Ionitys laddnätverk

Här diskuteras allt som inte hör hemma någon annanstans

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Ionitys laddnätverk

Inlägg av mati »

Svenssons skrev:
mati skrev:
Jag kommer från och med nu inte längre sälja in elbilar hos folk som frågar mig. Det är helt enkelt för komplicerat eftersom det är alldeles för många variabler som spelar in.
Så det gick att rekommendera innan Ionity fanns men inte nu när valen har blivit fler? Jag får inte ihop den logiken. Du kan köpa bensin på Bauhaus för 265 kr/litern, betyder det att det "är helt enkelt för komplicerat"?

Ionity är som sagt var endast en av flera aktörer som har snabbladdarnätverk. Vi kommer under året se att laddplatserna med en 50kW snabbladdare kommer byggas om till minst dubbla laddplatser med +100kW och vi kommer att se mängder med nya snabbladdare i Sverige och i Europa. Fler aktörer förutom dagens Bee, Charge & Drive, Ionity och så vidare kommer. OKQ8 och McDonalds är redan i farten, Allego är påväg in för att ta några exempel. Att då oja sig för att en aktör tar så mycket de kan (och antagligen för mycket för att få ekonomi i sina laddare) känns lite löjligt.
Vill ni inte se att det är ett stort problem eller är det bara jag som är korkad? Den som överväger att skaffa elbil har hittills tankat diesel eller bensin. Det är enkelt, det kostar ungefär lika mycket överallt, det finns överallt, det spelar ingen större roll var man tankar. Dåligt för miljön, men enkelt.
Nu kommer folk och frågar mig hur det är att köra elbil och hur man laddar den och vad det kostar. Vad ska man svara då? Okej, har ni tid? För det här tar en halvtimme.
Om du kan ladda hemma är det billigt och smidigt. Om du inte kan ladda hemma eller om du ska åka långt måste du bestämma dig om du vill att det ska gå fort, eller om du kan tänka dig ladda långsammare. Utifrån detta finns olika priser, allt från 0kr till 13kr/kWh. Priset är inte nödvändigtvis kopplat till laddeffekten. Och ibland är det laddtiden du betalar för och inte strömmen. Du kan teckna olika abonnemang med olika bindingstider och olika priser, och beroende på abonnemanget kan du ladda billigare hos vissa operatörer, hos andra blir det dock dyrare. Ibland mycket dyrare. Du måste ha elbilismen som hobby för att lösa detta optimalt. Priserna sätts helt godtyckligt, du kan inte räkna med att det som gäller idag även kommer gälla imorgon. Så. Och om man inte blir idiotförklarat att man håller på med detta så kommer nog de flesta åtminstone inte tycka att det är så himla lockande. Och med Ionitys nya prissättning har läget verkligen inte förbättrats. Jag ser snarare en stor risk att andra operatörer passar på och höjer sina priser också. Men det är kanske bara jag som tycker det är bedrövligt. Det kommer knappast bidra till att folk väljer elbil framför dieselbil. Och i så fall förstår jag det. Men jag tycker inte om det.
Ja, jag vet, det är annorlunda med Tesla, men alla har varken råd, möjlighet eller lust att skaffa en Tesla.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
bonath
Teslaägare
Inlägg: 1973
Blev medlem: 26 jan 2015 07:37
Ort: Halmstad

Re: Ionitys laddnätverk

Inlägg av bonath »

Mati
Model 3, röd/vit SR+ med drag och aerofälgar, beställde 12/4, leverans 20/9 2019. Körde i två år Nissan Leaf Tekna 30 kWh 2017.
Svenssons
Teslaägare
Inlägg: 12321
Blev medlem: 11 aug 2014 22:59

Re: Ionitys laddnätverk

Inlägg av Svenssons »

Nej, på en på macken är det ju bara att ta första bästa kran och tanka på, spelar ingen roll vilken färg det är på den och priserna varierar inte alls över dagen och kostar lika mycket på varje ställe.

