Corona
Moderator: Redaktion
Re: Corona
Den risken kan öka eller den kan minska. Det är ren spekulation. Du kan spekulera och säga att munskydd får mötande folk att reagera och hålla avstånd. Eller tvärt om för att passa agendan.
Faktum kvarstår, munskydd fungerar
Faktum kvarstår, munskydd fungerar
- ovelundkvist
- Teslaägare
- Kontakt:
Du jobbar inte inom sjukvården antar jag? Felaktigt hanterat munskydd kan enligt de jag känner som jobbar inom sjukvården öka spridningsrisk, precis som felaktigt hanterade skyddshandskar.
Risk för felaktigt använda munskydd (t.ex. använda samma munskydd längre tid mellan olika vårdtagare) i kombination med brist på munskydd tror jag är huvudanledningarna varför dessa inte har använts i större utsträckning inom äldrevård och bland en del personal inom sjukvården.
Det har behövts att prioritera var och när munskydd ska användas. Att säga att alla ska använda dessa hela tiden skulle leda till problem när det inte finns några. Nu tror jag att både utbildning och tillgång till munskydd börjat lösa sig och användningen håller på att gå upp.
Det har behövts att prioritera var och när munskydd ska användas. Att säga att alla ska använda dessa hela tiden skulle leda till problem när det inte finns några. Nu tror jag att både utbildning och tillgång till munskydd börjat lösa sig och användningen håller på att gå upp.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Om vi håller fast vid munskydd, dvs. sådana som används vid operation eller vi oftast ser burna i Asien. Alltså inte andningsskydd som har en helt annan skyddsnivå.
De munskydden är tillverkade för att motstå partiklar, inte viruspartiklar i första hand, så vid framtagning av munskydd testas de inte för den användningen.
Så, nej, vi har inga klara bevis för att munskydd funkar.
Riskanalys innehåller för övrigt både objektiva som subjektiva moment. Ibland rena beteendevetenskapliga bedömningar tillsammans med hårda objektiva fakta i form av testningar.
Men beteendevetenskapliga bedömningar är inte detsamma som att spekulera.
De munskydden är tillverkade för att motstå partiklar, inte viruspartiklar i första hand, så vid framtagning av munskydd testas de inte för den användningen.
Så, nej, vi har inga klara bevis för att munskydd funkar.
Riskanalys innehåller för övrigt både objektiva som subjektiva moment. Ibland rena beteendevetenskapliga bedömningar tillsammans med hårda objektiva fakta i form av testningar.
Men beteendevetenskapliga bedömningar är inte detsamma som att spekulera.
Model Y LR.
Model S70D
Undrar när Sverige ska lätta på besöksförbudet. Att vara isolerad vet man är dåligt för hälsan. Ska våra nära och kära leva sina sista månader i livet utan att få se sitt barn eller andra släktingar. Det är väldigt grymt att tvinga gamla människor som inte har långt kvar att leva att inte få träffa sina anhöriga. I Frankrike har man dock lättat på besöksförbudet.
https://www.svd.se/fransk-restriktion-t ... -sina-barn
https://www.svd.se/fransk-restriktion-t ... -sina-barn
I Frankrike har mer än en tredjedel av alla coronarelaterade dödsfall skett på landets äldreboenden. Trots hårda restriktioner i landet tillåter man nu besök på äldreboenden.
– Att hindra oss från att träffa våra barn är ett brott, säger 80-åriga Patricia till AP.
Fransk restriktion tas bort: ”Måste få träffa sina barn”
Inför sitt första besök på mer än sex veckor hos sin 80-åriga mamma, förbereder Sabrina Deliry ett urval av sina favoritlåtar. Bland dem Edith Piafs "La Vie en Rose."
Senare samma dag, på ett äldreboende i Paris, lyssnar de på låten tillsammans.
