Självöppnande ruta?

Här diskuterar vi om Tesla Model 3

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
Jojo
Teslaägare
Inlägg: 822
Blev medlem: 07 okt 2014 18:56

Självöppnande ruta?

Inlägg av Jojo »

Såg något märkligt idag. Vid Supercharger stod jag jämte en Model 3, där plötsligt den ena rutan for ner en decimeter eller så. Ingen fanns i bilen eller i närheten, förutom mig i min bil och en annan Model 3 som just skulle ladda på en annan stolpe. Och så kom det ingen heller på de ca 5 min som jag stod kvar och laddade färdigt. Kan man på Model 3 öppna fönster via appen? Jag kan inte det på min Model S iallafall. Det är ju lite lustigt att en ruta öppnas 'spontant', utan att någon 'behörig' är i närheten. Någon annan varit med om sådant?
Användarvisningsbild
HelectriC
Teslaägare
Inlägg: 11881
Blev medlem: 10 apr 2015 09:23

Re: Självöppnande ruta?

Inlägg av HelectriC »

Har du öppningsbart tak på din MS? Att rutan går ned är samma som att takluckan tiltas när man trycker på ”öppna tak”/tilt. Ventilation helt enkelt!
Porsche Taycan CT-22/Model 3-24
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Användarvisningsbild
andersjo
Teslaägare
Inlägg: 100
Blev medlem: 25 jul 2017 23:58
Ort: Linköping

Re: Självöppnande ruta?

Inlägg av andersjo »

Om det är "Vent" så går dock alla rutor ned lika mycket, sist jag kollade i alla fall.
Screenshot_20200507-230145.jpg
Model 3, LR-AWD, röd, 18", svart interiör, EAP (uppgraderad till FSD), Nokian R3 18".
Bor i Linköping, hyresrätt i innerstaden.
Användarvisningsbild
bonath
Teslaägare
Inlägg: 1973
Blev medlem: 26 jan 2015 07:37
Ort: Halmstad

Re: Självöppnande ruta?

Inlägg av bonath »

andersjo skrev:
Om det är "Vent" så går dock alla rutor ned lika mycket, sist jag kollade i alla fall.

Precis... och bara ca 5 cm...
Model 3, röd/vit SR+ med drag och aerofälgar, beställde 12/4, leverans 20/9 2019. Körde i två år Nissan Leaf Tekna 30 kWh 2017.
Användarvisningsbild
HelectriC
Teslaägare
Inlägg: 11881
Blev medlem: 10 apr 2015 09:23

Re: Självöppnande ruta?

Inlägg av HelectriC »

Då är det nog en bugg på den bilen som beskrivs. Har läst om en del teslaägare som kommit ut till öppna fönster vid random tillfällen. Har ibland regnat in, men Tesla vägrar garanti på följdskadorna :shock:

Sen ska det läggas till att det inte är bara Tesla som är drabbade av sånt. Har läst om en hel del etron-ägare som kommer ut till öppen bagagelucka.
Porsche Taycan CT-22/Model 3-24
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Användarvisningsbild
e5m1r
Teslaägare
Inlägg: 6065
Blev medlem: 31 okt 2015 11:30
Ort: Värnamo
Kontakt:

Re: Självöppnande ruta?

Inlägg av e5m1r »

HelectriC skrev:
Då är det nog en bugg på den bilen som beskrivs. Har läst om en del teslaägare som kommit ut till öppna fönster vid random tillfällen. Har ibland regnat in, men Tesla vägrar garanti på följdskadorna :shock:

Sen ska det läggas till att det inte är bara Tesla som är drabbade av sånt. Har läst om en hel del etron-ägare som kommer ut till öppen bagagelucka.
Kag hade en AMG E55 elektronisk mardröm på hjul :)
Fönster taklucka eller att instrumentbrädan lyste upp som en julgran full av felmedelande hörde till vardagen ca november > mars ( alltså när det är fuktigt ute ) MB har jordat om hela bilen typ kilometervis med bruna sladdar under huven men hjälpte tyvärr inte :)
I övrigt rolig bil och underbar luftfjädring som gick att ställa in så man blir sjösjuk eller letar efter sina njurar och givetvis allt där emellan 2005 var årsmodellen
Har du en Tesla eller har du beställt en och funderar på tillbehör titta in på http://exclusiveparts.se
Användarvisningsbild
jeppe_sthlm
Teslaägare
Inlägg: 1061
Blev medlem: 06 mar 2017 08:44
Ort: Solna

Re: Självöppnande ruta?

Inlägg av jeppe_sthlm »

Jag har råkat ut för att rutan, som åker ner en bit när man öppnar dörren, inte åker upp när man stänger den och därmed lämnar ett gap på någon cm. Första gången skällde jag ut ungarna för att de hade lajjat med fönstren och inte stängt. Sen fick jag bjuda på glass
Model S P85+ med AP
Model 3 Long Range 2021 med FSD
Model S Standard Range Raven
Användarvisningsbild
Mikulv
Teslaägare
Inlägg: 5
Blev medlem: 13 feb 2020 20:58

Re: Självöppnande ruta?

Inlägg av Mikulv »

Jag var med om detta i helgen. Bilen låste sig som vanligt när jag gick därifrån. När jag kom tillbaka efter 10 minuter var fönstret på förardörren nere helt. Det gick bra att veva upp rutan igen men jag har aldrig varit med om detta innan.

Har någon varit med om detta och fått det fixat på service?
Skriv svar