Död bil
Moderator: Redaktion
Död bil
Åkte hemifrån 13 km till Coop i Gustavsberg. Bilen uppförde sig helt normalt. Handlade och stoppade in kassarna, hoppade in i bilen som började stänga ned. Ingen effekt, låg nätspänning. Ringde till Tesla som inget kunde göra. Så nu sitter jag och väntar på bärgare som kunde ta upp till två timmar innan den kunde komma.
Var dig själv, alla andra är upptagna
S 100D -17
S 100D -17
- lator
- Teslaägare
- Inlägg: 4193
- Blev medlem: 05 mar 2014 22:37
- Ort: Östersund/Vila Franca do Campo, Azores.
Re: Död bil
Surt... Vad fungerar? Kan det vara 12-voltsdöd? Har du låg batterinivå?
Efter många år åker jag nu Tesla Model S. En naturlig följd av EV Centers många Tesla reparationer.
Re: Död bil
Några felmeddelanden?
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Re: Död bil
När bärgaren är 20 minuter bort så hoppar jag in i bilen för att svara på vilka felkoder som bilen visar, så är allt som vanligt igen. Bilen har lagat sig själv! Hinner ringa tillbaka och avbeställer bärgningen. Är nu hemma igen och bilen funkar perfekt. Har någon varit med om något liknande? Nu ska jag ringa Tesla för att kolla om dom kan dra några felkoder.
Var dig själv, alla andra är upptagna
S 100D -17
S 100D -17
Re: Död bil
Testat med startkablar? Eller en sån där starthjälp med inbyggt batteri.
Hur man gör går att läsa på skärmen ... eller, nejvisst ja.
Jag hade själv 12V-bortfall i veckan, bärgaren skrämde igång skärmen såpass att det gick att lossa bromsen och lasta upp den på flaket. (Vattenläcka som kortslutit nånting, verkar det som.)
Edit: Skriver för sakta ...
Hur man gör går att läsa på skärmen ... eller, nejvisst ja.
Jag hade själv 12V-bortfall i veckan, bärgaren skrämde igång skärmen såpass att det gick att lossa bromsen och lasta upp den på flaket. (Vattenläcka som kortslutit nånting, verkar det som.)
Edit: Skriver för sakta ...
- Bjelke
- Teslaägare
- Inlägg: 19603
- Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
- Ort: Bollnäs
- Referralkod: ts.la/mikael1178
Re: Död bil
Hänt ett par ggr i gamla bilen, kunde ta ett bra tag innan den hoppade igång...Kriper skrev:När bärgaren är 20 minuter bort så hoppar jag in i bilen för att svara på vilka felkoder som bilen visar, så är allt som vanligt igen. Bilen har lagat sig själv! Hinner ringa tillbaka och avbeställer bärgningen. Är nu hemma igen och bilen funkar perfekt. Har någon varit med om något liknande? Nu ska jag ringa Tesla för att kolla om dom kan dra några felkoder.
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
S75D-18
SP100D-19
Re: Död bil
Supporten hittar koder som indikerar dålig kontakt mellan 12v och stora batteriet. Har inbokad tid i Sätra den 14 februari för att åtgärda klonk i framvagnen. Nu ringde Sätra tillbaka och bad mig komma in med bilen så fort som möjligt. Hoppade in i bilen för lämna den i Sätra. På lännerstarakan i höjd med Orminge hörde jag att Skurubron skulle stängas i båda riktningarna. För er som inte känner till det så är denna bro den enda vägen till och från Värmdön. Jag hann precis svänga av och vända hemmåt. Får ta det på onsdag istället. Hoppas bilen startar!
Senast redigerad av Kriper, redigerad totalt 1 gånger.
Var dig själv, alla andra är upptagna
S 100D -17
S 100D -17
Re: Död bil
Förra gången var det "Kontaktorerna som ansluter batteriet till motorn var trasiga och är nu bytta på garantin samt den hydraliska pumpem som ansluter och kopplar ifrån elen är lagad." Kanske de byter allt denna gången . Du har väl garanti kvar?
Re: Död bil
nek0 skrev:Förra gången var det "Kontaktorerna som ansluter batteriet till motorn var trasiga och är nu bytta på garantin samt den hydraliska pumpem som ansluter och kopplar ifrån elen är lagad." Kanske de byter allt denna gången . Du har väl garanti kvar?
