Svenssons skrev:[JM] skrev:Svenssons skrev:Det är väl ingen som argumenterar att det inte går att få ett batteripack med 10 kWh mer kapacitet utan att öka vikten på batteripacket?
Frågan är om bara ökad kapacitet och därmed ett batteripack som väger mer än om man bibehåller kapaciteten är av intresse jämfört med lägre vikt och billigare bil?
Någonstans går gränsen för när man trycker in fler kWh istället för att bättra på andra egenskaper.
Svenssons skrev:Headline skrev:
Nä, varför skulle detta ge sämre vägegenskaper? Hela grejen är väl att man får ut mer kapacitet i samma vikt och formfaktor, inte bara mer och extra celler som packas in i bilen.
100 kWh kommer
alltid väga mindre än 110 kWh med samma typ av celler. Högre vikt leder till sämre vägegenskaper.
Nej om man anser att en
typ av celler 18650 kan ha olika kemi.
Om man däremot anser att celler med
formfaktorn 18650 men med olika kemi definitionsmässigt är av en annan
typ så kan man komma med detta påstående.
Jag och fth betraktar alla celler med formfaktorn 18650 men olika kemier som att dom är av samma typ. Det gör uppenbarligen inte du. Därav våra kommentarer.
Att 100st enkilosvikter väger mer än 110st tror jag inte du behöver förklara.
Gällande vikten så väger batteriet ca 500kg och en minskning med 50kg (10%) på en bil som väger ca 2500kg blir 2%.
Jag tar då 10% ökad räckvidd alla där i veckan istället för -2% på vikten.
Tesla lär knappast designa om hela bilen för att dra nytta av en viktreduktion på 50kg.
Komplett omkvalificering, miljöprover, krockprover etc är inte billigt.
Formtyp är en typ och kemityp en annan typ. Jag trodde jag var rätt tydlig när jag skrev identiska celler. För mig är celler inte enbart själva formtypen utan även typen av kemin, helheten. Hade jag menat 18650 hade jag skrivit detta istället för cell.
Att ändra antalet celler har Tesla gjort flera gånger och det har inte krävt några kompletta omkvalificeringar, miljöprover, krockprover eller liknande. De har även ändrat kemin vilket har ändrat vikten på batteripacken utan att det krävs några omkvalificeringar etc. Tesla har ett stort antal olika batteripack som passar alla Model S/X.
Hoppas att jag inte behöver skriva fler inlägg att 110 celler väger mer än 100 identiska celler. Jag anser dock inte att "100st enkilosvikter väger mer än 110st" stämmer...
Sitter här med två olika celler med formfaktor 18650, båda från Samsung.
Båda väger 45 gram.
Den ena har 2600mAh i kapacitet och den andra 2800mAh.
För mig är detta samma typ av celler.
Jag antar att de har olika kemi och karaktär på hur de klarar att ta emot och leverera effekt.
Mig veterligen så är det just celler med formfaktor 18650 som det primärt handlar om i denna tråd (den typen av celler som används i S/X-batteripack).
Jag tolkar dina idoga inlägg som att du personligen tycker att man (Tesla eller vilken tillverkare som helst) borde använda teknikutvecklingen till att behålla befintlig batterikapacitet och minska vikten istället. Jag är varken för eller emot det. Jag antar att sådana varianter kommer precis som att man kan använda förättringen till mer kapacitet. Du kan nog vara lugn med att tillverkarna undersöker noga vad marknaden vill ha med fokus på vad som gynnar företaget.
Men fortfarande har jag svårt att förstå vad du menar med att ett batteri med högre kapacitet ALLTID väger mer än ett likadant med samma formfaktor och antal celler men med celler med lägre kapacitet som väger lika mycket. Om identiska celler används så behövs det ju fler celler om kapaciteten skal kunna ökas.
Hela grejen här antar jag är att cellerna inte längre är identiska, förutom formfaktorn, utan det är kemin som medger ökad kapacitet.
Väl mött!