Köpa beg TMS av privatperson. Vad behöver man kolla?

Här diskuterar vi om Tesla Model S

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
plutomanen
Teslaägare
Inlägg: 16
Blev medlem: 30 apr 2019 16:23
Ort: Järna

Köpa beg TMS av privatperson. Vad behöver man kolla?

Inlägg av plutomanen »

Hej.
Jag är spekulant på en beg TMS 75D från hösten 2018 som en privatperson säljer. Vad behöver man kolla upp på bilen om man ska köpa den?
Jag har sökt efter "checkilsta" på forumet men bara hittat lista för vad man bör kolla när man hämtar ut en ny bil hos Tesla. Tänker att en beg som man köper av en privatperson behöver man kolla än mer noggrant även om bilen i det här fallet fortfarande har garanti kvar. Tacksam om ni kan lista saker som man man bör kolla.

Det verkar ju som att det tar ett tag innan bilen registreras på nya ägaren i appen. Hur gör man då om man köper bilen i andra ändan av landet och behöver köra typ 60 mil hem när man köpt bilen? Hur kan man då ladda på Supercharger om man inte har bilen registrerad på sitt konto? Ska man ladda på förra ägaren konto och betala dem för laddningen eller hur gör man rent praktiskt?

Tack på förhand // P.
Tesla Modell Y LR -22
Användarvisningsbild
Elexotico
Teslaägare
Inlägg: 174
Blev medlem: 01 apr 2020 15:43

Re: Köpa beg TMS av privatperson. Vad behöver man kolla?

Inlägg av Elexotico »

plutomanen skrev:
Hej.
Jag är spekulant på en beg TMS 75D från hösten 2018 som en privatperson säljer. Vad behöver man kolla upp på bilen om man ska köpa den?
Jag har sökt efter "checkilsta" på forumet men bara hittat lista för vad man bör kolla när man hämtar ut en ny bil hos Tesla. Tänker att en beg som man köper av en privatperson behöver man kolla än mer noggrant även om bilen i det här fallet fortfarande har garanti kvar. Tacksam om ni kan lista saker som man man bör kolla.

Det verkar ju som att det tar ett tag innan bilen registreras på nya ägaren i appen. Hur gör man då om man köper bilen i andra ändan av landet och behöver köra typ 60 mil hem när man köpt bilen? Hur kan man då ladda på Supercharger om man inte har bilen registrerad på sitt konto? Ska man ladda på förra ägaren konto och betala dem för laddningen eller hur gör man rent praktiskt?

Tack på förhand // P.
Jag köpte min Tesla -18 för exakt en vecka sedan begagnat av privat person.
Allt var smidigt men jag var noggrann att allt gjordes.
- Vi bytte ägare på bilen igenom appen mina fordon (ruggigt smidigt)
- Vi loggade in på hans Tesla konto och tog bort bilen. (Han hade fri superch. Som var personlig tyvärr)
- Vi nollställda allt i Teslan och skapade ny profil för mig.

För att få åtkomst till appen Tesla så var jag tvungen att få hem registreringsbeviset (fick det onsdag efter beställt måndag), ta kort på det + mitt körkort. Var sjukt smidigt och fick acess av Tesla inom 24h.
Användarvisningsbild
thedude
Teslaägare
Inlägg: 502
Blev medlem: 28 nov 2018 21:03

Re: Köpa beg TMS av privatperson. Vad behöver man kolla?

Inlägg av thedude »

En dum fråga kanske men jag har aldrig köpt eller sålt en sån dyr bil begagnat av en privatperson så jag undrar hur ni gjorde med betalningen? Det är ju knappast en Swish betalning!

Det enda jag kommer på är väl en banköverföring men om man har olika banker så kan det ta några dagar att få pengarna men tänk om det händer något och man får inga pengar!?
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare
Inlägg: 14653
Blev medlem: 16 nov 2014 12:04

Re: Köpa beg TMS av privatperson. Vad behöver man kolla?

Inlägg av taliz »

https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Användarvisningsbild
Elexotico
Teslaägare
Inlägg: 174
Blev medlem: 01 apr 2020 15:43

Re: Köpa beg TMS av privatperson. Vad behöver man kolla?

Inlägg av Elexotico »

thedude skrev:
En dum fråga kanske men jag har aldrig köpt eller sålt en sån dyr bil begagnat av en privatperson så jag undrar hur ni gjorde med betalningen? Det är ju knappast en Swish betalning!

Det enda jag kommer på är väl en banköverföring men om man har olika banker så kan det ta några dagar att få pengarna men tänk om det händer något och man får inga pengar!?
Vi hade samma bank så var inga konstigheter. Hade vi inte haft det så var dealen vi skulle varit på banken (vilket säkert kan vara svårt i dessa tider).
Vi använde även blockets digitala kontrakt där båda signerade med bank id. Mycket smidigt.
Användarvisningsbild
dstr
Teslaägare
Inlägg: 4358
Blev medlem: 12 okt 2014 11:00
Ort: Helenelund

Re: Köpa beg TMS av privatperson. Vad behöver man kolla?

