Upper control arms
Moderator: Redaktion
- NEO
- Teslaägare
- Inlägg: 2793
- Blev medlem: 24 okt 2017 20:17
- Ort: Mälardalen
- Referralkod: ts.la/alfredo77771
Upper control arms
Försökte söka i forumet men hittade ingenting om detta. Jag är lite fundersam, hade bilen inne idag hos Tesla. Det gjordes en hel del jobb på den, och en punkt var "oljud vid fartgupp" något som jag haft i ett års tid. Första gången jag anmärkte i september 2017 fick jag till svar att "De byter vi i framtiden, än så länge är det ingen fara" Så hade jag in bilen på 80K service i mars 2018, där jag påpekade återigen om oljud vid fartsgupp, inga anmärkningar på service och den gled rätt igenom. Nu har bilen gått i åtta månader med oljud och fick svar att "Det är slitagedelar som inte täcks av garantin". Jag kontaktade service manager som satte sitt engineering team i arbete, och de konstaterade samma sak som tekniker, att det är normalt slitage, men de kunde gå med på halv arbetskostnad.
Samma service center lyckades med:
1. Skrapa min nylackerade fälg för att därefter beskylla den för att vara i obalans
2. Stänga dörren med felsökningstillbehör kopplat och klämma kabeln och skada två paneler
3. Skada min FOB
4. Beskylla min foliering (Gjord 03/2016) för spräckta baklyktor och en sprucken blinkers efter vintern 17/18
Summa kardemumma 5910kr för att bli av med klonkljud och byta en blinkers. Bilen är förstås inom garantiperioden. Rimligt/fair eller ej?
Samma service center lyckades med:
1. Skrapa min nylackerade fälg för att därefter beskylla den för att vara i obalans
2. Stänga dörren med felsökningstillbehör kopplat och klämma kabeln och skada två paneler
3. Skada min FOB
4. Beskylla min foliering (Gjord 03/2016) för spräckta baklyktor och en sprucken blinkers efter vintern 17/18
Summa kardemumma 5910kr för att bli av med klonkljud och byta en blinkers. Bilen är förstås inom garantiperioden. Rimligt/fair eller ej?
Re: Upper control arms
https://dailykanban.com/2016/06/tesla-s ... e-coverup/ ???
Visserligen något år gammal.
Visserligen något år gammal.
Beställt Model 3 LR AWD den 28/4 2019 - Levererad den 24/5 2019
Beställt Model Y Performance den 12/2 2022 - Levererad den 15/6 2022
"Man kan inte använda sig av media om man ska förstå världen" - Hans Rosling 1948-2017
Beställt Model Y Performance den 12/2 2022 - Levererad den 15/6 2022
"Man kan inte använda sig av media om man ska förstå världen" - Hans Rosling 1948-2017
Re: Upper control arms
"This offer, to repair a defective part in exchange for a non-disclosure agreement, is unheard of in the auto industry."
Inte så lite grisigt beteende...
Inte så lite grisigt beteende...
- NEO
- Teslaägare
- Inlägg: 2793
- Blev medlem: 24 okt 2017 20:17
- Ort: Mälardalen
- Referralkod: ts.la/alfredo77771
Re: Upper control arms
Typiskt amerikanskt, vi byter de trasiga delarna på goodwill men skriv under här bara. Vet att alla P85D ägare i Norge som fick pengar (50000kr) istället för gratis ludi uppdatering skrev under NDA.Geni87 skrev:"This offer, to repair a defective part in exchange for a non-disclosure agreement, is unheard of in the auto industry."
Inte så lite grisigt beteende...
- NEO
- Teslaägare
- Inlägg: 2793
- Blev medlem: 24 okt 2017 20:17
- Ort: Mälardalen
- Referralkod: ts.la/alfredo77771
Re: Upper control arms
Exakt de som byttes på min bil. Alltså det är inte pengarna, men ska verkligen inte framvagnsdetaljer hålla mer än 3 år 70000km? Jag fick svar att "Hade bilen gått under 20000km hade vi bytt, men inte nu" wthJeppe_E skrev:https://dailykanban.com/2016/06/tesla-s ... e-coverup/ ???
