Konstigt ljud och skakningar - startar inte

Här diskuterar vi om Tesla Model 3

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
Filip
Teslaägare
Inlägg: 29
Blev medlem: 02 jan 2019 21:45

Konstigt ljud och skakningar - startar inte

Inlägg av Filip »

Hej!

Skulle flytta på min model 3 igår morse. När jag hoppade in och tröck på bromspedalen så skakade hela bilen till och det hördes konstiga ljud bakifrån. Det kändes som att den bakre motorn rörde sig mellan två lägen fram och tillbaka. Morsan som stod utanför beskrev ljudet som en trött fossilmotor som försöker starta. Det lät inte alls bra.

Skärmen fungerade hela tiden men det gick inte att lägga i någon växel. Jag testade att starta om bilen med broms och rattknappar samt genom menyn i inställningarna. Inget fungerade.

Ringde Tesla roadside assistance och fick supertrevlig hjälp! En bärgare var på plats en och en halv timme senare. Bor ute på landet så jag tyckte det var snabbt. Fanns ingen lånebil ledig i hela norrköping enligt supporten. Trodde inte på det så jag ringde runt till några biluthyrare men det visade sig stämma. Senare på eftermiddagen så hörde tesla av sig och det hade kommit in en lånebil till en av firmorna som jag kunde hämta en timme senare.


Väldigt märkligt fel på bilen. Tesla ringde idag och ställde några frågor om vad som hade hänt. När jag hoppade in i den så var den fulladdad 90% men nu när den stod hos tesla så var den helt död och de kom inte ens in i den med nyckelkortet. Känns ju inte så bra. Hoppas att de hittar vad felet är och löser det.


Någon som hört talas om något liknande eller varit med om det själv? :)
Användarvisningsbild
Tellus
Teslaägare
Inlägg: 3633
Blev medlem: 04 dec 2018 09:07
Ort: Nerike
Referralkod: ts.la/magnus93984

Re: Konstigt ljud och skakningar - startar inte

Inlägg av Tellus »

Jag gissar på något elektriskt fel :D
I kabel eller kontakt
Model 3 P+ -19
Model Y LR -22
Model S Pläd -23
SigenStor (14,8kWp)
Model 3 sr+ (såld), MYP (såld)
Klimatkompenserar med
SLK55AMG
740TurboIntercooler
Användarvisningsbild
Quadrillion
Teslaägare
Inlägg: 37
Blev medlem: 29 apr 2020 09:42

Re: Konstigt ljud och skakningar - startar inte

Inlägg av Quadrillion »

Spontant skulle jag säga att bakbromsarna kärvar så parkeringsbromsen inte släpper. Speciellt om bilen stått ett tag. Men det är en gissning, och Tesla borde kunna hitta det felet rätt omgående. Att bilen skakar och om bilen nu är helt död nu är det ju ännu märkligare, och då är det nog inte parkeringsbromsen utan något allvarligare.
Användarvisningsbild
MarcusC
Teslaägare
Inlägg: 540
Blev medlem: 27 apr 2018 15:17
Ort: Jönköping

Re: Konstigt ljud och skakningar - startar inte

Inlägg av MarcusC »

Quadrillion skrev:
Spontant skulle jag säga att bakbromsarna kärvar så parkeringsbromsen inte släpper. Speciellt om bilen stått ett tag. Men det är en gissning, och Tesla borde kunna hitta det felet rätt omgående. Att bilen skakar och om bilen nu är helt död nu är det ju ännu märkligare, och då är det nog inte parkeringsbromsen utan något allvarligare.
Hur kan man låta en Tesla stå ett tag? Man kör väl flera gånger per dag :lol: :lol:
Raven MS LR Pearl White, vit interiör + gråa 19-tums hjul
Användarvisningsbild
Filip
Teslaägare
Inlägg: 29
Blev medlem: 02 jan 2019 21:45

Re: Konstigt ljud och skakningar - startar inte

Inlägg av Filip »

Quadrillion skrev:
Spontant skulle jag säga att bakbromsarna kärvar så parkeringsbromsen inte släpper. Speciellt om bilen stått ett tag. Men det är en gissning, och Tesla borde kunna hitta det felet rätt omgående. Att bilen skakar och om bilen nu är helt död nu är det ju ännu märkligare, och då är det nog inte parkeringsbromsen utan något allvarligare.
Det var min första tanke också men när jag la bilen i bogseringsläge släppte parkeringsbromsen och vanliga bromsen fungerade.

