Audi e-tron

Här diskuterar vi elektriska fordon från andra tillverkare än Tesla

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Referralkod: ts.la/mikael1178

Re: Audi e-tron

Inlägg av Bjelke »

Lätt! 8-) :twisted:
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
GladGutt
elbilist

Inlägg av GladGutt »

Är den någon annan som stört sig på appen (mer än vanligt) den senaste tiden?
Att kontakten med bilen (servern) hackat av och till har man ju fått vänja sig vid. När det väl funkar är appen rätt ok men de senaste veckorna har jag aldrig fått kontakt även om bilen står precis bredvid.
Eftersom det varit så milt har jag stängt av den schemalagda värmningen men idag var det ordentligt kallt så jag ville dra igång värmaren för att slippa skrapa rutorna. Självfallet fick jag ingen kontakt så det blev till att stövla ut och används skrapan igen.
I-lands problem? javisst, men jag har ju betalt premium ...
Användarvisningsbild
mati
elbilist

Inlägg av mati »

Funkar bra för mig. Det kan ta en stund att väcka bilen när den inte har används ett tag, men annars har jag inga problem med appen.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Nilp
elbilist

Inlägg av Nilp »

Jag har också haft mycket problem senaste veckorna. Audi har ju utökat texten i appen för felmeddelande och det är rätt underhållande anledningar. :)
Men en del backend utmaningar finns...
Appen i sig tycker jag är helt ok.
Användarvisningsbild
cosmos
Teslaägare

Inlägg av cosmos »

Svart bil blev blå bil. Beställde en svart e-tron 55 proline för en månad sedan. Leveranstiden verkade från början ok men säljaren blev väldigt skeptisk förra veckan efter intern information. Dom ville inte jag skulle hoppa av beställningen så jag fick ett fantastiskt erbjudande på en bil som redan finns i landet. Nu blir det en Navarra blå med även advancepaketet. Fullt nerlackad och 21 tums hjul istället för 20 som jag tänkt från början. Blir leverans i slutet av mars och det ska bli väldigt kul. Jag hoppas stolarna passar min rygg bättre än de i model S som jag kör idag. Nu blir det att lära sig var IONITY finns på mina tjänsteresor.
Audi e-tron 55 navarrablå advance 21 tum
Användarvisningsbild
Svenssons
Teslaägare

Inlägg av Svenssons »

Du måste inte ladda på Ionity bara för att du har en Audi. Det finns alternativ även ifall det inte alltid är lika snabb laddning. Bäst är ju att ladda på natten eller när man jobbar och då behöver laddningen inte vara så snabb.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
macky

Inlägg av macky »

cosmos skrev:
Svart bil blev blå bil. Beställde en svart e-tron 55 proline för en månad sedan. Leveranstiden verkade från början ok men säljaren blev väldigt skeptisk förra veckan efter intern information. Dom ville inte jag skulle hoppa av beställningen så jag fick ett fantastiskt erbjudande på en bil som redan finns i landet. Nu blir det en Navarra blå med även advancepaketet. Fullt nerlackad och 21 tums hjul istället för 20 som jag tänkt från början. Blir leverans i slutet av mars och det ska bli väldigt kul. Jag hoppas stolarna passar min rygg bättre än de i model S som jag kör idag. Nu blir det att lära sig var IONITY finns på mina tjänsteresor.
Grattis till det. Navarrablå ser fin ut. Var det produktionsstrul som gjorde att de inte trodde på leveranstiderna? 21 tum är snyggt, har det själv men funderar fortfarande på om det var rätt val beaktat ökad förbrukning. Hann bara köra lite i oktober med dem och har 20 nu på vintern. Om jag når samma snitt på sommaren med 21 som jag har nu med 20 så är jag nöjd. Om inte så kommer jag sourca nya sommarhjul tror jag eller iaf dra lärdom till nästa elbil.
Användarvisningsbild
cosmos
Teslaägare

