Premium Connectivity prenumeration (iallafall i USA)

Här diskuterar vi frågor som berör flera av Teslas produkter.

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
Jerker
elbilist
Inlägg: 10944
Blev medlem: 09 nov 2015 22:29

Re: Premium Connectivity prenumeration (iallafall i USA)

Inlägg av Jerker »

Remuz skrev:
Det oranga betyder ju att folk sänker farten vilket är vettigt i kurvan. Det betyder inte automatiskt att det är kö...
Precis. Och är det stopplikt så blir det också markerat som trafikstockningar.
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14700
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: Premium Connectivity prenumeration (iallafall i USA)

Inlägg av LarsL »

Att folk saktar ner vid en korsning är inte information som jag tycker är värd 100kr/mån att få veta. :D

I fallet vid Björketorp så är det inte ens en stoppskylt eller väjningsskylt utan vägen svänger bara och en 30 zon börjar.
PatrikS
Inlägg: 112
Blev medlem: 06 dec 2018 18:30

Re: Premium Connectivity prenumeration (iallafall i USA)

Inlägg av PatrikS »

LarsL skrev:
Att folk saktar ner vid en korsning är inte information som jag tycker är värd 100kr/mån att få veta. :D

I fallet vid Björketorp så är det inte ens en stoppskylt eller väjningsskylt utan vägen svänger bara och en 30 zon börjar.
Det är bara konsekvensen av att man inte dragit gränsen för hur kort sträcka som kan registreras med lägre hastighet.
Kan bara nämna att samma system räddade oss från "stau" flera gånger när vi körde genom tyskland genom att skicka oss på fina landsvägar som man kunde köra 80-100km/h istället för att bli stående på vägbyggen och köer i somras.
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14700
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: Premium Connectivity prenumeration (iallafall i USA)

Inlägg av LarsL »

Systemet försökte skicka mig över Partille när jag skulle åka Landvetter ner till Göteborg. Men efter som jag vet hur trafiken funkar i det här området ignorerade jag systemet, kollade i Waze, och körde min vanliga väg, naturligtvis utan köer.

Om vi säger att jag skulle välja mellan att ha dessa streck på skärmen och Youtube/Netflix så är valet självklart. Jag har använt dessa betydligt oftare än de där sträcken.
Användarvisningsbild
Nicke Nyfiken
Teslaägare
Inlägg: 5494
Blev medlem: 13 sep 2015 20:47

Re: Premium Connectivity prenumeration (iallafall i USA)

Inlägg av Nicke Nyfiken »

Jag kör dagligen på en väg som går parallellt med E6an norr om Malmö och kan se att det är mer eller mindre köbildning på E6an morgnar och kvällar under vardagarna. Jag kan se på de färgade strecken redan innan jag kommer dit hur sakta trafiken flyter på E6an. Och det stämmer alltid med verkligheten.

Och jag veckopendlar 30 mil motorväg mellan Malmö och Göteborg sedan många år tillbaka och de färgade sträcken återspeglar verkligheten varje gång.

Varför det blir färgade streck vid korsningar och vid skarpa kurvor, kan man räkna ut med bakdelen.

Det finns ingenting slumpmässigt med den visningen.
Model Y P
Model S P
Model S P
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14700
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: Premium Connectivity prenumeration (iallafall i USA)

Inlägg av LarsL »

Nicke Nyfiken skrev:
Varför det blir färgade streck vid korsningar och vid skarpa kurvor, kan man räkna ut med bakdelen.

Det finns ingenting slumpmässigt med den visningen.
Precis varför betala för något man kan räkna ut med bakdelen?
Användarvisningsbild
Jerker
elbilist
Inlägg: 10944
Blev medlem: 09 nov 2015 22:29

Re: Premium Connectivity prenumeration (iallafall i USA)

Inlägg av Jerker »

Jag beställde premium connectivity. Satellitkartor använder jag hela tiden; tycker det är mycket bättre än kartbilder.
Användarvisningsbild
OfarligTesla
Teslaägare
Inlägg: 5559
Blev medlem: 17 feb 2018 09:16

Re: Premium Connectivity prenumeration (iallafall i USA)

Inlägg av OfarligTesla »

