Tonen på forumet

Här diskuteras andra tekniska frågor

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
Jerker
elbilist

Re: Tonen på forumet

Inlägg av Jerker »

jans skrev:
Tack för inlägget Jerker! Själv har jag varit på väg att lämna forumet pga den tråkiga ton och attityd som blir alltmer utbredd. Absolut kan man ju undvika tråkiga debattörer, men om man själv är den påhoppade kan det ju vara svårt, man kan ju inte , som fth påpekar, låta dumheter vara oemotsagda.
Ja, det är väl dags att göra som Tibor uppmanar till, börja använda anmälarfunktionen när man tycker att nån går över gränsen. Bättre att nån som beter sig illa känner sig kränkt av att ha blivit anmäld och lämnar forumet än att andra lämnar forumet för att tonen är otrevlig.
Användarvisningsbild
Sofie
Teslaägare

Inlägg av Sofie »

fth skrev:
Zalman3 skrev:
3. Fråga dig, om du svarar på trollets anklagelser, hur stor är sannolikheten att trollet ändrar sig?
4. Tänk på att trollet har mothugg som bränsle, att bara vara tyst är det värsta som kan hända trollet.
Jag håller med i stort, även om jag aldrig hört "Gröna Elefanten" förut :)

Dock "måste" man ibland bemöta trollen, inte för att de kommer att ändra sig, utan mer riktat till den "tysta massan" som inte deltar i diskussionen men läser tråden.

Blir trollen helt oemotsagda så kan deras åsikter/trollande till synes få oförtjänt mycket vikt.

/fth
Precis så känner jag, det finns stor risk att den "tysta massan" kan få felaktig kunskap om man inte bemöter riktig desinformation från dom värsta trollen. Tack till alla er som orkar upplysa oss okunniga.
Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare

Inlägg av Zalman3 »

tysta massan" kan få felaktig kunskap
Det är svårt att svara på ett inlägg som är fel. Det blir så lätt missförstånd, pajkastning mm.

Men svara på sakfel, om det står att bilen väger 4 ton, hitta korrekt information att bilen väger 2 ton med länk till uppgiften.
Är det ett personangrepp, anmäl.
Är det mera ett tyckande, då är det kanske bättre att du hittar en seriös källa på nätet som tycker "rätt",
än att man själv tycker nåt.
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Användarvisningsbild
fth
Teslaägare
Referralkod: ts.la/fredrik8071

Inlägg av fth »

Sen måste jag nog säga att TCS generellt är en av de trevligaste platserna jag frekventerar på nätet.

Det är absolut så att vissa trådar spårar ur med personangrepp och messerschmitteri, men typ 99.9% av de inlägg jag läser (och det är många :roll: ) har en trevlig ton.

Forumet växer i takt med Teslas framgångar, då får man räkna med lite växtvärk, men det är inget som vi inte kan hantera.

Många forum har t.ex. flera moderatorer som ansvarar för olika delar/ämnen, Tibor kanske vill börja delegera en del av arbetet?

/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
heldiggrisen
elbilist

Inlägg av heldiggrisen »

fth skrev:
Sen måste jag nog säga att TCS generellt är en av de trevligaste platserna jag frekventerar på nätet.

Det är absolut så att vissa trådar spårar ur med personangrepp och messerschmitteri, men typ 99.9% av de inlägg jag läser (och det är många :roll: ) har en trevlig ton.

Forumet växer i takt med Teslas framgångar, då får man räkna med lite växtvärk, men det är inget som vi inte kan hantera.

Många forum har t.ex. flera moderatorer som ansvarar för olika delar/ämnen, Tibor kanske vill börja delegera en del av arbetet?

/fth
Ge det till TS, han ”bor” jo här på TCS ändå :lol:
Användarvisningsbild
mans71
Teslaägare

Inlägg av mans71 »

Tack Jerker, vettigt inlägg som vanligt. Jag satt vid frukostbordet med ipaden och funderade över precis samma sak, hur trevligt det var när man för 5 år sedan började hänga på TCS, mycket har hänt sedan dess.

