Jag körde mot rött
Moderator: Redaktion
Jag körde mot rött
Jag har precis uppdaterat mjukvaran till 2020.8.2
I den har jag aktiverat så jag visuellt ser i lilla skärmen vad FSD ser.
Det är verkligen coolt att se trafikljusen och vägmarkeringarna såsom pilar.
I alla fall så körde jag på Norra Strandgatan i Jönköping idag (för er som bor här).
Det är en lång väg med ett trafikljus mot slutet.
Jag var lite trött, så där som man efteråt undrar hur jag ens kom fram till dörren. Jag hade cirka 50 meter till trafikljuset när jag tittade ner på lilla skärmen och ser ett stort trafikljus med rött ljus i.
Jag fick lite panik och trodde jag var på väg att köra mot rött, tittade upp på vägen, men såg ju det gröna ljuset.
Hjärnan gick på högvarv, vad var det som hände, missade jag något rödljus man precis satt upp?
Sen någon sekunder efter insåg jag att parallellt med vägen går det ett järnvägsspår (fast en meter högre än vägen) och där var det ett rödljus för tåget...
Man inser att det är mycket som datorerna ska förstå när de ska kunna bli total självkörande.
Hade sett roligt ut om bilen hade stått där 50 meter kvar till det riktiga rödljuset och väntat på att tågets ljus ska bli grönt
I den har jag aktiverat så jag visuellt ser i lilla skärmen vad FSD ser.
Det är verkligen coolt att se trafikljusen och vägmarkeringarna såsom pilar.
I alla fall så körde jag på Norra Strandgatan i Jönköping idag (för er som bor här).
Det är en lång väg med ett trafikljus mot slutet.
Jag var lite trött, så där som man efteråt undrar hur jag ens kom fram till dörren. Jag hade cirka 50 meter till trafikljuset när jag tittade ner på lilla skärmen och ser ett stort trafikljus med rött ljus i.
Jag fick lite panik och trodde jag var på väg att köra mot rött, tittade upp på vägen, men såg ju det gröna ljuset.
Hjärnan gick på högvarv, vad var det som hände, missade jag något rödljus man precis satt upp?
Sen någon sekunder efter insåg jag att parallellt med vägen går det ett järnvägsspår (fast en meter högre än vägen) och där var det ett rödljus för tåget...
Man inser att det är mycket som datorerna ska förstå när de ska kunna bli total självkörande.
Hade sett roligt ut om bilen hade stått där 50 meter kvar till det riktiga rödljuset och väntat på att tågets ljus ska bli grönt
Raven MS LR Pearl White, vit interiör + gråa 19-tums hjul
Re: Jag körde mot rött
Hur gör bilen om trafikljuset är kombinerat med en STOPP SIGNAL - skylt?
Typ så här: Kör den fram till ljuset då?
Typ så här: Kör den fram till ljuset då?
Re: Jag körde mot rött
I stora korsningar finns det ju mängder med ljus.
Men rimligen kan AI'n ganska snabbt lära sig vilket ljus som tillhör respektive fil. Tex när X bilar kört för grönt respektive stannat för rött.
Men rimligen kan AI'n ganska snabbt lära sig vilket ljus som tillhör respektive fil. Tex när X bilar kört för grönt respektive stannat för rött.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Re: Jag körde mot rött
Den ser stopplinjen.Fredrik j skrev:Hur gör bilen om trafikljuset är kombinerat med en STOPP SIGNAL - skylt?
Typ så här: Kör den fram till ljuset då?
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Re: Jag körde mot rött
På vintern?taliz skrev:Den ser stopplinjen.Fredrik j skrev:Hur gör bilen om trafikljuset är kombinerat med en STOPP SIGNAL - skylt?
Typ så här: Kör den fram till ljuset då?
Re: Jag körde mot rött
Enligt @greentheonly så är systemet i 2020.12 i USA GPS-baserat och använder kamerorna för AP-beslut bara där det är markerat i kartdatat.
Re: Jag körde mot rött
Vad tror du? Om inte mänskliga ögat kan se något dolt i snö, vilket jag antar du menar, så kan rimligen inte kameror göra det heller.Fredrik j skrev:På vintern?taliz skrev:Den ser stopplinjen.Fredrik j skrev:Hur gör bilen om trafikljuset är kombinerat med en STOPP SIGNAL - skylt?
Typ så här: Kör den fram till ljuset då?
Redan nu läser den ju tex STOP-skyltar och visar dem i displayen.
