Elmopeder!

Här diskuterar vi elektriska fordon av alla slag

Moderator: Redaktion

SwedenEvGuru
Inlägg: 56
Blev medlem: 01 maj 2020 18:08

Re: Elmopeder!

Inlägg av SwedenEvGuru »

12man skrev:
Nu när tråden blivit återupplivad, vad kostar försäkring på en modern elmoppe?

Skulle trafikförsäkra en moppe för 10 år sedan, de ville ha nånstans 5k i årspremie horribelt
Man 50+ storstad som hade 2 bilförsäkringar, fick aldrig klarhet i varför sådan premie typ 100:-/milen för trafikförsäkring

Teslan idag är ju 1/10 del av det i helförsäkring!
Har en Helförsäkring på min Elmoped via If Skadeförsäkringar och kostat mig 2739 kr/året på denna för att jag har gps spårning inbyggt som sänker kostnaden på försäkringen av mopeden.
Användarvisningsbild
fth
Teslaägare
Inlägg: 7185
Blev medlem: 30 mar 2017 16:25
Ort: Stockholm
Referralkod: ts.la/fredrik8071

Re: Elmopeder!

Inlägg av fth »

SwedenEvGuru skrev:
Har en Helförsäkring på min Elmoped via If Skadeförsäkringar och kostat mig 2739 kr/året på denna för att jag har gps spårning inbyggt som sänker kostnaden på försäkringen av mopeden.
Sh-t, jag betalar nästan 7000:-/år för halvförsäkring via TH på min elmoped, det verkar som att försäkringsbolagen inte gillar mig av någon anledning (se tidigare trådar om min bilförsäkring) ;)

Jag får shoppa runt lite igen då... :(

/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
12man
Teslaägare
Inlägg: 3030
Blev medlem: 21 jun 2014 13:40
Ort: Norrviken, Sollentuna

Re: Elmopeder!

Inlägg av 12man »

Fth & swedenevguru, hur många mil får kör ni med era moppar per år
ms 76132 "Eleamore"
Användarvisningsbild
fth
Teslaägare
Inlägg: 7185
Blev medlem: 30 mar 2017 16:25
Ort: Stockholm
Referralkod: ts.la/fredrik8071

Re: Elmopeder!

Inlägg av fth »

Jag kollade pris online på If, även om jag klickade i godkänt spårningssystem och ingen förare under 20 år så får jag betala 6600:-/år, klickar jag i förare under 20 och ingen GPS blir priset drygt 14000:-/år :o

Jag undrar vad försäkringsbolagen har emot mig, skadefri förare i 30+ år ?

Tror ni det är bara för att jag bor i Stockholm City? Påverkar adressen så pass mycket?

/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
Användarvisningsbild
fth
Teslaägare
Inlägg: 7185
Blev medlem: 30 mar 2017 16:25
Ort: Stockholm
Referralkod: ts.la/fredrik8071

Re: Elmopeder!

Inlägg av fth »

12man skrev:
Fth & swedenevguru, hur många mil får kör ni med era moppar per år
Menar du om det är några begränsningar på körsträcka i försäkringen?

Inget sådant vad jag kan hitta i mina villkor iaf, men jag har ju bara halvförsäkring, så det kanske inte är applicerbart då?

/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
12man
Teslaägare
Inlägg: 3030
Blev medlem: 21 jun 2014 13:40
Ort: Norrviken, Sollentuna

Re: Elmopeder!

Inlägg av 12man »

Har inget regnr att kolla med men då sist fick jag prata med nån chef på IF och undrade om prisnivån på en trafikförsäkring liksom hur mkt skada på motfordon och annat kan 150kg moped åstadkomma? Stöld och brand var inte så mkt extra de ville väl inte ha de helt enkelt
ms 76132 "Eleamore"
12man
Teslaägare
Inlägg: 3030
Blev medlem: 21 jun 2014 13:40
Ort: Norrviken, Sollentuna

Re: Elmopeder!

Inlägg av 12man »

fth skrev:
12man skrev:
Fth & swedenevguru, hur många mil får kör ni med era moppar per år
Menar du om det är några begränsningar på körsträcka i försäkringen?

Inget sådant vad jag kan hitta i mina villkor iaf, men jag har ju bara halvförsäkring, så det kanske inte är applicerbart då?

/fth
Inga begränsningar, men hur många mil blir det? 300 mil är mycket på en moped, många kronor milen blir det, trafik risken borde ju vara relativt tiden i trafik och hastigheten om man får tro alla trafikexperter i media
ms 76132 "Eleamore"
SwedenEvGuru
Inlägg: 56
Blev medlem: 01 maj 2020 18:08

Re: Elmopeder!