Inlägg av cosmos »

macky skrev:
cosmos skrev:
Grattis till det. Navarrablå ser fin ut. Var det produktionsstrul som gjorde att de inte trodde på leveranstiderna? 21 tum är snyggt, har det själv men funderar fortfarande på om det var rätt val beaktat ökad förbrukning. Hann bara köra lite i oktober med dem och har 20 nu på vintern. Om jag når samma snitt på sommaren med 21 som jag har nu med 20 så är jag nöjd. Om inte så kommer jag sourca nya sommarhjul tror jag eller iaf dra lärdom till nästa elbil.
Tackar för det. Tror inte man tappar så mycket på 21 kontra 20 tum. Det blir 20 tum till vintern för mig med. Vilken förbrukning har du på din kärra?
macky

Inlägg av macky »

Snitt 2,8 hittills. Men allt från 2,2 till 2,9 kWh har jag sett på långresor. Under vinterhalvåret då. Kommer bara ihåg att det kändes som att bilen rullade lätt när vinterhjulen kom på :). Jag har haft lägst förbrukning med 20-tum när det var uppåt 8-10 grader i vintras. Kan tänka mig att det typ motsvarar att köra i 20 grader med 21 tum vilket jag alltså inte gjort än. Väntar ngn månad sen åker de på. Så får man se.
Användarvisningsbild
cosmos
Teslaägare

Inlägg av cosmos »

macky skrev:
Snitt 2,8 hittills. Men allt från 2,2 till 2,9 kWh har jag sett på långresor. Under vinterhalvåret då. Kommer bara ihåg att det kändes som att bilen rullade lätt när vinterhjulen kom på :). Jag har haft lägst förbrukning med 20-tum när det var uppåt 8-10 grader i vintras. Kan tänka mig att det typ motsvarar att köra i 20 grader med 21 tum vilket jag alltså inte gjort än. Väntar ngn månad sen åker de på. Så får man se.
Däcken på 21 tum är 265 breda och på 20 tum är dom 255 breda. Synd dom gjort så för här tappar man några mil garanterat.Har du advancepaketet på din bil?
macky

Inlägg av macky »

cosmos skrev:
macky skrev:
Däcken på 21 tum är 265 breda och på 20 tum är dom 255 breda. Synd dom gjort så för här tappar man några mil garanterat.Har du advancepaketet på din bil?
Ja så är det (tyvärr). Har inte advancedpaketet då det inte fanns vid beställning i våras. Eller det fanns ju en modellvariant som hette advanced med de digitala speglarna. De vill jag inte ha och fick snåla in lite på extrautrustningen. Om jag beställt idag hade det varit givet då jag gillar allt i det paketet.
Moelito
elbilist

Inlägg av Moelito »

Nilp skrev:

På tal om mjukvara, jag har problem med att den virituella förarkabinen skiftar själv över från Etron läget nill något av de andra lägena. Lätt att byta tillbaka men ändå irriterande. Någon annan som har liknande problem?

]

Japp, och favoritinsällningen när du själv ändrar huvudmeny-alternativ på "vänstra menyn" på huvudskärmen. Tappar inställning flera ggr i veckan. Väldigt irriterande och den senaste mjukvaruuppdateringen löste inte problemet.

Glömde nämna det till Audi dock.. Ska påpeka det nästa gång. Ju fler som gnäller ju högre upp borde det hamna på ticket priolistan nere hos e.solutions.

