Tycker man ser några stycken då och då. Många av de jag ser bär sina munskydd tokigt.Gustafsson skrev:Bör finnas tillräckligt många i äldreboenden s personal som genomgått Corona nu så dessa kan få jobba med de som ännu är friska. Strikt åtskillnad mellan sjuka å friska och frikostig testning bör ju kunna gå att få till på många ställen.
Jag tror också utifrån studier på aerosolbildning och spridning med och utan munskydd, på att munskydd minskar risken lite grand, men bäst är förstås både distans och munskydd. Det förvånar mig att vi inte ser fler i Sverige som använder munskydd på eget initiativ. Jag gör det inte. Men borde egentligen tror jag...
I äldreomsorgen skulle jag tippa på att ett visir är betydligt viktigare att ha än ett munskydd med tanke på att det är i form av droppar som corona smittar. Du behöver skydda mun, näsa samt ögon.
De studier jag läst visar att den som är smittad, där fångar munskyddet viruspartiklar så länge det är torrt. Men en bärare av munskydd som vill skydda sig är inte lika hjälpt av munskyddet. Så länge vi talar om munskydd och inte andningsskydd.