E tron 50
Moderator: Redaktion
Re: E tron 50
Det är antagligen lättare att leva med en E-Tron 50 idag än det var med en Model X 60D för ett par år sen. Billigare är den också.
Re: E tron 50
Knappast. Framförallt inte de första 60 och 70-modellerna. Och även 85- och 90-modellerna hade och har inte den utlovade räckvidden på 50+ mil. Det var nämligen NEDC-fantasier utan förankring i verkligheten.taliz skrev:Hur lät det då? Även de första Teslorna för 8 år sedan gick ju dubbelt så långt som dagens etron 50.
Min e-tron 55 kan utan problem mäta sig med min gamla P85 och även med min förra MS 90D när det gäller räckvidd. Den kommer i praktiken exakt lika långt, också med tanke på att 90-batteriet tappade sisådär 7-8% av sin ursprungliga kapacitet efter bara några få månader. Mer än 35 mil klarade den inte på långfärd. 30 mil på vintern. Och då var 90-batteriet ändå det näst största som fanns att köpa våren 2017.
Vid den tiden var det inte många här på forumet som beklagade sig över bristande räckvidd i en Tesla. Trots betydligt sämre laddningsmöjligheter än idag. Det funkade då, och det funkar idag.
Re: E tron 50
1) en X 60 går längre än en étron 50.
2) man kunde låsa upp batteriet och få 75kwh.
3) det var tätare mellan superchargers när den såldes än ionity idag.
4) den sålde inte alls bra och försvann relativt snabbt.
Men ja, étron 50 är nog lite lik X 60 på det sättet att det är en "stop gap"-produkt. Dvs den slutar antagligen säljas inom något år eller så.
2) man kunde låsa upp batteriet och få 75kwh.
3) det var tätare mellan superchargers när den såldes än ionity idag.
4) den sålde inte alls bra och försvann relativt snabbt.
Men ja, étron 50 är nog lite lik X 60 på det sättet att det är en "stop gap"-produkt. Dvs den slutar antagligen säljas inom något år eller så.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Re: E tron 50
Ptja, de som inte haft elbil förr kanske frågade fett räckvidd direkt. Jag hade inga problem att välja minsta batteriet på MS och hiva på största fälgarna för jag vet att räckvidden funkar ändå. Men det är klart, kör man i tjänsten och avverkar många mil varje dag, så är det nog av större betydelse, men det gör inte jag. Jag har t.o.m. funderat på att köpa en liten elbil, typ egolf och hyra en större de 2-3 gånger per år som större bil med längre räckvidd behövs.taliz skrev:9 av 10 hade klarat sig med en 24kwh Leaf från 2010. Poängen är att det inte är relevant vad man klarar sig med.HelectriC skrev:Antagligen inte, men det säger ju lite om vad folk klarar sig med och naturligtvis hade alla som är intresserade av etron köpt 55 om det fanns obegränsat med pengar, men folk väljer ju 50 eftersom den är billigare. Gällande frihet att åka vart man vill, så gäller inte det alla nej, jag känner många som absolut inte vill köra långt helt plötsligt och definitivt inte har behov för det. Jag har behov för att köra långt några få gånger per år, så ett stort batteri är i stort sett helt onödigt. Jag kommer aldrig på att jag med en dags varsel eller liknande ska köra långt. Dessutom flyger jag om jag plötsligt kommer på att jag vill bort från allt.taliz skrev:Men hade han köpt en GLE med 10 mils räckvidd? Jag tror inte det.HelectriC skrev:Har en kompis med en stor Merca GLE, han kör aldrig utanför stadens gränser. Hade antagligen klarat sig med med 10 mils räckvidd.
En bil handlar inte bara om vad man "klarar sig med". Det handlar om frihet och möjligheten att åka var man vill, när man vill.
Förövrigt är nog just EQC ett bättre val än étron 50, om man nu tycker 55an är för dyr och inte vill ha Tesla.
Eller PS2, men den är ju mindre.
Som sagt, en bil handlar om frihet för de flesta. Man vill inte känna sig begränsad. Det är därför range är en så central fråga och så gott som alltid det första folk frågar om.
