Corona

Här diskuteras andra tekniska frågor

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
frippe
Teslaägare

Re: Corona

Inlägg av frippe »

Gustafsson skrev:
Bör finnas tillräckligt många i äldreboenden s personal som genomgått Corona nu så dessa kan få jobba med de som ännu är friska. Strikt åtskillnad mellan sjuka å friska och frikostig testning bör ju kunna gå att få till på många ställen.
Jag tror också utifrån studier på aerosolbildning och spridning med och utan munskydd, på att munskydd minskar risken lite grand, men bäst är förstås både distans och munskydd. Det förvånar mig att vi inte ser fler i Sverige som använder munskydd på eget initiativ. Jag gör det inte. Men borde egentligen tror jag...
Tycker man ser några stycken då och då. Många av de jag ser bär sina munskydd tokigt.

I äldreomsorgen skulle jag tippa på att ett visir är betydligt viktigare att ha än ett munskydd med tanke på att det är i form av droppar som corona smittar. Du behöver skydda mun, näsa samt ögon.

De studier jag läst visar att den som är smittad, där fångar munskyddet viruspartiklar så länge det är torrt. Men en bärare av munskydd som vill skydda sig är inte lika hjälpt av munskyddet. Så länge vi talar om munskydd och inte andningsskydd.
Model Y LR.
Model S70D
Användarvisningsbild
Larofo
Teslaägare

Inlägg av Larofo »

Du står och väntar på att en av dom två hissarna äntligen ska öppna sina dörrar.
Du vet att du egentligen borde ta trappan istället, det skulle vara
nyttigt för dig, men i vanlig ordning väljer du hissen.
Det är trots allt 10 våningar upp du ska.
Det enda som stör är att hissarna här går så olidligt långsamt.
Det skulle gå snabbare att ta trappen.

Bredvid dig står en man som ser väldigt bekant ut men du kan inte
riktigt placera honom.
Plötsligt far båda hissarnas dörrar upp. Det är redan ganska fullt
av folk i bägge hissarna men det får iaf rum 2 personer till i varje.
Du ser att i hissen till höger bär samtliga personer munskydd, det finns även
en skylt strax bredvid där det står. "Vänligen ta på dig ett munskydd som du
hittar på hyllan här bredvid innan du går in i hissen. IVA-personal använder
dessa hissar".
I hissen till vänster bär ingen person munskydd. En av personerna i vänstra
hissen nyser.
Mannen bredvid dig vänder sig en aning mot dig och gör en inbjudande gest
mot hissarna. Du tvekar lite. Han kliver då leende raskt in i den vänstra hissen.
Då känner du igen honom, det är han ifrån tv, vad är det han heter nu igen...
..Timell....nej Tegnell. Just det, Tegnell.
Vilken hiss väljer du???
Muhlegg
elbilist

Inlägg av Muhlegg »

Larofo skrev:
Du står och väntar på att en av dom två hissarna äntligen ska öppna sina dörrar.
Du vet att du egentligen borde ta trappan istället, det skulle vara
nyttigt för dig, men i vanlig ordning väljer du hissen.
Det är trots allt 10 våningar upp du ska.
Det enda som stör är att hissarna här går så olidligt långsamt.
Det skulle gå snabbare att ta trappen.

Bredvid dig står en man som ser väldigt bekant ut men du kan inte
riktigt placera honom.
Plötsligt far båda hissarnas dörrar upp. Det är redan ganska fullt
av folk i bägge hissarna men det får iaf rum 2 personer till i varje.
Du ser att i hissen till höger bär samtliga personer munskydd, det finns även
en skylt strax bredvid där det står. "Vänligen ta på dig ett munskydd som du
hittar på hyllan här bredvid innan du går in i hissen. IVA-personal använder
dessa hissar".
I hissen till vänster bär ingen person munskydd. En av personerna i vänstra
hissen nyser.
Mannen bredvid dig vänder sig en aning mot dig och gör en inbjudande gest
mot hissarna. Du tvekar lite. Han kliver då leende raskt in i den vänstra hissen.
Då känner du igen honom, det är han ifrån tv, vad är det han heter nu igen...
..Timell....nej Tegnell. Just det, Tegnell.
Vilken hiss väljer du???
Ingen, man ska inte trängas i någon hiss nu. Tegnell borde veta bättre tycker jag.
Swede1

