Audi e-tron

Här diskuterar vi elektriska fordon från andra tillverkare än Tesla

Moderator: Redaktion

LUX123

Re: Audi e-tron

Inlägg av LUX123 »

dd88 skrev:
Produktionsnummer får bilen innan den går i produktion, det borde din säljare ha koll på?
Jo, absolut. Men han menade på att bilen inte brukar få produktionsnummer 2-3 veckor innan preliminär produktionsvecka. Det kunde tyda på att den kommer byggas tidigare.
macky

Inlägg av macky »

LUX123 skrev:
Väntar på min E-tron som enligt plan ska produceras vecka 12 och säljaren trodde att det skulle ta 3-4 veckor från att den byggts klart till att jag får den. Däremot sa han att bilen fick ett produktionsnummer redan förra veckan och det kunde tyda på att den redan är byggd...

Men min frågor:
Hur lång tid tog det för er att få bilen från att den blev klar i fabrik?
Är det någon som har hört om det är förseningar pga coronaviruset?
Fick vänta 7-8 veckor men det tror jag berodde på ngt de hittade i kvalitetskontrollen. Den stod i bryssel länge. Normalt för audi är 4 veckor ungefär.
Användarvisningsbild
mati
elbilist

Inlägg av mati »

macky skrev:
Ok, men då har du haft bilen inlämnad? Har upplevt det småryckiga men reagerade mer i början när sommardäcken var på. Kommer inte lämna in den iom att den funkar så bra om det inte blir ryckigt efter däckbyte. Inget större behov av att hitta hpc-laddare heller när man redan börjat lära sig var de finns i Sverige plus att man kan söka fram dem med google. Ruttplaneraren kommer inte användas. Men om de får arslet ur och släpper FOD då hänger jag på låset om det krävs uppdatering.
Ja, den var inne för byte av laddlucka för ett tag sedan. Jag antar att den har fått en uppdatering då. Men när jag tänker efter så hade det ryckiga försvunnit redan innan, och det var kanske i samband med att de bytte bakljuset i höstas. Ingen aning.
E-tron ruttplaneraren har jag stängt av. Den stör mer än den tillför. Jag planerar mina resor med ABRP och sedan knappar jag in alla potentiellt intressanta laddare utmed vägen som vägpunkter. Då visar ju bilen snyggt och prydligt hur mycket laddning jag kommer ha kvar vid respektive laddare.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Pertan

Inlägg av Pertan »

På onsdag hämtar jag min Etron på Lecab bil i Karlstad. Ca 30 mil enkel resa. Blir långa dagar fram till onsdag.
macky

Inlägg av macky »

Pertan skrev:
På onsdag hämtar jag min Etron på Lecab bil i Karlstad. Ca 30 mil enkel resa. Blir långa dagar fram till onsdag.
Bästa väntan! Lycka till. Lägg upp en bild, alltid kul att se.
hading

Inlägg av hading »

som jag förstår det så är leveranstiderna nu fördröjd, lägger man en order i början av april så beräknas bilen anlända i början av augusti, dvs 4 mån ca numera, troligtvis för att vääääldigt många bilar beställts.
Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare

Inlägg av Zalman3 »

hading skrev:
som jag förstår det så är leveranstiderna nu fördröjd, lägger man en order i början av april så beräknas bilen anlända i början av augusti, dvs 4 mån ca numera, troligtvis för att vääääldigt många bilar beställts.
Tror snarare att man har väääldigt få batterier.
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
macky

Inlägg av macky »

hading skrev:
Det är väl ungefär vad leveranstiderna legat på hela tiden eller var det snabbare i höstas? Jag beställde i maj och fick bilen i oktober.
macky

Inlägg av macky »

Ser ut som att tyska myaudi nu innehåller skalet till FOD. Tänk om de kunde få fart på det till hösten. :D
73479E8F-FDC8-40CD-9CC9-47F238283802.jpeg
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare

Inlägg av taliz »

Audi har producerat över 40k etron, men det har "bara" sålts ca 30k. Så det borde finnas en hel del på lager.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Användarvisningsbild
mati
elbilist

Inlägg av mati »

Inte en sekund för tidigt.
Jag var i början lite rädd att jag kanske gjort ett dumt val att köpa bilen med LED-matrix trots att säljaren sa att det skulle finnas som FOD sen. Det är ju onekligen en funktion som man nästan uteslutande använder på vinterhalvåret. Nu är jag så himla glad att jag gjorde det. Jag har haft bilen i ganska så exakt ett år nu och fortfarande inte ett spår av FOD.
macky

Inlägg av macky »

mati skrev:
Inte en sekund för tidigt.
Jag var i början lite rädd att jag kanske gjort ett dumt val att köpa bilen med LED-matrix trots att säljaren sa att det skulle finnas som FOD sen. Det är ju onekligen en funktion som man nästan uteslutande använder på vinterhalvåret. Nu är jag så himla glad att jag gjorde det. Jag har haft bilen i ganska så exakt ett år nu och fortfarande inte ett spår av FOD.
Jag var lite irriterad till och från fjällen för detta, vet ju sedan tidigare hur bra det är vid mörkerkörning. Om de löser det till hösten så är allt förlåtet. :)
Användarvisningsbild
Ocean
Teslaägare

Inlägg av Ocean »

Skärmavbild 2020-03-27 kl. 17.13.16.png
Körde hästsläp i helgen, ToR Vallentuna - Hallsta, ca 12 mil enkelresa och sedan 6 mil ToR stallet. Laddade 20 min på Ionity i Enköping på dit och tillbakavägen. Men den laddplatsen är inte riktigt anpassa för släp.. Bilen drog 4,5 kWh/mil dit och 5,1 på hemvägen, hade lite mera bråttom. Batteriladdningen försvann i en rasande takt, så släp och batteribil är kanske inte den bästa kombinationen, men det funkade iallafall.