Visserligen något år gammal.
Re: Upper control arms
De ska definitivt hålla mycket längre än 20000 km. Antingen så är de för klent dimensionerade eller utsätts för vinklar de inte är konstruerade för, alternativt så är tätningen dåligt konstruerad så det kommer in fukt och smuts.MDurante skrev:Exakt de som byttes på min bil. Alltså det är inte pengarna, men ska verkligen inte framvagnsdetaljer hålla mer än 3 år 70000km? Jag fick svar att "Hade bilen gått under 20000km hade vi bytt, men inte nu" wthJeppe_E skrev:https://dailykanban.com/2016/06/tesla-s ... e-coverup/ ???
Visserligen något år gammal.
- NEO
- Teslaägare
- Inlägg: 2793
- Blev medlem: 24 okt 2017 20:17
- Ort: Mälardalen
- Referralkod: ts.la/alfredo77771
Re: Upper control arms
Service manager sa att Sverige, Norge, Danmark och service center i Finland har alla gått med på att inte byta slitagedelar i onödan utan följa regelverken som sätts från USA, det innebär att "dåliga" bromsar, chassidelar och liknande inte kommer bytas på garanti lika lätt som för 1.5 år sedan. Det var de exakta orden från han, sen om det stämmer låter jag vara osagt. Har ju haft en hel del incidenter här där ägare plötsligt fått extrem jävla camber tack vare undermåliga chassidetaljerGeni87 skrev:De ska definitivt hålla mycket längre än 20000 km. Antingen så är de för klent dimensionerade eller utsätts för vinklar de inte är konstruerade för, alternativt så är tätningen dåligt konstruerad så det kommer in fukt och smuts.MDurante skrev:Exakt de som byttes på min bil. Alltså det är inte pengarna, men ska verkligen inte framvagnsdetaljer hålla mer än 3 år 70000km? Jag fick svar att "Hade bilen gått under 20000km hade vi bytt, men inte nu" wthJeppe_E skrev:https://dailykanban.com/2016/06/tesla-s ... e-coverup/ ???
Visserligen något år gammal.
- NEO
- Teslaägare
- Inlägg: 2793
- Blev medlem: 24 okt 2017 20:17
- Ort: Mälardalen
- Referralkod: ts.la/alfredo77771
Re: Upper control arms
Man kan ju säga som så att min XC60 har rullat snart 21000 mil under de 7 år som jag haft den. Det enda som är bytt är belägg + skivor (ja, förutom vanlig service då). Återigen visar det sig att Tesla inte kan bygga bilar. Verkar ju även som att reparationskostnaderna skjutit i höjden och därför stramas det nu åt. Det är ju bara löjligt att de var ok för 8 månader sedan, men nu när garantin gått ut så behöver de bytas. Nu vet jag inte hur konsumentskyddet är i Norge, men man bör ju kunna hävda tillverkningsfel, då livslängden beräknas vara avsevärt längre.MDurante skrev:Exakt de som byttes på min bil. Alltså det är inte pengarna, men ska verkligen inte framvagnsdetaljer hålla mer än 3 år 70000km? Jag fick svar att "Hade bilen gått under 20000km hade vi bytt, men inte nu" wthJeppe_E skrev:https://dailykanban.com/2016/06/tesla-s ... e-coverup/ ???
Visserligen något år gammal.