Tids nog kommer den såklart läsa alla andra slags skyltar också.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Re: Jag körde mot rött
STOP-skylten är faktiskt den enklaste för en dator att förstå eftersom den egentligen inte behöver läsa texten utan kan identifiera den på formen. Det fungerar ju i alla väder.taliz skrev:Vad tror du? Om inte mänskliga ögat kan se något dolt i snö, vilket jag antar du menar, så kan rimligen inte kameror göra det heller.Fredrik j skrev:På vintern?taliz skrev:Den ser stopplinjen.Fredrik j skrev:Hur gör bilen om trafikljuset är kombinerat med en STOPP SIGNAL - skylt?
Typ så här: Kör den fram till ljuset då?
Redan nu läser den ju tex STOP-skyltar och visar dem i displayen.
Tids nog kommer den såklart läsa alla andra slags skyltar också.
Det är ju sannolikt därför Tesla kan läsa trafikljus och stoppskyltar eftersom bägge handlar mer om geometri än om text.
STOPP SIGNAL-skylten blir ju värre. Den finns ju dessutom i flera olika utföranden där det bara är texten som skiljer dom åt.
Om inte strecket syns ska man stanna vid skylten. Det kan ju även en dator lära sig så småningom.
Re: Jag körde mot rött
OCR är ju inget nytt påfund. Idag finns det ju i allas mobiltelefoner och är extremt snabbt och tillförlitligt.Fredrik j skrev:STOP-skylten är faktiskt den enklaste för en dator att förstå eftersom den egentligen inte behöver läsa texten utan kan identifiera den på formen. Det fungerar ju i alla väder.taliz skrev:Vad tror du? Om inte mänskliga ögat kan se något dolt i snö, vilket jag antar du menar, så kan rimligen inte kameror göra det heller.Fredrik j skrev:På vintern?taliz skrev:Den ser stopplinjen.Fredrik j skrev:Hur gör bilen om trafikljuset är kombinerat med en STOPP SIGNAL - skylt?
Typ så här: Kör den fram till ljuset då?
Redan nu läser den ju tex STOP-skyltar och visar dem i displayen.
Tids nog kommer den såklart läsa alla andra slags skyltar också.
Det är ju sannolikt därför Tesla kan läsa trafikljus och stoppskyltar eftersom bägge handlar mer om geometri än om text.
STOPP SIGNAL-skylten blir ju värre. Den finns ju dessutom i flera olika utföranden där det bara är texten som skiljer dom åt.
Om inte strecket syns ska man stanna vid skylten. Det kan ju även en dator lära sig så småningom.
Man kan tex scanna dokument, eller räkningar i bankernas appar, på en mikrosekund.
En vanlig iPhone kan läsa ett dokument tusentals ggr snabbare än en människa.
Så.. nej, det är knappast ngt problem att läsa en kort text på en skylt.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Re: Jag körde mot rött
Visst. Men tejpar du upp dokumentet på en stolpe och kör förbi i 90km/h så tror jag din iphone får problem att läsa texten.taliz skrev:OCR är ju inget nytt påfund. Idag finns det ju i allas mobiltelefoner och är extremt snabbt och tillförlitligt.
Man kan tex scanna dokument, eller räkningar i bankernas appar, på en mikrosekund.
En vanlig iPhone kan läsa ett dokument tusentals ggr snabbare än en människa.
Så.. nej, det är knappast ngt problem att läsa en kort text på en skylt.
Re: Jag körde mot rött
Vad är din poäng egentligen? Att läsa skyltar var ju bland det första problemen som löstes inom självkörning. Maskininlärning är inte ens inblandad, men kan nyttjas för att lära bilen placera sig i korsningen på din bild. Snö eller ej.Fredrik j skrev:Visst. Men tejpar du upp dokumentet på en stolpe och kör förbi i 90km/h så tror jag din iphone får problem att läsa texten.
Re: Jag körde mot rött
Min poäng är att trafikmiljön behöver standardiseras betydligt mer mer för att en autonom bil ska kunna uppfatta den på ett korrekt sätt. Naturligtvis kommer AI bli bättre och bättre men jag tror att vi, om det inte ska ta orimligt lång tid, behöver "städa upp" lite för att underlätta.default skrev:Vad är din poäng egentligen? Att läsa skyltar var ju bland det första problemen som löstes inom självkörning. Maskininlärning är inte ens inblandad, men kan nyttjas för att lära bilen placera sig i korsningen på din bild. Snö eller ej.Fredrik j skrev:Visst. Men tejpar du upp dokumentet på en stolpe och kör förbi i 90km/h så tror jag din iphone får problem att läsa texten.
Det som MarcusC råkade ut för är ett tydligt exempel. Hur städat behöver det vara innan vi kan lita på en autonom bil.
Man hör ju gång på gång att det bara är lagstiftningen som hindrar självkörande bilar. Jag hävdar att det finns ett par andra problem.
