Tesla model S får 110kWh batteri?

Här diskuterar vi om Tesla Model S

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
fth
Teslaägare
Inlägg: 7238
Blev medlem: 30 mar 2017 16:25
Ort: Stockholm
Referralkod: ts.la/fredrik8071

Re: Tesla model S får 110kWh batteri?

Inlägg av fth »

Svenssons skrev:
Det går inte komma ifrån att fler kWh alltid väger mer än färre kWh med samma typ av celler.
Vi kanske inte skall älta detta mer, men det är ju till syvende och sist bara vikt och kapacitet på hela batteripaketet som har betydelse.

Du kan alltså absolut bygga ett paket med samma typ av celler, samma vikt, och fler kWh, genom att öka antalet celler och minska vikten på övriga komponenter.

Om man uppnår högre kapacitet med samma vikt genom att använda färre celler med högre kapacitet eller genom att minska vikten på kylning, inkapsling etc spelar iaf inte någon större roll för mig ;)

/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
Användarvisningsbild
renes
Teslaägare
Inlägg: 1602
Blev medlem: 24 apr 2019 15:24
Ort: Uppsala

Re: Tesla model S får 110kWh batteri?

Inlägg av renes »

Större kapacitet i batteriet betyder ju också längre livslängd. Färre cykler för samma totala avstånd. Så visst finns det incentiv för större batterier även bortsett från räckvidd på en laddning.
M3 SR+ 2019 FSD, HW 2.5, HW 3, 18"
MS LR 2023 FSD, HW 4, 19"
Mickep
Inlägg: 3666
Blev medlem: 08 mar 2016 13:07

Re: Tesla model S får 110kWh batteri?

Inlägg av Mickep »

OM hyndai mfl klämmer in 10 kWh utan att ändra vikten på sin ioniq borde tesla kunna göra detsamma.
"små" stegvisa ökningar är vi vana vid. håller med att 150kWh hade varit för disruptiv och för stor skillnad mot iterationen innan.
Svenssons
Teslaägare
Inlägg: 12321
Blev medlem: 11 aug 2014 22:59

Re: Tesla model S får 110kWh batteri?

Inlägg av Svenssons »

Det är väl ingen som argumenterar att det inte går att få ett batteripack med 10 kWh mer kapacitet utan att öka vikten på batteripacket?

Frågan är om bara ökad kapacitet och därmed ett batteripack som väger mer än om man bibehåller kapaciteten är av intresse jämfört med lägre vikt och billigare bil?

Någonstans går gränsen för när man trycker in fler kWh istället för att bättra på andra egenskaper.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Henrik Torphammar
Inlägg: 1549
Blev medlem: 10 apr 2017 10:35

Re: Tesla model S får 110kWh batteri?

Inlägg av Henrik Torphammar »

Mickep skrev:
OM hyndai mfl klämmer in 10 kWh utan att ändra vikten på sin ioniq borde tesla kunna göra detsamma.
"små" stegvisa ökningar är vi vana vid. håller med att 150kWh hade varit för disruptiv och för stor skillnad mot iterationen innan.
Sen har ju samtliga dessa bilar som fått dubbla kapaciteten fått tulla på snabbladdning och batteritemperering.
I'm out. Tibor har blivit för gammal!
vigge50
Inlägg: 7463
Blev medlem: 11 apr 2014 12:23
Ort: Göteborg

Re: Tesla model S får 110kWh batteri?

Inlägg av vigge50 »

Mickep skrev:
OM hyndai mfl klämmer in 10 kWh utan att ändra vikten på sin ioniq borde tesla kunna göra detsamma.
"små" stegvisa ökningar är vi vana vid. håller med att 150kWh hade varit för disruptiv och för stor skillnad mot iterationen innan.
Var det inte just pga vikten som gjorde att den nya Ioniq med större batteri har högre förbrukning än den gamla i EPAs tester?
Användarvisningsbild
[JM]
Teslaägare
Inlägg: 1805
Blev medlem: 01 apr 2019 10:35

Re: Tesla model S får 110kWh batteri?