Beställt Model 3 LR AWD den 28/4 2019 - Levererad den 24/5 2019
Beställt Model Y Performance den 12/2 2022 - Levererad den 15/6 2022
"Man kan inte använda sig av media om man ska förstå världen" - Hans Rosling 1948-2017
Beställt Model Y Performance den 12/2 2022 - Levererad den 15/6 2022
"Man kan inte använda sig av media om man ska förstå världen" - Hans Rosling 1948-2017
- NEO
- Teslaägare
- Inlägg: 2793
- Blev medlem: 24 okt 2017 20:17
- Ort: Mälardalen
- Referralkod: ts.la/alfredo77771
Re: Upper control arms
Jeppe_E skrev:Man kan ju säga som så att min XC60 har rullat snart 21000 mil under de 7 år som jag haft den. Det enda som är bytt är belägg + skivor (ja, förutom vanlig service då). Återigen visar det sig att Tesla inte kan bygga bilar. Verkar ju även som att reparationskostnaderna skjutit i höjden och därför stramas det nu åt. Det är ju bara löjligt att de var ok för 8 månader sedan, men nu när garantin gått ut så behöver de bytas. Nu vet jag inte hur konsumentskyddet är i Norge, men man bör ju kunna hävda tillverkningsfel, då livslängden beräknas vara avsevärt längre.MDurante skrev:Exakt de som byttes på min bil. Alltså det är inte pengarna, men ska verkligen inte framvagnsdetaljer hålla mer än 3 år 70000km? Jag fick svar att "Hade bilen gått under 20000km hade vi bytt, men inte nu" wthJeppe_E skrev:https://dailykanban.com/2016/06/tesla-s ... e-coverup/ ???
Visserligen något år gammal.
Nej alltså du missförstår, min bil har fortfarande gällande nybilsgaranti! Konsumentskyddet är extremt starkt i Norge och jag har fått långt mer bytt än vad som kan förväntas, därför tycker jag det är lite märkligt med denna inställning nu.
Re: Upper control arms
Ok, var jag som tolkade texten lite fel. Men då är det ju än mer anmärkningsvärt. Detdär är inga slitdelar, det är en garatiåtgärd.MDurante skrev:Jeppe_E skrev:Man kan ju säga som så att min XC60 har rullat snart 21000 mil under de 7 år som jag haft den. Det enda som är bytt är belägg + skivor (ja, förutom vanlig service då). Återigen visar det sig att Tesla inte kan bygga bilar. Verkar ju även som att reparationskostnaderna skjutit i höjden och därför stramas det nu åt. Det är ju bara löjligt att de var ok för 8 månader sedan, men nu när garantin gått ut så behöver de bytas. Nu vet jag inte hur konsumentskyddet är i Norge, men man bör ju kunna hävda tillverkningsfel, då livslängden beräknas vara avsevärt längre.MDurante skrev:Exakt de som byttes på min bil. Alltså det är inte pengarna, men ska verkligen inte framvagnsdetaljer hålla mer än 3 år 70000km? Jag fick svar att "Hade bilen gått under 20000km hade vi bytt, men inte nu" wthJeppe_E skrev:https://dailykanban.com/2016/06/tesla-s ... e-coverup/ ???
Visserligen något år gammal.
Nej alltså du missförstår, min bil har fortfarande gällande nybilsgaranti! Konsumentskyddet är extremt starkt i Norge och jag har fått långt mer bytt än vad som kan förväntas, därför tycker jag det är lite märkligt med denna inställning nu.
Beställt Model 3 LR AWD den 28/4 2019 - Levererad den 24/5 2019
Beställt Model Y Performance den 12/2 2022 - Levererad den 15/6 2022
"Man kan inte använda sig av media om man ska förstå världen" - Hans Rosling 1948-2017
Beställt Model Y Performance den 12/2 2022 - Levererad den 15/6 2022
"Man kan inte använda sig av media om man ska förstå världen" - Hans Rosling 1948-2017
Re: Upper control arms
Hur gick det med skadorna på fälg och interiör? Tog Tesla på sig skulden för det? Annars är det ju en skandal...MDurante skrev:Här är svaret från SC.
Jag hade bilen inne på Skøyen i juli, och dom bytte en baklykta som hadde börjat spricka på goodwill utan att blinka - trots att kromlisten som ligger mot lyktan är folierad.
