Död bil

Här diskuterar vi om Tesla Model S

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
Kriper
Teslaägare
Inlägg: 1110
Blev medlem: 06 nov 2016 11:07
Ort: Ingarö

Död bil

Inlägg av Kriper »

Åkte hemifrån 13 km till Coop i Gustavsberg. Bilen uppförde sig helt normalt. Handlade och stoppade in kassarna, hoppade in i bilen som började stänga ned. Ingen effekt, låg nätspänning. Ringde till Tesla som inget kunde göra. Så nu sitter jag och väntar på bärgare som kunde ta upp till två timmar innan den kunde komma.
Var dig själv, alla andra är upptagna

S 100D -17
Användarvisningsbild
lator
Teslaägare
Inlägg: 4193
Blev medlem: 05 mar 2014 22:37
Ort: Östersund/Vila Franca do Campo, Azores.

Re: Död bil

Inlägg av lator »

Surt... Vad fungerar? Kan det vara 12-voltsdöd? Har du låg batterinivå? :(
Efter många år åker jag nu Tesla Model S. En naturlig följd av EV Centers många Tesla reparationer. 8-)
Svenssons
Teslaägare
Inlägg: 12321
Blev medlem: 11 aug 2014 22:59

Re: Död bil

Inlägg av Svenssons »

Några felmeddelanden?
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Användarvisningsbild
Kriper
Teslaägare
Inlägg: 1110
Blev medlem: 06 nov 2016 11:07
Ort: Ingarö

Re: Död bil

Inlägg av Kriper »

När bärgaren är 20 minuter bort så hoppar jag in i bilen för att svara på vilka felkoder som bilen visar, så är allt som vanligt igen. Bilen har lagat sig själv! Hinner ringa tillbaka och avbeställer bärgningen. Är nu hemma igen och bilen funkar perfekt. Har någon varit med om något liknande? Nu ska jag ringa Tesla för att kolla om dom kan dra några felkoder. :roll:
Var dig själv, alla andra är upptagna

S 100D -17
Användarvisningsbild
Lessmog
Teslaägare
Inlägg: 1120
Blev medlem: 10 mar 2014 09:53

Re: Död bil

Inlägg av Lessmog »

Testat med startkablar? Eller en sån där starthjälp med inbyggt batteri. :!:

Hur man gör går att läsa på skärmen ... eller, nejvisst ja. 8-)

Jag hade själv 12V-bortfall i veckan, bärgaren skrämde igång skärmen såpass att det gick att lossa bromsen och lasta upp den på flaket. (Vattenläcka som kortslutit nånting, verkar det som.) :cry:


Edit: Skriver för sakta ...
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Inlägg: 19603
Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
Ort: Bollnäs
Referralkod: ts.la/mikael1178

Re: Död bil

Inlägg av Bjelke »

Kriper skrev:
När bärgaren är 20 minuter bort så hoppar jag in i bilen för att svara på vilka felkoder som bilen visar, så är allt som vanligt igen. Bilen har lagat sig själv! Hinner ringa tillbaka och avbeställer bärgningen. Är nu hemma igen och bilen funkar perfekt. Har någon varit med om något liknande? Nu ska jag ringa Tesla för att kolla om dom kan dra några felkoder. :roll:
Hänt ett par ggr i gamla bilen, kunde ta ett bra tag innan den hoppade igång...
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Användarvisningsbild
Kriper
Teslaägare
Inlägg: 1110
Blev medlem: 06 nov 2016 11:07
Ort: Ingarö

Re: Död bil

Inlägg av Kriper »

Supporten hittar koder som indikerar dålig kontakt mellan 12v och stora batteriet. Har inbokad tid i Sätra den 14 februari för att åtgärda klonk i framvagnen. Nu ringde Sätra tillbaka och bad mig komma in med bilen så fort som möjligt. Hoppade in i bilen för lämna den i Sätra. På lännerstarakan i höjd med Orminge hörde jag att Skurubron skulle stängas i båda riktningarna. För er som inte känner till det så är denna bro den enda vägen till och från Värmdön. Jag hann precis svänga av och vända hemmåt. Får ta det på onsdag istället. Hoppas bilen startar! ;)
Senast redigerad av Kriper, redigerad totalt 1 gånger.
Var dig själv, alla andra är upptagna