Japp! Hydraliken som styr kontaktorerna är bytta sedan tidigare på garantin. Nu hoppas jag på ett nytt 85 kW batteri! Garanti till mars 2022.
Var dig själv, alla andra är upptagna
S 100D -17
S 100D -17
Re: Död bil
Då håller jag tummarnaKriper skrev:nek0 skrev:Förra gången var det "Kontaktorerna som ansluter batteriet till motorn var trasiga och är nu bytta på garantin samt den hydraliska pumpem som ansluter och kopplar ifrån elen är lagad." Kanske de byter allt denna gången . Du har väl garanti kvar?
Japp! Hydraliken som styr kontaktorerna är bytta sedan tidigare på garantin. Nu hoppas jag på ett nytt 85 kW batteri! Garanti till mars 2022.
Senast redigerad av nek0, redigerad totalt 1 gånger.
- Bjelke
- Teslaägare
- Inlägg: 19603
- Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
- Ort: Bollnäs
- Referralkod: ts.la/mikael1178
Re: Död bil
Lämnade bilen på SC i Sätra i morse. Blev tvungen att godkänna faktura i förskott på fyra loppor innan de skulle börja arbeta med bilen. 675 kr + moms för att de skulle kolla klonket i framvagnen, 675 kr + moms för att dra någon kod samt resten för att kolla vad felet var när bilen dog. Hårda bud! Jag känner inte igen Tesla som jag lärt mig känna företaget. Senast bilen var på SC så var det kontaktorerna som ingick i garantin och jag fick lånebil. Nu var det bara, "betala!". Tars, kan du öppna en fristående verkstad? Behovet kommer att bli enormt med nuvarande servicenivå på SC.
Jag har alltid varit glad och förhoppningsfull vid mina tidigare möten med SC, men nu kändes bemötandet väldigt instrumentellt.
Jag har alltid varit glad och förhoppningsfull vid mina tidigare möten med SC, men nu kändes bemötandet väldigt instrumentellt.
Var dig själv, alla andra är upptagna
S 100D -17
S 100D -17
Re: Död bil
Ja lite fristående verkstäder hade varit fint att kunna vända sig till nu när garantin gått ut. Hade både satt lite fart på tesla som avlastat dem aningens.Kriper skrev:Lämnade bilen på SC i Sätra i morse. Blev tvungen att godkänna faktura i förskott på fyra loppor innan de skulle börja arbeta med bilen. 675 kr + moms för att de skulle kolla klonket i framvagnen, 675 kr + moms för att dra någon kod samt resten för att kolla vad felet var när bilen dog. Hårda bud! Jag känner inte igen Tesla som jag lärt mig känna företaget. Senast bilen var på SC så var det kontaktorerna som ingick i garantin och jag fick lånebil. Nu var det bara, "betala!". Tars, kan du öppna en fristående verkstad? Behovet kommer att bli enormt med nuvarande servicenivå på SC.
Jag har alltid varit glad och förhoppningsfull vid mina tidigare möten med SC, men nu kändes bemötandet väldigt instrumentellt.
Model Y LR.
Model S70D
Re: Död bil
Nyss ringde teknikern och meddelade att de håller på med diagnose och det lutar att det är relaterat till "high voltage battery issues". Bra sade jag, så fort ni konstaterat att det är felet så vill jag ha en lånebil då det felet omfattas av den åttaårga garantin. Nä, säger han, din bil har gått över 8000 mil och då gäller inte garantin längre. Jaha, det var nyheter för mig, säger jag. Har ni ändrat era garantivillkor nyligen?. Wait, I´ll have to check whit my manager. Dessutom på en engelska sämre än min. Hmm... Vår bil är tillverkad i mars 2014.
Citerat från Teslas hemsida angående batteri och drivlina:
Model S och Model X – 8 år eller 240 000 km, vilket som än kommer först, med minst 70 % kvarvarande batterikapacitet under garantiperioden (med undantag för det ursprungliga 60 kWh-batteriet som tillverkades före 2015, vilket täcks under en period på 8 år eller 240 000 km, vilket som än kommer först).
Citerat från Teslas hemsida angående batteri och drivlina:
Model S och Model X – 8 år eller 240 000 km, vilket som än kommer först, med minst 70 % kvarvarande batterikapacitet under garantiperioden (med undantag för det ursprungliga 60 kWh-batteriet som tillverkades före 2015, vilket täcks under en period på 8 år eller 240 000 km, vilket som än kommer först).