Quand il me prend dans ses bras, sjunger Piaf, vilket betyder ungefär ”när han tar mig i sin famn” på svenska. Men mamma Patricia och dotter Sabrina tvingas sitta en meter från varandra. De får inte kramas eller hålla varandra under det halvtimmes långa besöket i äldreboendets inhägnade trädgård, skriver nyhetsbyrån AP.
Ingen vet riktigt när Sabrina får krama sin mamma igen.
Bara några minuter efter Sabrina och Patricia sagt hejdå med slängkyssar på äldreboendet i Paris pratar de på telefon med varandra.
– Att hindra oss från att träffa våra barn är ett brott, säger Patricia till AP.
Dotterns besök, säger mamma Patricia, "gör att jag vill leva igen..............
I veckan retweetade Macron en känslofylld intervju med en 96-årig kvinna. I videon hörs kvinnan klaga på att sitta fast på sitt rum och inte längre få de dagliga besök från sin man och familj som hon fick innan pandemin.
”Jag är inlåst här hela dagen. Det är inte ett liv. Min granne har inte viruset. Inte jag heller. Vi kunde träffa varandra då och då, chatta lite” säger kvinnan i videon.
I ett svar skrev Macron: ”Madame, din smärta överväldigar oss alla. För dig, för alla våra äldre på äldreboenden, är besök av nära och kära nu tillåtna.”"
På vilket sätt ökar ansiktsmasker smittspridning? Att det är mindre verksamma efter ett tag kan man förstå men borde inte vara värre än att inte ha.
Om man har smitta (eller passerar någon som just hostat lungorna ur sig) är det så att partiklar samlas framför munnen (ackumuleras)och att de då kan hamna på fingrarna vid felaktig användning (som man sedan tar i ögonen med)? Förstår det på ett sätt, men alternativet är att passera den som hostade utan skydd. Då är det jämförelse med att def bli smittat och ev bli smittad vid felaktig användning. Att det skulle bli ett falskt skydd är jag inte helt övertygad om. Plexiglas och köavstånds märkning finns fortfarande kvar. det man slipper är riskerna i matbutikerna där folk passerar varandra. Jag har haft symtom och kan gissa vilka som smittat.känner direkt efter att jag varit inne i butik att man fick en dos till. för det är i matbutikerna smittan finns (alla behöver handla mat och inte alla som kan be någon).
De där effektiva maskerna är slutsålda (eller är svindyra), så det är de som bara är en barriär som finns kvar och de hjälper föga. Ur en samhällsperspektiv kan operationsmaskerna som minskar utandningspartiklarna vara effektiva att minska dock ej minimera smitta. Så mask åt alla. men en bandana mask det skyddar inte individen dock samhället.
En normalfrisk som bär mask är bara en egoist tycker nog en del, det är nog därför folk avstår. Men varför myndigheterna nästan avråder tycker jag är konstigt.
I Tyskland delar man ut enklare masker i större butiker. Så skulle man kunna göra vid ett krav.
Om man har smitta (eller passerar någon som just hostat lungorna ur sig) är det så att partiklar samlas framför munnen (ackumuleras)och att de då kan hamna på fingrarna vid felaktig användning (som man sedan tar i ögonen med)? Förstår det på ett sätt, men alternativet är att passera den som hostade utan skydd. Då är det jämförelse med att def bli smittat och ev bli smittad vid felaktig användning. Att det skulle bli ett falskt skydd är jag inte helt övertygad om. Plexiglas och köavstånds märkning finns fortfarande kvar. det man slipper är riskerna i matbutikerna där folk passerar varandra. Jag har haft symtom och kan gissa vilka som smittat.känner direkt efter att jag varit inne i butik att man fick en dos till. för det är i matbutikerna smittan finns (alla behöver handla mat och inte alla som kan be någon).
De där effektiva maskerna är slutsålda (eller är svindyra), så det är de som bara är en barriär som finns kvar och de hjälper föga. Ur en samhällsperspektiv kan operationsmaskerna som minskar utandningspartiklarna vara effektiva att minska dock ej minimera smitta. Så mask åt alla. men en bandana mask det skyddar inte individen dock samhället.
