Upper control arms

Här diskuterar vi om Tesla Model S

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
VarroF
Teslaägare
Inlägg: 116
Blev medlem: 01 sep 2017 13:38

Re: Upper control arms

Inlägg av VarroF »

[JM] skrev:
VarroF skrev:
evilirish skrev:
kontakten2 skrev:
det dumma med dessa är dess design som får grus och salt att ligga kvar på toppen samt korrosionen mellan "halvorna" .
mina ser inte eller vackra ut men försöker spola mycket där med högtrycken. håller än efter 16tusen mil
Hur kommer man åt där med högtrycken?
/Tvätt-newbie
Jag höjde luftfjädringen till max. Gick bra att komma åt. Sedan vet jag inte om det är dåligt att det kommer in vatten ännu längre in i systemet?

När du kör motorvägsfart och det regnar så lär det spruta in en hel del vatten. Borde inte vara nån fara att spola vatten i hjulhuset.

Tumme upp på den
Användarvisningsbild
NEO
Teslaägare
Inlägg: 2793
Blev medlem: 24 okt 2017 20:17
Ort: Mälardalen
Referralkod: ts.la/alfredo77771

Re: Upper control arms

Inlägg av NEO »

Såhär såg mina ut på min gamla 2013.
image002.jpg
image003.jpg
Användarvisningsbild
tomla
Teslaägare
Inlägg: 211
Blev medlem: 23 sep 2017 19:10
Ort: Norrköping

Re: Upper control arms

Inlägg av tomla »

Jeppe_E skrev:
MDurante skrev:
Jeppe_E skrev:
Exakt de som byttes på min bil. Alltså det är inte pengarna, men ska verkligen inte framvagnsdetaljer hålla mer än 3 år 70000km? Jag fick svar att "Hade bilen gått under 20000km hade vi bytt, men inte nu" wth
Man kan ju säga som så att min XC60 har rullat snart 21000 mil under de 7 år som jag haft den. Det enda som är bytt är belägg + skivor (ja, förutom vanlig service då). Återigen visar det sig att Tesla inte kan bygga bilar. Verkar ju även som att reparationskostnaderna skjutit i höjden och därför stramas det nu åt. Det är ju bara löjligt att de var ok för 8 månader sedan, men nu när garantin gått ut så behöver de bytas. Nu vet jag inte hur konsumentskyddet är i Norge, men man bör ju kunna hävda tillverkningsfel, då livslängden beräknas vara avsevärt längre.
När jag hade ny volvo så fick jag byta krängningshämmare nästan varje år tills garantin tog slut och jag bytte till piratdel istället.
På vår Renault ZOE har jag bytt nästan alla delar i framvagnen innan den blev 4 år.
Så med min erfarenhet så har jag inte bytt något på Teslan men på Renault och Volvo.
Men det är min erfarenhet.
Användarvisningsbild
carl-pedal
Teslaägare
Inlägg: 220
Blev medlem: 07 dec 2016 20:55

Re: Upper control arms

Inlägg av carl-pedal »

Nu har min vänstra arms kulled blivit skitglapp så det är dags att byta. Beställde på svennestället Autoexperten för 2200 spänn så ska vi se hur krångligt blir att byta sen.
Man får tydligen ta ur frunken för att komma åt och sen är det ganska trångt bland skruvarna. Viktigt att ha fjädringen på normal höjd när bussningarna dras åt så att det inte blir i spänn. Ska skriva några rader efteråt om hur illa det gick. :roll:
Model YLR svart beställd 13/1
Model 3 SR+ vit - 21
Model S90 2015 RWD såld
Användarvisningsbild
HelectriC
Teslaägare
Inlägg: 11848
Blev medlem: 10 apr 2015 09:23

Re: Upper control arms

Inlägg av HelectriC »

carl-pedal skrev:
Nu har min vänstra arms kulled blivit skitglapp.
Låter som du borde gå till en läkare istället ;)
Porsche Taycan CT-22/Model 3-24
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Användarvisningsbild
lator
Teslaägare
Inlägg: 4193
Blev medlem: 05 mar 2014 22:37
Ort: Östersund/Vila Franca do Campo, Azores.