Inlägg av [JM] »

Svenssons skrev:
Det är väl ingen som argumenterar att det inte går att få ett batteripack med 10 kWh mer kapacitet utan att öka vikten på batteripacket?

Frågan är om bara ökad kapacitet och därmed ett batteripack som väger mer än om man bibehåller kapaciteten är av intresse jämfört med lägre vikt och billigare bil?

Någonstans går gränsen för när man trycker in fler kWh istället för att bättra på andra egenskaper.
Svenssons skrev:
Headline skrev:
Nä, varför skulle detta ge sämre vägegenskaper? Hela grejen är väl att man får ut mer kapacitet i samma vikt och formfaktor, inte bara mer och extra celler som packas in i bilen.
100 kWh kommer alltid väga mindre än 110 kWh med samma typ av celler. Högre vikt leder till sämre vägegenskaper.
Nej om man anser att en typ av celler 18650 kan ha olika kemi.
Om man däremot anser att celler med formfaktorn 18650 men med olika kemi definitionsmässigt är av en annantyp så kan man komma med detta påstående.
Jag och fth betraktar alla celler med formfaktorn 18650 men olika kemier som att dom är av samma typ. Det gör uppenbarligen inte du. Därav våra kommentarer.

Att 100st enkilosvikter väger mer än 110st tror jag inte du behöver förklara.

Gällande vikten så väger batteriet ca 500kg och en minskning med 50kg (10%) på en bil som väger ca 2500kg blir 2%.
Jag tar då 10% ökad räckvidd alla där i veckan istället för -2% på vikten.
Tesla lär knappast designa om hela bilen för att dra nytta av en viktreduktion på 50kg.
Komplett omkvalificering, miljöprover, krockprover etc är inte billigt.
Svenssons
Teslaägare
Inlägg: 12321
Blev medlem: 11 aug 2014 22:59

Re: Tesla model S får 110kWh batteri?

Inlägg av Svenssons »

[JM] skrev:
Svenssons skrev:
Det är väl ingen som argumenterar att det inte går att få ett batteripack med 10 kWh mer kapacitet utan att öka vikten på batteripacket?

Frågan är om bara ökad kapacitet och därmed ett batteripack som väger mer än om man bibehåller kapaciteten är av intresse jämfört med lägre vikt och billigare bil?

Någonstans går gränsen för när man trycker in fler kWh istället för att bättra på andra egenskaper.
Svenssons skrev:
Headline skrev:
Nä, varför skulle detta ge sämre vägegenskaper? Hela grejen är väl att man får ut mer kapacitet i samma vikt och formfaktor, inte bara mer och extra celler som packas in i bilen.
100 kWh kommer alltid väga mindre än 110 kWh med samma typ av celler. Högre vikt leder till sämre vägegenskaper.
Nej om man anser att en typ av celler 18650 kan ha olika kemi.
Om man däremot anser att celler med formfaktorn 18650 men med olika kemi definitionsmässigt är av en annantyp så kan man komma med detta påstående.
Jag och fth betraktar alla celler med formfaktorn 18650 men olika kemier som att dom är av samma typ. Det gör uppenbarligen inte du. Därav våra kommentarer.

Att 100st enkilosvikter väger mer än 110st tror jag inte du behöver förklara.

Gällande vikten så väger batteriet ca 500kg och en minskning med 50kg (10%) på en bil som väger ca 2500kg blir 2%.
Jag tar då 10% ökad räckvidd alla där i veckan istället för -2% på vikten.
Tesla lär knappast designa om hela bilen för att dra nytta av en viktreduktion på 50kg.
Komplett omkvalificering, miljöprover, krockprover etc är inte billigt.
Formtyp är en typ och kemityp en annan typ. Jag trodde jag var rätt tydlig när jag skrev identiska celler. För mig är celler inte enbart själva formtypen utan även typen av kemin, helheten. Hade jag menat 18650 hade jag skrivit detta istället för cell.

