Var hitta 12-voltsbatteri till modell S 2014?

Här diskuterar vi om Tesla Model S

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
Simon
Teslaägare
Inlägg: 556
Blev medlem: 16 dec 2014 21:45

Var hitta 12-voltsbatteri till modell S 2014?

Inlägg av Simon »

Tesla modell S från februari 2014. Så här är läget...
Båda skärmarna svarta och ingen respons på något av alla sätt att starta om bilen (hålla rullhjulen olika länge, med eller utan bromspedal, med eller utan övre knapparna på ratten). Framlucka, baklucka, handskfack och fönsterhissar funkar, däremot inte USB-uttag, vindrutetorkare eller varningsblinkers :? ).
Supporten får inte kontakt med bilen (föga förvånande) och rekommenderar att jag bogserar den till SC (30 mil) trots att garantin gått ut.
Startkablar på elektroderna bakom noskonen väcker skärmarna en stund. Lagom länge för att de ska hinna visa alla felmeddelanden – ungefär som de gör på youtube när 12V-batteriet havererar. Därefter dör skärmarna igen.

Så, forumet, check my thinking...
Jag gissar att det är 12V-batteriet som behöver bytas.
Jag är inte sugen på att lämna det till SC pga långt avstånd, extra kostnader, covid-19 i storstäder, ingen lånebil mm. Jag är mer inne på att försöka byta batteriet själv. Kruxet verkar vara att få tag på ett som passar.
Min idé är att ta loss batteriet och åka med en lånad bil till affärer som säljer bilbatterier, jämföra med vad som finns i lager och hoppas att jag har tur. Är det någon som vågar gissa kring sannolikheten att det är en bra idé? Eller tipsa om var jag ska leta i Örebro, Skövde, Karlskoga eller orter däremellan.
Alternativet är att beställa ett nytt från SC och be dem skicka det, men vem vet vilka leveranstider de har?
Jag vill inte beställa något från tredje part utan att vara 100% säker på att inte polerna sitter på fel ställen eller liknande.

Har någon annan varit i samma sits och kan ge några råd?
Användarvisningsbild
e5m1r
Teslaägare
Inlägg: 6065
Blev medlem: 31 okt 2015 11:30
Ort: Värnamo
Kontakt:

Re: Var hitta 12-voltsbatteri till modell S 2014?

Inlägg av e5m1r »

Går väl att köpa en av tesla ?
Hur som helst så vill du nog att tesla byter då dem ska även sätta rätt batterityp i bilens config
De säljer nog inte gamla sorten längre bytt mitt nyligen på 2015 S och dem bytte till nyare carbon nåt hette den.
Lånebil får man i alla fall i Göteborg pga covid 19 vill de inte ha folk i loungen .
Min byttes av en ranger tror dock inte att dem kör med rangers nu
Har du en Tesla eller har du beställt en och funderar på tillbehör titta in på http://exclusiveparts.se
Användarvisningsbild
Lessmog
Teslaägare
Inlägg: 1120
Blev medlem: 10 mar 2014 09:53

Re: Var hitta 12-voltsbatteri till modell S 2014?

Inlägg av Lessmog »

Oj. Närmar mig liknande sits, en 2015 där garantin gått ut och batteriet har varit djupurladdat p g a kortslutning. Det hörs ibland hur dc/dc-omvandlaren jobbar när bilen står parkerad.

SeC hade den inne för ett annat fel men då fanns inte rätt batteri på lager ens i närheten tydligen, och sedan har serviceärendet förfallit.

Än så länge går det att få liv i bilen, men hur länge? :?

Mardrömmar om nätterna. Kan man gräva loss batteriet och kolla vad det heter, typ typnummer, och beställa hem ett själv?

Mitt dilemma försvåras av att mobilappen anser att jag ger fel lösenord, så det går även dåligt att lägga upp ett nytt serviceärende. (Har just bytt telefon. Eltrollen härjar tydligen häromkring :twisted: )

Berätta gärna hur det går framöver.

PS: Ser att Esmir är snabbare på tangenterna.
Användarvisningsbild
Ampera
Teslaägare
Inlägg: 482
Blev medlem: 23 jun 2016 21:58
Ort: Skåne

Re: Var hitta 12-voltsbatteri till modell S 2014?