Inlägg av Swede1 »

Timell?, ... var det inte T*ngil som skulle in i hissen, ivrigt påhejad av B*xarnäsan. ;) Hiss förresten, var det inte bara en vanlig proppad tunnelbaneresa till Solnas äldrevård?

Undrar om FHM håller på med en dubbel blind studie i full skala av Stanley Milgrams elstöts experiment men utan skådespelare, samt skillnaden att 30 % kommer att dö på riktigt? :twisted:

Eller är T*ngil bara faktaresistent som Olof Ehrenkorna tror i ledarskapspodden på SvD. Jag tror att FHM inte kräver munskydd för att det är brist. Om FHM krävde munskydd skulle äldrevården kollapsa. Dvs de offrar 30 % av de svagaste med kortast förväntad livslängd.

Bra poddar på 30 minuter,

30 april bäst 5 minuter i början, fritänkande sossen Stig Björn Ljunggren är med också.

https://www.svd.se/kval-i-valborg

28 april bra podd med tre hobbyepidemiologer.

Tilläggas kan att en sån här pandemi är i hög grad ny för mänskligheten och alla börjar från ungefär samma kunskapsnivå. Så ännu viktigare att korsa den nya pandemikunskapen med andra fält för att få en bra förståelse och ett bra beslutsunderlag.

Det finns massor av målkonflikter som måste röstas/beslutas om på demokratisk/politisk nivå. Det är regeringen med B******n i förarsätet som är ansvarig för Sveriges strategi.
hooked

Inlägg av hooked »

I Sverige tar vi inte ansvar? :roll:
Bild från Valborg i Uppsala 2019 och 2020.
43343.jpg
Användarvisningsbild
Niklas Z
Teslaägare
Referralkod: ts.la/niklas42449

Inlägg av Niklas Z »

Håller med dig Hooked, folk i allmänhet tar ansvar.
Däremot kan man undra över synen på ansvar hos kommuner som försöker mörka situationen i äldrevården:

https://www.ekuriren.se/nyheter/sormlan ... 92670.aspx
Model 3 LR AWD, 2025, stealth grey med vit inredning.
Swede1

Inlägg av Swede1 »

Niklas Z skrev:
Håller med dig Hooked, folk i allmänhet tar ansvar.
Däremot kan man undra över synen på ansvar hos kommuner som försöker mörka situationen i äldrevården:

https://www.ekuriren.se/nyheter/sormlan ... 92670.aspx
Otroligt, vägrar berätta om hur många som är smittade i äldrevården pga ”sekretess och säkerhet”, troligen order uppifrån FHM, ev Socialminister och Statsminister, även om de aldrig skulle erkänna det rakt ut, allt för att hålla befolkningen lugn trots usel tillgång på skyddsmaterial. (fortfarande efter över två månader...)

Nu säger och förstår de flesta att det ska vara munskydd på alla som arbetar i äldrevården (främst för att skydda de äldre), alla UTOM Folkhälsomyndigheten och Johan Carlsson samt Anders Tegnell. Det känns väl tryggt att lita på experterna? Extra förvånande eftersom innan man vet hur det smittar så ska extra skydd användas sen kan man förenkla skyddet, det har Anders Tegnell själv sagt. Ytterligare en felbedömning av FHM eller medvetet val pga dålig tillgång på skyddsmaterial?

