Corona
Moderator: Redaktion
Re: Corona
Den stora skillnaden är att vi har vaccin för vanlig influensa. För alla över 65 år är vaccineringen dessutom gratis.
Installerat 13,2 kWp solceller
Om Sverige haft 685 personer i snitt som dött i influensa varje år, hur ser det ut utanför landets gränser?
USA har 32 gånger större befolkning. CDC säger att man uppskattar mellan 12 000 och 61 000 personer dör i influensa men för inte någon exakt statistik. Det skulle motsvarar 400 - 2000 personer i Sverige per år. Sveriges siffra ligger alltså inom intervallet.
Världen har ungefär 740 gånger så stor befolkning som Sverige: Det finns uppskattningar på att 389 000 personer i snitt dör av influensa varje år i världen Det skulle motsvara 525 döda i Sverige per år i influensa. Sveriges siffra ryms inom osäkerhetsintervallet.
Belgien har aningen större befolkning än Sverige. Jag hittar ingen siffra på dödlighet i influensa, men utifrån globala resp svenska siffrorna ovan borde snittet vara runt 600-800 personer per år. Antalet döda i coronaviruset hittills i Belgien: 5 683
Att hävda att fler dör av influensa än av coronaviruset är en grov lögn.
USA har 32 gånger större befolkning. CDC säger att man uppskattar mellan 12 000 och 61 000 personer dör i influensa men för inte någon exakt statistik. Det skulle motsvarar 400 - 2000 personer i Sverige per år. Sveriges siffra ligger alltså inom intervallet.
Världen har ungefär 740 gånger så stor befolkning som Sverige: Det finns uppskattningar på att 389 000 personer i snitt dör av influensa varje år i världen Det skulle motsvara 525 döda i Sverige per år i influensa. Sveriges siffra ryms inom osäkerhetsintervallet.
Belgien har aningen större befolkning än Sverige. Jag hittar ingen siffra på dödlighet i influensa, men utifrån globala resp svenska siffrorna ovan borde snittet vara runt 600-800 personer per år. Antalet döda i coronaviruset hittills i Belgien: 5 683

Att hävda att fler dör av influensa än av coronaviruset är en grov lögn.
Har du någon kurva på antalet nya inlagda för de olika regionerna? Liknande den på SVT med antalet nya intensivpatienter vore bra. Jag har sökt med inte hittat:/Swede1 skrev:Hm, ni verkar rätt säkra på att toppen av döda nåddes den 8:e och få nya döda kommer in efter det? Ja då kanske det stämmer att S-kurvan vänder ner, men det stämmer inte med antal inlagda på sjukhus som fortfarande ökar.
Det börjar plana ut men det bör ju vara en viss fördröjning mellan inskrivandet på intensivvård och dödsfall.Matte skrev:Har du någon kurva på antalet nya inlagda för de olika regionerna? Liknande den på SVT med antalet nya intensivpatienter vore bra. Jag har sökt med inte hittat:/Swede1 skrev:Hm, ni verkar rätt säkra på att toppen av döda nåddes den 8:e och få nya döda kommer in efter det? Ja då kanske det stämmer att S-kurvan vänder ner, men det stämmer inte med antal inlagda på sjukhus som fortfarande ökar.
https://www.icuregswe.org/data--resulta ... ensivvard/
- Gustafsson
- Teslaägare
Uppenbart att det finns en risk för en andra våg, men nog inte i våra värst drabbade områden. Det är väl nu som FHIs strategi med en uthållig nedstängning/restriktioner kommer att löna sig.
2 meters lucka å keep on washing folkens...
2 meters lucka å keep on washing folkens...
Svart 2012 Roadster 2,5.| Model S100D midnight silver. MS LR beställd 2020-10-16, levererad 2023-05-16
Som en vanlig influensa?
https://www.expressen.se/nyheter/corona ... a-sjukhus/
Ärligt talat är det sjukt respektlöst att hävda att allt är en stor bluff och att det inte är värre än en vanlig influensa. Det är ett lömskt virus. När det slår till kan du få svårt att andas på nolltid.
Svensk landslagsskidåkerska fick akutvård. Men så är det kanske varje vinter?
https://www.expressen.se/sport/langdski ... or-corona/
NEW YORK. Ett 20-tal kroppar ruttnar i värmen i mottagningsrummet på begravningsbyrån.
Kistor av kartonger, de flesta märkta covid-19.
De ska kremeras – men tiderna räcker inte till.
Stan svämmar över av döda som inte hinns med.
– Det finns inget normalt just nu, säger begravningsbyråns kontorschef Sabrina De Riso, 24.
Ärligt talat är det sjukt respektlöst att hävda att allt är en stor bluff och att det inte är värre än en vanlig influensa. Det är ett lömskt virus. När det slår till kan du få svårt att andas på nolltid.
https://www.expressen.se/sport/langdski ... or-corona/
Jag fick feber och hosta och låg hemma ungefär en vecka. Men sedan blev det bra igen, så bra att jag började träna.
Öberg fortsätter:
– Men då kom allt tillbaka. Jag låg hemma med hög feber i åtta dagar innan jag till slut blev inlagd tre dygn på sjukhuset i Sunderbyn.
På Sunderby sjukhus konstaterades att Öberg hade en dubbelsidig lunginflammation och hon fick syrgashjälp.
Det är ett influensavirus så att jämföra det med influensa är väl ganska naturligt.Verdi skrev:Som en vanlig influensa?
NEW YORK. Ett 20-tal kroppar ruttnar i värmen i mottagningsrummet på begravningsbyrån.
Kistor av kartonger, de flesta märkta covid-19.
De ska kremeras – men tiderna räcker inte till.
Stan svämmar över av döda som inte hinns med.
– Det finns inget normalt just nu, säger begravningsbyråns kontorschef Sabrina De Riso, 24.
https://www.expressen.se/sport/langdski ... or-corona/Jag fick feber och hosta och låg hemma ungefär en vecka. Men sedan blev det bra igen, så bra att jag började träna.
