Takbox på dragkrok!
Moderator: Redaktion
Takbox på dragkrok!
TeslaBjörn hade ett Youtubeklipp, där han hade takbox en på dragkroken i någon järnkonstruktionsställningtyp........är det någon som använder takbox på dragkroken, eller kör ni på taket? Vilken "ställning" monterar ni på kroken för att få fast takboxen?
Re: Takbox på dragkrok!
Hej
Jag har fixat en kanonlösning med hjälp av den här:
https://www.carparts.se/mft-transportlo ... modul.html
Med en sådan här:
https://mft.systems/produkt/backwork/
Som jag skruvade fast två ”standard”-takräckesbalkar på. Sedan går det fint att montera valfri takbox på balkarna, så länge den inte är länge än bilen är bred antar jag. Väldigt rejäl konstruktion med möjlighet att ”tilta” så det går att öppna bakluckan utan att den tar i om takboxen är hög.
Jag beställde båda delarna direkt från mft systems i Tyskland. De krävde förskottsbetalning men levererade sedan snabbt.
Sedan kan man ju köpa andra ”moduler” för att transportera cyklar och annat...
/Fimpen
Jag har fixat en kanonlösning med hjälp av den här:
https://www.carparts.se/mft-transportlo ... modul.html
Med en sådan här:
https://mft.systems/produkt/backwork/
Som jag skruvade fast två ”standard”-takräckesbalkar på. Sedan går det fint att montera valfri takbox på balkarna, så länge den inte är länge än bilen är bred antar jag. Väldigt rejäl konstruktion med möjlighet att ”tilta” så det går att öppna bakluckan utan att den tar i om takboxen är hög.
Jag beställde båda delarna direkt från mft systems i Tyskland. De krävde förskottsbetalning men levererade sedan snabbt.
Sedan kan man ju köpa andra ”moduler” för att transportera cyklar och annat...
/Fimpen
MXP Raven -19
MS 85 -14 (såld)
MS LR -23
MS 85 -14 (såld)
MS LR -23
243 Euro inklusive frakt. Antar att det är billigare än takräcke. Och så får du rejält mycket mindre energiförbrukning. För att inte tala om hur behändigt det är att lasta i/ur en takbox i knä-höjd...
/F
/F
MXP Raven -19
MS 85 -14 (såld)
MS LR -23
MS 85 -14 (såld)
MS LR -23
Alltså jag har en ”vanlig” takbox. Har inte mött den, men jag antar att den sticker ut en bit utanför bilen. Vad är det för regel för det där? Antar att det inte får sticka ut mer än X antal cm utanför vardera sidan på bredden. Någon som vet? 

Jag kör med ett cykelställ för 4 cyklar som jag när det vankas skidresa plockar bort cykelfästena på och monterar dit takboxen, fungerar kanon och är dessutom tiltbart väl på plats. Kan köpas överallt från 1500:-. Boxen är normalstor och sticker ut några cm per sida, inget som stör någon. Cykelstället innehåller också belysning och regskylt.
Model 3 SR+ 2020
Model 3 LR 2021
Model Y LR 2023
Model 3 LR 2021
Model Y LR 2023
Vad är det för märke på "cykelstället"?Fusag skrev:Jag kör med ett cykelställ för 4 cyklar som jag när det vankas skidresa plockar bort cykelfästena på och monterar dit takboxen, fungerar kanon och är dessutom tiltbart väl på plats. Kan köpas överallt från 1500:-. Boxen är normalstor och sticker ut några cm per sida, inget som stör någon. Cykelstället innehåller också belysning och regskylt.
Vet faktiskt inte, inköpt på Harald nyborg för många år sedan. Men såg ett i stort sett likadant på jula nyligen. För mig har inte ett premium märke varit viktigt eftersom jag ändå anpassar det själv efter mina behov. Pratar användning några veckor om året och då duger lite billigare alternativ gott.Metuzela skrev:Vad är det för märke på "cykelstället"?Fusag skrev:Jag kör med ett cykelställ för 4 cyklar som jag när det vankas skidresa plockar bort cykelfästena på och monterar dit takboxen, fungerar kanon och är dessutom tiltbart väl på plats. Kan köpas överallt från 1500:-. Boxen är normalstor och sticker ut några cm per sida, inget som stör någon. Cykelstället innehåller också belysning och regskylt.
Model 3 SR+ 2020
Model 3 LR 2021
Model Y LR 2023
Model 3 LR 2021
Model Y LR 2023
- niklasha01
- Teslaägare
https://www.jula.se/catalog/bil-och-gar ... 208/#tab04
Jula cykelställ, rent från cykelhållare. Använde ett par gamla hållare för rails och köpte en begagnad Thule Pacific 780, bra längd som håller sig inom bilens bredd och 78 bred, vilket är det bredaste att få på om man vill kunna gå in mellan bil och box. Som denna är monterad behöver jag inte fälla ned för att öppna bagagelucka men det går att fälla ned boxen om man vill.
Jula cykelställ, rent från cykelhållare. Använde ett par gamla hållare för rails och köpte en begagnad Thule Pacific 780, bra längd som håller sig inom bilens bredd och 78 bred, vilket är det bredaste att få på om man vill kunna gå in mellan bil och box. Som denna är monterad behöver jag inte fälla ned för att öppna bagagelucka men det går att fälla ned boxen om man vill.
Modell X 2020 LR, vit, 7 sits, vit klädsel. SÅLD
Polestar 2 2022, SR, svart SÅLD
Polestar 2 2023, SR, snow.
Model Y 2023, SR, vit, vit klädsel, fri laddning
Zappi v2, 3 fas, 22 kw
SolarEdge och Jinko 315W
Solis S5 och 405W Mono
Mvh
Niklas
Polestar 2 2022, SR, svart SÅLD
Polestar 2 2023, SR, snow.
Model Y 2023, SR, vit, vit klädsel, fri laddning
Zappi v2, 3 fas, 22 kw
SolarEdge och Jinko 315W
Solis S5 och 405W Mono
Mvh
Niklas
Tack för tipset! Ser ut som att det kan funka fintniklasha01 skrev:https://www.jula.se/catalog/bil-och-gar ... 208/#tab04
Har en X. Kör med Thule easybase som tidigare nämnts. Samt en easybag på den.
Har åkt ToR Stockholm-Funäsdalen en handfull gånger. Gillar verkligen lösningen.
Easybag är gigantisk och rymmer ett antal vanliga väskor.
Ser ingen ökad energiåtgång.
Var först inne på xbox'en, eller MFT, men gillade inte bredden. Med Thule varianten sticker inget ut på sidorna. Och som sagt ingen mätbar skillnad i förbrukning.
Nackdelen är att det inte ryms ett par skidor, men eftersom jag har sexsäteskonfigurationen lägger jag de mellan stolarna.
Verkligen nöjd
Har åkt ToR Stockholm-Funäsdalen en handfull gånger. Gillar verkligen lösningen.
Var först inne på xbox'en, eller MFT, men gillade inte bredden. Med Thule varianten sticker inget ut på sidorna. Och som sagt ingen mätbar skillnad i förbrukning.
Nackdelen är att det inte ryms ett par skidor, men eftersom jag har sexsäteskonfigurationen lägger jag de mellan stolarna.
Verkligen nöjd
MYP
X90d
Lägga skidorna inne i bilen på en model 3 blir nog svårt dockmacksie skrev:Har en X. Kör med Thule easybase som tidigare nämnts. Samt en easybag på den.
Verkligen nöjd