Dragkrok - klassad?

Här diskuterar vi om Tesla Model 3

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
Alx
Teslaägare
Inlägg: 613
Blev medlem: 06 jun 2015 23:32
Ort: Stockholm

Dragkrok - klassad?

Inlägg av Alx »

Hej,

Ser att när man konfigurerar bilen står det att dragkroken är godkänd för 910kg.
Kan någon som har en 3a LR AWD med krok slå på sitt regnr och se vad bilen är godkänd för enligt transportstyrelsen?

Kollade några LR AWD på blocket och då står det:
1195kg b behörighet
1945kg utökad b behörighet

Om transportstyrelsen nu skulle medge mer än 910kg. Vad kan syftet med skrivningen från tesla vara?
Ni som har krok på era model 3, hur tungt har ni dragit med era bilar?
Användarvisningsbild
Knightrider75
Teslaägare
Inlägg: 14
Blev medlem: 28 dec 2019 16:41
Ort: Sandviken

Re: Dragkrok - klassad?

Inlägg av Knightrider75 »

Jag har 1195kg för B behörighet och 1945kg utökad B.
Användarvisningsbild
Jerker
elbilist
Inlägg: 10917
Blev medlem: 09 nov 2015 22:29

Re: Dragkrok - klassad?

Inlägg av Jerker »

Alx skrev:
Hej,

Ser att när man konfigurerar bilen står det att dragkroken är godkänd för 910kg.
Kan någon som har en 3a LR AWD med krok slå på sitt regnr och se vad bilen är godkänd för enligt transportstyrelsen?

Kollade några LR AWD på blocket och då står det:
1195kg b behörighet
1945kg utökad b behörighet

Om transportstyrelsen nu skulle medge mer än 910kg. Vad kan syftet med skrivningen från tesla vara?
Ni som har krok på era model 3, hur tungt har ni dragit med era bilar?
De siffrorna är bara de teoretiska med utgångspunkt från bilens vikt osv. Det är biltillverkaren som bestämmer vad de vill tillåta att bilen får dra.
Användarvisningsbild
Alx
Teslaägare
Inlägg: 613
Blev medlem: 06 jun 2015 23:32
Ort: Stockholm

Re: Dragkrok - klassad?

Inlägg av Alx »

Säg vid poliskontroll, då kollar de väl mot de siffrorna?
Användarvisningsbild
bylund
Teslaägare
Inlägg: 9347
Blev medlem: 11 jun 2014 22:11
Ort: Stockholm

Re: Dragkrok - klassad?

Inlägg av bylund »

Två olika saker. En är vad bilen får dra, den andra är vad körkortet tillåter. Givetvis måste släpet både vara tillåtet för bilen att dra, och ditt körkort måste vara tillräckligt för fordonskombinationen.
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS
Användarvisningsbild
Alx
Teslaägare
Inlägg: 613
Blev medlem: 06 jun 2015 23:32
Ort: Stockholm

Re: Dragkrok - klassad?

Inlägg av Alx »

bylund skrev:
Två olika saker. En är vad bilen får dra, den andra är vad körkortet tillåter. Givetvis måste släpet både vara tillåtet för bilen att dra, och ditt körkort måste vara tillräckligt för fordonskombinationen.
Fast nu är det så att bilen får dra, enligt transportstyrelsen det jag skrev ovan.
Körkortet är även det grönt ljus.

Då är kvarstående sakfrågan, varför anger tesla 910kg? Har någon dragit mer än detta?
Användarvisningsbild
Jerker
elbilist
Inlägg: 10917
Blev medlem: 09 nov 2015 22:29

Re: Dragkrok - klassad?

Inlägg av Jerker »

Alx skrev:
bylund skrev:
Två olika saker. En är vad bilen får dra, den andra är vad körkortet tillåter. Givetvis måste släpet både vara tillåtet för bilen att dra, och ditt körkort måste vara tillräckligt för fordonskombinationen.
Fast nu är det så att bilen får dra, enligt transportstyrelsen det jag skrev ovan.
Körkortet är även det grönt ljus.

Då är kvarstående sakfrågan, varför anger tesla 910kg? Har någon dragit mer än detta?
Nej, det som TS anger är inte vad bilen får dra. Det är vilka gränser som gäller beroende på vilket körkort man har. Summan av bilens vikt och släpets vikt är de olika totalvikterna för olika B-körkort. Sen kan tillverkaren även tillåta högre dragvigt för bilen, men då behöver du också högre behörighet på ditt körkort.

