof »

Äntligen! I morgon hämtar jag min E-tron!
Jag har lärt mig MASSOR i detta forum, och tror jag kan mer än säljaren när vi ses i morgon tack vare er!;)

En sak jag inte sett här i forumet, är om det finns någon app som har alla laddstationer och även visar tydligt om det finns lediga, hur många kWh man kan ladda, vilken betalningsform som gäller osv osv... finns det en app som löser alla frågorna jag har? Eller vilka är bäst?

Stort tack!
Tomas L

Inlägg av Tomas L »

Pof skrev:
Äntligen! I morgon hämtar jag min E-tron!
Jag har lärt mig MASSOR i detta forum, och tror jag kan mer än säljaren när vi ses i morgon tack vare er!;)

En sak jag inte sett här i forumet, är om det finns någon app som har alla laddstationer och även visar tydligt om det finns lediga, hur många kWh man kan ladda, vilken betalningsform som gäller osv osv... finns det en app som löser alla frågorna jag har? Eller vilka är bäst?

Stort tack!

https://abetterrouteplanner.com kanske? Den visar dock inte lediga, men finns det någon som gör det för "alla"?
M3 LR AWD EAP 2021
Skriv svar