Artikel i media

Här diskuterar vi elektriska fordon av alla slag

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare
Inlägg: 14593
Blev medlem: 16 nov 2014 12:04

Re: Artikel i media

Inlägg av taliz »

Porsche’s own Taycan, which is the first European rival to Tesla’s Model S, will not be profitable for a few years, Mr Blume confirmed

https://www.ft.com/content/59b03d00-5d6 ... 9c2307bcd4
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Kubi
Inlägg: 271
Blev medlem: 23 feb 2020 09:14

Re: Artikel i media

Inlägg av Kubi »

taliz skrev:
Porsche’s own Taycan, which is the first European rival to Tesla’s Model S, will not be profitable for a few years, Mr Blume confirmed

https://www.ft.com/content/59b03d00-5d6 ... 9c2307bcd4
Paywall. Kan du saxa lite?
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare
Inlägg: 14593
Blev medlem: 16 nov 2014 12:04

Re: Artikel i media

Inlägg av taliz »

Kubi skrev:
taliz skrev:
Porsche’s own Taycan, which is the first European rival to Tesla’s Model S, will not be profitable for a few years, Mr Blume confirmed

https://www.ft.com/content/59b03d00-5d6 ... 9c2307bcd4
Paywall. Kan du saxa lite?

The chief executive of Porsche has warned the cost of lithium-ion batteries, by far the most expensive component in an electric car, is unlikely to drop for at least five years, complicating carmakers’ attempts to generate profits from emissions-free models.

Oliver Blume, whose company has just begun delivering its first battery-powered sports car, the Taycan, told the Financial Times the industry would face supply constraints for the “next few years”.

“I don’t expect decreasing costs in batteries, because there is a big demand and we still have a bottleneck in production capacities,” he said.


Although Porsche has fixed contracts with battery suppliers such as South Korea’s LG Chem, Mr Blume raised the possibility that rivals could see their price soar, before the electric car market becomes big enough to benefit from economies of scale. Porsche is part of the Volkswagen Group and Mr Blume sits on the VW board.

The forecast will frustrate many European car manufacturers, who must sell hundreds of thousands of electric vehicles over the next few years to comply with EU regulations.

The industry had been hoping that battery-powered models, which are sold either at a loss or for very small returns, would begin making money as the cost of their core technology plummeted.

Porsche’s own Taycan, which is the first European rival to Tesla’s Model S, will not be profitable for a few years, Mr Blume confirmed, despite already securing 30,000 orders.

The rapid growth of electric vehicles, spearheaded by VW’s ambitious plans to produce 26m emissions-free cars in the next nine years, is expected to almost quadruple the global demand for batteries by 2025.

The German group is investing in its own, domestic cell-building facilities, in conjunction with Swedish developer Northvolt, but is largely reliant on Asian battery suppliers, which dominate the industry.

Europe is staging a late surge into battery manufacturing, with the likes of BASF and Opel receiving state aid to build so-called gigafactories on the continent, but those facilities are unlikely to come online for a few years.

Nonetheless, VW’s boss Herbert Diess told the FT last week that the carmaker had secured enough battery supply to see it through until 2023, by which point it hopes to have produced 1m electric cars.

Those comments came as production of emissions-free vehicles at Audi, one of VW’s brands, in Belgium was forced to a halt because of delays in the delivery of battery cells.

“That’s a typical thing that happens when you ramp-up a new technology,” said Hildegard Wortmann, Audi’s board member responsible for sales.

But Ms Wortmann, who earlier in her career helped launch BMW’s electric models, warned that the price of Audi’s battery-powered models were unlikely to drop, even if battery costs were reduced.

“Whenever we get cost savings in terms of scalability,” she said, “[Audi will invest] into better cell performance and cell intensity etc to build on the reach.”

Ms Wortmann added that electric models would need to have a reach of about 500km before the savings in battery costs could be passed on to consumers.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare
Inlägg: 14593
Blev medlem: 16 nov 2014 12:04

Artikel i media

Inlägg av taliz »

https://www.engadget.com/2020/03/03/nas ... pollution/


NASA maps show the effect of a quarantine on air pollution
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare
Inlägg: 14593
Blev medlem: 16 nov 2014 12:04

Artikel i media

Inlägg av taliz »


But Ms Wortmann, who earlier in her career helped launch BMW’s electric models, warned that the price of Audi’s battery-powered models were unlikely to drop, even if battery costs were reduced.