Att ändra antalet celler har Tesla gjort flera gånger och det har inte krävt några kompletta omkvalificeringar, miljöprover, krockprover eller liknande. De har även ändrat kemin vilket har ändrat vikten på batteripacken utan att det krävs några omkvalificeringar etc. Tesla har ett stort antal olika batteripack som passar alla Model S/X.

Hoppas att jag inte behöver skriva fler inlägg att 110 celler väger mer än 100 identiska celler. Jag anser dock inte att "100st enkilosvikter väger mer än 110st" stämmer...
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Användarvisningsbild
bylund
Teslaägare
Inlägg: 9350
Blev medlem: 11 jun 2014 22:11
Ort: Stockholm

Re: Tesla model S får 110kWh batteri?

Inlägg av bylund »

Svenssons poäng med andra ord (eftersom den inte verkar gå hem hos alla):

Om man har kommit på ett sätt att få in mer energi i ett visst batteri med bibehållen form och vikt, kan man välja att istället för att behålla den gamla storleken på batteriet utnyttja den nya innovationen till att istället göra ett mindre batteri med den gamla kapaciteten.

Så valet, när man lyckas få upp energitätheten står helt enkelt med att öka energin man lagrar, eller att minska storleken på batteriet med de fördelar det innebär.
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS
Användarvisningsbild
[JM]
Teslaägare
Inlägg: 1805
Blev medlem: 01 apr 2019 10:35

Re: Tesla model S får 110kWh batteri?

Inlägg av [JM] »

bylund skrev:
Svenssons poäng med andra ord (eftersom den inte verkar gå hem hos alla):

Om man har kommit på ett sätt att få in mer energi i ett visst batteri med bibehållen form och vikt, kan man välja att istället för att behålla den gamla storleken på batteriet utnyttja den nya innovationen till att istället göra ett mindre batteri med den gamla kapaciteten.

Så valet, när man lyckas få upp energitätheten står helt enkelt med att öka energin man lagrar, eller att minska storleken på batteriet med de fördelar det innebär.
Och en del fattar tydligen inte poängen med att öka räckvidden för att sälja fler bilar...
Användarvisningsbild
bylund
Teslaägare
Inlägg: 9350
Blev medlem: 11 jun 2014 22:11
Ort: Stockholm

Re: Tesla model S får 110kWh batteri?

Inlägg av bylund »

Fast det var en rätt konstig diskussion, där olika personer påstod saker som förvisso stämde, men uttryckte det som att de sa emot någon annan:
- Nya kemi ger längre räckvidd
- Eller så kan man använda dem för att göra lättare batterier
- Nej, de nya är inte tyngre än de gamla
- Fast man kan göra de nya lättare om man vill
- Fast de är ju inte tyngre än de gamla
- Men med samma kemi så kan man göra dem lättare
- Men de är ju inte tyngre
---
Men nu lämnar jag diskussionen om diskussionen :)
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS
HenrikC
Inlägg: 665
Blev medlem: 11 jan 2019 16:42

Re: Tesla model S får 110kWh batteri?

Inlägg av HenrikC »

108 celler i serie låter inte otänkbart, det skulle ge lite högre batterispänning = mer effekt både i motorerna och vid laddning utan att öka strömstyrkan. (12.5% mer för att vara exakt) Dessutom är det jämnt delbart på 3, 4, 6, 9, 12 eller 18 moduler så det går ju att packa på ett bra sätt. Man kan minska antalet celler parallellt i motsvarande grad för att hålla ner vikten, om cellerna blivit bättre med högre kapacitet och maxström.
Headline
elbilist
Inlägg: 149
Blev medlem: 07 mar 2019 08:46
Ort: Torslanda Göteborg

Re: Tesla model S får 110kWh batteri?