Re: Upper control arms

Inlägg av lator »

carl-pedal skrev:
Nu har min vänstra arms kulled blivit skitglapp så det är dags att byta. Beställde på svennestället Autoexperten för 2200 spänn så ska vi se hur krångligt blir att byta sen.
Man får tydligen ta ur frunken för att komma åt och sen är det ganska trångt bland skruvarna. Viktigt att ha fjädringen på normal höjd när bussningarna dras åt så att det inte blir i spänn. Ska skriva några rader efteråt om hur illa det gick. :roll:
Alternativa inköpsställen:
https://www.skruvat.se/Lankarm-P1039896.aspx
https://www.autodoc.se/lemforder/15485017 (endast höger i lager)

Forfarande ganska magert med delar till Tesla...
Efter många år åker jag nu Tesla Model S. En naturlig följd av EV Centers många Tesla reparationer. 8-)
Användarvisningsbild
carl-pedal
Teslaägare
Inlägg: 220
Blev medlem: 07 dec 2016 20:55

Re: Upper control arms

Inlägg av carl-pedal »

Tack för tipset, har kikat där också men fegade, för skruvat lät för billigt.
Jag tycker ändå att det börjar komma en del reservdelar på marknaden, jättebra ju!
Model YLR svart beställd 13/1
Model 3 SR+ vit - 21
Model S90 2015 RWD såld
Användarvisningsbild
carl-pedal
Teslaägare
Inlägg: 220
Blev medlem: 07 dec 2016 20:55

Re: Upper control arms

Inlägg av carl-pedal »

Jäää, här går det undan!

Autoexperten smsade om att min bärarm kom runt lunch! Jag beställde igår och det fanns inte på lokala lagret, det var snabbt!
Sen var det bara att rulla ut alla cyklar ur garaget och rulla in teslan. Två timmar tog det och tack vare en bra instruktion visste jag hur det skulle göras.
20200608_183039.jpg
https://teslamotorsclub.com/tmc/threads ... rms.99790/

Det som var värst var att min fru har för grova armar för att få tillbaka ena skruven (se beskrivning i länken) men som tur är har hon gjort en pojke på 12 år som har perfekta smala armar och fingrar! Det var fasen trångt! Jag gissar att en verkstad skulle montera bort stötdämparen för att få plats, alternativt vända på skruven och skita i att gängan blir exponerad för salt.
20200608_185205.jpg
Såååå skönt att slippa höra glappet! Nu har jag en riktigt härlig Tesla igen.
Model YLR svart beställd 13/1
Model 3 SR+ vit - 21
Model S90 2015 RWD såld
Användarvisningsbild
lator
Teslaägare
Inlägg: 4193
Blev medlem: 05 mar 2014 22:37
Ort: Östersund/Vila Franca do Campo, Azores.

Re: Upper control arms

Inlägg av lator »

Skönt!

Passade du på att rostskydda den nya för framtidssäkring?
Efter många år åker jag nu Tesla Model S. En naturlig följd av EV Centers många Tesla reparationer. 8-)
Användarvisningsbild
carl-pedal
Teslaägare
Inlägg: 220
Blev medlem: 07 dec 2016 20:55

Re: Upper control arms

Inlägg av carl-pedal »

Oh, jä! Fast bara på ovansidan...
Model YLR svart beställd 13/1
Model 3 SR+ vit - 21
Model S90 2015 RWD såld
Användarvisningsbild
lator
Teslaägare
Inlägg: 4193
Blev medlem: 05 mar 2014 22:37
Ort: Östersund/Vila Franca do Campo, Azores.

Re: Upper control arms

Inlägg av lator »

En annan fråga... Kan du avgöra om det verkligen är någon skillnad på höger och vänster? De ser väldigt liksidiga ut.
Efter många år åker jag nu Tesla Model S. En naturlig följd av EV Centers många Tesla reparationer. 8-)
Användarvisningsbild
carl-pedal
Teslaägare
Inlägg: 220
Blev medlem: 07 dec 2016 20:55

Re: Upper control arms

Inlägg av carl-pedal »

Jo, fästet till höjdgivaren skiljer sitter spegelvänt. Annars vet jag inte om något mått skiljer faktiskt.
Model YLR svart beställd 13/1
Model 3 SR+ vit - 21
Model S90 2015 RWD såld
Användarvisningsbild
VarroF
Teslaägare
Inlägg: 116
Blev medlem: 01 sep 2017 13:38

Re: Upper control arms

Inlägg av VarroF »

Dags att återuppliva tråden :-)

Snyggt med autoexperten etc.

Jag fick nya på garanti av Tesla -efter en del om och men- i våras (de gamla såg för jävliga ut och fick anmärkning påbesiktning. Hade innan dess påpekat missljud för Tesla flera gånger som visade sig vara dessa, men Tesla kunde inte ”hitta” nått.

