Riksrevisionen om bilars klimatstöd

Här diskuterar vi elektriska fordon från andra tillverkare än Tesla

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
Jwic
Teslaägare

Re: Riksrevisionen om bilars klimatstöd

Inlägg av Jwic »

Man satsar nog vidare på......ELCYKLAR!!!!!
Tomas L

Inlägg av Tomas L »

LarsL skrev:
Tomas L skrev:
Nu hänger jag inte riktigt med, vad menar du när du säger att förmånsstödet är i nivå med Norges stöd? I Norge är elbilar momsfria, nedsättningen av förmånsvärdet är max 10.000 kr/år, d v s max 30.000 kr vid en normal 36 månader lång leasing. Det innebär ca: 10.000 kr sänkt i skatt under 3 år för en som kör en förmånsbil med maximal nedsättning.
Det är den lilla delen. Förmånsvärdet på elbilen sätts utifrån vad motsvarande avgasbil skulle ge för förmånsvärde.
Det har gjorts uträkningar som visar att förmånsbilsstödet i Sverige gör elbilar lika billiga som i Norge (kolla Teslakalkylen för att få en uppfattning o, besparingarna). Problemet är att detta bara gäller just de som har förmånsbil.
Ok, då förstår jag hur du menar. Men jag håller inte med. Förmånsstödet är inte i närheten av subventionen som Norska staten ger på elbilar, för det första så slipper elbilar i Norge den extra bilskatten som fossilbilar är belagda med, sedan är de dessutom momsfria. Det höga priset på fossilbilar och de stora subventionerna har gjort att det säljs extremt många elbilar per capita i Norge.

"Förmånsstödet" som svenska staten ger, d v s nedjusteringen av det förmånsgrundande priset till en jämförbar fossilbil, kostar staten väldigt små pengar. Om det inte fanns så skulle inte så många företag köpa elbilar, utan istället välja den jämförbara fossilbilen. Den redan låga försäljningen av elbilar skulle rasa till nära noll, för den största delen av nybilsförsäljningen i Sverige går till företag. Exempel från Bil Sweden: i januari såldes 57 st S/V90 till privatpersoner, 639 st till företag. Det såldes 63 st VW Passat till privatpersoner, 918 st till företag. Det såldes 27 st BMW 3-serie till privatpersoner, 251 st till företag. Model S, 16 till privatpersoner, 67 till företag. Model 3, 15 till privatpersoner, 52 till företag.

Vill man öka andelen elbilar i trafiken, så ska man istället ÖKA bidraget till förmånsbilar; jag tycker att de ska kassera den märkliga beräkningen med "justering till jämförbar fossilbil" och den nyckfulla nedsättningen av förmånsvärdet, som politikerna kan ändra när de vill, och istället skapa en helt egen formel för beräkning av förmånsvärde för elbilar, som ger avsevärt lägre förmånsvärden.

Eller ännu bättre: slopa HELT förmånsvärdet för elbilar under 3 år, det skulle sätta rejäl fart på elbilsförsäljningen och öka antalet elbilar i trafiken, för det är väl det det handlar om, minska CO2-utsläppen? Det skulle dessutom kosta staten betydligt mindre pengar än slopad moms.
M3 LR AWD EAP 2021
Användarvisningsbild
Elof
Teslaägare

Inlägg av Elof »

iAkita skrev:
Elof skrev:
iAkita skrev:
Riksrevisionen hävdar att den samhällsekonomiska kostnaden för att subventionera in ytterligare en miljöbil på marknaden är cirka 160 000 kronor. Jag fick inte ihop detta med tanke på att samma rapport anger att malus-intäkterna uppgår till drygt 4 miljarder medan endast 1.2 miljarder betalats ut i bonus, så jag kände mig tvungen att läsa rapporten för att förstå.

