Äntligen! Men hur gör man....

Här diskuterar vi om Tesla Model 3

Moderator: Redaktion

Dastysk
Inlägg: 79
Blev medlem: 22 okt 2019 17:37

Äntligen! Men hur gör man....

Inlägg av Dastysk »

Äntligen hämtat ut en LR! Medioker genomgång av ”snorvalp”. Så nu är jag hemma med massa frågor.... har inte provkört innan och inte läst på ngt alls!

Kommer säkert massa frågor men börjar med dessa!

Hur stänger jag av bilen? Sätter man bara i P och sen är det klart?

Hur låser jag? Smidigt att använda mobilen för att komma in ”keyless” men hur låser jag när jag går ur? Måste jag upp med mobil o låsa med app? Eller kortet?

Fått ett larm direkt med nån sensor? Kan jag få bort det eller är det SC som gäller?
Användarvisningsbild
pejvic
Teslaägare
Inlägg: 1981
Blev medlem: 29 jan 2018 14:55
Ort: Sthlm
Referralkod: ts.la/torbjrn74421

Re: Äntligen! Men hur gör man....

Inlägg av pejvic »

Dastysk skrev:
Äntligen hämtat ut en LR! Medioker genomgång av ”snorvalp”. Så nu är jag hemma med massa frågor.... har inte provkört innan och inte läst på ngt alls!

Kommer säkert massa frågor men börjar med dessa!

Hur stänger jag av bilen? Sätter man bara i P och sen är det klart?

Hur låser jag? Smidigt att använda mobilen för att komma in ”keyless” men hur låser jag när jag går ur? Måste jag upp med mobil o låsa med app? Eller kortet?

Fått ett larm direkt med nån sensor? Kan jag få bort det eller är det SC som gäller?
Hej!

P räcker

Du går bara så löser bilen låsning.
Skit i sensorlarmet. Det går över.

Lycka till i övrigt!
Haft alla 3/Y
Användarvisningsbild
MarkusL
Teslaägare
Inlägg: 414
Blev medlem: 16 feb 2019 22:59

Re: Äntligen! Men hur gör man....

Inlägg av MarkusL »

Kolla bara att du har ställt in att den ska låsa när du lämnar.
Användarvisningsbild
wector
Teslaägare
Inlägg: 234
Blev medlem: 13 maj 2017 22:02
Ort: Kramfors

Re: Äntligen! Men hur gör man....

Inlägg av wector »

Läs trådar här på forumet och läs även manualen till bilen. Brukar vara enklast.
Dastysk
Inlägg: 79
Blev medlem: 22 okt 2019 17:37

Re: Äntligen! Men hur gör man....

Inlägg av Dastysk »

Perfa! Allt löst!

Kan frugan också ha telefon för att köra/öppna? Eller går det bara med ett konto?
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14700
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: Äntligen! Men hur gör man....

Inlägg av LarsL »

Dastysk skrev:
Perfa! Allt löst!

Kan frugan också ha telefon för att köra/öppna? Eller går det bara med ett konto?
Det går att ansluta flera telefoner, men de måste ladda ner appen och logga in på kontot.
Dastysk
Inlägg: 79
Blev medlem: 22 okt 2019 17:37

Re: Äntligen! Men hur gör man....

Inlägg av Dastysk »

Och kan man ha olika profiler på olika telefoner med tex stol inställning???
Användarvisningsbild
Jwic
Teslaägare
Inlägg: 9
Blev medlem: 22 aug 2019 06:29

Re: Äntligen! Men hur gör man....

Inlägg av Jwic »

Instruktionsvideo+manual finns på bilens skärm!
Användarvisningsbild
wector
Teslaägare
Inlägg: 234
Blev medlem: 13 maj 2017 22:02
Ort: Kramfors

Re: Äntligen! Men hur gör man....

Inlägg av wector »

Dastysk skrev:
Och kan man ha olika profiler på olika telefoner med tex stol inställning???
Yes! Teslan känner av vilken mobil som är närmast förardörren och väljer den profil du kopplat mot mobilen automatiskt. Går såklart att ändra profiler manuellt också.
Användarvisningsbild
Jjonas
Teslaägare
Inlägg: 318
Blev medlem: 15 sep 2018 08:21
Ort: Stockholm

Re: Äntligen! Men hur gör man....

Inlägg av Jjonas »

Ett tips är att alltid ha med nyckelordet, mobilen fungerar super men man vet aldrig. ☺️
Tesla Model Y 2022 Deep Blue LR 20" Dragkrok Cineastknapp
Användarvisningsbild
Jerker
elbilist
Inlägg: 10929
Blev medlem: 09 nov 2015 22:29

Re: Äntligen! Men hur gör man....