Inlägg av Ampera »

Provat med Vimmerby bilskrot?
Model S 90D 21" Silver Turbin, AP2.0, Mcu2, CSS, Fri SuC
Model 3 AWD med krok beställd leverans 190914...blev 190924 nästan julafton, Falcor är hon döpt till, med FOB
Mercedes B-250 E
Member of Tesla.Skåne TG, Fossilfri sedan 2018-02-01!
Användarvisningsbild
Simon
Teslaägare
Inlägg: 556
Blev medlem: 16 dec 2014 21:45

Re: Var hitta 12-voltsbatteri till modell S 2014?

Inlägg av Simon »

e5m1r skrev:
Hur som helst så vill du nog att tesla byter då dem ska även sätta rätt batterityp i bilens config
De säljer nog inte gamla sorten längre bytt mitt nyligen på 2015 S och dem bytte till nyare carbon nåt hette den.
Kanske får bli att bita i det sura äpplet och vara utlämnad åt service-centret. Samt bärgningsfirma.
Har bara så dålig erfarenhet av SeC på sistone. Det tog ett par veckor innan de svarade på mitt önskemål att beställa en reservdel som fanns i lager.
Ampera skrev:
Provat med Vimmerby bilskrot?
Inget napp.
Användarvisningsbild
lator
Teslaägare
Inlägg: 4193
Blev medlem: 05 mar 2014 22:37
Ort: Östersund/Vila Franca do Campo, Azores.

Re: Var hitta 12-voltsbatteri till modell S 2014?

Inlägg av lator »

Simon skrev:
Jag gissar att det är 12V-batteriet som behöver bytas.


Har någon annan varit i samma sits och kan ge några råd?
Har du gått lös med mätinstrumentet? Om du har kortslutning i 12-volten så kan det suga i sig din externa källan. Det som talar emot detta är att du fortfarande har vissa funktioner vid liv...

Jag har läst om ett liknande fall på Facebook som kanske kan ge någon insikt men givetvis så lyckas jag inte hitta det just nu... Återkommer.

Hittat...
https://www.facebook.com/groups/320312335435137/ 24 februari, Tomas E Johansson.
Efter många år åker jag nu Tesla Model S. En naturlig följd av EV Centers många Tesla reparationer. 8-)
Användarvisningsbild
Simon
Teslaägare
Inlägg: 556
Blev medlem: 16 dec 2014 21:45

Re: Var hitta 12-voltsbatteri till modell S 2014?

Inlägg av Simon »

Uppdatering:
Nu svarar inte bilen på knapptryckningar på nyckeln heller.
Teslas support säger att det kan vara stora batteriet (som guskelov fortfarande har garanti kvar).
Det blir transport till Mölndal för undersökning.

Det är såna här saker som inte är med i såna där TCO-kalkyler...
olza
Inlägg: 223
Blev medlem: 05 jul 2014 13:09
Ort: Karlstad

Re: Var hitta 12-voltsbatteri till modell S 2014?

Inlägg av olza »

En fundering: går det att ladda 12V-batteriet med typ en Ctek-laddare. Om inte, varför?
Volvo V70N 2.5T 2004
[Annulerad] Model 3 reservation 31/3-16
[Annulerad] Sono Sion #51xx 17/6-18
Lightyear 2 waitlist SE0007x 5/1-23
Användarvisningsbild
mans71
Teslaägare
Inlägg: 2337
Blev medlem: 04 apr 2015 13:38

Re: Var hitta 12-voltsbatteri till modell S 2014?

Inlägg av mans71 »

Simon skrev:
Det är såna här saker som inte är med i såna där TCO-kalkyler...
Hoppas det löser sig och garantin tar det!
Model S P85DL+
Användarvisningsbild
Simon
Teslaägare
Inlägg: 556
Blev medlem: 16 dec 2014 21:45

Re: Var hitta 12-voltsbatteri till modell S 2014?

Inlägg av Simon »

olza skrev:
En fundering: går det att ladda 12V-batteriet med typ en Ctek-laddare. Om inte, varför?
Det tror jag det gör, om elektroderna i fram inte är för ärgade. Jag fick lite liv i bilen igår med startkablar från en annan bil.
Men om antingen stora eller lilla batteriet inte funkar som det ska så gör det ju ingen skillnad i längden...
Användarvisningsbild
Simon
Teslaägare
Inlägg: 556
Blev medlem: 16 dec 2014 21:45

12-voltsbatteri laddas endast vid körning?