Inlägg av SwedenEvGuru »

fth skrev:
Jag kollade pris online på If, även om jag klickade i godkänt spårningssystem och ingen förare under 20 år så får jag betala 6600:-/år, klickar jag i förare under 20 och ingen GPS blir priset drygt 14000:-/år :o

Jag undrar vad försäkringsbolagen har emot mig, skadefri förare i 30+ år ?

Tror ni det är bara för att jag bor i Stockholm City? Påverkar adressen så pass mycket?

/fth
Jag bor i Östersund så tror att Stockholm kan ha en del i sammanhanget att göra då storstadsområden oftast får högre premier då stöldriskerna räknas högre där och kanske även brandriskerna pga bilbränder m.m.

Körsträckan är obegränsat så inget dom frågade mig om iallafall.

Har också valt att ingen förare under 20 år får köra mopeden för lägre premie + gps spårnings valt + app support men det berättade jag på telefon till dom.
12man
Teslaägare
Inlägg: 3030
Blev medlem: 21 jun 2014 13:40
Ort: Norrviken, Sollentuna

Re: Elmopeder!

Inlägg av 12man »

Testade nu på IF med en zero sr/f(250ksek) regnr från nätet 328:- i månaden helförsäkring i man/50++/sollentuna
De e nåt sjukt med moped försäkringar
ms 76132 "Eleamore"
Användarvisningsbild
D-flex
Teslaägare
Inlägg: 30
Blev medlem: 30 jun 2017 11:53
Ort: Täby

Re: Elmopeder!

Inlägg av D-flex »

Importerade denna från Kina för ett par år sedan.

https://www.alibaba.com/product-detail/ ... ypass=true

Har blivit ca 450 mil på dessa 2 år och har inte haft något problem alls.
Fullt batteri räcker nästan 9 mil och jag väger 90kg.
Maxfart är 88 km/h men nu är den lagligt strypt.

Får betala 4100kr/år i helförsäkring vilket jag tycker är helt ok för denna typ av moped.

Med 4kW så åker man ifrån det mesta i mopedväg vid rödlysena. :-)
Model 3
EFUN X-TREME XM-4000 - Elmoped
Xiaomi Mi Electric Scooter M365
Vässla Bike
Användarvisningsbild
fth
Teslaägare
Inlägg: 7185
Blev medlem: 30 mar 2017 16:25
Ort: Stockholm
Referralkod: ts.la/fredrik8071

Re: Elmopeder!

Inlägg av fth »

12man skrev:
Testade nu på IF med en zero sr/f(250ksek) regnr från nätet 328:- i månaden helförsäkring i man/50++/sollentuna
De e nåt sjukt med moped försäkringar
Det var ju sk-tbilligt :D

Jag betalar som sagt nästan 7000:-/år för halvförsäkring.

/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
12man
Teslaägare
Inlägg: 3030
Blev medlem: 21 jun 2014 13:40
Ort: Norrviken, Sollentuna

Re: Elmopeder!

Inlägg av 12man »

är bara å byta fordon
ms 76132 "Eleamore"
Användarvisningsbild
fth
Teslaägare
Inlägg: 7185
Blev medlem: 30 mar 2017 16:25
Ort: Stockholm
Referralkod: ts.la/fredrik8071

Re: Elmopeder!

Inlägg av fth »

12man skrev:
är bara å byta fordon
Det är ju grabben som kör moppen (därav förare under 20), så det blir svårt :D

/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Inlägg: 19593
Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
Ort: Bollnäs
Referralkod: ts.la/mikael1178

Re: Elmopeder!

Inlägg av Bjelke »

fth skrev:
12man skrev:
Gräva djuupt i forumet
Ja, jag blev också lite konfunderad, första och enda inlägget av en ny användare dessutom, som hissar ett specifikt märke... har vi sett mönstret förut? ;)

Jag skulle inte bli särskilt förvånad om "Krilau" visar sig sitta i styrelsen för Cake AB :D

/fth
Typ så...
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Pertan
Inlägg: 46
Blev medlem: 19 jan 2017 13:48

Re: Elmopeder!

Inlägg av Pertan »

Jag har beställt en Surron. Är offroad versionen jag beställt. Ska bli spännande att se hur det är att åka i skogen med den :)
Användarvisningsbild
jonas
Teslaägare
Inlägg: 1036
Blev medlem: 09 okt 2014 12:12
Ort: Linköping

Re: Elmopeder!