Inlägg av Headline »

bylund skrev:
Fast det var en rätt konstig diskussion, där olika personer påstod saker som förvisso stämde, men uttryckte det som att de sa emot någon annan:
- Nya kemi ger längre räckvidd
- Eller så kan man använda dem för att göra lättare batterier
- Nej, de nya är inte tyngre än de gamla
- Fast man kan göra de nya lättare om man vill
- Fast de är ju inte tyngre än de gamla
- Men med samma kemi så kan man göra dem lättare
- Men de är ju inte tyngre
---
Men nu lämnar jag diskussionen om diskussionen :)

LOL :D
eNiro -19
eNiro -19
Leaf -18
Förhandsbokat Polstar 2
Förhandsbokat VW ID3

Driver bolag inom elbilsleasing som ska göra det billigare att köra elbil! Vi delar på vinsten med våra kunder (till skillnad mot de stora drakarna). Elbilar åt folket!
Headline
elbilist
Inlägg: 149
Blev medlem: 07 mar 2019 08:46
Ort: Torslanda Göteborg

Re: Tesla model S får 110kWh batteri?

Inlägg av Headline »

Svenssons skrev:
[JM] skrev:
Svenssons skrev:
Det är väl ingen som argumenterar att det inte går att få ett batteripack med 10 kWh mer kapacitet utan att öka vikten på batteripacket?

Frågan är om bara ökad kapacitet och därmed ett batteripack som väger mer än om man bibehåller kapaciteten är av intresse jämfört med lägre vikt och billigare bil?

Någonstans går gränsen för när man trycker in fler kWh istället för att bättra på andra egenskaper.
Svenssons skrev:
Headline skrev:
Nä, varför skulle detta ge sämre vägegenskaper? Hela grejen är väl att man får ut mer kapacitet i samma vikt och formfaktor, inte bara mer och extra celler som packas in i bilen.
100 kWh kommer alltid väga mindre än 110 kWh med samma typ av celler. Högre vikt leder till sämre vägegenskaper.
Nej om man anser att en typ av celler 18650 kan ha olika kemi.
Om man däremot anser att celler med formfaktorn 18650 men med olika kemi definitionsmässigt är av en annantyp så kan man komma med detta påstående.
Jag och fth betraktar alla celler med formfaktorn 18650 men olika kemier som att dom är av samma typ. Det gör uppenbarligen inte du. Därav våra kommentarer.

Att 100st enkilosvikter väger mer än 110st tror jag inte du behöver förklara.

Gällande vikten så väger batteriet ca 500kg och en minskning med 50kg (10%) på en bil som väger ca 2500kg blir 2%.
Jag tar då 10% ökad räckvidd alla där i veckan istället för -2% på vikten.
Tesla lär knappast designa om hela bilen för att dra nytta av en viktreduktion på 50kg.
Komplett omkvalificering, miljöprover, krockprover etc är inte billigt.
Formtyp är en typ och kemityp en annan typ. Jag trodde jag var rätt tydlig när jag skrev identiska celler. För mig är celler inte enbart själva formtypen utan även typen av kemin, helheten. Hade jag menat 18650 hade jag skrivit detta istället för cell.

Att ändra antalet celler har Tesla gjort flera gånger och det har inte krävt några kompletta omkvalificeringar, miljöprover, krockprover eller liknande. De har även ändrat kemin vilket har ändrat vikten på batteripacken utan att det krävs några omkvalificeringar etc. Tesla har ett stort antal olika batteripack som passar alla Model S/X.

Hoppas att jag inte behöver skriva fler inlägg att 110 celler väger mer än 100 identiska celler. Jag anser dock inte att "100st enkilosvikter väger mer än 110st" stämmer...

Sitter här med två olika celler med formfaktor 18650, båda från Samsung.
Båda väger 45 gram.
Den ena har 2600mAh i kapacitet och den andra 2800mAh.
För mig är detta samma typ av celler.
Jag antar att de har olika kemi och karaktär på hur de klarar att ta emot och leverera effekt.
Mig veterligen så är det just celler med formfaktor 18650 som det primärt handlar om i denna tråd (den typen av celler som används i S/X-batteripack).

Jag tolkar dina idoga inlägg som att du personligen tycker att man (Tesla eller vilken tillverkare som helst) borde använda teknikutvecklingen till att behålla befintlig batterikapacitet och minska vikten istället. Jag är varken för eller emot det. Jag antar att sådana varianter kommer precis som att man kan använda förättringen till mer kapacitet. Du kan nog vara lugn med att tillverkarna undersöker noga vad marknaden vill ha med fokus på vad som gynnar företaget.

