Men e-tron GT är ju prestandaalternativet till den vanliga e-tron. Det finns ju inte tre stycken GT-varianter utan Audi A6 så varför skulle det finnas tre GT-varianter av Audi e-tron? Vill du har en billigare variant så får du helt enkelt ta Audi e-tron 50 eller 55.Fredrik j skrev:Varför skulle e-tron GT bara finnas i ett utförande när taycan redan finns i tre?macky skrev:Prestandamässigt verkar den ju landa mellan Taycan turbo och 4S så med lite märkesrabatt gissar jag på 1.4.taliz skrev:Alldeles för mkt hål i fronten på étron gt.
Där har dom lyckats mkt bättre med Taycan.
Å andra sidan är det ju bara ett koncept, den färdiga blir förhoppningsvis bättre.
Jag gissar på prisnivå runt RS7.
Rent utrymmesmässigt antagligen en betydligt mindre bil dock.
Tycker hålen i fronten ser bra ut. Nån aerobridgelösning och på sidan för bromsar.
Ingen delfinfront och inte heller dieselmotoröppningar.
Audi e-tron
Moderator: Redaktion
Re: Audi e-tron
Re: Audi e-tron
Jag skrattar inte åt bilar.Fredrik j skrev:Nu blir det ju lite subjektivt här men jag tycker inte ferraris mittmotorbilar är speciellt snygga. Min favoritferrari är föga förvånande F12.Verdi skrev:Den kan väl vara "estetiskt attraktiv" utan lång huv? Kolla på t ex en Ferrari med mittmotor. Vi kommer skratta åt tillverkarna som i början försökte få elbilar att likna bensinbilar så mycket som möjligt för att fjäska för konservativa män i medelåldern.
Ni skrattar ju redan åt ganska många bilar.
Vad spelar det förresten för roll? Vem som skrattar åt din bil. Är det viktigt?
Jag skrattar inte åt tesla om det nu påverkar ditt beslut.
Taycan har väl för övrigt rätt kort huv? Liksom alla 911:or...
Re: Audi e-tron
Ja taycan och 911 har ganska korta huvar.Verdi skrev:Jag skrattar inte åt bilar.Fredrik j skrev:Nu blir det ju lite subjektivt här men jag tycker inte ferraris mittmotorbilar är speciellt snygga. Min favoritferrari är föga förvånande F12.Verdi skrev:Den kan väl vara "estetiskt attraktiv" utan lång huv? Kolla på t ex en Ferrari med mittmotor. Vi kommer skratta åt tillverkarna som i början försökte få elbilar att likna bensinbilar så mycket som möjligt för att fjäska för konservativa män i medelåldern.
Ni skrattar ju redan åt ganska många bilar.
Vad spelar det förresten för roll? Vem som skrattar åt din bil. Är det viktigt?
Jag skrattar inte åt tesla om det nu påverkar ditt beslut.
Taycan har väl för övrigt rätt kort huv? Liksom alla 911:or...
Re: Audi e-tron
Är de fula också?Fredrik j skrev:Ja taycan och 911 har ganska korta huvar.Verdi skrev:Jag skrattar inte åt bilar.Fredrik j skrev:Nu blir det ju lite subjektivt här men jag tycker inte ferraris mittmotorbilar är speciellt snygga. Min favoritferrari är föga förvånande F12.Verdi skrev:Den kan väl vara "estetiskt attraktiv" utan lång huv? Kolla på t ex en Ferrari med mittmotor. Vi kommer skratta åt tillverkarna som i början försökte få elbilar att likna bensinbilar så mycket som möjligt för att fjäska för konservativa män i medelåldern.
Ni skrattar ju redan åt ganska många bilar.
Vad spelar det förresten för roll? Vem som skrattar åt din bil. Är det viktigt?
Jag skrattar inte åt tesla om det nu påverkar ditt beslut.
Taycan har väl för övrigt rätt kort huv? Liksom alla 911:or...
Lång motorhuv indikerar längsmonterad motor med många cylindrar. En elbil har inte det. Därför är det i princip lika fel som att ha fejkade avgasrör på en elbil bara för att man tycker att det är snyggt.

Re: Audi e-tron
E-tron 50 eller 55 är ju SUVar. Audi gör väl RS-varianter av både SUV och sedaner idag.vigge50 skrev:Men e-tron GT är ju prestandaalternativet till den vanliga e-tron. Det finns ju inte tre stycken GT-varianter utan Audi A6 så varför skulle det finnas tre GT-varianter av Audi e-tron? Vill du har en billigare variant så får du helt enkelt ta Audi e-tron 50 eller 55.Fredrik j skrev:Varför skulle e-tron GT bara finnas i ett utförande när taycan redan finns i tre?macky skrev:Prestandamässigt verkar den ju landa mellan Taycan turbo och 4S så med lite märkesrabatt gissar jag på 1.4.taliz skrev:Alldeles för mkt hål i fronten på étron gt.