Vad ligger då bakom denna höga samhällsekonomiska kostnad? Jo, 1. Dödviktsförlusten, som beräknas som skillnaden i pris mellan en elbil och motsvarande fossilbil efter bonus och andra subventioner, 2. En hypotetisk förlust av de skatteintäkter som staten hade haft om förmånsvärdet inte varit nedsatt, och 3. Förlorade skatteinkomster på drivmedel under hela bilens livslängd, vilken de beräknar till 20 000 mil. Det här är såklart den absolut största posten, och förklarar i princip ensam den höga samhällsekonomiska kostnaden.

Utifrån det faktum att försäljningen av bensin och diesel miskar när andelen elbilar ökar, i kombination med att elbilar är dyrare än fossilbilar även efter bonusen, drar alltså riksrevisionen slutsatsen att Bonus-Malus systemet är kostsamt och ineffektivt. Det är inte utan att man häpnar.

Rapporten finns att ladda ner här: https://www.riksrevisionen.se/rapporter ... bilar.html
Är det som du skriver så har de ju blandat ihop "samhällsekonomisk kostnad" med "kostnad i statsbudgeten". Det är två väldigt olika saker. Jag har inte haft tid att själv analysera rapporten, men kan inte tro att det är så illa?
Jag kan inte tolka det på något annat sätt när jag analyserar formeln som används för att beräkna samhällsekonomiska kostnader (Bilaga 3, sid. 82). Men jag är inte ekonom, så ta gärna en titt.
De har med en utsläpps- och bullerkostnad i kalkylen som är några ören lägre per kilometer för elbilarna. Kanske för få ören? Håller med om att bortfall av bränsleskatter är helt orimliga att räkna som en samhällskostnad, då energibesparingen och mindre oljeimport borde räknas som en samhällsekonomisk vinst. Att räkna bonusen, mutan för att välja elbil, som en samhällsekonomisk minuspost känns kanske ändå inte helt orimligt.
Fredrik j
elbilist

Inlägg av Fredrik j »

Svenssons skrev:

Hur mycket koldioxid släpper produkterna från vår oljeindustri ut? Både vid produktion och senare förbränning?
Massor. Men så låtsas vi ju inte rädda världen med elbilssatsningar av Norges storlek heller.
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Referralkod: ts.la/lars74032

Inlägg av LarsL »

Tomas L skrev:
Vill man öka andelen elbilar i trafiken, så ska man istället ÖKA bidraget till förmånsbilar; jag tycker att de ska kassera den märkliga beräkningen med "justering till jämförbar fossilbil" och den nyckfulla nedsättningen av förmånsvärdet, som politikerna kan ändra när de vill, och istället skapa en helt egen formel för beräkning av förmånsvärde för elbilar, som ger avsevärt lägre förmånsvärden.

Eller ännu bättre: slopa HELT förmånsvärdet för elbilar under 3 år, det skulle sätta rejäl fart på elbilsförsäljningen och öka antalet elbilar i trafiken, för det är väl det det handlar om, minska CO2-utsläppen? Det skulle dessutom kosta staten betydligt mindre pengar än slopad moms.
Jag håller med om att det är en dålig utformning av stödet för elbilar som förmånsbil. Jag tycker att bonusen ska förenklas och bli lika oavsett om man köper som förmånsbil eller privat. Det kan ju inte vara dåligt?
Fredrik j
elbilist

Inlägg av Fredrik j »

LarsL skrev:
Tomas L skrev:

Jag håller med om att det är en dålig utformning av stödet för elbilar som förmånsbil. Jag tycker att bonusen ska förenklas och bli lika oavsett om man köper som förmånsbil eller privat. Det kan ju inte vara dåligt?
Håller med. Varför inte en skattereform som utjämnar skillnaderna mellan förmånsbil och privatköp?
Användarvisningsbild
termosen
Teslaägare

Inlägg av termosen »

Fredrik j skrev:
LarsL skrev:
Tomas L skrev:

Håller med. Varför inte en skattereform som utjämnar skillnaderna mellan förmånsbil och privatköp?
Har tänkt tidigare en del på det här, att privata missgynnas vid elbilar kontra företag. Skulle man inte kunna göra som med hem-pcn på nittiotalet, dvs. bruttolöneleasa elbil.
Model Y LR
Model S 100D -18
Användarvisningsbild
Svenssons
Teslaägare

Inlägg av Svenssons »

Fredrik j skrev:
Svenssons skrev:

Hur mycket koldioxid släpper produkterna från vår oljeindustri ut? Både vid produktion och senare förbränning?
Massor. Men så låtsas vi ju inte rädda världen med elbilssatsningar av Norges storlek heller.
Är det någon som låtsas rädda världen med elbilssatsningar då?
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare

Inlägg av LarsL »

Bättre att sätta det direkt på prislappen alternativ som en bonus utbetalning som kan användas som kontantinsats. Jag är mest för att använda mig av momsen då det inte blir lika roligt att exportera bilarna till Norge då. Naturligtvis skulle man kunna ha ett liknande system som nu där man får en bonus utbetalad men med skillnaden att den måste återbetalas som bilen exporteras inom 5 år.

Genom en bonus alt momssänkning så gör den samma sak som det nedsatta förmånsvärdet bara det att det gäller alla lika. Förslaget är alltså att slopa nersättningen för förmånsbilar och flytta över de pengarna till en utökad bonus.
Fredrik j
elbilist

Inlägg av Fredrik j »

termosen skrev:
Fredrik j skrev:
LarsL skrev:
Tomas L skrev:

Har tänkt tidigare en del på det här, att privata missgynnas vid elbilar kontra företag. Skulle man inte kunna göra som med hem-pcn på nittiotalet, dvs. bruttolöneleasa elbil.
Det skulle kunna vara en bra lösning. Bruttolöneleasa och sen reduserat förmånsvärde.
BEV[e-Rage]

Inlägg av BEV[e-Rage] »

Fredrik j skrev:
termosen skrev:
Fredrik j skrev:
LarsL skrev:
Tomas L skrev:

Det skulle kunna vara en bra lösning. Bruttolöneleasa och sen reduserat förmånsvärde.
Menar ni Personalbil?
https://www.teslakalkylen.com/blog/2018 ... albil-hur/
Fredrik j
elbilist

Inlägg av Fredrik j »

BEV[e-Rage] skrev:
Fredrik j skrev:
termosen skrev:
Fredrik j skrev:

Menar ni Personalbil?
https://www.teslakalkylen.com/blog/2018 ... albil-hur/
Fast utan att arbetsgivaren är inblandat. Man skulle kunna lösa det mellan kunden, bilhandlaren och skatteverket.
Privatleasing som betalas med avdrag på taxerad inkomst men pålagt förmånsvärde i deklarationen.
Användarvisningsbild
themax
Teslaägare

Inlägg av themax »

Tomas L skrev:
Eller ännu bättre: slopa HELT förmånsvärdet för elbilar under 3 år.
Just den där meningen sticker i ögonen på mig som köpt bilen privat. Hur ska vi få privatbilister att köpa elbil? De är många gånger fler än förmånsbilisterna. Genom att ytterligare skratta hela vägen till banken som förmånsbilist eller göra reglerna likvärdiga för alla som köper elbil?
Har ICEat mig igenom allt från Saab V4 till en omprogrammerad Audi till att via en 2019 Model 3 (och 14600 mil på tre år) nu ratta en Model Y LR AWD som nu passerat 15000 mil utan problem.
Användarvisningsbild
OfarligTesla
Teslaägare

Inlägg av OfarligTesla »

themax skrev:
Tomas L skrev:
Just den där meningen sticker i ögonen på mig som köpt bilen privat. Hur ska vi få privatbilister att köpa elbil? De är många gånger fler än förmånsbilisterna. Genom att ytterligare skratta hela vägen till banken som förmånsbilist eller göra reglerna likvärdiga för alla som köper elbil?
Du kommer inte få de stora massorna av privatköpare att köpa nya elbilar ändå, de är helt enkelt för fattiga. Speciellt nu när bostadsmarknaden inte sticker 20% per år och man får låna hur mycket som helst på bostaden.

