I konceptets färger är den rätt snygg faktiskt. Även om grillen, förlåt, jag menar teknikskölden hade kunnat göras om/tas bort. Får väl återkomma när jag har sett den live för ett slutgiltigt svar.Zalman3 skrev:Jag tycker Nissan Ariya inte bara ser bra ut på papperet.
Den är snygg också.
Nissan Ariya
Moderator: Redaktion
Re: Nissan Ariya
Tesla Model 3 LR AWD, blå med vit inredning.
Zoe 22 kWh som andrabil - såld
Cybertruck AWD beställd
Model Y LR AWD beställd
Zoe 22 kWh som andrabil - såld
Cybertruck AWD beställd
Model Y LR AWD beställd
Re: Nissan Ariya
Jag har en Leaf från 2018 och det ska mycket till för att jag ska köpa en Nissan igen. Är så många småsaker som är dåligt med bilen att jag har svårt att se att Nissan skulle ha förbättrat dem i den här även om specarna ser bra ut på pappret.
Re: Nissan Ariya
Syrran har en Leaf 24kWh.Anderzzon skrev:Jag har en Leaf från 2018 och det ska mycket till för att jag ska köpa en Nissan igen. Är så många småsaker som är dåligt med bilen att jag har svårt att se att Nissan skulle ha förbättrat dem i den här även om specarna ser bra ut på pappret.
I stort är hon nöjd med bilen, dock är det kort räckvidd och kass app.
Men pålitlig och hyfsat rymlig.
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Re: Nissan Ariya
Ja alla är ju olika. Men som sagt, det är mest många små grejer som gör att bilen inte känns nice. Appen är dock ett av de stora problemen. Nissan har inte lyckats få till en bra app på över 7 år, varför skulle de helt plötsligt lyckas nu?Zalman3 skrev:Syrran har en Leaf 24kWh.
I stort är hon nöjd med bilen, dock är det kort räckvidd och kass app.
Men pålitlig och hyfsat rymlig.
Re: Nissan Ariya
Alla vet inte eller bryr sig om hur bilarna ska fungera.Zalman3 skrev:Syrran har en Leaf 24kWh.Anderzzon skrev:Jag har en Leaf från 2018 och det ska mycket till för att jag ska köpa en Nissan igen. Är så många småsaker som är dåligt med bilen att jag har svårt att se att Nissan skulle ha förbättrat dem i den här även om specarna ser bra ut på pappret.
I stort är hon nöjd med bilen, dock är det kort räckvidd och kass app.
Men pålitlig och hyfsat rymlig.
Frugan hade en Nissan Pulsar i 5 månader och klagade aldrig.
Efter första körningen jag gjorde blev det återköp.
Har aldrig kört sämre bil.
Re: Nissan Ariya
Vad var det för fel på bilen?nek0 skrev:Alla vet inte eller bryr sig om hur bilarna ska fungera.Zalman3 skrev:Syrran har en Leaf 24kWh.Anderzzon skrev:Jag har en Leaf från 2018 och det ska mycket till för att jag ska köpa en Nissan igen. Är så många småsaker som är dåligt med bilen att jag har svårt att se att Nissan skulle ha förbättrat dem i den här även om specarna ser bra ut på pappret.
I stort är hon nöjd med bilen, dock är det kort räckvidd och kass app.
Men pålitlig och hyfsat rymlig.
Frugan hade en Nissan Pulsar i 5 månader och klagade aldrig.
Efter första körningen jag gjorde blev det återköp.
Har aldrig kört sämre bil.
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Re: Nissan Ariya
Man får hoppas att det delvis är ett system/hårdvaruproblem. Leaf är väl inte ständigt uppkopplad via 4G , kommunikationen via SMS ? Tänker att det blir en helt ny arkitektur nu med OTA osv.Anderzzon skrev:Ja alla är ju olika. Men som sagt, det är mest många små grejer som gör att bilen inte känns nice. Appen är dock ett av de stora problemen. Nissan har inte lyckats få till en bra app på över 7 år, varför skulle de helt plötsligt lyckas nu?
Men visst, de har en del att bevisa där. Vi får väl avvakta och se helt enkelt.