Där har dom lyckats mkt bättre med Taycan.
Å andra sidan är det ju bara ett koncept, den färdiga blir förhoppningsvis bättre.
Jag gissar på prisnivå runt RS7.
Rent utrymmesmässigt antagligen en betydligt mindre bil dock.
Tycker hålen i fronten ser bra ut. Nån aerobridgelösning och på sidan för bromsar.
Ingen delfinfront och inte heller dieselmotoröppningar.
Det finns ju både RS7 samtidigt som lite billigare (nåja relativt) A7 2.0.
Tror vi inte att audi kommer använda e-tronkomponenter i hela sitt modellprogram? Man har börjat med SUV och nu RS7.
Re: Audi e-tron
Är inte GT bara en annan kaross? Att det blir som X6 förhåller sig till X5, som A5 SB till A4 osv? Alltså en aning dyrare variant men med samma grundalternativ. Samma motorer osv.
Re: Audi e-tron
Lönlöst att försöka kategorisera någons smak.Verdi skrev:Är de fula också?Fredrik j skrev:Ja taycan och 911 har ganska korta huvar.Verdi skrev:Jag skrattar inte åt bilar.Fredrik j skrev:Nu blir det ju lite subjektivt här men jag tycker inte ferraris mittmotorbilar är speciellt snygga. Min favoritferrari är föga förvånande F12.Verdi skrev:Den kan väl vara "estetiskt attraktiv" utan lång huv? Kolla på t ex en Ferrari med mittmotor. Vi kommer skratta åt tillverkarna som i början försökte få elbilar att likna bensinbilar så mycket som möjligt för att fjäska för konservativa män i medelåldern.
Ni skrattar ju redan åt ganska många bilar.
Vad spelar det förresten för roll? Vem som skrattar åt din bil. Är det viktigt?
Jag skrattar inte åt tesla om det nu påverkar ditt beslut.
Taycan har väl för övrigt rätt kort huv? Liksom alla 911:or...
Lång motorhuv indikerar längsmonterad motor med många cylindrar. En elbil har inte det. Därför är det i princip lika fel som att ha fejkade avgasrör på en elbil bara för att man tycker att det är snyggt.
Du frågade om taycan och 911 har korta huvar och jag svarade att det tycker jag dom har. Bara för att man tycker en bil med lite längre huv är snygg betyder inte det att man gillar alla bilar med lång huv eller ogillar alla med kort.
Audi R8 är ett bra exempel på en bil med kort huv som jag tycker ser märklig ut. Ferrari har också några modeller som jag tycker ser lite oproportionerliga ut.
Re: Audi e-tron
Så har jag också uppfattat det.Verdi skrev:Är inte GT bara en annan kaross? Att det blir som X6 förhåller sig till X5, som A5 SB till A4 osv? Alltså en aning dyrare variant men med samma grundalternativ. Samma motorer osv.
Re: Audi e-tron

They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Re: Audi e-tron
Handlar inte bara om smak. Lång huv kom ju till för man ville få plats med en stor motor. Sen dess betyder lång huv att det är en förhållandevis exklusiv och kraftfull bil. Många vill ha det och då blir det "snyggt".Fredrik j skrev:
Lönlöst att försöka kategorisera någons smak.
Du frågade om taycan och 911 har korta huvar och jag svarade att det tycker jag dom har. Bara för att man tycker en bil med lite längre huv är snygg betyder inte det att man gillar alla bilar med lång huv eller ogillar alla med kort.
Audi R8 är ett bra exempel på en bil med kort huv som jag tycker ser märklig ut. Ferrari har också några modeller som jag tycker ser lite oproportionerliga ut.
Nu menar jag att det är fånigt att behålla den designen när den bara innebär nackdelar rent funktionellt. Precis som avgasrör som inte längre behövs men som många tycker är snyggt. Ju fler desto bättre.
Att bygga en elbil med längre huv än nödvändigt är att flirta med den gamla bilvärlden och är av princip något som kommer att försvinna rätt snart.