Öberg fortsätter:
– Men då kom allt tillbaka. Jag låg hemma med hög feber i åtta dagar innan jag till slut blev inlagd tre dygn på sjukhuset i Sunderbyn.
På Sunderby sjukhus konstaterades att Öberg hade en dubbelsidig lunginflammation och hon fick syrgashjälp.
Skillnaden här är att det inte finns vaccin eller några i samhällena som har immunitet, det har vi mot de återkommande säsongsinfluensor.
En annan skillnad är också att detta kommer under en kort tid, inte utdraget över flera månader som en normal influensasäsong.
Så, jo, det finns likheter men också skillnader. Båda är intressanta att föra fram.
Och, det är först om 1-2 år som vi kan se och jämföra mellan länder, vilken väg som var bäst. I agenda igår sa den norske motsvarigheten till Tegnell och Sverige har en stor utgift nu i början, Norge en lägre, men det är den sammanlagda utgiften som är det som går att jämföra om ett par år.
Model Y LR.
Model S70D
- Niklas Z
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/niklas42449
Tom Britton får ju definivt sägas ha relevant expertis inom detta område. Han lade ut följande text på facebook, som är intressant att läsa:
Hej FB-vänner
(Det går bra att dela detta inlägg, men jag blir bara FB-vän med dem jag känner eftersom jag till vardags inte vänder mig utåt).
Till skillnad från många andra har jag varit tyst ett tag – har helt enkelt inte haft något konkret att säga. Men här kommer en längre text med lite spridda skurar synpunkter.
Merparten av mina tidigare uttalanden om smittoläget har baserat sig på korta basala räkningar (men kunskapsbaserade!), men nyligen blev jag klar med en rapport som den nyfikne kan kolla: https://www.medrxiv.org/conte…/10.1101/ ... 20066050v1 (den är ännu inte granskad och bör således inte ges för högt värde). Den innehåller dels lite metodik, men också en prediktion av smittoläget i Stor-Stockholm. Jag har inte valt området för att jag är lokalpatriot utan för att simuleringsstudier krävs för att modellera landet, något som inte är mitt område. I rapporten ritar jag några kurvor beroende på vilken effekt våra nuvarande åtgärder har. Detta är största osäkerhetsfaktorn. Fick jag tippa skulle jag välja den blå kurvan, kanske aningen nedåt i riktning mot den gröna. Den som läser texten ser också att jag tror en ännu bättre prediktion ges av att trycka ihop den blå kurvan ca 25% och skjuta toppen framåt ca 10 dagar, så att vänstra delen förskjuts ca 1 v framåt och högra ca 2 v framåt (orsaken är att modellen behandlar Stockholm som en homogen population, medan den verkliga heterogena populationen ger ett mer utspritt och fördröjt förlopp). Man kan såklart fråga sig varför jag inte ritar en sådan kurva. Svaret är 1) detta skulle kräva en större simuleringsstudie, och 2) att jag tycker det har en pedagogisk finess att påtala den omfattande osäkherfet som likväl finns. Hur som helst blir slutsatsen från prediktionen ungefär följande: peaken av smittspridningen var för några dagar sedan, idag har ca 1/3 av Stockholmarna smittats och om en månad är den mesta smittspridningen över och att flockimmunitet då är nära. Mitt tidigare påstående att april är värsta smittspridningsmånaden för Stockholm passar väl in, så ni som bara orkar vara preventiva en månad: kom ihåg att månaden inte är över! Glöm inte att vården drabbas med ca 10 dagars fördröjning och dödsfall ca 20 dagar senare. Jag har medvetet valt att inte uttala mig om antal dödsfall. Det finns skattningar på dödlighet mellan 0.1% och 1% (osäkerheten bero på osäkerhet i hur många som varit asymtomatiskt smittade). Vad gäller hela Sverige har jag mindre koll. Dels ligger man tidsmässigt efter, men dessutom sattes våra preventiva åtgärder in när epidemin inte tagit fart på samma sätt som i Stockholm, så en gissning är att en mindre totalandel än i Stockholm kommer att smittas.
Det har varit många högljudda kritiska röster i medierna senaste veckorna. Man anser att Sverige gjort för lite och för sent. Detta är väldigt svåra frågor – personer som uttalar sig med säkerhet sjunker i min värdering. Det är ju utan tvekan så att det hade varit färre döda idag om vi stängt alla skolor eller gjort total lockdown redan från 1 mars. Men det finns såklart andra hälsoaspekter =FHMs område) med att stänga skolor och göra total lockdown i 3 månader (argumentet att det skulle räckt med en månad om den kom tidigt är struntprat – fick man bara sätta in åtgärder under en månad så skulle det utan tvekan ha gjorts i april). Det finns såklart även andra aspekter (=regeringens område) som påverkas än mer negativt av skolstängning eller lockdown: arbetstillfällen, ekonomin, livskvalité. Den som enkom ser till att minimera antalet döda i covid-19 och inte erkänner att det handlar om avvägningar mot folkhälsan i sort och samhället i stort sjunker också i min värdering. Men var man drar gränsen för hur kraftiga åtgärder som bör sättas in för att finna denna balans, det är svåra fråga som kan och bör diskuteras.