Väldigt tacksam för den höga laddeffekten som gick över 140 kWh, även över 80% Soc.
Tesla Model S75D -18
Hyundai Ioniq 5 ADV RWD -21
Användarvisningsbild
mati
elbilist

Inlägg av mati »

Oj, det var rejält. Har du koll på vad släpet väger?
Användarvisningsbild
Ocean
Teslaägare

Inlägg av Ocean »

Totalt 1700 kg, 1000 kg släp, 650 kg häst och 50 kg packning, på ett ungefär. Går väldigt fint efter bilen, beror nog på att bilen väger så mycket och att man kan ställa fjädringen så kroken hamnar på rätt höjd.
Tesla Model S75D -18
Hyundai Ioniq 5 ADV RWD -21
Användarvisningsbild
mati
elbilist

Inlägg av mati »

Du får be hästen att hjälpa till. Lite onödigt att den bara står och latar sig. ;)
Jag har dragit husvagnen ett par gånger och då hamnade förbrukningen strax under 40kWh/100km. Den vägde då omkring 1,2 ton eller så.
Jag skulle tippa att hästsläpet är lite jobbigare att dra pga boggi-axeln. Fyra släpvagnshjul är såklart sämre ur förbrukningssynpunkt än bara två hjul.
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare

Inlägg av taliz »

Beror nog en hel del på hur fort man kör också...
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Fredrik j
elbilist

Inlägg av Fredrik j »

mati skrev:
Du får be hästen att hjälpa till. Lite onödigt att den bara står och latar sig. ;)
Jag har dragit husvagnen ett par gånger och då hamnade förbrukningen strax under 40kWh/100km. Den vägde då omkring 1,2 ton eller så.
Jag skulle tippa att hästsläpet är lite jobbigare att dra pga boggi-axeln. Fyra släpvagnshjul är såklart sämre ur förbrukningssynpunkt än bara två hjul.
Men visst verkar det vara så att vikt på släpet har mindre betydelse för elbilar? Att vindmotståndet har större betydelse? Tyngre släp ger ju mer regenereringsmöjligheter.
Användarvisningsbild
Off Grid Byggaren

Inlägg av Off Grid Byggaren »

Det är nog en kombination av både vikt, körstilen och luftmotståndet.

Elbilar som är riktigt snåla har låg vikt och slanka karosser.

Men det går att snålköra med släp, och hästarna borde trivas bättre utan ett avgasrör strax framför huvudet.

Har lite siffror i släpvagnstråden:

viewtopic.php?f=27&t=16245&hilit=Sl%C3% ... 50#p356999
Audi e-tron 55 Quattro 95 kWh MY19
VW iD4 RWD 80 kWh MY 22
Transportel 950 Flakmoppe 2 kWh MY 04
Fredrik j
elbilist

Inlägg av Fredrik j »

Jovisst påverkar allt men jag har uppfattat att vindmotståndet är det viktigaste för ett elbilsekipage. Högre vikt får man tillbaka när man ska bromsa.
Användarvisningsbild
ChristerSjo
Teslaägare

Inlägg av ChristerSjo »

Fredrik j skrev:
Jovisst påverkar allt men jag har uppfattat att vindmotståndet är det viktigaste för ett elbilsekipage. Högre vikt får man tillbaka när man ska bromsa.
Nja, allt handlar i grunden om rörelseenergi ju tyngre dessto mer energi krävs, energiåtervinning vid "bromsning" är inte 100% tillbaka. Eller?
M3 LR Drag 2019 Såld
M3 LR Drag 2023 feb
Zoe 2019 41 kWh
21 kWp solceller.
5 st vakuum solfångare 500L Ack.
Mitsubishi (13 A x 3) Luft-Vatten
Pelletskamin på 5kW. Effektivitet >93%.
Vedinsats 6-8 kW Effektivitete <75%
Fredrik j
elbilist

Inlägg av Fredrik j »

ChristerSjo skrev:
Fredrik j skrev:
Nja, allt handlar i grunden om rörelseenergi ju tyngre dessto mer energi krävs, energiåtervinning vid "bromsning" är inte 100% tillbaka. Eller?
Jag jämför med en fossilbil.

Högt vindmotstånd tar energi vid acceleration och sen stjäl vid regenerering.
Användarvisningsbild
Off Grid Byggaren

Inlägg av Off Grid Byggaren »

Fredrik j skrev:
ChristerSjo skrev:
Fredrik j skrev:
Jag jämför med en fossilbil.

Högt vindmotstånd tar energi vid acceleration och sen stjäl vid regenerering.
Det är ju fördelen med elbil att kunna återvinna viss energi.

Nu är det ju påskjutsbromsar i de flesta släp, då måste väldigt låg regen användas. Annars går den bromsen in utan återvinning.

Så det krävs planerad eko körning.
Audi e-tron 55 Quattro 95 kWh MY19
VW iD4 RWD 80 kWh MY 22
Transportel 950 Flakmoppe 2 kWh MY 04
Tobysthlm

Inlägg av Tobysthlm »

Vad är ungefärlig skillnad i räckvidd för E-tron 50 med 21” vs 20”? Har beställt med 20” men funderar på om det var fel val...
Användarvisningsbild
Svenssons
Teslaägare

Inlägg av Svenssons »

ChristerSjo skrev:

Nej, man får nog räkna på ca 50%. Det finns visserligen uppgifter på att man får tillbaka 60-70% av rörelseenergin som man minskar men sedan är det ju även förluster att öka upp till hastigheten man hade innan inbromsning.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Skriv svar