Re: Jag körde mot rött
Även din Volvo kan väl läsa hastighetsskyltar(trots att de har samma form...), och en drös andra? Eller hur?Fredrik j skrev:Visst. Men tejpar du upp dokumentet på en stolpe och kör förbi i 90km/h så tror jag din iphone får problem att läsa texten.taliz skrev:OCR är ju inget nytt påfund. Idag finns det ju i allas mobiltelefoner och är extremt snabbt och tillförlitligt.
Man kan tex scanna dokument, eller räkningar i bankernas appar, på en mikrosekund.
En vanlig iPhone kan läsa ett dokument tusentals ggr snabbare än en människa.
Så.. nej, det är knappast ngt problem att läsa en kort text på en skylt.
Rent tekniskt löstes det för ca 10 år sedan.
Problemet nu är juridiskt, eftersom ett ensamt bolag äger patentet.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Re: Jag körde mot rött
Den missar skyltar. Framförallt i stadsmiljö. Man får ta det för vad det är. En kul grej än så länge.taliz skrev:Även din Volvo kan väl läsa hastighetsskyltar(trots att de har samma form...), och en drös andra? Eller hur?
Rent tekniskt löstes det för ca 10 år sedan.
Problemet nu är juridiskt, eftersom ett ensamt bolag äger patentet.
Re: Jag körde mot rött
Ja till skillnad från människorFredrik j skrev:Den missar skyltar. Framförallt i stadsmiljö. Man får ta det för vad det är. En kul grej än så länge.taliz skrev:Även din Volvo kan väl läsa hastighetsskyltar(trots att de har samma form...), och en drös andra? Eller hur?
Rent tekniskt löstes det för ca 10 år sedan.
Problemet nu är juridiskt, eftersom ett ensamt bolag äger patentet.
Re: Jag körde mot rött
Skillnaden är ju att den ansvariga människan sitter med i bilen och är just ansvarig.default skrev:Ja till skillnad från människorFredrik j skrev:Den missar skyltar. Framförallt i stadsmiljö. Man får ta det för vad det är. En kul grej än så länge.taliz skrev:Även din Volvo kan väl läsa hastighetsskyltar(trots att de har samma form...), och en drös andra? Eller hur?
Rent tekniskt löstes det för ca 10 år sedan.
Problemet nu är juridiskt, eftersom ett ensamt bolag äger patentet.
Därimot är datorn oslagbar på att komma ihåg en vägskylt som den har sett. Den glömmer den inte och börjar fundera.
Re: Jag körde mot rött
Fredrik j skrev:Man hör ju gång på gång att det bara är lagstiftningen som hindrar självkörande bilar
Jag förstår att du som vanligt bara är ute efter att provocera. Borde såklart inte nappat.Fredrik j skrev:Skillnaden är ju att den ansvariga människan sitter med i bilen och är just ansvarig
Re: Jag körde mot rött
Det gör du också.Fredrik j skrev:Den missar skyltar. Framförallt i stadsmiljö. Man får ta det för vad det är. En kul grej än så länge.taliz skrev:Även din Volvo kan väl läsa hastighetsskyltar(trots att de har samma form...), och en drös andra? Eller hur?
Rent tekniskt löstes det för ca 10 år sedan.
Problemet nu är juridiskt, eftersom ett ensamt bolag äger patentet.
Det är därför man har både vägmarkering och skylt för allt viktigt.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Re: Jag körde mot rött
default skrev:Fredrik j skrev:Man hör ju gång på gång att det bara är lagstiftningen som hindrar självkörande bilarJag förstår att du som vanligt bara är ute efter att provocera. Borde såklart inte nappat.Fredrik j skrev:Skillnaden är ju att den ansvariga människan sitter med i bilen och är just ansvarig
Vad menar du? Vad tycker du är provocerande i dom där två citaten?
Re: Jag körde mot rött
Självklart. Jag är ju också fullt ansvarig. Missar jag en skylt kan jag bli av med körkortet.taliz skrev:Det gör du också.
Det är därför man har både vägmarkering och skylt för allt viktigt.
Syftet med dom här hjälpsystemen är ju att hjälpa mig ta det ansvaret. Inte ta över ansvaret.
Re: Jag körde mot rött
Det kan du även om maskinen styr. Tillsvidare är föraren ansvarig.Fredrik j skrev:Självklart. Jag är ju också fullt ansvarig. Missar jag en skylt kan jag bli av med körkortet.taliz skrev:Det gör du också.
Det är därför man har både vägmarkering och skylt för allt viktigt.
Syftet med dom här hjälpsystemen är ju att hjälpa mig ta det ansvaret. Inte ta över ansvaret.