S 100D -17
Alzie
Inlägg: 296
Blev medlem: 28 jul 2019 14:45
Ort: Sollentuna

Re: Död bil

Inlägg av Alzie »

Det hade jag med, men då var bilen stendöd och de bytte hela stora batteriet. Tog 2 mån :)
Användarvisningsbild
nek0
Inlägg: 4210
Blev medlem: 08 nov 2017 14:10
Ort: Huskvarna

Re: Död bil

Inlägg av nek0 »

Förra gången var det "Kontaktorerna som ansluter batteriet till motorn var trasiga och är nu bytta på garantin samt den hydraliska pumpem som ansluter och kopplar ifrån elen är lagad." Kanske de byter allt denna gången . Du har väl garanti kvar?
Användarvisningsbild
Kriper
Teslaägare
Inlägg: 1110
Blev medlem: 06 nov 2016 11:07
Ort: Ingarö

Re: Död bil

Inlägg av Kriper »

nek0 skrev:
Förra gången var det "Kontaktorerna som ansluter batteriet till motorn var trasiga och är nu bytta på garantin samt den hydraliska pumpem som ansluter och kopplar ifrån elen är lagad." Kanske de byter allt denna gången . Du har väl garanti kvar?

Japp! Hydraliken som styr kontaktorerna är bytta sedan tidigare på garantin. Nu hoppas jag på ett nytt 85 kW batteri! Garanti till mars 2022.
Var dig själv, alla andra är upptagna

S 100D -17
Användarvisningsbild
nek0
Inlägg: 4210
Blev medlem: 08 nov 2017 14:10
Ort: Huskvarna

Re: Död bil

Inlägg av nek0 »

Kriper skrev:
nek0 skrev:
Förra gången var det "Kontaktorerna som ansluter batteriet till motorn var trasiga och är nu bytta på garantin samt den hydraliska pumpem som ansluter och kopplar ifrån elen är lagad." Kanske de byter allt denna gången . Du har väl garanti kvar?

Japp! Hydraliken som styr kontaktorerna är bytta sedan tidigare på garantin. Nu hoppas jag på ett nytt 85 kW batteri! Garanti till mars 2022.
Då håller jag tummarna :)
Senast redigerad av nek0, redigerad totalt 1 gånger.
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Inlägg: 19603
Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
Ort: Bollnäs
Referralkod: ts.la/mikael1178

Re: Död bil

Inlägg av Bjelke »

Jag håller också tummarna! :)
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Användarvisningsbild
Kriper
Teslaägare
Inlägg: 1110
Blev medlem: 06 nov 2016 11:07
Ort: Ingarö

Re: Död bil

Inlägg av Kriper »

Lämnade bilen på SC i Sätra i morse. Blev tvungen att godkänna faktura i förskott på fyra loppor innan de skulle börja arbeta med bilen. 675 kr + moms för att de skulle kolla klonket i framvagnen, 675 kr + moms för att dra någon kod samt resten för att kolla vad felet var när bilen dog. Hårda bud! Jag känner inte igen Tesla som jag lärt mig känna företaget. Senast bilen var på SC så var det kontaktorerna som ingick i garantin och jag fick lånebil. Nu var det bara, "betala!". Tars, kan du öppna en fristående verkstad? Behovet kommer att bli enormt med nuvarande servicenivå på SC.
Jag har alltid varit glad och förhoppningsfull vid mina tidigare möten med SC, men nu kändes bemötandet väldigt instrumentellt. :|
Var dig själv, alla andra är upptagna

S 100D -17
Användarvisningsbild
frippe
Teslaägare
Inlägg: 2294
Blev medlem: 16 aug 2017 08:16