Finns ingen risk alls med bensin/diesel/etanol/gas och detta ska rekommenderas framför elbilar eftersom det finns en operatör som tar betalt för mycket när de säljer elen, det var skillnad förut när denna operatör inte fanns på marknaden. Nu när valen är större så blir det för komplicerat, man kan ju inte ignorera denna operatör...
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Användarvisningsbild
nek0
Inlägg: 4219
Blev medlem: 08 nov 2017 14:10
Ort: Huskvarna

Re: Ionitys laddnätverk

Inlägg av nek0 »

Svenssons skrev:
mati skrev:
Jag kommer från och med nu inte längre sälja in elbilar hos folk som frågar mig. Det är helt enkelt för komplicerat eftersom det är alldeles för många variabler som spelar in.
Så det gick att rekommendera innan Ionity fanns men inte nu när valen har blivit fler? Jag får inte ihop den logiken. Du kan köpa bensin på Bauhaus för 265 kr/litern, betyder det att det "är helt enkelt för komplicerat"?

Ionity är som sagt var endast en av flera aktörer som har snabbladdarnätverk. Vi kommer under året se att laddplatserna med en 50kW snabbladdare kommer byggas om till minst dubbla laddplatser med +100kW och vi kommer att se mängder med nya snabbladdare i Sverige och i Europa. Fler aktörer förutom dagens Bee, Charge & Drive, Ionity och så vidare kommer. OKQ8 och McDonalds är redan i farten, Allego är påväg in för att ta några exempel. Att då oja sig för att en aktör tar så mycket de kan (och antagligen för mycket för att få ekonomi i sina laddare) känns lite löjligt.
Allegro blir inte billiga.
Vi frågade Tobias Henmark som ju haft erfarenhet från Fortum Charge & Drive att bygga 50 kW snabbladdare hur stor skillnad det är att etablera en laddstation med multipla 350 kW HPC supersnabbladdare? Största skillnaden är att för en supersnabbladdarstation måste man ha egen transformatorstation och koppla sig direkt till högspänningsnätet. Vilket kostar väldigt mycket pengar. En ensam 50 kW snabbladdare kostar mellan 500 tusen till en miljon kronor att sätta upp. En laddstation med 2-6 stycken 350 kW HPC supersnabbladdare och tillhörande transformatorstation kostar uppemot tio gånger så mycket. Även om beräknade livslängden är över femton år måste investeringen fås tillbaka. “Var beredda på att HPC supersnabbladdning kommer kosta, ungefär lika mycket som att tanka bensin” säger Tobias Henmark. För dem som inte har lika bråttom kommer det finnas billigare, långsammare laddalternativ.
Svenssons
Teslaägare
Inlägg: 12321
Blev medlem: 11 aug 2014 22:59

Re: Ionitys laddnätverk

Inlägg av Svenssons »

nek0 skrev:
Allegro blir inte billiga.
Vi frågade Tobias Henmark som ju haft erfarenhet från Fortum Charge & Drive att bygga 50 kW snabbladdare hur stor skillnad det är att etablera en laddstation med multipla 350 kW HPC supersnabbladdare? Största skillnaden är att för en supersnabbladdarstation måste man ha egen transformatorstation och koppla sig direkt till högspänningsnätet. Vilket kostar väldigt mycket pengar. En ensam 50 kW snabbladdare kostar mellan 500 tusen till en miljon kronor att sätta upp. En laddstation med 2-6 stycken 350 kW HPC supersnabbladdare och tillhörande transformatorstation kostar uppemot tio gånger så mycket. Även om beräknade livslängden är över femton år måste investeringen fås tillbaka. “Var beredda på att HPC supersnabbladdning kommer kosta, ungefär lika mycket som att tanka bensin” säger Tobias Henmark. För dem som inte har lika bråttom kommer det finnas billigare, långsammare laddalternativ.
Nämn en bil som kan ladda med 350kW. Nämn en bil som kan ladda över 250kW. Nämn en bil som kan ladda över 150kW och där laddtid för bilen 0-100% skiljer mer än 10% än om laddaren var på 350kW.