Model 3-24/Polestar 3-24
Tidigare elbilar: Porsche Taycan CT-22/BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Tidigare elbilar: Porsche Taycan CT-22/BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Re: E tron 50
Då,gissar jag att han ligger på rätt bra. Har också kört,på E4 idag och jag hade då snitt på 260wh/km i ca 110km/hB99 skrev:TB snittar 340 wh/km as we speak.

Hörde,precis i hans sändning att hans estimerar att 50 är ca 1h långsammare än 55. Är ju ändå ganska ok.
Re: E tron 50
35 mil råkar vara nästan prick dubbelt så långt som 18...mati skrev:Knappast. Framförallt inte de första 60 och 70-modellerna. Och även 85- och 90-modellerna hade och har inte den utlovade räckvidden på 50+ mil. Det var nämligen NEDC-fantasier utan förankring i verkligheten.taliz skrev:Hur lät det då? Även de första Teslorna för 8 år sedan gick ju dubbelt så långt som dagens etron 50.
Min e-tron 55 kan utan problem mäta sig med min gamla P85 och även med min förra MS 90D när det gäller räckvidd. Den kommer i praktiken exakt lika långt, också med tanke på att 90-batteriet tappade sisådär 7-8% av sin ursprungliga kapacitet efter bara några få månader. Mer än 35 mil klarade den inte på långfärd. 30 mil på vintern. Och då var 90-batteriet ändå det näst största som fanns att köpa våren 2017.
Vid den tiden var det inte många här på forumet som beklagade sig över bristande räckvidd i en Tesla. Trots betydligt sämre laddningsmöjligheter än idag. Det funkade då, och det funkar idag.
Visst kom det senare modeller med mindre batteri, men 60 var inga storsäljare och det kom ju ganska snabbt möjlighet att låsa upp dem till 75kwh. Pga betydligt lägre förbrukning än étron kommer man också betydligt längre än 18 mil även med dom.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Re: E tron 50
För 8 år sedan -som du skriver ovan- fanns inte en enda X60 och inga superchargers heller. Och nej, batteriet gick inte att låsa upp på den första versionen av 60-batteriet som bara fanns i Model S. Liksaså 70-varianten. De strypta 75-batterierna kom mycket senare.taliz skrev:1) en X 60 går längre än en étron 50.
2) man kunde låsa upp batteriet och få 75kwh.
3) det var tätare mellan superchargers när den såldes än ionity idag.
4) den sålde inte alls bra och försvann relativt snabbt.
Men ja, étron 50 är nog lite lik X 60 på det sättet att det är en "stop gap"-produkt. Dvs den slutar antagligen säljas inom något år eller så.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Re: E tron 50
18?taliz skrev:35 mil råkar vara nästan prick dubbelt så långt som 18...mati skrev:Knappast. Framförallt inte de första 60 och 70-modellerna. Och även 85- och 90-modellerna hade och har inte den utlovade räckvidden på 50+ mil. Det var nämligen NEDC-fantasier utan förankring i verkligheten.taliz skrev:Hur lät det då? Även de första Teslorna för 8 år sedan gick ju dubbelt så långt som dagens etron 50.
Min e-tron 55 kan utan problem mäta sig med min gamla P85 och även med min förra MS 90D när det gäller räckvidd. Den kommer i praktiken exakt lika långt, också med tanke på att 90-batteriet tappade sisådär 7-8% av sin ursprungliga kapacitet efter bara några få månader. Mer än 35 mil klarade den inte på långfärd. 30 mil på vintern. Och då var 90-batteriet ändå det näst största som fanns att köpa våren 2017.
Vid den tiden var det inte många här på forumet som beklagade sig över bristande räckvidd i en Tesla. Trots betydligt sämre laddningsmöjligheter än idag. Det funkade då, och det funkar idag.
Visst kom det senare modeller med mindre batteri, men 60 var inga storsäljare och det kom ju ganska snabbt möjlighet att låsa upp dem till 75kwh. Pga betydligt lägre förbrukning än étron kommer man också betydligt längre än 18 mil även med dom.