En normalfrisk som bär mask är bara en egoist tycker nog en del, det är nog därför folk avstår. Men varför myndigheterna nästan avråder tycker jag är konstigt.
I Tyskland delar man ut enklare masker i större butiker. Så skulle man kunna göra vid ett krav.
Jag är ingen expert men några tankar om vad som skulle kunna gå fel:Mickep skrev:På vilket sätt ökar ansiktsmasker smittspridning?
Du petar dig oftare i ansiktet för att justera munskyddet.
Munskyddet samlar på fukt med eventuellt virus som du sedan får på fingrarna och sedan för vidare (med eller utan handskar), ju längre de används ju större ansamling och desto större smittspridning.
Hostar eller nyser man i papper skall papperet slängas direkt. Görs detsamma med masken? Tar man ny mask varje gång man hostar eller kör man vidare med masken och tänker att den kan ju inte öka smittspridningen?
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
- ovelundkvist
- Teslaägare
- Kontakt:
Det finns många prylar som kan användas på fel sätt. Det är säkert dom flesta överens om och då faller syftet med användadet.
Om vi antar att vi ska uppnå flockimmunitet så behövs en given smittspridning, så som görs i Sverige. Vill tro att alla här är överens om att det är den vägen som fhm kör på.
Teorin om att smittfaktorn skulle öka med skyddsmask ser jag som fel. Har vi den smitthastigheten som är önskvärd så sätter man rimligen inte in åtgärder som ändrar takten.
Sen vill jag även påstå att dom flesta här skulle kunna utbilda sig på en timme hur man använder en skyddsmask typ n95, handskar. You name it.
Om vi antar att vi ska uppnå flockimmunitet så behövs en given smittspridning, så som görs i Sverige. Vill tro att alla här är överens om att det är den vägen som fhm kör på.
Teorin om att smittfaktorn skulle öka med skyddsmask ser jag som fel. Har vi den smitthastigheten som är önskvärd så sätter man rimligen inte in åtgärder som ändrar takten.
Sen vill jag även påstå att dom flesta här skulle kunna utbilda sig på en timme hur man använder en skyddsmask typ n95, handskar. You name it.
- ovelundkvist
- Teslaägare
- Kontakt:
Om du har kunskaper om smittspridning och skyddsmasker är jag och säkert många andra här intresserade, så skicka gärna källa i så fall.
Min misstanke om Munskydd i äldrevården konfirmeras, avslöjat av SVT faktiskt. Vad finns det mer att avslöja i myndighetsutövandet? Skandal att offra de äldre.
https://www.svt.se/nyheter/inrikes/svt- ... skyddskrav
https://www.svd.se/professor-i-sydkorea ... ges-taktik
Från artikeln, om Sydkorea:
Från artikeln, om Sydkorea:
Lyckades vi så bra med Italienresenärerna? Jag trodde nåt annat.De lyckades ungefär med samma sak som vi lyckades med när vi förhindrade smittan från de som kom hem från Italien. De hade en uttalad riskgrupp som de följde väldigt noga och testade frekvent, precis som vi gjorde med italienresenärerna. De lyckades stoppa och begränsa smittan väldigt väl i den gruppen, precis som vi lyckades med italienresenärerna, sade Tegnell.