Tesla Model 3 LR AWD, blå med vit inredning.
Zoe 22 kWh som andrabil - såld
Cybertruck AWD beställd
Model Y LR AWD beställd
Zoe 22 kWh som andrabil - såld
Cybertruck AWD beställd
Model Y LR AWD beställd
Re: Nissan Ariya
Om man svängde i kurvan eller på parkeringen och släppte ratten snurrade den inte tillbaka .Zalman3 skrev:Vad var det för fel på bilen?nek0 skrev:Alla vet inte eller bryr sig om hur bilarna ska fungera.Zalman3 skrev:Syrran har en Leaf 24kWh.Anderzzon skrev:Jag har en Leaf från 2018 och det ska mycket till för att jag ska köpa en Nissan igen. Är så många småsaker som är dåligt med bilen att jag har svårt att se att Nissan skulle ha förbättrat dem i den här även om specarna ser bra ut på pappret.
I stort är hon nöjd med bilen, dock är det kort räckvidd och kass app.
Men pålitlig och hyfsat rymlig.
Frugan hade en Nissan Pulsar i 5 månader och klagade aldrig.
Efter första körningen jag gjorde blev det återköp.
Har aldrig kört sämre bil.
Re: Nissan Ariya
Håller med dig, tveksam till en till Nissan trots specarna.Anderzzon skrev:Jag har en Leaf från 2018 och det ska mycket till för att jag ska köpa en Nissan igen. Är så många småsaker som är dåligt med bilen att jag har svårt att se att Nissan skulle ha förbättrat dem i den här även om specarna ser bra ut på pappret.
Tror inte att man lyckas åstadkomma någon förändring gällande appen.
Har man inte lyckats ordna med en ACC på modell 2018 som man inte behöver köra manuellt för att få ner temperaturen i bilen som alla andra bilar kan. Detta är den enda bilen de senaste 20 åren jag haft som man måste fippla med inställningarna.
Sen det som stör mig mest, allt j-a plingande i bilen så fort man gör något i kombination med att man jämt måste trycka på en knapp varje gång man startar bilen för att bekräfta och få tillgång till den uråldriga infotainmentskärmen...
Men, man skall aldrig säga aldrig för plötsligt kan det hända att de får till något...
Re: Nissan Ariya
Vad jag hoppas att nissan sätter press på de andra gamla tillverkarna att steppa up gamet.
Re: Nissan Ariya
Precis, samma här! Att ACC:n är så dålig bidrar dessutom till att man upplever appen som extra dålig eftersom den inte kyler bilen i förväg ordentligt när man väl lyckats starta klimatanläggningen via appen. Nu under sommaren använder jag inte appen alls pga detta.Erxon skrev:Håller med dig, tveksam till en till Nissan trots specarna.
Tror inte att man lyckas åstadkomma någon förändring gällande appen.
Har man inte lyckats ordna med en ACC på modell 2018 som man inte behöver köra manuellt för att få ner temperaturen i bilen som alla andra bilar kan. Detta är den enda bilen de senaste 20 åren jag haft som man måste fippla med inställningarna.
Re: Nissan Ariya
Vad har Ariya som inte konkurrenterna har? Leafen hade tillgång och lågt pris. Nu finns alternativ så tillgång är inget argument och priserna på Ariya är oklara. Stort batteri dock, så den kan bli en faktor som påverkar konkurrenterna att skaffa större batterier.
Re: Nissan Ariya
Tyvärr dröjer 4wd versionen till 2022.
Ariya e-4ORCE 87 kWh PERFORMANCE
Den ultimata känslan kommer med 4-hjulsdrift och dubbla elmotorer som levererar fantastiska 290 kW/394 hk, en acceleration från 0-100 km/h på 5,1 sekunder och en räckvidd på upp till 400 km**. Första leveranserna sker under våren 2022.