SvD artikel:

Alla som jobbar på landets äldreboenden bör använda munskydd när man arbetar nära brukarna – annars kan den situation som nu syns på boenden i Stockholm snart vara verklighet i hela Sverige. Det skriver fem forskare och läkare på SvD Debatt.
Debattörerna menar att så inte är fallet i dag, och kräver även att Folkhälsomyndigheten på ett tydligt sätt ska gå ut med att även de som inte visar några symptom kan sprida smittan vidare.

https://www.svd.se/detta-bor-goras-for- ... pa-boenden

Här har ni Stockholms Läns Landstigs instruktioner för att endast ge morfin för smärtfri död på äldre som inte förväntas flytta från äldreboendet, de som kan bli piggare kanske kan få syrgas, obs kanske:

https://pkc.sll.se/globalassets/verksam ... tlinje.pdf
Användarvisningsbild
Svenssons
Teslaägare

Inlägg av Svenssons »

Swede1 skrev:

Otroligt, vägrar berätta om hur många som är smittade i äldrevården pga ”sekretess och säkerhet”, troligen order uppifrån FHM, ev Socialminister och Statsminister, även om de aldrig skulle erkänna det rakt ut, allt för att hålla befolkningen lugn trots usel tillgång på skyddsmaterial. (fortfarande efter över två månader...)
Så du tror på allvar att FHM och ministrar skal begå grova tjänstefel och köra med ministerstyre för att rädda tjänstemän och/eller politiker på kommunal nivå i vissa kommuner? Något som mycket lätt skulle kunna läcka ut från kommunerna.

Det är inte FHMs eller ministrarnas ansvar att driva och sköta den kommunala äldrevården. Ansvarsprincipen gäller nu som alltid.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
HenrikC

Inlägg av HenrikC »

Svenssons skrev:
Så du tror på allvar att FHM och ministrar skal begå grova tjänstefel och köra med ministerstyre för att rädda tjänstemän och/eller politiker på kommunal nivå i vissa kommuner?
Absolut. Det är gjort på SKRs begäran
Användarvisningsbild
Svenssons
Teslaägare

Inlägg av Svenssons »

HenrikC skrev:
Svenssons skrev:
Så du tror på allvar att FHM och ministrar skal begå grova tjänstefel och köra med ministerstyre för att rädda tjänstemän och/eller politiker på kommunal nivå i vissa kommuner?
Förstår jag det rätt att beslut hos SKR har tagits för att gå till FHM och regeringen be dem begå grovt tjänstefel och minsterstyre för att försöka rädda ansiktet på en del tjänstemän/politiker i en del kommuner? Ska vi inte blanda in några till för att förstora konspirationsteorin lite till?

Min teori är att tjänstemän/politiker på kommunnivå själva försökt dölja sina egna misstag/brister.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Användarvisningsbild
frippe
Teslaägare

Inlägg av frippe »

Svenssons skrev:
HenrikC skrev:
Svenssons skrev:
Förstår jag det rätt att beslut hos SKR har tagits för att gå till FHM och regeringen be dem begå grovt tjänstefel och minsterstyre för att försöka rädda ansiktet på en del tjänstemän/politiker i en del kommuner? Ska vi inte blanda in några till för att förstora konspirationsteorin lite till?

Min teori är att tjänstemän/politiker på kommunnivå själva försökt dölja sina egna misstag/brister.
De som har väldigt liten kunskap om hur myndighetssverige fungerar brukar tro att det är som i amerikansk film. Någon från en annan myndighet eller en regeringsföreträdare och minister bara kan vandra in, visa ett papper och sedan lyder alla.