Förutom att många ger sig in i debatten med bestämda åsikter kan jag avslöja att gruppen av smittmodellerare här växt med mer än en faktor >10 senaste månaden. Det finns ett antal bra artiklar från rutinerade forskare (Imperial-gruppen och i Sverige Rocklöw - min enda kritik mot dem är att de inte tydligt redovisar den stora osäkerhet som finns vad gäller dödlighet), men för alla nya i området är det väldigt lätt att hamna helt snett. Ett konkret exempel är följande artikel om det svenska läget: https://www.medrxiv.org/conte…/10.1101/ ... 20062133v1. Bland de 6 författarna är 4 svenskar, så jag blev lite förvånad att jag inte kände till något av namnen (jag har trots allt jobbat inom smittomodellering i 25 år). När jag sedan såg deras institutionstillhörigheter, där 5 inte har alls med smittsamma sjukdomar eller smittspridning att göra, blev jag lite skeptisk. Efter att ha läst sammanfattningen som säger att utan åtgärder så kommer 96% av svenskarna smittas och 96 000 svenskar att dö före 1 juli, och att med nuvarande preventionsnivå så kommer 81 000 svenskar dö före 1 juli. Då slutade jag att läsa. Även den som inte är matematiker bör bli skeptisk. Våra dagliga dödstal ligger nu runt 70-75 per dag, och den högsta enskilda dagen var för ca 10 dagar sedan då 97 dog. Totalt har ca 1400 dött fram till idag. För att 81 000 ska dö före 1:a juli så måste dessa siffror ändras till att 1000 dör per varje dag i genomsnitt! Den kompetens författarna saknade i smittomodellering hade de däremot i att slå på stora trumman med sina forskningsresultat med twitter o dylikt. Bara jag har kontakts från fyra olika medier om att kommentera studien. Jag fick den i tisdags, men intresset för den verkar redan ha svalnat … Jag lovar härmed högaktningsfullt att inte skriva artiklar i deras ämnesområden: Kemi, Elektro&Datalogi, Kemi, Mikrobiologi samt Molekylärbiologi
Har jag någon kritik mot FHM? Det vore väldigt märkligt om de handlat rätt i varje enskild tidpunkt tycker jag. Helt klart var de lite fel ute i inledningen då de inte trodde det skulle komma in i Sverige och senare att det inte skulle ta ordentlig fart i Sverige. Jag tycker även att man i ett tidigare skede borde betonat vikten av att hålla fysiskt avstånd (gillar ej benämningen ”social distansering”). Till sist håller jag med i kritiken att man kan vara mer transparent i vilka, egna och andra gruppers, modeller de väger in i sina analyser (en liten fågel har dock viskat i mitt öra att de nästa vecka kommer offentliggöra vissa modeller) Men, på det hela taget tycker jag de gjort ett bra jobb. Kritiken att de inte hållit en konsekvent linje tycker jag är fel: vad jag minns har man hela tiden pratat om att minska (inte stoppa!) smittspridningen och att skydda riskgrupperna. Det senare har inte lyckats helt, men det finns tre grupper äldre-äldre: de som bor och klara sig själva, de som bor hemma men har hemtjänst, samt de som bor på äldreboenden. Det säger sig självt att det är störst risk för smittspridning för de två senare kategorierna som träffar många vårdare, och värst med äldreboenden där de även kan smitta varandra direkt. Jag tycker även FMH varit hedervärda med att alltid påtala den osäkerhet som gäller, även i sina egna påståenden, samt det viktiga i att påtala att folkhälsan som helhet är deras prioritet – inte bara covid-19. Att agera lugnt och sansat är också mycket klokt.
Förutom att några av de mest högljudda kritikerna gjort bort sig de senaste dagarna tror jag dessa röster kommer avta i styrka av det enkla skälet att dödstalen inte längre verkar öka, i alla fall inte i samma alarmerande takt som tidigare (en effekt av de, huvudsakligen men inte uteslutande, frivilliga åtgärder vi alla tog i mitten av mars!). Det blir helt enkelt svårare att måla upp skräckscenarier och be olika personer att avgå när dödstalen inte stiger.
Eftersom jag blivit någon sorts offentlig person inom covid-19 får jag en hel del mail. Kul men också pressande ibland eftersom jag försöker besvara alla om än kort. Vissa av dessa mail kommer från folk från finansområdet, somliga med väldigt stora egna portföljer, varav vissa som jag känner och andra som jag inte känner. I dessa mail kommer andra sidan i åsiktsspektrat fram. Det sägs inte uttryckligen, men andemeningen är solklar: hur kan vi stänga ner ekonomin i ett kvartal för att rädda några tusen multisjuka 80+-are? Till några har jag svarat att ingen statschef, demokratiskt vald eller envåldshärskare, kommer ens diskutera möjligheten att lätta på restriktionerna så länge dödstalen i landet stiger. Denna kategori personer bidar sin tid nu. Men var så säker, när dödstalen börjar sjunka kommer de inte snällt sitta tysta när ekonomin fortsätter falla (dock tror jag deras påtryckningsmetoder inte går via debattsidorna.
Om jag får dylika mail kan jag bara ana vad som gäller för beslutsfattare. Vilken statschef tror ni får mest sådan uppvaktning och som samtidigt själv identifierar sig själv mer som businessman än politiker. Jag vet vem jag tänker på. Jag tippar därför att USA kommer bli ett av första länderna i väst som släpper på restriktionerna i större skala (om inte valtaktiken styr åt annat håll).