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Re: Nissan Ariya
Det skulle väl vara 22 kW AC då. Annars tror jag det är mest en smärre chock över att de faktiskt erbjuder något som åtminstone på pappret är konkurrenskraftigt. Kanske ska väl tilläggas, priset avgör förstås.HenrikC skrev:Vad har Ariya som inte konkurrenterna har? Leafen hade tillgång och lågt pris. Nu finns alternativ så tillgång är inget argument och priserna på Ariya är oklara. Stort batteri dock, så den kan bli en faktor som påverkar konkurrenterna att skaffa större batterier.
Men hade/har Leaf verkligen lågt pris ? Brukar vara så att om något säljer dåligt så är priset för högt.
Tesla Model 3 LR AWD, blå med vit inredning.
Zoe 22 kWh som andrabil - såld
Cybertruck AWD beställd
Model Y LR AWD beställd
Zoe 22 kWh som andrabil - såld
Cybertruck AWD beställd
Model Y LR AWD beställd
Re: Nissan Ariya
Jag tycker att Ariya på papperet ser bra ut.Laban skrev:Det skulle väl vara 22 kW AC då. Annars tror jag det är mest en smärre chock över att de faktiskt erbjuder något som åtminstone på pappret är konkurrenskraftigt. Kanske ska väl tilläggas, priset avgör förstås.HenrikC skrev:Vad har Ariya som inte konkurrenterna har? Leafen hade tillgång och lågt pris. Nu finns alternativ så tillgång är inget argument och priserna på Ariya är oklara. Stort batteri dock, så den kan bli en faktor som påverkar konkurrenterna att skaffa större batterier.
Men hade/har Leaf verkligen lågt pris ? Brukar vara så att om något säljer dåligt så är priset för högt.
Men slår den verkligen Skoda Enyaq 80X vad gäller pris???
Tror tyvärr inte det.
Ariya kan hamna i mellanmjölksdiket som Mercedes EQC.
Hyfsat bra, men det finns bättre.
Och räkna inte bort Tesla modell Y.
Den har dom egenskaper som många Svenssons vill ha.
Och säljer man lite för dåligt, då kommer man sänka priset rejält, gissar att den har ca 25% lägre tillverkningskostnad jämfört med alla andra, så det finns mycket luft i priset.
Polestar 2 kommer ju enligt dom själva inte upp i några nämnvärd tillverkningsvolymer förrän 2022.
Och då är konkurrensen knivskarp!
Då kanske en MG ZS EV 73kWh kostar under 20.000 Euro ute i Europa.
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Re: Nissan Ariya
Ser ut som Ariya har en Summon funktion.
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Re: Nissan Ariya
Vissa tror att Nissan Ariya kommer att sälja bättre än Audi e-tron, Mercedes EQC och Jaguar I-Pace.
12.40 in i videon:
Man tror att Nissan Ariya har längre räckvidd och laddar snabbare än Audi e-tron.
Snabbladdning Miles per minute:
Tesla MY, 10,05
Nissan Ariya, 5,83
Audi e-tron, 5,72
Jaguar I-pace, 3,73
12.40 in i videon:
Man tror att Nissan Ariya har längre räckvidd och laddar snabbare än Audi e-tron.
Snabbladdning Miles per minute:
Tesla MY, 10,05
Nissan Ariya, 5,83
Audi e-tron, 5,72
Jaguar I-pace, 3,73
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Re: Nissan Ariya
Tro är att icke veta. Sen haltar jämförelsen med ex e-Tron ganska rejält. e-Tron är till att börja med betydligt större, på det jämför man med 2WD versionen av Ariya. Återstår också att se hur laddkurvan ser ut. Men jag gissar på att Ariya inte kommer att spöa e-Tron där.
Vi bör nog vänta på tester av Ariya..
Vi bör nog vänta på tester av Ariya..
Tesla Model 3 LR AWD, blå med vit inredning.
Zoe 22 kWh som andrabil - såld
Cybertruck AWD beställd
Model Y LR AWD beställd
Zoe 22 kWh som andrabil - såld
Cybertruck AWD beställd
Model Y LR AWD beställd
Re: Nissan Ariya
Nissan Ariya priser i Tyskland.