Nu levereras Tesla 3 med 1000 kg dragvikt. Om man inte köper sin 3:a med dragkrok monterad på fabrik så får man inte montera på nån dragkrok i efterskott heller (för att dra släp med). Det är Tesla som har den principen och det lägger sig inte TS i man kan inte få det ändrat av Tesla heller.
Användarvisningsbild
metchristian
Teslaägare
Inlägg: 872
Blev medlem: 07 nov 2019 22:37
Ort: Örbyhus

Re: Dragkrok - klassad?

Inlägg av metchristian »

min model 3 lr uttagen 2019-12-19: så står det hos transportstyrelsen;
Längd
4694 mm

Bredd
1850 mm

Höjd
1443 mm

Tjänstevikt (faktisk vikt)
1980 kg

Max lastvikt
325 kg

Totalvikt
2305 kg

Ursprunglig totalvikt
2305 kg

Skattevikt
1980 kg

Använd släpvagnskalkylatorn för att ta reda på om du får dra en specifik släpvagn eller husvagn med fordonet.

Största belastning koppling fordon
100 kg

Max släpvagnsvikt
1000 kg

Maxvikt för släpkärra
1000 kg

Max släpvikt, obromsad
750 kg

Max sammanlagd bruttovikt (tågvikt)
3305 kg

Släpets maximala totalvikt vid körkortsbehörighet B
1195 kg

Släpets maximala totalvikt vid utökad körkortsbehörighet B
1945 kg
Fredrik j
Inlägg: 10886
Blev medlem: 06 jun 2019 21:23

Re: Dragkrok - klassad?

Inlägg av Fredrik j »

Fattar inte varför ransportstyrelsen skriver så där. Hela internet är fullt med folk som missuppfattar och tror deras bil får dra vad körkortet medger.
Som sagt är det kalkylator som räknar på bilens totalvikt. Kalkylatorn skulle ju också kunna väga in bilen tekniska dragvikt i resultatet.
Användarvisningsbild
bylund
Teslaägare
Inlägg: 9347
Blev medlem: 11 jun 2014 22:11
Ort: Stockholm

Re: Dragkrok - klassad?

Inlägg av bylund »

Fast du kan ha ett släp som väger 500 kg och får lasta 1400 kg. Du får då alltså 1900 kg totalvikt, och kräver då BE eller utökad B med bilen ovan. Om du sedan bara lastar det med 300 kg så väger det 800 kg (bruttovikt), och bilen får då dra det.

Men det är inte helt uppenbart. Man får gå tillbaka till körkortsteorin...
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14700
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: Dragkrok - klassad?

Inlägg av LarsL »

Precis! Jag får dra min djurtransporter som har en totalvikt på 1290kg med min Model 3 SR+ men jag får bara lasta 300kg i den då den väger 600kg tom (typ). Det funkar alltså utmärkt för mig att köra skräp i den och transportera lite får.
danielalmestal
Inlägg: 39
Blev medlem: 01 okt 2017 12:15

Re: Dragkrok - klassad?

Inlägg av danielalmestal »

Fredrik j skrev:
Fattar inte varför ransportstyrelsen skriver så där. Hela internet är fullt med folk som missuppfattar och tror deras bil får dra vad körkortet medger.
Som sagt är det kalkylator som räknar på bilens totalvikt. Kalkylatorn skulle ju också kunna väga in bilen tekniska dragvikt i resultatet.
Det vore ju lite roligt när någon av dessa människor köper en Zoe och tror att de ska kunna dra 1535 kg eller vad det nu står på transportstyrelsen ;-) skulle vilja se kaminen när de inser att det inte ens finns ett drag på bilen
Användarvisningsbild
BrooklynS
Teslaägare
Inlägg: 1827
Blev medlem: 05 aug 2019 10:50
Ort: Luleå

Re: Dragkrok - klassad?

Inlägg av BrooklynS »

Bruttoviktsregeln är bara tillämpbar om du har BE som är taget innan 2013.
Tesla Y LR -22 EAP
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14700
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: Dragkrok - klassad?

Inlägg av LarsL »

BrooklynS skrev:
Bruttoviktsregeln är bara tillämpbar om du har BE som är taget innan 2013.
Nej! Den gäller även för B och B+ när bilen är begränsande. Jag vet att det kan vara förvirrande och ganska nya regler men så är det. Kolla gärna på https://slpvkalk.transportstyrelsen.se/ ... anguage=sv
Användarvisningsbild
Alx
Teslaägare
Inlägg: 613
Blev medlem: 06 jun 2015 23:32
Ort: Stockholm

Re: Dragkrok - klassad?

Inlägg av Alx »

Hej,

Säg att jag drar ett släp med min LR AWD. Blir stoppad i en poliskontroll.