Det har redan börjat komma lite rost på den ena av de nya!. Vilken usel konstruktion. Borde kalla dem Akilleshälar istället. Tesla vill inte att man ska rostskyddsbehandla dem. Varför? Så de kan kränga nya om några år igen?
Var på Ditec Malmö idag och fick prisförslag 2500-3000 för att rostskyddsbehandla dem.
Kommentarer på det?
Användarvisningsbild
lator
Teslaägare
Inlägg: 4193
Blev medlem: 05 mar 2014 22:37
Ort: Östersund/Vila Franca do Campo, Azores.

Re: Upper control arms

Inlägg av lator »

VarroF skrev:
Dags att återuppliva tråden :-)

Snyggt med autoexperten etc.

Jag fick nya på garanti av Tesla -efter en del om och men- i våras (de gamla såg för jävliga ut och fick anmärkning påbesiktning. Hade innan dess påpekat missljud för Tesla flera gånger som visade sig vara dessa, men Tesla kunde inte ”hitta” nått.

Det har redan börjat komma lite rost på den ena av de nya!. Vilken usel konstruktion. Borde kalla dem Akilleshälar istället. Tesla vill inte att man ska rostskyddsbehandla dem. Varför? Så de kan kränga nya om några år igen?
Var på Ditec Malmö idag och fick prisförslag 2500-3000 för att rostskyddsbehandla dem.
Kommentarer på det?
Två tankar kom flygande...

Om du fick nya ditsatt av Tesla i våras så borde det vara av den nya typen... De rostar inte.
För 3000 kr så kan jag åka till valfri plats i Sverige, demontera armarna, blästra dem och rostskydda... Självklart sätta tillbaka dem också! :)
Efter många år åker jag nu Tesla Model S. En naturlig följd av EV Centers många Tesla reparationer. 8-)
Användarvisningsbild
VarroF
Teslaägare
Inlägg: 116
Blev medlem: 01 sep 2017 13:38

Re: Upper control arms

Inlägg av VarroF »

lator skrev:
VarroF skrev:
Dags att återuppliva tråden :-)

Snyggt med autoexperten etc.

Jag fick nya på garanti av Tesla -efter en del om och men- i våras (de gamla såg för jävliga ut och fick anmärkning påbesiktning. Hade innan dess påpekat missljud för Tesla flera gånger som visade sig vara dessa, men Tesla kunde inte ”hitta” nått.

Det har redan börjat komma lite rost på den ena av de nya!. Vilken usel konstruktion. Borde kalla dem Akilleshälar istället. Tesla vill inte att man ska rostskyddsbehandla dem. Varför? Så de kan kränga nya om några år igen?
Var på Ditec Malmö idag och fick prisförslag 2500-3000 för att rostskyddsbehandla dem.
Kommentarer på det?
Två tankar kom flygande...

Om du fick nya ditsatt av Tesla i våras så borde det vara av den nya typen... De rostar inte.
För 3000 kr så kan jag åka till valfri plats i Sverige, demontera armarna, blästra dem och rostskydda... Självklart sätta tillbaka dem också! :)
Haha ok för dyrt alltså? Så här ser den ut. Där är banne mig rost på ett ställe, så säkert gamla sorten. Varför skulle de inte rosta? Teknikern sade själv att räkna med att nya behövs igen om 4-5 år.
73A4B9EA-3417-44D7-902D-C3CF1337CCAD.jpeg
Användarvisningsbild
lator
Teslaägare
Inlägg: 4193
Blev medlem: 05 mar 2014 22:37
Ort: Östersund/Vila Franca do Campo, Azores.

Re: Upper control arms

Inlägg av lator »

Ny modell som har ett helt annat utförande. Finns på bild tidigare i tråden om jag minns rätt...
Efter många år åker jag nu Tesla Model S. En naturlig följd av EV Centers många Tesla reparationer. 8-)
Användarvisningsbild
VarroF
Teslaägare
Inlägg: 116
Blev medlem: 01 sep 2017 13:38

Re: Upper control arms

Inlägg av VarroF »

Nu återkom Ditec med exakt offert. 2200 kr för behandla kontrolarmarna. Överkomligt tycker jag, sedan påstår de att det håller 8 år, det undrar jag.

Inget farligt väl med att behandla dem?
Användarvisningsbild
lator
Teslaägare
Inlägg: 4193
Blev medlem: 05 mar 2014 22:37
Ort: Östersund/Vila Franca do Campo, Azores.

Re: Upper control arms

Inlägg av lator »

VarroF skrev:
Nu återkom Ditec med exakt offert. 2200 kr för behandla kontrolarmarna. Överkomligt tycker jag, sedan påstår de att det håller 8 år, det undrar jag.