Till sist en lite personlig betraktelse. Som smittomodellerare förstod jag i början av februari att det vore orimligt, med så många smittade i Kina, att corona skulle stanna kvar endast i Kina som numera har så stor verksamhet utanför sina gränser. Men, den dagen jag insåg att läget var mycket värre än vad jag tidigare trott minns jag mycket väl. Det var måndagen den 17 februari då jag deltog i en workshop om smittspridningen i Marseille (denna gång var jag organisatör ihop med Etienne Pardoux från Frankrike). Av mötets ca 50 deltagare (teoretiker och mer tillämpade infektionsepidemiologer) hoppade ca 5 st av dagarna innan med hänvisning till att de hade för viktig pågående forskning om corona – något jag inte upplevt någon av de tidigare ca 20 workshops jag deltagit i. Denna första mötesdag ändrades eftermiddagens diskussionstema till att handla om Corona. Bland de första att ta till orda var den kloka (tillämpade) professorn Julia Gog från Cambridge. Hon sa: alla ni duktiga teoretiker. Sluta med det ni nu gör - det kan ni fortsätta med om ett halvår. Lägg i stället all er kraft på denna nya farsot. Hjälp oss tillämpare och myndigheter att räkna på: vilken effekt får en skolstängning, vilken effekt får reseförbud, vilken effekt har en total lock-down på smittspridningen m.m., m.m. Visserligen hade jag sett några sådana teoretiska studier tidigare, men jag hade nog ändå inte anat att detta kunde bli aktuellt i vårt samhälle. Jag har sedan dess följt hennes råd. Eftersom jag inte är en simulerare har jag inte besvarat exakt hennes frågor, men jag har: skrivit några artiklar med enklare metodik specifikt för covid-19 (https://www.medrxiv.org/conte…/10.1101/ ... 20050401v1 och https://www.medrxiv.org/conte…/10.1101/ ... 20045575v2 , ingen ännu färdiggranskad! ), gjort många inspel till FHM och även deltagit i många trådar med dem och andra experter, ställt upp på alla förfrågningar från medier (med något undantag då jag antingen känt mig för pressad eller då den utländska nyhetsbyrån verkat suspekt), samt att jag hållit en rad föredrag för allmänhet och matematiker (bl a en YouTube-föreläsning om matematiken bakom smittspridningsmodeller med snart 100k visningar!). Utöver att vara skrämmande dagar har de för mig således också varit väldigt spännande och ibland pressande.
Tack för ordet, Tom
Hej FB-vänner
(Det går bra att dela detta inlägg, men jag blir bara FB-vän med dem jag känner eftersom jag till vardags inte vänder mig utåt).
Till skillnad från många andra har jag varit tyst ett tag – har helt enkelt inte haft något konkret att säga. Men här kommer en längre text med lite spridda skurar synpunkter.
Merparten av mina tidigare uttalanden om smittoläget har baserat sig på korta basala räkningar (men kunskapsbaserade!), men nyligen blev jag klar med en rapport som den nyfikne kan kolla: https://www.medrxiv.org/conte…/10.1101/ ... 20066050v1 (den är ännu inte granskad och bör således inte ges för högt värde). Den innehåller dels lite metodik, men också en prediktion av smittoläget i Stor-Stockholm. Jag har inte valt området för att jag är lokalpatriot utan för att simuleringsstudier krävs för att modellera landet, något som inte är mitt område. I rapporten ritar jag några kurvor beroende på vilken effekt våra nuvarande åtgärder har. Detta är största osäkerhetsfaktorn. Fick jag tippa skulle jag välja den blå kurvan, kanske aningen nedåt i riktning mot den gröna. Den som läser texten ser också att jag tror en ännu bättre prediktion ges av att trycka ihop den blå kurvan ca 25% och skjuta toppen framåt ca 10 dagar, så att vänstra delen förskjuts ca 1 v framåt och högra ca 2 v framåt (orsaken är att modellen behandlar Stockholm som en homogen population, medan den verkliga heterogena populationen ger ett mer utspritt och fördröjt förlopp). Man kan såklart fråga sig varför jag inte ritar en sådan kurva. Svaret är 1) detta skulle kräva en större simuleringsstudie, och 2) att jag tycker det har en pedagogisk finess att påtala den omfattande osäkherfet som likväl finns. Hur som helst blir slutsatsen från prediktionen ungefär följande: peaken av smittspridningen var för några dagar sedan, idag har ca 1/3 av Stockholmarna smittats och om en månad är den mesta smittspridningen över och att flockimmunitet då är nära. Mitt tidigare påstående att april är värsta smittspridningsmånaden för Stockholm passar väl in, så ni som bara orkar vara preventiva en månad: kom ihåg att månaden inte är över! Glöm inte att vården drabbas med ca 10 dagars fördröjning och dödsfall ca 20 dagar senare. Jag har medvetet valt att inte uttala mig om antal dödsfall. Det finns skattningar på dödlighet mellan 0.1% och 1% (osäkerheten bero på osäkerhet i hur många som varit asymtomatiskt smittade). Vad gäller hela Sverige har jag mindre koll. Dels ligger man tidsmässigt efter, men dessutom sattes våra preventiva åtgärder in när epidemin inte tagit fart på samma sätt som i Stockholm, så en gissning är att en mindre totalandel än i Stockholm kommer att smittas.
Det har varit många högljudda kritiska röster i medierna senaste veckorna. Man anser att Sverige gjort för lite och för sent. Detta är väldigt svåra frågor – personer som uttalar sig med säkerhet sjunker i min värdering. Det är ju utan tvekan så att det hade varit färre döda idag om vi stängt alla skolor eller gjort total lockdown redan från 1 mars. Men det finns såklart andra hälsoaspekter =FHMs område) med att stänga skolor och göra total lockdown i 3 månader (argumentet att det skulle räckt med en månad om den kom tidigt är struntprat – fick man bara sätta in åtgärder under en månad så skulle det utan tvekan ha gjorts i april). Det finns såklart även andra aspekter (=regeringens område) som påverkas än mer negativt av skolstängning eller lockdown: arbetstillfällen, ekonomin, livskvalité. Den som enkom ser till att minimera antalet döda i covid-19 och inte erkänner att det handlar om avvägningar mot folkhälsan i sort och samhället i stort sjunker också i min värdering. Men var man drar gränsen för hur kraftiga åtgärder som bör sättas in för att finna denna balans, det är svåra fråga som kan och bör diskuteras.