Senast redigerad av Kriper, redigerad totalt 1 gånger.
Var dig själv, alla andra är upptagna
S 100D -17
S 100D -17
- Nicke Nyfiken
- Teslaägare
- Inlägg: 5464
- Blev medlem: 13 sep 2015 20:47
Re: Död bil
Så vad är skillnaden mellan ”8 år eller 240 000 km”, och ”8 år eller 240 000 km”?Kriper skrev:
Model S och Model X – 8 år eller 240 000 km, vilket som än kommer först, med minst 70 % kvarvarande batterikapacitet under garantiperioden (med undantag för det ursprungliga 60 kWh-batteriet som tillverkades före 2015, vilket täcks under en period på 8 år eller 240 000 km, vilket som än kommer först).
Det är för övrigt fel då det är 8 år med obegränsad körsträcka på S och X som inte har det gamla 60 kWh batteriet.
Oavsett så har det aldrig funnits någon gräns på 8000 mil på batteriet. Det är fan skrämmande att Teslapersonal som ringer kunderna inte har bättre koll.
Model Y P
Model S P
Model S P
Re: Död bil
Jo, det var också min reaktion. Han ringde igen och medgav att mina uppgifter var de rätta. Tack, jag citerar från din (Teslas) hemsida, sade jag. Synd att man ska behöva bli upprörd i onödan.Nicke Nyfiken skrev:Så vad är skillnaden mellan ”8 år eller 240 000 km”, och ”8 år eller 240 000 km”?Kriper skrev:
Model S och Model X – 8 år eller 240 000 km, vilket som än kommer först, med minst 70 % kvarvarande batterikapacitet under garantiperioden (med undantag för det ursprungliga 60 kWh-batteriet som tillverkades före 2015, vilket täcks under en period på 8 år eller 240 000 km, vilket som än kommer först).
Det är för övrigt fel då det är 8 år med obegränsad körsträcka på S och X som inte har det gamla 60 kWh batteriet.
Oavsett så har det aldrig funnits någon gräns på 8000 mil på batteriet. Det är fan skrämmande att Teslapersonal som ringer kunderna inte har bättre koll.
Var dig själv, alla andra är upptagna
S 100D -17
S 100D -17
Re: Död bil
Tror skillnaden är just resten av meningen: "med minst 70 % kvarvarande batterikapacitet under garantiperioden". För gamla 60 kWh batteriet är antagligen inte kvarvarande batterikapacitet relevant.Nicke Nyfiken skrev:Så vad är skillnaden mellan ”8 år eller 240 000 km”, och ”8 år eller 240 000 km”?Kriper skrev:
Model S och Model X – 8 år eller 240 000 km, vilket som än kommer först, med minst 70 % kvarvarande batterikapacitet under garantiperioden (med undantag för det ursprungliga 60 kWh-batteriet som tillverkades före 2015, vilket täcks under en period på 8 år eller 240 000 km, vilket som än kommer först).
Tesla M3 LR AWD 2020, Midnight Silver, 19" Sport
- ellerstrom
- Teslaägare
- Inlägg: 650
- Blev medlem: 01 dec 2016 13:14
- Ort: Höllviken
Re: Död bil
Yes, kollade precis sidan och de verkar ha lagt till det. Om det nu inte är fel förstås, då de allra äldsta bilarna med icke uppgraderingsbara 60kWh batterierna hade exakt denna km-begränsning förut (och har fortfarande det enligt hemsidan).Verdi skrev:Har de lagt en km-gräns även för S och X nu? Var väl 8 år och obegränsat med mil förut?
Jag tror på ett av följande två scenarion:
1. Det har blivit fel text på hemsidan när man lagt till "70% av ursprunglig kapacitet"-texten. Dock står det samma på USA-sidan, vilket inte bådar så gott.
2. De har verkligen ändrat detta, men den nya förtydligade gränsen med 70% gäller ej de tidiga 60kWh bilarna.
Model X P100D | Obsidian Black | 22" Onyx | Svarta ventilerade säten | Kolfiber | All utrustning
Model S 75D | Deep Blue | 19" Slipstream | Beige interiör | Taklucka | AP2
- Nicke Nyfiken
- Teslaägare
- Inlägg: 5464
- Blev medlem: 13 sep 2015 20:47
Re: Död bil
Var hittar ni detta?ellerstrom skrev:Yes, kollade precis sidan och de verkar ha lagt till det. Om det nu inte är fel förstås, då de allra äldsta bilarna med icke uppgraderingsbara 60kWh batterierna hade exakt denna km-begränsning förut (och har fortfarande det enligt hemsidan).Verdi skrev:Har de lagt en km-gräns även för S och X nu? Var väl 8 år och obegränsat med mil förut?