Inget farligt väl med att behandla dem?
Frågan kvarstår varför du fick de gamla armarna när Tesla bytte åt dig...???
Sen bara undrar jag om Ditec behandlar dem på plats... :roll:
Efter många år åker jag nu Tesla Model S. En naturlig följd av EV Centers många Tesla reparationer. 8-)
Användarvisningsbild
carl-pedal
Teslaägare
Inlägg: 220
Blev medlem: 07 dec 2016 20:55

Re: Upper control arms

Inlägg av carl-pedal »

Jag skulle inte vara ett dugg orolig att det är rosten som får armarna att fallera utan mer ett kosmetiskt fel. Tråkigt att lägga pengar på att skydda mot rost i 8 år när kulorna blir glappa efter 4 år. Bara mina 49 cent
Model YLR svart beställd 13/1
Model 3 SR+ vit - 21
Model S90 2015 RWD såld
Användarvisningsbild
VarroF
Teslaägare
Inlägg: 116
Blev medlem: 01 sep 2017 13:38

Re: Upper control arms

Inlägg av VarroF »

lator skrev:
VarroF skrev:
Nu återkom Ditec med exakt offert. 2200 kr för behandla kontrolarmarna. Överkomligt tycker jag, sedan påstår de att det håller 8 år, det undrar jag.

Inget farligt väl med att behandla dem?
Frågan kvarstår varför du fick de gamla armarna när Tesla bytte åt dig...???
Sen bara undrar jag om Ditec behandlar dem på plats... :roll:

De hade dem på lager och ville bli av med dem? Fick dem gratis.

Ditec skulle montera av hjul och plastkåpa runt hjulhus
Användarvisningsbild
VarroF
Teslaägare
Inlägg: 116
Blev medlem: 01 sep 2017 13:38

Re: Upper control arms

Inlägg av VarroF »

carl-pedal skrev:
Jag skulle inte vara ett dugg orolig att det är rosten som får armarna att fallera utan mer ett kosmetiskt fel. Tråkigt att lägga pengar på att skydda mot rost i 8 år när kulorna blir glappa efter 4 år. Bara mina 49 cent
Varför inte? Rost försvagar konstruktionen
Användarvisningsbild
jonasl
Teslaägare
Inlägg: 3637
Blev medlem: 13 feb 2016 23:44
Referralkod: ts.la/jonas44573

Re: Upper control arms

Inlägg av jonasl »

Brukar leden sitta integrerad i länkarmen på moderna bilar? På de äldre bilar jag skruvat med har det varit en lös kulled som man kan byta lös, klart smidigaer och billigare..
Model 3 SR+ 2020
Model Y LR AWD 2022
Användarvisningsbild
lator
Teslaägare
Inlägg: 4193
Blev medlem: 05 mar 2014 22:37
Ort: Östersund/Vila Franca do Campo, Azores.

Re: Upper control arms

Inlägg av lator »

jonasl skrev:
Brukar leden sitta integrerad i länkarmen på moderna bilar? På de äldre bilar jag skruvat med har det varit en lös kulled som man kan byta lös, klart smidigaer och billigare..
Ja, så var det på den gamla goda tiden... :roll: Snart byter man bara bil!
Efter många år åker jag nu Tesla Model S. En naturlig följd av EV Centers många Tesla reparationer. 8-)
Svenssons
Teslaägare
Inlägg: 12321
Blev medlem: 11 aug 2014 22:59

Re: Upper control arms

Inlägg av Svenssons »

lator skrev:
För 3000 kr så kan jag åka till valfri plats i Sverige, demontera armarna, blästra dem och rostskydda... Självklart sätta tillbaka dem också! :)
Mobila Lator-verkstaden börjar komma på pränt!

Bild
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Användarvisningsbild
lator
Teslaägare
Inlägg: 4193
Blev medlem: 05 mar 2014 22:37
Ort: Östersund/Vila Franca do Campo, Azores.

Re: Upper control arms

Inlägg av lator »

Svenssons skrev:
lator skrev:
För 3000 kr så kan jag åka till valfri plats i Sverige, demontera armarna, blästra dem och rostskydda... Självklart sätta tillbaka dem också! :)
Mobila Lator-verkstaden börjar komma på pränt!

Bild
Det ser ut som om det börjar finnas ett uppdämt behov nu... :)
Efter många år åker jag nu Tesla Model S. En naturlig följd av EV Centers många Tesla reparationer. 8-)
Skriv svar