Problem med förardörr

Här diskuterar vi om Tesla Model X

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
fth
Teslaägare
Inlägg: 7252
Blev medlem: 30 mar 2017 16:25
Ort: Stockholm
Referralkod: ts.la/fredrik8071

Problem med förardörr

Inlägg av fth »

Är det någon som har haft problem med att förardörren inte vill öppna/stänga sig på sin X?

Jag fick mitt 12V-batteri bytt för någon vecka sedan, när jag fick tillnaka bilen ville den att jag skulle kalibrera dörrarna ett par gånger av någon anledning (både FWD och vanliga), och efter det strular förardörren rejält.

Ibland vill den inte öppna sig, den står och surrar och klickar en stund innan den ger upp, ibland vill den inte stänga sig, dörren slår igen men låset aktiveras inte.
Det går att öppna inifrån med handtaget, och ibland går det att stänga/låsa dörren efter några försök, men ibland går det inte alls.
Bootar jag om stora skärmen så löser det sig då oftast, iaf en stund, men problemen kommer tillbaka igen efter en stund.

Ibland öppnas dessutom fönstret på passagerarsidan till hälften när jag låser bilen, första gången upptäckte jag inte det direkt, så bilen stod med öppet fönster några timmar :shock:

Har någon hört talas om detta/dessa problem?
Jag förutsätter att detta på något sätt initierades i samband med 12V-batteribyte, det verkar lite för mycket av ett sammanträffande att det slumpvis skulle börja exakt samtidigt.

Eftersom det vanligtvis försvinner när jag bootar om så gissar jag också att problemet främst ligger i mjukvara snarare än hårdvara.

/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
Användarvisningsbild
evilirish
Teslaägare
Inlägg: 1121
Blev medlem: 01 nov 2016 18:42
Ort: Skåne

Re: Problem med förardörr

Inlägg av evilirish »

Verkar onekligen som om det är mjukvara.
Har du provat en "hård" reset genom att byta språk? (När man byter språk ska man enligt uppgift tvinga fram total inläsning av typ systemfiler och sånt, ska ge en djupare reset än standard reboot.)
Användarvisningsbild
fth
Teslaägare
Inlägg: 7252
Blev medlem: 30 mar 2017 16:25
Ort: Stockholm
Referralkod: ts.la/fredrik8071

Re: Problem med förardörr

Inlägg av fth »

Tack för tips, jag ska testa det ikväll!

/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
kallekula
Inlägg: 747
Blev medlem: 27 apr 2016 09:10

Re: Problem med förardörr

Inlägg av kallekula »

Bil från 16? Möjligen 17 också. I så fall ett vanligt problem som inte har med byte av batteri att göra. De byter dörrlåsen mot nyare version.
Användarvisningsbild
fth
Teslaägare
Inlägg: 7252
Blev medlem: 30 mar 2017 16:25
Ort: Stockholm
Referralkod: ts.la/fredrik8071

Re: Problem med förardörr

Inlägg av fth »

kallekula skrev:
Bil från 16? Möjligen 17 också. I så fall ett vanligt problem som inte har med byte av batteri att göra. De byter dörrlåsen mot nyare version.
2016, så det kan förstås stämma då, jag hade inte hört talas om det felet, finns det trådar på TMC om detta?

Lustigt iofs att det hände direkt efter 12V-byte och att passagerarfönstret också krånglar? Bilen krävde som sagt kalibrering av dörrar när jag fick tillbaka bilen av ranger, och sen dess krånglar det...

/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
Användarvisningsbild
mans71
Teslaägare
Inlägg: 2340
Blev medlem: 04 apr 2015 13:38

Re: Problem med förardörr

Inlägg av mans71 »

fth skrev:
kallekula skrev:
Bil från 16? Möjligen 17 också. I så fall ett vanligt problem som inte har med byte av batteri att göra. De byter dörrlåsen mot nyare version.
2016, så det kan förstås stämma då, jag hade inte hört talas om det felet, finns det trådar på TMC om detta?

Lustigt iofs att det hände direkt efter 12V-byte och att passagerarfönstret också krånglar? Bilen krävde som sagt kalibrering av dörrar när jag fick tillbaka bilen av ranger, och sen dess krånglar det...