Laddare på mer än 250kW kostar mer än de smakar. Hoppas att andra som bygger laddnätverk och vill tjäna pengar på detta nätverk är medvetna om detta och inte bygger bara 350kW-laddstationer.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Swede1
Inlägg: 1227
Blev medlem: 01 apr 2016 15:57

Re: Ionitys laddnätverk

Inlägg av Swede1 »

Mati :D :D :D ja, marknaden är verkligen inte mogen på snabbladdarfronten. Det är jobbigt att vara ”early adopter”, elbilsnerd. (Underbart att ha Rex och bara kunna köra åndå om det strular med laddningen, skulle inte byta den mot dubbelt batteri innan detta har stabiliserat sig)

Allegro, egen transformator, 5-10 miljoner för 6 st 350 kwh laddare. Ja, men ta 200 miljoner från naturvårdsverket och smäll upp 20-40 supersnabbladdarstationer då, och ta självkostnadspris på strömmen, 2-3 kr/kwh och garantera detta i 10 år, statlig garanti för miljön. (Och för att slippa göda vissa regimer) En felräkning i statsbudgeten, nada pengar.
Senast redigerad av Swede1, redigerad totalt 2 gång.
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare
Inlägg: 14653
Blev medlem: 16 nov 2014 12:04

Re: Ionitys laddnätverk

Inlägg av taliz »

De tritium-laddare som IONITY använder kör också andra med, tex Cirkle K. De är modulära, dvs man kan börja med en lägre kapacitet och sen stoppa i fler moduler vid behov.
Hos Cirkle K har man valt halva effekten, dvs 175kw(de listar dom dock som 150kw).
Varför gjorde inte IONITY samma sak kan man undra. De kunde börjat med halva effekten och därmed sparat massvis med pengar.
Men pga Taycan var de väl så illa tvungna att gå all in för att inte tappa ansiktet..
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Användarvisningsbild
cosmos
Teslaägare
Inlägg: 140
Blev medlem: 17 nov 2018 16:54
Ort: Åsa

Re: Ionitys laddnätverk

Inlägg av cosmos »

mati skrev:
Svenssons skrev:
mati skrev:
Jag kommer från och med nu inte längre sälja in elbilar hos folk som frågar mig. Det är helt enkelt för komplicerat eftersom det är alldeles för många variabler som spelar in.
Så det gick att rekommendera innan Ionity fanns men inte nu när valen har blivit fler? Jag får inte ihop den logiken. Du kan köpa bensin på Bauhaus för 265 kr/litern, betyder det att det "är helt enkelt för komplicerat"?

Ionity är som sagt var endast en av flera aktörer som har snabbladdarnätverk. Vi kommer under året se att laddplatserna med en 50kW snabbladdare kommer byggas om till minst dubbla laddplatser med +100kW och vi kommer att se mängder med nya snabbladdare i Sverige och i Europa. Fler aktörer förutom dagens Bee, Charge & Drive, Ionity och så vidare kommer. OKQ8 och McDonalds är redan i farten, Allego är påväg in för att ta några exempel. Att då oja sig för att en aktör tar så mycket de kan (och antagligen för mycket för att få ekonomi i sina laddare) känns lite löjligt.
Vill ni inte se att det är ett stort problem eller är det bara jag som är korkad? Den som överväger att skaffa elbil har hittills tankat diesel eller bensin. Det är enkelt, det kostar ungefär lika mycket överallt, det finns överallt, det spelar ingen större roll var man tankar. Dåligt för miljön, men enkelt.
Nu kommer folk och frågar mig hur det är att köra elbil och hur man laddar den och vad det kostar. Vad ska man svara då? Okej, har ni tid? För det här tar en halvtimme.
Om du kan ladda hemma är det billigt och smidigt. Om du inte kan ladda hemma eller om du ska åka långt måste du bestämma dig om du vill att det ska gå fort, eller om du kan tänka dig ladda långsammare. Utifrån detta finns olika priser, allt från 0kr till 13kr/kWh. Priset är inte nödvändigtvis kopplat till laddeffekten. Och ibland är det laddtiden du betalar för och inte strömmen. Du kan teckna olika abonnemang med olika bindingstider och olika priser, och beroende på abonnemanget kan du ladda billigare hos vissa operatörer, hos andra blir det dock dyrare. Ibland mycket dyrare. Du måste ha elbilismen som hobby för att lösa detta optimalt. Priserna sätts helt godtyckligt, du kan inte räkna med att det som gäller idag även kommer gälla imorgon. Så. Och om man inte blir idiotförklarat att man håller på med detta så kommer nog de flesta åtminstone inte tycka att det är så himla lockande. Och med Ionitys nya prissättning har läget verkligen inte förbättrats. Jag ser snarare en stor risk att andra operatörer passar på och höjer sina priser också. Men det är kanske bara jag som tycker det är bedrövligt. Det kommer knappast bidra till att folk väljer elbil framför dieselbil. Och i så fall förstår jag det. Men jag tycker inte om det.
Ja, jag vet, det är annorlunda med Tesla, men alla har varken råd, möjlighet eller lust att skaffa en Tesla.
Kunde inte sagt det bättre själv Mati.
Audi e-tron 55 navarrablå advance 21 tum
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14700
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: Ionitys laddnätverk