Re: Audi e-tron
Alla kläder är ju inte praktiska men ändå verkar t.ex. kostymen hänga kvar.Verdi skrev:Handlar inte bara om smak. Lång huv kom ju till för man ville få plats med en stor motor. Sen dess betyder lång huv att det är en förhållandevis exklusiv och kraftfull bil. Många vill ha det och då blir det "snyggt".Fredrik j skrev:
Lönlöst att försöka kategorisera någons smak.
Du frågade om taycan och 911 har korta huvar och jag svarade att det tycker jag dom har. Bara för att man tycker en bil med lite längre huv är snygg betyder inte det att man gillar alla bilar med lång huv eller ogillar alla med kort.
Audi R8 är ett bra exempel på en bil med kort huv som jag tycker ser märklig ut. Ferrari har också några modeller som jag tycker ser lite oproportionerliga ut.
Nu menar jag att det är fånigt att behålla den designen när den bara innebär nackdelar rent funktionellt. Precis som avgasrör som inte längre behövs men som många tycker är snyggt. Ju fler desto bättre.
Att bygga en elbil med längre huv än nödvändigt är att flirta med den gamla bilvärlden och är av princip något som kommer att försvinna rätt snart.
Återigen den där ängsligheten över vad andra ska tycka är fånigt och skratta åt.
Biltillverkare kommer även i fortsättningen bygga vad marknaden efterfrågar. Jag tror inte det bara blir praktiska bilar.
Man kan tänka sig ett större bagageutymme fram.
Re: Audi e-tron
Audi och porsche samarbetar ju numera på alla framtida plattformar för audis större bilar. De mindre är tillsammans med VW. E-tron Sportback är ju motsvarande X6. E-tron GT är på Taycan-plattformen och har inte så mycket med e-tron 50-55 (60) att göra då e-tron bygger på vanliga storbilsplattformen som även Cayenne och Touareg är på. Panamera är porschespecifik. Sen utvecklar porsche och audi en plattform tillsammans för eldrift som bla ska innefatta nästa Macan med eldrift och säkert även nästa gen Q5-Q8 vad de nu kommer heta som elversioner. Samt förhoppningsvis en schysst A6 avant med 120 kWh batteriFredrik j skrev:Så har jag också uppfattat det.Verdi skrev:Är inte GT bara en annan kaross? Att det blir som X6 förhåller sig till X5, som A5 SB till A4 osv? Alltså en aning dyrare variant men med samma grundalternativ. Samma motorer osv.

Re: Audi e-tron
Nya RS6 och RS7 har ju rätt lika fronter som GT IMO.Fredrik j skrev:Så gillar man e-tron GT finns det goda chanser att man kan gilla en framtida A6...
Tycker de ser ut som leksaksbilar, skulle tycka det var pinsamt att åka runt i en sån.
Jag har inget jag behöver kompensera för...
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Re: Audi e-tron
Verkar nästan som du behöver det.taliz skrev:Nya RS6 och RS7 har ju rätt lika fronter som GT IMO.Fredrik j skrev:Så gillar man e-tron GT finns det goda chanser att man kan gilla en framtida A6...
Tycker de ser ut som leksaksbilar, skulle tycka det var pinsamt att åka runt i en sån.
Jag har inget jag behöver kompensera för...
Re: Audi e-tron
Vad du tycker är pinsamt styr ju inte mitt bilval det minsta. Helt ointressant.taliz skrev:Nya RS6 och RS7 har ju rätt lika fronter som GT IMO.Fredrik j skrev:Så gillar man e-tron GT finns det goda chanser att man kan gilla en framtida A6...
Tycker de ser ut som leksaksbilar, skulle tycka det var pinsamt att åka runt i en sån.
Jag har inget jag behöver kompensera för...
För att få dig att förstå hur lite jag bryr mig om vad andra tycker om mitt bilval kan jag berätta att jag nu kört en opel sedan 2009.
Re: Audi e-tron
Hade alla gånger tagit en RS6 med eldrivlina framför min nuvarande e-tron om det fanns. Den är galet snygg IMO. Men köra bensin V8 känns inte lockande. Framförallt för att det skulle kosta så in i helvete mycket. En del gillar det och andra gillar en pappig tvålkopp utan ljudisolering för att den har stor pekskärm och tv-spel. Smaken är som baken. Det är ju härligt med mångfald.
Re: Audi e-tron
Haha, well said!macky skrev:Hade alla gånger tagit en RS6 med eldrivlina framför min nuvarande e-tron om det fanns. Den är galet snygg IMO. Men köra bensin V8 känns inte lockande. Framförallt för att det skulle kosta så in i helvete mycket. En del gillar det och andra gillar en pappig tvålkopp utan ljudisolering för att den har stor pekskärm och tv-spel. Smaken är som baken. Det är ju härligt med mångfald.