Re: Död bil

Inlägg av frippe »

Kriper skrev:
Lämnade bilen på SC i Sätra i morse. Blev tvungen att godkänna faktura i förskott på fyra loppor innan de skulle börja arbeta med bilen. 675 kr + moms för att de skulle kolla klonket i framvagnen, 675 kr + moms för att dra någon kod samt resten för att kolla vad felet var när bilen dog. Hårda bud! Jag känner inte igen Tesla som jag lärt mig känna företaget. Senast bilen var på SC så var det kontaktorerna som ingick i garantin och jag fick lånebil. Nu var det bara, "betala!". Tars, kan du öppna en fristående verkstad? Behovet kommer att bli enormt med nuvarande servicenivå på SC.
Jag har alltid varit glad och förhoppningsfull vid mina tidigare möten med SC, men nu kändes bemötandet väldigt instrumentellt. :|
Ja lite fristående verkstäder hade varit fint att kunna vända sig till nu när garantin gått ut. Hade både satt lite fart på tesla som avlastat dem aningens.
Model Y LR.
Model S70D
Användarvisningsbild
Kriper
Teslaägare
Inlägg: 1110
Blev medlem: 06 nov 2016 11:07
Ort: Ingarö

Re: Död bil

Inlägg av Kriper »

Nyss ringde teknikern och meddelade att de håller på med diagnose och det lutar att det är relaterat till "high voltage battery issues". Bra sade jag, så fort ni konstaterat att det är felet så vill jag ha en lånebil då det felet omfattas av den åttaårga garantin. Nä, säger han, din bil har gått över 8000 mil och då gäller inte garantin längre. Jaha, det var nyheter för mig, säger jag. Har ni ändrat era garantivillkor nyligen?. Wait, I´ll have to check whit my manager. Dessutom på en engelska sämre än min. Hmm... Vår bil är tillverkad i mars 2014.
Citerat från Teslas hemsida angående batteri och drivlina:

Model S och Model X – 8 år eller 240 000 km, vilket som än kommer först, med minst 70 % kvarvarande batterikapacitet under garantiperioden (med undantag för det ursprungliga 60 kWh-batteriet som tillverkades före 2015, vilket täcks under en period på 8 år eller 240 000 km, vilket som än kommer först).
Senast redigerad av Kriper, redigerad totalt 1 gånger.
Var dig själv, alla andra är upptagna

S 100D -17
Användarvisningsbild
Nicke Nyfiken
Teslaägare
Inlägg: 5464
Blev medlem: 13 sep 2015 20:47

Re: Död bil

Inlägg av Nicke Nyfiken »

Kriper skrev:

Model S och Model X – 8 år eller 240 000 km, vilket som än kommer först, med minst 70 % kvarvarande batterikapacitet under garantiperioden (med undantag för det ursprungliga 60 kWh-batteriet som tillverkades före 2015, vilket täcks under en period på 8 år eller 240 000 km, vilket som än kommer först).
Så vad är skillnaden mellan ”8 år eller 240 000 km”, och ”8 år eller 240 000 km”?

Det är för övrigt fel då det är 8 år med obegränsad körsträcka på S och X som inte har det gamla 60 kWh batteriet.

Oavsett så har det aldrig funnits någon gräns på 8000 mil på batteriet. Det är fan skrämmande att Teslapersonal som ringer kunderna inte har bättre koll.
Model Y P
Model S P
Model S P
Användarvisningsbild
Kriper
Teslaägare
Inlägg: 1110
Blev medlem: 06 nov 2016 11:07
Ort: Ingarö

Re: Död bil

Inlägg av Kriper »

Nicke Nyfiken skrev:
Kriper skrev:

Model S och Model X – 8 år eller 240 000 km, vilket som än kommer först, med minst 70 % kvarvarande batterikapacitet under garantiperioden (med undantag för det ursprungliga 60 kWh-batteriet som tillverkades före 2015, vilket täcks under en period på 8 år eller 240 000 km, vilket som än kommer först).
Så vad är skillnaden mellan ”8 år eller 240 000 km”, och ”8 år eller 240 000 km”?