Inlägg av LarsL »

Som sagts tidigare allt detta slipper du med Tesla så varför välja något annat? De andra tillverkarna har tvär gjort bort sig. Ja, några kommer envisas med att fortsätta med sitt gamla mörke men kommer snart märka att de blir skinnade och det gillar inte folk i längden.
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Ionitys laddnätverk

Inlägg av mati »

LarsL skrev:
Som sagts tidigare allt detta slipper du med Tesla så varför välja något annat? De andra tillverkarna har tvär gjort bort sig. Ja, några kommer envisas med att fortsätta med sitt gamla mörke men kommer snart märka att de blir skinnade och det gillar inte folk i längden.
Alla har inte råd med en Tesla. Alla vill inte ha en Tesla heller. Och jag tror inte att Tesla kan försörja hela världen med elbilar. Det krävs fler tillverkare som bygger bilar i alla prisklasser.
Mångfald är bra, enfald och monopol är sällan bra.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare
Inlägg: 14653
Blev medlem: 16 nov 2014 12:04

Re: Ionitys laddnätverk

Inlägg av taliz »

mati skrev:
LarsL skrev:
Som sagts tidigare allt detta slipper du med Tesla så varför välja något annat? De andra tillverkarna har tvär gjort bort sig. Ja, några kommer envisas med att fortsätta med sitt gamla mörke men kommer snart märka att de blir skinnade och det gillar inte folk i längden.
Alla har inte råd med en Tesla. Alla vill inte ha en Tesla heller. Och jag tror inte att Tesla kan försörja hela världen med elbilar. Det krävs fler tillverkare som bygger bilar i alla prisklasser.
Mångfald är bra, enfald och monopol är sällan bra.
Nästan alla som har råd med alternativen idag har det.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Fredrik j
Inlägg: 11103
Blev medlem: 06 jun 2019 21:23

Re: Ionitys laddnätverk

Inlägg av Fredrik j »

mati skrev:
LarsL skrev:
Som sagts tidigare allt detta slipper du med Tesla så varför välja något annat? De andra tillverkarna har tvär gjort bort sig. Ja, några kommer envisas med att fortsätta med sitt gamla mörke men kommer snart märka att de blir skinnade och det gillar inte folk i längden.
Alla har inte råd med en Tesla. Alla vill inte ha en Tesla heller. Och jag tror inte att Tesla kan försörja hela världen med elbilar. Det krävs fler tillverkare som bygger bilar i alla prisklasser.
Mångfald är bra, enfald och monopol är sällan bra.
Håller med. Elbilens genomslag hänger på att det finns alternativ och priset är inte allt.
Amerikanskt, koreanskt eller SUV. Det är ju vad som finns än så länge. Många kunder skjuter upp sitt bilbyte eller sätter sig i något man egentligen inte vill ha.
Swede1
Inlägg: 1227
Blev medlem: 01 apr 2016 15:57

Re: Ionitys laddnätverk

Inlägg av Swede1 »