Inlägg av dstr »

thedude skrev:
En dum fråga kanske men jag har aldrig köpt eller sålt en sån dyr bil begagnat av en privatperson så jag undrar hur ni gjorde med betalningen? Det är ju knappast en Swish betalning!

Det enda jag kommer på är väl en banköverföring men om man har olika banker så kan det ta några dagar att få pengarna men tänk om det händer något och man får inga pengar!?
Någon av parterna borde ha en bekant med samma bank.
Användarvisningsbild
NEO
Teslaägare
Inlägg: 2801
Blev medlem: 24 okt 2017 20:17
Ort: Mälardalen
Referralkod: ts.la/alfredo77771

Re: Köpa beg TMS av privatperson. Vad behöver man kolla?

Inlägg av NEO »

Elexotico skrev:
thedude skrev:
En dum fråga kanske men jag har aldrig köpt eller sålt en sån dyr bil begagnat av en privatperson så jag undrar hur ni gjorde med betalningen? Det är ju knappast en Swish betalning!

Det enda jag kommer på är väl en banköverföring men om man har olika banker så kan det ta några dagar att få pengarna men tänk om det händer något och man får inga pengar!?
Vi hade samma bank så var inga konstigheter. Hade vi inte haft det så var dealen vi skulle varit på banken (vilket säkert kan vara svårt i dessa tider).
Vi använde även blockets digitala kontrakt där båda signerade med bank id. Mycket smidigt.
Har sålt två bilar senaste månaderna. En för över miljonen och en för strax under. Bägge överföringar gjorde från andra banker men innan stopptid 13:30, senast 17:00 hade jag pengarna på kontot och affären kunde göras smidigt trots olika banker. Så se till att göra själva överföringen tidigt på dagen så är det absolut inga problem.

Så att mötas på banken behövs inte.
Användarvisningsbild
bylund
Teslaägare
Inlägg: 9356
Blev medlem: 11 jun 2014 22:11
Ort: Stockholm

Re: Köpa beg TMS av privatperson. Vad behöver man kolla?

Inlägg av bylund »

NEO skrev:

Har sålt två bilar senaste månaderna. En för över miljonen och en för strax under. Bägge överföringar gjorde från andra banker men innan stopptid 13:30, senast 17:00 hade jag pengarna på kontot och affären kunde göras smidigt trots olika banker. Så se till att göra själva överföringen tidigt på dagen så är det absolut inga problem.

Så att mötas på banken behövs inte.
Det gör att man slipper vänta till nästa dag, men det kan ändå ta någon timme innan det syns på egna kontot om man gör det mellan banker, så man får ju inte möjligheten att bara logga in direkt efter att köparen gjort överföringen och och kolla att man fått pengarna, vilket oftast fungerar med överföringar inom samma bank. Jag tycker att det är samma typ av problem, bara ett sätt att göra det mindre.
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS
Användarvisningsbild
frippe
Teslaägare
Inlägg: 2311
Blev medlem: 16 aug 2017 08:16

Re: Köpa beg TMS av privatperson. Vad behöver man kolla?

Inlägg av frippe »

Jag skulle vilja se ett utdrag ur servicehistoriken, om bilen varit inne för service. Har ägaren även bilen kopplad till teslafi eller liknande tjänst hade jag velat se kör- och laddmönster för att se om bilen använt SuC mycket eller laddats till 100% ofta.

Sedan det vanliga, känslan i bilen, kaross m.m. samt upplevelse vid körning, vibrationer, skakande inredning.
Model Y LR.
Model S70D
Användarvisningsbild
thedude
Teslaägare
Inlägg: 502
Blev medlem: 28 nov 2018 21:03

Re: Köpa beg TMS av privatperson. Vad behöver man kolla?

Inlägg av thedude »

NEO skrev:
Elexotico skrev:
thedude skrev:
En dum fråga kanske men jag har aldrig köpt eller sålt en sån dyr bil begagnat av en privatperson så jag undrar hur ni gjorde med betalningen? Det är ju knappast en Swish betalning!

Det enda jag kommer på är väl en banköverföring men om man har olika banker så kan det ta några dagar att få pengarna men tänk om det händer något och man får inga pengar!?
Vi hade samma bank så var inga konstigheter. Hade vi inte haft det så var dealen vi skulle varit på banken (vilket säkert kan vara svårt i dessa tider).
Vi använde även blockets digitala kontrakt där båda signerade med bank id. Mycket smidigt.
Har sålt två bilar senaste månaderna. En för över miljonen och en för strax under. Bägge överföringar gjorde från andra banker men innan stopptid 13:30, senast 17:00 hade jag pengarna på kontot och affären kunde göras smidigt trots olika banker. Så se till att göra själva överföringen tidigt på dagen så är det absolut inga problem.

