det dumma med dessa är dess design som får grus och salt att ligga kvar på toppen samt korrosionen mellan "halvorna" .
mina ser inte eller vackra ut men försöker spola mycket där med högtrycken. håller än efter 16tusen mil
Hur kommer man åt där med högtrycken?
/Tvätt-newbie
Jag höjde luftfjädringen till max. Gick bra att komma åt. Sedan vet jag inte om det är dåligt att det kommer in vatten ännu längre in i systemet?
När du kör motorvägsfart och det regnar så lär det spruta in en hel del vatten. Borde inte vara nån fara att spola vatten i hjulhuset.
Exakt de som byttes på min bil. Alltså det är inte pengarna, men ska verkligen inte framvagnsdetaljer hålla mer än 3 år 70000km? Jag fick svar att "Hade bilen gått under 20000km hade vi bytt, men inte nu" wth
Man kan ju säga som så att min XC60 har rullat snart 21000 mil under de 7 år som jag haft den. Det enda som är bytt är belägg + skivor (ja, förutom vanlig service då). Återigen visar det sig att Tesla inte kan bygga bilar. Verkar ju även som att reparationskostnaderna skjutit i höjden och därför stramas det nu åt. Det är ju bara löjligt att de var ok för 8 månader sedan, men nu när garantin gått ut så behöver de bytas. Nu vet jag inte hur konsumentskyddet är i Norge, men man bör ju kunna hävda tillverkningsfel, då livslängden beräknas vara avsevärt längre.
När jag hade ny volvo så fick jag byta krängningshämmare nästan varje år tills garantin tog slut och jag bytte till piratdel istället.
På vår Renault ZOE har jag bytt nästan alla delar i framvagnen innan den blev 4 år.
Så med min erfarenhet så har jag inte bytt något på Teslan men på Renault och Volvo.
Men det är min erfarenhet.
Nu har min vänstra arms kulled blivit skitglapp så det är dags att byta. Beställde på svennestället Autoexperten för 2200 spänn så ska vi se hur krångligt blir att byta sen.
Man får tydligen ta ur frunken för att komma åt och sen är det ganska trångt bland skruvarna. Viktigt att ha fjädringen på normal höjd när bussningarna dras åt så att det inte blir i spänn. Ska skriva några rader efteråt om hur illa det gick.
Model YLR svart beställd 13/1
Model 3 SR+ vit - 21
Model S90 2015 RWD såld
Porsche Taycan CT-22/Model 3-24
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Nu har min vänstra arms kulled blivit skitglapp så det är dags att byta. Beställde på svennestället Autoexperten för 2200 spänn så ska vi se hur krångligt blir att byta sen.
Man får tydligen ta ur frunken för att komma åt och sen är det ganska trångt bland skruvarna. Viktigt att ha fjädringen på normal höjd när bussningarna dras åt så att det inte blir i spänn. Ska skriva några rader efteråt om hur illa det gick.
Tack för tipset, har kikat där också men fegade, för skruvat lät för billigt.
Jag tycker ändå att det börjar komma en del reservdelar på marknaden, jättebra ju!
Model YLR svart beställd 13/1
Model 3 SR+ vit - 21
Model S90 2015 RWD såld
Autoexperten smsade om att min bärarm kom runt lunch! Jag beställde igår och det fanns inte på lokala lagret, det var snabbt!
Sen var det bara att rulla ut alla cyklar ur garaget och rulla in teslan. Två timmar tog det och tack vare en bra instruktion visste jag hur det skulle göras.
Det som var värst var att min fru har för grova armar för att få tillbaka ena skruven (se beskrivning i länken) men som tur är har hon gjort en pojke på 12 år som har perfekta smala armar och fingrar! Det var fasen trångt! Jag gissar att en verkstad skulle montera bort stötdämparen för att få plats, alternativt vända på skruven och skita i att gängan blir exponerad för salt.
Såååå skönt att slippa höra glappet! Nu har jag en riktigt härlig Tesla igen.