taliz skrev:
mati skrev:
LarsL skrev:
Som sagts tidigare allt detta slipper du med Tesla så varför välja något annat? De andra tillverkarna har tvär gjort bort sig. Ja, några kommer envisas med att fortsätta med sitt gamla mörke men kommer snart märka att de blir skinnade och det gillar inte folk i längden.
Alla har inte råd med en Tesla. Alla vill inte ha en Tesla heller. Och jag tror inte att Tesla kan försörja hela världen med elbilar. Det krävs fler tillverkare som bygger bilar i alla prisklasser.
Mångfald är bra, enfald och monopol är sällan bra.
Nästan alla som har råd med alternativen idag har det.
Råd och råd, bilen ska ha prisparietet med en bensinare. Dvs ca 100-160 kkr mer får elbilen kosta. Sen har inte Tesla bilar i alla klasser, M3 är en låg sportbil, model S stor sedan, model X jättedyr suv. Sen är de för dyra också. Möjligen model 3 SR+, men det är fel modell för mig. Såg Björn Nyland köra E tron 50 på vintern i 90 km/h. Han kom 26 mil sen måste han ladda. Suck. En sån bekväm bil vill du ligga i 120 km/h med, funkar iof om du tar rast efter 1 Tim och 45 min och laddar då du kommit ca 20 mil. Model Y hade varit perfekt med 4WD, men den är på tok för dyr för 750 000 kr. Ca 500 000 kan de få med stort batteri. 8-) Ubercool
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare
Inlägg: 14653
Blev medlem: 16 nov 2014 12:04

Re: Ionitys laddnätverk

Inlägg av taliz »

Swede1 skrev:
taliz skrev:
mati skrev:
LarsL skrev:
Som sagts tidigare allt detta slipper du med Tesla så varför välja något annat? De andra tillverkarna har tvär gjort bort sig. Ja, några kommer envisas med att fortsätta med sitt gamla mörke men kommer snart märka att de blir skinnade och det gillar inte folk i längden.
Alla har inte råd med en Tesla. Alla vill inte ha en Tesla heller. Och jag tror inte att Tesla kan försörja hela världen med elbilar. Det krävs fler tillverkare som bygger bilar i alla prisklasser.
Mångfald är bra, enfald och monopol är sällan bra.
Nästan alla som har råd med alternativen idag har det.
Råd och råd, bilen ska ha prisparietet med en bensinare. Dvs ca 100-160 kkr mer får elbilen kosta. Sen har inte Tesla bilar i alla klasser, M3 är en låg sportbil, model S stor sedan, model X jättedyr suv. Sen är de för dyra också. Möjligen model 3 SR+, men det är fel modell för mig. Såg Björn Nyland köra E tron 50 på vintern i 90 km/h. Han kom 26 mil sen måste han ladda. Suck. En sån bekväm bil vill du ligga i 120 km/h med, funkar iof om du tar rast efter 1 Tim och 45 min och laddar då du kommit ca 20 mil. Model Y hade varit perfekt med 4WD, men den är på tok för dyr för 750 000 kr. Ca 500 000 kan de få med stort batteri. 8-) Ubercool
Livet handlar om att kompromissa. Inget är perfekt.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Ionitys laddnätverk

Inlägg av mati »

Fredrik j skrev:
Håller med. Elbilens genomslag hänger på att det finns alternativ och priset är inte allt.
Amerikanskt, koreanskt eller SUV. Det är ju vad som finns än så länge. Många kunder skjuter upp sitt bilbyte eller sätter sig i något man egentligen inte vill ha.
Precis så är det för dagens elbilar. Jag har kompromissat mig genom elbilslivet sedan jag köpte min första Tesla. Alldeles (!!!!) för dyr, för stor, ingen dragkrok. Egentligen är det en biltyp som inte passar mig alls, det var bara eldriften jag ville ha, och Model S var den vettigaste bilen som fanns. Min nuvarande E-tron är fortfarande på tok för dyr, fortfarande för stor, men åtminstone så fick den en krok till sist. Men den är lågt ifrån den bil jag egentligen vill ha: En eldriven kombi i Golf-klassen med dragkrok som går att äga utan att göra alltför stora ekonomiska uppoffringar. Ganska enkla krav tycker jag.
Men tyvärr måste man idag välja SUV om man vill komma något så när en kombi. Det är kanske den minst jobbiga kompromissen som jag kan leva med.
Prismässigt hoppas jag fortfarande lite på Skodas el suvvo eller vad den nu kommer heta. Det måste ju släppa nån gång.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
Jerker
elbilist
Inlägg: 10944
Blev medlem: 09 nov 2015 22:29

Re: Ionitys laddnätverk

Inlägg av Jerker »