Att stimulera företagsköparna till att välja elbilar kommer hjälp privatbilisterna också när det finns elbilar att köpa begagnat.
Användarvisningsbild
zyax
Teslaägare

Inlägg av zyax »

OfarligTesla skrev:
themax skrev:
Tomas L skrev:
Du kommer inte få de stora massorna av privatköpare att köpa nya elbilar ändå, de är helt enkelt för fattiga. Speciellt nu när bostadsmarknaden inte sticker 20% per år och man får låna hur mycket som helst på bostaden.

Att stimulera företagsköparna till att välja elbilar kommer hjälp privatbilisterna också när det finns elbilar att köpa begagnat.
Vilken idiotidé, det borde vara precis tvärtom, företagen borde vara pressade av egna policies att köpa rena elbilar, det är privatpersoner som om möjligt behöver stödet.
Blå Model 3 RWD LR med AP.
Nissan Leaf plus en elmoped, Gobyel.
Solceller på hela taket (ca 18kWp) och inga fossilmaskiner hemma.
Användarvisningsbild
OfarligTesla
Teslaägare

Inlägg av OfarligTesla »

zyax skrev:
Vilken idiotidé, det borde vara precis tvärtom, företagen borde vara pressade av egna policies att köpa rena elbilar, det är privatpersoner som om möjligt behöver stödet.
Privatpersoner köper i låg utsträckning nya bilar, vi kan inte börja subventionera så mycket att massorna har råd med splitternya elbilar helt plötsligt.
Användarvisningsbild
zyax
Teslaägare

Inlägg av zyax »

OfarligTesla skrev:
zyax skrev:
Privatpersoner köper i låg utsträckning nya bilar, vi kan inte börja subventionera så mycket att massorna har råd med splitternya elbilar helt plötsligt.
Jag har inte sagt att vi ska subventionera, men om man kunde göra som i Norge så är det bäst eftersom det hade sänkt kostnaden för elbilar för privatpersoner så det hade varit mer eller mindre en no-brainer att köpa en elbil. Att staten istället subventionerar för att ha bil via företag ger inte samma effekt eftersom de borde ha helt andra styrmedel att välja en bättre bil för sina anställda. Idiotidé är det när man ökar skillnaden så att det är ännu större subventionering för företag medan privatpersoner blir utan.
Blå Model 3 RWD LR med AP.
Nissan Leaf plus en elmoped, Gobyel.
Solceller på hela taket (ca 18kWp) och inga fossilmaskiner hemma.
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare

Inlägg av LarsL »

Det blir ju lite snedvridet här eftersom det är så många som köpt sin bil genom företaget eller arbetsgivaren. De vill självklart ha kvar sina förmåner så långt det bara går. Men det rättvisa vore ju naturligtvis att staten ger lika mycket bidrag till alla ägande former, om nu staten ska ge bidrag till elbilar.

Kanske ska vi bara straffa ut avgasbilar med bränsleskatt och inköpsskatter? Risken med det är att staten ser det som en del av sin rättmätiga del av pengarna och kommer fortsätta med det på elbilar också. Det är ju den fällan som riksrevisionen verkar ha gått i. De tror att CO2 skatten är en statlig rättighet ungefär som inkomstskatt eller vinstskatt. Men CO2 skattenämndens ju skapad för att minska utsläppen, inte för att försörja staten.
Användarvisningsbild
OfarligTesla
Teslaägare

