Ladda i 181kW för MS Raven

Här diskuterar vi om Tesla Model S

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare
Inlägg: 14855
Blev medlem: 29 mar 2016 18:28
Ort: Umeå

Ladda i 181kW för MS Raven

Inlägg av Zalman3 »

Ni som har en Tesla modell S Raven.
Kommer ni upp i 181kW laddhastighet?

Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Användarvisningsbild
deffe
Teslaägare
Inlägg: 526
Blev medlem: 12 aug 2015 22:33
Ort: Södermanland
Kontakt:

Re: Ladda i 181kW för MS Raven

Inlägg av deffe »

Om man har samma batteri som i en Raven så borde det väll gå att få samma fart på laddningen?

Min bil är tillverkad månaden innan Raven nämligen, och jag har noterat 145KW vid laddningen så jag ska passa på att testa någon gång då jag har chansen på en V3 SC
Mvh
Richard @ Statsskuld.se
Hitta en rabattkod hos: Rabattkod.tips
Tidigare bilar: S85, P85, S90D, S100D, S P100D, X100D
Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare
Inlägg: 14855
Blev medlem: 29 mar 2016 18:28
Ort: Umeå

Re: Ladda i 181kW för MS Raven

Inlägg av Zalman3 »

deffe skrev:
Om man har samma batteri som i en Raven så borde det väll gå att få samma fart på laddningen?

Min bil är tillverkad månaden innan Raven nämligen, och jag har noterat 145KW vid laddningen så jag ska passa på att testa någon gång då jag har chansen på en V3 SC
Kommer du upp i 175kW hos Ionity?
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Användarvisningsbild
Kilowatt
Teslaägare
Inlägg: 1070
Blev medlem: 03 aug 2014 10:46
Ort: Stockholm

Re: Ladda i 181kW för MS Raven

Inlägg av Kilowatt »

Kommer jag nånsin upp över 100 igen på supercharge så är jag glad :evil:
Såld: 2014 Steel Grey P85D Grey turbine 21", Nextgen fram och bak, pluschassie
2019 Model S ”Raven” Performance Ludicrous, Midnight Silver Metallic, Satin Dark grey wrap, FSD, Ultravit + Carbon, 21" Twin Turbine
Användarvisningsbild
deffe
Teslaägare
Inlägg: 526
Blev medlem: 12 aug 2015 22:33
Ort: Södermanland
Kontakt:

Re: Ladda i 181kW för MS Raven

Inlägg av deffe »

Zalman3 skrev:
deffe skrev:
Om man har samma batteri som i en Raven så borde det väll gå att få samma fart på laddningen?

Min bil är tillverkad månaden innan Raven nämligen, och jag har noterat 145KW vid laddningen så jag ska passa på att testa någon gång då jag har chansen på en V3 SC
Kommer du upp i 175kW hos Ionity?
Kanske testar någon gång av ren nyfikenhet, men gillar min free SC :)
Däremot så tappar min bil laddhastighet extremt fort. Den kan vara 140kw vid 25% men sedan är det redan nere under 100 vid 52% ungefär. Så den snabba laddningen blir "kortvarig". Jag har inte testat senaste månaderna dock. Har fått säkert 2-3 uppdateringar sedan dess så med lite tur kanske laddningen håller i sig längre upp i SoC nu
Mvh
Richard @ Statsskuld.se
Hitta en rabattkod hos: Rabattkod.tips
Tidigare bilar: S85, P85, S90D, S100D, S P100D, X100D
Användarvisningsbild
Saab99turbo
Teslaägare
Inlägg: 122
Blev medlem: 18 maj 2019 15:51

Re: Ladda i 181kW för MS Raven

Inlägg av Saab99turbo »

Kommer upp i 100-någonting om jag är på långresa men på min SuC som jag har några mil från hemmet brukar det ligga runt 50 kW. Igår när jag testade där låg jag på ca 20 kW, alltså runt 10 mils laddning i timmen. Bilen var inte iskall. Idag ska vi på långresa och kommer att köra ca 30 mil innan laddning, kollar då.
Vit sjusitsig Model S Long range 2019 I Jämtland, med Packline fx-suv takbox och som körs ca 5000 mil per år.
Användarvisningsbild
e5m1r
Teslaägare
Inlägg: 6065
Blev medlem: 31 okt 2015 11:30
Ort: Värnamo
Kontakt:

Re: Ladda i 181kW för MS Raven

Inlägg av e5m1r »

deffe skrev:
Zalman3 skrev:
deffe skrev:
Om man har samma batteri som i en Raven så borde det väll gå att få samma fart på laddningen?