Det är för övrigt fel då det är 8 år med obegränsad körsträcka på S och X som inte har det gamla 60 kWh batteriet.

Oavsett så har det aldrig funnits någon gräns på 8000 mil på batteriet. Det är fan skrämmande att Teslapersonal som ringer kunderna inte har bättre koll.
Jo, det var också min reaktion. Han ringde igen och medgav att mina uppgifter var de rätta. Tack, jag citerar från din (Teslas) hemsida, sade jag. Synd att man ska behöva bli upprörd i onödan.
Var dig själv, alla andra är upptagna

S 100D -17
Verdi

Re: Död bil

Inlägg av Verdi »

Har de lagt en km-gräns även för S och X nu? Var väl 8 år och obegränsat med mil förut?
Användarvisningsbild
Tobberoth
Teslaägare
Inlägg: 109
Blev medlem: 03 sep 2019 15:05

Re: Död bil

Inlägg av Tobberoth »

Nicke Nyfiken skrev:
Kriper skrev:

Model S och Model X – 8 år eller 240 000 km, vilket som än kommer först, med minst 70 % kvarvarande batterikapacitet under garantiperioden (med undantag för det ursprungliga 60 kWh-batteriet som tillverkades före 2015, vilket täcks under en period på 8 år eller 240 000 km, vilket som än kommer först).
Så vad är skillnaden mellan ”8 år eller 240 000 km”, och ”8 år eller 240 000 km”?
Tror skillnaden är just resten av meningen: "med minst 70 % kvarvarande batterikapacitet under garantiperioden". För gamla 60 kWh batteriet är antagligen inte kvarvarande batterikapacitet relevant.
Tesla M3 LR AWD 2020, Midnight Silver, 19" Sport
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14700
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: Död bil

Inlägg av LarsL »

Det som gäller är ju vad som stod när du köpte bilen.
Användarvisningsbild
ellerstrom
Teslaägare
Inlägg: 650
Blev medlem: 01 dec 2016 13:14
Ort: Höllviken

Re: Död bil

Inlägg av ellerstrom »

Verdi skrev:
Har de lagt en km-gräns även för S och X nu? Var väl 8 år och obegränsat med mil förut?
Yes, kollade precis sidan och de verkar ha lagt till det. Om det nu inte är fel förstås, då de allra äldsta bilarna med icke uppgraderingsbara 60kWh batterierna hade exakt denna km-begränsning förut (och har fortfarande det enligt hemsidan).

Jag tror på ett av följande två scenarion:
1. Det har blivit fel text på hemsidan när man lagt till "70% av ursprunglig kapacitet"-texten. Dock står det samma på USA-sidan, vilket inte bådar så gott.
2. De har verkligen ändrat detta, men den nya förtydligade gränsen med 70% gäller ej de tidiga 60kWh bilarna.
Model X P100D | Obsidian Black | 22" Onyx | Svarta ventilerade säten | Kolfiber | All utrustning
Model S 75D | Deep Blue | 19" Slipstream | Beige interiör | Taklucka | AP2
Användarvisningsbild
Nicke Nyfiken
Teslaägare
Inlägg: 5464
Blev medlem: 13 sep 2015 20:47

Re: Död bil

Inlägg av Nicke Nyfiken »

ellerstrom skrev:
Verdi skrev:
Har de lagt en km-gräns även för S och X nu? Var väl 8 år och obegränsat med mil förut?
Yes, kollade precis sidan och de verkar ha lagt till det. Om det nu inte är fel förstås, då de allra äldsta bilarna med icke uppgraderingsbara 60kWh batterierna hade exakt denna km-begränsning förut (och har fortfarande det enligt hemsidan).