Förutom att många ger sig in i debatten med bestämda åsikter kan jag avslöja att gruppen av smittmodellerare här växt med mer än en faktor >10 senaste månaden. Det finns ett antal bra artiklar från rutinerade forskare (Imperial-gruppen och i Sverige Rocklöw - min enda kritik mot dem är att de inte tydligt redovisar den stora osäkerhet som finns vad gäller dödlighet), men för alla nya i området är det väldigt lätt att hamna helt snett. Ett konkret exempel är följande artikel om det svenska läget: https://www.medrxiv.org/conte…/10.1101/ ... 20062133v1. Bland de 6 författarna är 4 svenskar, så jag blev lite förvånad att jag inte kände till något av namnen (jag har trots allt jobbat inom smittomodellering i 25 år). När jag sedan såg deras institutionstillhörigheter, där 5 inte har alls med smittsamma sjukdomar eller smittspridning att göra, blev jag lite skeptisk. Efter att ha läst sammanfattningen som säger att utan åtgärder så kommer 96% av svenskarna smittas och 96 000 svenskar att dö före 1 juli, och att med nuvarande preventionsnivå så kommer 81 000 svenskar dö före 1 juli. Då slutade jag att läsa. Även den som inte är matematiker bör bli skeptisk. Våra dagliga dödstal ligger nu runt 70-75 per dag, och den högsta enskilda dagen var för ca 10 dagar sedan då 97 dog. Totalt har ca 1400 dött fram till idag. För att 81 000 ska dö före 1:a juli så måste dessa siffror ändras till att 1000 dör per varje dag i genomsnitt! Den kompetens författarna saknade i smittomodellering hade de däremot i att slå på stora trumman med sina forskningsresultat med twitter o dylikt. Bara jag har kontakts från fyra olika medier om att kommentera studien. Jag fick den i tisdags, men intresset för den verkar redan ha svalnat … Jag lovar härmed högaktningsfullt att inte skriva artiklar i deras ämnesområden: Kemi, Elektro&Datalogi, Kemi, Mikrobiologi samt Molekylärbiologi
Har jag någon kritik mot FHM? Det vore väldigt märkligt om de handlat rätt i varje enskild tidpunkt tycker jag. Helt klart var de lite fel ute i inledningen då de inte trodde det skulle komma in i Sverige och senare att det inte skulle ta ordentlig fart i Sverige. Jag tycker även att man i ett tidigare skede borde betonat vikten av att hålla fysiskt avstånd (gillar ej benämningen ”social distansering”). Till sist håller jag med i kritiken att man kan vara mer transparent i vilka, egna och andra gruppers, modeller de väger in i sina analyser (en liten fågel har dock viskat i mitt öra att de nästa vecka kommer offentliggöra vissa modeller) Men, på det hela taget tycker jag de gjort ett bra jobb. Kritiken att de inte hållit en konsekvent linje tycker jag är fel: vad jag minns har man hela tiden pratat om att minska (inte stoppa!) smittspridningen och att skydda riskgrupperna. Det senare har inte lyckats helt, men det finns tre grupper äldre-äldre: de som bor och klara sig själva, de som bor hemma men har hemtjänst, samt de som bor på äldreboenden. Det säger sig självt att det är störst risk för smittspridning för de två senare kategorierna som träffar många vårdare, och värst med äldreboenden där de även kan smitta varandra direkt. Jag tycker även FMH varit hedervärda med att alltid påtala den osäkerhet som gäller, även i sina egna påståenden, samt det viktiga i att påtala att folkhälsan som helhet är deras prioritet – inte bara covid-19. Att agera lugnt och sansat är också mycket klokt.
Förutom att några av de mest högljudda kritikerna gjort bort sig de senaste dagarna tror jag dessa röster kommer avta i styrka av det enkla skälet att dödstalen inte längre verkar öka, i alla fall inte i samma alarmerande takt som tidigare (en effekt av de, huvudsakligen men inte uteslutande, frivilliga åtgärder vi alla tog i mitten av mars!). Det blir helt enkelt svårare att måla upp skräckscenarier och be olika personer att avgå när dödstalen inte stiger.
Eftersom jag blivit någon sorts offentlig person inom covid-19 får jag en hel del mail. Kul men också pressande ibland eftersom jag försöker besvara alla om än kort. Vissa av dessa mail kommer från folk från finansområdet, somliga med väldigt stora egna portföljer, varav vissa som jag känner och andra som jag inte känner. I dessa mail kommer andra sidan i åsiktsspektrat fram. Det sägs inte uttryckligen, men andemeningen är solklar: hur kan vi stänga ner ekonomin i ett kvartal för att rädda några tusen multisjuka 80+-are? Till några har jag svarat att ingen statschef, demokratiskt vald eller envåldshärskare, kommer ens diskutera möjligheten att lätta på restriktionerna så länge dödstalen i landet stiger. Denna kategori personer bidar sin tid nu. Men var så säker, när dödstalen börjar sjunka kommer de inte snällt sitta tysta när ekonomin fortsätter falla (dock tror jag deras påtryckningsmetoder inte går via debattsidorna.
Om jag får dylika mail kan jag bara ana vad som gäller för beslutsfattare. Vilken statschef tror ni får mest sådan uppvaktning och som samtidigt själv identifierar sig själv mer som businessman än politiker. Jag vet vem jag tänker på. Jag tippar därför att USA kommer bli ett av första länderna i väst som släpper på restriktionerna i större skala (om inte valtaktiken styr åt annat håll).