Inlägg av jonas »

Jag håller på lite med elfordon på fritiden och marknadsför Eloped. Där har vi nu en rätt häftig hoj model eu-moped.
City slicker heter den.
https://eloped.eu/city-slicker

Skickat från min EVR-TL00 via Tapatalk
Beställd MYP
Tesla Model 3 SR RWD HW3
Zero FXS, Elmotorcykel 7,2kWh
City slicker Elmoped, 1,8kWh
Tesla Model 3 LR AWD FSD HW2,5 såld
Super soco TS 1200R, Elmoped 3,2kWh
Tesla Model S85,3~fasladdning såld
BMW i3 REX, 1~fasladdning såld
Think såld
kontakten2

Re: Elmopeder!

Inlägg av kontakten2 »

Har provat Niu elmoppe ganska frekvent den senaste tiden. Väldigt lättkörd och kan packa ganska bra. Utrustad med packbox bak. 2kW, lite osäker om det endast är 2. Bosch och 50km/h

Den går att hyra här på malta genom app. Ungefär som lime eller Voi. Obs, elscooter är ganska ovanligt här och går ej att hyra.

Kostar 0.2€/min och går parkera överallt.
Erik89
Inlägg: 1
Blev medlem: 31 maj 2020 10:22

Re: Elmopeder!

Inlägg av Erik89 »

kontakten2 skrev:
Har provat Niu elmoppe ganska frekvent den senaste tiden. Väldigt lättkörd och kan packa ganska bra. Utrustad med packbox bak. 2kW, lite osäker om det endast är 2. Bosch och 50km/h

Den går att hyra här på malta genom app. Ungefär som lime eller Voi. Obs, elscooter är ganska ovanligt här och går ej att hyra.

Kostar 0.2€/min och går parkera överallt.
Funderar på sista tiden o köpa elmoppe. Vilken Niu är det du testat?
Kollat lite på http://www.Lantzen.se som har många elmoppar med många Niu.
Tittat en del på http://www.vassla.com också som många skriver bra om, inte jättesnygga dock.
Vespa elettrica är något för dyr men sätt att finns andra liknande elmopeder som på http://www.evess.se vet dock inte heller om de funkar bra.
kontakten2

Re: Elmopeder!

Inlägg av kontakten2 »

Erik89 skrev:
kontakten2 skrev:
Har provat Niu elmoppe ganska frekvent den senaste tiden. Väldigt lättkörd och kan packa ganska bra. Utrustad med packbox bak. 2kW, lite osäker om det endast är 2. Bosch och 50km/h

Den går att hyra här på malta genom app. Ungefär som lime eller Voi. Obs, elscooter är ganska ovanligt här och går ej att hyra.

Kostar 0.2€/min och går parkera överallt.
Funderar på sista tiden o köpa elmoppe. Vilken Niu är det du testat?
Kollat lite på http://www.Lantzen.se som har många elmoppar med många Niu.
Tittat en del på http://www.vassla.com också som många skriver bra om, inte jättesnygga dock.
Vespa elettrica är något för dyr men sätt att finns andra liknande elmopeder som på http://www.evess.se vet dock inte heller om de funkar bra.
Niu n1 Eller nqi serie är väldigt smidiga. Den stänger av sig när man parkerar den likt teslan.
Vessla eller vässla som den heter nu pga varumärkesintrång på vespa är likvärdig. Det är egentligen en kines Niu i botten så den håller god kvalitet.
Användarvisningsbild
Jonny
Teslaägare
Inlägg: 114
Blev medlem: 17 nov 2019 12:56
Ort: Jämtland

Re: Elmopeder!

Inlägg av Jonny »

Tycker Niu M+ sort verkar intressant. Bra räckvidd i teorin. Har ingen återförsäljare där jag bor så det vore superintressant om någon har praktisk erfarenhet av denna och kan berätta mer. Har tänkt att främst sonen ska använda den ( istället för fossilmoppe) men jag kommer nog också att låna den :D
M3LR-21
MYLR-22
MYLR-23
SwedenEvGuru
Inlägg: 56
Blev medlem: 01 maj 2020 18:08

Re: Elmopeder!

Inlägg av SwedenEvGuru »

Jonny skrev:
Tycker Niu M+ sort verkar intressant. Bra räckvidd i teorin. Har ingen återförsäljare där jag bor så det vore superintressant om någon har praktisk erfarenhet av denna och kan berätta mer. Har tänkt att främst sonen ska använda den ( istället för fossilmoppe) men jag kommer nog också att låna den :D
Jag valde mellan Niu M+ Vs Super Soco Cu.

Super Soco blev mitt val pga större i storleken och platt sits så passar personer som är längre medans Niu har en puckel så blev för liten för mig och sitta bekvämt.

Har sett Niu M+ Sport där jag servade min moped lokalt och känner verkligen att jag gjorde rätt val när jag prova att sitta på den i butiken pga att denna är mindre i storleken.