Men på sikt kommer det ändras, maskinen tar "ansvaret". Det är heller inget nytt, vi har tex haft självkörande tåg rätt länge nu.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Re: Jag körde mot rött
Rälsbunden trafik är ju betydligt lättare att automatisera. Det finns ju mycket få alternativa färdvägar och trafikmiljön är ju hårt reglerad. Men inte är väl tåget själv ansvarigt?taliz skrev:Det kan du även om maskinen styr. Tillsvidare är föraren ansvarig.Fredrik j skrev:Självklart. Jag är ju också fullt ansvarig. Missar jag en skylt kan jag bli av med körkortet.taliz skrev:Det gör du också.
Det är därför man har både vägmarkering och skylt för allt viktigt.
Syftet med dom här hjälpsystemen är ju att hjälpa mig ta det ansvaret. Inte ta över ansvaret.
Men på sikt kommer det ändras, maskinen tar "ansvaret". Det är heller inget nytt, vi har tex haft självkörande tåg rätt länge nu.
Vi får se när/om en maskin kan ta ett ansvar. Jag tror man i praktiken bara flyttar ansvaret från föraren till en annan människa. När det gäller autonoma bilar skulle det ju bli tillverkaren och dess styrelse som blir ansvarig.
Re: Jag körde mot rött
Fredrik j skrev:default skrev:Fredrik j skrev:Man hör ju gång på gång att det bara är lagstiftningen som hindrar självkörande bilarJag förstår att du som vanligt bara är ute efter att provocera. Borde såklart inte nappat.Fredrik j skrev:Skillnaden är ju att den ansvariga människan sitter med i bilen och är just ansvarig
Vad menar du? Vad tycker du är provocerande i dom där två citaten?
Har man köpt en Model 3 och räknat med att tjäna storkovan på robottaxi så kanske man blir lite provocerad?
Re: Jag körde mot rött
Nu var det ju du som drog in diskussionen på "ansvar", eller hur?Fredrik j skrev:Rälsbunden trafik är ju betydligt lättare att automatisera. Det finns ju mycket få alternativa färdvägar och trafikmiljön är ju hårt reglerad. Men inte är väl tåget själv ansvarigt?taliz skrev:Det kan du även om maskinen styr. Tillsvidare är föraren ansvarig.Fredrik j skrev:Självklart. Jag är ju också fullt ansvarig. Missar jag en skylt kan jag bli av med körkortet.taliz skrev:Det gör du också.
Det är därför man har både vägmarkering och skylt för allt viktigt.
Syftet med dom här hjälpsystemen är ju att hjälpa mig ta det ansvaret. Inte ta över ansvaret.
Men på sikt kommer det ändras, maskinen tar "ansvaret". Det är heller inget nytt, vi har tex haft självkörande tåg rätt länge nu.
Vi får se när/om en maskin kan ta ett ansvar. Jag tror man i praktiken bara flyttar ansvaret från föraren till en annan människa. När det gäller autonoma bilar skulle det ju bli tillverkaren och dess styrelse som blir ansvarig.
Jag ser inte varför det skulle vara någon skillnad där för ett självkörande tåg vs en självkörande bil.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Re: Jag körde mot rött
Nej det är nog ingen skillnad. En människa behöver vara ansvarig för det "självkörande" tåget på samma sätt som en människa behöver vara det för bilen.taliz skrev:Nu var det ju du som drog in diskussionen på "ansvar", eller hur?Fredrik j skrev:Rälsbunden trafik är ju betydligt lättare att automatisera. Det finns ju mycket få alternativa färdvägar och trafikmiljön är ju hårt reglerad. Men inte är väl tåget själv ansvarigt?taliz skrev:Det kan du även om maskinen styr. Tillsvidare är föraren ansvarig.Fredrik j skrev:Självklart. Jag är ju också fullt ansvarig. Missar jag en skylt kan jag bli av med körkortet.taliz skrev:Det gör du också.
Det är därför man har både vägmarkering och skylt för allt viktigt.
Syftet med dom här hjälpsystemen är ju att hjälpa mig ta det ansvaret. Inte ta över ansvaret.
Men på sikt kommer det ändras, maskinen tar "ansvaret". Det är heller inget nytt, vi har tex haft självkörande tåg rätt länge nu.
Vi får se när/om en maskin kan ta ett ansvar. Jag tror man i praktiken bara flyttar ansvaret från föraren till en annan människa. När det gäller autonoma bilar skulle det ju bli tillverkaren och dess styrelse som blir ansvarig.
Jag ser inte varför det skulle vara någon skillnad där för ett självkörande tåg vs en självkörande bil.
Maskinen själv kan inte ta ett ansvar och ställas till svars.