Nissan Ariya e-4ORCE 90 kWh Performance
Nettopris efter elbilsstöd, 57.500 euro
Räckvidd WLTP, 400 km
Batteri kapacitet, 90 kWh
22 kW AC
130 kW
dragvikt 1500 kg
0-100 km/h, 5.1 sec
394 hk
4wd
https://ev-database.de/pkw/1305/Nissan- ... erformance
Nissan Ariya e-4ORCE 65.0 kWh
Nettopris efter elbilsstöd, 42.500 euro
Räckvidd WLTP, 340 km
Batteri kapacitet, 65 kWh
7,4kW AC
130 kW
dragvikt 1500 kg
0-100 km/h, 5.9 sec
279 hk
4wd
Nissan Ariya e-4ORCE 90 kWh Performance
Nettopris efter elbilsstöd, 57.500 euro
Räckvidd WLTP, 400 km
Batteri kapacitet, 90 kWh
22 kW AC
130 kW
dragvikt 1500 kg
0-100 km/h, 5.1 sec
394 hk
4wd
https://ev-database.de/pkw/1305/Nissan- ... erformance
Nissan Ariya e-4ORCE 65.0 kWh
Nettopris efter elbilsstöd, 42.500 euro
Räckvidd WLTP, 340 km
Batteri kapacitet, 65 kWh
7,4kW AC
130 kW
dragvikt 1500 kg
0-100 km/h, 5.9 sec
279 hk
4wd
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Re: Nissan Ariya
Priserna är uppskattade, eller vet du att det är de slutgiltiga priserna i Tyskland?Zalman3 skrev:Nissan Ariya priser i Tyskland.
Nissan Ariya e-4ORCE 90 kWh Performance
Nettopris efter elbilsstöd, 57.500 euro
Räckvidd WLTP, 400 km
Batteri kapacitet, 90 kWh
22 kW AC
130 kW
dragvikt 1500 kg
0-100 km/h, 5.1 sec
394 hk
4wd
https://ev-database.de/pkw/1305/Nissan- ... erformance
Nissan Ariya e-4ORCE 65.0 kWh
Nettopris efter elbilsstöd, 42.500 euro
Räckvidd WLTP, 340 km
Batteri kapacitet, 65 kWh
7,4kW AC
130 kW
dragvikt 1500 kg
0-100 km/h, 5.9 sec
279 hk
4wd
Re: Nissan Ariya
Priserna är uppskattade, men tror att de är hyfsat nära sanningen.vigge50 skrev:Priserna är uppskattade, eller vet du att det är de slutgiltiga priserna i Tyskland?Zalman3 skrev:Nissan Ariya priser i Tyskland.
Nissan Ariya e-4ORCE 90 kWh Performance
Nettopris efter elbilsstöd, 57.500 euro
Räckvidd WLTP, 400 km
Batteri kapacitet, 90 kWh
22 kW AC
130 kW
dragvikt 1500 kg
0-100 km/h, 5.1 sec
394 hk
4wd
https://ev-database.de/pkw/1305/Nissan- ... erformance
Nissan Ariya e-4ORCE 65.0 kWh
Nettopris efter elbilsstöd, 42.500 euro
Räckvidd WLTP, 340 km
Batteri kapacitet, 65 kWh
7,4kW AC
130 kW
dragvikt 1500 kg
0-100 km/h, 5.9 sec
279 hk
4wd
Nissan Ariya 65 kWh
Pris utan stöd. 45.000 euro
https://ev-database.de/pkw/1301/Nissan-Ariya-63-kWh
Ludego tror på någon lägre priser.
Nissan Ariya 65 kWh
Pris utan stöd. 42.000 €
https://www.ludego.com/nissan-ariya/
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Re: Nissan Ariya
Är nån här på forumet sugen på en Nissan Ariya?
https://www.ludego.com/nissan-ariya/
Orderdatum: Q1 2021
Släppdatum: Q3 2021
Pris: från 42 000 €
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Re: Nissan Ariya
Grattis!RoboMicke skrev:Jag har förbeställt en
När får du den?
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Re: Nissan Ariya
Våren -22 cirka. Passar bra för min nuvarande bil är precis ett år gammal.Zalman3 skrev:Grattis!RoboMicke skrev:Jag har förbeställt en
När får du den?
MY LR, LEAF(24,30,e+), e-NV200(24)