Har realtidsinfon avstängd för det går inte att lita på den, när jag testat den så brukar den måla upp hela norrtull som illrött trots att jag står där som enda bilen vid rödljusen. Om jag hade litat på den hade jag alltså kört en lång omväg för att slippa Norrtull vilket hade varit totalt onödigt, går den inte att lita på i nära 100% av fallen är den meningslös då jag inte kan ta beslut baserat på den.
Användarvisningsbild
Tellus
Teslaägare
Inlägg: 3647
Blev medlem: 04 dec 2018 09:07
Ort: Nerike
Referralkod: ts.la/magnus93984

Re: Premium Connectivity prenumeration (iallafall i USA)

Inlägg av Tellus »

För oss som förboka 2016, har vi lifetime premium connectivity?
C87139D4-7A25-4AD6-AE51-AFB4E2EFB358.jpeg
Model 3 P+ -19
Model Y LR -22
Model S Pläd -23
SigenStor (14,8kWp)
Model 3 sr+ (såld), MYP (såld)
Klimatkompenserar med
SLK55AMG
740TurboIntercooler
Användarvisningsbild
OfarligTesla
Teslaägare
Inlägg: 5559
Blev medlem: 17 feb 2018 09:16

Re: Premium Connectivity prenumeration (iallafall i USA)

Inlägg av OfarligTesla »

Tellus skrev:
För oss som förboka 2016, har vi lifetime premium connectivity?
Det beror ju på när man beställde enligt bilden, en förbokning/reservation är inte en beställning.
Användarvisningsbild
Tellus
Teslaägare
Inlägg: 3647
Blev medlem: 04 dec 2018 09:07
Ort: Nerike
Referralkod: ts.la/magnus93984

Re: Premium Connectivity prenumeration (iallafall i USA)

Inlägg av Tellus »

OfarligTesla skrev:
Tellus skrev:
För oss som förboka 2016, har vi lifetime premium connectivity?
Det beror ju på när man beställde enligt bilden, en förbokning/reservation är inte en beställning.
Men då kanske det är gåvan vi skulle få :)
Model 3 P+ -19
Model Y LR -22
Model S Pläd -23
SigenStor (14,8kWp)
Model 3 sr+ (såld), MYP (såld)
Klimatkompenserar med
SLK55AMG
740TurboIntercooler
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14700
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: Premium Connectivity prenumeration (iallafall i USA)

Inlägg av LarsL »

OfarligTesla skrev:
Har realtidsinfon avstängd för det går inte att lita på den, när jag testat den så brukar den måla upp hela norrtull som illrött trots att jag står där som enda bilen vid rödljusen. Om jag hade litat på den hade jag alltså kört en lång omväg för att slippa Norrtull vilket hade varit totalt onödigt, går den inte att lita på i nära 100% av fallen är den meningslös då jag inte kan ta beslut baserat på den.
Precis om den inte visar trafikläget så är det ju meningslöst. Bara för att det brukar vara kö på ett ställe så betyder det ju inte att det alltid är det.
Användarvisningsbild
themax
Teslaägare
Inlägg: 1906
Blev medlem: 16 mar 2015 19:09
Ort: Spånga

Re: Premium Connectivity prenumeration (iallafall i USA)

Inlägg av themax »

Tellus skrev:
För oss som förboka 2016, har vi lifetime premium connectivity?
Nope. Jag måste börja betala från 18 maj (bokade 2016, men *beställningen* gjordes ju senare). Helt ok för min del.
--------
Har ICEat mig igenom allt från Saab V4 till en omprogrammerad Audi till att via en 2019 Model 3 (och 14600 mil på tre år) nu ratta en Model Y LR AWD.
Användarvisningsbild
Nicke Nyfiken
Teslaägare
Inlägg: 5494
Blev medlem: 13 sep 2015 20:47

Re: Premium Connectivity prenumeration (iallafall i USA)

Inlägg av Nicke Nyfiken »

LarsL skrev:
Nicke Nyfiken skrev:
Varför det blir färgade streck vid korsningar och vid skarpa kurvor, kan man räkna ut med bakdelen.

Det finns ingenting slumpmässigt med den visningen.
Precis varför betala för något man kan räkna ut med bakdelen?
Om du begränsar dig till att bara använda informationen från korsningar och skarpa kurvor, så förstår jag att du tycker informationen är onödig. :roll:

Den är dock inte slumpmässig för det.
Model Y P
Model S P
Model S P
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14700
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: Premium Connectivity prenumeration (iallafall i USA)

Inlägg av LarsL »

Nicke Nyfiken skrev:
LarsL skrev:
Nicke Nyfiken skrev:
Varför det blir färgade streck vid korsningar och vid skarpa kurvor, kan man räkna ut med bakdelen.