Men fortfarande har jag svårt att förstå vad du menar med att ett batteri med högre kapacitet ALLTID väger mer än ett likadant med samma formfaktor och antal celler men med celler med lägre kapacitet som väger lika mycket. Om identiska celler används så behövs det ju fler celler om kapaciteten skal kunna ökas.

Hela grejen här antar jag är att cellerna inte längre är identiska, förutom formfaktorn, utan det är kemin som medger ökad kapacitet.

Väl mött! :D
eNiro -19
eNiro -19
Leaf -18
Förhandsbokat Polstar 2
Förhandsbokat VW ID3

Driver bolag inom elbilsleasing som ska göra det billigare att köra elbil! Vi delar på vinsten med våra kunder (till skillnad mot de stora drakarna). Elbilar åt folket!
Användarvisningsbild
[JM]
Teslaägare
Inlägg: 1805
Blev medlem: 01 apr 2019 10:35

Re: Tesla model S får 110kWh batteri?

Inlägg av [JM] »

Svenssons skrev:
Klipp....
Att ändra antalet celler har Tesla gjort flera gånger och det har inte krävt några kompletta omkvalificeringar, miljöprover, krockprover eller liknande. De har även ändrat kemin vilket har ändrat vikten på batteripacken utan att det krävs några omkvalificeringar etc. Tesla har ett stort antal olika batteripack som passar alla Model S/X.
Klipp....
Din poäng var ju att ett nytt lättare 100kwh batteri skulle kunna medföra andra lättnader på bilen så att man i slutändan kan få en ny MS med bättre väghållning etc pga den minskade totalvikten.

Om man bara tar bort 2% av vikten, 50kg, på hela bilen. Vikt från låg tyngdpunkt dessutom. Så lär det knappast märkas alls förutom för folk som kör på bana.

Ska du verkligen dra nytta av det lättare batteriet så ska du ta bort metall på andra ställen också som nu inte behövs.
Så att du i slutändan får en lättnad som påtagligt påverkar vägegenskaperna. Då lär du behöva göra om krockprover etc eftersom du har påverkat karossens deformationsegenskaper.

Vad säljer bilar hos medelsvensson? Bättre räckvidd eller bättre kurvtagningsförmåga?
Min stora MX som väger ca 2500kg tar rondeller och andra snäva kurvor lika bra eller bättre än ICE-bilar som väger 2000kg...(bla pga blyvikten under golvet)
Svenssons
Teslaägare
Inlägg: 12321
Blev medlem: 11 aug 2014 22:59

Re: Tesla model S får 110kWh batteri?

Inlägg av Svenssons »

Headline skrev:
.

Men fortfarande har jag svårt att förstå vad du menar med att ett batteri med högre kapacitet ALLTID väger mer än ett likadant med samma formfaktor och antal celler men med celler med lägre kapacitet som väger lika mycket. Om identiska celler används så behövs det ju fler celler om kapaciteten skal kunna ökas.

Hela grejen här antar jag är att cellerna inte längre är identiska, förutom formfaktorn, utan det är kemin som medger ökad kapacitet.

Väl mött! :D
Jag har aldrig sagt att det är samma antal celler i bägge batteripacket, tvärtom. Läs Bylunds inlägg om mina förklaringar inte går att förstå. Hela grejen med de som jag skriver är att cellerna (formfaktor+kemi+eventuellt andra saker) är identiskt i de bägge batteripacket. För att det då ska bli olika kapacitet på packen så måste antalet celler ändras och med det ändras vikten.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Svenssons
Teslaägare
Inlägg: 12321
Blev medlem: 11 aug 2014 22:59

Re: Tesla model S får 110kWh batteri?