/fth
Vår X, som nu är utanför garanti, har problem med att ”putta ut” passagerardörren. Det surrar och brummar och det blir bara en liten springa man får köra ner fingrarna i. Man får vara försiktig så man inte puttar till dörren då för då stängs den ju och man kan klämma sig.
Model S P85DL+
kallekula
Inlägg: 747
Blev medlem: 27 apr 2016 09:10

Re: Problem med förardörr

Inlägg av kallekula »

fth skrev:
2016, så det kan förstås stämma då, jag hade inte hört talas om det felet, finns det trådar på TMC om detta?

/fth
Ja bör finnas tråd. Jag hade problemet på min förra bil för 1,5 år sedan. Minns inte om jag läste hör eller TMC.

Har förresten för mig det hängde ihop med att fönstret inte gick helt upp eller ner också. Så sätter en femma på att det är ditt problem.
NinjaNiklas

Re: Problem med förardörr

Inlägg av NinjaNiklas »

Har inte haft samma problem. Men mina dörrar började strula när 12V var kass, sensorerna hittade spöken å allt möjligt. Kunde knappt öppna en enda dörr, men d skrev jag en tråd om i somras 2019 tror jag.
Förardörren har spökat dock i form av att den öppnar 1cm å så får man forcera den därefter. Har dock aldrig hört ngt skumt ljud så det e nog inte samma sak. Men så har du min 12V story iaf
Användarvisningsbild
niklasha01
Teslaägare
Inlägg: 118
Blev medlem: 01 jan 2020 17:32
Ort: ÖRBYHUS

Re: Problem med förardörr

Inlägg av niklasha01 »

Hade in min MX 2020 på SC i två dagar och hämtade ut den idag. Fixade tätningslister på framdörrar som satt lösa, ett säte som var skadat och omlackning av bakre kofångare som de inte kunde fixa nu, får bli senare.

När jag hämtade bilen så tänkte jag inte på de utan kastade igen dörren och åkte men upptäcker sedan att dörren inte har någon motorstyrning, funkar inte alls, när man öppnar och stänger så får det ske manuellt och det går trögt och knakar och sprakar i dörren. Blir ett nytt ärende hos SC.
Modell X 2020 LR, vit, 7 sits, vit klädsel. SÅLD
Polestar 2 2022, SR, svart SÅLD
Polestar 2 2023, SR, snow.
Model Y 2023, SR, vit, vit klädsel, fri laddning
Zappi v2, 3 fas, 22 kw
SolarEdge och Jinko 315W
Solis S5 och 405W Mono

Mvh
Niklas
Användarvisningsbild
fth
Teslaägare
Inlägg: 7252
Blev medlem: 30 mar 2017 16:25
Ort: Stockholm
Referralkod: ts.la/fredrik8071

Re: Problem med förardörr

Inlägg av fth »

Båda dörrlåsen nu bytta, helt annat, mjukare ljud vid öppning/stängning, känns betydligt mer hi-tech än dom gamla som klonkade en hel del.

Eftersom min garanti har gått ut så kostade dock bytet en rejäl slant :o

Se till att fixa detta om ni är inom garanti och har minsta tendens är min rekommendation.

/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
Användarvisningsbild
mans71
Teslaägare
Inlägg: 2340
Blev medlem: 04 apr 2015 13:38

Re: Problem med förardörr

Inlägg av mans71 »

fth skrev:
Båda dörrlåsen nu bytta, helt annat, mjukare ljud vid öppning/stängning, känns betydligt mer hi-tech än dom gamla som klonkade en hel del.

Eftersom min garanti har gått ut så kostade dock bytet en rejäl slant :o

Se till att fixa detta om ni är inom garanti och har minsta tendens är min rekommendation.

/fth
Kostnad?
Model S P85DL+
Användarvisningsbild
fth
Teslaägare
Inlägg: 7252
Blev medlem: 30 mar 2017 16:25
Ort: Stockholm
Referralkod: ts.la/fredrik8071

Re: Problem med förardörr

Inlägg av fth »

mans71 skrev:
Kostnad?
DD4F749E-5D13-4BAC-A340-A4718F0E1299.jpeg
/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
Skriv svar