Model 3-24/Polestar 3-24
Tidigare elbilar: Porsche Taycan CT-22/BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Tidigare elbilar: Porsche Taycan CT-22/BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Re: Audi e-tron
Kan inte ni bara skaffa ett eget forum snart?HelectriC skrev:Haha, well said!macky skrev:Hade alla gånger tagit en RS6 med eldrivlina framför min nuvarande e-tron om det fanns. Den är galet snygg IMO. Men köra bensin V8 känns inte lockande. Framförallt för att det skulle kosta så in i helvete mycket. En del gillar det och andra gillar en pappig tvålkopp utan ljudisolering för att den har stor pekskärm och tv-spel. Smaken är som baken. Det är ju härligt med mångfald.
Re: Audi e-tron
Vi har ju en egen tråd i alla fall. 

e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Re: Audi e-tron
Behöver du hänga i Allmänt/elektriska fordon/ E-tron ?Verdi skrev:Kan inte ni bara skaffa ett eget forum snart?HelectriC skrev:Haha, well said!macky skrev:Hade alla gånger tagit en RS6 med eldrivlina framför min nuvarande e-tron om det fanns. Den är galet snygg IMO. Men köra bensin V8 känns inte lockande. Framförallt för att det skulle kosta så in i helvete mycket. En del gillar det och andra gillar en pappig tvålkopp utan ljudisolering för att den har stor pekskärm och tv-spel. Smaken är som baken. Det är ju härligt med mångfald.
Re: Audi e-tron
Nej.Stevvee skrev:Behöver du hänga i Allmänt/elektriska fordon/ E-tron ?Verdi skrev:Kan inte ni bara skaffa ett eget forum snart?HelectriC skrev:Haha, well said!macky skrev:Hade alla gånger tagit en RS6 med eldrivlina framför min nuvarande e-tron om det fanns. Den är galet snygg IMO. Men köra bensin V8 känns inte lockande. Framförallt för att det skulle kosta så in i helvete mycket. En del gillar det och andra gillar en pappig tvålkopp utan ljudisolering för att den har stor pekskärm och tv-spel. Smaken är som baken. Det är ju härligt med mångfald.
Re: Audi e-tron
Va? Man måste liksom älska Model 3 för att ha existensberättigande här eller?Verdi skrev:Kan inte ni bara skaffa ett eget forum snart?HelectriC skrev:Haha, well said!macky skrev:Hade alla gånger tagit en RS6 med eldrivlina framför min nuvarande e-tron om det fanns. Den är galet snygg IMO. Men köra bensin V8 känns inte lockande. Framförallt för att det skulle kosta så in i helvete mycket. En del gillar det och andra gillar en pappig tvålkopp utan ljudisolering för att den har stor pekskärm och tv-spel. Smaken är som baken. Det är ju härligt med mångfald.

Model 3-24/Polestar 3-24
Tidigare elbilar: Porsche Taycan CT-22/BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Tidigare elbilar: Porsche Taycan CT-22/BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Re: Audi e-tron
Kör hellre en rostig gammal Opel än en VW-produkt.Fredrik j skrev:Vad du tycker är pinsamt styr ju inte mitt bilval det minsta. Helt ointressant.taliz skrev:Nya RS6 och RS7 har ju rätt lika fronter som GT IMO.Fredrik j skrev:Så gillar man e-tron GT finns det goda chanser att man kan gilla en framtida A6...
Tycker de ser ut som leksaksbilar, skulle tycka det var pinsamt att åka runt i en sån.
Jag har inget jag behöver kompensera för...
För att få dig att förstå hur lite jag bryr mig om vad andra tycker om mitt bilval kan jag berätta att jag nu kört en opel sedan 2009.

https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Re: Audi e-tron
Äger en vw-produkt också.taliz skrev:Kör hellre en rostig gammal Opel än en VW-produkt.Fredrik j skrev:Vad du tycker är pinsamt styr ju inte mitt bilval det minsta. Helt ointressant.taliz skrev:Nya RS6 och RS7 har ju rätt lika fronter som GT IMO.Fredrik j skrev:Så gillar man e-tron GT finns det goda chanser att man kan gilla en framtida A6...
Tycker de ser ut som leksaksbilar, skulle tycka det var pinsamt att åka runt i en sån.
Jag har inget jag behöver kompensera för...
För att få dig att förstå hur lite jag bryr mig om vad andra tycker om mitt bilval kan jag berätta att jag nu kört en opel sedan 2009.