Jag tror på ett av följande två scenarion:
1. Det har blivit fel text på hemsidan när man lagt till "70% av ursprunglig kapacitet"-texten. Dock står det samma på USA-sidan, vilket inte bådar så gott.
2. De har verkligen ändrat detta, men den nya förtydligade gränsen med 70% gäller ej de tidiga 60kWh bilarna.
Var hittar ni detta?
När jag tittar på Model S så står det:
Garanti
Begränsad fordonsgaranti – 4 år eller 80 000 km, vilket som än kommer först
Batteri och drivenhet – 8 år
Model Y P
Model S P
Model S P
Användarvisningsbild
ellerstrom
Teslaägare
Inlägg: 650
Blev medlem: 01 dec 2016 13:14
Ort: Höllviken

Re: Död bil

Inlägg av ellerstrom »

Nicke Nyfiken skrev:
ellerstrom skrev:
Verdi skrev:
Har de lagt en km-gräns även för S och X nu? Var väl 8 år och obegränsat med mil förut?
Yes, kollade precis sidan och de verkar ha lagt till det. Om det nu inte är fel förstås, då de allra äldsta bilarna med icke uppgraderingsbara 60kWh batterierna hade exakt denna km-begränsning förut (och har fortfarande det enligt hemsidan).

Jag tror på ett av följande två scenarion:
1. Det har blivit fel text på hemsidan när man lagt till "70% av ursprunglig kapacitet"-texten. Dock står det samma på USA-sidan, vilket inte bådar så gott.
2. De har verkligen ändrat detta, men den nya förtydligade gränsen med 70% gäller ej de tidiga 60kWh bilarna.
Var hittar ni detta?
När jag tittar på Model S så står det:
Garanti
Begränsad fordonsgaranti – 4 år eller 80 000 km, vilket som än kommer först
Batteri och drivenhet – 8 år
Här: https://www.tesla.com/sv_SE/support/veh ... edirect=no
Model X P100D | Obsidian Black | 22" Onyx | Svarta ventilerade säten | Kolfiber | All utrustning
Model S 75D | Deep Blue | 19" Slipstream | Beige interiör | Taklucka | AP2
Användarvisningsbild
Nicke Nyfiken
Teslaägare
Inlägg: 5464
Blev medlem: 13 sep 2015 20:47

Re: Död bil

Inlägg av Nicke Nyfiken »

Okej tack!
Då är det alltså dubbla budskap beroende på var på Teslas sida man kollar.

Jag tror det har blivit fel med copy/paste i samband med att man lagt till specificeringen på 70 % och egentligen ska stå:
Model S och Model X – 8 år eller 240 000 km, vilket som än kommer först, med minst 70 % kvarvarande batterikapacitet under garantiperioden (med undantag för det ursprungliga 60 kWh-batteriet som tillverkades före 2015, vilket täcks under en period på 8 år eller 240 000 km, vilket som än kommer först).
Model Y P
Model S P
Model S P
Användarvisningsbild
ellerstrom
Teslaägare
Inlägg: 650
Blev medlem: 01 dec 2016 13:14
Ort: Höllviken

Re: Död bil

Inlägg av ellerstrom »

Nicke Nyfiken skrev:
Okej tack!
Då är det alltså dubbla budskap beroende på var på Teslas sida man kollar.

Jag tror det har blivit fel med copy/paste i samband med att man lagt till specificeringen på 70 % och egentligen ska stå:
Model S och Model X – 8 år eller 240 000 km, vilket som än kommer först, med minst 70 % kvarvarande batterikapacitet under garantiperioden (med undantag för det ursprungliga 60 kWh-batteriet som tillverkades före 2015, vilket täcks under en period på 8 år eller 240 000 km, vilket som än kommer först).
Det var så lite! :) och det hoppas jag också!
Model X P100D | Obsidian Black | 22" Onyx | Svarta ventilerade säten | Kolfiber | All utrustning
Model S 75D | Deep Blue | 19" Slipstream | Beige interiör | Taklucka | AP2
Skriv svar