I perioder har jag helt sluta besöka TCS eller bara att läsa. Vi får börja använda anmäl-knappen hårdare helt enkelt.
Model S P85DL+
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare

Inlägg av taliz »

Personangrepp är inte kul. Men lite käbbel, messerschmitteri, misslyckade försök till ironi och skämt etc får man nog stå ut med. Folk är olika. Vissa har starkare åsikter än andra. Ju fler som läser och skriver desto större blir spannet av personligheter. Det är inte alltid 100% positivt. Jag har själv slutat läsa kommentarer på många ställen eftersom de ofta översvämmas av rabiata människor.
Jag vet också att jag själv inte sällan drar saker lite väl långt, sån är jag. Trist om folk stör sig på det dock.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Användarvisningsbild
TiborBlomhall
Referralkod: ts.la/tibor72449

Inlägg av TiborBlomhall »

taliz skrev:
Personangrepp är inte kul. Men lite käbbel, messerschmitteri, misslyckade försök till ironi och skämt etc får man nog stå ut med.
Det är ibland väldigt svårt att som moderator bedöma när ett inlägg ligger precis på gränsen. Speciellt med tanke på att man kan inte ångra deletade inlägg.

Det finns nuförtiden fler moderatorer på forumet än mig, några har tagit på sig vissa avdelningar att hålla rent. Fler är alltid välkomna.
heldiggrisen
elbilist

Inlägg av heldiggrisen »

TiborBlomhall skrev:
taliz skrev:
Personangrepp är inte kul. Men lite käbbel, messerschmitteri, misslyckade försök till ironi och skämt etc får man nog stå ut med.
Det är ibland väldigt svårt att som moderator bedöma när ett inlägg ligger precis på gränsen. Speciellt med tanke på att man kan inte ångra deletade inlägg.

Det finns nuförtiden fler moderatorer på forumet än mig, några har tagit på sig vissa avdelningar att hålla rent. Fler är alltid välkomna.
Man kan kanske skicka ett vänligt PM och be Debattanten att självmoderera sig lite.
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare

Inlägg av taliz »

TiborBlomhall skrev:
taliz skrev:

Jo, det kan bli fel det också. Men det får man acceptera.
Tycker ni gör ett väldigt bra jobb hittills. Ni märks liksom inte, och samtidigt kan jag inte minnas att jag sett något grovt inlägg. Så det ska vara IMO.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Referralkod: ts.la/lars74032

Inlägg av LarsL »

Det är både bra och dåligt med den öppenhet och frihet i debatten som finns här. Det gäller väl bara att det inte går överstyr med personangrepp eller allt för många åsiktsförtryckande (eller vad man ska säga).

Att rätta alla som har fel på internet är en heltidssysselsättning.
B8A40EF1-7E97-4A66-896E-918C34C81B10.jpeg
Mickep

Inlägg av Mickep »

Kanske istället för att ta bort utfärda varningar för dåliga inlägg.(ta bort inlägg eller banna användare blir lätt uppfattat som och anllagat för att vara censur) men att kunna markera vad som är fel men ändå ha högt i tak bör man kunna ha i en demokrati.(menar åsiktsfrihet som är en grundläggande rättighet) gäller självklart inte på ett publikt forum men folk fattar ändå.
Hyfs och gott uppförande utan att kränka andra skall vara målsättning, olika åsikter är normalt och inget att bli upprörd över.
Användarvisningsbild
frippe
Teslaägare

Inlägg av frippe »

Tycker det går lite upp och ned med tonen på forumet. I Vissa trådar är alla väldigt vänliga och ödmjuka medan det i andra kan gå helt åt olika håll.

Det är väl naturligt när användarantalet gått upp i takt med antalet teslor på vägarna.

Förr läste jag alla trådar, men numera hinns inte det med alls, så jag missar nog många tråkiga attityder.
Model Y LR.
Model S70D
granlundii

Inlägg av granlundii »

För att vara ett nätforum tycker jag ändå att tonen är ganska bra generellt. Bilforum tror jag kan vara extra svåra ibland, då många har en stark känslomässig koppling till sin bil/sitt bilmärke. Dessutom tror jag det är bra att komma ihåg att folk helt enkelt kan ha en dålig dag och då vara extra gnälliga. Exempelvis vet jag själv att humöret är sådär när jag är några dagar in på en förkylning.

Vart vill jag komma? Tror att acceptans är väldigt viktigt. Personpåhopp skall inte accepteras, men man kan uppleva att någon är svår i en diskussion utan att det betyder att denne är ett "troll".