Inlägg av OfarligTesla »

zyax skrev:
Jag har inte sagt att vi ska subventionera, men om man kunde göra som i Norge så är det bäst eftersom det hade sänkt kostnaden för elbilar för privatpersoner så det hade varit mer eller mindre en no-brainer att köpa en elbil. Att staten istället subventionerar för att ha bil via företag ger inte samma effekt eftersom de borde ha helt andra styrmedel att välja en bättre bil för sina anställda. Idiotidé är det när man ökar skillnaden så att det är ännu större subventionering för företag medan privatpersoner blir utan.
Ja självklart är det bra att göra som i Norge, men främst för att de gjort fossilbilarna riktigt riktigt dyra även i absoluta tal, för då har färre råd med dem. Men då har också färre råd med nya bilar alls så privatbilisternas andel av nybilsförsäljningen lär sjunka.

I Sverige är det ju runt 35% av nybilsregistreringarna som är privatbilister, de väljer dock i större utsträckning billigare bilar. Så att då utforma ett system som gör att den största gruppen som köper nya bilar och redan lägger mer på dem hellre väljer en miljövänligare bil är ju ett ganska effektivt sätt att använda resurserna nu när elbilarna faktiskt fortfarande är rätt dyra. Just nu handlar det ju om att ersätta de nya bilarna som tillverkas och säljs med mer miljövänliga alternativ till lägst kostnad för staten, oavsett vem som får pengarna. Det är ju miljöpolitik vi pratar om, inte utjämningspolitik.
Användarvisningsbild
nek0

Inlägg av nek0 »

LarsL skrev:
Det blir ju lite snedvridet här eftersom det är så många som köpt sin bil genom företaget eller arbetsgivaren. De vill självklart ha kvar sina förmåner så långt det bara går. Men det rättvisa vore ju naturligtvis att staten ger lika mycket bidrag till alla ägande former, om nu staten ska ge bidrag till elbilar.

Kanske ska vi bara straffa ut avgasbilar med bränsleskatt och inköpsskatter? Risken med det är att staten ser det som en del av sin rättmätiga del av pengarna och kommer fortsätta med det på elbilar också. Det är ju den fällan som riksrevisionen verkar ha gått i. De tror att CO2 skatten är en statlig rättighet ungefär som inkomstskatt eller vinstskatt. Men CO2 skattenämndens ju skapad för att minska utsläppen, inte för att försörja staten.
Tror du verkligen på att VO2 skatten är för att minska utsläppen? Hur många elbilar har regeringen skaffat? Hur många elbussar har kommunerna. Vart går pengarna från CO2 skatten? Nej jag tror inte att någon regering tänker på miljön när de inför skatter. Efter CO2 skatten kommer partikel eller någon annan skatt.
Tomas L

Inlägg av Tomas L »

LarsL skrev:
Problemet är att vi bör så snart som möjligt bör kraftigt öka andelen elbilar i trafiken. Hur gör man det effektivast? Hur många privatpersoner skulle köper en ny Model S för nästan 800.000 kr? Hur många privatpersoner skulle köpa en Model 3 för 560.000 kr? Det är vad de modellerna skulle kosta i Sverige om de var momsfria som i Norge. Jag tror inte att det skulle sätta fart på försäljningen till privatpersoner.

Det skulle inte heller påverka elbilsförsäljningen av företagsbilar nämnvärt, många företag har ett tak på 7,5 basbelopp på vad en företagsbil får kosta bl a p g a att beräkningen för förmånsvärde gör att det ökar kraftigt över just 7,5 basbelopp. Ett högt förmånsvärde kostar pengar även för företag då de betalar sociala avgifter på förmånsvärdet. Därför så är de vanligaste förmånsbilarna idag de som kostar runt 350-400 tkr, d v s Volvo V60, VW Passat och liknande. Få tjänstebilsförare vill för övrigt betala förmånsvärdet på en bil för 600.000, i princip ingen för en bil som kostar 800.000 kr.