Till sist en lite personlig betraktelse. Som smittomodellerare förstod jag i början av februari att det vore orimligt, med så många smittade i Kina, att corona skulle stanna kvar endast i Kina som numera har så stor verksamhet utanför sina gränser. Men, den dagen jag insåg att läget var mycket värre än vad jag tidigare trott minns jag mycket väl. Det var måndagen den 17 februari då jag deltog i en workshop om smittspridningen i Marseille (denna gång var jag organisatör ihop med Etienne Pardoux från Frankrike). Av mötets ca 50 deltagare (teoretiker och mer tillämpade infektionsepidemiologer) hoppade ca 5 st av dagarna innan med hänvisning till att de hade för viktig pågående forskning om corona – något jag inte upplevt någon av de tidigare ca 20 workshops jag deltagit i. Denna första mötesdag ändrades eftermiddagens diskussionstema till att handla om Corona. Bland de första att ta till orda var den kloka (tillämpade) professorn Julia Gog från Cambridge. Hon sa: alla ni duktiga teoretiker. Sluta med det ni nu gör - det kan ni fortsätta med om ett halvår. Lägg i stället all er kraft på denna nya farsot. Hjälp oss tillämpare och myndigheter att räkna på: vilken effekt får en skolstängning, vilken effekt får reseförbud, vilken effekt har en total lock-down på smittspridningen m.m., m.m. Visserligen hade jag sett några sådana teoretiska studier tidigare, men jag hade nog ändå inte anat att detta kunde bli aktuellt i vårt samhälle. Jag har sedan dess följt hennes råd. Eftersom jag inte är en simulerare har jag inte besvarat exakt hennes frågor, men jag har: skrivit några artiklar med enklare metodik specifikt för covid-19 (https://www.medrxiv.org/conte…/10.1101/ ... 20050401v1 och https://www.medrxiv.org/conte…/10.1101/ ... 20045575v2 , ingen ännu färdiggranskad! ), gjort många inspel till FHM och även deltagit i många trådar med dem och andra experter, ställt upp på alla förfrågningar från medier (med något undantag då jag antingen känt mig för pressad eller då den utländska nyhetsbyrån verkat suspekt), samt att jag hållit en rad föredrag för allmänhet och matematiker (bl a en YouTube-föreläsning om matematiken bakom smittspridningsmodeller med snart 100k visningar!). Utöver att vara skrämmande dagar har de för mig således också varit väldigt spännande och ibland pressande.
Tack för ordet, Tom
Model 3 LR AWD, 2025, stealth grey med vit inredning.
- Gustafsson
- Teslaägare
Att förneka att Corona är mycket allvarlig för samhället och för de som drabbas är ju ett påstående mycket mer problematiskt än att hävda att jorden är platt.
De som tycker så demonstrerar också själva definitionen på foliehatt på ett tydligt sätt.
Alternativt är empatiförmågan för andra mer än vanligt begränsad.
Men det är en väldig tur att de som är satta att ta ansvar för detta har en eftertänksam strategi, som för den skull inte behöver vara den bästa i alla lägen, men det vet ingen förrän efteråt. Den är dock byggd på kunskap och inte rykten och pseudovetenskap.
Själv blir jag oerhört provocerad av faktaförnekare och förvrängare. Sådana gör en stor skada i ett fritt samhälle.
De som tycker så demonstrerar också själva definitionen på foliehatt på ett tydligt sätt.
Alternativt är empatiförmågan för andra mer än vanligt begränsad.
Men det är en väldig tur att de som är satta att ta ansvar för detta har en eftertänksam strategi, som för den skull inte behöver vara den bästa i alla lägen, men det vet ingen förrän efteråt. Den är dock byggd på kunskap och inte rykten och pseudovetenskap.
Själv blir jag oerhört provocerad av faktaförnekare och förvrängare. Sådana gör en stor skada i ett fritt samhälle.
Svart 2012 Roadster 2,5.| Model S100D midnight silver. MS LR beställd 2020-10-16, levererad 2023-05-16
Tackar så mycket för att du delade Brittons text. Mycket intressant och jag ska försöka att bli lite mer ödmjuk i mitt tyckande.Niklas Z skrev:Tom Britton får ju definivt sägas ha relevant expertis inom detta område.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Den grafen avser totalt vårdade..
Kurvan om jag förstod det rätt efterfrågades var nyinskrivna?
Kurvan om jag förstod det rätt efterfrågades var nyinskrivna?
vigge50 skrev:Det börjar plana ut men det bör ju vara en viss fördröjning mellan inskrivandet på intensivvård och dödsfall.Matte skrev:Har du någon kurva på antalet nya inlagda för de olika regionerna? Liknande den på SVT med antalet nya intensivpatienter vore bra. Jag har sökt med inte hittat:/Swede1 skrev:Hm, ni verkar rätt säkra på att toppen av döda nåddes den 8:e och få nya döda kommer in efter det? Ja då kanske det stämmer att S-kurvan vänder ner, men det stämmer inte med antal inlagda på sjukhus som fortfarande ökar.
https://www.icuregswe.org/data--resulta ... ensivvard/
Nej, influensavirus tillhör familjen Orthomyxoviridae, medan Coronavirus är en annan grupp, där flera virus orsakar förkylning, men det betyder inte att covid-19 är jämförbart med förkylning.frippe skrev:
Det är ett influensavirus så att jämföra det med influensa är väl ganska naturligt.
Skillnaden här är att det inte finns vaccin eller några i samhällena som har immunitet, det har vi mot de återkommande säsongsinfluensor.
En annan skillnad är också att detta kommer under en kort tid, inte utdraget över flera månader som en normal influensasäsong.
Så, jo, det finns likheter men också skillnader. Båda är intressanta att föra fram.
Och, det är först om 1-2 år som vi kan se och jämföra mellan länder, vilken väg som var bäst. I agenda igår sa den norske motsvarigheten till Tegnell och Sverige har en stor utgift nu i början, Norge en lägre, men det är den sammanlagda utgiften som är det som går att jämföra om ett par år.
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS
Tack för förklaringen, då har jag förstått fel, alternativt lurats av media.bylund skrev:Nej, influensavirus tillhör familjen Orthomyxoviridae, medan Coronavirus är en annan grupp, där flera virus orsakar förkylning, men det betyder inte att covid-19 är jämförbart med förkylning.frippe skrev:
Det är ett influensavirus så att jämföra det med influensa är väl ganska naturligt.

Model Y LR.
Model S70D
- Gustafsson
- Teslaägare
Influensa orsakas av speciella virus uppbyggda på ett specifikt sätt. Typ A och typ B är lite olika, säsongsflunsan brukar vara typ B, där B ändrar sig lite grand från år till år.bylund skrev:Nej, influensavirus tillhör familjen Orthomyxoviridae, medan Coronavirus är en annan grupp, där flera virus orsakar förkylning, men det betyder inte att covid-19 är jämförbart med förkylning.frippe skrev:
Corona kan dock ge influensaliknande symptom som inte går att skilja från influensa utan provtagning. De flesta Coronavirus ( det finns ett antal) ger vanliga förkylningssymptom, men kan ge lunginflammation i sällsynta fall. Det nya med Covid19 viruset är att det har betydligt större benägenhet att infektera de nedre luftvägarna än ”vanliga” Coronavirus.