Så att mötas på banken behövs inte.
Så först när du fått pengarna på ditt konto/bank skriver du på ägarbytet? Hände mig nämligen så att jag köpte en BMW för ca 10 år och vi var på Nordea kontoret (min bank) och gjorde överföringen till hans bank som är SEB och det skulle ta 3 bankdagar (så länge på den tiden?) men han nästan vägrade ge mig bilnycklarna förrän han har fått pengarna! Till slut försäkrade kassörskan honom om att pengarna har gått ur mitt konto och på väg till hans konto :D men jag förstår lite av hans oro också.
Användarvisningsbild
LasseTM
Teslaägare
Inlägg: 986
Blev medlem: 01 feb 2019 12:10
Ort: Tullinge

Re: Köpa beg TMS av privatperson. Vad behöver man kolla?

Inlägg av LasseTM »

Man kan ju stoppa en överföring ganska sent.
Jag hade aldrig skrivit på några papper innan pengarna satt på mitt konto.
I värsta fall om jag sålde bilen hade jag startat ett enkelt konto i köparens bank för att ha enbart för denna transaktion och sedan avslutat.
Swish hade ju varit fint men jag kan inte swisha mer än 150k tyvärr.
Renault Zoe Intens 41kWh -17
Tesla Model 3 SR+ med drag -20
Tesla Model 3 LR med drag -20
17.6kW solpaneler på taket
snepo
Inlägg: 22
Blev medlem: 22 feb 2020 19:25

Re: Köpa beg TMS av privatperson. Vad behöver man kolla?

Inlägg av snepo »

En undran. Kan man föra över obegränsat med pengar? Privatpersoner emellan. Typ jag vill föra över 900 tkr till annan privatperson. Min kompis gjorde överföring på 350 tkr från en bank i England,till sin fru i sverige. Svenska banken stoppade pengarna. Han var tvungen att visa bevis på var pengarna kom ifrån. Efter det fick hon pengarna. Han hade sålt sitt hus. Eller var detta pga att det kom från utlandet?
Användarvisningsbild
Elexotico
Teslaägare
Inlägg: 174
Blev medlem: 01 apr 2020 15:43

Re: Köpa beg TMS av privatperson. Vad behöver man kolla?

Inlägg av Elexotico »

snepo skrev:
En undran. Kan man föra över obegränsat med pengar? Privatpersoner emellan. Typ jag vill föra över 900 tkr till annan privatperson. Min kompis gjorde överföring på 350 tkr från en bank i England,till sin fru i sverige. Svenska banken stoppade pengarna. Han var tvungen att visa bevis på var pengarna kom ifrån. Efter det fick hon pengarna. Han hade sålt sitt hus. Eller var detta pga att det kom från utlandet?
999.999 har Swedbank vet jag.
snepo
Inlägg: 22
Blev medlem: 22 feb 2020 19:25

Re: Köpa beg TMS av privatperson. Vad behöver man kolla?

Inlägg av snepo »

Elexotico skrev:
snepo skrev:
En undran. Kan man föra över obegränsat med pengar? Privatpersoner emellan. Typ jag vill föra över 900 tkr till annan privatperson. Min kompis gjorde överföring på 350 tkr från en bank i England,till sin fru i sverige. Svenska banken stoppade pengarna. Han var tvungen att visa bevis på var pengarna kom ifrån. Efter det fick hon pengarna. Han hade sålt sitt hus. Eller var detta pga att det kom från utlandet?
999.999 har Swedbank vet jag.
Okey hon hade/har Swedbank. Då måste det bero på att pengarna kom från utlandet
Användarvisningsbild
leiflodde
Teslaägare
Inlägg: 1774
Blev medlem: 31 aug 2014 19:21
Ort: Löddeköpinge

Re: Köpa beg TMS av privatperson. Vad behöver man kolla?

Inlägg av leiflodde »

Sålde min förra S som privatperson till privatperson och vi förde över via Swish i (max) 150 000 kronors poster inga problem bara att anmäla i förväg en högre gräns.
snepo
Inlägg: 22
Blev medlem: 22 feb 2020 19:25

Re: Köpa beg TMS av privatperson. Vad behöver man kolla?

Inlägg av snepo »

leiflodde skrev:
Sålde min förra S som privatperson till privatperson och vi förde över via Swish i (max) 150 000 kronors poster inga problem bara att anmäla i förväg en högre gräns.
Så man kan Swisha 150 tkr,typ fem gånger i följd
Användarvisningsbild
leiflodde
Teslaägare
Inlägg: 1774
Blev medlem: 31 aug 2014 19:21
Ort: Löddeköpinge

Re: Köpa beg TMS av privatperson. Vad behöver man kolla?

Inlägg av leiflodde »

I iallafall 3 ggr i mitt fall.
snepo
Inlägg: 22
Blev medlem: 22 feb 2020 19:25

Re: Köpa beg TMS av privatperson. Vad behöver man kolla?

Inlägg av snepo »

leiflodde skrev:
I iallafall 3 ggr i mitt fall.
Okey undrade var gränsen ligger. 3 ggr eller fler?
Skriv svar