Annars har båda mopederna mycket tillbehör, App support, larm, fördelen med NQI har regen detta har ej Super Soco Cu, Niu har 10" fälgar medans Super Soco har 12" fälgar.

Svårt enligt mig att göra en bra bedömning av storleken utan att sett dom i verkligheten men jag beställde också min osett av en lokal handlare.

Super Soco har också Mc utseende som säkert går hem bland ungdomarna Super Soco TS1200R är den mer prisvärda även om den är dyrare jämfört med Scooter modellen och dessa har möjligheten att montera dubbla batterier för längre räckvidd och finns även billigare större batteripack som ej är från tillverkaren om man vill komma billigare undan vid utökad räckvidd.
Användarvisningsbild
Jonny
Teslaägare
Inlägg: 114
Blev medlem: 17 nov 2019 12:56
Ort: Jämtland

Re: Elmopeder!

Inlägg av Jonny »

Tac. Ja super soco 1200 TS har jag också spanat på men CU hade jag inte ens sett. Klart intressant alternativ och lite lägre pris än Niu. Hur ser du på räckvidden? Hur realistiskt är 7,5 mil och hur viktigt är det? Sitter ju ändå ogärna o kör 5 mil i sträck med en moped.
M3LR-21
MYLR-22
MYLR-23
SwedenEvGuru
Inlägg: 56
Blev medlem: 01 maj 2020 18:08

Re: Elmopeder!

Inlägg av SwedenEvGuru »

Jonny skrev:
Tac. Ja super soco 1200 TS har jag också spanat på men CU hade jag inte ens sett. Klart intressant alternativ och lite lägre pris än Niu. Hur ser du på räckvidden? Hur realistiskt är 7,5 mil och hur viktigt är det? Sitter ju ändå ogärna o kör 5 mil i sträck med en moped.
Batteriet är 60V 30AH = 1800 Wh och vid 45 Kmh är räckvidden 55-65 km beroende på vädret så varierar men ej kört ett helt test från fullt till tomt utan är småkörningar med ett snitt jag räknat på
Användarvisningsbild
Becada
Teslaägare
Inlägg: 70
Blev medlem: 06 feb 2017 21:57

Re: Elmopeder!

Inlägg av Becada »

Jag har haft en Nio N1s i snart två år. Är överlag väldigt nöjd med mopeden. Hade först tänkt köpa en Vässla men i vart fall den version som såldes för två år sedan kändes väldigt plastig och billig jämfört med Niu. Niuns motor var också betydligt starkare än Vässlans. Jag har ingen tidigare erfarenhet av mopeder men jag tycker att min Niu funkar utmärkt.

En fördel med Niu N1s är att den har ett skräddarsytt täcke (benvärmare) som för mig har varit oumbärligt. Pendlar till jobbet ca 13 km enkel resa vilket tar ca 20-25 minuter och större delen av året är det ju väldigt kallt, särskilt på morgonen och då är det mycket skönt med skydd mot den kalla vinden. Täcket är även väldigt bra när de regnar. Är inga problem att köra mitt i vintern när det regnar och är två grader kallt. Utan detta täcke hade jag inte kört under den kalla delen av året.

Några minus. Det finns en app men jag har inte lyckats koppla mopeden till appen. Har en en liten obalans i hjulen. Har träffat en annan Niu-ägare som hade samma problem. Det finns ett stort förvaringsfack under sadeln. Plasten i facket luktar dock apa.
Model Y Long Range
Användarvisningsbild
pejvic
Teslaägare
Inlägg: 1980
Blev medlem: 29 jan 2018 14:55
Ort: Sthlm
Referralkod: ts.la/torbjrn74421

Re: Elmopeder!

Inlägg av pejvic »

Håller med föregående, har också kört Niu 1,5 år. Den kändes då väldigt mkt bättre än Vessla. Snabbare, Vessla hade ingen app mm.
Jag köpte när man kunde få stödet från Naturvårdsverket men det är nog borta nu.

Räckvidden är långt ifrån uppgivna och det är nog främst för att man jämt har gasen i botten.
En grej som var bra med niu var också att de ser likadana ut exakt 25 och 45;an. Bor man i stad så kan man då köpa 45an och låtsas att det är en 25a när man parkerar.
Om man har samvete att göra så alltså.

En grej som är jobbig är att den bromsar effekten brutalt när det är typ 10% range kvar. man får då krypköra hem. Skulle gärna kunna köra fullt och hellre putta sista biten.
Jag har pga detta aldrig kört tomt.

Viktig detalj förutom appen kan man tycka är att man lätt kan ta med sig batteriet. Både som stöldsynpunkt så är det värt mkt pengar. men också att man kan ta in det o ladda tex på jobbet eller i lägenheten.
Haft alla 3/Y
Skriv svar