Det finns ingenting slumpmässigt med den visningen.
Precis varför betala för något man kan räkna ut med bakdelen?
Om du begränsar dig till att bara använda informationen från korsningar och skarpa kurvor, så förstår jag att du tycker informationen är onödig. :roll:

Den är dock inte slumpmässig för det.
Nej, jag har sett hur den fungerar nu. Det blir orange eller rött om genomsnitts hastigheten för bilar avviker från den skyltade. Det ställe där bilen tror att det är 80 men där det faktiskt är 60 är orange färgat. Där måste jag varje gång gå in manuellt och sänka hastigheten, kan inte Tesla fixa det istället?
NinjaNiklas

Re: Premium Connectivity prenumeration (iallafall i USA)

Inlägg av NinjaNiklas »

Lite skumt men jag plockade ut min X dec 18. Nu kommer ett epost att min gratis period på prem connectivity slutar 18/5 som jag ska ha haft i ett år. Detta fanns ju inte ens när jag beställde bilen i september 2018.
kallekula
Inlägg: 748
Blev medlem: 27 apr 2016 09:10

Re: Premium Connectivity prenumeration (iallafall i USA)

Inlägg av kallekula »

Ganska säker på att det stått att det så småningom ska börja kosta i många år. Tror det stod när jag köpte min X -16 också men då blev det aldrig något.
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Inlägg: 19604
Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
Ort: Bollnäs
Referralkod: ts.la/mikael1178

Re: Premium Connectivity prenumeration (iallafall i USA)

Inlägg av Bjelke »

NinjaNiklas skrev:
Lite skumt men jag plockade ut min X dec 18. Nu kommer ett epost att min gratis period på prem connectivity slutar 18/5 som jag ska ha haft i ett år. Detta fanns ju inte ens när jag beställde bilen i september 2018.
Det var väl i juni 2018 som det ändrades, precis som nämndes på förra sidan?
Dvs efter det så fick man bara ett år fritt på standard-bilarna iaf...
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Svenssons
Teslaägare
Inlägg: 12321
Blev medlem: 11 aug 2014 22:59

Re: Premium Connectivity prenumeration (iallafall i USA)

Inlägg av Svenssons »

kallekula skrev:
Ganska säker på att det stått att det så småningom ska börja kosta i många år. Tror det stod när jag köpte min X -16 också men då blev det aldrig något.
Ja, när jag lade reservation på min Model X I augusti 2014 så fanns det uppgifter om att internetuppkopplingen inte skulle förbli gratis men det fanns inget konkret hur det skulle lösas. Bilen fick jag levererad i september 2016.

Nu har jag gratis uppkoppling och hade kanske betalat för det om det inte ingått. Det är ett smidigt sätt att ha tillgång till det utan telefon och jag har haft nytta av både webbläsaren, satellitkartorna, trafikinfo och TuneIn/Spotify flertalet gånger under åren.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
NinjaNiklas

Re: Premium Connectivity prenumeration (iallafall i USA)

Inlägg av NinjaNiklas »

Skumt iaf, jag kan tycka att man skulle blitt infad om detta vid order. Den kostade ju ex moms typ 1.3mkr, så 100kr eller vare än är per månad e ju löjligt.

Jag har ju läst om detta men trodde inte min bil var påverkad.... aja snart ere ju nästa X så sak samma, men fjantigt tycker jag. Har man sålt ngt på ett vis så har man gjort det, ingenstans i mitt kontrakt står det om prem con, det står istället LTE connection included? Orkar inte bråka om detta
Användarvisningsbild
Curik
Teslaägare
Inlägg: 1124
Blev medlem: 26 feb 2020 13:42
Ort: Norrköping

Re: Premium Connectivity prenumeration (iallafall i USA)

Inlägg av Curik »

NinjaNiklas skrev:
Skumt iaf, jag kan tycka att man skulle blitt infad om detta vid order. Den kostade ju ex moms typ 1.3mkr, så 100kr eller vare än är per månad e ju löjligt.