Min bil är tillverkad månaden innan Raven nämligen, och jag har noterat 145KW vid laddningen så jag ska passa på att testa någon gång då jag har chansen på en V3 SC
Kommer du upp i 175kW hos Ionity?
Kanske testar någon gång av ren nyfikenhet, men gillar min free SC :)
Däremot så tappar min bil laddhastighet extremt fort. Den kan vara 140kw vid 25% men sedan är det redan nere under 100 vid 52% ungefär. Så den snabba laddningen blir "kortvarig". Jag har inte testat senaste månaderna dock. Har fått säkert 2-3 uppdateringar sedan dess så med lite tur kanske laddningen håller i sig längre upp i SoC nu
Chargegate bilarna laddar med ca 50kW vid 50% och börjar dala redan vid 10%
Har du en Tesla eller har du beställt en och funderar på tillbehör titta in på http://exclusiveparts.se
Användarvisningsbild
Kilowatt
Teslaägare
Inlägg: 1070
Blev medlem: 03 aug 2014 10:46
Ort: Stockholm

Re: Ladda i 181kW för MS Raven

Inlägg av Kilowatt »

Saab99turbo skrev:
Kommer upp i 100-någonting om jag är på långresa men på min SuC som jag har några mil från hemmet brukar det ligga runt 50 kW. Igår när jag testade där låg jag på ca 20 kW, alltså runt 10 mils laddning i timmen. Bilen var inte iskall. Idag ska vi på långresa och kommer att köra ca 30 mil innan laddning, kollar då.
Det är ju lite så man undrar om de medvetet försöker anpassa efter vilka resplaner man har. Dvs detta kan vara ett sätt att motverka eller göra det mindre meningsfullt att "vardagsladda" på Supercharger ? När man faktiskt har en lång rutt planerad kanske det funkar annorlunda. Detta kräver ett test! :)
Såld: 2014 Steel Grey P85D Grey turbine 21", Nextgen fram och bak, pluschassie
2019 Model S ”Raven” Performance Ludicrous, Midnight Silver Metallic, Satin Dark grey wrap, FSD, Ultravit + Carbon, 21" Twin Turbine
Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare
Inlägg: 14855
Blev medlem: 29 mar 2016 18:28
Ort: Umeå

Re: Ladda i 181kW för MS Raven

Inlägg av Zalman3 »

Björn Nyland kommer inte över 142kW hos Ionity.


Så tydligen så gäller V3 250kW för att nå riktigt höga laddhastigheter.

Men varför har inte modell S och X CCS som standard idag?
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Verdi

Re: Ladda i 181kW för MS Raven

Inlägg av Verdi »

Jag körde 8 mil och testladdade en stund i Fullerö igår. Kom in med 30% och fick upp till 123 kW direkt men sen sjönk det snabbt ner och vid 48% hade jag bara 88 kW. Var helt själv på hela SuC:en så det var inget som störde.

Jag har dock gamla 100-batteriet.

Jämfört med laddningar i somras så var jag då aldrig över 112 kW men vid 48% hade jag å andra sidan 104-106 kW i regel. Var dock nere på 87-88 kW vid 53-55% SOC så det började ju droppa ganska tidigt då också.

Antar att det är viktigare än förut att komma in med låg SOC helt enkelt.

Är ändå lite surt att en E-Tron fullkomligt mosar våra bilar vad gäller laddningshastigheten...
Användarvisningsbild
KnightRider
Teslaägare
Inlägg: 259
Blev medlem: 07 aug 2019 12:39
Ort: Hammarö

Re: Ladda i 181kW för MS Raven

Inlägg av KnightRider »

Ja det vore intressant att veta om Tesla skulle kunna ändra mjukvaran så att man kan få kontinuerligt 150 kW åtminstone upp till 80% SoC. Vad är det som gör att Audi klarar det? Kommer Audis batterier bli sämre tidigare och vad säger isåfall ägarna om det?
Användarvisningsbild
Remuz
Teslaägare
Inlägg: 5984
Blev medlem: 19 sep 2015 09:03
Ort: Stureby, Stockholm

Re: Ladda i 181kW för MS Raven

Inlägg av Remuz »

KnightRider skrev:
Ja det vore intressant att veta om Tesla skulle kunna ändra mjukvaran så att man kan få kontinuerligt 150 kW åtminstone upp till 80% SoC. Vad är det som gör att Audi klarar det? Kommer Audis batterier bli sämre tidigare och vad säger isåfall ägarna om det?