Inlägg av Simon »

Uppdatering och en förbryllad fråga till forumet:
En bärgare är på väg idag, till skillnad från igår som Teslas vägassistans fick mig att tro.
Bärgaren säger att hans första åtgärd kommer bli att försöka ladda upp 12V-batteriet, eftersom det förmodligen laddat ur sig pga många korta resor. "12V-batteriet laddas nämligen inte när inte bilen är igång."
Kan detta verkligen stämma? Någon som kan bekräfta eller dementera? Det finns ju massor av funktioner som går igång av sig själva eller fortsätter vara på när bilen står parkerad. Hur kan laddning av 12V-batteriet inte vara en av dem?
Henrik Torphammar
Inlägg: 1549
Blev medlem: 10 apr 2017 10:35

Re: 12-voltsbatteri laddas endast vid körning?

Inlägg av Henrik Torphammar »

Simon skrev:
Uppdatering och en förbryllad fråga till forumet:
En bärgare är på väg idag, till skillnad från igår som Teslas vägassistans fick mig att tro.
Bärgaren säger att hans första åtgärd kommer bli att försöka ladda upp 12V-batteriet, eftersom det förmodligen laddat ur sig pga många korta resor. "12V-batteriet laddas nämligen inte när inte bilen är igång."
Kan detta verkligen stämma? Någon som kan bekräfta eller dementera? Det finns ju massor av funktioner som går igång av sig själva eller fortsätter vara på när bilen står parkerad. Hur kan laddning av 12V-batteriet inte vara en av dem?
Det fungerar såhär:

Ni vet ju själva hur vampire drain fungerar och man skyller på uppkopplingen och kamerasystemets övervakning. De kamerorna går liksom inte på 400v utan det tas från stora batteriet.

Ett 12v bilbatteri laddas fort med hög ström tills det når 14.4volt. I regel kan en generator eller DC/DC alltid nå 14.4volt även med andra prylar som tar ström. Batteriet säger tack och tar emot så mycket det kan. Batteriet är bara en buffert och liksom ingenting som skall driva saker självt. I takt med att batteriet blir fullt så sjunker laddströmmen. Säg att du återladdar ditt batteri fullt på kanske 15minuter. Resten av den långa resan är finlir på toppen.

Att elbilar äter 12v batterier är märkligt. Typisk programmeringsfråga tänker jag. Att många/alla eliblar verkar lida av detta är konstigt faktiskt.
I'm out. Tibor har blivit för gammal!
Användarvisningsbild
e5m1r
Teslaägare
Inlägg: 6065
Blev medlem: 31 okt 2015 11:30
Ort: Värnamo
Kontakt:

Re: Var hitta 12-voltsbatteri till modell S 2014?

Inlägg av e5m1r »

Är nog bara 12V som helt är slut
När den är helt död så kommer du inte in i bilen
Att låsa upp bilen har inger med det stora batteriet att göra
Ladda upp kanske funkar ett tag men ej på sikt behöver bytas
Har du en Tesla eller har du beställt en och funderar på tillbehör titta in på http://exclusiveparts.se
Användarvisningsbild
lator
Teslaägare
Inlägg: 4193
Blev medlem: 05 mar 2014 22:37
Ort: Östersund/Vila Franca do Campo, Azores.

Re: 12-voltsbatteri laddas endast vid körning?

Inlägg av lator »

Simon skrev:
Uppdatering och en förbryllad fråga till forumet:
En bärgare är på väg idag, till skillnad från igår som Teslas vägassistans fick mig att tro.
Bärgaren säger att hans första åtgärd kommer bli att försöka ladda upp 12V-batteriet, eftersom det förmodligen laddat ur sig pga många korta resor. "12V-batteriet laddas nämligen inte när inte bilen är igång."
Kan detta verkligen stämma? Någon som kan bekräfta eller dementera? Det finns ju massor av funktioner som går igång av sig själva eller fortsätter vara på när bilen står parkerad. Hur kan laddning av 12V-batteriet inte vara en av dem?
Enligt vissa så laddas 12-volten i en stillastående Tesla bara om HV-batteriet ligger på över 20%. jag har dock inte några bevis på att detta stämmer...
När du kör med bilen så måste ju 12-volten laddas kontinuerligt då man annars snabbt skulle bli utan källa till bilens basala funktioner. Det mesta drivs ju med 12-volt.
Bärgare har i de flesta fall begränsad kunskap om hur elbilar allmänt fungerar och då de skiljer sig ganska mycket från modell till modell så är det inte helt lätt...
Antagligen så har bärgaren redan varit där nu så då vet du ju om han/hon visste vad han/hon pratade om. (motarbetar avsiktligt användandet av ordet som betyder "höna")
Olika tillverkare har valt olika tillvägagångssätt för att hålla 12-voltsbatteriet vid liv (eller aktivt döda detsamma) men det är ganska svårt att få ta del av deras teorier.