“Whenever we get cost savings in terms of scalability,” she said, “[Audi will invest] into better cell performance and cell intensity etc to build on the reach.”

Ms Wortmann added that electric models would need to have a reach of about 500km before the savings in battery costs could be passed on to consumers.
Detta är ju nått att hålla i åtanke om man hoppas på billigare bilar från Audi.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Användarvisningsbild
wilfried
Teslaägare
Inlägg: 120
Blev medlem: 23 jan 2017 14:47

Re: Artikel i media

Inlägg av wilfried »

https://www.sydsvenskan.se/2020-03-04/l ... -i-elnatet

Pilotprojekt i Landskrona – med och löser Skånes elproblem
När elnätet svajar på kalla vinterdagar kan kraften hämtas från ett batteripaket i Landskrona. Ett pilotprojekt med Boliden Bergsöe kan visa en väg för att lösa storstädernas kapacitetsproblem.
– Det löser inte Skånes problem — men det är ju många bäckar små, säger Magnus Berg på Vattenfall.
...
Batterierna har sammanlagt en effekt på 500 kilowatt, och en kapacitet på en megawattimme.
...
– Det är en pilotanläggning som man kan skala upp. Det är ett viktigt steg för att lära sig hur det kan fungera, säger Klas Nilsson på Boliden.
...
Projektet håller på i drygt två år och kostar 7,4 miljoner kronor. Av detta bidrar Energimyndigheten med 1,9 miljoner kronor. Vattenfall projektleder själva forskningen.
2021/03- Model 3 P AWD, Röd flerlagersfärg, S/V interiör

2019/03-2021/02 Model 3 LR AWD+, Svart, S/V interiör
2017/03-2019/03 Nissan Leaf Tekna 30kWh
Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare
Inlägg: 14855
Blev medlem: 29 mar 2016 18:28
Ort: Umeå

Re: Artikel i media

Inlägg av Zalman3 »

wilfried skrev:
https://www.sydsvenskan.se/2020-03-04/l ... -i-elnatet

Pilotprojekt i Landskrona – med och löser Skånes elproblem
När elnätet svajar på kalla vinterdagar kan kraften hämtas från ett batteripaket i Landskrona. Ett pilotprojekt med Boliden Bergsöe kan visa en väg för att lösa storstädernas kapacitetsproblem.
– Det löser inte Skånes problem — men det är ju många bäckar små, säger Magnus Berg på Vattenfall.
...
Batterierna har sammanlagt en effekt på 500 kilowatt, och en kapacitet på en megawattimme.
...
– Det är en pilotanläggning som man kan skala upp. Det är ett viktigt steg för att lära sig hur det kan fungera, säger Klas Nilsson på Boliden.
...
Projektet håller på i drygt två år och kostar 7,4 miljoner kronor. Av detta bidrar Energimyndigheten med 1,9 miljoner kronor. Vattenfall projektleder själva forskningen.
En Tesla Semi har ett batteri på ca 1000kWh och kostar
1,5 miljoner Nok i Norge.
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Användarvisningsbild
nek0
Inlägg: 4201
Blev medlem: 08 nov 2017 14:10
Ort: Huskvarna

Re: Artikel i media

Inlägg av nek0 »

Zalman3 skrev:
wilfried skrev:
https://www.sydsvenskan.se/2020-03-04/l ... -i-elnatet

Pilotprojekt i Landskrona – med och löser Skånes elproblem
När elnätet svajar på kalla vinterdagar kan kraften hämtas från ett batteripaket i Landskrona. Ett pilotprojekt med Boliden Bergsöe kan visa en väg för att lösa storstädernas kapacitetsproblem.
– Det löser inte Skånes problem — men det är ju många bäckar små, säger Magnus Berg på Vattenfall.
...
Batterierna har sammanlagt en effekt på 500 kilowatt, och en kapacitet på en megawattimme.
...
– Det är en pilotanläggning som man kan skala upp. Det är ett viktigt steg för att lära sig hur det kan fungera, säger Klas Nilsson på Boliden.
...
Projektet håller på i drygt två år och kostar 7,4 miljoner kronor. Av detta bidrar Energimyndigheten med 1,9 miljoner kronor. Vattenfall projektleder själva forskningen.
En Tesla Semi har ett batteri på ca 1000kWh och kostar
1,5 miljoner Nok i Norge.
Hur många Tesla Semi finns i Norge? Ja juste lika många som det finns ID3 :)
Användarvisningsbild
Pontus
Teslaägare
Inlägg: 8693
Blev medlem: 26 nov 2014 05:42
Ort: Upplands Väsby, Stockholm