Helt osannolikt, men ändå en teori. Audi vill att batterierna ska bli usla direkt när garanti tar slut så elbilar blir hatade och ingen köper en e-tron längre utan bara Q5.
P85D svart/svart med gratis SuC
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Inlägg: 19599
Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
Ort: Bollnäs
Referralkod: ts.la/mikael1178

Re: Ladda i 181kW för MS Raven

Inlägg av Bjelke »

Saab99turbo skrev:
Kommer upp i 100-någonting om jag är på långresa men på min SuC som jag har några mil från hemmet brukar det ligga runt 50 kW. Igår när jag testade där låg jag på ca 20 kW, alltså runt 10 mils laddning i timmen. Bilen var inte iskall. Idag ska vi på långresa och kommer att köra ca 30 mil innan laddning, kollar då.
Om du ens KAN ladda på SuC då vill säga ;P
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Verdi

Re: Ladda i 181kW för MS Raven

Inlägg av Verdi »

Remuz skrev:
KnightRider skrev:
Ja det vore intressant att veta om Tesla skulle kunna ändra mjukvaran så att man kan få kontinuerligt 150 kW åtminstone upp till 80% SoC. Vad är det som gör att Audi klarar det? Kommer Audis batterier bli sämre tidigare och vad säger isåfall ägarna om det?

Helt osannolikt, men ändå en teori. Audi vill att batterierna ska bli usla direkt när garanti tar slut så elbilar blir hatade och ingen köper en e-tron längre utan bara Q5.
Jag tror att det beror på att Audi har optimerat sina batterier på ett annat sätt. De kanske är större och tyngre istället? Vad vet jag... En E-Trons batteri väger tydligen 700 kg medan Teslas äldre 100 kWh ska väga 480 kg. Lite osäkra källor osv men det verkar ju skilja en hel del.

Nån som är insatt som kan förklara?
Henrik Torphammar
Inlägg: 1549
Blev medlem: 10 apr 2017 10:35

Re: Ladda i 181kW för MS Raven

Inlägg av Henrik Torphammar »

KnightRider skrev:
Ja det vore intressant att veta om Tesla skulle kunna ändra mjukvaran så att man kan få kontinuerligt 150 kW åtminstone upp till 80% SoC. Vad är det som gör att Audi klarar det? Kommer Audis batterier bli sämre tidigare och vad säger isåfall ägarna om det?
De li-ion som vi känner till idag är alltid en kompromiss. Du får välja om du vill ha mycket energi eller kool prestanda. Tesla har valt förnuftigt mellan energitäthet, livslängd och prestanda vilket ger tillsynes märkliga begränsningar ibland. Då har väl ändå inte diskuterat prislappen heller på celler.

Audi har ett helt annat tänk, mindre erfarenhet och får sannolikt ett högre pris, sämre energitäthet och sämre livslängd mot att dom kan krana på lite flackare laddkurva.
I'm out. Tibor har blivit för gammal!
Användarvisningsbild
MSO
Teslaägare
Inlägg: 653
Blev medlem: 13 apr 2015 10:47

Re: Ladda i 181kW för MS Raven

Inlägg av MSO »

Verdi skrev:
Är ändå lite surt att en E-Tron fullkomligt mosar våra bilar vad gäller laddningshastigheten...
Uttryckt i den enheten man primärt har nytta av, läs sträcka/tidssenhet handlar det inte om nån mos.
Men uttyckt i kW är det väl bara 3:an som hänger med just nu.
  1. 2020 VW ID3 Pro Life, 2019 Ioniq Electric, 2018 S75D Pano, svart metallic, 2017 S75(60) Pano, vinterpaket, silver, 2015 S85D Pano, titanium.
Svenssons
Teslaägare
Inlägg: 12321
Blev medlem: 11 aug 2014 22:59

Re: Ladda i 181kW för MS Raven

Inlägg av Svenssons »

Om ett par månader kommer alla här uppleva att laddhastigheten har ökat... Det är inte första vintern som det postas många inlägg att laddhastigheten minskat och sedan när värmen kommer så försinner flertalet av dessa inlägg. Visst kan Tesla även ha strypt laddhastigheten men det går inte jämföra laddhastighet i augusti med laddhastighet i februari och tro att den minskade laddhastigheten beror på strypt laddhastighet via uppdaterad mjukvara.