Tesla Model S60D 2016 - Big Blue
Citroen C-Zero 2015 - Lilla Blå
Citroen C-Zero 2015 - Lilla Blå
Re: Upper control arms
Vill bara påpeka att min V70 fick byta krängningshämmare ett flertal gånger på garantin.Jeppe_E skrev:Man kan ju säga som så att min XC60 har rullat snart 21000 mil under de 7 år som jag haft den. Det enda som är bytt är belägg + skivor (ja, förutom vanlig service då). Återigen visar det sig att Tesla inte kan bygga bilar. Verkar ju även som att reparationskostnaderna skjutit i höjden och därför stramas det nu åt. Det är ju bara löjligt att de var ok för 8 månader sedan, men nu när garantin gått ut så behöver de bytas. Nu vet jag inte hur konsumentskyddet är i Norge, men man bör ju kunna hävda tillverkningsfel, då livslängden beräknas vara avsevärt längre.MDurante skrev:Exakt de som byttes på min bil. Alltså det är inte pengarna, men ska verkligen inte framvagnsdetaljer hålla mer än 3 år 70000km? Jag fick svar att "Hade bilen gått under 20000km hade vi bytt, men inte nu" wthJeppe_E skrev:https://dailykanban.com/2016/06/tesla-s ... e-coverup/ ???
Visserligen något år gammal.
När garantin var slut bytte jag till piratdel och efter det så höll skiten.
Vår ZOE har bytt krängningshämmare och arm på båda sidor.
Så det är många biltillverkare som inte kan eller vill bygga hållabara bilar.
Re: Upper control arms
Men varken Volvo eller Renault har propsat på att det är "according to spec" under garantitiden...?tomla skrev:Vill bara påpeka att min V70 fick byta krängningshämmare ett flertal gånger på garantin.Jeppe_E skrev:Man kan ju säga som så att min XC60 har rullat snart 21000 mil under de 7 år som jag haft den. Det enda som är bytt är belägg + skivor (ja, förutom vanlig service då). Återigen visar det sig att Tesla inte kan bygga bilar. Verkar ju även som att reparationskostnaderna skjutit i höjden och därför stramas det nu åt. Det är ju bara löjligt att de var ok för 8 månader sedan, men nu när garantin gått ut så behöver de bytas. Nu vet jag inte hur konsumentskyddet är i Norge, men man bör ju kunna hävda tillverkningsfel, då livslängden beräknas vara avsevärt längre.MDurante skrev:Exakt de som byttes på min bil. Alltså det är inte pengarna, men ska verkligen inte framvagnsdetaljer hålla mer än 3 år 70000km? Jag fick svar att "Hade bilen gått under 20000km hade vi bytt, men inte nu" wthJeppe_E skrev:https://dailykanban.com/2016/06/tesla-s ... e-coverup/ ???
Visserligen något år gammal.
När garantin var slut bytte jag till piratdel och efter det så höll skiten.
Vår ZOE har bytt krängningshämmare och arm på båda sidor.
Så det är många biltillverkare som inte kan eller vill bygga hållabara bilar.
Beställt Model 3 LR AWD den 28/4 2019 - Levererad den 24/5 2019
Beställt Model Y Performance den 12/2 2022 - Levererad den 15/6 2022
"Man kan inte använda sig av media om man ska förstå världen" - Hans Rosling 1948-2017
Beställt Model Y Performance den 12/2 2022 - Levererad den 15/6 2022
"Man kan inte använda sig av media om man ska förstå världen" - Hans Rosling 1948-2017
Re: Upper control arms
Gammal tråd, Får se om jag får liv i det. Fick mina främre upper control arms bytta på garanti, då de var rostiga och hade gnuggande ljud.
Ska man profylaktiskt spraya WD 40?
Endast kunniga svar tack. Inga killgissningar
Ska man profylaktiskt spraya WD 40?
