Vill ni inte se att det är ett stort problem eller är det bara jag som är korkad? Den som överväger att skaffa elbil har hittills tankat diesel eller bensin. Det är enkelt, det kostar ungefär lika mycket överallt, det finns överallt, det spelar ingen större roll var man tankar. Dåligt för miljön, men enkelt.Svenssons skrev:Så det gick att rekommendera innan Ionity fanns men inte nu när valen har blivit fler? Jag får inte ihop den logiken. Du kan köpa bensin på Bauhaus för 265 kr/litern, betyder det att det "är helt enkelt för komplicerat"?mati skrev:Jag kommer från och med nu inte längre sälja in elbilar hos folk som frågar mig. Det är helt enkelt för komplicerat eftersom det är alldeles för många variabler som spelar in.
Ionity är som sagt var endast en av flera aktörer som har snabbladdarnätverk. Vi kommer under året se att laddplatserna med en 50kW snabbladdare kommer byggas om till minst dubbla laddplatser med +100kW och vi kommer att se mängder med nya snabbladdare i Sverige och i Europa. Fler aktörer förutom dagens Bee, Charge & Drive, Ionity och så vidare kommer. OKQ8 och McDonalds är redan i farten, Allego är påväg in för att ta några exempel. Att då oja sig för att en aktör tar så mycket de kan (och antagligen för mycket för att få ekonomi i sina laddare) känns lite löjligt.
Nu kommer folk och frågar mig hur det är att köra elbil och hur man laddar den och vad det kostar. Vad ska man svara då? Okej, har ni tid? För det här tar en halvtimme.
Om du kan ladda hemma är det billigt och smidigt. Om du inte kan ladda hemma eller om du ska åka långt måste du bestämma dig om du vill att det ska gå fort, eller om du kan tänka dig ladda långsammare. Utifrån detta finns olika priser, allt från 0kr till 13kr/kWh. Priset är inte nödvändigtvis kopplat till laddeffekten. Och ibland är det laddtiden du betalar för och inte strömmen. Du kan teckna olika abonnemang med olika bindingstider och olika priser, och beroende på abonnemanget kan du ladda billigare hos vissa operatörer, hos andra blir det dock dyrare. Ibland mycket dyrare. Du måste ha elbilismen som hobby för att lösa detta optimalt. Priserna sätts helt godtyckligt, du kan inte räkna med att det som gäller idag även kommer gälla imorgon. Så. Och om man inte blir idiotförklarat att man håller på med detta så kommer nog de flesta åtminstone inte tycka att det är så himla lockande. Och med Ionitys nya prissättning har läget verkligen inte förbättrats. Jag ser snarare en stor risk att andra operatörer passar på och höjer sina priser också. Men det är kanske bara jag som tycker det är bedrövligt. Det kommer knappast bidra till att folk väljer elbil framför dieselbil. Och i så fall förstår jag det. Men jag tycker inte om det.
Ja, jag vet, det är annorlunda med Tesla, men alla har varken råd, möjlighet eller lust att skaffa en Tesla.