Själv har jag laddat i 140 kW med min gamla Model X från 2016. Detta var dock i augusti. För att kunna jämföra med hur bilen kan laddas idag krävs samma förhållanden som då.
20190808_223526 (2).jpg
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Verdi

Re: Ladda i 181kW för MS Raven

Inlägg av Verdi »

MSO skrev:
Verdi skrev:
Är ändå lite surt att en E-Tron fullkomligt mosar våra bilar vad gäller laddningshastigheten...
Uttryckt i den enheten man primärt har nytta av, läs sträcka/tidssenhet handlar det inte om nån mos.
Men uttyckt i kW är det väl bara 3:an som hänger med just nu.

Javisst, men om Audi bygger en bil med lägre luftmotstånd så blir det nog mos där också... Tycker deras laddning är imponerande. Det måste vi väl ändå kunna erkänna? Kan ju inte lasta batteriet för att det sitter i en SUV...

Model 3 går under 150 kW vid 40-50% SOC även på V3. Men det är klart den är snabbare 0-80% ändå. Är ju arean under grafen som man vill ha så stor som möjligt. Har med mina skills mergat ihop två laddkurvor i samma graf. :? :lol:

Laddar du Model 3 på V2 så får den smisk av E-Tron. Säkert även hos Ionity.
Tesla-Model-3-LR-on-Supercharger-V3-June-2019-Data.png
Verdi

Re: Ladda i 181kW för MS Raven

Inlägg av Verdi »

Svenssons skrev:
Om ett par månader kommer alla här uppleva att laddhastigheten har ökat... Det är inte första vintern som det postas många inlägg att laddhastigheten minskat och sedan när värmen kommer så försinner flertalet av dessa inlägg. Visst kan Tesla även ha strypt laddhastigheten men det går inte jämföra laddhastighet i augusti med laddhastighet i februari och tro att den minskade laddhastigheten beror på strypt laddhastighet via uppdaterad mjukvara.

Själv har jag laddat i 140 kW med min gamla Model X från 2016. Detta var dock i augusti. För att kunna jämföra med hur bilen kan laddas idag krävs samma förhållanden som då.
20190808_223526 (2).jpg

Fast mitt batteri var inte kallt och jag fick 120kW+ direkt. Då är det väl snarare en fördel att det är kyligt ute?
Svenssons
Teslaägare
Inlägg: 12321
Blev medlem: 11 aug 2014 22:59

Re: Ladda i 181kW för MS Raven

Inlägg av Svenssons »

Verdi skrev:
Svenssons skrev:
Om ett par månader kommer alla här uppleva att laddhastigheten har ökat... Det är inte första vintern som det postas många inlägg att laddhastigheten minskat och sedan när värmen kommer så försinner flertalet av dessa inlägg. Visst kan Tesla även ha strypt laddhastigheten men det går inte jämföra laddhastighet i augusti med laddhastighet i februari och tro att den minskade laddhastigheten beror på strypt laddhastighet via uppdaterad mjukvara.

Själv har jag laddat i 140 kW med min gamla Model X från 2016. Detta var dock i augusti. För att kunna jämföra med hur bilen kan laddas idag krävs samma förhållanden som då.
20190808_223526 (2).jpg

Fast mitt batteri var inte kallt och jag fick 120kW+ direkt. Då är det väl snarare en fördel att det är kyligt ute?
Vad hade ditt batteri för temperatur?
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Verdi

Re: Ladda i 181kW för MS Raven

Inlägg av Verdi »

Svenssons skrev:
Verdi skrev:
Svenssons skrev:
Om ett par månader kommer alla här uppleva att laddhastigheten har ökat... Det är inte första vintern som det postas många inlägg att laddhastigheten minskat och sedan när värmen kommer så försinner flertalet av dessa inlägg. Visst kan Tesla även ha strypt laddhastigheten men det går inte jämföra laddhastighet i augusti med laddhastighet i februari och tro att den minskade laddhastigheten beror på strypt laddhastighet via uppdaterad mjukvara.

Själv har jag laddat i 140 kW med min gamla Model X från 2016. Detta var dock i augusti. För att kunna jämföra med hur bilen kan laddas idag krävs samma förhållanden som då.
20190808_223526 (2).jpg

Fast mitt batteri var inte kallt och jag fick 120kW+ direkt. Då är det väl snarare en fördel att det är kyligt ute?
Vad hade ditt batteri för temperatur?


