Långsam SuC efter 2019.42

Här diskuterar vi frågor som berör flera av Teslas produkter.

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
lukas_zajac
Teslaägare
Inlägg: 43
Blev medlem: 19 feb 2018 21:42

Långsam SuC efter 2019.42

Inlägg av lukas_zajac »

Tänkte dela med mina observationer gällande SuC laddning av bilar med senaste firmware. Har MS 100d AP2 och v. 10.2 (2020.4.1) installerat.

Som flera andra upplevde jag nedsatt laddhastighet på SuC efter uppdateringen till v. 10 även om man navigerar till SuC, oftast fick jag upp till 96kW.

Men nu under sportlovet åkte vi till Alperna och plötsligt kunde jag få upp till 142 kW.
Dock det hände det någon gång att Nav hittade fel väg till SuC som jag ville inte använda. Jag ställde då annan SuC i Nav som målet och när vi kom fram fick jag igen långsammare laddning upp till ca 90kW. Det enda skillnaden var att bilen viste inte om vi ska köra vidare efter laddning. Under fortsatt resa var laddning igen upp till 142kW.

Sammanfattningsvis: vill man ha max laddhastighet måste det finnas resmål efter SuC som inte går att nå utan laddning på denna SuC-en.
Användarvisningsbild
Etoo
Teslaägare
Inlägg: 44
Blev medlem: 22 maj 2017 15:10

Re: Långsam SuC efter 2019.42

Inlägg av Etoo »

Det var spännande. Sådana observationer är intressant att försöka återskapa, testa och analysera.
Synd att jag inte har någon längre resa på g. Hoppas någon annan har möjlighet att prova.
Model S 75D 2016 Pearl White
Model 3 LR AWD 2019 Blå, FSD, krok
Användarvisningsbild
fth
Teslaägare
Inlägg: 7234
Blev medlem: 30 mar 2017 16:25
Ort: Stockholm
Referralkod: ts.la/fredrik8071

Re: Långsam SuC efter 2019.42

Inlägg av fth »

Jag körde Stockholm - Malmö ToR i helgen, med mål bortom nästa SuC i navigatorn, och fick ändå max 90kW effekt.

Det verkar alltså inte vara någon generell fix för problemet för alla :(

/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
Användarvisningsbild
lukas_zajac
Teslaägare
Inlägg: 43
Blev medlem: 19 feb 2018 21:42

Re: Långsam SuC efter 2019.42

Inlägg av lukas_zajac »

fth skrev:
Jag körde Stockholm - Malmö ToR i helgen, med mål bortom nästa SuC i navigatorn, och fick ändå max 90kW effekt.

Det verkar alltså inte vara någon generell fix för problemet för alla :(

/fth
Tyvärr äger Du modellen som drabbas tidigare av SuC-begränsning. Som vi vet även andra som äger LR eller 100D kommer att påverkas med tiden, men det som Tesla gjorde med uppdatering till v.10 var att göra SuC laddning till mindre attraktivt om man inte är på resa. Min MS gått 10000 mil varav ca 2000 mil långresor på SuC så jag är glad att laddhastigheten är fortfarande OK när jag ska behöva den.
Användarvisningsbild
fth
Teslaägare
Inlägg: 7234
Blev medlem: 30 mar 2017 16:25
Ort: Stockholm
Referralkod: ts.la/fredrik8071

Re: Långsam SuC efter 2019.42

Inlägg av fth »

lukas_zajac skrev:
fth skrev:
Jag körde Stockholm - Malmö ToR i helgen, med mål bortom nästa SuC i navigatorn, och fick ändå max 90kW effekt.

Det verkar alltså inte vara någon generell fix för problemet för alla :(

/fth
Tyvärr äger Du modellen som drabbas tidigare av SuC-begränsning. Som vi vet även andra som äger LR eller 100D kommer att påverkas med tiden, men det som Tesla gjorde med uppdatering till v.10 var att göra SuC laddning till mindre attraktivt om man inte är på resa. Min MS gått 10000 mil varav ca 2000 mil långresor på SuC så jag är glad att laddhastigheten är fortfarande OK när jag ska behöva den.
Min bil blev begränsad alldeles nyligen, jag har inte exakt datum, men jag fick 116kW i Gävle för inte alls länge sedan.

Maxeffekt 90kW är väldigt nytt för mig, och jag är inte ett dugg road :(

/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
Användarvisningsbild
Kilowatt
Teslaägare
Inlägg: 1070
Blev medlem: 03 aug 2014 10:46
Ort: Stockholm

Re: Långsam SuC efter 2019.42

Inlägg av Kilowatt »

Samma här och min bil har bara rullat 1500 mil. Jag reserverar mig en aning tills varmare väderlek men noterade redan före kallt väder en otippat slö laddning.
Såld: 2014 Steel Grey P85D Grey turbine 21", Nextgen fram och bak, pluschassie
2019 Model S ”Raven” Performance Ludicrous, Midnight Silver Metallic, Satin Dark grey wrap, FSD, Ultravit + Carbon, 21" Twin Turbine
Användarvisningsbild
John Galt
Teslaägare
Inlägg: 468
Blev medlem: 21 sep 2019 22:00
Ort: Stockholm

Re: Långsam SuC efter 2019.42

Inlägg av John Galt »

Etoo skrev:
Det var spännande. Sådana observationer är intressant att försöka återskapa, testa och analysera.
Synd att jag inte har någon längre resa på g. Hoppas någon annan har möjlighet att prova.
Du behöver ju inte åka till en destination långt borta bara för att du säger till navigatorn att du ska åka dit. Bild

Skickat från min SM-G965F via Tapatalk
Användarvisningsbild
bylund
Teslaägare
Inlägg: 9350
Blev medlem: 11 jun 2014 22:11
Ort: Stockholm

Re: Långsam SuC efter 2019.42

Inlägg av bylund »

John Galt skrev:
Etoo skrev:
Det var spännande. Sådana observationer är intressant att försöka återskapa, testa och analysera.
Synd att jag inte har någon längre resa på g. Hoppas någon annan har möjlighet att prova.
Du behöver ju inte åka till en destination långt borta bara för att du säger till navigatorn att du ska åka dit. Bild

Skickat från min SM-G965F via Tapatalk
Är det inte omoraliskt att ljuga för navigatorn?

Skickat från soffan via Internet.
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS
Skriv svar