E tron 50
Exakt. Då fanns 85. Det var liksom poängen, första Teslan gick ca dubbelt så långt.mati skrev:För 8 år sedan -som du skriver ovan- fanns inte en enda X60 och inga superchargers heller. Och nej, batteriet gick inte att låsa upp på den första versionen av 60-batteriet som bara fanns i Model S. Liksaså 70-varianten. De strypta 75-batterierna kom mycket senare.taliz skrev:1) en X 60 går längre än en étron 50.
2) man kunde låsa upp batteriet och få 75kwh.
3) det var tätare mellan superchargers när den såldes än ionity idag.
4) den sålde inte alls bra och försvann relativt snabbt.
Men ja, étron 50 är nog lite lik X 60 på det sättet att det är en "stop gap"-produkt. Dvs den slutar antagligen säljas inom något år eller så.
Jag vet att det har funnits många fler varianter. Har själv kört en 70D. Tyckte den hade alldeles för begränsad räckvidd, men ändå nästan dubbla mot étron 50.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Re: E tron 50
Se inlägg ovan från Nilp. 99-4% gick åt för att ta sig 181km mellan Varberg och lödde.Verdi skrev:18?taliz skrev:35 mil råkar vara nästan prick dubbelt så långt som 18...mati skrev:Knappast. Framförallt inte de första 60 och 70-modellerna. Och även 85- och 90-modellerna hade och har inte den utlovade räckvidden på 50+ mil. Det var nämligen NEDC-fantasier utan förankring i verkligheten.taliz skrev:Hur lät det då? Även de första Teslorna för 8 år sedan gick ju dubbelt så långt som dagens etron 50.
Min e-tron 55 kan utan problem mäta sig med min gamla P85 och även med min förra MS 90D när det gäller räckvidd. Den kommer i praktiken exakt lika långt, också med tanke på att 90-batteriet tappade sisådär 7-8% av sin ursprungliga kapacitet efter bara några få månader. Mer än 35 mil klarade den inte på långfärd. 30 mil på vintern. Och då var 90-batteriet ändå det näst största som fanns att köpa våren 2017.
Vid den tiden var det inte många här på forumet som beklagade sig över bristande räckvidd i en Tesla. Trots betydligt sämre laddningsmöjligheter än idag. Det funkade då, och det funkar idag.
Visst kom det senare modeller med mindre batteri, men 60 var inga storsäljare och det kom ju ganska snabbt möjlighet att låsa upp dem till 75kwh. Pga betydligt lägre förbrukning än étron kommer man också betydligt längre än 18 mil även med dom.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Re: E tron 50
Du överdriver. Inte en chans att det stämmer. E-Tron 50 har väl 71 kWh tillgängliga. Inte en chans att den förbrukar mer än dubbelt så mycket som en 70D.taliz skrev:Exakt. Då fanns 85. Det var liksom poängen, första Teslan gick ca dubbelt så långt.mati skrev:För 8 år sedan -som du skriver ovan- fanns inte en enda X60 och inga superchargers heller. Och nej, batteriet gick inte att låsa upp på den första versionen av 60-batteriet som bara fanns i Model S. Liksaså 70-varianten. De strypta 75-batterierna kom mycket senare.taliz skrev:1) en X 60 går längre än en étron 50.
2) man kunde låsa upp batteriet och få 75kwh.
3) det var tätare mellan superchargers när den såldes än ionity idag.
4) den sålde inte alls bra och försvann relativt snabbt.
Men ja, étron 50 är nog lite lik X 60 på det sättet att det är en "stop gap"-produkt. Dvs den slutar antagligen säljas inom något år eller så.
Jag vet att det har funnits många fler varianter. Har själv kört en 70D. Tyckte den hade alldeles för begränsad räckvidd, men ändå nästan dubbla mot étron 50.
Re: E tron 50
Ja, och varför skulle e-tron 50 bara ha halva räckvidden jämfört med en e-tron 55 eller en S90D? Det går ju inte ihop. Såvida man inte avsikligt jämför worst-case för e-tron 50 med best-case för de andra, bara för att kunna svartmåla e-tron 50.taliz skrev:35 mil råkar vara nästan prick dubbelt så långt som 18....