Inlägg av Svenssons »

[JM] skrev:
Svenssons skrev:
Klipp....
Att ändra antalet celler har Tesla gjort flera gånger och det har inte krävt några kompletta omkvalificeringar, miljöprover, krockprover eller liknande. De har även ändrat kemin vilket har ändrat vikten på batteripacken utan att det krävs några omkvalificeringar etc. Tesla har ett stort antal olika batteripack som passar alla Model S/X.
Klipp....
Din poäng var ju att ett nytt lättare 100kwh batteri skulle kunna medföra andra lättnader på bilen så att man i slutändan kan få en ny MS med bättre väghållning etc pga den minskade totalvikten.

Om man bara tar bort 2% av vikten, 50kg, på hela bilen. Vikt från låg tyngdpunkt dessutom. Så lär det knappast märkas alls förutom för folk som kör på bana.

Ska du verkligen dra nytta av det lättare batteriet så ska du ta bort metall på andra ställen också som nu inte behövs.
Så att du i slutändan får en lättnad som påtagligt påverkar vägegenskaperna. Då lär du behöva göra om krockprover etc eftersom du har påverkat karossens deformationsegenskaper.

Vad säljer bilar hos medelsvensson? Bättre räckvidd eller bättre kurvtagningsförmåga?
Min stora MX som väger ca 2500kg tar rondeller och andra snäva kurvor lika bra eller bättre än ICE-bilar som väger 2000kg...(bla pga blyvikten under golvet)
50 kg och till och med mindre räcker för att avgasbiltillverkarna ska minska på bränsletanken. De får då bättre värde for EPA/WLTP tex.

Jag har aldrig pratat om att ändra metall på andra ställen, det är något du har dragit in själv och inget som jag står bakom.

Jag vet att Model X har bra vägegenskaper för sin storlek men de är inte lika bra som den lättare Model S. Har också kunnat läsa att Model S känns som en tung bil i recensioner vilket stämmer, det är en tung bil.

Min Model X har en maxlast på 526 kg och har plats för 6 passagerare plus förare. Det betyder att jag inte får ha någon packning ifall genomsnittsvikten på 6 passagerare är 88 kg och mer får de inte väga. 50 kg extra skulle betyda möjligheten för 50 kg extra last. Det är nästan en ökning med 10%. Detta är bara en av flera positiva egenskaper som bilen får ifall man nyttjar den nya tekniken till att få en lättare och effektivare bil till vardags istället för att jaga räckvidd som man i princip aldrig behöver.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Headline
elbilist
Inlägg: 149
Blev medlem: 07 mar 2019 08:46
Ort: Torslanda Göteborg

Re: Tesla model S får 110kWh batteri?

Inlägg av Headline »

Svenssons skrev:
Headline skrev:
.

Men fortfarande har jag svårt att förstå vad du menar med att ett batteri med högre kapacitet ALLTID väger mer än ett likadant med samma formfaktor och antal celler men med celler med lägre kapacitet som väger lika mycket. Om identiska celler används så behövs det ju fler celler om kapaciteten skal kunna ökas.

Hela grejen här antar jag är att cellerna inte längre är identiska, förutom formfaktorn, utan det är kemin som medger ökad kapacitet.

Väl mött! :D
Jag har aldrig sagt att det är samma antal celler i bägge batteripacket, tvärtom. Läs Bylunds inlägg om mina förklaringar inte går att förstå. Hela grejen med de som jag skriver är att cellerna (formfaktor+kemi+eventuellt andra saker) är identiskt i de bägge batteripacket. För att det då ska bli olika kapacitet på packen så måste antalet celler ändras och med det ändras vikten.
Jag förstår vad Bylund skriver och att du verkligen tycker att teknikutvecklingen borde användas till att göra bilarna lättare. Jag värderar inte det. Det var dock inte riktigt frågan i tråden. Länken i första inlägget handlar om att Tesla jobbar med nya batterier (vilket de såklart gör kontinuerligt) och att dessa antas få ökad kapacitet. Huvudspåret verkar ligga i ny uppsättning av antalet grupperade celler baserat på data någon hittat i mjukvaran till BMS eller något i den stilen. Om detta är baserat på celler av annan formfaktor, kemi eller annat framgår inte. Är vi överrens?