Re: Artikel i media

Inlägg av Pontus »

Zalman3 skrev:
wilfried skrev:
https://www.sydsvenskan.se/2020-03-04/l ... -i-elnatet

Pilotprojekt i Landskrona – med och löser Skånes elproblem
När elnätet svajar på kalla vinterdagar kan kraften hämtas från ett batteripaket i Landskrona. Ett pilotprojekt med Boliden Bergsöe kan visa en väg för att lösa storstädernas kapacitetsproblem.
– Det löser inte Skånes problem — men det är ju många bäckar små, säger Magnus Berg på Vattenfall.
...
Batterierna har sammanlagt en effekt på 500 kilowatt, och en kapacitet på en megawattimme.
...
– Det är en pilotanläggning som man kan skala upp. Det är ett viktigt steg för att lära sig hur det kan fungera, säger Klas Nilsson på Boliden.
...
Projektet håller på i drygt två år och kostar 7,4 miljoner kronor. Av detta bidrar Energimyndigheten med 1,9 miljoner kronor. Vattenfall projektleder själva forskningen.
En Tesla Semi har ett batteri på ca 1000kWh och kostar
1,5 miljoner Nok i Norge.
Men eftersom det är skattepengar så har man nog en budget för projektledarens lön på 5 miljoner också :?
Model S Plaid
Model 3 LR AWD Vit
Model 3 LR RWD Svart. SÅLD
Första Svenskägda Model 3 Blå med svart inredning och de fula hjulen och AP. SÅLD
Model S 85D Matt blå SÅLD
För rabatt på model S o X kan ni prova att twittra Elon, tala om hur det gick.
kofoten
Inlägg: 80
Blev medlem: 15 jul 2014 22:39

Re: Artikel i media

Inlägg av kofoten »



Speciell människa dedär :mrgreen:
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Inlägg: 19599
Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
Ort: Bollnäs
Referralkod: ts.la/mikael1178

Re: Artikel i media

Inlägg av Bjelke »

Pontus skrev:
Zalman3 skrev:
wilfried skrev:
https://www.sydsvenskan.se/2020-03-04/l ... -i-elnatet

Pilotprojekt i Landskrona – med och löser Skånes elproblem
När elnätet svajar på kalla vinterdagar kan kraften hämtas från ett batteripaket i Landskrona. Ett pilotprojekt med Boliden Bergsöe kan visa en väg för att lösa storstädernas kapacitetsproblem.
– Det löser inte Skånes problem — men det är ju många bäckar små, säger Magnus Berg på Vattenfall.
...
Batterierna har sammanlagt en effekt på 500 kilowatt, och en kapacitet på en megawattimme.
...
– Det är en pilotanläggning som man kan skala upp. Det är ett viktigt steg för att lära sig hur det kan fungera, säger Klas Nilsson på Boliden.
...
Projektet håller på i drygt två år och kostar 7,4 miljoner kronor. Av detta bidrar Energimyndigheten med 1,9 miljoner kronor. Vattenfall projektleder själva forskningen.
En Tesla Semi har ett batteri på ca 1000kWh och kostar
1,5 miljoner Nok i Norge.
Men eftersom det är skattepengar så har man nog en budget för projektledarens lön på 5 miljoner också :?
Ja lite konstigt låter det med prislappen på det där projektet...
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Användarvisningsbild
fth
Teslaägare
Inlägg: 7236
Blev medlem: 30 mar 2017 16:25
Ort: Stockholm
Referralkod: ts.la/fredrik8071

Re: Artikel i media

Inlägg av fth »

kofoten skrev:


Speciell människa dedär :mrgreen:
Vilket dj-a stolpskott den där Peder Karlsson, jag satt med hakan i skrivbordet när han vräkte ur sig sina dumheter.

Jag har nog aldrig hört någon så eländigt gnällig, negativ, fördomsfull människa, och då har jag faktiskt hört en hel del :D

Vad har han för problem?