Jag har passerat Ionity i Örebro några ggr idag. Har inte sett nån bil stå där och ladda. När jag åkte dit och laddade så stod det oftast en eller två bilar tillsammans med mig. Det var e-tron, I-pace och e-Niro, inte bara Tesla. Och nu inga.
Användarvisningsbild
Nicke Nyfiken
Teslaägare
Inlägg: 5491
Blev medlem: 13 sep 2015 20:47

Re: Ionitys laddnätverk

Inlägg av Nicke Nyfiken »

Mycket märkligt. :o

Varför är det så plötsligt :?:
Model Y P
Model S P
Model S P
Mickep
Inlägg: 3666
Blev medlem: 08 mar 2016 13:07

Re: Ionitys laddnätverk

Inlägg av Mickep »

Hmmmm konstigt...,
Vaaaaaaddd kan det bero på...
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Ionitys laddnätverk

Inlägg av mati »

Strömavbrott kanske?
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Erxon
elbilist
Inlägg: 415
Blev medlem: 17 jun 2018 22:00

Re: Ionitys laddnätverk

Inlägg av Erxon »

mati skrev:
Strömavbrott kanske?
Strömavhopp av kunderna?
Användarvisningsbild
La Liberte
Teslaägare
Inlägg: 105
Blev medlem: 03 aug 2016 17:03
Ort: Åhus

Re: Ionitys laddnätverk

Inlägg av La Liberte »

Enligt Ionity sätt att lösa detta blir det till att höja priserna
ännu mer för att kompensera för dessa kundavhopp eller............
kanske börja fundera i lite andra banor?
Model 3 LR Röd
Model S 85 Såld
Användarvisningsbild
metchristian
Teslaägare
Inlägg: 872
Blev medlem: 07 nov 2019 22:37
Ort: Örbyhus

Re: Ionitys laddnätverk

Inlägg av metchristian »

La Liberte skrev:
Enligt Ionity sätt att lösa detta blir det till att höja priserna
ännu mer för att kompensera för dessa kundavhopp eller............
kanske börja fundera i lite andra banor?
Frågan är om de ens bryr sig om Sverige..
Folk måste lära sig att förstå hur små vi är i Europa tex.
Så det tapp de får i Sverige kanske de inte ens känner av. Norge kanske blir jobbigare för dem. Vet ej hur många laddstolpar de har i resp land.

Men ta tex Nederländerna så sålde tesla 11000 model 3 i dec men i Sverige sålde de 602 model 3.
Då kanske man förstår att Sverige är nog inte sån prio marknad för ionity.
Användarvisningsbild
fth
Teslaägare
Inlägg: 7291
Blev medlem: 30 mar 2017 16:25
Ort: Stockholm
Referralkod: ts.la/fredrik8071

Re: Ionitys laddnätverk

Inlägg av fth »

metchristian skrev:
Men ta tex Nederländerna så sålde tesla 11000 model 3 i dec men i Sverige sålde de 602 model 3.
Då kanske man förstår att Sverige är nog inte sån prio marknad för ionity.
Ionity bryr väl sig inte om Model 3 oavsett var dom är sålda?

Dom vill ju uppenbarligen inte att någon Tesla skall ladda hos dom.

/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
Användarvisningsbild
metchristian
Teslaägare
Inlägg: 872
Blev medlem: 07 nov 2019 22:37
Ort: Örbyhus

Re: Ionitys laddnätverk

Inlägg av metchristian »

fth skrev:
metchristian skrev:
Men ta tex Nederländerna så sålde tesla 11000 model 3 i dec men i Sverige sålde de 602 model 3.
Då kanske man förstår att Sverige är nog inte sån prio marknad för ionity.
Ionity bryr väl sig inte om Model 3 oavsett var dom är sålda?

Dom vill ju uppenbarligen inte att någon Tesla skall ladda hos dom.

/fth
Edit:
Poängen är hur liten marknad Sverige är!
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14700
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: Ionitys laddnätverk

Inlägg av LarsL »

Menar du att det är billigare i resten av Europa? Tesla ligger ju ungefär på samma nivå i Tyskland och Frankrike men Ionity ligger väl fortfarande på 8-9 kr/kWh där också? Om de ska betala av sina stationer per kWh laddning så borde priset sänkas vid välbesökta stationer.
Skriv svar