M3 SR+ 2019 FSD, HW 2.5, HW 3, 18"
MS LR 2023 FSD, HW 4, 19"
MS LR 2023 FSD, HW 4, 19"
Det gällde arbetsmiljö så frågan var om munskydd behövdes för att skydda personalen men likväl så blir det mer och mer tydligt att bristen på utrustning gjort att man utsatt personal för en risk som man annars inte hade accepterat. Det är samma som i vården där man gav udda riktlinjer för skyddsutrustning men hävdade att det inte alls hade med brist på utrustning att göra.Swede1 skrev:Min misstanke om Munskydd i äldrevården konfirmeras, avslöjat av SVT faktiskt. Vad finns det mer att avslöja i myndighetsutövandet? Skandal att offra de äldre.
https://www.expressen.se/nyheter/britti ... orks-niva/
Att vi får onödigt många döda är allvarligt. Särskilt med tanke på vad han sa sen:
Både Albert och Britton har backat på sina optimistiska siffror om 11-30% redan smittade. Visserligen starkt och bra gjort av Jan.
https://www.dn.se/ledare/lisa-magnusson ... imponerar/
Vad gäller Tom Britton och hans "uträkningar" så ska de, om man får tro första kommentaren i DN på ovan ledare, vara helt invalid. Här kan ni läsa den i sin helhet: https://www.medrxiv.org/content/10.1101 ... 1.full.pdf
Tydligen har Tom räknat hela 2,3 miljoners-regionen som en enda heterogen "bikupa". I verkligheten skiljer det som bekant lite mellan Järva, Norrtälje, Östermalm... Dessutom bygger hela modellen på synnerligen lösa antaganden. Vilket de måste göra eftersom vi inte vet tillräckligt mycket. Men eftersom vi inte vet så är det väl i praktiken helt irrelevant att ens försöka beräkna saker utifrån det? Ok om en parameter vore okänd. Men när flera är okända?
Dödligheten i Stockholm per invånare närmar sig New Yorks nivå – och antalet dödsfall per dag kommer öka.
Det säger brittiska professorn Neil Ferguson som låg bakom rapporten som ändrade Storbritanniens corona-strategi.
– Majoriteten av epidemiloger stöder min position, men Sverige har gått sin egen väg.
Att vi får onödigt många döda är allvarligt. Särskilt med tanke på vad han sa sen:
FHM har faktiskt aldrig sagt att vi siktar på att nå flockimmunitet eftersom de inte ens är säkra på att man blir immun efter att ha haft smittan. Som jag uppfattar det är Sveriges plan att inskränka våra liv så lite som möjligt och ändå ge sjukvården en chans att hålla undan. Som "bieffekt" kommer det ge oss väldigt många fler döda. En lite konspiratorisk tanke. Kan äldres relativt låga status i Sverige ha något med detta att göra?Senare i intervjun säger Neil Ferguson att Sverige kommer se en minskad spridning men att flockimmunitet aldrig kommer uppnås.
Både Albert och Britton har backat på sina optimistiska siffror om 11-30% redan smittade. Visserligen starkt och bra gjort av Jan.
https://www.dn.se/ledare/lisa-magnusson ... imponerar/
Vad gäller Tom Britton och hans "uträkningar" så ska de, om man får tro första kommentaren i DN på ovan ledare, vara helt invalid. Här kan ni läsa den i sin helhet: https://www.medrxiv.org/content/10.1101 ... 1.full.pdf
Tydligen har Tom räknat hela 2,3 miljoners-regionen som en enda heterogen "bikupa". I verkligheten skiljer det som bekant lite mellan Järva, Norrtälje, Östermalm... Dessutom bygger hela modellen på synnerligen lösa antaganden. Vilket de måste göra eftersom vi inte vet tillräckligt mycket. Men eftersom vi inte vet så är det väl i praktiken helt irrelevant att ens försöka beräkna saker utifrån det? Ok om en parameter vore okänd. Men när flera är okända?
Är det lite märkligt att hävda det? Enligt siffrorna i artikeln har New York mer 50% fler dödsfall per capita än Stockholm plus att New York är väl en av staterna som inte räknar dödsfall utanför sjukhus. Är det siffrorna i artikeln som är fel eller antar Fetgesson en kraftig ökning i Stockholm snart?Verdi skrev:https://www.expressen.se/nyheter/britti ... orks-niva/
Dödligheten i Stockholm per invånare närmar sig New Yorks nivå – och antalet dödsfall per dag kommer öka.