Vilka uppgifter kollar polisen på för att se om jag får dra släpet eller inte?
Transportstyrelsen?
Tillverkarens uppgifter?
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14700
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: Dragkrok - klassad?

Inlägg av LarsL »

Alx skrev:
Hej,

Säg att jag drar ett släp med min LR AWD. Blir stoppad i en poliskontroll.

Vilka uppgifter kollar polisen på för att se om jag får dra släpet eller inte?
Transportstyrelsen?
Tillverkarens uppgifter?
Bägge!
Du får inte dra ett släp som faktiskt väger mer än 910 kg/1000 kg. Det får inte heller ha en totalvikt som tillsammans med bilen över går 3500 kg för B-körkort (den siffra transportstyrelsen hjälper dig med).

Polisen kan inte hitta på egna lagar och regler även om de vill det ibland.
E123EDCB-8FBE-4348-B00E-78F653573D85.jpeg
3CD7CDF2-C193-4A2D-9077-0A5FC1EC5D9B.jpeg
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14700
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: Dragkrok - klassad?

Inlägg av LarsL »

96123A83-E29F-481A-ADD5-4F91ACBABE85.jpeg
Användarvisningsbild
BrooklynS
Teslaägare
Inlägg: 1827
Blev medlem: 05 aug 2019 10:50
Ort: Luleå

Re: Dragkrok - klassad?

Inlägg av BrooklynS »

LarsL skrev:
BrooklynS skrev:
Bruttoviktsregeln är bara tillämpbar om du har BE som är taget innan 2013.
Nej! Den gäller även för B och B+ när bilen är begränsande. Jag vet att det kan vara förvirrande och ganska nya regler men så är det. Kolla gärna på https://slpvkalk.transportstyrelsen.se/ ... anguage=sv
BE
Om du tagit ditt BE-körkort före den 19 januari 2013 behåller du rätten att koppla till släp utan någon begränsning av totalvikten.
Källa: Transportstyrelsen. Övergångsregler.
Tesla Y LR -22 EAP
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14700
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: Dragkrok - klassad?

Inlägg av LarsL »

BrooklynS skrev:
LarsL skrev:
BrooklynS skrev:
Bruttoviktsregeln är bara tillämpbar om du har BE som är taget innan 2013.
Nej! Den gäller även för B och B+ när bilen är begränsande. Jag vet att det kan vara förvirrande och ganska nya regler men så är det. Kolla gärna på https://slpvkalk.transportstyrelsen.se/ ... anguage=sv
BE
Om du tagit ditt BE-körkort före den 19 januari 2013 behåller du rätten att koppla till släp utan någon begränsning av totalvikten.
Källa: Transportstyrelsen. Övergångsregler.
Absolut! Körkorts reglerna som fanns när du tog körkortet behåller du.

Reglerna jag visar på ovan gäller idag.
Användarvisningsbild
bylund
Teslaägare
Inlägg: 9347
Blev medlem: 11 jun 2014 22:11
Ort: Stockholm

Re: Dragkrok - klassad?

Inlägg av bylund »

Angående vad som ändrades 2013, så gäller numera
Personbil eller lätt lastbil med en totalvikt på högst 3,5 ton och en eller flera släpvagnar kopplade till bilen, om släpvagnarnas sammanlagda totalvikt inte är över 3,5 ton.
Äldre BE gäller för "släp, oavsett antal och vikt". Men bilens begränsning av hur mycket den får dra gäller såklart i båda fallen.

Skillnaden är alltså att med äldre BE kunde man dra vagnar med högre totalvikt än 3,5 ton, men inte med nyare.
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS
Fredrik j
Inlägg: 10886
Blev medlem: 06 jun 2019 21:23

Re: Dragkrok - klassad?

Inlägg av Fredrik j »

bylund skrev:
Fast du kan ha ett släp som väger 500 kg och får lasta 1400 kg. Du får då alltså 1900 kg totalvikt, och kräver då BE eller utökad B med bilen ovan. Om du sedan bara lastar det med 300 kg så väger det 800 kg (bruttovikt), och bilen får då dra det.

Men det är inte helt uppenbart. Man får gå tillbaka till körkortsteorin...
Jag menar att transportstyrelsens räknefnurra ju har tillgång till bilens tekniska dragvikt och skulle kunna lägga till den informationen.

Släpets naximala totalvikt vid körkortsbehörighet B, kg 1440
Släpets maximala bruttovikt vid körkortsbehörighet B, kg 910

Släpets naximala totalvikt vid utökad körkortsbehörighet B, kg 2190
Släpets maximala bruttovikt vid utökad körkortsbehörighet B, kg 910

Skulle räta ut många frågetecken.
Skriv svar