Inlägg av Jerker »

Jjonas skrev:
Ett tips är att alltid ha med nyckelordet, mobilen fungerar super men man vet aldrig. ☺️
Jag har gjort så att jag har ett etui som är avskärmat och med nyckelring. Där har jag nyckelkort och husnycklar. Då har jag alltid det med mig.
Nycklar.png
Senast redigerad av Jerker, redigerad totalt 1 gånger.
Användarvisningsbild
bonath
Teslaägare
Inlägg: 1973
Blev medlem: 26 jan 2015 07:37
Ort: Halmstad

Re: Äntligen! Men hur gör man....

Inlägg av bonath »

Jjonas skrev:
Ett tips är att alltid ha med nyckelordet, mobilen fungerar super men man vet aldrig. ☺️

Ibland kopplar min Motorola G6+ inte in sig helt på bilen. Den är ansluten men jag får inte upp pin-koden.
Bilen tjatar om nyckelkort.... sen helt plötsligt funkar det. Känns som det är mobilen som j-vlas...
Händer naturligtvis "alltid" :cry: när man har folk med sig. :roll:
Model 3, röd/vit SR+ med drag och aerofälgar, beställde 12/4, leverans 20/9 2019. Körde i två år Nissan Leaf Tekna 30 kWh 2017.
Användarvisningsbild
Xeik
Teslaägare
Inlägg: 506
Blev medlem: 22 feb 2019 19:19

Re: Äntligen! Men hur gör man....

Inlägg av Xeik »

bonath skrev:
Jjonas skrev:
Ett tips är att alltid ha med nyckelordet, mobilen fungerar super men man vet aldrig. ☺️

Ibland kopplar min Motorola G6+ inte in sig helt på bilen. Den är ansluten men jag får inte upp pin-koden.
Bilen tjatar om nyckelkort.... sen helt plötsligt funkar det. Känns som det är mobilen som j-vlas...
Händer naturligtvis "alltid" :cry: när man har folk med sig. :roll:
Jag hade samma problem med min tidigare mobil (note 4)
Sedan jag blev tvungen att byta till nyare (note 10) så har det aldrig hänt igen. Så ja, det är säkert mobilen.
Användarvisningsbild
Jerker
elbilist
Inlägg: 10929
Blev medlem: 09 nov 2015 22:29

Re: Äntligen! Men hur gör man....

Inlägg av Jerker »

Hände aldrig de första månaderna, men har råkat ut för det ett par ggr den senaste månaden. Oneplus 6.
Användarvisningsbild
Ampera
Teslaägare
Inlägg: 482
Blev medlem: 23 jun 2016 21:58
Ort: Skåne

Re: Äntligen! Men hur gör man....

Inlägg av Ampera »

Jag köpte till keyfoben och har mobilen samt plastkortet som reserv.
Med keyfoben kan du låsa upp laddlåset enkelt genom att tycka och hålla på bakluckan(keyfoben)
Model S 90D 21" Silver Turbin, AP2.0, Mcu2, CSS, Fri SuC
Model 3 AWD med krok beställd leverans 190914...blev 190924 nästan julafton, Falcor är hon döpt till, med FOB
Mercedes B-250 E
Member of Tesla.Skåne TG, Fossilfri sedan 2018-02-01!
Användarvisningsbild
pejvic
Teslaägare
Inlägg: 1981
Blev medlem: 29 jan 2018 14:55
Ort: Sthlm
Referralkod: ts.la/torbjrn74421

Re: Äntligen! Men hur gör man....

Inlägg av pejvic »

Jag håller inte med här. Tycker det är skitläskigt att ha kortet med sig. Ett kort försvinner så lätt. Då kan någon bara ta bilen och åka.
Har någon hört talas om att mobilen inte skulle funka? Har aldrig hört det. jag har förresten redan tappat ena kortet ( i början, när jag hade det på mig) men har slutat bära det med mig numer.
Haft alla 3/Y
Användarvisningsbild
metchristian
Teslaägare
Inlägg: 872
Blev medlem: 07 nov 2019 22:37
Ort: Örbyhus

Re: Äntligen! Men hur gör man....

Inlägg av metchristian »

pejvic skrev:
Jag håller inte med här. Tycker det är skitläskigt att ha kortet med sig. Ett kort försvinner så lätt. Då kan någon bara ta bilen och åka.
Har någon hört talas om att mobilen inte skulle funka? Har aldrig hört det. jag har förresten redan tappat ena kortet ( i början, när jag hade det på mig) men har slutat bära det med mig numer.
Men om du lägger in pin to drive? Då ska ju inte det ”bara” räcka me kortet? Eller har jag fel?
Användarvisningsbild
Jerker
elbilist
Inlägg: 10929
Blev medlem: 09 nov 2015 22:29

Re: Äntligen! Men hur gör man....