/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
Användarvisningsbild
OfarligTesla
Teslaägare
Inlägg: 5524
Blev medlem: 17 feb 2018 09:16

Re: Artikel i media

Inlägg av OfarligTesla »

kofoten skrev:


Speciell människa dedär :mrgreen:
Haha, såg den och tyckte den var lite rolig. Rätt osäker person man är om det viktigaste verkar vara att det låter mycket så alla vet att ”här kommer jag med min sportbil”. Tror att han är genuint förnärmad över att någon som köpt en billigare bil än han är snabbare...

Hade ju inte så bra koll på så mycket heller, tyckte det var underbart skoj när han försökte få det till att Ferrariägare skulle vara smartare samtidigt som han själv satt och sa massa saker utan att ha stöd för det.

Håller dock med om att skall jag ut och köra på småvägar en halvtimme för skojs skull så tar jag gärna motorljud.
Användarvisningsbild
dstr
Teslaägare
Inlägg: 4351
Blev medlem: 12 okt 2014 11:00
Ort: Helenelund

Re: Artikel i media

Inlägg av dstr »

kofoten skrev:


Speciell människa dedär :mrgreen:
Haha! Mycket underhållande.

Han gör sitt jobb bra - driver trafik till ams från både Tesla och Ferrari-kretsarna. :)
Användarvisningsbild
fth
Teslaägare
Inlägg: 7236
Blev medlem: 30 mar 2017 16:25
Ort: Stockholm
Referralkod: ts.la/fredrik8071

Re: Artikel i media

Inlägg av fth »

dstr skrev:
Han gör sitt jobb bra - driver trafik till ams från både Tesla och Ferrari-kretsarna. :)
Ja, det är kanske så man skall tolka stolligheterna, en roll han spelar för att väcka känslor :)

Jag lutar nog ändå åt att han faktiskt tror på det han säger :roll:

/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
kofoten
Inlägg: 80
Blev medlem: 15 jul 2014 22:39

Re: Artikel i media

Inlägg av kofoten »

Han satte ju verkligen nivån om intelligens när han tog upp R... :roll:
Användarvisningsbild
bonath
Teslaägare
Inlägg: 1973
Blev medlem: 26 jan 2015 07:37
Ort: Halmstad

Re: Artikel i media

Inlägg av bonath »

Ja, verkligen.
Herregud, en människa som säger "jag trodde R var raceläget" kan man väl undra om han é........................... :roll:
Model 3, röd/vit SR+ med drag och aerofälgar, beställde 12/4, leverans 20/9 2019. Körde i två år Nissan Leaf Tekna 30 kWh 2017.
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14700
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: Artikel i media

Inlägg av LarsL »

Nä, det är klart att han fjantar sig.

Han tittar på nyckelkortet och säger det där kommer man ju tappa bort. Lika ofta som han tappar bort sitt kreditkort då eller? :roll:
Användarvisningsbild
dstr
Teslaägare
Inlägg: 4351
Blev medlem: 12 okt 2014 11:00
Ort: Helenelund

Re: Artikel i media

Inlägg av dstr »

fth skrev:
dstr skrev:
Han gör sitt jobb bra - driver trafik till ams från både Tesla och Ferrari-kretsarna. :)
Ja, det är kanske så man skall tolka stolligheterna, en roll han spelar för att väcka känslor :)

Jag lutar nog ändå åt att han faktiskt tror på det han säger :roll:

/fth
Jag känner Peder. Han är inte fullt så "korkad" på riktigt. Glöm inte hans podd, Storfräsarpodden :)
Stevvee
Inlägg: 830
Blev medlem: 29 dec 2018 10:59

Re: Artikel i media

Inlägg av Stevvee »

fth skrev:
kofoten skrev:


Speciell människa dedär :mrgreen:
Vilket dj-a stolpskott den där Peder Karlsson, jag satt med hakan i skrivbordet när han vräkte ur sig sina dumheter.

Jag har nog aldrig hört någon så eländigt gnällig, negativ, fördomsfull människa, och då har jag faktiskt hört en hel del :D

Vad har han för problem?

/fth
Du har då inte läst det här forumet tidigare då ;)
Användarvisningsbild
fth
Teslaägare
Inlägg: 7236
Blev medlem: 30 mar 2017 16:25
Ort: Stockholm
Referralkod: ts.la/fredrik8071

Re: Artikel i media

Inlägg av fth »

Stevvee skrev:
fth skrev:
kofoten skrev:


Speciell människa dedär :mrgreen:
Vilket dj-a stolpskott den där Peder Karlsson, jag satt med hakan i skrivbordet när han vräkte ur sig sina dumheter.