Det finns ganska många poliser på nätforumen också. Som beklagar sig över att inlägg går "off topic", korrigerar stavfel och beklagar sig över det ena och det andra som inte är som de tycker att saker borde vara. Dessa poliser tycker i alla fall jag kan vara något jobbiga, eftersom det är tydligt att acceptansen mot andras sätt att diskutera är begränsad.
Nissan Leaf 2014
Användarvisningsbild
Walker
Teslaägare

Inlägg av Walker »

Ja, ja, jag ska bättra mig....
Förlåt.
eGolf (såld)
Model 3 LR (såld)
Ioniq 5 rwd (SÅLD!!)
Model Y LR -22 (såld)
Model Y LR -24
Surfaren
elbilist

Inlägg av Surfaren »

jans skrev:
Själv har jag varit på väg att lämna forumet pga den tråkiga ton och attityd som blir alltmer utbredd. Absolut kan man ju undvika tråkiga debattörer [...]
Jag har också varit nära att logga ut permanent några gånger. Men jag har väl för få andra tidsfördriv, så jag har blivit kvar ändå.

Det här med att undvika tråkiga debatter/debattörer tycker jag är skitsvårt. Jag följer ett fåtal trådar nuförtiden, några av dem om specifika bilmodeller som jag finner intressanta. Men ibland spårar dessa trådar ur, vilket kan hålla i sig över flera sidor. Emellanåt skriver någon ett vettigt inlägg on topic mitt i allt elände. Det är svårt att hoppa över skitsnacket/pajkastningen/snoppmätningen utan att gå miste om det man faktiskt vill läsa. Jag tycker det är omdömeslöst och respektlöst av dem som deltar i dessa urspårningar och häller mer bensin på elden.

---

Den där ignorera-funktionen testade jag för ett tag sen, men jag tror inte den funkade då den ignorerade personens inlägg hade citerats av en annan person. Det är ju inte heller alltid så att en viss person alltid skriver en massa elände. Så jag landar nog i att jag ändå tycker att den som skriver ska tänka sig för och ta eget ansvar för sitt inlägg innan hen trycker på "Skicka".
Renault Zoe Iconic 41 kWh S85D 2015, e-UP 2014, 2 reservationer på Model 3
T-shirts med Tesla-tryck | Få 10 kr/mån i rabatt hos Vimla
Användarvisningsbild
Vulgarsonic
Teslaägare

Inlägg av Vulgarsonic »

För en tid sen satt jag och tänkte skriva en tråd om hur imponerad jag är över tonen på forumet i jämförelse med hur det ser ut på i första hand facebook.
På ett sätt tycker jag att skriva under eget namn borde borga för en viss nivå men det verkar inte ha betydelse.
Funderar på om det kan vara att många här inne inte är helt nya som ägare utan mer rutinerade och klarar av att se främst kritik mot bilarna på ett lite mognare sätt än helt nya ägare som uppenbarligen inte riktigt verkar kunna hantera det alls.

Det är klart vissa vill in och stöka lite för mycket här också men det är ändå inte en total sandlåda där samtliga debattörer låter sin inre 15 åring skriva inläggen.
Användarvisningsbild
Front242
Teslaägare

Inlägg av Front242 »

Precis. Facef*k är jag rejält trött på. Folk spyr ofta ur sig vad som helst och sedan försvinner allt i ett aldrig sinande flöde. Här känns det ändå som att folk har mer respekt. Dock håller jag med om att det ibland finns lite för många tendenser till att alltid veta bäst.
Användarvisningsbild
Jerker
elbilist

Inlägg av Jerker »

Ja, visst är detta fortfarande ett bra forum med både en hög standard på innehållet och en god ton. Men jag ville varna för den ändring som kommit smygande eftersom jag hoppas på att vi ska slippa bli som så många andra fora.

Egentligen tycker jag att det mest störande inslaget nu är när två personer argumenterar om småsaker och vem som skrivit vad eller menat vad etc. Med det så kapar de en tråd och gör den oläslig. Man kan tycka att sådana diskussioner kunde föras via PM istället för att skita ner trådar.
Användarvisningsbild
Daniel
Teslaägare

Inlägg av Daniel »

Utan att kunna bidra så mycket mer till instämmandena än vad som redan uttryckts i denna tråd så får jag säga att jag helt håller med.