Jag förstår att om man packar in fler identiska celler än tidigare för att uppnå högre kapacitet så går vikten upp, solklart och du återkommer till det hela tiden. Det jag inte förstår är varför du trycker på det hela tiden, ingen har ju påstått att så är fallet utom du själv. Din tolkning, att Tesla skulle slänga in fler identiska celler för att skapa ett tyngre batteri med högre kapacitet, uppfattar jag som felaktig. Det är inte vad tråden handlar om.

Tack för mig, jag släpper detta nu.
eNiro -19
eNiro -19
Leaf -18
Förhandsbokat Polstar 2
Förhandsbokat VW ID3

Driver bolag inom elbilsleasing som ska göra det billigare att köra elbil! Vi delar på vinsten med våra kunder (till skillnad mot de stora drakarna). Elbilar åt folket!
Svenssons
Teslaägare
Inlägg: 12321
Blev medlem: 11 aug 2014 22:59

Re: Tesla model S får 110kWh batteri?

Inlägg av Svenssons »

Headline skrev:
Din tolkning, att Tesla skulle slänga in fler identiska celler för att skapa ett tyngre batteri med högre kapacitet, uppfattar jag som felaktig. Det är inte vad tråden handlar om.

Tack för mig, jag släpper detta nu.
Fel, det är inte min tolkning att "Tesla skulle slänga in fler identiska celler för att skapa ett tyngre batteri med högre kapacitet".

Denna tråd handlar väl om batterikapaciteten på batteripack? För en gångs skull så har i alla fall inte jag gått off topic.

PS. Tar med ett utdrag från artikeln som är länkad i trådstarten:
I am saying that in the long term, once the charging infrastructure improves to the point that fast and convenient charging is available everywhere, it would make sense for people to accept that EVs with a range of 200 to 300 miles on a single charge makes the most sense for the vast majority of the population.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare
Inlägg: 14855
Blev medlem: 29 mar 2016 18:28
Ort: Umeå

Re: Tesla model S får 110kWh batteri?

Inlägg av Zalman3 »


Also, as we previously reported, one source told Electrek that CEO Elon Musk is pushing to have a new battery pack with the new Tesla-made battery cells ready to install in a Model S or Model X for the “Battery Investor Day.”
https://electrek.co/2020/04/13/elon-mus ... batteries/

Större batterier är på väg.
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Svenssons
Teslaägare
Inlägg: 12321
Blev medlem: 11 aug 2014 22:59

Re: Tesla model S får 110kWh batteri?

Inlägg av Svenssons »

Zalman3 skrev:

Also, as we previously reported, one source told Electrek that CEO Elon Musk is pushing to have a new battery pack with the new Tesla-made battery cells ready to install in a Model S or Model X for the “Battery Investor Day.”
https://electrek.co/2020/04/13/elon-mus ... batteries/

Större batterier är på väg.
Då läser vi samma artikel olika för jag hittar inte något alls om att kapaciteten skall öka i batteripack med Teslas egna battericeller.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare
Inlägg: 14593
Blev medlem: 16 nov 2014 12:04

Re: Tesla model S får 110kWh batteri?

Inlägg av taliz »

Svenssons skrev:
Zalman3 skrev:

Also, as we previously reported, one source told Electrek that CEO Elon Musk is pushing to have a new battery pack with the new Tesla-made battery cells ready to install in a Model S or Model X for the “Battery Investor Day.”
https://electrek.co/2020/04/13/elon-mus ... batteries/

Större batterier är på väg.
Då läser vi samma artikel olika för jag hittar inte något alls om att kapaciteten skall öka i batteripack med Teslas egna battericeller.
Har för mig Elon skrev det i nån tweet.
Hursomhelst lär detta då bli exklusivt för Plaid, med (väldigt) högt pris och låg volym med produktionsstart i höst/vinter.
Sen när de fått upp volym, kanske nästa år, så får "vanliga" S och X samma teknik.
Om ytterligare några år när det är dags för refresh av 3 och Y så får de det också.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Skriv svar