Model YLR svart beställd 13/1
Model 3 SR+ vit - 21
Model S90 2015 RWD såld
Jag fick nya på garanti av Tesla -efter en del om och men- i våras (de gamla såg för jävliga ut och fick anmärkning påbesiktning. Hade innan dess påpekat missljud för Tesla flera gånger som visade sig vara dessa, men Tesla kunde inte ”hitta” nått.
Det har redan börjat komma lite rost på den ena av de nya!. Vilken usel konstruktion. Borde kalla dem Akilleshälar istället. Tesla vill inte att man ska rostskyddsbehandla dem. Varför? Så de kan kränga nya om några år igen?
Var på Ditec Malmö idag och fick prisförslag 2500-3000 för att rostskyddsbehandla dem.
Kommentarer på det?
Jag fick nya på garanti av Tesla -efter en del om och men- i våras (de gamla såg för jävliga ut och fick anmärkning påbesiktning. Hade innan dess påpekat missljud för Tesla flera gånger som visade sig vara dessa, men Tesla kunde inte ”hitta” nått.
Det har redan börjat komma lite rost på den ena av de nya!. Vilken usel konstruktion. Borde kalla dem Akilleshälar istället. Tesla vill inte att man ska rostskyddsbehandla dem. Varför? Så de kan kränga nya om några år igen?
Var på Ditec Malmö idag och fick prisförslag 2500-3000 för att rostskyddsbehandla dem.
Kommentarer på det?
Två tankar kom flygande...
Om du fick nya ditsatt av Tesla i våras så borde det vara av den nya typen... De rostar inte.
För 3000 kr så kan jag åka till valfri plats i Sverige, demontera armarna, blästra dem och rostskydda... Självklart sätta tillbaka dem också!
Efter många år åker jag nu Tesla Model S. En naturlig följd av EV Centers många Tesla reparationer.
Jag fick nya på garanti av Tesla -efter en del om och men- i våras (de gamla såg för jävliga ut och fick anmärkning påbesiktning. Hade innan dess påpekat missljud för Tesla flera gånger som visade sig vara dessa, men Tesla kunde inte ”hitta” nått.
Det har redan börjat komma lite rost på den ena av de nya!. Vilken usel konstruktion. Borde kalla dem Akilleshälar istället. Tesla vill inte att man ska rostskyddsbehandla dem. Varför? Så de kan kränga nya om några år igen?
Var på Ditec Malmö idag och fick prisförslag 2500-3000 för att rostskyddsbehandla dem.
Kommentarer på det?
Två tankar kom flygande...
Om du fick nya ditsatt av Tesla i våras så borde det vara av den nya typen... De rostar inte.
För 3000 kr så kan jag åka till valfri plats i Sverige, demontera armarna, blästra dem och rostskydda... Självklart sätta tillbaka dem också!
Haha ok för dyrt alltså? Så här ser den ut. Där är banne mig rost på ett ställe, så säkert gamla sorten. Varför skulle de inte rosta? Teknikern sade själv att räkna med att nya behövs igen om 4-5 år.
Jag skulle inte vara ett dugg orolig att det är rosten som får armarna att fallera utan mer ett kosmetiskt fel. Tråkigt att lägga pengar på att skydda mot rost i 8 år när kulorna blir glappa efter 4 år. Bara mina 49 cent
Model YLR svart beställd 13/1
Model 3 SR+ vit - 21
Model S90 2015 RWD såld
Jag skulle inte vara ett dugg orolig att det är rosten som får armarna att fallera utan mer ett kosmetiskt fel. Tråkigt att lägga pengar på att skydda mot rost i 8 år när kulorna blir glappa efter 4 år. Bara mina 49 cent
Brukar leden sitta integrerad i länkarmen på moderna bilar? På de äldre bilar jag skruvat med har det varit en lös kulled som man kan byta lös, klart smidigaer och billigare..
Brukar leden sitta integrerad i länkarmen på moderna bilar? På de äldre bilar jag skruvat med har det varit en lös kulled som man kan byta lös, klart smidigaer och billigare..
Ja, så var det på den gamla goda tiden... Snart byter man bara bil!
Efter många år åker jag nu Tesla Model S. En naturlig följd av EV Centers många Tesla reparationer.