Det framgår inte av TeslaFi-loggen verkar det som. Däremot visas faktiskt en symbol för "Battery Heater" för laddningen. Så det kanske ändå spelar in? Var 2,4 grader varmt ute.
Henrik Torphammar
Inlägg: 1549
Blev medlem: 10 apr 2017 10:35

Re: Ladda i 181kW för MS Raven

Inlägg av Henrik Torphammar »

Verdi skrev:
Är ju arean under grafen som man vill ha så stor som möjligt.
Har man som livskall att ladda KWh så för all del men det är väl ändå förnuftigare att titta på laddhastighet i km/h. Man vill ju ofta från A till B snabbast möjligt.
I'm out. Tibor har blivit för gammal!
Verdi

Re: Ladda i 181kW för MS Raven

Inlägg av Verdi »

Henrik Torphammar skrev:
Verdi skrev:
Är ju arean under grafen som man vill ha så stor som möjligt.
Har man som livskall att ladda KWh så för all del men det är väl ändå förnuftigare att titta på laddhastighet i km/h. Man vill ju ofta från A till B snabbast möjligt.

Som sagt, det är inte batteriets fel att det sitter i en stor SUV och inte en mellanklass sedan... Jag jämför alltså inte E-Tron med Model 3 här utan bara batterierna.
Svenssons
Teslaägare
Inlägg: 12321
Blev medlem: 11 aug 2014 22:59

Re: Ladda i 181kW för MS Raven

Inlägg av Svenssons »

Verdi skrev:
Svenssons skrev:
Verdi skrev:
Svenssons skrev:
Om ett par månader kommer alla här uppleva att laddhastigheten har ökat... Det är inte första vintern som det postas många inlägg att laddhastigheten minskat och sedan när värmen kommer så försinner flertalet av dessa inlägg. Visst kan Tesla även ha strypt laddhastigheten men det går inte jämföra laddhastighet i augusti med laddhastighet i februari och tro att den minskade laddhastigheten beror på strypt laddhastighet via uppdaterad mjukvara.

Fast mitt batteri var inte kallt och jag fick 120kW+ direkt. Då är det väl snarare en fördel att det är kyligt ute?
Vad hade ditt batteri för temperatur?


Det framgår inte av TeslaFi-loggen verkar det som. Däremot visas faktiskt en symbol för "Battery Heater" för laddningen. Så det kanske ändå spelar in? Var 2,4 grader varmt ute.
Hur vet du då att ditt batteri var varmt om du inte vet temperaturen?

Det jag främst gnäller lite om är när någon säger att man nu bara kan ladda i XX kW och att man för några månader sedan minsann kunde ladda snabbare. Det tar mycket lång tid för några hundra kilo batteripack att värmas upp. Kör man till den lokala Superchargen och testar kan man inte förvänta sig att batteripacken har hunnit bli varm.

120+ kW låter inte som särskilt dåligt, särskilt inte på vintern.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Verdi

Re: Ladda i 181kW för MS Raven

Inlägg av Verdi »

Svenssons skrev:
Verdi skrev:
Svenssons skrev:
Verdi skrev:
Svenssons skrev:
Om ett par månader kommer alla här uppleva att laddhastigheten har ökat... Det är inte första vintern som det postas många inlägg att laddhastigheten minskat och sedan när värmen kommer så försinner flertalet av dessa inlägg. Visst kan Tesla även ha strypt laddhastigheten men det går inte jämföra laddhastighet i augusti med laddhastighet i februari och tro att den minskade laddhastigheten beror på strypt laddhastighet via uppdaterad mjukvara.

Fast mitt batteri var inte kallt och jag fick 120kW+ direkt. Då är det väl snarare en fördel att det är kyligt ute?
Vad hade ditt batteri för temperatur?


Det framgår inte av TeslaFi-loggen verkar det som. Däremot visas faktiskt en symbol för "Battery Heater" för laddningen. Så det kanske ändå spelar in? Var 2,4 grader varmt ute.
Hur vet du då att ditt batteri var varmt om du inte vet temperaturen?

Det jag främst gnäller lite om är när någon säger att man nu bara kan ladda i XX kW och att man för några månader sedan minsann kunde ladda snabbare. Det tar mycket lång tid för några hundra kilo batteripack att värmas upp. Kör man till den lokala Superchargen och testar kan man inte förvänta sig att batteripacken har hunnit bli varm.

120+ kW låter inte som särskilt dåligt, särskilt inte på vintern.

Nej, det var helt ok. Första gången jag laddade på SuC sen de höjde från 120 kW till 150. Dock dalar hastigheten tidigare än innan, vilket ju är välkänt väl? Jag tycker det är bra på sätt och vis. Särskilt om stationerna ligger tätt.

Min "klagan" kom först när jag kom att tänka på E-Trons laddkurva. Dock verkar det batteriet vara klart tyngre än Teslas batterier.
Skriv svar