Så för att få fler företag och tjänstebilsförare att välja elbilar, så har staten valt att sänka det förmånsgrundade priset till en "jämförbar bil", så att det kommer närmare de 7,5 basbeloppen. Det gör att en Model S LR AWD som kostar 946.000 justeras ned -493.500kr, d v s till under halva kostnaden. Det, samt den tillfälliga nedsättningen av förmånsvärdet gör att en Model S har i princip samma förmånsvärde som en Volvo V60 D4 AWD. Så varför säljs det fortfarande så få Model S jämfört med V60? För företagen så innebär ju en Model S för 946.000 kr ett avsevärt mycket större ekonomiskt risktagande, så de väljer istället en V60 för 383.000 kr (minus Volvos vanliga 10% rabatt).

Så är målet att öka antalet elbilar i trafiken vore det effektivaste sättet att slopa förmånsvärdet på elbilar och ett ökat ränteavdrag på leasingen, då skulle fler företag våga ta steget över till rena elbilar. Just nu premieras hybridbilar vilket har gjort att leveranstiden på hybridbilar, som egentligen är en parentes i bilhistorien, är väldigt lång.
M3 LR AWD EAP 2021
iAkita
elbilist

Inlägg av iAkita »

OfarligTesla skrev:
zyax skrev:
Det där stämmer inte riktigt. Nästan hälften av nybilförsäljningen är till privatpersoner. För Model 3 var 37% av försälningen till privatpersoner under 2019.
Peugeot e-5008 GT Ultimate -25
BMW i4 M50 -24 (Såld)
BMW iX3 -23 (Korttidsleasing)
Kia EV6 GT -23 (Såld)
Kia EV6 GT Line -22 (Såld)
VW ID4 1st Max -21 (Såld)
Kia e-Niro Advanced Tech -19 (Såld)
Renault Zoe Intense -16 (Såld)
Tomas L

Inlägg av Tomas L »

zyax skrev:
OfarligTesla skrev:
zyax skrev:
Nej, det är inte en "idiotidé", utan det är så det fungerar i verkligheten. Det är företagen som står för de stora inköpen av nybilsparken varje år, så kan man styra dem att köpa elbilar, så kommer det ut fler elbilar på marknaden, vilket gynnar privatpersonerna. Det är bortkastat att försöka få fart på elbilsförsäljningen genom att förbättra villkoren till privatpersoner. Såvida inte staten skulle göra något extremt typ ge ett 50% bidrag (kommer inte att hända), så skulle det ha högst marginell effekt.
M3 LR AWD EAP 2021
Tomas L

Inlägg av Tomas L »

iAkita skrev:
OfarligTesla skrev:
zyax skrev:
Det där stämmer inte riktigt. Nästan hälften av nybilförsäljningen är till privatpersoner. För Model 3 var 37% av försälningen till privatpersoner under 2019.
Jo, det stämmer. Anledningen till att Model 3 ligger lite högre än snittet beror på att försäljningen är så låg att entusiasterna har stort genomslag. I det stora hela så säljs 75-90% av alla bilar till företag:
....den största delen av nybilsförsäljningen i Sverige går till företag. Exempel från Bil Sweden: i januari såldes 57 st S/V90 till privatpersoner, 639 st till företag. Det såldes 63 st VW Passat till privatpersoner, 918 st till företag. Det såldes 27 st BMW 3-serie till privatpersoner, 251 st till företag. Model S, 16 till privatpersoner, 67 till företag. Model 3, 15 till privatpersoner, 52 till företag.
Senast redigerad av Tomas L, redigerad totalt 3 gång.
M3 LR AWD EAP 2021
Användarvisningsbild
OfarligTesla
Teslaägare

Inlägg av OfarligTesla »

iAkita skrev:
OfarligTesla skrev:
zyax skrev:
Enligt Bilsweden låg siffran för fysisk person på ca 35% för 2019, så var får du 50% ifrån? Där kan man ju också se trenden om att genomsnittspriset på bilarna är lägre för privatbilisterna.
Skriv svar