Samt de flesta jämför coronautbrottet med säsongsinfluensor. Även ganska yrkeskunniga personer som t.ex. Giesecke m.fl.Gustafsson skrev:Influensa orsakas av speciella virus uppbyggda på ett specifikt sätt. Typ A och typ B är lite olika, säsongsflunsan brukar vara typ B, där B ändrar sig lite grand från år till år.bylund skrev:Nej, influensavirus tillhör familjen Orthomyxoviridae, medan Coronavirus är en annan grupp, där flera virus orsakar förkylning, men det betyder inte att covid-19 är jämförbart med förkylning.frippe skrev:
Corona kan dock ge influensaliknande symptom som inte går att skilja från influensa utan provtagning. De flesta Coronavirus ( det finns ett antal) ger vanliga förkylningssymptom, men kan ge lunginflammation i sällsynta fall. Det nya med Covid19 viruset är att det har betydligt större benägenhet att infektera de nedre luftvägarna än ”vanliga” Coronavirus.
Senast redigerad av frippe, redigerad totalt 1 gånger.
Model Y LR.
Model S70D
Tack för grafer. Men egentligen var jag ute efter antalet inlagda på sjukvården eftersom det var det swede1 skrev om. I graferna ni länkade angående intensivvårdsplatser ser man ju tydligt att kurvan med nyinskrivna har planat ut för flera veckor sedan. Och då när swede1 skrev om antalget nya inlagda per dag tänkte jag att han kanske menade att det fanns en annan graf som visar det. Men det kanske inte finns? Isåfall vad baserar du det på Swede1?
Swede1 - Givetvis kommer antalet nuvarande inliggande patienter fortsätta stiga även efter att kurvan för nyinlgda har planat ut, eftersom de som ligger inne ligger inne i några veckor. Visa mig din data så kan jag bekräfta eller dementera mig själv
Swede1 - Givetvis kommer antalet nuvarande inliggande patienter fortsätta stiga även efter att kurvan för nyinlgda har planat ut, eftersom de som ligger inne ligger inne i några veckor. Visa mig din data så kan jag bekräfta eller dementera mig själv

C19.se tycker jag är bra, det ska gå att spåra datan också och du kan se regioner/länder t ex.Matte skrev:Tack för grafer. Men egentligen var jag ute efter antalet inlagda på sjukvården eftersom det var det swede1 skrev om. I graferna ni länkade angående intensivvårdsplatser ser man ju tydligt att kurvan med nyinskrivna har planat ut för flera veckor sedan. Och då när swede1 skrev om antalget nya inlagda per dag tänkte jag att han kanske menade att det fanns en annan graf som visar det. Men det kanske inte finns? Isåfall vad baserar du det på Swede1?
https://c19.se/Sweden/Dalarna
Coronakartan är rätt bra också, snabb översikt över Sverige.
https://www.coronakartan.se/
Jag jämförde med Norge som redovisar antal inlagda på sjukhus.
https://www.nrk.no/korona/status/?utm_c ... ium=status
Jag antar att eftersläpningen är Max någon dag för inlagda på sjukhus medan dödsfallen kan ta uppåt 14 dagar att inrapportera.
Inlagda på sjukhus är ca 2200 i Sverige sedan 17 april så där ser det plant ut nu (om det inte är eftersläpning på flera dagar här också...)
Tyvärr är det nog svårt att dra slutsatser vid jämförelse Norge/Sverige. Dödligheten verkar inte avta i Norge än, trots att de toppade 31 mars antal Sjukhusinlagda. Är det äldre som dör på ålderdomshem? Har inte Sverige ett mörkertal av äldre som dör hemma?
Som sagt dödligheten är A och O hur man tacklar den här sjukdomen. Är dödligheten bara Max 0,2 % som Sveriges strateg Giesecke är övertygad om, då är Sveriges väg rimlig. Är dödligheten 1% ligger vi inte lika bra till.
Ni har väl sett den viktigaste intervjun med Giesecke?
https://unherd.com/thepost/coming-up-ep ... om-sweden/
Senast redigerad av Swede1, redigerad totalt 1 gånger.
Känns bra att ha flyttat ut på vischan sen 5 år tillbaka. Här luktar det iofs koskit ibland men lite får man stå ut med. 
https://www.theguardian.com/environment ... aths-study
Än finns inga starka bevis för att det är så. Men tänk om? Vilket sug efter elbilar det skulle bli.

https://www.theguardian.com/environment ... aths-study
“The results indicate that long-term exposure to this pollutant (NOx) may be one of the most important contributors to fatality caused by the Covid-19 virus in these regions and maybe across the whole world,” said Yaron Ogen, at Martin Luther University Halle-Wittenberg in Germany, who conducted the research. “Poisoning our environment means poisoning our own body, and when it experiences chronic respiratory stress its ability to defend itself from infections is limited.”
Än finns inga starka bevis för att det är så. Men tänk om? Vilket sug efter elbilar det skulle bli.
Jag måste säga att jag instämmer med en hel del av det hon säger här.
Agera snabbt och resolut.
Och det hade dessutom varit ännu mer korrekta åtgärder om dödligheten var större än
vad det verkar vara nu.
https://www.expressen.se/tv/nyheter/cor ... a-det-har/
Och det hade dessutom varit ännu mer korrekta åtgärder om dödligheten var större än
vad det verkar vara nu.
Än så länge vet vi väl inte om någon lyckats bättre eller sämre? De flesta verkar oavsett åsikt om nedstängningsvariant vara överens om att det kommer ta tid innan vi är klara.Larofo skrev:Jag måste säga att jag instämmer med en hel del av det hon säger här.
vad det verkar vara nu.