Jag har ju läst om detta men trodde inte min bil var påverkad.... aja snart ere ju nästa X så sak samma, men fjantigt tycker jag. Har man sålt ngt på ett vis så har man gjort det, ingenstans i mitt kontrakt står det om prem con, det står istället LTE connection included? Orkar inte bråka om detta
Jo lite så kan jag känna också. Över 10 år så blir det 12 000 kr, inte så mycket om bilen kostar över en miljon.

Är det någon som vet hur detta betalas? Faktura? Kreditkortsbetalning?
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare
Inlägg: 14653
Blev medlem: 16 nov 2014 12:04

Re: Premium Connectivity prenumeration (iallafall i USA)

Inlägg av taliz »

Som vanligt så "testar" nog Tesla marknaden.
Kommer gissningsvis olika paket framöver.

Med tanke på att det väl är obegränsat data så är det ju inte särskilt dyrt egentligen. Krävs inte mkt video-tittande för att dra en hel del gb.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14700
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: Premium Connectivity prenumeration (iallafall i USA)

Inlägg av LarsL »

NinjaNiklas skrev:
Skumt iaf, jag kan tycka att man skulle blitt infad om detta vid order. Den kostade ju ex moms typ 1.3mkr, så 100kr eller vare än är per månad e ju löjligt.

Jag har ju läst om detta men trodde inte min bil var påverkad.... aja snart ere ju nästa X så sak samma, men fjantigt tycker jag. Har man sålt ngt på ett vis så har man gjort det, ingenstans i mitt kontrakt står det om prem con, det står istället LTE connection included? Orkar inte bråka om detta
Uppkopplingen var begränsad till 4 år för de första bilarna som kom till Sverige 2012. Jag tror det har stått så fram tills när Model 3 släpptes för då ändrades det till 1 års fri uppkoppling.

———

Betalningen sker med det kort du har kopplat till ditt Tesla konto. Precis som du betalar för Supercharging eller uppgraderingar i övrigt.
Användarvisningsbild
Machris
Teslaägare
Inlägg: 393
Blev medlem: 27 apr 2015 23:07
Ort: Kalmar

Re: Premium Connectivity prenumeration (iallafall i USA)

Inlägg av Machris »

NinjaNiklas skrev:
Lite skumt men jag plockade ut min X dec 18. Nu kommer ett epost att min gratis period på prem connectivity slutar 18/5 som jag ska ha haft i ett år. Detta fanns ju inte ens när jag beställde bilen i september 2018.

Inget skumt alls. Beställde i aug 18 o hämtade ut i oktober-18. Var klart och tydligt då att man fick ett år med PremiumConnectivity och sedan skulle man behöva betala. Blev ju ytterligare ett halvår gratis så det är väl bara att tacka o ta emot.
99 spänn kan tyckas fjuttigt att ta betalt för men är nog klokt av TESLA att ta kontroll över alla rörliga kostnader ju fler bilar man säljer. Själv ser jag inget problem med att betala för bekvämligheten att ha tillgång till alllt direkt i bilen.
Sjukt snygg röd S100D...
Sjukt snygg röd S85D...
NinjaNiklas

Re: Premium Connectivity prenumeration (iallafall i USA)

Inlägg av NinjaNiklas »

Machris skrev:
NinjaNiklas skrev:
Lite skumt men jag plockade ut min X dec 18. Nu kommer ett epost att min gratis period på prem connectivity slutar 18/5 som jag ska ha haft i ett år. Detta fanns ju inte ens när jag beställde bilen i september 2018.

Inget skumt alls. Beställde i aug 18 o hämtade ut i oktober-18. Var klart och tydligt då att man fick ett år med PremiumConnectivity och sedan skulle man behöva betala. Blev ju ytterligare ett halvår gratis så det är väl bara att tacka o ta emot.
99 spänn kan tyckas fjuttigt att ta betalt för men är nog klokt av TESLA att ta kontroll över alla rörliga kostnader ju fler bilar man säljer. Själv ser jag inget problem med att betala för bekvämligheten att ha tillgång till alllt direkt i bilen.
Fick ingen info om det och när jag läser mitt kontrakt igen står det heller inget. Men som sagt, jag ids inte ens bråka för pisspengar, kostar mer att ens svara på detta.
Tesla sthlm har så usel service ändå så jag e lite osäker på om nästa blir en tesla ens. Men 100kr e ju inte ens ett pressbyrå besök, så som sagt. Ta då 1.312mkr istället för 1.3mkr. Störtlöjligt.
Skriv svar