Läste du det jag länkade till på Facebook? Jag misstänker att ditt fel inte primärt ligger i 12-voltsbatteriet utan detta har blivit ett följdproblem av något annat, förhoppningsvis något som går på garanti. :)
Efter många år åker jag nu Tesla Model S. En naturlig följd av EV Centers många Tesla reparationer. 8-)
Användarvisningsbild
Simon
Teslaägare
Inlägg: 556
Blev medlem: 16 dec 2014 21:45

Re: Var hitta 12-voltsbatteri till modell S 2014?

Inlägg av Simon »

1. Bilen ligger på 68% state of charge just nu. Så om det är viss energimängd som krävs så borde det inte varit ett problem.
2. Jag hoppas för bärgarskråets skull att bärgaren jag träffade idag inte är, på det kognitiva planet, helt representativ för yrkeskåren som helhet. (Lite konspirationsteorier och föråldrade elbilsmyter i kallpratet. Samt åtgärden att ladda 12V-batteriet och, då inga felmeddelanden syntes, ta en provtur 1 km bort från bärgningsbilen. Där strandade bilen igen. Batteriladdaren var kvar vid bärgningsbilen.)
3. När bilen strandade under provturen visade den en lång lista på felmeddelanden, liknande den som syns i det länkade fejsbok-inlägget. Flera av felmeddelandena handlade om låg nätspänning och liknande och att jag borde byta 12V-batteri var ett av dem.
4. Teslan har åkt iväg med bärgningsbil nu med ETA i Mölndal någon gång i morgon.
5. Oavsett vad felet är – stora batteriet, lilla batteriet, båda, kortslutning, vatten i kontakterna – så blir det skönt att Service center får ta en titt på det. Och så länge Tesla tror att det kan vara ett garantiärende så är de väldigt tillmötesgående. Men jag får väl ändå ställa in mig mentalt på att behöva öppna plånboken på vid gavel om det är något annat.
Användarvisningsbild
Lessmog
Teslaägare
Inlägg: 1120
Blev medlem: 10 mar 2014 09:53

Re: Var hitta 12-voltsbatteri till modell S 2014?

Inlägg av Lessmog »

Simon skrev:
1. Bilen ligger på 68% state of charge just nu. Så om det är viss energimängd som krävs så borde det inte varit ett problem.
2. Jag hoppas för bärgarskråets skull att bärgaren jag träffade idag inte är, på det kognitiva planet, helt representativ för yrkeskåren som helhet. (Lite konspirationsteorier och föråldrade elbilsmyter i kallpratet. Samt åtgärden att ladda 12V-batteriet och, då inga felmeddelanden syntes, ta en provtur 1 km bort från bärgningsbilen. Där strandade bilen igen. Batteriladdaren var kvar vid bärgningsbilen.)
3. När bilen strandade under provturen visade den en lång lista på felmeddelanden, liknande den som syns i det länkade fejsbok-inlägget. Flera av felmeddelandena handlade om låg nätspänning och liknande och att jag borde byta 12V-batteri var ett av dem.
4. Teslan har åkt iväg med bärgningsbil nu med ETA i Mölndal någon gång i morgon.
5. Oavsett vad felet är – stora batteriet, lilla batteriet, båda, kortslutning, vatten i kontakterna – så blir det skönt att Service center får ta en titt på det. Och så länge Tesla tror att det kan vara ett garantiärende så är de väldigt tillmötesgående. Men jag får väl ändå ställa in mig mentalt på att behöva öppna plånboken på vid gavel om det är något annat.
Ja, risken finns!
Jag vart billös i ett par tre veckor i vintras efter att regnvatten sipprat in genom en dålig limfog till vindrutan. Hela kabelstammen i A-stolpen kortslöts och 12V laddade ur, med liknande symtom som dina. Bärgning till Mölndal (den bärgaren hittade inte riktigt till nödanslutningen bakom noskonen) och rep efter väntan på delar. 25k gick det på, för försäkringen täckte inte vattenskada! :twisted: :evil:
Skriv svar