Svenska myndigheter funkar som tur är inte riktigt så. På gott och ont, mest gott är varje myndighet självständig och rättar sig efter lagar och förordningar, inte enskilda individers tyckanden.
Model Y LR.
Model S70D
Användarvisningsbild
Niklas Z
Teslaägare

Inlägg av Niklas Z »

Det är ganska löjligt att hitta på konspirationsteorier om att FHM ligger bakom kommunernas mörkläggning. Den här sortens övertramp har skett tidigare i andra kommunala verksamheter som inte har ett dugg med FHM att göra. Eftersom äldrevården är kommunernas ansvar är det de själva som har intresse av att dölja egna misstag.
Swede1

Inlägg av Swede1 »

Intressanta synpunkter, jag tror att ni har alldeles för höga tankar om svenska myndigheter och deras nära kontakt med politiker. Generaldirektören utses av politikerna. FHMs GD Johan Carlsson träffar regeringen flera gånger i veckan. De har ett mycket bra samarbete påstås det. Johan Carlsson är erkänt konflikträdd, hur stark är hans moraliska ryggrad? Är han beredd att sitta i fängelse som den judiska äldrevårdschefen? Tur att en del svenska journalister fortfarande tar sitt jobb på allvar och granskar makten och myndigheter noga.
Användarvisningsbild
Niklas Z
Teslaägare

Inlägg av Niklas Z »

Swede1, det du skriver är inget som helst argument för varför just dessa kommuner skull ha mörklagt.
vigge50

Inlägg av vigge50 »

Swede1 skrev:
Intressanta synpunkter, jag tror att ni har alldeles för höga tankar om svenska myndigheter och deras nära kontakt med politiker. Generaldirektören utses av politikerna. FHMs GD Johan Carlsson träffar regeringen flera gånger i veckan. De har ett mycket bra samarbete påstås det. Johan Carlsson är erkänt konflikträdd, hur stark är hans moraliska ryggrad? Är han beredd att sitta i fängelse som den judiska äldrevårdschefen? Tur att en del svenska journalister fortfarande tar sitt jobb på allvar och granskar makten och myndigheter noga.
Det är nog även så att SCB är tillsagda av regeringen att förfina siffrorna, egentligen ligger nog dödstalen i Sverige de senaste veckorna mellan 500-600 om dagen...
Användarvisningsbild
Gustafsson
Teslaägare

Inlägg av Gustafsson »

Jag tycker det är fullt rimligt att inte särredovisa enskilda sjukhem/äldreboenden nu. Numerären kommer garanterat fram efter hand, inte minst närjournalisterna börjar gräva. Det vore ju ett scoop att ta fast myndigheterna med byxorna nere inför framtida val.
Förstår inte hur hur man orkar med vardagen om man tror att samhällsfunktionerna alltid är korrupta.
Svart 2012 Roadster 2,5.| Model S100D midnight silver. MS LR beställd 2020-10-16, levererad 2023-05-16
Användarvisningsbild
nek0

Inlägg av nek0 »

Gustafsson skrev:
Jag tycker det är fullt rimligt att inte särredovisa enskilda sjukhem/äldreboenden nu. Numerären kommer garanterat fram efter hand, inte minst närjournalisterna börjar gräva. Det vore ju ett scoop att ta fast myndigheterna med byxorna nere inför framtida val.
Förstår inte hur hur man orkar med vardagen om man tror att samhällsfunktionerna alltid är korrupta.
Om jag fattat rätt så bor han inte i Sverige. Här är han bara för att trolla :(
Muhlegg
elbilist

Inlägg av Muhlegg »

vigge50 skrev:
Swede1 skrev:
Det är nog även så att SCB är tillsagda av regeringen att förfina siffrorna, egentligen ligger nog dödstalen i Sverige de senaste veckorna mellan 500-600 om dagen...
Nej, jag tror att det är runt 5000-6000 per dag. Förmodligen är det Soros tillsammans med Illuminati som framställt covid19 för att dölja sin inblandning i elfte september attacken. Tegnell hjälper till i utbyte mot att de inte avslöjar att han sköt Palme.
Användarvisningsbild
Niklas Z
Teslaägare

Inlägg av Niklas Z »