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Re: E tron 50
Enligt TB har 50 63kwh tillgängligt.Verdi skrev:Du överdriver. Inte en chans att det stämmer. E-Tron 50 har väl 71 kWh tillgängliga. Inte en chans att den förbrukar mer än dubbelt så mycket som en 70D.taliz skrev:Exakt. Då fanns 85. Det var liksom poängen, första Teslan gick ca dubbelt så långt.mati skrev:För 8 år sedan -som du skriver ovan- fanns inte en enda X60 och inga superchargers heller. Och nej, batteriet gick inte att låsa upp på den första versionen av 60-batteriet som bara fanns i Model S. Liksaså 70-varianten. De strypta 75-batterierna kom mycket senare.taliz skrev:1) en X 60 går längre än en étron 50.
2) man kunde låsa upp batteriet och få 75kwh.
3) det var tätare mellan superchargers när den såldes än ionity idag.
4) den sålde inte alls bra och försvann relativt snabbt.
Men ja, étron 50 är nog lite lik X 60 på det sättet att det är en "stop gap"-produkt. Dvs den slutar antagligen säljas inom något år eller så.
Jag vet att det har funnits många fler varianter. Har själv kört en 70D. Tyckte den hade alldeles för begränsad räckvidd, men ändå nästan dubbla mot étron 50.
Re: E tron 50
taliz skrev:
Se inlägg ovan från Nilp. 99-4% gick åt för att ta sig 181km mellan Varberg och lödde.
Motorväg vintertid ja. Min S 100D med 19" klarar inte 36 mil motorväg. Kanske lite drygt 30... Att en gammal 85:a skulle klara 36 mil under liknande omständigheter är bara trams.
PS. Jag kollade vinden i Lödde. 8 m/s sydväst, dvs motvind för honom med upp till 15 m/s i byarna. Rätt rejält alltså.
E tron 50
Du menar att din S drar långt över 300wh/km?Verdi skrev:taliz skrev:
Se inlägg ovan från Nilp. 99-4% gick åt för att ta sig 181km mellan Varberg och lödde.
Motorväg vintertid ja. Min S 100D med 19" klarar inte 36 mil motorväg. Kanske lite drygt 30... Att en gammal 85:a skulle klara 36 mil under liknande omständigheter är bara trams.
PS. Jag kollade vinden i Lödde. 8 m/s sydväst, dvs motvind för honom med upp till 15 m/s i byarna. Rätt rejält alltså.
Get real.
Étron 50 har 71kwh brutto, ca 63 netto. Med en förbrukning över 300wh/km är det inte så konstigt att man stannar på 18 mil.
Det var dessutom med fullt batteri, vilket tar ca 1 timme att nå på ionity.
Senast redigerad av taliz, redigerad totalt 1 gånger.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
E tron 50
Om du läser andra étron-ägares inlägg så verkar du vara så gott som unik med din (för étron) väldigt låga förbrukning.mati skrev:Ja, och varför skulle e-tron 50 bara ha halva räckvidden jämfört med en e-tron 55 eller en S90D? Det går ju inte ihop. Såvida man inte avsikligt jämför worst-case för e-tron 50 med best-case för de andra, bara för att kunna svartmåla e-tron 50.taliz skrev:35 mil råkar vara nästan prick dubbelt så långt som 18....
Normen verkar ligga betydligt närmare 300wh/km än 200.
Nu kör Björn visserligen i regn. Men vi bor i Sverige, det regnar ofta, då bör man väl ha en bil som klarar det?
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
- OfarligTesla
- Teslaägare
- Inlägg: 5703
- Blev medlem: 17 feb 2018 09:16
Re: E tron 50
Min S75D drog enkelt 280 Wh/km i regn och motorväg i typ 12-14 plusgrader, lägg på lite motvind så åkte den över 300.taliz skrev:Du menar att din S drar långt över 300wh/km?Verdi skrev:taliz skrev:
Se inlägg ovan från Nilp. 99-4% gick åt för att ta sig 181km mellan Varberg och lödde.
Motorväg vintertid ja. Min S 100D med 19" klarar inte 36 mil motorväg. Kanske lite drygt 30... Att en gammal 85:a skulle klara 36 mil under liknande omständigheter är bara trams.
PS. Jag kollade vinden i Lödde. 8 m/s sydväst, dvs motvind för honom med upp till 15 m/s i byarna. Rätt rejält alltså.
Get real.