Skickat från min SM-N960F via Tapatalk

VW Passat GTE
Audi E-Tron 55 Proline Advanced
Audi Q8 E-Tron 55 s-line
Användarvisningsbild
mati
elbilist

Inlägg av mati »

Moelito skrev:
Glömde nämna det till Audi dock.. Ska påpeka det nästa gång. Ju fler som gnäller ju högre upp borde det hamna på ticket priolistan nere hos e.solutions.
Problemet är välkänt hos Audi. Samma sak i A6. Man sparkar in öppna dörrar när man klagar, vilket man förstås ändå bör göra. Det som är lite obegripligt för mig är varför de inte gör nånting åt det, det känns inte som ett jätteproblem att lösa.
GladGutt
elbilist

Inlägg av GladGutt »

IMG_20200312_194501.jpg
Japp, välbekant problem här också. Ibland löser det sig med att stänga av bilen öppna o stänga dörren och starta igen...
Men nu fick jag precis ett annat fel.
Hela övre skärmen är svart och visar endast loggan "MMI Navigation Plus".
Jag kan fortfarande via snabbkommando på nedre skärmen välja musik liksom via rattkontrollen. Men jag kan inte göra något annat. Och nej funkade inte med att starta om bilen totalt ...
Är jag ensam?
Användarvisningsbild
mati
elbilist

Inlägg av mati »

Har råkat ut för detta så sent som igår. Jag har haft felet en gång förut, men det var länge sedan. Igår parkerade jag bilen, gick ut och köpte kattmat. Därefter var allt som vanligt igen. Det är viktigt att köpa två paket mjau i gelé, annars funkar det inte. ;)
Användarvisningsbild
ChristerSjo
Teslaägare

Inlägg av ChristerSjo »

mati skrev:
Har råkat ut för detta så sent som igår. Jag har haft felet en gång förut, men det var länge sedan. Igår parkerade jag bilen, gick ut och köpte kattmat. Därefter var allt som vanligt igen. Det är viktigt att köpa två paket mjau i gelé, annars funkar det inte. ;)

Mati, din katt har hackat bilen. Var rädd om den katten för den är smart ;)
M3 LR Drag 2019 Såld
M3 LR Drag 2023 feb
Zoe 2019 41 kWh
21 kWp solceller.
5 st vakuum solfångare 500L Ack.
Mitsubishi (13 A x 3) Luft-Vatten
Pelletskamin på 5kW. Effektivitet >93%.
Vedinsats 6-8 kW Effektivitete <75%
Användarvisningsbild
mati
elbilist

Inlägg av mati »

ChristerSjo skrev:
mati skrev:

Mati, din katt har hackat bilen. Var rädd om den katten för den är smart ;)
Det är tamigfan fullt möjligt. Den rackarn är kapabel till det mesta. Jag tror inte att det är en katt egentligen. Han ser bara ut så. Häromdagen satt han plötsligt bakom en låst (!) skåpslucka och jamade. Han måste ha kidnappat en utomjording från Stargate, en med en sån där pryl som gör det möjligt att gå genom väggar. Problemet var att prylen måste ha slutat fungera just efter att han hade gått in i skåpet. :lol:
Användarvisningsbild
ChristerSjo
Teslaägare

Inlägg av ChristerSjo »

Nä troligtvis tog batterierna slut, katten kan ju inte tänka på allt även solen har fläckar ;)
M3 LR Drag 2019 Såld
M3 LR Drag 2023 feb
Zoe 2019 41 kWh
21 kWp solceller.
5 st vakuum solfångare 500L Ack.
Mitsubishi (13 A x 3) Luft-Vatten
Pelletskamin på 5kW. Effektivitet >93%.
Vedinsats 6-8 kW Effektivitete <75%
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Referralkod: ts.la/mikael1178

Inlägg av Bjelke »

mati skrev:
Funkar det på en Tesla också tro? Den kan ju bete sig lite skumt ibland den också, och vi har ju katter också ju :shock:
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Användarvisningsbild
mati
elbilist

Inlägg av mati »

Bjelke skrev:
Funkar det på en Tesla också tro? Den kan ju bete sig lite skumt ibland den också, och vi har ju katter också ju :shock:
Tveksamt, men du kan ju prova. Fast jag skrev fel, det ska vara mjau i sås, inte gelé som som jag trodde att det var. Det är viktigt, annars blir det kat(t)astrof.
Annars finns ju i en Tesla alltid möjligheten att lägga bananer i frunken. Det går inte i e-tron, där är frunken upptagen med laddsladdarna. :mrgreen:
macky