Muhlegg skrev:
Nej, jag tror att det är runt 5000-6000 per dag. Förmodligen är det Soros tillsammans med Illuminati som framställt covid19 för att dölja sin inblandning i elfte september attacken. Tegnell hjälper till i utbyte mot att de inte avslöjar att han sköt Palme.
Bästa inlägget hittills i denna långa tråd. :D
Användarvisningsbild
Front242
Teslaägare

Inlägg av Front242 »

Niklas Z skrev:
Muhlegg skrev:
Bästa inlägget hittills i denna långa tråd. :D
Jag saknar påven, maffian och Area 51. Men snart så
Användarvisningsbild
bylund
Teslaägare

Inlägg av bylund »

Swede1 skrev:
Fast poängen med en generaldirektör är väl att han ska driva myndigheten enligt lagen, och inte begå brott som han riskerar fängelse för? Eller är det någon omoralisk lag du menar att han har följt på sistone, så att han borde ha ägnat sig åt civil olydnad, och därmed få sitta av tid?
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS
Användarvisningsbild
TiborBlomhall
Referralkod: ts.la/tibor72449

Inlägg av TiborBlomhall »

Jag tror att efter 1300 inlägg har vi uttömt allmänintresset vi hade om sjukdomen som påverkade vårt vardagsliv så mycket.

Tråden har fått finnas på en i grunden bilintresserad forum just för att den påverkade våra medlemmars vardag så mycket.

Tiden har dock kommit för att avsluta denna diskussion och hänvisa de intresserade till andra plattformar mer fokuserade på diskussioner kring Corona viruset.

Jag kommer därför stänga ner denna tråd i kväll. Jag vill tacka alla som har skrivit intressanta inlägg om ämnet.

Jag skulle föreslå att under resten av eftermiddagen kan ni tipsa om andra forum där sjukdomen diskuteras.

/Moderatorn
HenrikC

Inlägg av HenrikC »

Svenssons skrev:

Det sistnämnda är en utmärkt teori. Har du arbetat som tjänsteman inom kommun, landsting eller rentav SKR? Sveriges Kommuner och Regioner är en samarbets- och intresseorganisation för kommuner och regioner. Kommunerna kan ringa SKR för stöd i olika frågor, gemensamma avtal, få utbildningar och annat. Vem vänder man sig till vid frågor om skyddsutrustning? SKR har ramavtalen som kommuner kan avropa på. Att kommunerna kanaliserar budskapet "Kräv inte skyddsutrustning för det finns ingen att få tag på" genom SKR är alltså helt naturligt. Något ministerstyre eller tjänstefel förekommer inte. SKR lobbade, FHM och MSB föll till föga.
Användarvisningsbild
Svenssons
Teslaägare

Inlägg av Svenssons »

HenrikC skrev:
Svenssons skrev:

Det sistnämnda är en utmärkt teori. Har du arbetat som tjänsteman inom kommun, landsting eller rentav SKR? Sveriges Kommuner och Regioner är en samarbets- och intresseorganisation för kommuner och regioner. Kommunerna kan ringa SKR för stöd i olika frågor, gemensamma avtal, få utbildningar och annat. Vem vänder man sig till vid frågor om skyddsutrustning? SKR har ramavtalen som kommuner kan avropa på. Att kommunerna kanaliserar budskapet "Kräv inte skyddsutrustning för det finns ingen att få tag på" genom SKR är alltså helt naturligt. Något ministerstyre eller tjänstefel förekommer inte. SKR lobbade, FHM och MSB föll till föga.
Därifrån till att FHM och minstrar skall gå in och styra äldrevården och mörka uppgifter inom kommunen är långt. FHM ansvarar över sina ansvarsområden, regeringen över sina och kommunerna över sina. FHM och regeringen kommer inte gå in och kräva att kommuner mörkar sina misstag/brister för att rädda kommunerna från deras ansvar.
Användarvisningsbild
Remuz
Teslaägare

Inlägg av Remuz »

Polestar 2 LRSM
3P vit/vit, ibland
Låst