Endast kunniga svar tack. Inga killgissningar
- NEO
- Teslaägare
- Inlägg: 2793
- Blev medlem: 24 okt 2017 20:17
- Ort: Mälardalen
- Referralkod: ts.la/alfredo77771
Re: Upper control arms
WD40 hjälper nog föga, köp isåfall hellre någon form av rostskyddsfärg och undvik kullederna och gummit. Du kommer åt övre armar om du plockar bort plast under frunken.VarroF skrev:Gammal tråd, Får se om jag får liv i det. Fick mina främre upper control arms bytta på garanti, då de var rostiga och hade gnuggande ljud.
Ska man profylaktiskt spraya WD 40?
Endast kunniga svar tack. Inga killgissningar
Re: Upper control arms
Ok tack det verkade kunnigt hehe. Låter den isf vara så jag inte skadar något. De nya är så fina. Kanske rent av bättre kvalitet förhoppningsvis.NEO skrev:WD40 hjälper nog föga, köp isåfall hellre någon form av rostskyddsfärg och undvik kullederna och gummit. Du kommer åt övre armar om du plockar bort plast under frunken.VarroF skrev:Gammal tråd, Får se om jag får liv i det. Fick mina främre upper control arms bytta på garanti, då de var rostiga och hade gnuggande ljud.
Ska man profylaktiskt spraya WD 40?
Endast kunniga svar tack. Inga killgissningar
Hur gör folk med tvätt i hjulhus och då även control arms? Höja luftfjädring och spurta med högtryck?
Re: Upper control arms
det dumma med dessa är dess design som får grus och salt att ligga kvar på toppen samt korrosionen mellan "halvorna" .
mina ser inte eller vackra ut men försöker spola mycket där med högtrycken. håller än efter 16tusen mil
mina ser inte eller vackra ut men försöker spola mycket där med högtrycken. håller än efter 16tusen mil
Re: Upper control arms
Hur kommer man åt där med högtrycken?kontakten2 skrev:det dumma med dessa är dess design som får grus och salt att ligga kvar på toppen samt korrosionen mellan "halvorna" .
mina ser inte eller vackra ut men försöker spola mycket där med högtrycken. håller än efter 16tusen mil
/Tvätt-newbie
Re: Upper control arms
Övre armen verkar omdesignad och inte lika lättåtkomliga inifrån frunken längre. Inte gjord av 2 ihopsatta delar som de gamla utan i ett stycke och täckt helt uppifrån av typ gummiskydd.
- Bjelke
- Teslaägare
- Inlägg: 19572
- Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
- Ort: Bollnäs
- Referralkod: ts.la/mikael1178
Re: Upper control arms
Det låter ju mycket bra! någon bild på det?
När kan det tänkas vara infört tro?
När kan det tänkas vara infört tro?
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
S75D-18
SP100D-19
Re: Upper control arms
Dåliga bilder men man kan se något! Första höger sida, andra vänster lite rengjord.
Re: Upper control arms
Jag höjde luftfjädringen till max. Gick bra att komma åt. Sedan vet jag inte om det är dåligt att det kommer in vatten ännu längre in i systemet?evilirish skrev:Hur kommer man åt där med högtrycken?kontakten2 skrev:det dumma med dessa är dess design som får grus och salt att ligga kvar på toppen samt korrosionen mellan "halvorna" .
mina ser inte eller vackra ut men försöker spola mycket där med högtrycken. håller än efter 16tusen mil
/Tvätt-newbie
Re: Upper control arms
När du kör motorvägsfart och det regnar så lär det spruta in en hel del vatten. Borde inte vara nån fara att spola vatten i hjulhuset.VarroF skrev:Jag höjde luftfjädringen till max. Gick bra att komma åt. Sedan vet jag inte om det är dåligt att det kommer in vatten ännu längre in i systemet?evilirish skrev:Hur kommer man åt där med högtrycken?kontakten2 skrev:det dumma med dessa är dess design som får grus och salt att ligga kvar på toppen samt korrosionen mellan "halvorna" .
mina ser inte eller vackra ut men försöker spola mycket där med högtrycken. håller än efter 16tusen mil
/Tvätt-newbie