Étron 50 har 71kwh brutto, ca 63 netto. Med en förbrukning över 300wh/km är det inte så konstigt att man stannar på 18 mil.
Det var dessutom med fullt batteri, vilket tar ca 1 timme att nå på ionity.
Re: E tron 50
Att du konsekvent stavar E-Tron fel gör att du framstår som en enögd tönt. Kan du åtminstone sluta med det?taliz skrev:Om du läser andra étron-ägares inlägg så verkar du vara så gott som unik med din (för étron) väldigt låga förbrukning.mati skrev:Ja, och varför skulle e-tron 50 bara ha halva räckvidden jämfört med en e-tron 55 eller en S90D? Det går ju inte ihop. Såvida man inte avsikligt jämför worst-case för e-tron 50 med best-case för de andra, bara för att kunna svartmåla e-tron 50.taliz skrev:35 mil råkar vara nästan prick dubbelt så långt som 18....
Normen verkar ligga betydligt närmare 300wh/km än 200.
Nu kör Björn visserligen i regn. Men vi bor i Sverige, det regnar ofta, då bör man väl ha en bil som klarar det?
Björn kör i regn och kraftig motvind på motorväg. Klart som fan att räckvidden blir lidande.
Re: E tron 50
Jaså är vi på den nivån nu.Verdi skrev:Att du konsekvent stavar E-Tron fel gör att du framstår som en enögd tönt. Kan du åtminstone sluta med det?taliz skrev:Om du läser andra étron-ägares inlägg så verkar du vara så gott som unik med din (för étron) väldigt låga förbrukning.mati skrev:Ja, och varför skulle e-tron 50 bara ha halva räckvidden jämfört med en e-tron 55 eller en S90D? Det går ju inte ihop. Såvida man inte avsikligt jämför worst-case för e-tron 50 med best-case för de andra, bara för att kunna svartmåla e-tron 50.taliz skrev:35 mil råkar vara nästan prick dubbelt så långt som 18....
Normen verkar ligga betydligt närmare 300wh/km än 200.
Nu kör Björn visserligen i regn. Men vi bor i Sverige, det regnar ofta, då bör man väl ha en bil som klarar det?
Som jag skrivit tidigare så rättstavar min iPad étron åt mig. Ser ingen anledning att anstränga mig för att ändra det. Kul om det retar dig.

https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Re: E tron 50
Nej men 27 mil med 10 mil motorväg, 5 mil 2+1 väg och 12 mil landsväg som jag kör rätt ofta brukar innebära ca 10 mils marginal på vintern. Hade det varit motorväg och motvind hela vägen hade marginalen varit mindre. Då kanske den klarar 32-33 mil nånting... Men nej, mer än 280 Wh/km nånting brukar den inte visa. Vet inte hur allt går ihop.taliz skrev:Du menar att din S drar långt över 300wh/km?Verdi skrev:taliz skrev:
Se inlägg ovan från Nilp. 99-4% gick åt för att ta sig 181km mellan Varberg och lödde.
Motorväg vintertid ja. Min S 100D med 19" klarar inte 36 mil motorväg. Kanske lite drygt 30... Att en gammal 85:a skulle klara 36 mil under liknande omständigheter är bara trams.
PS. Jag kollade vinden i Lödde. 8 m/s sydväst, dvs motvind för honom med upp till 15 m/s i byarna. Rätt rejält alltså.
Get real.
Étron 50 har 71kwh brutto, ca 63 netto. Med en förbrukning över 300wh/km är det inte så konstigt att man stannar på 18 mil.
Det var dessutom med fullt batteri, vilket tar ca 1 timme att nå på ionity.
Re: E tron 50
Då körde du nog "lite" snabbare misstänker jag?OfarligTesla skrev:Min S75D drog enkelt 280 Wh/km i regn och motorväg i typ 12-14 plusgrader, lägg på lite motvind så åkte den över 300.taliz skrev:Du menar att din S drar långt över 300wh/km?Verdi skrev:taliz skrev:
Se inlägg ovan från Nilp. 99-4% gick åt för att ta sig 181km mellan Varberg och lödde.
Motorväg vintertid ja. Min S 100D med 19" klarar inte 36 mil motorväg. Kanske lite drygt 30... Att en gammal 85:a skulle klara 36 mil under liknande omständigheter är bara trams.