Inlägg av macky »

GladGutt skrev:
IMG_20200312_194501.jpg
Japp, välbekant problem här också. Ibland löser det sig med att stänga av bilen öppna o stänga dörren och starta igen...
Men nu fick jag precis ett annat fel.
Hela övre skärmen är svart och visar endast loggan "MMI Navigation Plus".
Jag kan fortfarande via snabbkommando på nedre skärmen välja musik liksom via rattkontrollen. Men jag kan inte göra något annat. Och nej funkade inte med att starta om bilen totalt ...
Är jag ensam?
Har inte haft ngt sådant problem. Har inte upplevt ngn bugg alls i mmi. Annat än att ruttplaneringen är värdelös förstås, men det är mer en feature. Mycket kritik på tyska och amerikanska forum om småbuggar. Ngn som fått Mmi uppdaterad? Värt en omväg till ÅF?
Användarvisningsbild
mati
elbilist

Inlägg av mati »

Jodå, det är ganska småbuggigt. Jag har på senare tid rätt ofta upplevt att den inte visar bilden för backkameran när man lägger i R. Men med lite fipplande fram och tillbaka dyker den till sist upp. Det konstiga är att det har bara blivit så, jag har inte fått någon uppdatering eller ändtat nånting.
Jag tror inte att det hjälper att uppdatera bilen, de verkar inte lägga så mycket resurser på MMI:n just nu.
Däremot så verkar de ha fixat drivlineproblemet jag hade i början. Bilen gick alltid lite ryckigt i hastigheter runt 60-70, främst när den var kall. Lite som när däcken inte är balanserade ordentligt. Men det är helt borta. Måste ha blivit fixat nån gång under senhösten.
macky

Inlägg av macky »

mati skrev:
Jodå, det är ganska småbuggigt. Jag har på senare tid rätt ofta upplevt att den inte visar bilden för backkameran när man lägger i R. Men med lite fipplande fram och tillbaka dyker den till sist upp. Det konstiga är att det har bara blivit så, jag har inte fått någon uppdatering eller ändtat nånting.
Jag tror inte att det hjälper att uppdatera bilen, de verkar inte lägga så mycket resurser på MMI:n just nu.
Däremot så verkar de ha fixat drivlineproblemet jag hade i början. Bilen gick alltid lite ryckigt i hastigheter runt 60-70, främst när den var kall. Lite som när däcken inte är balanserade ordentligt. Men det är helt borta. Måste ha blivit fixat nån gång under senhösten.
Ok, men då har du haft bilen inlämnad? Har upplevt det småryckiga men reagerade mer i början när sommardäcken var på. Kommer inte lämna in den iom att den funkar så bra om det inte blir ryckigt efter däckbyte. Inget större behov av att hitta hpc-laddare heller när man redan börjat lära sig var de finns i Sverige plus att man kan söka fram dem med google. Ruttplaneraren kommer inte användas. Men om de får arslet ur och släpper FOD då hänger jag på låset om det krävs uppdatering.
LUX123

Inlägg av LUX123 »

Väntar på min E-tron som enligt plan ska produceras vecka 12 och säljaren trodde att det skulle ta 3-4 veckor från att den byggts klart till att jag får den. Däremot sa han att bilen fick ett produktionsnummer redan förra veckan och det kunde tyda på att den redan är byggd...

Men min frågor:
Hur lång tid tog det för er att få bilen från att den blev klar i fabrik?
Är det någon som har hört om det är förseningar pga coronaviruset?
Användarvisningsbild
dd88

Inlägg av dd88 »

Produktionsnummer får bilen innan den går i produktion, det borde din säljare ha koll på?
Don't let your outrage for injustice end where your selfishness begins.
Skriv svar