Det finns några småsaker som alla hade mått bra av att ha i bakhuvudet i detta forum:
1. Även om du gillar tesla så måste du/vi kunna respektera att alla inte tycker likadant. Upplevelser är subjektiva. Om du har ett helt problemfritt förhållande till din bil. Kul för dig. Om någon annan inte har det: respektera då att vi ser olika allvarligt på vad vi klassar som små/stora fel.
2. Om du är en av dem som har problem/utmaningar med bilen - och frågar om dessa problem - ta då till dig av svaren och försök att inte bemöta allt med ny kritik. Det är åndå ett Teslaforum för entusiaster, och folk kommer inte vara helt objektiva. Man behöver inte tramp på folks tår i onödan, bara för att...
3. Om du är ny på forumet - använd sökfunktionen. Även om gemene medlem är oerhört vänligt inställd till att vara behjälplig i elbilsdjungeln, så får man ha lite förståelse för att det kan komma något dryga svar, när den 503:e tråden skapas om det funkar med elbil om man åker mer än 4 mil om dagen, hur andrahandsvärdet kommer se ut om 10 år, eller vad man ska tänka på inför elbilsköpet generellt. Det finns en sökfunktion, och ca 5.340 trådar om dessa ämnen redan. Även om det är mycket mer bekvämt att inte behöva leta reda på information, utan få allt serverat på silverfat, så kan ett visst mått av eget ansvar och informationssökande, ändå förväntas.
4. Personpåhopp. Precis som i verkliga livet, IRL, som kidsen säger, så är personpåhopp sällan en nyckel till framgång. Hade du inte formulerat dig så om du pratade med personen öga mot öga, så kanske du inte ska uttrycka dig så i textform heller.

Tror att man med dessa, i mitt tycke, till synes självklara/uppenbara förhållningsregler, kommer kunna fortsätta ha ett väldigt trevligt och informativt utbyte, under lång tid framöver.

Väl mött!
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare

Inlägg av taliz »

Jerker skrev:
Egentligen tycker jag att det mest störande inslaget nu är när två personer argumenterar om småsaker och vem som skrivit vad eller menat vad etc. Med det så kapar de en tråd och gör den oläslig. Man kan tycka att sådana diskussioner kunde föras via PM istället för att skita ner trådar.
Så kan det bli när det är två som vägrar ge sig. Jag är en sån.
På större mer aktiva forum brukar då mod antingen rensa bort det om det är strunt, eller lyfta ur det till separata trådar om det är OT.
Vi har ju väldigt mkt OT här rent generellt, kanske det är dags att det lyfts ur?

Användarvisningsbild
mati
elbilist

Inlägg av mati »

OT är nästan en tradition här, och det har historiskt alltid accepterats av Tibor. Jag kan tycka att det är en del av tjusningen när diskussionerna börjar "flyta iväg" lite. Jag vill inte sticka under stolen med att jag är säkert en av dem som föder OT-diskussioner. Med det är bra när man då och då blir påmind vad tråden egentligen handlar om. För ibland kan man glömma bort det i ivern. Däremot så är det inte okej när OT-inläggen bara handlar om vem som har rätt och vem som har fel. Då har det gått för långt och det borde modereras bort kan jag tycka.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
Jerker
elbilist

Inlägg av Jerker »

Det är en svår balansgång att tillåta ett visst mått av OT utan att det förstör tråden. Jag tycker att ett visst mått av OT kan vara trevligt och intressant, men det får ju inte ta över.

Ja, kanske borde moderatorerna uppmärksammas när det blir för mycket av envig så de kan moderera tråden.
Användarvisningsbild
Walker
Teslaägare

Inlägg av Walker »

Fast... förutom tråden ”Väntrum model 3” så är väl den här tråden den som har hållit sig ON topic längst. :roll:
eGolf (såld)
Model 3 LR (såld)
Ioniq 5 rwd (SÅLD!!)
Model Y LR -22 (såld)
Model Y LR -24
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare

Inlägg av taliz »

Alla har också olika mått för vad som är lagom.
Jag är själv mest allergisk mot allmänt gnällande. Det kan jag angripa rätt hårt, och det stör i sin tur en del.

Skriv svar