Jag har nog aldrig hört någon så eländigt gnällig, negativ, fördomsfull människa, och då har jag faktiskt hört en hel del :D

Vad har han för problem?

/fth
Du har då inte läst det här forumet tidigare då ;)
Jorå, jag läser nog det mesta som skrivs här, och en hyfsad andel är t.o.m. skrivet av mig, men jag har definitivt inte träffat på någon på TCS med en sådan orubbligt negativ förutfattad inställning till allt som har med Tesla att göra (iofs inte så förvånande, vad skulle man här att göra då?).

Det märkliga var ju att han inte verkade ha några kunskaper eller fakta att basera sin åsikt på, han verkade helt enkelt bara ha bestämt sig för att det är sk-t, i alla detaljer och ut alla aspekter, nyckelkortet som han omedelbart skulle tappa bort är ju bara en av många fåniga detaljer i reportaget.

Jag får som dom flesta Tesla-ägare ofta höra en massa åsikter, oftast negativa, om elbilar i allmänhet och Tesla i synnerhet, men jag har faktiskt aldrig råkat ut för någon av den här kalibern.

Jag gissar som skrivits tidigare i tråden att det till viss del är skådespeleri för att skapa kontrovers och driva trafik, om inte så borde han kanske skaffa annat jobb.

/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
Användarvisningsbild
nek0
Inlägg: 4201
Blev medlem: 08 nov 2017 14:10
Ort: Huskvarna

Re: Artikel i media

Inlägg av nek0 »

Min favorit är Dacia ratten :lol:
Stevvee
Inlägg: 830
Blev medlem: 29 dec 2018 10:59

Re: Artikel i media

Inlägg av Stevvee »

fth skrev:
Stevvee skrev:
fth skrev:
kofoten skrev:


Speciell människa dedär :mrgreen:
Vilket dj-a stolpskott den där Peder Karlsson, jag satt med hakan i skrivbordet när han vräkte ur sig sina dumheter.

Jag har nog aldrig hört någon så eländigt gnällig, negativ, fördomsfull människa, och då har jag faktiskt hört en hel del :D

Vad har han för problem?

/fth
Du har då inte läst det här forumet tidigare då ;)
Jorå, jag läser nog det mesta som skrivs här, och en hyfsad andel är t.o.m. skrivet av mig, men jag har definitivt inte träffat på någon på TCS med en sådan orubbligt negativ förutfattad inställning till allt som har med Tesla att göra (iofs inte så förvånande, vad skulle man här att göra då?).

Det märkliga var ju att han inte verkade ha några kunskaper eller fakta att basera sin åsikt på, han verkade helt enkelt bara ha bestämt sig för att det är sk-t, i alla detaljer och ut alla aspekter, nyckelkortet som han omedelbart skulle tappa bort är ju bara en av många fåniga detaljer i reportaget.

Jag får som dom flesta Tesla-ägare ofta höra en massa åsikter, oftast negativa, om elbilar i allmänhet och Tesla i synnerhet, men jag har faktiskt aldrig råkat ut för någon av den här kalibern.

Jag gissar som skrivits tidigare i tråden att det till viss del är skådespeleri för att skapa kontrovers och driva trafik, om inte så borde han kanske skaffa annat jobb.

/fth
Nä men jag ser extremt mycket tesla fanatiker som har orubbligt negativ förutfattad inställning till andra märken/beslut/förmåner utan att egentligen ha några kunskaper i det som det klankas ner på.

Sen har det blivit Peders grej att spela på dom tangenterna. Jag tar det för vad det är och jag gillar det.
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare
Inlägg: 14593
Blev medlem: 16 nov 2014 12:04

Artikel i media

Inlägg av taliz »

Alrik verkar ju rätt klok iaf. Skulle inte förvåna mig om han browsar forumet ibland.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Fredrik j
Inlägg: 10947
Blev medlem: 06 jun 2019 21:23

Re: Artikel i media

Inlägg av Fredrik j »

AMS har blivit en bedövande tråkig tidning. Brukade prenumerera och se fram mot dagen när den låg i lådan. Nu köper jag lösnummer ibland.
Skriv svar