Fick precis ett sms av service och det är invertern till bakre motorn som gått sönder. Säkringen till batteriet har även gått i samband med det. Delarna fanns inte i lager i Holland men är beställda från USA nu.
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Inlägg: 19599
Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
Ort: Bollnäs
Referralkod: ts.la/mikael1178

Re: Konstigt ljud och skakningar - startar inte

Inlägg av Bjelke »

Shit det kan ta tid då alltså :(
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Användarvisningsbild
Curik
Teslaägare
Inlägg: 1123
Blev medlem: 26 feb 2020 13:42
Ort: Norrköping

Re: Konstigt ljud och skakningar - startar inte

Inlägg av Curik »

Tror det också. Jag har väntat på delar från Holland i en vecka och det kunde ta så mycket som två till, menade Tesla. :cry:
Användarvisningsbild
Quadrillion
Teslaägare
Inlägg: 37
Blev medlem: 29 apr 2020 09:42

Re: Konstigt ljud och skakningar - startar inte

Inlägg av Quadrillion »

Ouch! Generalhaveri med andra ord. Tur att det finns garantier. :shock:
Användarvisningsbild
renes
Teslaägare
Inlägg: 1602
Blev medlem: 24 apr 2019 15:24
Ort: Uppsala

Re: Konstigt ljud och skakningar - startar inte

Inlägg av renes »

Filip skrev:
Fick precis ett sms av service och det är invertern till bakre motorn som gått sönder. Säkringen till batteriet har även gått i samband med det. Delarna fanns inte i lager i Holland men är beställda från USA nu.
Eftersom du skriver “bakre motorn” så gissar jag du har en dual motor. Jag påminner mig tydligt att man tidigare skrev på tesla.com att en av fördelarna med dual motor var att man kan köra med en av dem om den andra gick sönder. Nu skriver man lite annorlunda, men med ”redundans” borde det ju vara samma mening:

” Teslas fyrhjulsdrift har två fristående motorer för förbättrad redundans, som var och en endast har en rörlig del för minimalt underhåll och maximal hållbarhet.”

Men ditt fall verkar ju bevisa att ”redundans” bara var önsketänkande. Och, tyckte jag åtminstone, ganska långsökt som försäljningsargument...
M3 SR+ 2019 FSD, HW 2.5, HW 3, 18"
MS LR 2023 FSD, HW 4, 19"
Användarvisningsbild
thebishop
Teslaägare
Inlägg: 1415
Blev medlem: 12 feb 2015 16:47
Ort: Lidingö

Re: Konstigt ljud och skakningar - startar inte

Inlägg av thebishop »

Ja, det där dravlet om att bilen kan fortsätta köra om en motor går sönder skulle jag gärna höra någon riktig erfarenhet av att det faktiskt funkar i praktiken - grymt skeptisk...
Model S P90DL+ (2015)
Model 3 LR (2021)
BMW iX xDrive50 (2024)
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Inlägg: 19599
Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
Ort: Bollnäs
Referralkod: ts.la/mikael1178

Re: Konstigt ljud och skakningar - startar inte

Inlägg av Bjelke »

Jag har inte hört talas om ett enda fall hitintills iaf...
Minsta lilla fel på högspänningssidan så stängs hela systemet ner, även om man ibland kan fortsätta
pågående färd tills man stänger av bilen typ...
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Användarvisningsbild
pefreli
Teslaägare
Inlägg: 1609
Blev medlem: 17 mar 2018 12:21

Re: Konstigt ljud och skakningar - startar inte

Inlägg av pefreli »

2 motorer innebär ju även mer som kan krångla...

Är det någon som lyckats köra en Dual-motor när den ena motorn gått sönder?

Hade varit intressant att se siffror på driftsäkerhet mellan de olika varianterna.

Skulle gissa att driftsäkerheten är ganska likvärdig.
TM3 P vit/vit -23
TM3 LR AWD grå/vit -21, såld
TM3 LR RWD vit/svart -19, såld

14,6 kWp

”Earth can and will move to a sustainable economy and will do so under your lifetime”

Elon Musk
Användarvisningsbild
Curik
Teslaägare
Inlägg: 1123
Blev medlem: 26 feb 2020 13:42
Ort: Norrköping

Re: Konstigt ljud och skakningar - startar inte

Inlägg av Curik »



Ingen säker källa men detta diskuterades lite grann där.
Användarvisningsbild
Filip
Teslaägare
Inlägg: 29
Blev medlem: 02 jan 2019 21:45

Re: Konstigt ljud och skakningar - startar inte

Inlägg av Filip »

Jag fick en model S lånebil igår så nu känns det lite bättre :D Dom beräknar att min bil ska vara fixad till 1e juli men det kan ta längre tid.
Användarvisningsbild
Filip
Teslaägare
Inlägg: 29
Blev medlem: 02 jan 2019 21:45

Re: Konstigt ljud och skakningar - startar inte

Inlägg av Filip »

Fick tillbaka min bil idag! Dom bytte hela bakre motorn, 12v batteriet och säkringen till stora batteriet. Trotts att det är tråkigt med fel på en så ny bil så är jag otroligt nöjd över hur Tesla hanterat ärendet och vilken underbar support jag fått.

Service i världsklass!!
Skriv svar