PS. Jag kollade vinden i Lödde. 8 m/s sydväst, dvs motvind för honom med upp till 15 m/s i byarna. Rätt rejält alltså.
Get real.
Étron 50 har 71kwh brutto, ca 63 netto. Med en förbrukning över 300wh/km är det inte så konstigt att man stannar på 18 mil.
Det var dessutom med fullt batteri, vilket tar ca 1 timme att nå på ionity.
Jag kan nå det med min M3P också, i typ 150kmh i regn med 20".
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Re: E tron 50
Du laddar väl inte till 100% till vardags?Verdi skrev:Nej men 27 mil med 10 mil motorväg, 5 mil 2+1 väg och 12 mil landsväg som jag kör rätt ofta brukar innebära ca 10 mils marginal på vintern. Hade det varit motorväg och motvind hela vägen hade marginalen varit mindre. Då kanske den klarar 32-33 mil nånting... Men nej, mer än 280 Wh/km nånting brukar den inte visa. Vet inte hur allt går ihop.taliz skrev:Du menar att din S drar långt över 300wh/km?Verdi skrev:taliz skrev:
Se inlägg ovan från Nilp. 99-4% gick åt för att ta sig 181km mellan Varberg och lödde.
Motorväg vintertid ja. Min S 100D med 19" klarar inte 36 mil motorväg. Kanske lite drygt 30... Att en gammal 85:a skulle klara 36 mil under liknande omständigheter är bara trams.
PS. Jag kollade vinden i Lödde. 8 m/s sydväst, dvs motvind för honom med upp till 15 m/s i byarna. Rätt rejält alltså.
Get real.
Étron 50 har 71kwh brutto, ca 63 netto. Med en förbrukning över 300wh/km är det inte så konstigt att man stannar på 18 mil.
Det var dessutom med fullt batteri, vilket tar ca 1 timme att nå på ionity.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Re: E tron 50
Du är på den nivån. Skärp dig.taliz skrev:Jaså är vi på den nivån nu.Verdi skrev:Att du konsekvent stavar E-Tron fel gör att du framstår som en enögd tönt. Kan du åtminstone sluta med det?taliz skrev:Om du läser andra étron-ägares inlägg så verkar du vara så gott som unik med din (för étron) väldigt låga förbrukning.mati skrev:Ja, och varför skulle e-tron 50 bara ha halva räckvidden jämfört med en e-tron 55 eller en S90D? Det går ju inte ihop. Såvida man inte avsikligt jämför worst-case för e-tron 50 med best-case för de andra, bara för att kunna svartmåla e-tron 50.taliz skrev:35 mil råkar vara nästan prick dubbelt så långt som 18....
Normen verkar ligga betydligt närmare 300wh/km än 200.
Nu kör Björn visserligen i regn. Men vi bor i Sverige, det regnar ofta, då bör man väl ha en bil som klarar det?
Som jag skrivit tidigare så rättstavar min iPad étron åt mig. Ser ingen anledning att anstränga mig för att ändra det. Kul om det retar dig.
Re: E tron 50
Nja. Som jag skrev längre upp så har jag kört delar av samma väg som TB idag och han måste legat på rejält för jag hade snitt på 260wh/km i ca 110km/h. Just då regnade dock intetaliz skrev:Om du läser andra étron-ägares inlägg så verkar du vara så gott som unik med din (för étron) väldigt låga förbrukning.mati skrev:Ja, och varför skulle e-tron 50 bara ha halva räckvidden jämfört med en e-tron 55 eller en S90D? Det går ju inte ihop. Såvida man inte avsikligt jämför worst-case för e-tron 50 med best-case för de andra, bara för att kunna svartmåla e-tron 50.taliz skrev:35 mil råkar vara nästan prick dubbelt så långt som 18....
Normen verkar ligga betydligt närmare 300wh/km än 200.
Nu kör Björn visserligen i regn. Men vi bor i Sverige, det regnar ofta, då bör man väl ha en bil som klarar det?
Tror inte han laddade 1h på Ionity för att komma till 99%. Hörde något innan om att han gjort 2 längre stopp på resan och de var på 40 min vardera. Men osäker på den.