Och just Kina, kanske inte är det bästa landet att ha som gått föredöme då alla, utom möjligen Kina och WHO, är överens om att deras data inte är tillförlitlig.
Model Y LR.
Model S70D
Men just att vi inte har något vaccin är ju en av de stora anledningarna till att det blir så stora problem hos sjukvården och att dödstalen fortsätter öka. Att försöka spekulera i dödligheten ifall vi skulle haft ett vaccin för Corona är ju inget någon här kan ge bra siffror på ens i närheten.nek0 skrev:Tittar man på de här siffrorna är corona viruset mycket farligare, men de här siffrorna visar inte hela bilden. Var tar man hänsyn till vaccination mot vanlig influensa? Hur många liv räddas av vaccinationen?vigge50 skrev:Från socialstyrelsen för statistik 2015/2016-2018/2019joyhan skrev:Vem påstår att 10 000 kommer att dö pga corona i Sverige. Än så länge är det färre dödsfall än vi ordinärt influensasäsong. Sedan kan dödstalen vara väldigt missvisande eftersom testet är inte till för att diagnostisera sjukdomar, åtminstone enligt han som uppfann testet.För det första, det finns en citera knapp på forumet, du behöver inte kopiera hela mitt inlägg.
Blir också lättar för mig att se vad jag skrivit och vad du skriver.
Vad bra att endast 0,1% av de som får viruset dör, då kan vi ju släppa det fritt så blir det endast 10 000 dödsfall i Sverige. Om dessutom en klar majoritet av dessa är äldre och multisjuka så blir det bara mindre skattepengar som går till pension och sjukvård framöver. Om dessa annars skulle kunna tillbringa ytterligare några år med sina barn och barnbarn behöver vi inte bry oss om.
Angående 0,1%, mer än så har redan dött av San Mariano av Corona. Så rent statistiskt så måste samtliga invånare där redan ha varit sjuka och vi bör inte se många fler dödsfall där framöver.
Belgien har gjort 13 269 test per miljon invånare och av dessa har 25% varit positiva. Dödstalet ligger på 490 per miljon invånare. Så rent statistisk så måste antalet som testats negativt och senare fått det vara stort. Om dödligheten är 0,1% så bör 49% av Belgiens befolkning redan ha haft eller ha Corona. Belgien är alltså snart uppe på folkimunitet mot Corona.
vigge50
Menar du att man ska stänga ner våra samhällen varenda gång det uppstår någon epidemi av något virus som kan orsaka dödsfall? OK nästa höst får vi stänga ner Sverige eftersom vi troligen då har fått in en ny våg av influensa.
Det har uppstått ett motstånd i USA mot denna politik att hindra människor göra det mest viktiga och grundläggande man kan göra, försörja sig så att man kan få mat för dagen och betala för bostad.
The Backlash Is Here: From Michigan To Kentucky The People Are Rising Up
Mass protests are breaking out across the United States against the tyrannical "stay at home" orders and forced shut-downs of businesses deemed "non-essential." More than 20 million are suddenly unemployed and they are demanding to know why, with seasonal flu deaths often even higher than those predicted for coronavirus, they are forced into joblessness, poverty, and despair by a political class that faces none of these things.
https://www.socialstyrelsen.se/globalas ... 4-6737.pdfI genomsnitt avled 685 personer per säsong i influensa enligt Socialstyrelsens register. I denna sammanställning ingår de som har influensa som bidragande eller underliggande dödsorsak samt patienter som vårdats i specialistvården med en influensadiagnos och sedan avlidit inom 30 dagar oavsett dödsorsak.
Säsongen 2017-2018 var värst då 1100 dog, alltså redan nu betydligt mindre än de rapporterade fallen med Corona och jag tror inte Corona är över än.
Så Södermanland som har rapporterats ha mycket fall hade dubbelt så många dödsfall förra veckan jämfört med normalt, inget konstigt alltså.För vecka 14 i år har det till SCB rapporterats 2 154 dödsfall i Sverige, vilket är det tredje högsta antalet dödsfall som rapporterats för en vecka under åren 2015-2020. Det visar SCB:s preliminära statistik över döda.
Bara vecka 9 och 10 år 2018 dog det fler personer under en vecka. Då dog 2 187 respektive 2 204 personer. Som jämförelse har SCB räknat ut att det dog i genomsnitt 1 816 personer vecka 14 under åren 2015-2019.
För Stockholm rapporterades totalt 584 dödsfall för vecka 14 2020, vilket är betydligt högre än genomsnittet för 2015-2019 som var 313 dödsfall. Även i Södermanland var skillnaden tydlig, med 103 inrapporterade dödsfall jämfört med i genomsnitt 57 dödsfall i veckan för åren 2015-2019.
https://www.scb.se/om-scb/nyheter-och-p ... -vecka-14/
Sen, att endast peka på Sveriges siffror(eller ett annat specifikt land) och säga att detta är inget speciellt är också missvisande, varför skulle det inte kunna bli lika illa här som i Belgien eller Italien om vi nu inte ska göra något åt det?
Jag vet att det är drastiska åtgärder som görs i vissa länder men jag har svårt att se att detta endast är som en vanlig influensa. Vi kommer aldrig att veta hur denna sjukdomen är i förhållande till en influensa just på grund av de åtgärder vi gör världen över men det skulle med största sannolikhet bli värre än var det är nu.
- TiborBlomhall
- Referralkod: ts.la/tibor72449
Nu har knäppgökarna efter 5G hittat på att det är Bill Gates som framställt Coronaviruset så han kan bli rik sälja vaccin mot det
I don't want to live on this planet any more...
https://www.businessinsider.com/coronav ... ?r=US&IR=T
(Och de skriver nog sina konspirationsteorier på Word, på Windows
)

I don't want to live on this planet any more...

https://www.businessinsider.com/coronav ... ?r=US&IR=T
(Och de skriver nog sina konspirationsteorier på Word, på Windows