Det säger brittiska professorn Neil Ferguson som låg bakom rapporten som ändrade Storbritanniens corona-strategi.
Muhlegg skrev:Är det lite märkligt att hävda det? Enligt siffrorna i artikeln har New York mer 50% fler dödsfall per capita än Stockholm plus att New York är väl en av staterna som inte räknar dödsfall utanför sjukhus. Är det siffrorna i artikeln som är fel eller antar Fetgesson en kraftig ökning i Stockholm snart?Verdi skrev:https://www.expressen.se/nyheter/britti ... orks-niva/
Närmar sig. Exakt vad det betyder vet jag inte. Men ja, en ökning är väl att vänta efter den senaste tidens "förslappning" vad gäller social distansering. Nu försvann dock det fina vårvädret så då kanske det blir lättare att hålla sig borta från uteserveringar o dyl igen.

Sverige räknar inte heller alla dödsfall. https://www.aftonbladet.se/debatt/a/wPG ... -av-corona
För att tala klartext: Ingen som dör i Covid-19 hemma kommer att ingå i dödsstatistiken, eftersom deras Covid-19-sjukdom aldrig har verifierats.
Även om den läkare som utfärdar dödsbevis och skriver dödsorsaksintyg faktiskt skulle misstänka att dödsfallet orsakats av coronaviruset, kommer det aldrig att kunna bevisas.
Tesla-koppling. Model 3 som kör vårdpersonal till jobbet. https://www.dn.se/nyheter/sverige/taxit ... al-gratis/
NY har var ca 1/1000 dött. (källa worldmeter) över 1000 per 1 M inv.
i Stockholm har 1200 dött. (invånader? 1.8 Miljon). Visst närma sig kan m an väl säga.
Skillnaden är att NY har stängt ned helt och stockholmarna hostar och nyser på varandra på uteserveringar. (nej det gör de inte, givetvis)
ingen som kommenterar de 5 ställen som fick stängas. Tror de till och med gick ut med namnen så de skulle skämmas offentligt.
i Stockholm har 1200 dött. (invånader? 1.8 Miljon). Visst närma sig kan m an väl säga.
Skillnaden är att NY har stängt ned helt och stockholmarna hostar och nyser på varandra på uteserveringar. (nej det gör de inte, givetvis)
ingen som kommenterar de 5 ställen som fick stängas. Tror de till och med gick ut med namnen så de skulle skämmas offentligt.
Det stämmer säkert att visa saknas i statistiken i Sverige också men mörkertalet är betydligt lägre. De flesta län testar på ålderdomshem och eftersom de som drabbas av Corona får andningsbesvär innan de avlider så hinner dessa ofta kontakta sjukvården innan de avlider, att jämför med hjärt och kärl sjukdomar är inte så relevant. Jämförelserna med överdödligheten visar tydligt att Sverige har väldigt korrekt statistik när det gäller Corona.Verdi skrev:Muhlegg skrev:Är det lite märkligt att hävda det? Enligt siffrorna i artikeln har New York mer 50% fler dödsfall per capita än Stockholm plus att New York är väl en av staterna som inte räknar dödsfall utanför sjukhus. Är det siffrorna i artikeln som är fel eller antar Fetgesson en kraftig ökning i Stockholm snart?Verdi skrev:https://www.expressen.se/nyheter/britti ... orks-niva/
Närmar sig. Exakt vad det betyder vet jag inte. Men ja, en ökning är väl att vänta efter den senaste tidens "förslappning" vad gäller social distansering. Nu försvann dock det fina vårvädret så då kanske det blir lättare att hålla sig borta från uteserveringar o dyl igen.
Sverige räknar inte heller alla dödsfall. https://www.aftonbladet.se/debatt/a/wPG ... -av-corona
För att tala klartext: Ingen som dör i Covid-19 hemma kommer att ingå i dödsstatistiken, eftersom deras Covid-19-sjukdom aldrig har verifierats.