Inlägg av Jerker »

metchristian skrev:
pejvic skrev:
Jag håller inte med här. Tycker det är skitläskigt att ha kortet med sig. Ett kort försvinner så lätt. Då kan någon bara ta bilen och åka.
Har någon hört talas om att mobilen inte skulle funka? Har aldrig hört det. jag har förresten redan tappat ena kortet ( i början, när jag hade det på mig) men har slutat bära det med mig numer.
Men om du lägger in pin to drive? Då ska ju inte det ”bara” räcka me kortet? Eller har jag fel?
Precis. Det gör kortet värdelöst i fel händer.
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14700
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: Äntligen! Men hur gör man....

Inlägg av LarsL »

Har inte tappat bort ett kreditkort på de 30 år jag haft sådana. Förstår inte hur det kan vara svårare med Tesla kortet. Däremot har jag tappat bort nycklar.

Jag har nu mera barnen kortplånbok med mig inget annat (förutom telefon).
https://www.e-ville.com/img/p/25584-117524-thickbox.jpg
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14700
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: Äntligen! Men hur gör man....

Inlägg av LarsL »

Jerker skrev:
metchristian skrev:
pejvic skrev:
Jag håller inte med här. Tycker det är skitläskigt att ha kortet med sig. Ett kort försvinner så lätt. Då kan någon bara ta bilen och åka.
Har någon hört talas om att mobilen inte skulle funka? Har aldrig hört det. jag har förresten redan tappat ena kortet ( i början, när jag hade det på mig) men har slutat bära det med mig numer.
Men om du lägger in pin to drive? Då ska ju inte det ”bara” räcka me kortet? Eller har jag fel?
Precis. Det gör kortet värdelöst i fel händer.
Dessutom går det lätt att ta bort det i bilen om det försvinner. Gäller iofs fobbar och telefoner också.
Användarvisningsbild
OfarligTesla
Teslaägare
Inlägg: 5514
Blev medlem: 17 feb 2018 09:16

Re: Äntligen! Men hur gör man....

Inlägg av OfarligTesla »

pejvic skrev:
Jag håller inte med här. Tycker det är skitläskigt att ha kortet med sig. Ett kort försvinner så lätt. Då kan någon bara ta bilen och åka.
Har någon hört talas om att mobilen inte skulle funka? Har aldrig hört det. jag har förresten redan tappat ena kortet ( i början, när jag hade det på mig) men har slutat bära det med mig numer.
Jag har mitt i plånboken, att kreditkorten faller i fel händer vore värre än nyckelkortet...
Användarvisningsbild
pejvic
Teslaägare
Inlägg: 1981
Blev medlem: 29 jan 2018 14:55
Ort: Sthlm
Referralkod: ts.la/torbjrn74421

Re: Äntligen! Men hur gör man....

Inlägg av pejvic »

Absolut, jag tog bort mitt direkt och har inte skaffat något nytt. Hursomhelst, har man PIN to, så är det väl lugnt, men generellt. Rekommenderas det verkligen att man går omkring med BÅDE mobil och kort ute på stan? Mobilen räcker väl till 100%. Det är väl nya nyckeln liksom. Man hade ju aldrig två bilnycklar med sig med stenåldersbilarna.
Haft alla 3/Y
Användarvisningsbild
bonath
Teslaägare
Inlägg: 1973
Blev medlem: 26 jan 2015 07:37
Ort: Halmstad

Re: Äntligen! Men hur gör man....

Inlägg av bonath »

Alltså, nu blir det rörigt....

Det sägs att mobilen med avslagen BT ska kunna fungera som ett nyckelkort mot dörrstolpen med NFC-chipet. (Jönssonligan?)
Jag TROR att jag lyckades en gång men inte nyligen............
Model 3, röd/vit SR+ med drag och aerofälgar, beställde 12/4, leverans 20/9 2019. Körde i två år Nissan Leaf Tekna 30 kWh 2017.
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14700
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: Äntligen! Men hur gör man....

Inlägg av LarsL »

Mobilen kan få slut på laddning eller få annat strul så helst vill man ha kortet med sig också.

Det är något som är skumt här... Jag förutsätter att ni inte tappar bort körkort och bankkort hela tiden, eller är rädda för att göra det? Om ni behandlar Tesla kortet som ett bankkort, alltså lägger det i plånboken så kommer ni ju inte tappa bort det. Men jag gissar nu att ni försöker använda Tesla kortet som en bilnyckel och då blir det så klart svårare... men gör inte det utan hantera det som ett bankkort istället.
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14700
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: Äntligen! Men hur gör man....

Inlägg av LarsL »

bonath skrev:
Alltså, nu blir det rörigt....

Det sägs att mobilen med avslagen BT ska kunna fungera som ett nyckelkort mot dörrstolpen med NFC-chipet. (Jönssonligan?)
Jag TROR att jag lyckades en gång men inte nyligen............
Beror nog helt på telefon. Min IPhone 8 klarar det förmodligen inte.
Skriv svar