Argumentationshjälp för att få ladda

Här diskuteras allt som inte hör hemma någon annanstans

Moderator: Redaktion

R1883RM4n
Inlägg: 78
Blev medlem: 18 jun 2019 23:35

Argumentationshjälp för att få ladda

Inlägg av R1883RM4n »

Hur övertygar man stugföreningar, samfälligheter odyl om att få ladda elbil när man besöker en stuga? Någon som argumenterat sig igenom ”vi har tagit ett generellt beslut om att inte tillåta laddning av bil på grund av brandrisk”. Man verkar ofta? ta detta beslut då det är smidigt att ta och det faktiskt finns en del frågetecken kring ansvar och försäkringar.

Det jag har svårt för är att det verkar vara just elbilen som inte ska få laddas. Allt annat verkar gå bra och då gissar jag att det finns saker som är betydligt mer riskabelt att ladda än en elbil?!

Jag har tittat i vår hemförsäkring och hittar inget om ”nerbrunnet hus på grund av elbil”. Jag hittar inte heller något om detta i bilförsäkringen.

Någon som vet något om detta?

Vilken försäkring gäller vid brand pga laddning? Husets eller bilens? Finns något sätt att lugna stugägare med en försäkring som (garanterat) gäller vid elbilsladdning?

Stort tack på förhand
Användarvisningsbild
nek0
Inlägg: 4188
Blev medlem: 08 nov 2017 14:10
Ort: Huskvarna

Re: Argumentationshjälp för att få ladda

Inlägg av nek0 »

Jag vet inte, men lagiskt borde vara så att om branden startar i bilen så är det bilens försäkring och om det startar i huset är det husets försäkring.
Användarvisningsbild
dstr
Teslaägare
Inlägg: 4342
Blev medlem: 12 okt 2014 11:00
Ort: Helenelund

Re: Argumentationshjälp för att få ladda

Inlägg av dstr »

"Oj, har ni haft ej behöriga hantverkare som installerat elen här?"
Användarvisningsbild
nek0
Inlägg: 4188
Blev medlem: 08 nov 2017 14:10
Ort: Huskvarna

Re: Argumentationshjälp för att få ladda

Inlägg av nek0 »

dstr skrev:
"Oj, har ni haft ej behöriga hantverkare som installerat elen här?"
+1
Den var bra :lol:
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Argumentationshjälp för att få ladda

Inlägg av mati »

Fråga varför det inte är förbjudet att parkera en fossilbil där, trots att det är fastställt att fossilbilar brinner 5 gånger oftare än elbilar.
https://www.nyteknik.se/fordon/bensinbi ... ar-6992782
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
JonasH
Teslaägare
Inlägg: 836
Blev medlem: 18 maj 2015 21:22
Ort: Älvsjö

Re: Argumentationshjälp för att få ladda

Inlägg av JonasH »

Ett väldigt bra argument/metod är att innan man hyr ställer frågan och om svaret är nej så hyr man något annat.

Om de fattar att bristen på laddmöjligheter gör att de förlorar inkomster kommer ändringen snabbt.
TMS LR UltraRed, FSD
Såld - TMS 100D MC Red, AP3, FSD, Premiumpaket.
Såld - TMS 85D MC Red, AP1, Pano, Intriörpaket, Next Gen, Ultra Hifi, luftfjädring, köldpaket
R1883RM4n
Inlägg: 78
Blev medlem: 18 jun 2019 23:35

Re: Argumentationshjälp för att få ladda

Inlägg av R1883RM4n »

Tack för bra svar.

Angående behörig elektriker så är det delvis därför jag frågar. Jag har märkt att de elektriker jag stött på är väldigt tveksamma till elbilar. De pratar ”alltid” om att elledningar och kontaktdon inte är dimensionerade för det höga och långvariga eluttag en elbil står för.

Vidare har jag stött på detta med att man aldrig ska ladda en elbil utan jordfelsbrytare typ b. Gäller det även 230v? Oavsett? Finns det ens portabla jordfelsbrytare typ b? Har någon en sådan? Behövs det verkligen?

Nu sist blev det nej trots att jag sa att jag kunde ställa ner laddströmmen till 5A och plocka det på uttaget som satt på samma grupp som infravärmare på 3 x 1000w. Utan att ha på värmarna då. ;-)

Allt detta fick mig att tänka att en försäkring nog är smidigare, att kunna visa upp ett papper som lugnar. Men finns den möjligheten?
Användarvisningsbild
macksie
Teslaägare
Inlägg: 593
Blev medlem: 16 dec 2017 15:58

Re: Argumentationshjälp för att få ladda

Inlägg av macksie »

Mina argument hade vart.

1.
Ja, det finns risk. Det stämmer att vanliga hushållsuttag inte är gjorda för maximal kontinuerlig last. Detta är något jag vet om. Min bil har möjlighet att dra ner hur mycket ström som tas ut. Och jag kommer därför göra det när jag laddar hos er. Därmed kommer risken minimeras och vara i storlek med en vanlig personbil med kupevärmare inkopplad.

2. På samma tema som 1
En elbil som laddar, det drar väl jättemycket ström? Ja. Om syftet är att ladda upp elbilen från 0 till 100% så drar det mycket. Men. I bilen går det att ställa in vad maximalt effekt/ström-uttag på just denna plats skall vara. Så vad jag gör när vi parkerar är att i bilen tala om hur mycket ström den ska ta. Det går nämligen att styra det väldigt långt ner. Merparten av den energi som går åt för att köra bilen laddar vi vid någon av elbilsladdarnapå vägen.

3.
Om det är på vintern, kan du också använda detta argument.
En renodlad elbil har väl ingen motorvärmare? Faktum är att, den känsligaste komponenten i en elbil är batteriet som sitter under bilen. Och det innehåller ett värmepaket som skyddar det från kyla. Ser till att det aldrig blir för kallt, då tar det skada. Detta i sin tur innebär att om det är kallt så tar bilen energi från batteriet för att värma upp detsamma. Är det riktigt kallt drar detta en hel del energi. Så även om inte tekniken är densamma som på en vanlig bil så är syftet detsamma, dvs se till att inte vitala komponenter skadas när det blir kallt.
MYP
X90d
Verdi

Re: Argumentationshjälp för att få ladda

Inlägg av Verdi »

Jag tror tjat om ful-laddning i stugor o dyl gör att folk blir än mer skeptiska mot elbilar. Folk har svårt att bedöma hur mycket el en elbil behöver för att laddas osv också. Förstår att folk drar öronen åt sig.
Skriv svar