Jag tror på ett av följande två scenarion:
1. Det har blivit fel text på hemsidan när man lagt till "70% av ursprunglig kapacitet"-texten. Dock står det samma på USA-sidan, vilket inte bådar så gott.
2. De har verkligen ändrat detta, men den nya förtydligade gränsen med 70% gäller ej de tidiga 60kWh bilarna.
När jag tittar på Model S så står det:
Garanti
Begränsad fordonsgaranti – 4 år eller 80 000 km, vilket som än kommer först
Batteri och drivenhet – 8 år
Model Y P
Model S P
Model S P
- ellerstrom
- Teslaägare
- Inlägg: 650
- Blev medlem: 01 dec 2016 13:14
- Ort: Höllviken
Re: Död bil
Här: https://www.tesla.com/sv_SE/support/veh ... edirect=noNicke Nyfiken skrev:Var hittar ni detta?ellerstrom skrev:Yes, kollade precis sidan och de verkar ha lagt till det. Om det nu inte är fel förstås, då de allra äldsta bilarna med icke uppgraderingsbara 60kWh batterierna hade exakt denna km-begränsning förut (och har fortfarande det enligt hemsidan).Verdi skrev:Har de lagt en km-gräns även för S och X nu? Var väl 8 år och obegränsat med mil förut?
Jag tror på ett av följande två scenarion:
1. Det har blivit fel text på hemsidan när man lagt till "70% av ursprunglig kapacitet"-texten. Dock står det samma på USA-sidan, vilket inte bådar så gott.
2. De har verkligen ändrat detta, men den nya förtydligade gränsen med 70% gäller ej de tidiga 60kWh bilarna.
När jag tittar på Model S så står det:Garanti
Begränsad fordonsgaranti – 4 år eller 80 000 km, vilket som än kommer först
Batteri och drivenhet – 8 år
Model X P100D | Obsidian Black | 22" Onyx | Svarta ventilerade säten | Kolfiber | All utrustning
Model S 75D | Deep Blue | 19" Slipstream | Beige interiör | Taklucka | AP2
- Nicke Nyfiken
- Teslaägare
- Inlägg: 5464
- Blev medlem: 13 sep 2015 20:47
Re: Död bil
Okej tack!
Då är det alltså dubbla budskap beroende på var på Teslas sida man kollar.
Jag tror det har blivit fel med copy/paste i samband med att man lagt till specificeringen på 70 % och egentligen ska stå:
Då är det alltså dubbla budskap beroende på var på Teslas sida man kollar.
Jag tror det har blivit fel med copy/paste i samband med att man lagt till specificeringen på 70 % och egentligen ska stå:
Model S och Model X – 8 åreller 240 000 km, vilket som än kommer först, med minst 70 % kvarvarande batterikapacitet under garantiperioden (med undantag för det ursprungliga 60 kWh-batteriet som tillverkades före 2015, vilket täcks under en period på 8 år eller 240 000 km, vilket som än kommer först).
Model Y P
Model S P
Model S P
- ellerstrom
- Teslaägare
- Inlägg: 650
- Blev medlem: 01 dec 2016 13:14
- Ort: Höllviken
Re: Död bil
Det var så lite! och det hoppas jag också!Nicke Nyfiken skrev:Okej tack!
Då är det alltså dubbla budskap beroende på var på Teslas sida man kollar.
Jag tror det har blivit fel med copy/paste i samband med att man lagt till specificeringen på 70 % och egentligen ska stå:
Model S och Model X – 8 åreller 240 000 km, vilket som än kommer först, med minst 70 % kvarvarande batterikapacitet under garantiperioden (med undantag för det ursprungliga 60 kWh-batteriet som tillverkades före 2015, vilket täcks under en period på 8 år eller 240 000 km, vilket som än kommer först).
Model X P100D | Obsidian Black | 22" Onyx | Svarta ventilerade säten | Kolfiber | All utrustning
Model S 75D | Deep Blue | 19" Slipstream | Beige interiör | Taklucka | AP2