Även om den läkare som utfärdar dödsbevis och skriver dödsorsaksintyg faktiskt skulle misstänka att dödsfallet orsakats av coronaviruset, kommer det aldrig att kunna bevisas.
Det här tycker jag var en väldigt bra sammanfattning av debatten från alla Coronaintresserades nya favoritsite Unherd. Väl värd att läsa!
https://unherd.com/2020/04/which-epidem ... u-believe/
Förra veckan var den värsta veckan sen SCB började föra statistik sett till dödstal under en vecka.
https://scb.se/om-scb/nyheter-och-press ... i-sverige/Under vecka 15 uppmättes årtusendets högsta dödstal i Sverige, visar SCB:s preliminära statistik över dödsfall i Sverige.
Den preliminära statistiken är nu uppdaterad till och med den 24 april. Vecka 15 dog 2 505 personer (358 personer per dag). Det är närmare 150 fler döda än de näst högst uppmätta dödstalen under en vecka, som var 2 364 döda under vecka 1 år 2000.
På plats tre och fyra ligger veckorna 14 och 16 i år, med 2 354 och 2 310 döda.
– Det är viktigt att tydligt påtala att det här är preliminär statistik och att dödstalen för främst de senaste veckorna kommer att revideras uppåt, säger Tomas Johansson på SCB:s enhet för statistik om befolkning och ekonomisk välfärd.
Höga dödstal i flera län
Dödstalen är fortfarande höga i Stockholms län. Under veckorna 14–16 har de varit mer än dubbelt så höga som motsvarande veckogenomsnitt åren 2015–2019.
Under samma period har ytterligare sex län under minst en vecka haft dödstal som varit minst 50 procent högre än veckogenomsnitten åren 2015–2019. Det rör sig om Uppsala, Södermanland, Östergötland, Gotland, Västmanland och Dalarna.
Samtliga dagar mellan 30 mars och 17 april har fler än 300 dödsfall inrapporterats i Sverige. Den högsta dagsnoteringen hittills uppmättes den 8 april med 380 döda.
Kommunen med högst uppmätt överdödlighet under perioden 21 mars–20 april är Sundbyberg. Andra kommuner med högt antal döda under samma period är Borlänge, Salem, Sollentuna och Gnesta.
– Både i Sundbyberg och i Borlänge har mer än tre gånger fler dött under 2020 än genomsnittet för åren 2015–2019, säger Tomas Johansson.
Underlaget till den artikeln kommer från de två intervjuerna som gjordes med först Giesecke och Ferguson.Muhlegg skrev:Det här tycker jag var en väldigt bra sammanfattning av debatten från alla Coronaintresserades nya favoritsite Unherd. Väl värd att läsa!
En intressant artikeln utifrån intervjun med Ferguson dök upp i Spectator. De har sex frågor de tycker missades i intervjun med Ferguson. Alla sex handlar om hur fel de haft i sina tidigare bedömningar av förmodade döda i olika utbrott av epidemier.
https://www.spectator.co.uk/article/six ... d-be-asked
Model Y LR.
Model S70D
[quote="vigge50"]Förra veckan var den värsta veckan sen SCB började föra statistik sett till dödstal under en vecka.
Nja, inte "förra" veckan men väl vecka 15.....nog så illa naturligvis
Lite mer hoppfullt ser det ju ut 15-21/4 , hoppas att den trenden håller i sig......

Lite mer hoppfullt ser det ju ut 15-21/4 , hoppas att den trenden håller i sig......
Vet vi någon statistik över hur många vi har i den primära riskgruppen? Över 70år och vistas inom äldreomsorgen / har hemtjänst?
Splfredde skrev:vigge50 skrev:Förra veckan var den värsta veckan sen SCB började föra statistik sett till dödstal under en vecka.
Eftersläpningen på dödsfall är 2-3 veckor så den senaste veckan ser alltid för bra ut.